Maraskuut mutinat

Meilläkin tuo kauhea pehmolelu vuori tuolla on koko ajan hiukan vaarassa...ne ois niin kiva pistää palasiks! Mikä nyt sinäänsä ei ois huonompi vaihtoehto kun tosissaan niitä on kulkeutunut tänne aivan älyttömästi! Kissaa on kyllä varmaan vaikeampi pitää poissa vauvan "pesistä".. Ja itekkään en koiriin niin paljon luota että ne keskenään jättäisin mihinkään. Koira on kuitenkin peto niin pitää kehitellä joku vauva aitaus.. [:D]

Kahen koiran kanssa kun yksin joutuu lenkille lähteä niin totesin että vaunuja on ihan turha siihen kuvitella mukaan. Ensin meinasin ostaa semmosen kanto takin, mut sit aattelin että eikös se oo sama kun laitan kanto liinaan ja ison takin siihen päälle? Sit saan kädet pidettyä vapaana. Vähän pelottaa muutenkin vaunujen kanssa lähtee mihinkään kun ollaan ns. kukkulan päällä et täältä ei oo suunta ku alas niin millä kettingillä kiinnittäisin ne vaunut itteeni..
 
Meilläkin on täällä pohdinta miten koirat hyväksyy uuden tulokkaan ja miten pärjään alussa päivät kahden koiran ja vauvan kanssa kun mies on töissä. Koirat on päässy tutustumaan kaikkeen mitä ollaan hankittu ja vaunut yms on nuuskittu tarkkaan. Synnytyksen ja sairaalareissun ajaksi koirut menee anoppilaan hoitoon, isovanhemmat voi sitten viedä vaikka jotain vaippaa tai rättiä niille haisteltavaksi.

Koirat on onneksi alle 10 kilosia niin lenkkeilyn ei pitäisi olla kait kauhean hankalaa vaunujen kanssa, kuhan vaan oppivat kävelemään nätisti yhdellä puolella eivätkä seilaa koko aika puolelta toiselle.
 
Ihan perussaanto se kai on ettei lasta saa koskaan jattaa koiran kanssa ilman valvojaa - vaikka koiraan luottaisi kuinka, vahinko voi sattua, eika ne raukat (hauvat) kuitenkaan ymmarra ihmisten tavoin mika on hyvaksi ja mika pahaksi vauvalle, eli tarkotus voi olla hyva ja tulos paha.
 
Meidan koira on 45kg, mutta vaikka onkin lellitty, samalla periaate on aina ollut etta koiran on sopeuduttava ja kun ei olla jatetty vaihtoehtoja niin sehan on luottanut etta mita tehdaan niin se on hyvaksyttava.
 
Yot nukkuu makuuhuoneessa mutta vain lattialla, omalla matollaan ja saa jatkaa samaa jos vain ei tule allergiasyita maarata pois makkarista. Ajattelin pistaa vauvansangyn meidan sangyn viereen heti kun olen sen hankkinut, etta ei yhdista sita vauvaan vaan tottuu sen olemassaoloon etukateen.
 
 
ALKUPERÄINEN: basura

Vähän pelottaa muutenkin vaunujen kanssa lähtee mihinkään kun ollaan ns. kukkulan päällä et täältä ei oo suunta ku alas niin millä kettingillä kiinnittäisin ne vaunut itteeni..


Hyvä pointti muuten tuo, basura, vaunut tosiaan mäkisessä maastossa kannattaa jollain narulla varalta sitoa itseensä kiinni! jos sä vaikka liukastut ite ja ote kirpoaa niin vaunut ne vaan vierii mäkeä alas baby kyydissään...[&:] Eihän sen kummoinen narunpätkä tarvi olla. Täällä Oulussa nyt ei paljon ainuttakaan mäkeä ole, mutta opiskeluaikoina asustelin Kuopiossa Neulamäessä, niin olishan siinäki ollu melkonen rinne miltä vaunut syöksyy alas mamman kompuroidessa paniikissa niiden perässä...jaiks! [:o]

Täällä ihana neuvolantäti varasi mulle ylihuomiseksi lääkäriajan vaikka aikoja ei oikeesti ollu edes vapaana koko viikolla, ja huomisen lepään sitten kotona luvan kanssa. Varmaan toi istumatyö on sitten kuitenkin arvaamattoman raskasta, koska ei siinä saa mitään rentoa takanojaa missä maha mahtuis hyvin olemaan, vaan kyllähän se on siinä jotenkin puristuksissa (normaali työtuoli). Että voihan sekin vahvistaa supistelua, kun niitä varsinkin töissä tahtoo tulla. Nyt on enää 2 viikosta kyse, oonko töissä vai en, voipi olla että sairaslomaa pyydän jos suostuisi kirjottamaan.

