Maraskuut mutinat

huh. nyt olis farkku auto lähes hommattu, torstaina käyn hakemassa... ylihuomenna olis ukon synttärit ja ajattelin huomenna leipoa kakun ja muutenkin hemmotella häntä... torstaina sitten synttäri päivän kunniaksi saa lähteä mun kanssa kaupunkiin hakemaan autoa, kylpyammetta vauvalle, leluja, rintaliivin suojuksia ym. ym. tarpeellista että olisi sitten kaikki valmiina... kaikki vaatteet olen pessyt ja lajitellut koko järjestykseen 50cm-80cm.. nyt olis 4 päivää lomaa ja sitten 10 töitä joka sisältää 3 vapaa päivää ettei nyt enää pitkä aika olisi tuohon loman alkuun... mitähän sitä tekisi sitten... :D varmasti monta kertaa käyn jututtamassa työ kavereita etten kuole tylsyyteen kotona...
 
Huomenta kaikille!

Osaako kukaan kertoa voisiko/saako/kannattaako harsoja värjätä? Ne valmiiksi värikkäät ja kuvioidut olivat paljon kalliinpia kuin perus valkoiset joten ajattelin säästää [:)] edes jossain[:D] nyt sitten ajattelin tuhlaa nekin säästöt väriin [:D] jostain olin lukevinani että oltiin värjätty...olis ehkä kivempiä kun ei het kaikki läiskät näy..
 
Tosiaan se on jo marraskuu! Aika menee niin nopeeta. Nyt on muakin alkanut tympiä töissä olo, mutta koska tätä on enää neljä viikkoa jäljellä, pitää sinnitellä ellei mitään suurempaa ongelmaa tule. Sairaslomaa en ainakaan "turhan" takia aio ottaa, sitten vasta jos niin neuvolassa käsketään.

Pyykkikone laulaa jo täälläkin, kun pesen vaatteita ja kestovaippoja ja liinavaatteita. Vaatteita on kyllä vauvalle jo ihan riittävästi, kun olen saanut siskolta lainaan ja miehen sukulaisiltakin on tullut... Eiköhän niillä ainakin vauva-aika pärjätä. Mutta olo on kyllä ollut sellanen, että me hukutaan pyykkiiin. Entäs sitten kun se vauva on ihan oikeasti tässä maailmassa. [:D]

Turvakaukalo pitäs jaksaa hankkia kanssa, mutta ei olla vielä saatu aikaiseksi. Jospa sen ottaisi viikonlopun projektiksi... Ja ilmeisesti pitää myös hankkia isompi farmari. Me ei yksinkertaisesti mahduta meidän pieneen farkkuun enää vauvan syntymän jälkeen, kun mukaan pitää saada 2 koiraa (=jotka vie koko takakontin), rattaat, turvakaukalo ja 2 ihmistä. Niin ja ne matkatavarat. [8|] Mutta auton ostaminen tähän hätään ei kyllä yhtään kiinnostaisi, kun niihin on tapana upota melkoisesti rahaa...
 
Meilläkin on yhden auton osto ajankohtainen, meillä on kyllä jo kaks farkkua mutta tarkoitus on nyt myydä minun bensafarkku (Nyt olis halpa ja hyvä kakkosauto jollekkin [8D], erittäin tilava peräkontti). Tilalle tulee sitten uudempi dieselfarkku miehelle, hällä on työmatka melkein 90 km suuntaansa. Nykyinen 'ykkösauto' jää sitten mulle kulkupeliksi, dieselfarkku sekin mutta pakettiautoksi rekisteröity eikä siis ole takapenkkejä ollenkaan. Minä pääsen tällä kulkemaan omat menoni vauvan kanssa hienosti ja ennenkaikkea edullisesti ja sitten se toinen on koko perheen autona [:)]. Meilläkin pitää esim. mökille mennessä mahtua kahden kissan kopit kaikkien muiden kamojen lisäksi ja muut mallit kuin farkku on täysin poissuljettu vaihtoehto.

