Maraskuut mutinat

Mä kävin tänään Haikaranpesän vapaaehtoisessa valmennuksessa, jossa aiheena oli loppuraskauden rentoutus, synnytystä edistävät asennot ja liikkeet ja sitten synnytyslaulu eli miten omalla äänenkäytöllä voi rentouttaa itseään. Ihan kiva kerta, mutta taitaa olla etten uskalla noita liikkeitä juuri kotona kokeilla, kun niiden liikkeiden kokeilun jälkeen tuntui kun vauva olisi puoliksi jo ulkona. Ne liikkeet ja asennot oli tosiaan sellaisia, että niiden pitäisi avittaa vauvaa kiinnittymään ja sitten synnytyksen alettua paikkoja avautumaan.
 
Mun piti alkaa hetken mielikatumasta leipomaan isänpäiväkakkua. [:D] Kai se on mieskin oman kakkunsa ansainnut... Isänpäivän lisäksi huomenna tulee kolme vuotta meidän kihloihin menosta.
 
Wink Wink! Täällä pohjoisen kylmissä tuulissa on alkanut tissejä kolottamaan & nännit palelemaan vaikka kuinka muuten pukeutuisi ulos! Otin käyttöön virkatut "tissilaput" ja näistä on kyllä hyötyä, villakangas vain rintsikan alle muillekkin keillä samoja tuntemuksia :)
Ensivuoden puolelle lärpäkkeet joutuvat tosikäytölle kun pitäisi estää vaaniva rintatulehdus. Hox hox, ottaakaahan vaari tästä!!
 
Mullakin  neuvolakortti on kassissa matkassa aina! (prkl työkaverit kun sillon pelotteli et synnytän kohta töissä..) Mut kai se on hyvä jo ollakkin. Sairaala kassia en oo vaan jotenkin saanu pakattua. Enkä oo muistanu porukoille vara-avainta antaa että pääsevät koira vahiks..Enkä oo ees testannu noitten yhdistelmien kokoamista! täytynee ryhdistäytyä..

Mä oon jo tehny melkein kaikki joulu valmistelut kun jotenkin en luota siihen yhtään että ens kuussa oon enää kykeneväinen mitään tekemään. Iskä saa isänpäivä lahjaks "pappa on paras" pyjaman..hassua..enää reilu 7 vko ku oletettavasti näkee mitä tuolla mahassa on...into/paniikki/hätä/stressi/ei malta oottaa/ei osaa päättää mitä tuntis tai ajattelis [:D]

Onkohan kirjastossa jotain synnytys valmennus videoita tai kirjoja? vai löytyykö netistä ja miten? En edelleenkään oo saanu itteeni innostumaan noista järjestetyistä jutuista, mut pitäs kai sitä jotenkin valmistautua.

Mulla noi suppailut kyllä jäi aika kivasti töihin. Nyt vapaalla ollessa niin ei suppaile kuin ehkä kerran tai kaks päivässä jos sillonkaan. Kun töissä niitä tuli monta kertaa tunnissa ja aika pitkiäkin. Joten ehkä ihan hyvä olla kotona. Tosin nyt on vaan vaikea pysyä pois jääkaapilta ja kun noita konvehtirasioita on tullu kauppoihin tuijottelemaan..Jos pyhänä vielä söis isänpäivä herkkuja ja koittas syödä sivistyneesti siihen neuvola pvä asti..

Eiks villakangas pistele Origoa? Mulla pistelis ihan sikana! Varsinkin nännissä! Rapsuttelisin vaan tissejäni tuolla kaupungilla pyöriessä [:D]
 
Hyvä idea noi tissilaput[:)], taidan yrittää tehä itelleki sellaisia, kun tuota vauvalankaa ja hahtuvaa on tossa monta kerää. Hyvälaatuinen hahtuva ei ainakaan pistele ihoa, siitähän voi tehä just vauvan herkälle iholle kaikenlaista. Ja merinovilla samanlaista.

Ahistaa sekin kun en vieläkään ole saanu hommattua kunnon liivejä, pitäs niitä imetysliivejä nyt jo pikkuhiljaa ruveta hommaamaan, sellaset jotka menee raskausajan lopussa ja imetyksen aikana. Sieltä briteistä varmaan tilailen kun ovat sen verran halvempia.

