Maraskuut mutinat

On se kiva kun missään ei saa olla enää "turvassa". Muutettiin pois kaupungin vuokra asunnoista kun poliisit kävi joka pvä jossain kämpässä ja yks naapuri uhkaili puukolla toinen "vaan" nyrkeillä. Ostettiin nyt kämppä tästä "rauhalliselta" rivari asuialueelta missä suurin osa on omistus asuntoja niin eikö tossa viereisessä rivarissa oo justiinsa 6 maijaa ja poliiseilla piiritys tilanne käynnissä![:-] Koko päivän tossa pari maijaa pyöri ympyrää ja selvästi etti jotain ja oli vielä sukulaiset kylässä kattomassa uutta "perhe" kämppää...Eikö missään oo oikeesti enää sellasta paikkaa missä saa olla rauhassa ilman että poliisit on kokoajan jossain kämpässä.. Koirien kanssakin pitäs ilta lenkille lähtee mutta kiinnostaa ihan hirveesti lähtee tonne ulos. Ennen ei jotenkin jännänyt tälläsistä jutuista niin kovaa mutta nyt kun ois jotain tärkeetä mukana mitä tahtoo suojella niin en tahdo keskelle poliisipiiritystä. [:(]
 
Basura auts ja uhhuh naapurivaaralle! Mutta ehkä ei sentään ole toistuva tilanne samalla lailla kuin uhka siellä kaupungin kasarmissa. Tottahan se tietysti on, että missään ei ole turvassa.

Mua surettaa, kun joudumme muuttamaan pois Suomenlinnan lintukodosta Vuosaaren oikeaan maailmaan. Tämä on ollut lapsille tavattoman turvallinen ja yhteisöllinen kasvupaikka. Kumppanini lapset saavat vielä asua täällä puolen aikaa, mutta omani ja tuleva vauva menettävät tämän miljöön ja yhteisön. Huoh. Haikeana olen. Vaikka on tietysti mantereen puolella asumisessa hyviäkin puolia, ja niin se vain on, että tärkeintä on nyt päästä yhteen asumaan edes jotenkin riittäviin tiloihin!
 
Oi, täällä minut yllätettiin tänään ihan täydellisesti [:)] Parin kaverin piti tulla vaan iltapäivällä kahville, mutta heitä ilmestyikin sitten enemmän ja olivat järkänneet mulle tällaiset pikkujoulu-vauvakutsut [:)] Ja Helsingistä asti tuli kaksi heistä! Ihanaa, ruokaa toivat niin että napa meinas syödessä ratketa ja kaikki niin hyvää! Olipa hauska istuskella yhdessä ja jutella mukavia [:)] Vauvaveikkaus tietysti tehtiin myös, minä ite veikkasin että vauva syntyy 2 vkoa LA:n jälkeen käynnistettynä. Mitenkähän käy[;)]
 
Hei, huomenta. Missäs kaikki luuraa?

Täällä tänään eka lomapäivä kotosalla. Alkaakohan sitä jo kohta sisäistämään, että nyt ollaan jo loppusuoralla ja muutaman viikon päästä (toivottavasti tammikuussa vasta) joku nukkuu tuossa pinnasängyssä eikä mulla ole enää tätä mahaa.

Olen nähnyt monenlaisia unia raskaudesta ja vauvoista viime aikoina. Viime yönä vauva tunki itsensä maailmaan suoraan vatsanahan läpi ja minä yritin painella sitä takaisin, että ei vielä, eikä siitä kautta, mene takas! Ihan looginen uni sinänsä tässä vaiheessa :)

Nyt täytyy kyllä hyödyntää tätä mukavaa ulkoilusäätä (-2C) ja lähteä kävellen käymään vaikka kaupassa. Olen päättänyt ulkoilla mahdollisimman paljon joka päivä loman aikana, jos saisi vähän kompensoitua tätä tähänastista laiskottelua...
 
Sadepilvi: Taustalla ollaan [;)]. Ei oo vissiin mitään höpötettävää...

