Mammojen vointi

Eikös nuo liitoskivut tunnu ihan tuossa alamahalla, siis häpyliitos on se kohta josta aletaan mitata SF-mittaa... Useimmiten tuntuu juuri kävellessä ja sit kun vaihtaa sängyssä kylkeä. Sinänsä vaaratonta, mut hemmetin kiusallista ja saattaa olla todella kivuliasta. Lantion luuliitokset alkavat löystyä ja valmistautua synnytykseen ja lukemani perusteella usein raskauden puolivälin liitoskivut saattavat helpottaa loppuraskauteen siirtyessä. Tosin voivat pahentuakin [:D] ja onhan sitä muita vaivoja ihan tarpeeksi muutenkin [:D][:D] Selän puolen kivut johtuvat si-nivelen löystymisestä... Paikat venyy ja paukkuu, elämä on tosi helppoa! Korjatkaa toki jos olen väärässä ja selostan ihan mitä sattuu puutaheinää! [:)]

Itse taisin tutustua liitoskipuihin viime viikolla kun olin lenkille lähdössä ja tuohon samaiseen kohtaan alamahassa vihloi ja viilsi niin pirusti, että melkein piti hiipimällä mennä eteenpäin. Seuraavana päivänä kävelin tyyliin postilaatikolle ja taas vihloi! Ikävää. Nyt en ole lenkille yrittänyt edes lähteä...

Mun käsittämätön hemoglobiini oli viime viikolla neuvolassa 145... Noussut edelliskerran 139:stä... En ymmärrä. Verenpainetta itkin jo tuolla toisessa ketjussa, kun on ihan mahdottomia lukemia kun neuvolassa/lääkärissä mitataan, viimeksi tyyliä 150/90. Kotimittauksissa ihan ok. Maanantaina menen ä-polille lääkäriin, kun neuvolantäti meinas että parempi käydä siellä näyttäytymässä ettei saada sit mitään haukkuja perään kunnei olla reagoitu hurjiin tuloksiin. No arvaanpa että kun siellä mittaavat, lukemat varmaan 165/100. Toivottavasti se lääkäri uskoo kun sanon, että on kotona ihan ok (ja mittari on ihan kunnollinen). En tahtois alkaa mitään lääkettä syömään, vaikkakin se on kai sen lekurin päätettävissä.

Mahakin on alkanut kasvaa... Ja tosiaan kaikenmaailman liitoskipua ja närästystä on ihan viime aikoina ilmaantunut. Mä kun olin vielä pari viikkoa sit ihan "elämäni kunnossa" ei painanut, vihlonut eikä puristanut vielä mistään [:D][:D] Ajattelin jo, että onpahan helppoa jos näin jatkuu [:)] Enkä mä kyllä tiedä onko toi ihan omaa läskiä tuo maha, vaiko oikeaa vauvamahaa, kun hyvin todennäköisesti sitä kulkee nyt mahamakkarat töröllään kun on hyvä syy näyttää isomahaiselta [:)][:D] Tänään mennään 24+1 (luulisin)

Hyviä vointeja kaikille!

Mulla hemo oli eilen 111 ja kauhistuttaa kun luen että teille on rautakuuria annettu ja mulle sanottiin vain että on ok tässä vaiheessa!! Mitä ihmettä!??  Voiko olla muka mahdollista että on ok...
Kävin eilen siellä neuvola+sokerirasitustestin yhteiskäynnissä ja paastosin ti illasta klo22 alkaen joten voisiko se vaikuttaa hemo tulokseen?? Aloin nyt epäilemään neuvolatätini tokaisua ok tilanteesta.

Mulla mitattiin kohdunpohjankorkeus rv 19+0 ja se oli silloin 15cm. Eilen mitattiin (rv 24+2) ja näytti 22 cm. Eli piirustuksen mukaan lähestulkoon mennään.

Verenpaine ok (115/74) ja painoa tullut n. 4kg lisää. Tästä se paino sitten alkaakin nousemaan vähän nopeammalla tahdilla..epäilys ainakin on suuri

Onko muilla sokerirasitustestiä tehty / tulossa? Vai olenko ainoa... tulokset toki sain tänään ja arvot olivat ok.

Jos nyt neuvolatätiin on luottamista enää missään arvoissa...

Mä olen menossa kans sokerirasitustestiin, aika on vasta 7.4. Mä "pääsen" sinne pelkästään jo sen takia, että on painoa jo ennestään liikaa [:@] Onneksi vielä toistaiseksi on paino pysynyt samana kun ihan ekalla neuvolakäynnillä (itse asiassa viimeksi vielä oli kilo vähemmän kun sillon [:D][:D] kohta varmasti mennään jo yli).

