Mammojen vointi

basin: Minulla oli vatsan ja ihon kutinaa. Soitin paikallisen tk:n päivystykseen. Sieltä annettiin neuvo, viileä suihku ja perusrasvaa. kerroin asiasta samana päivänä äitipolille, sain lähetteen labraan maksa ja sappihappo verikokeisiin. Seuraavana päivänä jouduin osastolle, maksa-arvot olivat yli 400..pitäisi olla jotain 40.

Olin yli 2vk sairaalassa, sektio oli hyvin hyvin lähellä rv 29+4. Sairaalan vauvojen teho-osaston lääkäri kävi juttelemassa, keskostutkija otti allekirjoitukset, tutustuin teho-osastoon ja minulle näytettiin vauvamme tuleva "kaappi"...Olin ravinnotta.. Sitten arvot lähtivätkin laskemaan, hyvin hiljalleen. Juuri kun sektio piti tehdä, ne arvot alkoi laskea. korkeimillaan maksa-arvo oli 915, sappihappoarvo 10. Juuri tuo sappihappo maksahepatoosissa vaarallista vauvalle, siksi syön lääkkeitä, ettei sappihappo imeydy elimistööni. sappihappo voi aiheuttaa vauvalle rytmihäiriöitä ja jopa kohtukuoleman. Siksi seuraan tarkkaan liikkeitä koko loppuraskauden ja syön sappihappolääkkeitä. Raskauden ei anneta mennä loppuun saakka, vaan se käynistellään ennen aikojaan.. riskien takia.

Minusta otettiin lukuisia verikokeita, hepatiitti, virusvasta-aineet jne jne jne.. eikä syytä korkeille maksa-arvoille löytynyt. Vasta toissapäivänä sain tietää, että kun vauva syntyy, ottavat minusta maksan koepalat. Yksi lääkäri sanoi, että ainut syy joka on jäljellä ja voi maksa-arvoja pitää koholla.
No, koepalat maksasta.. minulle tuo mieleen maksasyövän, eikä sen ennuste ole hyvä. Niinpä olen muutamana päivänä itkenyt, näinkö saan vauvan ja saan hyvästellä kaikki rakkaat. Toisaalta ajattelen, ettei se voi olla syöpää ja yritän elää ihan normaalia odottajan elämää. Silti, välillä tulee pelko, pahamieli, itku.. Joskus toivon, ettei lääkäri olisi asiasta puhunut minulle vielä.

Ihan järkyttävää taiga että lääkäri on jättänyt sinut tuollaiseen epätietoisuuteen[:(]
Maallikkona ajattelen, että eikö syöpä olisi näkynyt otetuissa verikokeissa[8|] Todella tökeröä lääkäriltä jättää tuollainen asia ilmaan leijumaan[:@][:@][:@]
Voimia sinulle loppuraskauteen!

Hurja juttu taiga, luulen että kutina johtuu vatsan kasvusta... Tai toivon niin. Kuinka voimakasta kutina yleensä on ja onko se jatkuvaa, ja kutiaako jokapaikka, itselläni ei kutise kuin vatsa välillä, muuten olen niin hyttysten syömä etten tiedä mikä kutisuttaa. Sen olen huomannut etä raskaana puremat kutisevat paljon enemmän ja ovat paljon suurempia...

Tuosta ihon herkkyydestä raskauden aikana tuli mieleeni tälläinen....
Olen aina ollut vitivalkoinen. Siis suorastaan lumivalkonen enkä kesäsin saa rusketusta vaikka en muuta tekiskään ku otan aurinkoa. Palan kyllä, mutta punaisuuden jälkeen muutun takaisin valkoiseksi. Mutta nyt! Heti ekoilla helteillä olin muutaman tunnin pihalla ja PALOIN KARRELLE, ja nyt on ihan uskomaton rusketus. Järkytyn joka kerta positiivisesti kun katson peiliin [:D]
Voiko tää ilmiö siis johtua raskaudesta vai olen mä vaan hölmö?

basin: Minulla kutinaa oli vatsassa, käsivarsissa, säärissä, rintakehässä. Ei niin voimakasta kutinaa, mutta ikäväähän se oli. Osastolla kutina oli hyvin vähäistä, oli pitkiä aikoja, etten kutissut ollenkaan.
Mutta, olen kuullut että myös tuo ihon venyminen ja pieni turvotus aiheuttaa kutinaa. Ja raskausaikana iho todellakin on herkempi, joten voi oireilla kutinana. Mutta, pyydä kuitenkin ottamaan maksakokeet ja sappihappokokeet, näin voi pois sulkea tuon maksahepatoosin.