Kävin eilen ostamassa joulukorttitarpeet, jos sitä yhden turhan päivän kuluttais korttien askarteluun, viime kerrasta onkin jo vuosia... Nyt on tosin meidän viikonloppu menossa ja säästän tuon homman siihen kun mies menee töihin eli torstaille. Tänään vois ehkä lähteä tonttujen asioille, jos sais kaiken hankittua niin voisi toimittaa ne piakkoin kotisuomeen kun ei jouluksi nyt voida mennä sinne... Huomenna vika perhevalmennus tällä erää ja keskiviikkona päästään koeajamaan meidän (ehkä-toivottavasti) tulevaa autoa ja seuraavalla vapaalla sen sais sitten noutaa kotiin jos siihen päädytään [:D]. Autokuume on tällä hetkellä mitattavissa rautakangella... Pitäis vielä laittaa tuo oma kauppakassi myyntiin kun tuo nykyinen ykkösauto jääkin mulle ja vauvalle kulkupeliksi halpojen käyttökustannustensa vuoksi (pakuksi rekisteröity farkkudiesel).
 
Täälläkin ollaan! Joko ootte lomille jäänyt? Paitsi eikös rozie oo jo hetken ollukin lomilla sen selän takia.. Itellä nyt takana 10 pvä saikkua ja nyt on 4. talvilomapvä menossa ja on aivan sairaan tylsää! onneks tuli postista tuo luonnollinen lapsuus kirja mitä vois kohta alkaa tavaamaan..ainakin ensi silmäyksellä kyllä tuntu ihan kiinnostavalta ja isot rivivälit ja ei kauheen pientä tekstiä (t. ei kovinkaan kova lukemaan :D) Tosin myös voisin suositella tylsiin päiviin kirjoiksi mma ramotswe, naisten etsivätoimisto nro. 1.   Niitä on hauska ja mukava lukee aina noitten synnytys oppaiden lomassa [;)] Mun mielestä muuten joka oppaassa on samat asiat. 10 eri kirjaa imetyksestä, synnyntyksestä ja raskaudesta ja kaikissa samat jutut. Paperin laatu vaan vaihtuu niin tietää että on eri kirja muuten ei kyllä erottais toisistaan.

Tänään on kyllä ollu niin nihkee aamu ku olla ja voi..kaikki menny taas mönkään ja niskatki niksahti jotenkin paikoiltaan kun tiskikonetta täytin [:D] Viime viikollakohan avasin oven joillekkin jesse miehille ja ne kävi tossa taas. Hetken jotain saarnaa (en kuule mitään ku koirat haukkuu [:D]) lyö laput kouraan ja toivottaa hyvät päivän jatkot. En kerkiä sanoo oikeestaan mitään mihinkään väliin. Ne varmaan kattoo et tolla on maha pystyssä et se on kotona aina. Mut kyllä jos tulee ovelle pimputtelee kun just oon vauvan saanu nukkumaan niin saatan lausua muutaman vähäemmän kohteliaan mielipiteen niitten joka viikkoisesta ramppailusta.. Se hyvä puoli noissa huono tapasissa koirissa on että ei oo kauheesti yrittänyt kutsua itteensä sisälle [:D]

Hei tänään on muuten viikon paras tv päivä! JEE jotain tekemistä! salkkarit, huippumalli haussa ja täydelliset naiset! Vois se vauveli mun puolesta kohta jo pullahtaa et sais tekemistä..
 
Moikka - talla Afrikassa viela toita painetaan, pari viikkoa pitaisi jaksaa ja viitsia, sitten Suomeen. Nyt alkaa olla sellainen olo etta toita ei enaa huvittaisi tehda ja on kiva paasta jarkkaamaan joulutunnelmaa - kunhan Suomeen asti paastaan sitten joulukuun alkupuolella.
 
Laakarilta soitettiin etta sovittu aika pitais muuttaa, mutta se kun ei mulle kay niin varmasti vaan jatan valiin tan yhden visiitin. Kun mitaan erikoista ei ole ollut niin ei se varmaan vakavaa ole. Just tuli takaisin listeria ja toxoplasmosi testit ja molemmat negatiivisia joten ei kai tassa muuta kun odotella kaksi viikkoa lisaa ennen laakaria.
 
