Mammojen vointi

Mallukka, mitkä viikot sulla on nyt meneillään. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä sulle ja Bixiolle sekä muillekin kaikenlaisista vaivoista kärsiville. 

Bixio on edelleen yhtenä kappaleena.

Tikru, tulipa mieleen, että mullaki oli useempi pv vihlovaa tunnetta alapäässä ennen veden menoa, erityisesti kävellessä. Sitä vihlontaa nyt liittyy siihen ja tähän ja tuohon, joten eipä sitä voi tietää onko pahasta.

Perhana ku mies on nyt toisella paikkakunnalla töissä ni nää päivät sairaalassa on oikeita killereitä... ei oo mitään odotettavaa (vierailuaika) koko pvänä.

Tänään lekurin pitäs käydä jututtaan, saas nähä mitä mielessä.

Bixio ja Sisu 30+3

Uskon että aika sairaalassa käy Bixio sulle aika tylsäksi. Mutta me olemme täällä palstalla siun henkisenä tukena [:)].

Olen huomannut että tänne kirjoittaminen ainakin rauhoittaa omaa mieltä ku välil tuntuu et ei viiti koko ajan ystävillleen puhua raskaudesta ja sen aiheuttamista vaivoista.

Tota vihlontaa kyl tuntuu olevan aika monella. Välillä vauva mahassa remuaa päällään silleen et tuntuu et tulee häpyluusta läpi ja se on tosi kivuliasta.

Mallukka, jaksamista ja kärsivällisyyttä.

Bixio, olin kans sillon tolta tokalta siellä OYS:ssa,mulla kun tuli se raskausmyrkytys, siellä sitten leikattiin rv34,lapsi oli 1970g ja 42cm.Kaikki meni hyvin,ainut vaan että se synnyttäneiden osasto ja keskosten osasto sijaitsi aika kaukana toisista,jostain sieltä maan alta mentiin,otin semmosen potkupyörän ja helmat lepatti vaan kun siellä mennä viuhtasin[:D] hyvää hoitoa siellä kyllä saa, vieläköhän siellä on se mies lääkäri, nimi tais olla Mehmed Altinöörs..?

ps.piähän meät ajan tasalla ja kovasti tsemiä[:)]

Yrittäkää ihmiset pitää jalat ristissä vielä.[:)] Mie olen lohuttanu itteäni, että jos nyt kohta ois jo ipana tulossa niin yli 90% selviää..

Omaa napaa sen verran, että eilen käytiin ultrassa tarkistamassa, ettei ipanan sydämessä ole mitään poikkeavaa miun sukurasitteitten takia. Ei onneksi näkyny mitään ja normaali käyrillä mennään koonkin puolesta vaikka minulle maistuukin makea välillä ihan reippaasti..[:)] Sen lisäksi selkä on alkanut veetuileen aina autolla ajaessa ja pitkien matkojen jälkeen vähän jälkeenkin päin. Ei siinä muuten ketään, mutta tullu nyt ajettua lähes päivittäin töihin ja takas liki tunti suuntaansa. Miulla hyppää selässä aina yks nikama pois paikaltaan ja nyt en saa sitä takas paikalleen niin yrittää kehittää isompaakin selkävaivaa. Onneksi olen vielä saanut sen pysymään kohtuu aisoissa venyttelemällä ja selälleen kovalla lattialla maatessa. No, nyt ei huomisen jälkeen ole tietoa pariin viikkoon töistä ja vielä kun max. pulotoista kuukautta jaksas niin sitten en aja enää kuin kylälle ja takas ja lopuksi sairaalaan.[:D][:D]

Hei, vielä tuosta, kun (en muista tässä vai jossain toisessa ketjussa) joku muukin sanoi, että selkään auttaa kovalla lattialla makaaminen. Nopeutuu/tehostuu selän rentoutuminen, kun nostaa jalat n. polven korkeudelle esim tuolille ja työntää käsillä nivusista selkää pidemmäksi. Selkälihaksia ei saa jännittää tuon venyttämisen aikana. Fyioterapeutti neuvoi silloin joskus tuon, kun en vielä oikein tiennyt mikä selässä vaivaa ja sitä tutkittiin. Mie nostan vielä lantion irti lattiasta ja rullaan selkärankaa lattiaa vasten sen mitä mahan kans enää pystyy. (Aiemmin sain sen nikaman just tuolla rullauksella takas paikalleen.)

