Mammojen vointi

Tuli tuttien keittelystä mieleen, että missä vaiheessa olette ne keitellyt ja missä sitten säilytellyt, itse en niin kovin bakteerikammoinen ole, mutta viellä en ole sitä hommaa tehnyt, eilen vasta vähän kattelin mitä ottaisi sairaalakassiin, mutta melkeinpä ajatuksen tasolle sekin jäi. [:)]

Mä keittelin tosiaan aiemmin tänään tutit ja pullojen tutit + pesin pullot. Toistaseksi pullot kuivuvat kaapissa mutta tutit ovat niille erikseen varaamassani paperin vuoratussa pikku korissa jonne pullotkin ajattelin siirtää kuivuttuaan. JA tämän energiapiikkini aikana sain pakattua sairaalakassin siihen malliin että laukun päällä kököttää lappu "Laita nämä kassiin kun lähtö tulee" eli on aikalailla valmista. Vauvan kotiutumiskassi on ollut jo viikkoja valmiina - sen täyttäminen kun oli paljon mielekkäämpää [:D] Ja isikin tykkäs valkata vauvan ensimmäisiä vaatteita. Siksi lähinnä sairaalalaukunkin nyt pakkasin, kun miehestä on tullu aika säikky, pelkää joka yö koska mennään ja onkin jo pitkään hoputtanu mua sitä kassia pakkaamaan.... lähettää joka päivä töistä ihania "oletko vielä yhtenä kappaleena" -viestejä, ikäänkuin se ei olisi ensimmäinen jolle ilmotan että nyt tuli lähtö [:D]

Täällä tuli eilen illalla puoleenyöhön asti n. reilu 2h kivuliaampia supistuksia parin minuutin välein, jotka sitten lakkasivat, myös maha meni sekaisin ja se jatkuu edelleen, supistuksiakin tulee, mutta ei säännöllisesti ekä kivuliaastikkaan... voi kun tapahtuisi jotain, eikä tarvitsisi vain harjotella. [:)]

Miehellä oli eilen synttärit ja sai kaikilta lahjaks tutteja, tuttipulloja ja vaippoja. Itse vaan totesin et saat mun lahjan sitten ku pikkuinen haluaa tulla pihalle. [:D] Sillon tuli oikeesti ekan kerran sellanen olo et saispa muksun jo kotiin ku kaikki on jo valmiina sitä varten. [:)] Ainut huono puoli tässä nyt vaan on se et eilenki siivosin ja hääräsin koko päivän eikä tullu ku muutama supistus illalla ja muuten olo on mitä parhain raskauden aikana. [:)] Ens viikolle jäi vielä saunan ja ikkunoitten pesu, jos niillä sit sais muksun ulos. [;)] No mut ei muuta ku ootellaan ja ootellaan.

Täällä supisteltiin eilen illasta 19:40 lähtien aamu puoli kolmeen asti; ei kipeitä, mutta säännöllisiä. Kestotkin oli niin lyhyitä, ettei niiden takia tarvinnut hätkähtää. Supisteli n. 10-12 min välein, välillä tipahti 8 minuuttiin. Alussa supistuksenkesto oli n. 50 sek, mutta tipahti 20-30 sek aika pian illan aikana jo, joten tiesin ettei tarvitse ainakaan hötkyillä synnärille lähtöä. Oli välillä tosi oksettava olo supistuksen aikana ja hieman pulputtikin ikävästi, mutta meni tuo öklötys sitten ohitse, kun malttoi vain odotella rauhassa supistuksen ohi menemistä.

Yö meni tosiaan siinä, että klo 23:50 pyörin vielä sängyssä (mentiin n. 22:30 nukkumaan) ja kävin vessassa, jonka jälkeen n. puolen tunnin pyörimisen jälkeen nukahdin. Heräsin 2:14 ja kävin taas vessassa ja pyörisin n. vartin sängyssä. Neljältä heräsin ja olin hereillä n. tunnin ajan kun miehen herätyskello pärähti soimaan klo 5 reikä reikä. Lämmitin leivät miehelle ja koiralle ruoka valmiiksi kuppiin, siirryin makuuhuoneeseen ja yritin nukkua...nukuin puoli yhdeksään asti ja heräsin supistukseen. Se oli sitten viimeinen tämän päivän aikana tullut tuntuva supistus (ei siis pelkkä vatsan pingottumis supistus).