Tallaista taalla, arkea eletaan viela, luultavasti kunhan tyot loppuu niin tulee taysilla vauva fiilis - nyt viela stressaan enemman tyoasioista ja lahdosta kuin synnytyksesta. Mutta viikkoja ennen LA:ta on myos jaljella viela 9.
 
Nauti vapaasta Sadepilvi ja eikohan me kaikki pian liityta kotijoukkoihin ja olla enemman linjoilla :-)
 
Mulla vielä vajaa kaks viikkoa töitä ja sitte alkaa talviloma (siitä suoraan äippälomille). Tuntuu hurjalta (=ihanaa), että sitte vasta melkeen vuoden päästä voi edes suunnitella takasin menoo.[:D]

Osaako viisaammat auttaa? Uimista ei suositella enää limatulpan irtoamisen jälkeen. Ongelma onkin, että tietääkö kukaan milloin se irtoaa ja huomaako sen. Vielä ei varmaa vaaraa ole, joten tänään taas uiskentelemaan. Ja tänään haen postista hartaasti odotetun äitiyspakkauksen.[:)]
 
Mitenhän se oli..joku 1-7pvä ennen synnytystä se kaiketi irtoaa se limatulppa.. (piti vähän opiskella asiasta ku ensi järkytyksestä taas selvisin [:D]) Jotkut kuulemma huomaa ja toisilla ei oo harmainta aavistustakaan mistään tulpista. Mut kuulemma housuista, paperista tai pöntöstä lillumasta sitä voi kahtella sitten lähempänä [:D] Kaveri ihanasti kuvaili sen näyttävän siltä kuin joku ois räkässy kauheen räkäklimpin sun housuun/paperiin/pöntöön.. [:D] Ite jo eilen säikähdin kun oli valkovuoto "klöntsä" housuissa mut sit ajattelin et on sen pakko olla valkovuotoklöntsä eikä limatulppa.. kai siinä on sit jotain muutakin väriä kuin valkosta..HYI !  en tiedä mut kuiteski...nyt rupeen taas ajattelemaan ruusun terälehtiä et saan syötyä..[:D]
 
Täällä alkoi mammaloma! Vähän tuossa aamusta siivoilin ja sitten on tullut vaan löhöiltyä [:)]
Kohta ruveta ruokaa tekee kun mies tulee töistä.

Eilen illalla tultiin helsingistä messuilemasta työporukalla. Suppaili aika paljon eilen ku lauantaina tuli käveltyä ja oltua jalkojen päällä koko päivän. La aamuna ja päivällä oltiin kaupungilla shoppailemassa. Löysin name it liikkeestä ihania värillisiä harsoja ison paketin ja pikkuväki liikkeestä ihanan valkoisesta velour kankaasta tehdyn puvun pikkuiselle missä oli ihanat pupu kirjailut [:)]
Sitten ku oltiin porukalla la iltana syömässä niin tytöt yllätti mut h&m:n lahjakortilla mut. Pääsee ostaa vauvan vaatteita ja itelle vaikka imetysliivit! [:)]

Huomenna vois vessan vielä siivoilla niin sitten olis koti puhdas. Ja huomenna iskä ja äiti tuo viimeinkin pinnasängyn! Mä oon niin odottanut sitä!! Pääsee laittaa pikkuiselle sängyn valmiiksi makkariin [:)]

Noista valkovuoto klöntsistä, ite oon pitänyt pikkuhousunsuojaa pöksyissä ku välillä tulee noita klöntsiä niin ällöttää jos on jossain ettei pääse vessaan ja on kaikki housut märät... [:'(]

Keskiviikkona onkin neuvola. Katotaan onko tullut muutoksia masumittoihin. Kun nyt tuntuu että muutamassa viikossa maha on kasvanut tosi paljon ja olo tullut raskaaksi.
 
