Mammojen vointi

Voimia kaikille jaksaa loppuun asti! Täällä tiedetään, minkälaista odottamnen on nuo viimeiset viikot ja päivät, vaikka tällä kertaa itse pääsikin toimiin jo viikkoa ennen. Jokainen päivä on kuin vikko... Kuulostaa varmaan ärsyttävältä, mutta jos yhtään pystyy, niin kannattaa nauttia viimeisistä potkuista ja jopa mahasta, niitä on nimittäin kummasti sitten ikävä jo aika pian kun vaavi on ulkopuolella.

Supistuksia kaikille tarvitseville roppakaupalla!!

Kyllä tässä rupee jo tuntumaan, että lähtö on lähellä. Supistukset olleet joka päiväisiä perjantaista asti pienen ilmalennon johdosta. Liukkaat rappuset joissa lensin aika nätisti selälleen, ei onneksi muksulle käynyt kuinkaan, mönkii vaan entistä enemmän. [:D] Selkään jomottaa aika pahasti ja valkovuotoa tulee päivittäin niin paljon et tuntuu välillä siltä et pissat olisi tullut housuun. Huoh, nää viimeset päivät menee niiiiiin hitaasti. [:(] Jännätään et saako mies ihanan synttärilahjan ku on torstaina sillä synttärit. [:)]

täällä irtos eilen illalla  limatulppa.. ei voinu erehtyä ku oli sen verran iso klimppi [:'(]
toivottavasti ei nyt ihan viel tarttis synnyttää lähtee ku ei oo ollu kyl minkäänlaisia oireita vielä ..
vointi on ollu kyllä hyvä mitä nyt turvottaaa [:)]
mites teillä muilla onko joillain  irronnut??

mä oon koittanu bongailla sitä tulppaa mutta tuloksetta [&:] jotain ihmelimoja on välillä tullut (ei valkovuotoa) mutta ei todellakaan niin paljon että uskoisin sen olevan limatulppa. Eilen oli tunnin verran alamaha niin kipeä että hetken ajattelin lähdön olevan lähellä, supistuksiakin kellotin parin minuutin välein. Suht napakoita. Tää taitaa olla vaan toiveajattelua kun niin kovasti sen ötökän haluisin pois tuolta [:D]

Mulla ei oo näkyny limatulppaa. Yhdellä tutulla se irtos jo muutama kuukaus ennen synnytystä että ei välttämättä tartte heti synnyttämään rynnätä mut näin myöhäsessä vaiheessa se varmaan voikin jo tarkottaa että jotain tapahtuu..

Mä tavallaan nautin suuresti tästä lämpösestä ilmasta, on aikaa olla auringossa ja ihana pukeutua kevyisiin vaatteisiin ja pitää vaan varvassandaaleja. [:)] MUTTA voi luoja näitä koipia ja käsiä ne on niin turvoksissa et hyvä kun saa kämmeniä nyrkkiin ja varpaita liikkeelle. Hikeä pukkaa ihan koko ajan, onneks on ollut melko tuulista niin on saanut kämppään edes hyvän läpivedon. Öisinkin on pakko pitää ikkunoita auki ja tuuletinta päällä ja oon viikon ajan jo ollut flunssassa eikä kurkun käheys ja nuha mee millään ohi kun koko ajan jostain puhaltaa. Oon ottanutkin tavaks siirtyä aamulla olkkariin sohvalle nukkumaan kun makkariin alkaa paistaa aurinko heti aamusta. Yölläkin on pakko käydä juomassa vettä ja siinäs sitä sit heräilee koko yön vessaan ja hiessä pyörimään [:D] Ai että, tätä varmasti tulee ikävä! Oon muuten huomannut että mun toinen lonkka poksahtaa aina kun vaihan kylkeä vasemmalta oikealle. Lonkat on muutenkin vaivannut nyt enemmän, tosi ikäviä vihlasuja tulee ihan tyhjästä. Supistuksia tulee useammin ja ne alkaa jo olla melko kipeitä, en haluu sanoa että ne sattuu koska luultavasti ne ei oo mitään verrattuna synnytyskipuihin [:D]

Kyllä alkaa olla niin malttamaton olo että ei muu päässä oikeen pyöri kun synnytys ja pieni nyytti. Onneks viikkoja ei oo enää montaa!

Teillä alkaaki l.a aika olla lähellä [:)]
joo mä oonki lukenu kaikenlaista juttua et joillakin on menny vielä viikkoja tulpan irtoamisen jälkee ja joillakin on ihan parin päivän sisään syntynyt .. mut joo ei ainakaa supistuksia oo ollu täälä vielä yhtään että tuskinpa vielä on syntymässä. [:-]
ärsyttävää tää turvotus ku on päiviä millon ei mitää ja sit taas toisena aamuna herää ja heti on jalat ja kädet kipeenä ja pistelee [:@]
koitan nyt litkiä vettä monta pullollista ni jospa se vähän auttais..