-Tietääkö joku mistä saa rintaliiveihin niitä ympärysmitan pidentäjiä? Mulla on ainaki tää kylkikehikko leventynyt ihan kauheesti, kuppikoossa vois riiittää alkuraskaudessa ostetut mutta ympärysmitta ei millään. Varmaan tietty alusvaateliikkeissä niitä voi olla, ei ole marketeissa ainakaan sattunut silmään. Lieneekö sitten oulun stockalla tietääkö joku?

Sairaalakassia en oo pakannu tosiaankaan. Enkä mäkään kokeillu miten ne meiän yhdistelmät nyt toimikaan [:D]

Tänään sai sen verran aikaseksi että pesin nyt niitä äitiyspakkauksen vaatteita (en kylläkään toppavaatteita) ja ajatuksen asteella on pinniksen petaaminen valmiiksi. Ootteko laittaneet kaikki sitä muovifroteeta sänkyyn ja jos, niin heti lakanan alle vai kenties sijauspatjan alle? Jotkut sanoo että se muovifrotee heti lakanan alla hiostaa vauvaa?? Mietin että haluanko mä ny suojella petariakin pissa + niskakakkavahingoilta, vai pelkkää patjaa. Paitsi että vauvalla ei välttis koko petaria vielä edes tarvi, kun peti sais ollakin kai "kova".

Meikäläinen kävelee hitaasti kuin olisin viimeisilläni raskaana. Maha painaa, kiristää, supistaa; jalat väsyy, selkä jumissa. Eikä tässä vielä mitään viimesillään olla![8|] Tässä aamupäivällä kotona puuhastelin, pesin koneeellisen vauvanpyykkiä ja järjestelin hieman lastenhuonetta niin kyllä aiheutti sekin supistelun tunnetta. Sitten vielä kauppareissu lähinnä ostoskärryihin nojaillen, siitäkin hengästyen, ja hitaasti laahustaen, niin avot, kyllä on kypsää kamaa makaamaan loppuillan sohvalla. Maanantaina kyllä varaan lekurille ajan tarkistukseen. Jospa sais loppuajaksi saikkua? Ja saakait sitä jos tarpeeksi asiasta valittelen..
 
saikulle vaan tää on mukavaa! [:D] Tosin aikaa on tosi paljon ja energiaa aika vähän..ja toi jääkaappi piinaa..ja shoppailu himo [&o] johan siitä on 3 päivää kulunut kun palkka tuli ja tili meinaa vetää viimesiään [:D]

Ite oon joskus aikoinaan ostanu niitä liivien pidentäjiä eurokankaasta. Eli kangas kaupoista luulis löytyvän pidentäjiä. Ja mä ostin lindexiltä (vai kappalista?) imetys liivit ku en jaksanu ettiä erikseen mitään mukavia liivejä ja ne on ollu kai ihan hyvät..mikä niissä on vikana? tai millaset ne pitää olla sitten? ku ne makso jonkun 14e niin kai niissä sit on joku vika? Tai siis kai suomeks mikä on ero kalliiden briteistä tilattujen ja halppis kaupasta ostetuissa? [:D] Ei noi kyllä kauheen tukevat oo mut pitääks niitten olla jotenkin tosi tukevat? riippu tissit näyttäs olevan mutta ne on lienee ollut jo ennen raskautta [:D]

Ja tarviiks vauva petaria pinnaan? [:-] Mulla siinä on vaan semmonen tosi ohut patja..5cm? millasia myydään ihan lastentarvike kaupoissa..(tosin ostin vaihteeks halppis version jyskistä [:D]) Tai ei kai ne pienet vielä tarvii mitään pehmosia? Kai se sit ilmottelee ku ei oo enää tarpeeks mukava patja [:D] Mut siis laitoin sen suojan lakanan alle.. tai siihen äippä pakkaukseenkin kun siinä sitä meinaan nukuttaa alku ajat niin ei siihen ainakaan taida mitään petaria saada. Huah niin paljon kaikkee kummallisia juttuja pitäs ottaa huomioon. MUTTA en aijo stressata mun viimeisinä "vapaa päivinä" mitä kaikkee pitäis hommata tai tehä. Nyt vaan nautin "vapaudesta" ja sit ku vauva on täällä niin katotaan uudestaa montako patjaa tarvii päällekkäin ettei se kuuluisa herne siellä tunnu [:D]