Korjasin kirjotusvirheitä..[:D]

Heippa!

Mulle se on kummallinen "vaiva" tullut eilisillan ja yön aikana.. mulla on pieni kipukohta vas. alavatsalla, mutta iho on kosketusarka vas. alaselkä, pakara ja vasemmalta kyljestä alavatsaan.. nyt se tuntuu leviävän ylävatsan alueella. Se on siis ihan prikulleen vain vasemmalla puolella. Outoo. Ihossa ei näy mitään muutoksia.

Ihan pirun veemästä, kun ei alkkareitakaan tekis mieli pitää. [&:] Onko muilla ollut iho-oireita? Luin jostain et saattais olla vyöruusun alkua, mut en tuohon usko. No lääkäriin sit huomenna otettava yhteyttä jos jatkuu/leviää...

Hermoperäistä? sitä en tiedä, mulla on yläselkä ihan sökönä, se on vanha vaiva joka on pahentunut nyt raskauden aikana.

ALKUPERÄINEN: Yppy

Mallukka, mitkä viikot sulla on nyt meneillään. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä sulle ja Bixiolle sekä muillekin kaikenlaisista vaivoista kärsiville. 

tällä hetkellä 28+3 täynnä ja koko ajan vaan tuntuu olo pahemmalta...
yöllä herää välis itsekin siihen,et kauhee kipu ja oon ruvennu unissani jo itkeen sen takia ja tää ei ole siis mitenkään mukavaa...mua suoraan sanoen pelottaa tollaanen...

Huomenta mammat! Viimeyönä alkoi inhottava menkkamainen polttelu vatsassa joka jatkuu edelleen..mistähän voisi johtua? Inhottavia kaikki tollaset mistä ei tiedä mitään[&:]

en tiedä mistä ne mahtaa johtua,mutta otahan lääkäriin yhteyttä..

meikäläinen on kohta menossa terveyskeskukseen tiputukseen,ku oon koko viimeyön oksentanut,ei edes vesi pysy sisällä ja päätä särkee,pyörryttää ja heikottaa ihan hitosti..eipäilivät myrkytystä ku silmien edes pyörii ihmeellisiä läiskiä yms...

Mulla on ollut tuota menkkamaista kipua aina jossain vaiheessa päivää jo muutama vko ennenku tänne sairaalaan jouduin. Uskon että tuo on itellä ollut merkki kaulan lyhentymisestä ja kohdunsuun pehmenemisestä. Mitään kipeitä suppareita mulla ei oo ollu missään vaiheessa. Nyt tuota sama juilintaa on ollu tänään ja eilen, uskon että homma on nyt lähteny eteneen...

Mulla on ollu ääni kadoksissa 3viikkoa. Tiistaina täällä sairaalassa laittoivat mulle lähetteen kurkkupolille kun kerran täällä muutenkin pötkötän. Tänään kävin siellä ja erikoislekuri oli ihmeissään kun mitään syytä ei kurkussa silmällä näkynyt ( työterveydessä sanottiin kurkussa olevan virusrakkuloita ja penisiliinikuurille laittoi). Tämä kopeloi sitten kurkkua päältäpäin aika tarkkaan ja sieltähän löytyi aristava kohta kilpirauhasesta. Huomenna menen kaulan ultraan, piikillä otetaan näyte ja toki verikokeet. Hän epäilee kilpirauhasen tulehdusta äänen menetyksen aiheuttajaksi.

Kyselin hoitokeinoa niin siihen ei oikein ole muuta kuin aika. Kortisonikuuri voi olla toinen auttava asia, mutta sitä saattaa joutua syömään 6-12kk ja välttämättä ei paranna.

Noh, syöpää ei kuitenkaan kuulema ole. Et jos siitä repis sitten iloa testituloksia ja synnytystä ootellessa.

Bixio 30+5

Täällähän alkaa kipuilut olemaan jo lähes jokaiselle tuttua.