Olotila: odottavainen.

Ei oikein jaksa muuta ajatella kuin "koska se synnytys alkaa". Eilen vauveli työnsi itseään kohti selkärankaa ja ai että kun teki ilkeää vihlontaa. Ikinä, koko raskausaikana, ei ole vastaavaa tunnetta ollut alaselässä ja se tuntui nimenomaan siltä, että vaavi tunkee itseään kohti selkärankaa ja tulee peräaukosta ulos [8|] [:D]
En voi kuvailla sitä mitenkään muuten...

Yöt ovat tuskaa; nukahtaminen hankalaa, kun mietin tulevaa niin odottavaisena ja kun nukahdan, herään yöllä max 2 x vessaan. Tänä aamuna heräsin mieheni kanssa 5:00 ja tein sille eväät töihin ja ruokin koiran. Keittiön kaaoksenkin siivosin samalla pois, jotta on mukavampi sitten oma aamupala syödä siistissä keittiössä. Sitten yritin tunnin ajan nukkua uudestaan ja sainkin lopulta nukahdettua. Torkuin n. 8-9 asti ja heräsin jälleen pitkään puuduttavaan ja yksinäiseen päivään...

Mutta kohta saadaan vaavi maailmaan. Pitää nauttia (ainakin yrittää) tästä loppuajastakin. Maha ja vaavin liikkeet ovat kuitenkin ainutlaatuisia muistoja [:)]

Olen muuten saanut n. 35 sivua (A4) raskausajan päiväkirjaa valmiiksi. Hupaisaa lukea vuosien päästä, mitä oikein olen kokenut aikoinaan [;)]

Ei oo näkynyt täällä limatulppaa eikä liioin oo minkäänlaisia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä [:@][:@] Luulis että sitä pikkuhiljaa jo alkais jotain tapahtua, mutta ainoastaan kivuttomia harjoitussuppareita vaan... Täytyy vissiin ryhtyä tosissaan siihen kolmen s:n touhuiluun jos siitä olis edes vähän apua [;)]

Mulla on kanssa kivuliaahkot supistukset olleet päivittäisiä juhannusaaton siivousurakan jälkeen. Täytyis varmaan alkaa aktiivisemmin hoitamaan kahta muuta s:ää[;)]
Ensin elättelin toiveita että nää supistukset johtaiskin jonnekin, mutta nyt olen jo toivoni menettänyt. Luultavasti mennään pari viikkoa yli, niinkuin viime kerrallakin[:D][8|]

Mä vietin tämän päivän lasten kanssa rannalla. Ihmeen vähän kärsin turvotuksesta aurinkoisen päivän jäljiltä. On meinaan ollut niitäkin päiviä, jolloin edes Crocsit eivät ole menneet jalkaan[8|]
Tein emämokan tänään siellä rannalla, rasvasin kyllä lapset aurinkorasvalla, mutta ajattelin että en mä nyt itse mitään pala... Jooooo, täytyy tässä elvyttää ihoa rasvaamalla sitä näin auringonoton jälkeen.
Ihan kokonaan en itseäni järvessä kastanut, mutta pelkkä seisoskelukin vedessä tuntui taivaalliselta[:)]

Huomaan, kun useamman päivän touhuan ja sinkoilen paikasta paikkaan, niin sitten tarvitsee jo lepopäivän/lepohetken. "Menopäivien" jälkeen on enemmän turvotusta ja supistelee aika tavalla.
Mm. tänään meni neuvolassa+kaupungilla liki 6h ja heti perään olin koirien kanssa tunnin rantsulla.. Niin kylläpä ja parin tunnin unet oli pakko ottaa. Kun lepään, vointi on taas hyvä ja sitten ei jaksa paikoillaan olla [:D]
Ja nyt tuo lähestyvä synnytys/osastolle meno on alkanut jännittämään. Ei kai se synnytys niinkään, kuin se että kuin kauan ne käynnistelee.. ja onko tyttö vai poika [:D]
Muistan, että aikaisempi synnytys oli ok, eikä mitään kauhukuvaa synnyttämisestä jäänyt.
Edelleen miehen kanssa menee mukavasti, en hermostu mistään <3 Mutta miehen töissä ollessa, itku on herkässä. Mies on paljon töissä ja tänäänkään ei nähty kuin noin tunti. Nyt jotenkin kaipaa enemmän yhteistäaikaa. Onneksi mies on saanut tuon käynnistysviikon vapaaksi. Muuten pitää kesälomaa+isyyslomaa vasta elokuussa.