Koirat pitäs kyllä kouluttaa tohon ovikelloon jo ihan ristiäisiä ajatellen ettei ne syö kaikkia meidän vieraita elävältä. tai ei ne syö mut ne vaan vähän riehaantuu..eikä sekään välttis oo hyvä ku ne hyppii ku vauva sylissä..HUI! kuihan me nuitten kanssa pärjätään! Meillä on vähän tämmönen vapaampi ollu tää koira vauvojen kasvatus [:D] mun vanhemmilla on jo se taka-ajatus että jos/kun niitten (13v) vanha herra (koira) kuolee niin ne ei ota toista että jos ne joutuu adoptoimaan ton meidän villimmän lehmän poikasen. Mut en siitä kyllä hevillä oo luopumassa. Pitäs ottaa itteensä niskasta kiinni ja alkaa komentaa kunnolla niin sillä selviäis. Ne vaan osaa kattoo niin oikeella tavalla oikeeseen aikaan niin on vaikee olla äkänen.
 
basura joo, eikait niissä lindexin tms imetysliiveissä olekaan mitään vikaa :) Varmaan jos oisin saanu laiskuudeltani aikaseksi, olisin jo aiemmin semmoset hommannu ja varmaan just jostain lindex-kappahl-hm akselilta. On ne varmaan kuitenki laadukkaampia ne oikeiden alusvaatemerkkien liivit, ja jos sais verkosta tilattua semmoset niin kaks kärpästä yhellä iskulla :)

Petaria en sit varmaan laitakaan ehkä vielä pinnikseen. Tulikohan se patjan kans samas paketissa (jostain cittarista siis ostettu), vai tuliko se hommattua muuten vaan, en muista. Pehmeempää nukkuma-alustaa vois laittaa sitten kun laps vähän isompi mutta vielä mahtuu pinnikseen.
 
Mulla on öisin käytössä just nuo Lindexin liivit, yöllä hyvät mutta eivät ole tarpeeksi tukevat päiväkäyttöön ja tilaan myös tuolta enkuista kun saan aikaiseksi. Rintojen koolla voi olla merkitystä riittääkö nuo, mulla ei ainakaan tosiaan tuki riitä. 
 
ALKUPERÄINEN: ninniw

Mun piti alkaa hetken mielikatumasta leipomaan isänpäiväkakkua. [:D] Kai se on mieskin oman kakkunsa ansainnut... Isänpäivän lisäksi huomenna tulee kolme vuotta meidän kihloihin menosta.


Unohtui onnitella ninniw vuosipäivästä [:)]
Minäkin leipasin miehelle piirakan isänpäivän kunniaksi. Onhan se jo melkein isä, kun muakin äidiksi neuvolassa tituleerataan. Siitä tuleekin ihana isä, minun kulta [:)]
 
Rintaliivin ympärysmitan pidentäjistä: Itse ostin Prismasta Triumphin pakkauksen, jossa sekä valkoinen että musta pidentäjä. Hintaa taisi olla n. 2-4 euroa. Ja KappAhlissa on myös sellaisia näkynyt, niissä taisi olla 3 kpl ja maksoi vähän enemmän..
 
ALKUPERÄINEN: OrigO

Wink Wink! Täällä pohjoisen kylmissä tuulissa on alkanut tissejä kolottamaan & nännit palelemaan vaikka kuinka muuten pukeutuisi ulos! Otin käyttöön virkatut "tissilaput" ja näistä on kyllä hyötyä, villakangas vain rintsikan alle muillekkin keillä samoja tuntemuksia :)
Ensivuoden puolelle lärpäkkeet joutuvat tosikäytölle kun pitäisi estää vaaniva rintatulehdus. Hox hox, ottaakaahan vaari tästä!!