Kauhee autokuume [8D], jatkuva kyttäys milloin tulee se täydellisesti meille varusteltu vastaan. Pari ois ollu tossa vähän aikaisemmin mutta ehtivät mennä ennen kuin saatiin mitään aikaseksi.
 
Meilläkin olisi jossain vaiheessa ihan väkisinkin isomman auton hankinta edessä. Meillä on kyllä kaksi autoa mutta toinen on vuoden nakki kauppakassi auto jossa turvavarusteluna lähinnä turvavyöt. [:)] Sillä onneksi voi hoitaa kylän sisäiset kauppareissut vauvan kanssa (kuhan vaan hankitaan siihen omanlainen telakka turvakaukalolle). Jos mun pitää päästä vauvan kanssa jonnekin kauemman niin ukko kyllä joutuu luovuttaa käyttöömme paremman auton ja menee itse töihin huonommalla autolla. Toinen auto onkin sitten nykyajan perusauto. Sinne kun laittaa kaksi alle 10 kilosta koiraa, vauvan ja kaikki tavarat niin voi olla hiukkasen täyttä. Nyt jo ilman vauvaa ja tarvikkeita, on takakontti ihan täynnä.. No mutta ehkä ensi vuonna sitten kun olokin paranee ja jaksaa lähteä pyörimään kaupoille.

Toisesta ja samalla paremmasta autosta on ollut todella paljon harmia. Se on ollut varsinainen maanantain kappale. Kaiken maailman osia jouduttu vaihtaa. [:@] Onneksi ollaan pidetty puolemme ja autokauppa on joutunut korvaamaan oman osuutensa. Yrittivät laittaa vauhtipyöränkin (en oikein edelleenkään tiedä sen osan elämän tehtävää) meidän piikkiin. Niiden harmiksi mies on käynyt kouluja ja osaa korjata autoja eli mies osasi sanoa että ei se meillä ole voinut mennä rikki.. [:D]
 
Mä voin ainakin sanoa mun työmotivaation puutostilasta sen verran et oon "tää on vaan väliaikasta" työpaikassa kohta viidettä vuotta niin rupee olemaan jo halut muualle aika kovat [:D] Nyt saan sit vauvan kanssa mietiskellä että josko sitä sais siirryttyä elämässä eteenpäin.

Ja mekään ei oikein mahduta enää itekkään tohon pieneen ostoskassi autoon ja oon yrittäny kovasti miehelle puhua et mites se semmonen farmari? Et meilläkin noin kaks lehmänkokosta koiraa valtaa jo tän taka osaston et se on varmaan sit meikäläinen kuka siellä niitten kuola kallejen keskellä istuu ku reissuun lähetään [:D] Kauppa reissut yms luonnollisesti menee ilman koiria mutta oishan se nyt kiva kesällä vaikka mökeilläkin käydä kun molemmilla on sukumökit ja ois aikaakin ku ite vaan "lomailen" [;)] Ite tosin en oo kauheen innokkaana sijoittamaan yhtään siihen autoon kun en sitä ajokorttiakaan omista et sinäänsä mä pärjään kyllä pyörään laitettavalla lastenistuimella sitten kun on sen aika niin sinäänsä kyllä ymmärrän tota ukon mielipidettä farmarista [:D]
 
Meillä on suht uusi farkku diesel ku reilu vuos sitten vaihettiin vanha uudempaan. Silloin mies halusi jotain sportti sedania mutta sanoin että ku se on sitten yli 5 vuoden investointi ja mie haluun sen esikoisen ennen ku täytän 30 wee niin meille ei tuu ku farkku [:D] Ja se osottautui nopeemmin hyödylliseksi. Niin nyt meillä on semmonen sportti farkku joka kulkeekin miehen makuun [;)]

Huomenna neuvolaan, pääsee kuulemaan kirpun sydänäänet <3 Mieskin on innoissaan mukaan lähdössä. Viime kerralla ei ollut ku oli se lääkäri mutta muuten joka kerta ollut mukana.
Onko muilla ollu miehet mukana?
 