Mutta, pienen vuodatuksen jälkeen.. Jaksuja kaikki mammat. H-hetki lähestyy <3

Täällä kanssa vaan odotellaan.. Kyllä on aika pitkää.. huooooh..

Supistuksiakaan ei liiemmin vielä ole ollut..limatulpasta ei tietoakaan ja vauvakin tuntuu hyvin viihtyvän tuolla massussa.

Viime käynnillä lääkärissä meinas ettei laskettuun odota, kun kohdunkaulaa oli "enää sentti" ja oli pehmeäkin jo. Mä kyllä luulen, että yli kuitenkin mennään parilla viikolla. :D
Olis kaikkien asioiden "suunnittelu" niin paljon helpompaa, kun tietäis sen tarkan päivän milloin tuo yksi tuolta pois halajaa..

Ei kai tässä silti auta, kun odotella - meidän kaikkien. :)

Odotusta, odotusta ja odotusta...enää viisi päivää laskettuun aikaan [8|] [:D]

Olo on pääosin hyvä, vaikkakin malttamaton. Mitään kovia särkyjä ei ole ollut mutta alavatsa ja alaselkä (sama stoori edelleen) vihoittelee..yöreissaamiset vessan ja sängyn välillä on tosiaan siinä 2x, noin kolmen tunnin välein...
Viime yönä ekan vessakäynnin jälkeen vauva aloitti todellisen pumputtamisen ja möyrimisen! Olin ihan ihmeissäni kun mahaa potkittiin siihen tahtiin, että ulos pitäisi tulla, tavalla tai toisella siitä nahasta läpi [:)] Vauvelilla alkaa olemaan aika tuskasta varmaan... olen saanut tällä viikolla ensimmäiset raskausarpeni alavatsalle. Ei enää mahanahka anna myöden kasvulle..kolmen viikon päästä olenkin sitten kuin raidallinen tiikeri, jos ei vaavi ala tulla pikkuhiljaa ulos. Mutta, koskaan ei tiedä, milloin alkaa tapahtua ja sekös tästä loppuajasta jännittävän tekeekin.

Huomenna TAAS neuvola, ja odotus vain jatkuu. Samat kysymykset odottaa ja painoa taas udellaan.. alkaakohan teitä muita ottamaan jo neuvolassa ravaaminen hermoille?? [:D]

Ainiin, edellispäivänä kun koin selkäranka - peppu episodin niin hassuinta koko tilanteessa oli se, että vihdoinkin, kun alkoi ehkä tuntumaan siltä, että synnyttämään pääsee niin oma mieli heittikin kysymyksen "olenko sittenkään valmis synnyttämään". Siis että mitä!? Ensin odotan toista viikkoa sitä että josko jotain tapahtuisi ja sitten kun alkaa tuntemuksia tulemaan niin ollaan lyömässä hanskoja tiskiin ettei ihan vielä tarvitse syntyä [:D][:D] Positiivisin mielin kuitenkin menossa mukana, joten kun on mentävä niin mentävä mun on!

Tänään on oikein ollu sitten V- käyrä korkealla. Oon hermostunut lapsille kaikesta ja sitte välillä itkeny ja taas huutanut... Alkaa käymään hermoihin oikein tosissaan tämä raskas olo. Vaikka tiedänkin tarkan päivän milloin vauvani näen niin silti ei jaksaisi odottaa enää yhtään.
Mikään asentokaan ei tunnu hyvältä eikä jaksa tehdä mitään! Makuuasento olis paras, mutta kun ei 3 pojan kans siitä oikein tule mitään, keksivät kaikenlaisia kolttosia jos vähänkin yritän levätä...
Tulipas valitusta, mutta tällaista tänään!!!

Pumpuli: Minua ei vielä hermostuta neuvolassa ravaaminen [:D]

Silloin toukokuussa kun olin yli 2vk osastolla, niin ajattelin että kävisin vaikka joka päivä vastaanotolla.. mutta kun ei tarviis osastolla olla. Nyt kun kerran viikossa suunilleen on ollu äitipoli, kerran viikossa labrat ja usein neuvolakin.. niin nautin kun saa muuten kotona olla [:)]

Tänään taas miehen kanssa vain tunti nähtiin, ikävä miestä..
Mutta muuten ihan mukava päivä[:)] Taas rannalla liki tunti vierähti, kun koiria uitin.
Huomenna taas rannalle, kunhan suoriudun nurmikon leikkuusta.. koko viikon ollut ajatuksissa, että tänään sen teen. Huomenna se on pakko ajaa, koko 1600 neliön tontti [:'(]

Nyt se on sitten heinäkuu ja kohta kaikilla lopuillakin nyytti sylissä pian. [:)]

Täällä käytiin eilen äippäpolilla, kun illalla alkoi silmissä sumenemaan ja huimaamaan, halusivat että tulen käymään, kun pari päivää sittten kaaduin raput alas, tosin jalkani ja selkäni päällä, silloin sairaalassa kuvattiin vain jalkaa, koska ei osaavaa ultraajaa ollut.