Nyt odottelen sitten, josko alkaisi tosiaan jotain jo tapahtumaan...maanantaina laskettuaika. [:)]

Hyvät kohtalontoverit!

En ookkaan vähään aikaan tänne kirjoitellut vaikka teidän juttuja oon kyllä ahkerasti lukenut ja ottanut vinkeistä neuvoa.
H -hetki alkaa lähestyä LA on ensi maanantai 5.7.
Mullahan oli kipeitä harjoitussupistuksia raskauden puolestavälistä asti mutta kuukausi sitten ne loppu kokonaan nyt niitä sitten kaivattais, tuntuu että mahaasukki viihtyy liian hyvin täyshoidossa yksiössään ja synnytys joudutaan käynnistää.

Onks muilla ollut vaikeuksia nukkumisen kanssa?
No hyvän asennon löytäminen mahan kanssa on vaikeaa mutta mulla nukkumatti ei vaan tuu.
Viime yönä 3 aikaan sain vasta unen, nukuin jonkun tunnin kerralla kun piti herätä vessaan ja klo 7 kun mies lähti töihin olin ihan pirtee. Nukuin viime yönä max 3h. Päivällä en osaa ottaa päikkäreitä kun ei väsytä.
Univelkaahan on tätämenoa tullut nyt ainakin viikon verran, neuvolatäti sano että on valmistautumista yöherätyksiin.
Tai ehkä oon sitten ihan zombi kun meen synnyttään enkä tartte mitään kivunlievityksiä.

Odottavan aika on pitkä, mut enään max 2 viikkoa niin sitten tää odotus palkitaan...

Unikko77 meillä on sama laskettu aika! [:)]

Mulla on myös vaikeuksia nukkua, heräilen joko vessaan hikeen tai vaan siihen että tuntusko jo jotain, sänky märkänä tai supistuksia [:D] Mulla ei onneks oo nukahtamisen kanssa ongelmia, heräilen vaan jatkuvasti. Musta kyllä tuntuu että meillä ei yöllä tuu lähtö, en oo kertaakaan nimittäin heränny supistuksiin, niitä on ainoastaan sinä aikana kun oon ylhäällä.

Kovin odottavainen siis on jo fiilis, kuumat kelit senku vahvistaa halua lähteä jo synnyttää. Ja se että käytiin eilen ostamassa viimesiä tavaroita ja hiplailin vaunuja, valmista ois pienen jo tulla!

Moi vaan kaikille!

Mullakin on tullut noita harjoitussupistuksia. Nyt aamulla oli maha sekaisin ja illal oli menkkamaista kipua.
Välil aamul ja itapäivisin oon tosi väsynyt. Tänä aamuna olin todella pirteä. Ihan jo itsekin ihmettelin asiaa.

En ole yöllä herännyt kertaakaan supistuksiin vaan vessahätään.

Illalla vauva pitää sellaista jumppatuokiota et koko maha heiluu [:)].

Kyl nää helteet tekee kyl olon aika voimattomaksi...

Mulla ei tosiaan oo juurikaan ollu edes supistuksia. Tai sitten en vaan osaa hahmottaa mikä on supistusta ja mikä jotain muuta vihlontaa/kramppia. :D Jännittääkin, että tietääkö sitä sitten tosipaikan tullen mitä on tapahtumassa ettei vaan luule "vääräksi hälytykseksi"..
No eiköhän siinä vaiheessa ala jo hahmottumaan mitä tuleman pitää.. :)