Meillä on mies ollut mukana muutamaa neuvolakertaa lukuunottamatta. Kaikki lääkärikäynnit yms. on katsottu myös miehen aikatauluun sopiviksi ja ultrat on mennyt kaiken muun edelle. Ja eilen, kun piti lähteä päivystykseen Kättärille, niin mies perui kaikki muut menonsa ja lähti mukaan. Kun illalla siitä häntä kiittelin, niin totesi vain, että eipä hän nähnyt siinä paljon vaihtoehtoja eli oli aivan päivänselvää että lähtisi mukaan. Musta on tosi ihanaa, että mies haluaa tulla mukaan, vaikka ei siellä perusneuvolassa toisaalta juuri mitään ihmeellistä ole. Tuleepahan tuijottelemaan verenpainemittaria, että saadaan varmasti kunnon paineet. [:D]

Tuosta autoasiasta.. Me ostettiin viime talvena farkku ihan sitä silmällä pitäen, jos meitä kohta olisikin kolme. Nyt on kuitenkin huomattu, että ahtaaksi tuokin käy, kun peräkontissa matkustaa lisäksi kaksi koiraa. Ollaan kuitenkin ajateltu sinnitellä tuon kanssa nyt hetki. Mies kyllä jo puhuu, että ennen "numero kakkosta" pitää sitten päivittää isompaan farkkuun. [:D]
 
Minulla on sellainen tila-auto, koska totesin jo pari vuotta sitten, etten jaksa yrittää mahduttaa tavaroita pieniin tiloihin. Harvinaisen kätsyä, kun voi takapenkkejäkin siirtää/poistaa yksitellen (tai vaikka kaikki) ja tehdä isoa tilaa tarvittaessa. Ja on ihana kun on korkeaa tilaa, niin ei haittaa vaikka koirut tuijottelisivat takaikkunoista: Silti takapeilin kautta näkee. Hankintahinta kuitenkin on sama kuin farkuissa, joten suosittelen miettimään tätä vaihtoehtoa.
 
Löytyi mukava kohta finlexistä, kun guukkeloin muita asioita:
 
Työturvallisuuslain 48§: "---
Raskaana olevilla naisilla ja imettävillä äideillä on tarvittaessa oltava mahdollisuus mennä lepohuoneeseen tai muuhun sopivaan paikkaan lepäämään. ---" Eli jos on väsy, niin saa käydä työpaikalla pitkäkseen :) Tarvitsee vissiin leimata muu syy poissa tjsp tuon ajaksi, mutta jos tekee sen tauolla (kahvi tai lounas), niin eiköhän voi tehdä ihan hyvällä omalla tunnolla venyttämättä päivää.
 
Kyllä on aikomus ja vakaa yritys pysyä töissä ihan äitiysloman alkuun asti, ottamatta mitään vapaitakaan ulos. Mutta minulla onkin kevyt sisätyö istuallaan, mitä nyt työmatkat ottavat koville ja välillä on painettava pää pöytään ja simmut kiinni :-) Ja vain kolmen kuukauden sijaisuus ihan mielenkiintoisessa paikassa, uudessa ammatissa.... kun ei tiedä koska tästä taas töihin pääsee niin ottaa mielellään irti kaiken näistä viikoista.

***

Mies neuvolassa? Oma kumppanini on ihan ehdottomasti halunnut mukaan joka käynnille, myös lääkärikäynnille vaikka se on lyhyt ja epäantoisa. Hän perustelee tämän niin, että miehenä hänellä on niin vähän konkreettista "osaa" raskauden aikana, mikä harmittaa. Että tällä lailla hänestä tuntuu edes vähän enemmän siltä että kyseessä on oikeasti hänenkin odotuksensa ja asiansa. Ymmärrän! Silti välillä tuntuu, että kun itse on ihan pakko olla läsnä joka kerta, olisi päinvastoin kiitollinen mahdollisuudesta jättää välillä menemättä. Eli en sitten kuitenkaan osaa täysin eläytyä hänen tilanteeseensa, vaan olen taipuvainen sanomaan että "ei sun oo pakko tulla! älä suotta vaivaudu!".

