Mammojen vointi

Pihlajainen, nyt on mielestäni meillä mameilla lupa valittaa! Voin erittäin hyvin kuvitella miltä sinusta tuntuu, sillä tunne on täällä päässä lähes samanlainen.

Koitan olla reipas ja tehdä miehen kanssa sitä ja tätä, mutta tuntuu vaan ettei voimat riitä ja mies ei tajua [:@] nytkin se lähti yksin rannalle ku mua rupes kiukuttaa (ei ole tarpeeksi kevyttä vaatetta, hiki on (olen käynyt jo neljä kertaa tänään kylmässä suihkussa), kiukuttaa, en pysty ajattelemaan muuta kun vaavia ja sitä että sillä on kaikki hyvin! Ja mies kehtaa vieläkin verrata omaa oloaan mun oloon hellepäivänä ku esim. mä en voi edes mennä rannalla uimaan bakteeririskin takia [:(] koko viimeviikkokin meni hiivatulehduksen kourissa ja pelkäsin jo jotain vakavampaa ku ei oo sellasta ennen ollu... huoh. taitaa aika valitusta tästä munkin viestistä tulla [;)] onneks mulle jäi tää pöytätuuletin kainaloon, niin viihdyn kyllä kotonakin jokseenkin ookooo paitsi että olisi vielä tekemättömiä asioita, joihin ei vaan yksinkertaisesti aika ja voimat riitä... on kyllä niin veltto olo, että huh.

Huomenna ois neuvola viikolla 38+6 ja toivois jotain jo tapahtuvan tms. Kiinnostas kyllä tietää onko kohdunsuu edes yhtään avautunu, ku ei oo suppareita tai muitakaan oireita, jotka viittais siihen, että meijän poika ois tulossa maailmaan! Äiti sano laittavansa mut saunaan ja siivoomaan, jotta poika tulisi nopeemmin [;)] mutta toisaalta... eilen kävelin metässä (vahingossa eksyttiin ku etittiin jotain "piilokalliota" [:D]) muutaman kilometrin ja sitten jouduin vielä porrasjuoksua tahtomattani harrastamaan, mutta ei niin ei... vain pieniä ilonpyörähdyksiä tuntui masussa [;)]

Voimia kaikille mameille ja toivotaan, että saadaan pikkuiset pian kainaloomme [:)]

ja hei! onko kukaan vieraillut/ synnyttänyt kätilöopistolla näin kesähelteellä eli kannattaako sinne ottaa mukaan pöytätuuletin vai hoituuko homma talon puolesta? kun sen tiedän, että usein noissa vanhoissa taloissa ei tuuletus pelaa ja mikäli tällainen sää jatkuu ja ei kunnon tuuletusta ole, niin on pakko saada tuo ihana härpäke mukaan [;)]

Mami ja pave 38+5

Täällä sataa vettä niin ei onneksi tuota helleongelmaa ole! Ilma on kyllä kohtuu hiostava, mutta lämmöt onneksi alle 20 asteen ulkonakin. Ötököitä vaan riittää siitäkin eestä, ettei ulkona viiti olla.

Miulla on ollut yllättävänkin hyvä olo taas vaihteeksi tai sitten tähän on jo tottunut..[:)] Ipana ei ollut vielä viimeviikon lääkärin tarkastuksessa kiinnittynyt, mutta kokolailla säännöllisen epäsäännöllisesti supistelee välillä kivuliaastikin ja "menkkakivut" on kai tullu jäädäkseen. Mie sitten hiipparoin täällä villasukat jalassa niinkuin aina menkkojen aikaan..[:)] Nilkat ja alaselkä eivät voi koskaan olla liian lämpimässä. Muuten tuo ipana on semmosessa välivaiheessa, että suurimman osan ajasta ei paina mihinkään, mutta sitten vuorotellen alas (enempi) ja kylkiluihin puskee. Liikkeet on vaimentunun niin paljon, että monena päivänä olen joutunut testailemaan, että liikkuuko tuo ollenkaan. Möyrii rauhalliseen tahtiin ees taas pääasiassa. Tuon allekirjotan, että haluan jo tämän mahan pois! Ja oman kropan takas. Tiiän kyllä, ettei samaan aivan heti päästä kuin aiemmin, mutta pystyy ainakin tekemään jotain asian eteen, toisin kuin nyt.