Luckylle voimia! kuulostaa melkoiselta tilanteelta [:(] Oon samoilla linjoilla muiden kommentoineiden kanssa - Mieti ystävä rakas tarkkaan, millaisia päätöksiä vauvaasi liittyen teet. Nimimerkillä, itse joskus "ikävässä" suhteessa olleena ja kaikenlaisesta kärsineenä, eipä siitä ollut helppo siltikään lähteä vaikka kuinka järjellä ajatteli. Ulkopuolisena on helppo kommentoida, mutta päätökset on sinun tehtävä itse. Vauvaa ei kuitenkaan missään nimessä saa tuoda keskelle taistelutannerta. Jaksuja sinne!
 
En viittinyt tuolla neuvolatarinoissa huudella mutta mikäs on luckyn tilanne kotona??

Mennyt hetki ku käynyt kirjoottelemassa. Nyt on rauhallinen hetki kun mies lähti heti töitten jälkeen kattoo lätkää kaverisa kanssa.
Sain siivottua ja tein ruokaa. Päivällä käytiin ystäväperheen 1,7 vuotiaan tytön kanssa HopLopissa leikkimässä, oli kyllä todella hauskaa. Kiva kun se tuli tänne jyväskylään niin pääsee sitten kanssa siellä käymään ku meijän tuleva pikkuinen on isompi. Nyt voikin löhöttää sohvalla [:)]

Voi härreguud tätä turvotusta mikä alkoi vloppuna... Kädet varsinkin ihan kauheet, sormet paisuneet kerran isommiksi mitä normaalisti eikä kämmenselän luita näy. Sama jaloissa että luut hukassa. Kihlasormus piti väkisin ottaa sunnuntaina pois. Noh antti on nyt yksikseen kihloissa [:D]
Kävinkin sen takia neuvolassa tarkistaa paineet ja pissat ettei vaan oo raskausmyrkytysoireita, kun näin äkkiä tuli turvotus. Mutta paineet oikein hyvät oli. Eli normi turvotusta tähän tietoon, toivotaan että ei pahena tästä enempää.

Onneksi töitä enää 3 päivää sitten pääsee huilailemaan ja kasvattamaan loppuajaksi vielä mahaa. Aivan ihanaa kun työt loppuu mutta toisaalta tosi haikein mielin lähtee, kun ite on ollut sen 3,5 vuotta tuolla töissä ja tullut asiakkaisiin side kun aina näkee noin 4 viikon välein niin nyt kun ei nääkkään. On tullut useemmankin asiakkaan kanssa vetisteltyä tässä muutaman viikon aikana. Saa nähä miten tunnepitoinen on perjantai [:)]
Vloppuna lähetäänkin työporukan kanssa viimeselle yhteiselle reissulle helsinkiin kun siellä on messut mihin mennään ja muutama tyttö kisailee siellä järjestettävissä kisoissa, ite missaan tältä vuodelta. Ei halua ressata, kun ei tee hyvää masu-asukille.
 
Minäkin otin sormuksen pois kun välillä turvottaa, ei hirmu pahasti mutta mulla on isot nivelet sormissa ja voi huomaamatta käydäkkin niin ettei enää saa sormusta pois. Kälyllä LA maaliskuussa ja oli jo kesällä joutunut päivystyksessä käymään sormusten irroituksessa, vihkisormus oli lähtenyt ehjänä neljän avustajan voimin ja kihlasormus katkaisemalla. (on sairaalassa töissä, siksi siis kävi päivystyksessä kun piti saada sormukset heti pois töiden takia) 

Laitoin oman sormuksen kaulakoruun killumaan ja pidän yhtä toista sormusta nyt sormessa sen tilalta. Mieheltä sekin saatu joten ajanee asian [:D]. On niin orpo olo ilman sormusta kun se on 8 vuotta sormessa koko ajan ollut.
 
minä en ole saanut sormuksia pois aikoihin ja sormia välillä turvottaa ja välillä ei.... nivel kivut kummankin käden sormien nivelissä ja ranteissa on ihan kauheet... onko muilla tällaisia kipuja vai puhkesko joku reuma? lonkka kivut ja häpykivut johtuu nyt venymisestä mutta kummia nuo käden nivelkivut...