Rila: Tänään oli neuvola ja kysyin terveydenhoitajalta, onko koneella sanelulla mitään maksakokeesta. Sanelut oli kahdesta sairaalasta, eikä kummassakaan ollut maksan koepalojen ottamisesta, eikä syöpä epäilystä mitään. Diagnoosi oli raskausajan maksantoimintahäiriö. Mutta, kai ne koepalat ottaa, kun yksi lääkäri niin sanoi. Ensiviikolla on kysissä aika, joten siellä kyselen niiiiiiin paljon, että tämä itkupahaolojäähyväisolo katoaa.. tai ainakin jonku selvyys tulee tilanteeseen.

Durina: =) Ihanaa, miten saat upean rusketuksen tämän kesän aikana. Minusta taas tuntuu, etten ole ruskettunut vielä ollenkaan, vaikka ulkona olen joka päivä. Toisaalta.. ne ihanat upeat toukokuun hellesäät olin osastolla, mur [:D] Jospa tässä vielä ehtii sävyä saamaan, ennen syksyä.

Voi miten toivon, että meillä kaikilla raskaus ja synnytys menisi hyvin. Ja nyt jo toivon, että kaikki saadaan olla terveitä vauvan ollessa pieni nyytti/taapero jne

Tää (tuleva)mamma sai nyt sit tänään lähetteen huomiselle aamulle labraan... juurikin tuon hepatoosi"epäilyn" takia. Toivotaan nyt vaan parasta, että ei ole sitä tämä kutina... mutta onhan se hyvä varmistaa ja poissulkea nyt sitten niillä kokeilla... [:@] Maanantaina soitto omalle neuvolatädille, jolta sitten kuulen tulokset... Täytyy olla klo 20 jälkeen tänään syömättä ja juomatta kokonaan...

Mä vietin tänään muutaman tunnin koululla huhkimassa, opiskelen siis puualan artesaaniksi. Vitsi että tuli hiki ja paikat kipeäksi saman tien kun vähän kyykki ja väänsi vähän puristimia! Oon jo nyt ihan rikki ja pitäis alkaa siivoamaan ja tekemään ruokaa kun poikaystävän vanhemmat ja mun isä tulee vaimonsa ja poikansa kanssa meille syömään seittemän aikaan. Aikaa kolme tuntia. Onko ihan pakko jos ei kykene?? Mieskin tulee varmaan aikasintaan kuudelta omista riennoistaan. Lisäks vielä stressaan tätä tapaamista koska 1. he tulevat meidän uuteen asuntoon ekaa kertaa (joo stressaan sitäkin) 2. he ovat tosi erilaisia ihmisiä 3. he eivät ole koskaan vielä tavanneet toisiaan (vaikka ollaan seurusteltu 4½ vuotta) Nyt kun on itellä vielä ihan kuollut olo ja ei jaksais todellakaan järkätä mitään niin alkaa vaan harmittamaan koko homma. Saamarin hormonit!! [:'(]

humisee korvissa..
tai verenpaine on taas niin alhaalla, että oma ääni kaikuu korvissa, on ihan vitivalkoinen kasvoilta ja humisee tosiaan korvissa..
No, maanantaina on taas neuvola, joten katsotaan mitä ne lukemat sitten näyttää. Ärsyttää vaan! mutta hyvä asiahan tuo on, että verenpaine pysyy alhaalla.. tekee vaan olosta vähän hataran. Muuten kaikki ihan mallillaan.

Täällä on tämän ja eilisen päivän aikana vatsa valahtanut, vauva ilmeisimmin laskeutunut. Esikoinen kun laskeutui vasta synnytyksessä. Mutta eipä tämä suurempia taida merkata, muuta kuin selkäkipuja. Piti vain tulla tänne kertomaan. [:D]

musta kans tuntuu et vaavi olis alkanu laskeutumaan, tiedä häntä sitten kun ei aikasempaa kokemusta oo mut selkää juilii niin mahottomasti ja tuntuu kuin häpyluu olis murskattu rautakangella miljoonaan eri osaan! [:@]

Täällä maha paisuu kuin pullataikina.. päivä päivältä. Ja yöt senkun vaikeutuu [:@] Viime yönäkin jokainen kyljeltä toiselle kääntyily oli aikamoista aherrusta. Ja jossain vaiheessa heräsin kamalaan lonkkakipuun, ei kiva [:'(] No mutta täytyy taas muistaa että nämä kuuluu asiaan ja hyvähän se on että kroppa alkaa valmistautumaan h-hetkeä varten.