Mie muuten tulin siihen tulokseen, että synnytyksen aloitusta ei voi nopeuttaa siivoamalla ja saunomalla eikä tekemällä muutenkaan mitään vähän vähemmän suositeltua. Olen oikeastaan viimeisen kuukauden siivoillut taloa ihan urakalla samalla, kun olen omia tavaroita purkanut laatikosta ja järjestänyt järkevästi ukon tavaroitten sekaan (met sitten asutaan viimenkin ihan virallisesti yhessä) ja siinnä sivussa juossut portaita ylä- ja alakerran väliä. Olen myös leikannut ja haravoinut pihalla nurmikkoa ja viimeksi eilen heinäpellolla, kun sade meinas yllättää ja piti nopeasti saada ojan pientareet haravoitua. Ja tänään kävin ajelemassa hiekka/sorateitä pari tuntia (jota ei kuulemma joidenkin mukaan tässä vaiheessa enää sais tehä, täryyttää ja pompottaa kuulemma liikaa). Saunomassakin olen käynyt vähintään kerran viikkoon. Ja ainut mihin sillä on ollut tähän mennessä vaikutusta on, että oikea jalka ei tahdo aina ottaa kunnolla alle varsinkaan yöllä, kun on kiire vessaan.[>:] Ipanalla ei mitään aikomusta tulla vielä ulos. Kohdunsuukin oli ihan sulki ja kiinteä samaisessa lääkärissä missä totes, ettei ipana ole vielä kiinnittynyt.

Niin ja rv on nyt 37+2. Miun puolesta saa poika tulla ulos heti, kun vaan on haluja. Tuo sukupuoli varmistu siinä lääkärin ultratessa ja on kuulemma jo satavarma. Poikaapa meille on odotettu kyllä koko ajan..[:D]

Lisäilen tänne loppuun vielä yhen mua viime aikoina mietityttäneen asian. Mie olen ollu muutaman kerran tässä ihan, että voisko tämän homman perua. Ei mulla synnytys pelota, mutta sitten se jatko. Miulla ei kovin ruusunen kuva ole siitä pikkuvauva ajasta. Tyyliin ei nukuta sitten yhtään ensimmäiseen puoleen vuoteen jne.[8|] Ja muutenkin jännittää ehkä se vastuu mitä tulee sitten loppuelämän olemaan. Välillä hirvittää ihan pirusti. Pääasiassa siis ootan ja tykkään, kun laps on tulossa, mutta välissä sitä alkaa kai liikaa pohtimaan tulevaisuutta. Ja ei oikeen osaa sanoa ääneen kellekkään, että olekohan mie ny ihan normaali, kun tämmöstä mietin. Miehelle joskus maininnu asiasta, mutta hän on alkanu sitten kyseleen, että ekkös haluakkaan sitä lasta. Mie siinä yritän selittää, että haluan, mutta... Hö, mennee niin hankalaksi, että sitten jää puhumatta muille..[&o]

Huh hellettä! Näytin tänään ekaa kertaa naamani ulkona vasta klo 20 jälkeen, tein taas n. 2 km:n lenkin ettei turvottaisi ja ummettaisi niin paljon. Aamulla kyllä oli niin vetämätön olo, ettei tosikaan, ja mies puhkui tarmoa - näki kyllä onneksi naamastani, ettei ollut mikään kauhean tehokas olo minulla.

Ihan samoja fiiliksiä on minullakin välillä kuin kariinalla. Ei minua niinkään synnytys pelota, vähän jännittää toki, mutta vastuu ja pikkuvauva-aika eritoten. Että et ole tosiaankaan yksin ajatustesi kanssa!

Täällä aletaan jo jo todenteolla odottamaan synnytystä, viimeyönäkään en saanut nukuttua, kun lonkkia särkee aivan hirvittävästi ja kun vaihtaa kylkeä alkaa sattumaan toiselle puolelle, onkos vinkkejä tämän vaivan selätykseen? Vaiva on nyt pahentunut viikon parin aikana, kuulemma vauvakin viikko sitten lähes kiinnittynyt, sekö kipua aiheuttaa, ensinmäisellä ei mitään tällaista ollut.

Laskettuaika tänään...

Olen huhuillut vauvaa jo perjantaista lähtien, muttei se ole kuunnellut. Mieskin alkanut aamuisin sanomaan kumpumahalleni "Tuu jo" ja sekös saa minut hymyilemään [:D] Taitaa nämä viimeiset päivät stressata tuota Ukko-kultaakin, vaikka niin hyvin osaa sen minulta muutoin peitellä..

