Marinaketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aretha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun neuvolakorttiin ei ole merkitty kuin yksi sf-mitta, vaikka se on otettu kolmesti. Arvo siinä nyt sitten, onko loputkaan tiedot niin oikein...

niinpä!!!! Ja mullakin lukee tiedoissa että tää ipana olis saanu alkunsa keinohedelmöityksellä o_O ja toi mun yli-pätevä neuvola täti ei saa sitä enää muutettua... oon joka kerta joutunu äitipolilla selittää, että siinä on sattunu virhe, et kyllä tää ihan luonnollisin menetelmin on alkunsa saanu :mad: mua pelottaa et jos ne tuikkaa mulle jonku hormooni piikin synnärillä ku luulevat keinosiitokseks :confused:

Eiköhän jokainen meistä kuitenkin tunne oman kroppansa parhaiten.
Miun mielestä on ihan turha jäädä vatvomaan pidemmäks aikaa jotain neuvolasta tulleita heittoja painosta tai niitten epäilyksistä että kuka liikkuu minkäkin verran. Yksilöitä ollaan ja liikutaan just sen verran kun voidaan tai halutaan.
Ja tottahan siihen pitää puuttua siinä tapauksessa että on esim. rd.

valmiiks kohtaa jo noita pyöreyteen liittyviä haukkumisia/kommentteja:confused: tämän painonen voi vielä hyvin vauvoja tehä (mut tietysti raja se menee miullaki jossain tuon lihavuuden suhteen). pikkusen kanssa sujunu hyvin odotusaika, ja onneks mies tykkää pyöreydestä nii ei oo niin paha olo painon takia :p onneks oma paino pysyny raskauden ajan kurissa, pikkunen kasvaa hyvin-tämän päiväsen mittaajan mukaan pikkunen lähellä keskikäyrää, alle sen kylläkin vielä... ja marisen samaan syssyyn tästä päänsärystä-ku ei saa ees nukuttua sen takia... noin, ei tullu liian positiivinen marinaketjuun o_O

Itseasiassa kyllä on helppo sanoa, kun olen itekkin neuvolan puolelta saanu sellasta kohtelua, että "kyllä pitäs pystyy tekee, kun muutkin pystyy" -eli yleistämistä.
Vasta olin ite suurinpiirtein vaihtamassa neuvolaa, mutta hittoako se hyödyttää. Hei ne on vaan tätejä siellä omine mielipiteineen, ei mitään jumalia :grin

Ja anteeks nyt vaan, mut mä kyllä loukkaannun jos neuvola täti väittää et mulla on ongelma syönnin kanssa ja uhoaa tehdä äitipolille lähetettä siitä. Ja inttää et mä vaarannan mun vauvan terveyden koska en syö ja mun edellinenkin lapsi oli niin pieni. No anteeks vittu vaan niin mun lapsi oli pieni vaikka mä lihosin 17kg ! Et ei varmaan ollu syömisestä saatana kiinni. Mulla ei ole mitään ongelmaa oman painoni suhteen ja EN IKI MAAILMASSA vaarantas omaa lastani olemalla syömättä. Kyllä mulle ruoka maistuu !!!

Ja ihan ymmärrettävää on et ihminen joka kärsii muutenkin ylipainosta kärsii myös siitä jos joka kerta joku sanoo et taas on tullu kiloja ja liikaa painoa ! Tähän voi sitten joku sanoa et mitäs ei tee ittelleen mitään jos tietää olevansa lihava. Mut eipä se aina ole niiin YKSINKERTAISTA ja HELPPOA. Ja raskaus aikana ihminen on muutenkin herkempi ni kyllä tätien pitäs pikkasen aatella miten itseään ilmaisee !

Ja olipas taas turhankin suora ilmaisu asiaan :oops::grin

näinpä! ja nimenomaan just sen takia tota ei voi suodattaa tosta noin vaan kun ne on siellä töissä, ja me ollaan niiden asiakkaita.. olit sitte minkä alan ammattilainen tahansa ei ole oikeutta sanoa kelleen noin... en minäkään voi sanoa asiakkaalleni että sä olet hullu, vaikka mielenterveys puolella olenkin töissä...