Mulla on aristanut jo pitkään ja joutuu laittamaan aika paljon päälle, että saa kylmän pysymään loitolla. Muuten olisi ihan lämmin, mutta ne tissit ja nimenomaan nännit... Ekan kerran kun kunnolla alkoi kolottamaan, en ollut kotona ja loistavaksi ensiavuksi löytyivät sellaiset meikinpoistoon ym tarkoitetut vanulaput [:D] Ja toimivat edelleenkin. Mietin, että jos lisäapua tarvitaan, olisi sitten ne mammapakkauksen suojalaput. Molemmat riittävän pehmeitä - minulla aristaa kaikki pumpulia karkeammat.

Vähän masentaa, kun kaikennäköiset asiat popsahtelevat päähän tyyliin "ai niin, sekin pitäisi ostaa" ja "ai niin, sekin pitäisi tehdä" liittyen syntymään. Olen ajatellut, että sitten mammalomalla, mutta ei sinne asti kyllä paljoa huvittaisi jättää, koska samanlaisia "mummoutumisen" oireita kuin Sadepilvelläkin eli kipuilua, jäykkyyttä jne ja tuntuu, että kaiken tekeminen vie tupla-ajan...
 
Hohhoh, olipas raflaava otsikko lehdessä: "TS: Tutkija ehdottaa odottaville naisille meikkauskieltoa"
 
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/TS+Tutkija+ehdottaa+odottaville+naisille++meikkauskieltoa/1135261644158/?cmp=tm_etu_uusimmat_uutiset
 
Jos ne aineet ovat niin vaarallisia, niin miksei niiden käyttöä kielletä meikeissä? Ovatko ne sitten turvallisia ei-raskaana-oleville tai meikkejä kokeileville lapsukaisille?
 
Vähän aiheeseen perehtyneenä uskon kyllä, että meikeissä ja kaikessa kosmetiikassa käytetään aineita, jotka ei ole ihmisille hyväksi. Puhumattakaan ruuan lisäaineista, vaateteollisuudesta, muoveista jne. Käytettyjä aineita on tutkittu yksitellen, mutta niiden yhteisvaikutusta ei tunneta. Itse en ole asian suhteen hysteerinen, mutta tiedostan kyllä tavallaan tietyt riskit. Nimenomaan ne aineet, jotka matkii hormoneja, vaikuttaa sekä eläimiin että ihmisiin. Ja se, miksei niitä sitten kielletä, ei ole ihan niin yksinkertainen juttu. Kyse ei ole pelkästään siitä, onko niistä haittaa, vaan aika isoista rahoista ja monessa maassa politiikka ja elinkeino- ja talouselämä on iloisesti kietoutuneet yhteen. Plus monia tutkimuksia rahoittavat samat firmat, jotka hyötyy noista tuotteista.

Itse olen kyllä meikannut raskausaikana, tosin ehkä tavallista vähemmän. Alunperin olin ajatellut vaihtaa shampoot ym. luonnonkosmetiikkaan, mutta en saanut koskaan aikaiseksi. Hiuksia en ole värjännyt. Ja kyllä mä vähän säikähdin sitä syksyn kohua äitiysvaatteista, joissa oli kiellettyjä määriä flataattia ja jotain muita myrkkyjä. Mulla kun sattui olemaan juuri se paita, joka oli siinä testissä kaikista pahin. Enpä ole pitänyt sitä sen jälkeen kertaakaan.
 
Basura, meilla on kanssa iso, lellitty koira perheessa ja monenlaisia ehdotuksia olen saanut ymparistolta siita miten hoitaa uuden perheenjasenen saapuminen taloon - jotkut ideat hyvia, jotkut tuntuu tosi omituisilta.. Jokainen tuntee omat lemmikkinsa parhaiten ja osaa paattaa miten asian hoitaa.
 
Meidan koiran suurin ongelma on se etta se on niin huomionkipea etta koko ajan pitaisi silittaa tai rapsuttaa. Yritan siis nyt jo ennen vauvan tuloa tietoisesti valilla jattaa huomiotta ettei niin kovasti yhdista huomionpuutetta sitten vauvaan. Muutenkin olen laittanut vauvatarvikkeita lattialle etta saa tutustua ja tottua niihin jo nyt.
 