Viime yönä vatsa kuralla kun alkoi alavatsa polttelemaan aika kipeästikin. Pari tuntia olin hereillä ja yritin nukahtaa, vaikka vatsaa poltteli asennonvaihdosta huolimatta. Onneksi nukahdinkin vaikka jo ajattelin lähtöä synnärille positiivisin mielin..eipä tarvinnut lähteä ja täällä odotus vain jatkuu. Keskiviikkona onkin se neuvola sitten taas, jossa katsotaankin se käynnistyssuunnitelma-aikataulu.

Mielellisesti olen päässyt erilaisten outojen ajatusten kanssa sinuiksi, sillä ne alkavatkin tässä vaiheessa olemaan jo ns. totisinta totta. Ei ajatukset vaan se odotusajan päättyminen / päättymisen läheneminen aiheuttaa ristiriitaisia tuntemuksia. Itsellä oli parisen viikkoa sitten ajatus että "ei, en minä ole raskaana, että ei tuolla masussa vauvaa ole". Naureskelin tätä äidillekin ja ajatushan lähti siitä, että kun olin jo odottanut vauvan syntyväksi eikä mitään kuitenkaan tapahtunut niin pääni käänsi ajatuksen ihan ympäri [:D]

basin; minulla ei ole lonkkakipuihin hyviä neuvoja, ja luultavasti oletkin jo tyynyillä kokeillut asentoa saamaan miellyttäväksi?

Hellettä piisaa ja vauvamaha on ja pysyy.
Mulla oli laskettu aika lauantaina... Isukki on sanonut että se syntyy perjantain ja lauantain välisenä yönä. Noh, hikeä pukkaa...hyvin voidaan kaikesta huolimatta. Pidetään lippu korkealla[:)]

Pumpuli: koitan nukkua peitto jalkojen välissä, mutta tuntuu ettei siihen särkyyn auta enää tyynyt, särkylääkkeetkään ei tehoa siihen kun herää siihen, onneksi ei enää kauaa. [:)]

Minua kyllä synnytys pelottaa ja jännittää, mutta yritän ajatella et luotan alan ammattilaisiin.

On nyt ollut vähän enemmän supistuksia ja aina välillä tuntuu et nyt taitaa tulla lähtö niin toistaiseksi olen pettynyt...
Aamula ku herää niin on aivan hiestä märkä!

Perjantaina ja lauantaina oli maha kuralla ja ajattelin et nyt se synnytys alkaa...Sit tuli teelusikallisen verran sellaista limaista vuotoa. Äippäpolille soitin ja sanoivat et jos yhtään tuntuu siltä et lapsi vettä on tullut niin sit heille pitää tulla.

Mutta toistaiseksi tääl ollaan viel yhes koossa...Alkaa jo tämä maha vähän ahistamaan ku tämän kans on jo jumissa joka paikassa...

Mut tsemppiä kaikille mammoille [:)]!

Laskettu aika lauantaina mutta ei mitään merkkejä vielä[:@] Viime päivät ovat olleet ihan kamalia. Kokoajan kiukuttaa ja itkettää kaikki, on tukalan kuuma olo jne.. Sais jo tulla hitsi vieköön. Neuvolassa sanoi että yhdyntää kannattaa harrastaa koska miehen spermassa on jotain samaa ainesta kun niissä käynnistyspillereissä tms. Jos saa kuulemma hyvän lastin perille niin synnytys voi alkaa ihan hyvin[:)]
Luonnollisesti kokeiltiin heti ja seuraavana yönä poltteli alavatsaa ja selkää mutta siihen jäi. Ehkä vauva ei sitten ole ihan valmis vielä[;)] Pitää siis ahkerasti kokeilla, miestäkään ei haittaa[:D]

Kariinan kanssa ajatukset hieman samoilla linjoilla välillä. Pelottaa vauva aika ja olen nähnyt parina yönä kamalia painajaisia että vauva kuolee kätkytkuolemaan. Pikkusiskoni kuoli vauvana kätkytkuolemaan joten se pelko tulee sieltä. Ahdistavia unia ja ajatuksia, ei parane ajatella nyt vaan keskittyä tulevaan.