Itsekin muutamana päivänä tullut supistuksia enemmän, tuntuvat siis sellaiselta vatsan piukeentumiselta ja alavatsan vihlonnan yhdistelmältä. Neuvolassahan tätä mun herkästi supistelevaa kohtua mainitsikin, mutta tänään on ollut taas enempi. Ja vauvakin tuntuu menevän välillä asentoihin, joka vääntää sisäelimet mukanaan (nipistelee ja alaselästä vääntelehtii)...

Yöllä on alkanut taas ongelmat kyljen kääntämisen suhteen; taas herään siihen että vihloo. Helpoiten kääntyminen onnistuukin laittamalla käsi vatsan päälle (sille puolen jolle pyrin kääntymään), kuin suojaksi ja pikkuhiljaa hilata painopistettä toisaalle. Miltäköhän kyljen kääntäminen on joskus tuntunut kun se oli vielä helppoa??? Unohtaa nopeasti tuollaiset, mutta kyllä vaavin tulo sen verran arvokasta on että ei nämä kivut ja tuntemukset vielä muserra...katsotaan sitten H-hetken saapuessa miten positiivisesti pystyn vielä ajattelemaan. [:)]

Nyt ne taitaa vain olla sen verran harvassa ne päivät, kun olo tuntuu mitä parhaimmalta ja mitä ihaninta odotusaikaa nautiskellen. Ainakin omalta osaltani voin näin mainita. Ilman muuta raskaus on siinä pisteessä jo, että "pienet" kivut ja vihlonnat antavat aihetta epäillä että jotain olisi tapahtumassa, vaikkei niin vielä olisikaan. Ja toisaalta, milloin minä esikoista odottava tiedän, että pitäisi asialle kenties tehdä enempi kuin ihmetellä? Itse hypähdän heti varpailleni kun supistuksia (tai vastaavia tuntemuksia) on tullut enemmän kuin normaalisti. Ja tietenkin sitä mietin myös, että voisinko tehdä jotain toisin, jotta en näitä tuntisi...uskonpa että en oikeastaan.

Tsemppiä kuitenkin kaikille odottajille!! Muutamat viikot vielä edessä; eiköhän loppuun saakka jakseta ja pysytä vahvoina [:)][:)]

Ihanaa viikonloppua kaikille äideille ja tuleville äideille!! [:D]

Jaksamisia kaikille. Jouduin tänään osastolle [:(] Maksa-arvot sais olla jotain 40, minulla oli eilen yli 400..tänään jopa 470. Ultraäänellä katsoivat maksan ja sapen jne, kaikki ok. Lääkitys aloitettu, jospa se tästä. Vauvan painoarvio on jo liki 1g. Nyt huomenna uudet kokeet ja vauvan sydänkäyrää seurataan.
Ikävä kotiin [:(]

Loppusuoran vaivoja näkyy useilla meistä jo olevan.

Bixiolle, Mallukalle ja Taigalle kovasti tsempitystä, teillä kuulostaa tilanteet sairaalareissuineen rankimmilta!

Pumpuli82 kirjoittaa niin kuin minun suulla: ihan samanlaisia oloja täällä. Neuvolassa torstaina kyselin nuista supistiksista, kun alkaa olla niin runsaasti niitä ja jopa yölläkin herään mahan kovettumiseen ja ikävään jomotteluun. Neuvolatäti kuitenkin sanoi, että ei niistä haittaa ole, niin kauan kuin ne ei ole oikeasti tuskaisen kipeitä ja niihin ei liity verenvuotoa. Noita harjoitussuppareita kuulemma voi olla vaikka 40 vuorokaudessa ilman, että haittaa ollenkaan.
Hän sanoi, että nyt vielä n. 3 vkoa voisi yrittää vähän hiljentää vauhtia aina, jos kovasti supistelee, mutta kunhan rv 35 on täynnä, niin ei haittaa yhtään vaikka vauva jo syntyisi. Kyllähän hän jo nytkin selviäisi, mutta kehkojen kypsyyden kannalta kuulemma tilanne olisi huomattavasti helpompi parin viikon päästä. Lisäksi neuvolatäti lohdutti, että usein harjoitussupistukset helpottavat sitten sitä varsinaista synnytysurakkaa. Jos ei ollenkaan supistele näillä viikoilla, voi avautumisvaihe kuulemma olla paljon vaikeampi.