Bofink: kyselit tilanteestani... se on se että mies huomenna tulee kotiin ja meikäläisen ressi vaan kasvaa ja kasvaa... en haluais nähä koko ihmistä varsinkin kun tiedän sen puheen aiheet jo etukäteen kun koko päivän yrittänyt soitella ja viestiä laittanut... ei vaan jaksa puhua kun energiat ohan nollassa...

viime yönä nukuin kellon ympäryksen ja pitkin päivää olen torkkunut ja välillä yrittänyt väkisin pysyä hereillä mm. pesin aluslakanan ja silitin sen kuivaksi... :D sitten uhkarohkeana laittelin verhoja makkarin ikkunaan.. haluais jotain uutta ja ihanaa laittaa kotiin kun muuten on niin kökkö olo... taidankin käydä huomenna ostamassa marimekon heinäkangasta ja styroxia ja tehdä siitä taulun makkarin seinälle... niin ja samalla lumimarja kangasta olkkariin...
 
Voehan stressi! Huomenna pitää soittaa palkanlaskijalle ku pitää Kelalta hakee loppuajalle sairauspäivärahat. Mitähän siitäkin tulee.
Tänään oli kiva päivä (mut toisaalta tuli uus stressin aihe). Eli kävin aamupäivästä hierojalla. Tää hieroja oli enon vaimo, joten vaikka työajalla minua hieroi, ei veloittanut mitään, sanoi, että kihlajaislahjaksi. [:D] Mutta nyt on jo selkä kipeänä, vaikka paljon rentouttikin tuo hieronta. Varmaan kylläkin siitä johtuu, kun istuin hieronnan ajan eteenpäin nojaten, niin nyt on toi keskiselkä kipeenä. Ja enimmäkseen hieroi hartioita, alaselkään ei koskenut lainkaan.
Sitten tämä uusi stressin aihe. Päätettiin muuttaa. Meihän ollaan kesästä asti odoteltu sitä omakotitalon valmistumista (ois saatu vuokralle), mutta kun alkoi näyttää, ettei valmistu ikinä, niin soitettiin tämän päivän lehdessä olleeseen ilmoitukseen. Käytiin katsomassa kämppä ja ensi kuun puolessavälissä ois tarkotus muuttaa. Hieno kämppä, 60,5 m2, 2h+k+sauna. 3h+k ois ollu täydellisin, mut toi on kuitenkin melko tilava (pohjaratkaisu just hyvä), mahtuu pinnasängyt ym. Ja oma sauna! [:)] Meillä ei oo ollu ollenkaan saunaa puoleentoista vuoteen. Ja paljon paremmin mahtuu siihen ku tähän nykyiseen, missä 50 m2. Mut sit ku ollaan niin aikaansaamattomia molemmat ja mulla jo kaikenlainen liikunta tuottaa tuskaa (nivuset niin kipeenä, ettei pysty kävelee ja supistuksia tulee vartin seisomisesta), niin on jo valmiiks hirvee stressi pakkaamisesta ja siivoomisesta ja muuttamisesta. [8|] Ja sit vielä joulukin samaan syssyyn! Voe... No, jospa siitä jotenkin selvittäisiin...

Niin ja toi on muuten rivitalokämppä, eli plussaa siitäkin. Ja mulla asuu sisko ja pari kaveria siinä ihan lähellä.
 
Laitanpa tän tännekin, jos jotakuta kiinnostaa. Eli jos olette jossain vaiheessa saaneet painoarvion vauvasta ja haluatte tietää mikä on mahdollisesti vauvan syntymäpaino, niin käykää osoitteessa http://www.tekay.fi/ ja sieltä oikealta valikosta kohta "painon kehitys". Sinne kun laittaa saadun painoarvion ja raskausviikon, milloin se on saatu, niin näkee arvion vauvan syntymäpainosta ja painon kehityksestä raskauden edetessä.