Täällä kans päivittäin supistelee ja uiminen edes auttaa asiaa, joten uimassa on nyt käyty joka ilta ku on ollu näinkin hyvät kelit. [:D] Muuten olo on kyllä mitä parhain mut sen huomaan et kaupungissa väsyn nopeammin kuin ennen. Tänäänkin pitää lähteä taas keskustaan kävelemään ja etsimään uutta puhelinta kun koira oli oikein taitava ja tiputti vanhan vesilasiin. [:D] Haluaisin vauvan jo kotiin mut toisaalta mielessä käy aina sama asia et mahan kanssa ois kuitenki herlpompaa. [;)] Mieskin jo nyt valmis kesälomille ja sano et jos sitten viikonloppuna koittas sitä viimestä S:ää ku pari muuta jo kokeiltu eikä mitään. Mut niinhän ne väittää et sillä se lähtee millä se on tulluki. [:D]

ev3l: Teillä on sit tosi taitava koira [:D].

Minäkin haluaisin vauvan jo kotiin ja mieles kyl käy asia et mahan kanssa on helpompaa [;)].

Vauva myörii tuolla päällän kovasti tonne alas. Välil koskee ihan hirveesti. Ei oo kyl muutamana päivänä tehnyt mieli kyl seksiä, joka on kumma piirre minussa [;)]. Eilen sanoin miehelleni et jos tämä vauva vaik viimeistään viikonloppuna syntyis niin hän hymyili ja sanoi et toivotaan niin ja voidaan kokeilla vanhan kansan neuvoja [;)].
Onneksi mieheni ei ole mikään hössöttävää laatua. Oisin varmaan muuten jo hermoromahduksen partaalla.

Tämä helle syö minulta voimat. Ulkona jaksaa vain vähän puuhastella ja sitten on pakko tulla sisälle touhuilemaan tai huilailemaan. Järvessä kyllä jaksasi vaikka päivän olla ja voi miten hyvää tuo viileä vesi tekee turvotukselle. Syödä saa hiukan väkisin, kun nälän tunne on kadonnut helteen myötä kokonaan.

Minä odotan kovasti jo maanantaita ja toivon, että vauva syntyy pian.. ettei mene viikko käynistysten kera.
Näin unta, että vauvamme oli tyttö, mutta eipä minun unet aina paikkaansa pidä (siis juuri koskaan). Tyttö tai poika, pääasia että kaikki menisi hyvin. Kovasti hän imee sormea, kun joka ultrassa sormi on suussa [:D] Sormessa on varmaan imemisrakkula, kun hän syntyy.

Yöllä wc-reissut on lisääntyneet.. johtuu varmaan turvotuksesta ja siitä, että päivän aikana tulee paljon juotua vettä. Uni katkonaista, mutta nukunkin aamupäivästä muutaman tunnin päiväunet.

Vasenta jalkaa pakottaa ihan vietävästi. Aamulla ei tuntunut mitään, mutta n. 10 minuutin päästä heräämisestä alkoi järkyttävä puutuneisuus jalassa. Neuvolatäti vilkaisi aamulla sukkarajat molemmista koivista, ja tokaisi vasemman olevan aika reilusti turvonneempi kuin oikea. Joo-o, tiedän. Olokin on sen mukainen. Pohjetta siis pakottaa ja sisäreisi / pakara tuntuu puutuvan. Neukku sanoikin supistusten tuntuvan / siirtyvän joillakin myös jalkoihin...

Puhuttiin tänään myös enemmän supistuksista. Itse kun en ole kovinkaan tarkkaa kirjaa pitänyt supistuksistani enkä osannut vastata, ovatko olleet säännöllisiä vai minkälaisia, niin jäi hieman kummallinen fiilis keskustelusta. Lopulta sanoinkin, että olen ollut siinä ajatuksessa, että tiedän sen sitten kun on aika mennä. Ja koska esikoista odotan niin mistä kummasta tiedän miten tunnen supistukset verrattuna muiden tuntemuksiin [:D] On se hankalaa. Sen kuitenkin tiedän, että supistuksia on päivittäin ja aika usein, mutta koska niistä ei tule sitä "fiilistä" niin en ole stressannut itseäni asialla... muutaman kerran (yleensä iltaisin) on ollut sellainen olo että pitäisi varmaan mennä, mutta kun annan ajan kulua niin olo menee taas ohi.