Yöunet jää tosi vähiin kyllä ainakin täällä meillä. Asentoa ei meinaa löytää sitten millään ja muutenkaan ei vaan uni tule. Vessassa pitää käydä 2-3 kertaa yössä ja aina kyljen vaihtokin on oma missionsa..
No jospa ei enää kauaa tarvis ootella.. Saa sitten kohta nukkua taas mahallaan.. Sitä odotellessa. :)

mulla kans oli aika tyly viime yö..heräsin tass totuttuun tapaan klo:3,15 vessaan ja pissaaminen sattu jotenki ihan tosi kipeesti.no menin takas nukkuun mutta alko alaselkää poltteleen ihan hirveesti, aattelin että jokohan lähtö tulee.viideltä oli pakko ottaa särkylääke ja sen jälkeen pääsin sitten uuestaan uneen,sitten soikin herätyskello vartin yli 7 ku oli se neuvola niin aikasin (8.30)
Tosiaan neuvolasta pisti sitten äippäpolille (selostinki jo tuolla neuvola osiossa) ja sanoi terkka että nehän ottavat sitten sisään jos jotain häikkää..siinä vaiheessa meinas pientä paniikin poikasta iskeä..äkkiä kauppaan ostaan tuttipullot ja paripurkkia korviketta ihan varuiks sekä tutti ja liivinsuojuksia..ja eihän mulla ollu ees pakattuna mitään sairaalakassiaitelle saatikka vauvallekaan..aattelin sitten että kylläkai se mies osaa sitten jotakin tuoda jos tarve vaatii[;)] eipäs kuitenkaan tarvinu sitten jäädä, mutta taidan alkaa pakkaan varuiksi kun eihän tässä tosiaan tiedä koska se lähtö on[:D] en tosiaan pistäis pahakseni jos vaikka ihan kohta puoliin.. että ompas ollu yö ja päivä..

Jasmiini: joko olet vaunut ynnä muut saanu?

hyviä vointeja kaikille ja tsemppiä näille viimisille päiville, kohta tämä odotus palkitaan[:)]

Heips!! Meillä kans viime yö meni ihan persiilleen!! kahen aikoihin päästiin vasta nukkumaan heräilin varmaan tunnin välein kun närästää ja on ihan kauhia jano koko ajan. itse en ole kertaakaan joutunut yöllä heräämään vessaan vaikka juon yön aikana varmaan litran vettä mutta närästykseen, suonenvetoihin ja janoon tulee heräiltyä. Nyt parina yönä olen kans heräilly siihen kun röyhtäyttää ihan älyttömästi [:D]  niin ja noista supistuksista kun teillä muilla niitä taitaa olla jo mutta täällä niistä ei ole vielä tietoakaan ja se harmittaa [:(] 

Minulla tuo nukkuminen vielä onnistuu hyvin. Kerran yössä käyn wc:ssä, aina en sitäkään. Mies tulee joskus yöllä töistä, en edes vanhemman koiran "tervehdykseen" herää.
Mies joskus puukkaa, kun huomaa että nukun selällään.. siihenkään en herää, vaan olen unissani kääntynyt kylkiasentoon [:D]

Hiukan lueskellut palstoja ja huomannut, miten yhden lapsen äidit väsyy vauvan hoitoon, kaipaa aikaa, biletystä jne. Lapsi on hoidossa yökylässä jopa jo 2kk iässä. Ennen puolen vuoden ikää on vauva ollut jo useamman yön mummun luona. Lukuisat tutkimukset kun tukee, ettei vauva-aikana vauvaa pitäisi yökylään viedä (erossa äidistä). Ne kuitataan sanoilla "ovat suosituksia"... koska ne omat tarpeet menee vauvan tarpeiden edelle[:@] No, meitä äitejä on erillaisia. Itse aion pysyä vauvan luona ensimmäisen vuoden. En tarkoita 24/7 äidin hoitoa, vaan tottakai käyn kaupassa, kampaajalla, hierojalla, kahvilla kaverin luona, harrastan koirilla jne. Mutta nuo 1-3h vapaat muutamana iltana varmaan antaa minulle enemmän, kuin riekkuminen baarissa.
Jotkut sanoo, että suositus on ettei alle 1kk ikäinen ole äidistä tuntia kauempaa erossa.. 2kk 2 tuntia pidempään 3kk 3h jne. Ja yökylässä 1v voi olla kerralla 1 yön, 2v kaksi yötä jne.