Mitään erikoista ei löytynyt, käskivät syödä särkylääkettä päänsärkyyn, mutta en ole syönyt kun paracetamol ei minulla auta...

Sen verran alkaa olla jo kaikkea vaivaa, että voisi poika alkaa syntymään, lonkkia särkee öisin hirmuisesti ja nivusiin tulee "sähköiskuja"

Kuinkas muut mammat voi, onko vaivoja?

Illalla nukkumaan mennessä ajattelin jo että nyt alkaa vihdoin tapahtua kun kamala kipu vatsassa ja selässä mutta pah.. aamulla herätessä taas ihan normaali olo[:@]
Miehelle olen päivittäin narissut että en jaksa enään tätä[:D] Tänään taas neuvola, huoh, kyllästyttää siellä ravata kun ei siellä oikein mitään enään ole paitsi tietenkin sydänääänet
Nyt pitäisi yrittää nauttia siitä että saan vielä hetken olla miehen kanssa kahden ja herätä milloin huvittaa jne.. sitä lystiä ei kuitenkaan kestä enään pitkään. Siitä huolimatta sitä vaan joka aamu toivoo että kumpa tänään jo[;)]

Kyllä alkaa olla kaikenlaista vaivaa täälläkin.
Yöt on aika mielenkiintoisia kun vessassa ravaamisen lisäksi lonkkia särkee välillä tosi paljon. Ja kylkeä saa sitten kääntää vähän väliä. Jonkun verran on helpottanut kun oon ottanut tyynyjä mahan alle ja jalkojen väliin. Kiva nukkua siis näillä helteillä sellaisessa bunkkerissa [&:]

Lisäksi alaselkä on välillä kipeä ja harjoitus supparit vähän vaikeuttaa menoa.

Eilen oikeastaan ensimmäistä kertaa tuli sellaisia vihlovia kipuja alapäähän että ärräpäät lenteli!!! Kaipa se siellä alkaa porautua pikkuhiljaa alaspäin.

Anskuliini, mulla on kanssa alapäässä ilmennyt noita perkuleesti vihlovia kipuja.
Tuntuu, kun vauva tunkis siellä päätään, käsiään ja kaikkia mahdollisia ruumiinosiaan alemmas.. :D Ei silti tunnu, että vielä ainakaan olis laskeutunut..
Kipu on ajoittain (yleensä illalla, kun herra masussa on aktiivisimmillaan) niin kovaa, että tuntuu taju lähtevän ja kädetkin oikein hikoaa kun siinä yrität jotenkin kestää ne vihlasut. Ja käden kun pistää ihan alavatsalle niin aina vihlasun aikaan siellä yks muljahtelee miten sattuu.. Ah, ihanaa.

No antaa toisen nyt siellä touhuta, kun kauaa ei kuitenkaan saa enää äippää pahoinpidella masun kautta. :)

moi!

Moni tuntuu valittelevan turvotusta..
Itse ainakin olen saanut turvotusta laskeen syömällä purkin ananasrenkaita (4 kpl) päivässä ja juomalla sen mehun veteen (1l) sekotettuna päivän mittaan. Tosin muistakaa myös juoda muuta nestettä, ettei sitten jalat ala krampata.. Lisäksi popsin magnesiumia päivittäin.. Myös koivunlehdet sellaisenaan on kuulemma hyviä nesteen poistajia, luontaistuote kaupasta saa kuulemma koivunlehtiteetä.. en oo kokeillu, kun en kauheesti teestä niin välitä.

Täällä syödään tuoretta ananasta päivittäin, on kuulemma parempi turvotuksen estäjä kuin purkitettu. Vettä menee niin maan perkuleesti mutta silti oon turvonnu kuin muumimamma [&:] Menee vähän usko kaikenmaailman poppakonsteihin kun kaikkee on kokeiltu..

Mä sain ihan kauheen virtapiikin. Täällä mä oon keitelly tutteja ja pessy harsoja ja puhistellu hoitopöytää (ollu jo sen verran kauan tossa valmiina että pölyttyy ilman käyttäjäänsä) Keittiön kaapitkin on käyty läpi ja seuraavaksi vuorossa ois koiran kynsien leikkuu ja sitten imurointi + lattioiden pesu. Ja petivaatteet pitää vaihtaa ja tuulettaa. On se prkl jos ei muksu ala kohta ponnistella itteensä pihalle![:D]

Takaisin