Eilen oli kunnollista paineentuntua alavatsassa, virtsarakon alueella. Vauva puski koko iltapäivän - illan ajan kohti ulostuloreittiä, ja sen kyllä tunsi. Pissalla käyminenkin oli jokseenkin hankalaa, ja kävin varmaan puolen tunnin välein pissalla...Nukuin kuitenkin kuin pieni porsas eli tyytyväisenä nähden jopa unia. [:D] Heräsin vain kerran yöllä vessaan...

Hassuinta tässä loppuajassa on ehkä se, että kun nämä olotilat vaihtelevat niin suunnattomasti illan-yön-päivän aikana, että pää menee ihan pyörälle omista tuntemuksista. Ja neuvolassa pitäisi sitten muistaa että minkälaisia tuntemuksia on ollut ja miten paljon...ei niitä muista, minä ainakaan. [:)]

ALKUPERÄINEN: Pumpuli82

Lopulta sanoinkin, että olen ollut siinä ajatuksessa, että tiedän sen sitten kun on aika mennä. Ja koska esikoista odotan niin mistä kummasta tiedän miten tunnen supistukset verrattuna muiden tuntemuksiin [:D]

Mäkin kyllä luotan siihen, että kyllä ne oikeat kunnon supistukset sitten tietää ja tuntee.

Mulla on ollut eilen ja tänään migreeniä. Viimeksi varmaan joskus teini-iässä, että sinänsä vähän erikoista. Voi olla että tää painostava keli aiheuttaa sen, mutta toisaalta taas äiti oli sitä mieltä että hormoonit sitä nyt hyrräilee siihen malliin että synnytys lähenee. No tiedä häntä...

Täällä menee kans jo hermo! Nyt ei kahteen päivään ole tullut yhenyhtäkään supistusta ei edes harjotussupistusta[:@] Muuten vaan masussa myllerretään tosi ikävästi sillon ku tahtois nukkua. Miten ton muksun sais jo ulos? Seksi kun kiellettin ja saunominen ei auta siivouksesta puhumattakaan. Ja kuuma on, uidakaa ei saa[:o]

Jalat on varpaanpäitä myöten turvoksis aamusta iltaan. Kengät ei koht enää mahu jalkaan ja sormetkin on ihan makkaroina...Mitää muuta ei jaksas tehä ku syödä jääpaloja.

Kyselin muuten eilen äidiltä miten kauan sen synnytykset kesti. Esikoinen(minä) menin yliajalle ja käynnistettiin kahteen kertaa; silti kesti vähä reilu kaks vrk ennen ku näin päivänvalon. Kolme veljeäni taas synty kaikki alle neljä tuntia ensimmäisestä supistuksesta eli vauhdilla tulivat[:D] Ja neljäs veli kuopus syntyi suunnitellusti sektiolla etisen istukan takia.

Heippa [:)]

Kun tota turvotusta on itse kullakin nyt niin paljon, niin kyselisinkin, että onko kenelläkään mitään hyviä vinkkejä sen helpottamiseksi? Mulla on jo turvotukset aivan omilla lukemilla ku ei mee enää mitkää muut kengät jalkaa ku crocsit [:o] ja painoa oli tullu viikko sitten koko raskauden aikana yhteensä 9kg ja nyt sitten yht'äkkiä mulle oli tullu 3,5kg alle viikossa! huoh. neukkutäti sanoi sen olevan turvotusta tms [:(] on kyllä tuskallinen olo... oon koittanu pitää jalkoja kylmässä pesuvadissa, syöny kokonaisia ananaksia ja mansikoita, juonu vettä ihan älyttömästi mutta mikään ei tunnu auttavan [:o] vieläkö on keinoja? vai täytyykö odottaa helleaallon & synnytyksen yli, että voi edes oikeita kenkiä käyttää.. [:(] kaikki neuvot ovat kultaakin arvokkaampia! mieskin nauraa mun tulisille nallentassuille [:D] eli sen lisäksi että jalat/ kädet on turvoksissa ne on myös tulikuumat, niissä on outoja valkosia täpliä ja ne puutuu koko ajan!

Ja vauva ei vieläkään anna merkkejä ulostulosta vaikka tänään jo 39+1 [;)]

Voimahaleja kaikille tuleville mameille!