Hiukan varhaista taas ajatella tällaisia asioita, mutta kunhan taas mielipiteeni esille toin [:)]

Kaksi päivää laskettuun aikaan...malttamattomuus vain kasvaa kun päivät vähenee. Eilen tein suuren siivousurakan, muttei se mitään supistuksia edesauttanut, jotenka luulenpa että täällä mennään käynnistykseen. [8|] Mutta pari viikkoa; sitten vaavi viimeistään on meitä ihastuttamassa [:D][:)]

Vauvelilla tuntuu olevan todella ahdasta, kun yöt menee järjettömässä möyrimisessä. Tuntuukin välillä siltä, että enhän vain rutista sitä kun nukun! [&:]

Nukahtaminen on hankalaa ja heräilen aika paljon yössä. 1v koirammekin on alkanut saamaan vahtikohtauksia keskellä yötä (haukkuu takapihanovella tyhjyyteen) ja ne ei puoli yhen maissa yöllä tunnu kovinkaan miellyttäviltä! [:@]
Viime yönä nukuinkin varmaan n. neljä täyttä tuntia ja korvasin väsymyksen nukkumalla aamulla kolmisen tuntia. Pitäisi yrittää levätä mahdollisimman paljon, jotta pysyisi järki päässä kun lähtee synnyttämään. Naureskelinkin eilettäin sitä, että taitaapi minun osalta olla nyt 8h täyden tunnin yöunet olla historiaa...katsotaan sitten joskus 60v josko saisin taas pitkät unet [;)]

Tuo lapsen hoitoon antaminen jatkuvasti omien menojen vuoksi tuntuu minustakin aika hurjalta! Ja olen tosiaan saman lukenut, että 1v saisi olla 1 vrk hoidossa jne. Mutta suosituksiahan riittää [:)] Ymmärrän toki yh-äitejä siinä, että tilanne on hankalampaa kun ei ole ketään joka siellä kotona oikeasti vauvaa voisi puolestasi hoitaa; muuta kuin oma lähisukulainen. Tärkeämpää minusta olisikin se, että jos haluaa vapaan illan kuukaudessa, niin hoitaja tulee sitten vauvan kotiin eikä niin, että vauva viedään aina hoitopaikkaan. Niin, eikä mielestäni niissä omissa menoissakaan pitäisi juoksennella kuin päätön kana eli jatkuvalla syötöllä. Vauvan takia pitää pystyä luopumaan omista menoistaan ja tehdä niitä omia juttuja kun aika on sopiva.

Itse pohdin eilen tuota oman ajan käyttöä mm. kun palaan takaisin saliharrastukseeni niin viidet treenit viikossa ei tule toteutumaan, ei sitten millään. Ja en sitä vaadikaan mieheltäni enkä todellakaan tekisi sitä vauvallemme. Pitää kuitenkin muistaa tosiasia, että vauvan ehdoilla on elettävä jokaisena päivänä! [:)][:)]

Ja tosiaan, tarkemmin luettuani taigan viestiä (puhuttiin yhden lapsen äideistä [:D]) ja käänsin sen automatik yh-äideiksi...pahoittelen! En jaksanut korjata tätä tuohon viestiin. Tätä se väsymys teettää...

Mä oon ottanu nyt tavaks nukkua kun nukuttaa. Tänää oonki ollu hereillä sellaset kolmisen tuntia ja tietää et yöl tulee valvottua, mutta kun viimeyönä kuitenkin nukuin kunnon unet neljää vessataukoa lukuunottamatta...

Supistellu täälläkin silloin tällöin mutku ne on niin lieviä ne "kivut". Sais se lapsi jo tulla ku olen jo aikas kypsä koko raskaana olemiseen[:@]

Moi kaikille! 38 viikkoa kasassa, mutta ainakaan vielä ei tuo kaveri tuolla masussa anna juuri mitään merkkejä, että olisi kiire maailmaan.

Mie vaan en kestäisi tätä hellettä! Olen tällä viikolla ensimmäistä kertaa alkanut saada turvotusta, eilisiltanakin oli varpaat ihan järkyttävät, kuin kasa prinssinnakkeja [;)] Onneksi turvotus oli aamuun mennessä laskenut, mutta silti.

Minullakin sama homma kuin monilla, eli välillä alapäätä vihlaisee ihan "kivasti". Mutta harjoitussupparit ovat tosi olemattomia ja kivuttomia, eli en oikein jaksa uskoa, että ihan lähipäivinä täältä mihinkään synnärille lähdetään. Vauvakaan ei ole kai vielä kunnolla laskeutunut, on kyllä onneksi kiltisti pää alaspäin (eikä taida enää mahtua kääntymään perätilaan), mutta on tuo masu yhä niin ylhäällä että ylävatsa on välillä aika kipeä.