Ajattelin myos yhdesta sangysta poistaa jalat etta istun/makaan matalalla - ja kayttaa imetysta varten, sitten pyydan koiran aina siihen vierelle kun imetan, niin oppii etta se imettamistilanne on mukava myos hanelle kun saa lohota ihan lahella 'aitia' ja mina voin 'rapsutella' vaikka jalalla niin kokee saavansa hellyytta ja huomiota siina missa vauvakin.
 
Ajatus on myos etta koira saa haistella vauvan kun vauva tuodaan kotiin - sita ennen tarkoitus olisi laittaa koiran sankyyn joku vauvalta tuoksuva riepu sairaalasta, niin haju on sitten jo koiralle tuttu kun vauva saapuu.
 
Minkaslaisia ideoita muilla ensimmaista vauvaa kotiintuovilla lemmikkiperheilla? 
 
Itse olen pähkäillyt miten nuo neljä papukaijaani möykkäävät sitten aina pienen hereille ... :/
Toisaalta samaan kiljumiseenhan tuo on tottunut jo kohdussa... On kuitenkin ikävää että pitäisi nuita pitää häkissä jatkuvasti ja rättiä häkin päällä. Saa nähdä miten käy. Jos vauva oireilee lintupölystä niin sitten vain luopumaan noista. Toisaalta eikö totuttaminen myös usein estä eläinallergiaa?
Linnuilla on nukkumisrytmi selkeä kuitenkin että yöt nukutaan, jaajaa. Tuskin tulevat olemaan vauvasta mitenkään kiinnostuneita saati mustasukkaisia nuo :) Toivon vain etteivät ala matkia vauvan itkua, tuo iso kun on naurun ja muutaman härskin sanan jo omaksunut.
 
Meillä on kanssa kotona pienen lehmän kokoinen  [;)]  karvainen hau-veli odottamassa Naperoa. Koira on ollut alusta asti mukana purkamassa laatikoita ja kokoamassa vauvan tavaroita ja on samalla päässyt haistelemaan, ja vähän maistelemaankin [:D] uusia tavaroita. Sairaalasta mies saa sitten tuoda kotiin haisteltavaksi jonkun vauvantuoksuisen viltin, vaatteita yms., että koiruus ehtii vähän tottua vauvan tuoksuun. Lisäksi meille on toiset koira- ja vauvaperheet vinkanneet, että kun vauva kotiutuu koiralle tulisi antaa vauvan ensimmäinen kakkavaippa haisteltavaksi. Näin koira saisi haisteltua siitä uuden laumanjäsenen ominaistuoksun.
 
 
 
Mulla on tuo sama että otan rievun mukaan ja mies saa tuoda sen tänne etukäteen haisteltavaks. Meillä tuo nuorempi (täyttää 1v. tällä viikolla..) on kova hyppimään ja vielä näykkimään niin täytyy tulla sisälle sitten jotenkin ensin itse ja sitten vasta vauvan kanssa että saa pahimmat energiat purettua minuun [:D] Ite kyllä kädet vapaana saan sen komennettua että ei hypi mutta joku turvakaukalo kädessä voi olla vähän hankalampaa. Oon myös koittanut jättää jo nyt vähän vähemmälle huomiolle nuo. Toinen koirista myös makaa siinä mun puoliskolla sängyn vieressä enkä halua sitä siitä häätää ettei kovasti ole mustis sitten niin täytyy nostaa vauvan mamma poksi yöpöydälle jonkun vanerin päälle tai jotain. Ajattelin alussa sillei varovasti vähän välillä "haistatella"ja totutella toisiinsa ja katsoa kuinka käy. Kaivoin tuolta nyt noi vaunutkin jo esille ja niillä vähän kärräilin aamulla niin koirat saavat tottua niihinkin. Uskoisin kyllä että ei tule ongelmia että tuo kohta 6v puppe on hyvin lapsi rakas ja tuolla nuoremmalla ollut synnyin kodissa lapsi ja tottunut pihan lapsiinkin kuitenkin alku jännityksen jälkeen. Ainut mitä mietin on että jos noista tulee kauheen suojeluhaluisia niin se täytyy saada pois. Toivottavasti ei lapsella allergiaa ole, mutta kuulemma aika epätodennäköistä koska ukolla eikä minulla ole mitään allergioita ja kokoajan kuitenkin hengitän toitten pölyjä.. Kovastihan nuo tutkimukset puoltaa muutenkin lemmikin omistamista lapsi perheissä juurikin allergioiden ehkäisemiseksi.
 