Minusta on ihanaa olla raskaana ja kaiken huomion kohteena ja kokea nämä vaivat ja tämä elämänvaihe, mutta kyllä luovuttaisin tämän kaiken kumppanilleni, jos se olisi mahdollista. Ihan reiluuden nimissäkin! Näin miten paha mieli hänellä oli kun riemuitsin miten oudolta tuntuu että toinen ihminen möyrii masussani.... kun hän ei sitä koskaan tule kokemaan.
 
Hei mammat!

Meikä on pitänyt hiljaiseloa foorumilla, nyt on taas aikaa porista!
Tein tänään periaatepäätöksen, että mammaloma alkaa nyt. Pohdiskelin tuota pitkään ja kullan kainalossa nyyhkytin että olenko mie nyt kurja ihminen kun en hoia hommia, niin se vaan tuumas että "sinulla on oikeus nauttia sinun ensimmäisestä raskausdesta ja keskittyä vaan siihen, vitut kouluhommista, niihin kerkee takaisin"
Lämmitti mieltä tuo... Oikeaan mammalomaan olisi vielä 2,5 viikkoa, mutta tuntuu turhan rankalta istua koulussa 8-16 plus itsenäiset työt, kun tuntuu että muutenkin uuden omaksuminen on nyt vaikeaa, aivot kulkee ihan omaa rataansa.. Rahallisesti mitään ongelmia ei tule, kela kun ei yhden opintokuukauden perään kysele.
Nyt sitten keskityn omiin puuhiin, salaiseen lastenkirjaproggikseen ja muihin ;)

Meillä on hankittu pelit ja vehkeet, kiitos mummojen. Itte emme ole kerenneet ostaa mitään kun äitini on kerinnyt (600 km päästä) tarpeistaa:
-emmaljungan yhdistelmävaunut
-sata kiloa vauvanvaatteita
-patjoja, lakanoita, suojalakanoita jne
-rintapumpun, koreja, tilakkeita, rintareppu....
-rintsikoita, tukivyön, vaattehia minulle (jopa isislle uuden takin... :))
ihan kysymättä :) ihanan innoissaan on tuo tulevasta isovanhemmuudesta.

Minulla on mies ollut mukana joka terkkarin ja lääkärin käynnillä, mikä on hyvä koska kärsin vaginismista ja sisätutkimukset on kova paikka :(
Yhteen ultraan ei ukko päässyt, kun oli sijaistamassa monen sadan kilometrin päässä, mutta siihen ultraan kaveriksi tulivat ihanat appivanhempani <3

Farkku on meilläkin haaveissa! Jos tuon köpösen wolkkari polon saisi vaihdettu pois :)

Arvi-vauva potkii kovin ja hikkailee myös ahkerasti päivittäin <3
 
Nyt pääsee pyykkäämään ja järjestelemään ja.... Tänään käytiin äippäpolilla ja siellä ensinnäkin ihmettelivät mitä varten olin tullut, kun oma tk ei ollut laittanut minkäänlaista lähetettä... No kohdunkaulan tilannetta kateltiin ja kaikki hyvin, eli "pakko" lepo on peruttu, jotain tai siis kaikkee mitä jaksaa tehdä saa tehdä.
Sinne jäi miun tämän hetkiset ajatukset myös siitä suunnitellusta sektiosta, kun istukkakin oli noussut ja nousee varmaan edelleen, hyvä tietenkin niin :)
Miun mies on ollut jokaisella neuvolakäynnillä mukana, lääkäriinkin olisi tullut, jos aika olisi ollut vain hänen työvuorolleen sopiva, äippäpolilla on ollut myös mukana aina, ihan ajomatkankin takia. Haluaa nyt olla mukana jokaisella kerralla, kun edelliset on menneet miten menneet, tukea ja turvaa saattaa tarvita, (olisikin tarvittu viimeviikolla, juuri kun ei ollut mukana) ja hyviä uutisia on kiva käydä myös miehen kuulemassa.
 