Minua ainakin lohdutti kovasti tuo neuvolakäynti ja nämä ohjeet. Inhottavalta ne jatkuvat supparit tuntuu, mutta jotenkin helpottaa, ettei niistä tarvi sen isompaa huolta kantaa.

Mukavaa viikonloppua kaikille! [:)]

Paljon tsemppiä ja voimia teille kaikille vaivaisille. Erityisesti iso hali Bixiolle, Mallukalle ja Taigalle. Ikävä tilanne teillä, mutta olette ainakin jatkuvassa seurannassa. Ja parhaassa paikassa jos jotain menee vikaan, niin pääsevät pian hoitamaan.

Itse taas koulussa oppinut ja neuvolalääkärikin sen viimeksi vahvisti, että harjoitussuppareilla ei sinällään ole vaikutusta synnytykseen ja sen kulkuun. Meinaten sitä, että ei se synnytys/ avautuminen yms. ole välttämättä yhtään helpompaa tai elimistö ole sen valmiimpi kuin sellaisella jota supistaa harvakseltaan tai ei juuri ollenkaan. Että kaikki me naiset ollaan erilaisia ja jokainen synnytys on erilainen. Toisia supistaa vähän väliä jo aikaisessa vaiheessa raskautta ja toisia ei juuri ollenkaan. Tai sitten kaikki eivät aina edes tiedä, että heitä supistaa. Että tällaista. En toki yritä kenellekään paineita luoda tai romuttaa mielikuvia. Jos uskoo, että harjoitussupistukset auttaa itse synnytystä niin siinä mitään pahaa ole. Loppujen lopuksihan se on paljon pääkopasta kiinni, miten siellä menee. [:)]

Täällä sitä vielä sairaalassa lepäillään. Maksa-arvot ovat kääntyneet laskuun, mutta ovat vielä yli 500. Kävivät ennen laskusuuntaa 530. Toiveissa että loppuviikosta pääsisi kotiin, mutta saattaahan se mennä ensiviikkoon..
Hyvä asia, että vauva voi hyvin. Sydänfilmi otetaan 3x päivässä ja kerran on ultrattu. Paljon pieni napero potkii, virkeä vauva <3

Jaksuja kaikille mammoille ja nautitaan/nauttikaa tulevista lämpöisistä ilmoista :)

Mullla on perjantaista asti ollu hirvee särky viisauden "hampaassa".Koko oikea puoli alaleuasta tosi kipeä ja turvoksissa. Luultavasti vaan kasvua, mutt ei enää auta panadolit[:@] Varmaa pitäs varata aika hammaslääkärille huomen, mut saa nähä haluuko ne tehä sille mitää. Muutenki mul on noi viisaudenhampaat kasvanu koko raskauden ajan( ylähampaita ei ollu ennen raskautta ja nyt nekin jo varsin kookkaat).

heipsan!

Johan pomppas!!! En tajua! Syön ihan normaalia kotiruokaa, kuituja, kasviksia ja hedelmiä, enkä herkuttele ylimääräisellä. Silti sokeriarvot on koholla koko ajan, niin että vähintään yksi päivän arvoista on pompsahtanut yli sallitun. Onko mun kroppa jo hedelmillekin sokerien suhteen yliherkkä? Perjantaina on neuvola, niin saapa nähdä, mitä terkkatäti tuumaa. Lohdutan itseäni kuitenkin sillä, että masu on aika pieni, mitä oon kuullu kommentteja muilta. Ettei sieltä nyt ainakaan jättiläisvauvaa kai ole tulossa...? Mut mä en halua alkaa piikittämään insuliinia. Yyyh! Ajatuskin jo kammottaa. [:'(] Missähän vaiheessa ne muuten määrää insuliinia, jos tarve vaatii? Tietääkö kukaan?