Mites camsu selvisi jännittävästä illasta? [:)]

mielenkiinnosta kyselen et oletteko mittailleet mammat masujenne ympäryksiä ja millasia lukemia olette saaneet? [:)]

Tiger, mie olen aina toisinaan piruuttani mitannu. Tosi pitkään oli 104cm, nyt viimeksi 107,5cm alkuviikosta. Sillon tais olla viikkoja 32+3.

Tässä tuli mieleen että vaikka toista odotan niin huomaako sitä itse onko vauva laskeutunut vai kiinnittynyt vai kupikin. Hölmö kysymys. Eilen neuvolassa täti silmät pyöreinä että oikein hyvä tässähän tämä heti on kun kokeili häpyluun kohdalta, turvotustakin siellä kuulemma...

Mie ootelen täällä kauhulla, että millon maha on persettä isompi..[:D] (Sivusta katottuna se kyllä on jo...[;)]) Olen olemmassaankin rintavaa/persevää/reitevää tyyppiä ja nythän nuo mitat on kasvanu muuallakin kuin vyötäröllä niin vielä pari senttiä "kestää" kasvaa.. Pitää lohuttautua sillä,että maha kuiten pienenee "muutamalla" sentillä synnytyksen jälkeen...hope so!

Ihana kuulla taiga, että olet terveydenhoitajalta saanut tarkempaa tietoa sairaalan saneluista[:)] Helpotti jo varmasti kummasti.

Mulla on tämän raskauden ajalta kanssa kokemus erittäin tökeröstä lääkäristä[:@]
Meidän muuttorumba aiheutti sen että kärsin ennenaikaisista supistuksista noin viikolla 28. Terveyskeskuslääkäri teki sisätutkimuksen ja totesi että kohdunsuu pehmennyt ja 2-3 cm auki, lähetti Tyksiin. Mä olin tietysti huolesta suunniltani, kun kuvittelin jääväni samantien sairaalaan sisään ja joutuvani olevan vuodelevossa loppuraskauden. Terveyskeskuslääkäri, joka oli siis yleislääkäri, oli onneksi tehnyt väärän diagnoosin, eikä mitään hätää oikeasti ollut, mutta enhän minä sitä siinä vaiheessa tiennyt[8|] Mutta siis asiaan...

Minut Tyksissä tutkinut naislääkäri ei suoraan puhunut minulle vaan saneli juttuja sille toiselle ihmiselle, joka kirjaa tiedot koneelle. Minulle lääkäri tokaisi että: "Kaikki näyttää olevan hyvin, voit mennä pukemaan" Kun olin saanut puettua, lääkäri oli jo häipynyt!!! En pystynyt kysymään häneltä yhtään mitään, jätti minut siis melkoiseen epätietoisuuteen[:@]

Ennen tutkimusta olin kysynyt häneltä verenvuodosta, jota minulla oli vähäisen, ei vastausta[8|] Olisin myös halunnut ohjeita siitä pitäisikö jatkossa ottaa iisimmin yms. Itkua pidätellen lähdin kotiin.

Soitin seuraavana päivänä tuonne Tyksiin ja sain langanpäähän onneksi jonkun inhmimillisemmän ihmisen, joka osasi vastata kysymyksiini. On todella törkeää jättää potilas epätietoisuuteen[:@]

Ikäviä kokemuksia lääkärikäynneistä kuulostaa taas olevan [:'(] Mutta epätietoisuuteen ei kannata niiden takia jäädäkään vaan ottaa itse rohkeasti yhteyttä ja selvittää asian loppuun asti. Märehtimällä ei asiat oikene. Sen olen itsekin tässä joutunut toteamaan.

Mulla näyttää / tuntuu myös laskeneen tuo maha, niin kuin neuvolatäti puoltoista viikkoa sitten myös mainitsi. Viikon päästä lääkärineuvola joten siellä selkeytyy varmaan ehkä jotakin..

Niskasärystä olen kärsinyt nyt kolmatta päivää; en pysty kääntämään katsettani oikealle tai alas. Vasenpuoli jumittaa ihan kympillä! [:@]  eikä panadolikaan auta. Menee varmasti ajan kanssa ohi, mutta ärsyttävä kipu se kuitenkin on..

Paineentuntua virtsarakossa ja alavatsa alaselkä seutuvilla. Eniten öisin, kyljellään makuun yhteydessä. Nyt olenkin käyttänyt selän puolella toista tyynyä jotten käänny yöllä selälleni (tulee yök olo kun makaa selällään) ja tämä tyyny on ollut pelastus. [:)]

Takaisin