Itellä mies ei oo käyny yhelläkään neuvola käynnillä..ja hyvä niin! Ite en tahtois sitä noille mukaan koska siellä ei a. tapahdu mitään b. se ei tavallaan liity mieheen mitenkään/ole tarpeellinen miehelle että muahan siellä tutkitaan, hirveen vähän loppujen lopuks vauvaa c. haluan ihan rauhassa puhua vaivoista ja oireista ilman et tarvii "ujostella" miestä. Tai kyllä se kaikki eritteet on tainnu multa nähä ja pieru huumori yms lentää, mutta jotenkin jostain peräpukamista (esimerkkinä kun ei niitä vaivoja vielä ole..) suoliston tominnasta tai pissan laadusta keskusteleminen ei oo kauheen romanttista.. Ultriin se kyllä on halunnut tulla mukaan. Ja se on jo vähän antoisanpaa muutenkin. Muutenkin mulle käy paremmin näin että mies ei vielä niinkään tee tuttavuutta vauvan kanssa (lääpi mahaa, läsyttele, tms) koska jotenkin luotan siihen ja oon aina aatellu et se side isän ja lapsen välille tulee sitten kun lapsi on maailmassa ja tämä raskaus aika on tavallaan äidin ja lapsen omaa "laatuaikaa" tutustua toisiinsa. Äiti kuitenkin pääasiassa taitaa lapsen hoitaa ainakin imetys aikana ja äitiysloman kun mies on töissä. Mulle riittää ku se välillä sanoo I love you both ja halaa <3

Lauantaina pääsee mammakin ulos kun on firman pikkujoulut. Njamnjam..hyvää ruokaa.. En oo meikannu, en ees muista millon viimeks..vuos sitte pikku jouluihin? ja nyt ootan innoissaan et pääsee vähän tälläytymään. En tosin tiedä mitä mä päälleni laitan mutta on mulla tuolla yks maksimekko minkä luulis päälle menevän mut jos se näyttää kauheelta niin sit farkut ja paita. eikai sitä paksuna ollessa tarvii niin kauheesti panostaa..
 
Hihii, sainpas minäkin vihdoin ja viimein tuon miehen kihloihin kanssani. [:D] Ja vieläpä ihan itse kysyi, ei tarvinnut minun loukata hänen tahtoaan, kun on usein sanonut, että hän kysyy sitten kun on sen aika. En tiedä muuttaako se kihlaus sinällään mitään, mutta ehkä se tuo vähän enemmän "turvallisuuden tunnetta", tietää, että toinen on tosissaan. Meille kummallekin kun on jo selvää, että joku päivä mennään naimisiin. Päivää ei vielä tiedä, mutta se tulee kuitenkin varmasti tapahtumaan.
 
Paljon onnea Adara ja kihlattu!  <3 <3 <3

Mun mies on ollut mukana neuvolassa ainoastaan ihan ensimmäisellä kerralla, kun kaikki oli mullekin uutta ja ihmeellistä. Sen jälkeen ei olis kyllä päässytkään töiden takia koskaan (eri paikkakunnalla töisä) , mutta tuskin olisi tullut muutenkaan. Mitäpä sitä, 10 minuutin perustsekkausten takia. Ultrissa on toki ollut joka kerta ja se on ollut mukavaa.

Meillä olis lauantaina naamiaiset [:)] Nyt kun tuota mahaa kannattaa jotenkin hyödyntää, ajattelin pukeutua kaljamahaiseksi herrasmieheksi ja huomenna pitäis haalia kaupasta viiksiä, partaa, piippua, peruukkia jne. Oman miehen puvuntakki ja paita menee sopivasti justiin päälle. Ajattelin ekaks paljon muitaki vaihtoehtoja mutta en taida jaksaa enää yhessä päivässä ruveta vääntämään mitään mielenkiintoisempaa, kun tuon pitäis syntyä aika helpolla kuitenkin.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Meillä mies on halunnu tulla jokaiseen ultraan ja neuvolaan, mitä nyt on ollu. Ihan hyvä sinänsä, meillä on venäläinen tai virolainen neuvolatäti, joka puhuu vähän erikoista suomea et mulla menee puolet ohi siellä ja joudun kyselee mieheltä et mitä siellä puhuttiin :S