Niin ja pitää muistaa et niiden tätienkin pitäisi rohkaista parempaan suuntaan eikä muistuttaa kuinka paksu sinä olet. Ja muutenkin neuvolassa käydään niin usein et tätien pitäisi kyllä nähdä ja tutustua ihmiseen niin, että osaisi ilmaistaan itseään oikein. Koska toiset saattavat olla erittäin herkkiä ja lihavuudesta muistuttelu saattaa vaan alkaa masentaa ja masennus pahentua muiden hormooni aaltojen yhteydessä. Kyllä niiden ammattilaisina pitäis osata ottaa huomioon erinlaiset ihmiset ja muutenkin pitää meitä yksilöinä

Mulle huomautellaan aina siitä että painoa tullu liian vähän, varsinkin vanhemmat neuvolatädit ja hoitajat joiden kans oon ollut tekemisissä niin tykkää kommentoida asiaa; heeerrranen aika kun on pieni, onko sulla ollut anoreksiaa joskus, voi olla vaikeaa imettää kun ei ole painoa tullut... jne, jne.
Ja ei muuten myöskään helppo löytää vertaistukea tämän "ongelman" kanssa, kun nämä keskustelupastat on enemminki täynnä niitä jotka kamppailevat sen kanssa kun on liikaa tullut painoa.

Mua ei muuten haittaa tää painoasia mutta se mietityttää voiko tosiaan olla esteenä imetykselle kun ei oo niitä rasvavarastoja kertyny. Mut kuitenki tiiän et oon parhaani mukaan syöny enkä todellakaan voi mitää sille ettei painoa vaan ole tullu kun pari onnetonta kiloa.

Mimii, Mulla on ainakin tisseissä jo nyt niin saatanasti maitoa et en usko et tarvii mieletöntä rasvavarastoa imetykseen :grin Ja kun vaan syöt tarpeeksi hyvin kun vauva tulee maailmaan niin uskon et sun imetys lähtee hyvin käyntiin :) Juu tohon muutaman kilon painon nousuun on vaikee löytää vertaistukee :grin Ja mäkin oikeesti syön hyvin ja vähän liikaakin välillä :p En mä voi sille mitää jos tuo vauva syö kaiken äitiltä pois :grin

Voin toki toistaa itseäni: "Ja tottahan siihen pitää puuttua siinä tapauksessa että on esim. rd"
Tarkoitan tällä sitä, että on syy puuttua, oli se mikä tahansa.
Alipainoinen oon itekkin ollu koko ikäni, ymmärrän kyllä sen jos ei kilot tartu ja tiedän että se voi olla ihan yhtä iso ongelma kun ne liikakilotkin.

Miun pointti ei selvästikkään avautunu kaikille ja se on harmi se. Tosiasiahan se on, että meidät on "lokeroitu".
Ja niin kauan kun ollaan siinä samassa muotissa kun muutkin, niin turha on ihan joka kommentista ottaa nokkiinsa. Jos taas kuulut jompaan kumpaan ääripäähän (laiha/lihava) niin sitten ehkä meidät otetaan enemmän yksilöinä.

Tietysti pitää RD:n takia painoon puuttua jos siitä tulee huolen aihe, mutta edelleenkin ne tädit voisi miettiä sitä ilmaisua asiasta. Ei niitä juttuja tarvii rumasti töksäyttää vaan voi sanoa niinkin ettei toiselle tule paha olla. Asiat voi sanoa asiallisesti ja ymmärrettävästi ilman, että tarvitsee olla tyly

Mimii, mäki uskon ja luotan vakaasti siihen et se kroppa kerää just sen mitä tarvii, varsinki jos vauvalla on kaikki ollu hyvin, se ei varmaan oo sit tarvinnu enempää :) ja ruokavaliosta ja nesteytyksestä varmasti suurin osa kiinni imetyksessäkin.... Niinhän ne jotku sanoo, et ei sais imetyksen aikana pahemmin laihduttaa, mut et siinä laihtuu itelleen... niin kai se luonto hoitaa senki homman :wink