Minä olen kuntosalin ym. hylännyt toukokuun lopun jälkeen. Tiedä sitten onko järkevää... en oikein enää mitään uskaltanut tehdä, kun meidän duunin omat jumpat loppui silloin, ja muiden ohjaajien asiantuntemukseen en valitettavasti oikein luottanut... mutta kävellä on pakko joka päivä, muuten iskee ummetus ja selkäkipu. Tosin normaalisti varsin reipas kävelyvauhtini on taantunut melkoiseksi lyllerrykseksi, kun nivusiin alkaa vihloa jos rehkin liikaa.

Laskettuun aikaan tasan 2 viikkoa. Toisaalta jännityksen sekaisella uteliaisuudella odotan synnytystä ja oman nyytin näkemistä, toisaalta miettii että miten sitä kääröä osaa hoitaa..

Minulla eilen kävi vieraita ja sitten lähdin Eukonkannon kisoja katsomaan. Sillä reissulla vierähtikin liki 6h.
Yöllä hiukan supisteli, ei mitään kipeitä, ei säännöllisiä suppareita. Mutta, ajattelin tän päivän lepäillä.
Onneksi eilen tuli siivottua, pyykättyä jne. ja mies ajeli nurmikon (kun minulta se jäi ajamatta) [:D]
Vielä 8vrk, niin osastolle käynistykseen meno.. ihanaa, pian pikkuinen nyytti on sylissä <3
Lepäilystä huolimatta, koirat käyttelen uimassa ja juoksemassa. Onneksi aurikoa luvanneet, joten ihanaa istua rantsulla ja nauttia kesästä.

Huomenta kaikille!

Kymmenen päivää tuli lojuttua sairaalassa mutta nyt on pieni prinsessa saatu kotiin!

Sielläpä sairaalassa synnytyksen alkamista odotellessa itekin tuskailin sen takia, että jos niitä supistuksia sattui joskus tulemaan niin ne oli joko ihan huomaamattomia (piirtyi vaan käyrälle, en tuntenut mitään) tai ainakin kivuttomia. Välillä tuli jo säännöllisestikin, mutta loppuivat sitten. Niin minua helpotti kauheasti se kun kätilö sanoi minulle että "ei ne hukkaan mene, jokainen kivutonkin supistus tekee alustavaa työtä kohdun(suun) valmistelun kanssa!"

Ajattelin että teitäkin voi se tieto ilahduttaa silloin kun tuntuu ettei se synnytys lähe ikinä käyntiin.

Ihanaa kesäpäivää![:)]

Kiitos Muiia! Tuo tieto kyllä näin aamusta piristi kummasti [:D][:)]  Ja onnea vauvan kotiin saapumisesta! Arki alkaa siis..

Peukut ja varpaat pystyssä täällä toivon asukin olevan erittäin jämpti tyyppi aikataulun suhteen eli joko huomenna 5.7. tai sitten ke 7.7. saisi syntyä...[;)]
Alavatsa on ollut nyt jatkuvasti kipeä, polttelee kuin kuukautisissa. Erilaista kipua taas kuin viikko sitten, kun tuli vain vihlaisuja...toivottavasti tämä (-kin) on normaalia tuntemusta eikä tarkoita mitään tulehdusta. Aina saa olla epäilemässä kun uusi kipu alkaa [8|]

Sain piiiitkästä aikaa nukuttua viime yönä hyvin. Kävin vain kerran pissalla eikä koirakaan haukkunut yöllä! Ja menin sänkyyn klo 22 ja nukuin tyytyväisenä 1:35 asti jonka jälkeen takas nukkumaan ja ylös kuudelta..puol 7 takasin nukkumaan ja heräsin vartin vail 10!! [:)][:)][:)] Jeij!!

Nyt jaksaakin taas... odottaa... [:D]

Huomenta päivää! Täällä sitä siskot supistelee [:D] Mullakin alkaa olla jo kärsimätön olo, vaikka laskettuun aikaan on vielä runsaat 3 viikkoa. Jos tämä baby ei sitä ennen suvaitse syntyä, taidan olla loppuajasta - ja mahd. sen ylikin - ihan tulisilla hiilillä.