Koirien kanssa en usko ongelmaa tulevan (2kpl 15-vuotiaita vanhuksia, keskisuuria), enkä kissankaan - Hitaasti totuttelu riittävän varovaisuuden kera riittänee. Kissan suhteen vähän jännittää, koska saattaa olla utelias ja hakeutua uutuuden viereen (päälle?!) köllimään, eli jotain verkko/varokeinoviriviriä täytyy suunnitella. Koirilla ei ole makuutiloihin pääsyä, joten nukkutilat täytyy miettiä vain kissan suhteen vauvan kannalta turvallisiksi. Kirjoitelkaahan omia suunnitelmianne varokeinoista - itse kun ei välttämättä tajua ajatella kaikkea!
 
Rodukka: Meillä on kaksi kissaa, vanhempi ei varmasti tunge lähelle vauvaa muuten kuin tutustumaan, on sen verran vauvoja nähnyt elämänsä aikana että enemmän pelkää kuin haluaisi tunkea iholle. Nuorempi on sitten niin halipulainen että sitä varten isä rakentaa parhaillaan meille pinnikseen kissaverkkoa, en luota tuohon kattiin etteikö yrittäisi viereen. Molemmat tottelee kyllä kieltoja ja oppiivat nopeasti minne ei saa mennä (esim. meillä ei ole mitään asiaa pöydille ja jos sinne eksyy niin harvemmin tarvitsee muuta kuin napsauttaa sormia että hyppää alas) mutta koen oloni rauhallisemmaksi kun saan sen verkon tuohon sänkyyn. Muuallahan vauva ei ilman suoraa valvontaa tule ihan heti olemaankaan. Kissat ulkoilee häkissä joten eivät pääse vaunuihin.

Ostin jo sellaisen nylon-verkon pinnikseen kun kirppikseltä löysin edullisesti, mutta kävi juuri kuten epäilinkin että meidän 6-kiloinen juniorikatti piti sitä hauskana trampoliinina [:D]. Eli meille tulee ihan puusta ja verkosta rakennettu suojus.
 
Meillä on kaksi koiraa ja olen paljon miettinyt, että miten tulevat suhtautumaan uuteen perheenjäseneen. Meidän nuorempi koira on nukkunut makuuhuoneessa (ja ensin jopa sängyssä) ja sille me opetettiin tuossa muutama kuukausi sitten uusi sääntö, että makuuhuoneeseen ei saa enää tulla. Sillä on myös paha tapa nikertää ja purra leikkiessään ja jotenkin pitäisi heti opettaa, että vauvaan ei saa hampaita käyttää, koskaan. Meidän vanhempi koira taas tykkää ihan hirveästi lapsista (ja niiden leluista) joten sen kanssa ongelmana tulee ehkä ennemmin olemaan se, että vauvan lähellä pitää olla rauhassa. Kokemusta sillä on siis yli 1-vuotiaista, mitä nyt ulkona on vauvoja vähän kauempaa innostuksissaan haistellut.

Itse olen ajatellut opettaa koirille sitten pienen kotiuduttua, että vauvan lähelle ei ole asiaa niin kauan kuin töhöttävät ja riehuvat vaan vauvan lähellä pitää olla rauhallisesti. Kakkavaippoja en kyllä anna nuuskia, nuo varmaan söisivät koko vaipan. Suurimpia ongelmia on ehkä siinä, miten opettaa ettei vauvan tavaroihin ja leluihin saa koskea. Nyt etenkin tuo vanhempi on ollut tosi kiinnostunut kaikista käytettyinä ostetuista vauvanvaatteista ja muutenkin vauvan tavaroista. Nuorempi koira pelkää vaunuja, joten saa nähdä miten sen kanssa sitten lenkkeillään.
 
Takaisin
Top