Mut Tinska, mä ku just tarkotin taas sitä, et mut leimattiin laiskaksi ja lihavaksi heti ton dg:n jälkeen... ennen sitä valitettiin ettei paino nouse riittävästi jne jne... mut sit tuli toi niin sen jälkeen ei ole enää ollu mitään muuta ku rd.... kaikki arvot on aina ollu hyvät, ei yhtäkään ylitystä kotiseurannassa enkä ole edes millään tavalla muuttanu ruokailutottumuksiani, mut silti joka ikinen kerta on sama saarna.... Paino on noussu samaan tahtiin (paitsi nyt toi kumma pyrähdys)... Mä olin alkuun extra seurannassa edellisessä raskaudessa olleen pahan myrkytyksen takia (josta jäi käteen munuaisten vajaatoiminta) mut se unohdettiin kokonaan heti ku keksittiin uus diagnoosi... ja kun se ei ole pelkästään ylipainoisten sairaus... en minäkään ollut järin ylipainoinen ennen raskautta, mut BMI oli yli 25.... oon yrittäny saada apua mun kipuihin, mitkä estää liikkumisen ja mm. alhaiseen hemoglobiiniin (98) mut kaikki tämä on heidän mielestään NORMAALIA..... viimeks itku silmässä selitin kuinka kipeetä tekee kävellä, siihen LÄÄKÄRI hymähti "niitä on kaikilla, ota panadolia"..... ainoa asia mikä sitä kiinnosti oli mun olematon rd ja se valitti herkuista ja karkeista, eikä kuunnellu sanaakaan mitä mulla oli sanottavaa asiaan... ja näin ei minun mielestäni ammatti-ihmisen tulisi toimia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! se on todella nöyryyttävää istua siellä kuuntelemassa heidän helvetin hyviä neuvojaan ku näkee selkeesti, että on opetelleet ne paperilta, eivätkä he vaivaudu nostaa katsettaan nähdäkseen millanen ihminen siinä vastapäätä istuu..... se että mulla on rd ja mä oon lihava ja paino nousee liikaa ja ja ja on mulle ihan fine, mut heidän tehtävänsä olis auttaa mua selvittää mistä tää mahd. johtuu ja mitä asialle voi kenties tehdä, koska pääosin elän heidän ohjeidensa mukaan... ei ensimmäisenä sanoa "olet laiska ja lihava, syöt karkkia joka päivä, jätä kaikki herkut pois"..... Ja ei sun pointtis ei avautunu mulle ja todellakin otan nokkiini just niin kauan ku mua kohdellaan siellä ku kasaa paskaa....

Sitähän minä just yritin sanoa; Jokainen meistä tuntee oman kroppansa parhaiten!!!! Ja että sen takia on turha nokkiintua siitä että neuvolan tätit puhuu mitä puhuu!
Mullekkin ne on kuule sanonu ihan samaa kun sulle; ensin olin liian laiha, nytten on tullu 17kg painoa, ja saan valitusta siitä kun en pysty liikkumaan; PITÄS PYSTYÄ KUN MUUTKIN PYSTYY, niin ja ei pitäs syödä karkkia ja herkkuja ym ym ja annetaan nenän eteen ohjeet miten rd diagnoosin saaneet joutuis syömään. Ainiin, ja eihän minua edes laitettu koko sokerirasitukseen!! Joo ja saatikka se että ootan tätä lasta yksin, miunhan pitäs juosta suurinpiirtein psykologeilla ja saada apua heti kun vauva syntyy kun en pärjää välttämättä yksin???

ELI; samaan paskaan meijät lokeroidaan, ellei sitten olla ihan ääripäitä.

Tottakai se saa v*tuttaa, niin se mullakin teki alkuun. JA JUST TUON TAKIA on turha jäädä rypemään siihen mitä ne tädit siellä sanoo; Tänään oot liian laiha ja huomenna lihava. JOS ite tiedät, että liikut minkä voit, ja lapsesi ei joudu kärsimään ruokavaliostasi, niin ei joka risahuksesta joka tulee neuvolan suunnalta, tarvii ottaa itteensä- se on se mitä yritän sanoa.

En ole tarkottanut osoittaa mielipiteitäni erityisesti ketään kohtaan henkilökohtaisesti, jos joku näin kokee niin olen siitä pahoillani?

Takaisin