Mua on alkanut supistella nyt myös öisin. Se tuntuu vähän oudolta, että levossa supistelee. Viime yönä joka kerta kun heräsin, niin supisteli. Ja tänään on supistellut koko päivän ja aamupäivällä supistukset muuttui vähän kivualiaiksi. Sellaista menkkamaista jomotusta ja selkäsärkyä on myös. Mies käski soittaa synnärille, mutta en viitsi kun mitä muuta ne vois tässä vaiheessa tehdä kun käskeä levätä? Sitä paitsi ollaan menossa huomenna synnytysvalmennukseen ja jos olo on edelleen tällainen, niin kysäisen sitten siellä. Ja pari viime päivää olen ollut kuin perseeseen ammuttu karhu, mies parka.
 
Kun täällä kerta on monella muullakin jo enemmän supistuksia, niin miten teitä on esim. neuvolassa ohjeistettu niihin suhtautumaan....?
 
Mullahan on supistellut jo pitkään enemmän tai vähemmän, mutta määrät on vaan lisääntynyt viime viikkoina. Kävin ylimääräisessä lääkärin tarkastuksessakin terveydenhoitajan toiveesta tarkistamassa, että kaikki on vielä ok. (Terveydenhoitaja kysyi onko supistuksia enemmän vai vähemmän kuin 10 päivässä, ja kun oli enemmän ja vielä suvussa ennen aikasia niin katsoi parhaaksi tarkistaa tilanne..) Lääkäri laittoi saikulle, ja antoi lähinnä ohjeen: "Jos alkaa tulemaan kirkasta tai veristä vuotoa, tai supistelee useammin kuin 15 min välein, lähtekää sairaalaan." Jos muuten supistukset jatkuu sairaslomasta huolimatta, hän kirjoittaa lähetteen äitipolille.
 
No nyt on sitten ollut sairaslomalla aikaa laskea supistuksia, ja todellakin tulee yli 10 päivässä, suurin piirtein siinä 20 -30 supistusta / päivä... Levossa ei paljonkaan, mutta ei tarvi kun vessakäynnille lähteä niin heti supistaa. [:D]
 
Seuraava neuvola on viikon päästä, joten oottelisko sitä kuitenkin ihan rauhassa sinne saakka, vai joko soittelis että tarviiko sitä ylimäärästä lähetettä tarkastuksiin...
 
Muuten on kyllä aika hurja ajatus, että siskon vauvakin syntyi keväällä tästä viikon päästä!! [:-]
 
Kuulostaa suze ja satsuma jo melko jännittävältä! Mulla oli töissä käytännössä kokoajan supistuksia mutta nyt kotona ollessa ei välttis päivittäin yhtään. Ehkä kannattais kuitenkin soitella jollekkin ja vähän kysästä asiasta..tosin mulle ainakin sanottiin että jos on rv34 jo ylitetty niin ei ees yritetä jarrutella jos vauva on tullakseen. Alle 34 niin saatetaan yrittää lääkkeillä hidastaa.. 
 
Onpas täällä hiljaista... Pakkanenko se hiljentää, tai etelässä myräkkä? Meillä on ainakin ihan huisin kylmä kun ei oo tottunu *hrrr*. Vaikkei oo 'kun' -14°C just nyt mut oon ihan umpijäässä ja pitää päiväsaunaan päästä [:D].

Itseasiassa oon ihan innoissani, käytiin koeajamassa meidän uus auto ja ens viikolla haetaan se kotiin, ei millään malttais ootella. Pitäis nyt vaan tuo minun kopperoinen laittaa myyntiin mut kuka tonne tarkenee mennä kuvia ottamaan?
 
rozie: tämä kaamos varmaan vie loputkin mehut [&o] Mä oon ainaki niin kamalan väsynyt, mutta kaipa siihen on tällä raskaudellakin osuutensa [:)] Lisärautaa ostin lisää että jos se auttais piristymään. Mutta eikö sitä saikulla nimenomaan saakin ottaa rennosti [:D]  Kylymä on... brh... Mutta kiva ettei ole täälä semmoista lumimyräkkää mikä ilmeisesti etelässä (--> ei lumitöitä). Aurinkoiset pakkaspäivät on kivoja ainakin sisätiloista katsottuna [:)] Varsinkin kun olen iltapäivän takassa pidellyt tulia ja makoillut sohvalla tulta katsellen ja tulevasta haaveillen. Aamulla kyllä käväisin asioilla keskustassa ja nokka meinas viimassa jäätyä.