Mä oon joutunut ottamaan sormukset pois jo ajat sitten, kun sormet turpoo välillä tosi paljon. En uskalla ottaa sitä riskiä, että jämähtävät kiinni ja lähtisivät vain katkomalla pois.
 
Voi ei.. luin noita teidan viimeisimpia kirjoituksia ja sormukset lahti siina samassa.. Mulla on kanssa turvotusta alkanut tulla, mutta viela sen saa vetta juomalla laskettua. Laakari olis ensi tiistaina niin nahdaan onko tama taas normaalia. Jokatapauksessa en uskalla panna sormusta takaisin kun on sellainen ettei sita oikein helpolla saa edes katkaistua vaikka olisi tarve..
 
Toita viela vahan yli viikko ja sitten pian saankin lentaa Suomeen kasvattamaan kumpua.
 
Mulla heräs kyllä mielenkiinto tätä kirjaa kohtaan..taidanpa tilata itelleni joululahjaks. Jos kerran tiede lehdestä sen bongasin niin kai sen on sisältävä jotain oikeeta tietoakin..

http://www.bookplus.fi/kirjat/kaitaniemi%2c_tiina/luonnollinen_lapsuus-10137781
 
Adara: Onnea uudesta asunnosta!
Silloin kun me etittiin asuntoa niin haaveissa oli kolmio mutta olivat niin pirun kallita tai ihan kauheessa kunnossa ettei ollut järkeä sijoittaa niin ostettiin ihan iso rivari kaksio(64neliöö). Mietittiin silloin ku ei vielä ollut kirpusta tietoa että pärjätään useempi vuosi vaikka nopeesti täppäisikin. Ja nopeestihan meillä tärppäsi. [:)]

Toinen perhevalmennus takana. Aiheena lapsiperheen arki. Ihan hyviä juttuja ja vinkkejä tuli.

Huomenna olisi viimeinen työpäivä. Ja töitten jälkeen lähdetään ajelemaan helsinkiin kun on ne messut siellä. Ollaan koko vloppu siellä, sunnuntaina ajellaan takaisin. Kiva päästä messuilee ja käymään kaupungillakin. Mietin että kun muut menee kiertää vaate yms. liikkeitä, niin ite vois käydä kiertää jotain vauva liikkeitä [:)]

Tämmönen by the way, onko muilla hankaluuksia siistiä bikinirajoja? Mä en ainakaan enää nää mistä siistiä kun masu eessä. Tänään otin sitten käsipeilin käyttöön ja silti tuli haavoja [:D]
 
Bofink: Juu on todellakin [:D]. Luovutin jo kerran ja päätin että antaa rehottaa mutta kuitenkin piti pari viikkoa sitten muka siistiä ja voi juma ku oli hankalaa. Nyt saa tosiaankin olla tai pistän miehen asialle [;)]
 
Bofink, on hankaluuksia juu sen bikinirajan kans [:D] Ei pysty niin ei pysty. Saa joko rehottaa aunaturel [&o]hui.. tai sitten ukkopoloinen on pantava itse vesurihommiin jos se haluaa välillä silmänilokseen vähä nätimpää [;)][:D]
Ihanaa viimeistä työpäivää sinulle! ja mukavaa helsingin reissua [:)]

Adaralle onnittelut asunnosta! [:)]

Omanapa: täällä myös otin sitten eilettäin sormukset pois ja laitoin kaulaan. Jos ne kerta pitää saada tarvittaessa pois, ei halua sitä riskiä että pitäis katkoa [&o] Mulla ei vielä turvotusta ole sanottavasti ollut, mutta voihan sitä äkkiä tulla vielä.
 
Mäkin oon sohinut vähän sinne tänne tuon bikinirajan kanssa ja just miettinyt, että luovutanko vai laitanko miehen asialle. [:D]

Tää on kivaa aikaa tää loppuraskaus. Herään helposti neljä, viisi kertaa yössä käymään vessassa ja häpyluu/liitos on niin helvatan kipeä, että kävely, nouseminen ja sängyssä kääntyminen on yhtä ähinää ja tuskaa. Mä yritin miehelle selittää, miltä tuntuu ja ainoa mitä keksin oli se, että joutuisi liikuttamaan jotain paikkaa, joka olisi murtunut. Onneksi sentään kipu loppuu samantien kuin liikekin. Mutta onneksi voin pötkötellä rauhassa kotona.