Onks teillä muilla muuten potkut vähentyny rv 28 jälkeen? Täällä tuntuu potkut aika harvakseltaan,  muutaman kerran päivässä vauva saattaa vaihtaa asentoa, lähinnä tuntuu sellasta muljahtelua enää. Mietin et onkohan toi normaalia ja että vauvalla ei olis enää niin paljon tilaa liikkua vai pitäiskö tässä huolestua...?
 
labitsi: Mä en oo tuntenut selkeitä potkuja enää pitkään aikaan. Vauva on ollut pää alaspäin kääntyneenä jo kauan, varmaan ainakin puolitoista kuukautta, niin että selkä on masua vasten oikealla puolella ja jalat on sitten vasemmalla. Välillä ojentelee jalkojaan niin että ihan näkyy ja välillä taas enemmän selkärenkaa kohti. Liikkeet on enemmän sellaista nujuamista, venyttelyä ja kääntyilyä. Nyt viime aikoina on taas alkanut tuntua selkeämpiä "potkuja" ihan alhaalla eli luulen niiden olevan pienet nyrkit, jotka siellä nyt käy. [:D]

Onnea Adaralle kihlautumisesta!
 
Adaralle paljon onnea!!! [:)]

Meillä on mies ollut mukana neuvolassa vain ekalla kerralla ja ultrissa. Musta noi tavalliset neuvolakäynnit on enemmänkin mun juttu, ei liity mieheen mitenkään. En näe syytä miksi pitäisi raahata hänet mukaan kuuntelemaan mun paino, hb ja verenpaine, sydänäänetkin kun saadaan kuunneltua kotona. Hankala olisi kyllä järjestääkkään kun hän on vuorotyössä. Mies osallistuu sitten muuten; hankinnat tehdään yhdessä, suunnitelmat tehdään yhdessä, perhevalmennuksiin osallistutaan ja tietenkin tärkein on se tutustuminen vauvan kanssa sitten masun ulkopuolella [:)]
 
Onnea Adaralle!
 
Meilla neuvola ja laakarikaynnit on tehty yhdessa. 12 viikon ultraan mies lensi Afrikasta Suomeen kaveriksi.. Se oli kiva kun saatiin molemmat nahda vauva ultrassa, mutta muuten holmoa kun katilo ei olis millaan antanut mulle aikaa kaantaa selostuksia miehelle, etta istui siina sitten kuutamolla ja aina kun yritin alkaa kaantaa ja pyysin katilolta vahan 'taukoa', niin ei siita sitten tullut mitaan muuta kun mulla meni hermo..
 
Mutta taalla kotona on hyva laakari jonka luona ollaan kayty kaikissa muissa tutkimuksissa ja aika mielenkiintoista on meille molemmille, aikaa vierahtaa aina puolesta tunnista tuntiin ja kysellaan kaikkea tutkimuksiin, raskauteen, minuun ja vauvaan liittyen. Me kun ollaan 'ekakertalaisia' eika kovin asioista perilla, niin on kiva oppia yhdessa..
 
Mulla ei ole (nyt RV 28+2) koskaan tuntunut kunnon potkuja, vain sellaisia muljahteluja ja tonimisia - niitakin pitaa useimmiten 'kuunnella', mitaan bileita ei ole ollut koskaan..
 
Toita viela 3-4 viikkoa, viela en ole paattanyt - ja sitten joulukuun alkupuolella Suomeen - sitten ei mies paasekaan paikalle joten kiva kun on kaynyt nama aikaisemmat. Vahan alkaa tuntua etta olis mukava viettaa enemman aikaa kotona jarjestelemassa vauvajuttuja kun olla toissa, mutta eikoha tasta selvita.. Nyt on kuitenkin ihanaa kun edessa on viikonloppu ja saa jarkkailla vauvajuttuja, Suomenmatkaa ja (toivottavasti) nauttia auringosta.
 
Mies onkin sitten matkoilla seuraavat 10 paivaa etta koiran kanssa kahdestaan saadaan naatiskella..
 
Oikein hyvaa viikonloppua kaikille!
 
 
Takaisin
Top