Onnea uuden auton johdosta [8D] Laitat rozie vaan sen ukkokultasi ulos valokuvailemaan. Sun pitää katsos suojata nyt myös eritoten rintavarustusta paleltumiselta!! [;)] Rintatulehdus kai saattaa ikävästi iskeä jo loppuraskauden aikana, eikö totta.

Ens viikolla alkaa joulukuu! Voidaankin viimeistään jo ens kuussa odotella ensimmäisiä tammivauvoja syntyväksi! [:-][:-][:-] HUI!!! 

Pitäis sitten jouluvalojakin laitella ja miettiä vähän jouluruokien valmistelua... En oo ikinä teheny ite mitään jouluruokia (aina äitin joulupöytien äärellä [;)] ) mutta nyt täytyy jotain tehäkin, muuten ei oo meiän joulupöydässä muuta ku valmisruokaa.
 
Mulla on kyllä ihmeesti virtaa, aikasin vaan alkaa nukuttaa mut eipä se haittaa. Kyllä se ukko ne kuvat ois ottanu mut en oo taas viikkoon ajanu tolla niin se on himpun verran jäässä; pitänee sulattaa kuvia varten [;)]. Melkein kaikki joululahjat on tullut hankittua tän vapaan aikana (=miehen vapaat eli meidän viikonloppu), huomenna vois paketoida valmiiksi jos vaikka sattuisi saamaan viikonlopuksi vieraita kotisuomesta ja sais heidän mukaan pussukat lähtemään.

Mä pääsenkin huomenna edustamaan isomahoja [8D]. Mua pyydettiin meikkimalliksi lehtijuttuun joka käsittelee yhtä luonnonkosmetiikkamerkkiä. Hui!
 
Ohoh, hienoa! - mistäs lehdestä tällaista juttua saa sitten etsiskellä jos saa kysyä? [;)]
Tosta meikkauksesta raskausaikana onkin ollut viime päivinä juttua joka paikassa. No onhan se totta, että kemikaalejahan ne on, mitä joka päivä naamaasi lykkäät ja ei ehkä voi taata, että niistä ei mitään imeytyisi verenkiertoon ja kulkeutuisi sikiöön asti. Mutta en usko sen silti olevan oikeesti vaarallista[8|]. Mua ei ole siunattu hyvällä iholla ja tummilla ripsillä ja en minä vaan halua 9 kuukautta olla "luonnonkaunis", vähän niinku hirvi - niinku petolinnun p**** -  johan siinä varmaan kohta avioeron lykkäisi ja työkaverit vähintään pysyis kaukana...
 
Sadepilvi: Juuh, sama vika. Voishan sitä tietty liikkua julkisesti myös näyttäen pitkätukkaiselta ja isomahaiselta pikkupojalta, mutta kun ei taho [>:]. Minä olen vielä entisen ammatin myötä niin tottunut laittautumaan etten osaisikaan ilman mihinkään lähteä, mulla se on vartin rutiini ennen lähtöä. Ja ihan tavan meikeillä normaalisti meikkailen, jotenkin menee taas ylihysterisoinnin puolelle nuo kemikaalikammot mutta kukin toki tavallaan... Uskoisin että nykymeikit on huomattavasti turvallisempia kuin esim. meidän syntymien aikaan. Kiva kyllä kuitenkin päästä testaamaan noita varmasti myrkyttömiä meikkejä ja ennenkaikkea jonkun muun laitettavaksi, en olekaan saanut aikoihin nauttia moisesta ylellisyydestä. Ja ihan tosta pääjulkaisusta tai sen liitteestä jutun voinee bongata, en tiedä milloin kun en kysynyt. [:D] 
 
Tää raskaus on pehmittäny mun aivot kyllä totisesti! Tänään töissä ku kävelin vähän vaivalloisesti niin pomo kysy että onko mulla kaikki ok, että näytän siltä mulla olis selkä kipee. Mä tomerana tyttönä totesin siihen ettei mulla selkä ole kipeä vaan mun kivekset on jumissa.
Piti siis sanomani että nivusia vihloo. Pomo sit tuumas et täytyy jäädä kotiin lepäämään jos kipu kiveksissä ei helpota..
 