Basura
: Mulle kaveri suositteli tuota kirjaa ja just pari päivää sitten hain kirjastosta. En ole ehtinyt tosin vielä lukemaan, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta.
 
Sokkona vaan bikinirajoille täälläkin! Tosin ei se haittaa vaikka rehottaiskin kun on niin mukavasti pakat hellänä ettei mies oo päässy kohteeseen hetkeen.. [:D] kiimaa kyllä riittäis mut ku ei anna myöten..kuvitellakaa sitten sitä vauvaa sieltä puskee ulos [:D]

Suze: Tuolla toisessa kekustelussa jo vähän lyttäsivät kirjan kokonaan mutta mua kyllä kiinnostaa mitä siinä lukee. Ei sitä todellakaan kannata noudattaa 100% (en tiedä kuka urpo niin tekisi..muttamutta..) mut kyllä siinä varmaan jotain ihan fiksujakin havaintoja on? ehkä [:)] Ite tilasin sen ja pitäs tulla parin pvän sisään. Toivottavasti on mielenkiintonen muuten en jaksa yli 300 sivua lukee [:D] Ja hyvä että ei käyny pienessä mielessäkään käydä kirjastosta sitä ettimässä [:D] pitäsköhän vähän useemmin harrastaa sitä lajia..
 
Basura: Missä keskustelussa? Voisin ihan mielenkiinnosta käydä lukaisemassa. En ole vieläkään aloittanut kirjan lukemista, mutta jos sitä vaikka ensi viikolla ehtisi.
 
Enpä tiennytkään tuommoisesta Luonnollinen lapsuus -kirjasta, olen selvästi pudonnut genrestä sivuun. Tuossa 90-2000 -luvun vaihteessa olin ihan ensirintamassa tuomassa Suomeen noita.... miksi niitä sanoisi?.... luomuvanhemmuuden (?) ajatuksia, oli postituslistaa ja nettisivuja ja kävin puhumassakin aiheesta tapahtumissa ja silleen. On ihan mahtavaa nähdä, miten joku kantoliina ei enää ole ollenkaan hörhö juttu vaan ihan mainstream-kapistus!

Jos jostakusta tuntuu, että nämä ovat periaatteessa hyviä asioita (lapsentahtinen imetys, perhepeti, constant contact sen semmoiset) mutta ei halua lukea propagandista saarnaa ja ylistystä, niin suosittelen asiallista Kiintymysvanhemmuuden kirjaa (sillä nimellä! kirjoittajat Sears & Sears) http://www.booky.fi/book.php?book_id=9789525459104 siinäpä onkin suunnilleen kaikki mitä vauvanhoidosta tarvitsee tietää ensimmäisen kahden vuoden aikana :-)
 
tuolla hipinretku,-viherpiipertäjä ekoisti keskustelu tossa yleisessä raksauskeskutelussa. Ei ne oo sitä lukenu ite mut vähän niinku dissasivat jo ensi näkemältä. Mutta ite vähän puolustelin sitä siellä...Eipä nyt kummemin mitään ihme tekstiä mutta olivat enempi vastaan ku puolesta..ite vaan aattelin vähän yhdisetellä jos siinä ois jotain fiksua..no en tiiä..mut ei pidä ainakaan tuomita ennen kuin on lukenut [:)]
 
Heipä hei!!

Enpä muista koska viimeks oon kirjotellut, oon kyl välillä käynyt lukemassa tein juttuja, mut en oo ehtin tai oikeestaa jaksan kirjotella. Syyskuun lopulla menin töihin ja töiden jälkeen/ennen aika menee pikku miehen kanssa touhuillessa. Noh, ens vkolla vielä ma ja ti töitä, sitten parit pekkaset, vkon talviloma ja sitten se odotettu äippäloma 8.12... [:)]

Tänään hämmästelin että missä välissä nämä vkot ovat oikein tulleet, on mennyt niin tämä odotus hyvin että vkot menevät yhdessä hujauksessa [;)]
Tosin, loppua kohden varmaan tuntuvat jo ikuisuudelta kun sitten vaan odottaa että tulisi jo vaaveli ulos [:D]

Mutta hengissä siis vielä ollaan [:)]
 
Takaisin
Top