Mipu76 oon miettinyt kanssa että missä vaiheessa alotetaan insuliinit, jos sitä tarvitaan?? Mulla on ihan hiukan nousseet kanssa arvot tässä parin viikon aikana, no, keskiviikon neuvolassa varmaan kertovat kun käydään läpi noita arvoja.
Mä en oo huomannut onko täällä ollut Seksi keskusteluja aiemmin?? Mutta aion nyt kysyä muilta mammoilta, onko seksielämä muuttunut millä tavalla? Meillä on vähentynyt ihan hirveesti, eikä oikein kumpikaan tiedä miksi. Toki siis nyt jo hyvän asennon löytäminen pelkkään nukkumiseenkin tuntuu vaikealta. Tosin oon huomannut, että jos pystyy unohtamaan ees vähän, että tuo maha on tiellä ja ottaa vastaan, niin johan sujuu ;) Eilen onnistuin, ja tuntui hommailun jälkeen, että "apua, missä mun maha on?" Piti vilkaista kylppärissä peilistä, kun menin pesulle, että onhan vauva tallella :D :D
ja mihinpä se olis kadonnut :) Ehkä juuri tuo turha varominen ja stressaaminen haittaa eniten suoritusta :)
Tämmösiä mä mietiskelen täällä :D :D

ALKUPERÄINEN: pepi

Mä en oo huomannut onko täällä ollut Seksi keskusteluja aiemmin?? Mutta aion nyt kysyä muilta mammoilta, onko seksielämä muuttunut millä tavalla? Meillä on vähentynyt ihan hirveesti, eikä oikein kumpikaan tiedä miksi. Toki siis nyt jo hyvän asennon löytäminen pelkkään nukkumiseenkin tuntuu vaikealta. Tosin oon huomannut, että jos pystyy unohtamaan ees vähän, että tuo maha on tiellä ja ottaa vastaan, niin johan sujuu ;) Eilen onnistuin, ja tuntui hommailun jälkeen, että "apua, missä mun maha on?" Piti vilkaista kylppärissä peilistä, kun menin pesulle, että onhan vauva tallella :D :D
ja mihinpä se olis kadonnut :) Ehkä juuri tuo turha varominen ja stressaaminen haittaa eniten suoritusta :)
Tämmösiä mä mietiskelen täällä :D :D

Heh, täähän olis varmaan melkein oman ketjun arvoinen aihe [:D] Meillä on ainakin toistaiseksi (rv 29+1) säilynyt seksielämä suunnileen samanlaisena kuin ennenkin. Esikoinen kun on tuloillaan ja ollaan vielä ihan kahdestaan, niin ollaan ainakin vapaita touhuilemaan just sillon kun itsestä siltä tuntuu. Mulla on ollut tosi "helppo" raskaus, eli en oo oikeastaan kärsinyt mistään vaivoista, mutta tietysti tässä vaiheessa masulla on jo sen verran kokoa että asennoista ne ihan perinteisimmät ei ole enää vähään aikaan onnistuneet. Onneksi omat uudet lempparit on löytyneet, joten laadusta ei ole tarvinut tinkiä [;)]

Kun maha alkoi kasvamaan, niin mies muuttui hetkeksi vähän liiankin varovaiseksi. Eli hän keskittyi niin kovasti varomaan ettei vain satuttaisi minua ja vauvaa, että se häiritsi jo keskittymistä siihen itse asiaan [:)] Juteltiin tästä sit niin, että hän uskalsi taas luottaa siihen että minä kyllä sanon jos tuntuu pahalta, eikä tarvitse varoa yhtään ylimääräistä.

Itsellä ei halut ole mihinkään vähentyneet (varsinkin alkuvaiheessa tuntui jopa lisääntyvän), mutta täytyy kyllä myöntää että yksi sellanen "pieni" tunnelman latistaja on: jos tunnen oikein selvästi vauvan liikkeet kesken seksitouhujen, niin lähtee kyllä ajatus harhailemaan ja on tosi vaikea virittäytyä uudelleen tunnelmaan.

Mipu76 Onko sulla arvot kuinka koholla ollut?

Meillä seksielämä on pysynyt suht samanlaisena. Ongelmana on se et olen jo ennen raskautta ollut paljon halukkaampi osapuoli niin nyt ku on raskaana ja hormoonit on katossa niin voisin harrastaa seksiä koko ajan [:D]. Mutta iltaisin olen välillä aika väsynyt ja silloin kolottaa joka paikkaa niin vaikka haluja ois niin ei meinaa enää kyetä. Onhan tuo maha kyllä vähän tiellä ja ei enää taivu niin akropaattisiin asentoihin ku joskus.

Meillä tuntuu et vauva rupee eniten potkimaan kesken "alkulämmittelyjen" ja sit jälkeen päin.

Takaisin