Hei on muuten tasan kuukausi jouluun [:)] Mä oon jo varmaan pari viikkoo sitten lyöny joluvalot ikkunaan [:D] Hyasinttia oon ettiny joka paikasta mut ei löydy ku niitä sika kalliita ja laatikot (porkkana ja lanttu..peruna sit "tuoreeltaan") on ollu jo jonkun kuukauden pakkasessa [:D] Mulla tuo jouluinto alkaa aina monta kk aikasemmin ja loppuu sit viimestään siihen joulukuun puoleen väliin ku oon jo kyllästyny koko aiheeseen [:D] Ihan hyvä tosin kun on aika väsy tai sit vaan niin laiskiintunut ettei jaksa enää mitään tehäkkään. Parit lahjat pitäs vielä ostaa.. Toivottavasti jaksaa ees jouluna syödä ku tuntuu nykyään et ois koko ajan ähky vaikkei mitään söis..onko muut huomannu samaa? Mies jo puhu et ois kiva viettää joulu jo yhessä (aina mä mennyt omille porukoille ja mies omille) mut jos nyt tän joulun vielä tällei perinteisesti viettäis. Mut kuhan sais joulun ainakin olla rauhassa ei ois hääppöstä sairaalassa sitä viettää.. Mut mielenkiinnolla kyl mäkin oottelen et millon eka tulee huutelee et "ny se tuli!"

Eikai noista joka tutkimuksesta kannata hirveetä stressiä ottaa.. Eiköhän kohtuus kaikessa oo ihan hyvä. Ite tosin en oo kyllä meikannutkaan tosissaan muutenkaan päivittäin ja en oo tainnu ku yhen särkylääkkeen ottaa koko aikana et sinäänsä..En oo kyllä koko aikana muistanu niitä ruokasääntöjäkään noudattaa [&:] Aina välillä tulee mieleen ja sit unohan sen taas moneks viikkoo et kaikkee ei saakaan syödä.. Mut ei vielä ainakaan oo todettu lapsella kymmentä päätä ja räpylöitä [:D] Tosin en sitä lihaakaan syö enkä kalaa oo syöny ku ehkä kerran tai kaks.. Tosin mä ainakin meinasin jouluna kyllä ottaa vähän ite tehtyä graavilohta (kuulemma ite tehty on muutenkin "turvallisempi" kuin valmiit, noin niinku niitten bakteerien kannalta..vai mitä niistä voikaan saada..)

Hei mulle muuten (en muista oonko kysyny jo aikasemmin mutmut) neukku täti sano jossain vaiheessa ku söin omega3 että ei kannata et altistaa verenvuodoille? ja toinen sano et niissä on a-vitamiinia. Jotkut taas sanoo että kannattaa syödä. No jätin ne kuitenkin pois ja alotan kun alan imettää..mut tää nyt on taas sitä et ketä kuuntelis ja kannattaisko kuitenki syödä ku tota kalaa en sitä 2kertaa viikossa syö?

Mites muuten ku jos tulee kuume niin pitääks se laskee lääkkeellä vai saako sillei normaalisti potea sen pois? Mietin vaan ku miehellä ollu nyt koko päivän ja eilisen illan joku 38 kuumetta ja kumpikaan meistä ei oo sairastanu kuumetta varmaan 5vuoteen niin luultavasti se on kohta mullakin.. Kiva ku keuhkot rytyssä muutenkin ja hapen otto kyky aika minimissään muutenkin niin nyt ku tulee se semmonen 5vko kestävä räkätauti niin synnytys sujuu mukavasti..[:'(]
 
Takaisin
Top