Oi Tiamii, tuo sun analysointisi turvotuksesta voisi olla myös mun kirjoittamaa. Eli turvotusta on[:@] Eipä siihen taida auttaa muu kun synnytys...
Mä olen kans ihmetellyt noita valkoisia täpliä, mutta näemmä kuuluu taudinkuvaan[:o] Tsemppiä sulle ja muille näiden vaivojen kestämiseen!
Onneksi palkinto häämöttää jo lähellä<3

Turvotusta riittää täälläkin ja nuo valkoiset täplät jaloissa on kummastuttanut, mutta "hyvä", että ne kuuluu tähän turvonneisuuteen...

Eilen koin taas uusia supistuksia, erilaisia kuin ennen. Yhden kahden välillä päivällä alkoi supistukset tulemaan taas normaaliin rytmiin, ei kipeitä eikä kestoltaan pitkiä. Iltaa kohden mennessä, n. kuuden maissa oli masu jo rauhoittunut 10-12 min supistelurytmistä, mutta sitten alkoi supistukset jotka aiheuttivat voimakasta paineentuntua alakertaan sekä nipistelyä / kipua. Ja vatsa pingottuneena vaikka mitenkä pitkään.. yritin poppakonsteilla sitten saada supistuksia säilymään (poppakonsti = maanvetovoima eli kävely [:D] ) mutta kävikin päinvastoin. Kotosalla ollessa, istuessa, supistukset tuntuivat mutta sitten kun innoistuin lähtemään kävelylenkille miehen ja koiran kanssa niin puolessavälissä matkaa ei supistuksia enää tullut. Vatsa vain pinkeenä, mutta kipuilu oli loppunut. Yö menikin sitten ihan ok, parin vessakäynnin ohella... uusi päivä taas ja uusia supistuksia odotellen!!

Tiedän, että kävely auttaa mm. supistuskipujen kestämisessä mutta ilmeisesti ei kyseessä ollut vielä synnytyssupistukset kun niin loppuivat...[:D] HÖH!

Tänään voisi siivota [;)]

Huomenta [:)]

Eilen sitten oikein ylpeilin (piipahdin töissä jne), että mulla ei vielä oo suppareita ja olo on maailman mahtavin (tänää rv 39+2)... sitten rupesinkin jo imuroimaan JALKALISTOJA lähestulkoon makuuasennossa, jotta voisin vielä koklata toimiiko tuo yksi ässä [;)] ja niinhän siinä kävikin, että supparit alkoivat!!! whippiiis [:D] saattuu kyllä perkuleesti, mutta mun sisällä tapahtuu jotakin!! supparit kestävät noin 20sek ja tulevat 8 min välein eli ei hätiämitiä... vai? kovasti olen koittanut muistella kaikenmaailman sääntöjä, mutta vahvimpana mielessäni, et suppareitten tulisi kestää noin 60sek ennen lekurille soittoa..? [:o] ei tosin tunnu muuta... yön aikana vaavi oli liikkunu masun vasemmalta puolelta tuohon suoraan keskelle ja mieskin sano, et mun masu näyttää jo pienemmälle [:D] jokin merkki? huomenna alkas miehen kesäloma ja siihen ollaan koko ajan tähdätty ja sitä päivää ollaan meijän vaaville toitotettu, mut saas nähä! tietääkö kukaan, et vieläkö sitä takapakkia voi tulla tässä vaiheessa eli supparit loppuu jne? [8|]

Onnellista torstaita meille kaikille [:)]

Täällä kans suppareita tullut aamu 3sta asti. Mitään säännöllisiä ne ei ole mutta hyvin, hyvin kipeitä. Voi jee, jotain sentään tapahtuu. [:)] Neuvolaan pitäisi lähteä tässä ja olen yrittänyt soitella kyytiä kun julkisella menisi 2 tuntia suuntaansa ja supistukset vetävät mahan niin sekaisin että on pakko päästä vessaan mahdollisimman nopeasti. [&:] Katsoin tänään masuakin ja se on laskeutunut vielä enemmän, ja rinnoissakin tuntuu jo paineen tuntua, että olisiko maitoa nousemassa, tiedä sitä sitten. [:D] Muksu on tänään myös ollut oikein rauhallinen, välillä tuntuu ettei sillä nyt ole kaikki kunnossa kun ei liikkeitä tunnu niin paljoa kuin ennen mutta se toivottavasti johtuu supistuksista. [&:]

Takaisin