Mulla on supistellu lievästi (siis siihen liittyvä kipu on lievää) jo runsaan viikon verran, ja lääkärihän käskikin ottaa rauhallisesti kun kohdunsuu on lyhentynyt ja pehmentynyt. Tuosta tapaamisesta on kohta viikko, ja olisi kiva tietää, miten tilanne on alapäässä muuttunut, etenkin kun supistuksia on nykyään enemmän ja ne alkavat jo hieman tuntua. Yöunia ne eivät vie, mutta kun yöllä herää, huomaa, että alavatsaa jomottaa ja vihloo välillä. Kuinkahan paljon tässä ollaan jo edistytty?

Mä olen sitä mieltä, että kun tämä 37. rv. tulee täyteen, on tytsyllä ulostulo-lupa. Olo on kyllä ihan luvattoman hyvä, mutta kun ei jaksaisi odotella enää... Toivon myös ehtiväni takaisin kotiin ennen synnytystä. Nyt ollaan perheeni luona 200 km päässä ja en kyllä täällä haluaisi synnyttää, kun ei meillä oo mukana tavaroita lapselle, vain parit vaatekerrat kaiken varalta. Tänään piti lähteä kohti kotia, mutta lähtö lykkääntyy ehkä keskiviikolle. Ei kiva [:@]

Jos jokin uusi inha vaiva pitää keksiä, niin nykyään mulla on rintarangan alue ihan jumissa. Etenkin iltaisin lapaluiden välistä aluetta jomottaa ja väsyttää. Vaikka kuinka yritän muistaa hyvän ryhdin, sitä kai huomaamattaan valuu lysyyn. Liikunnan puutteellakin voi olla jotain vaikutusta asiaan...

Voikaahan hyvin ja supistelkaa nätisti [;)]

Tervehdys kaikille!

Palstalla alkaa olla melko kypsää porukkaa, huomaan! Kaikki taitavat jo kaivata vauvaa syliin.

Itse olen ollut nyt viikon päivät tosi tuskastunut tähän isoon mahaan. Ihme alakulo ja epätoivo vallannut mielen. Vaikka laskettu aika on ihan nurkalla, tuntuu, ettei vauva varmaan synny ikinä ja olen ikuisesti jumissa tässä isossa ja kömpelössä olotilassa, jossa ei voi nukkua eikä liikkua normaalisti ja aika kuluu matelemalla. Oon kärttyinen ja itkuinen ihan ilman mitään muuta syytä, kuin hankala olo. Välillä haaveilen, millaista olisi, jos en olisikaan raskaana: mitä kaikkea tekisinkään. Miehelleni tässä jo kerran raivosin, että "Minä haluan tämän mahan POIS!" Ja sitten itkin, kun tuli niin huono omatunto. Vauvaa odotan kovasti, mutta pakko myöntää, että ottaa todella lujille tämä loppuodotus. Oletteko muut havainneet epänormaalia alakuloisuutta? Kai se hormooneihin liittyy... Jotakin ennen aikaista babybluesia. [&o] Toivottavasti ohimenevää..

Vihainen olen sille lääkärille, joka kuukausi sitten sanoi, että vauva syntyy ihan pian ja ei tule menemään laskettuun aikaan. Kohdunsuu oli kuulemma kypsä ja lapsi laskeutunut ja kiinnittynyt ja ihan lähtökuopissaan jo. Odottavan aika on pitkä, ei pitäisi mennä lupailemaan tuollaisia... Huomenna neuvolaan ja varataan sitten aikaa yliaikaisuuskontrolliin sinne 41+5 päivälle... Miten minä jaksan, jos menee sinne asti?! [:(]

Että sellaista valitusta. Anteeksi. Nyt vain ei millään ota positiivinen ajattelu onnistuakseen. Mutta tällainenkin tunteiden purkaus tänne palstalle auttaa ainakin pikkuisen. [:)]

Voimia kaikille ja yritetään kuitenkin nauttia näistä kesäpäivistä kaikki voimiemme mukaan. Huoh....

Takaisin