Tuo SF-mitta multa katsottiin ekan kerran viikolla 15+0 mutta silloin ei terkkatäti merkannut sitä vielä minnekään, eikä niin pienillä viikoilla vissiin vielä kuulukaan varsinaisesti mitata, ei näy siinä taulukossa edes vielä. Sitten rv 18+6 ensimmäinen merkattu mitta 17 cm. Ja viimeksi rv 23+0 mitattu 20 cm. [:)]

Pumpuli82, jos sulla ei ole kovin korkea ollukkaan lähtöön hemoglobiini, niin ei reagoida niin nopeaa.

Ite mietin yhä edelleenkin aina välillä, että olenkohan ollenkaan raskaana, kun ei ole ollut mitään kremppoja, totta ne tulee sitten lopulla kaikki kerralla..[:D] Toivottavasti ei. Maha on kyllä kasvanu ja tumua tuntuu kokolailla säännöllisesti, että eiköhän sielä joku ole uloski tulossa. Aamulla yritti just navasta tulla läpi. Nyt alkaa omat housut tai oikeastaan vyötärö tuntumaan ahtaalta. Varsinki iltavuorosta kotiin ajaessa painaa ja monesti ajelenkin sitten nappi auki.[:)]

Mulla oli viimeeksi hemoglobiini 120. Ei ole koskaan ollut noin alhainen. Ku yleensä mulla on arvot ollut 130-150.
Kohdunpohjan korkeus mitattiin ekan kerran 18+0, joka oli silloin 18 cm ja viikolla 21+6 kohdunpohjan korkeuden mitaksi saatiin
peräti 23 cm! Et yläkäyrillä mennään.

Moi

Mutkin passitettiin sokerirasitustestiin, vaikkei Bmi olekaan korkea, ihan normaalipainoinen olen. Joskus viikoilla 24-28 se pitäis suorittaa. Ällöttää jo nyt, vaikken ole sitä vielä varannutkaan. [:'(] En tiiä johtuuko tuo passitus kokeeseen siitä, kun kaksi sedistäni sairastaa diabetestä...? Vai kuuluuko kaikkien mennä tähän testiin? En älynny sitä kysäistä.

Mäkin olen menossa sokeri rasituskokeeseen. Meidän neuvola täti sano, että kaikki joilla on riski (joko suvussa) tai sitten jos Bmi viittaa ylipainoon menevät tuohon kokeeseen. Itse tiesin, että joudun tuohon ku bmi on koholla.

Mutta onko muilla oireena ollut suonenvetoa?
Sit mulla on alkanut jo tulemaan maitoa. 

anna elina, puhutpa taas mun suulla! [;)]
suonenvetoa on ollu öisin, pohkeissa, ei onneks muualla. pari kertaa kuussa kipukohtas on niin kauhea, että luulen kuolevani! helpottaa jos unen pöppyröissään ymmärtää painaa jalkaa lattiaan tai sitte vetää varpaita nokkaa kohti. (mulla menee aina yöllä sekasi et mihin suuntaan niitä varpaita pitikään vetää tai työntää....[:D])[:D][:D]

ja maitoa on kasn tullu. illalla kun riisun tummat rintsikat pois niin maitoläntit on molemissa kupeissa.. ja jos rintaa painaa molemmin kävin niin sillonki maitoa tulee.. kaikilla ei tuu mut joillain tosi aikasissaki vaiheessa.. mars liivinsuojien ostoon! [;)][:D]

ai niin ja mä kans tosiaan varmaan joudun siihen sokerirasitukseen, ellei neukkatäti sitä vahingossa unohtais..... [:D][;)]
se on kuulemma tosi tympee! ku niiden kokeiden välissä ei saa kuulemma ku istua vaan ja vaik lukea kirjaa.. iten hemmetissä mä selviän ku siellä kuitenki sen pari tuntia pitää istua ja mulla alkaa alaselkää juiliin jo puolentunnin istumisesta??! [:@]

Nykykäytännön mukaan lähes kaikki joutuvat tuohon sokerirasitukseen, vaikkei mitään riskitekijöitä löytyisikään. Näin sanoi minulle terkkari viime käynnillä. Että minäkin olen nyt sitten varannut ajan viikolle 26. Ja eiköhän siellä labrassa sitten saa jaloitella ja käydä vessassa yms. Ei vain saa poistua minnekään, kun tosiaan 1h ja 2h jälkeen alkunäytteestä ja siitä litkun juomisesta otetaan uudet näytteet. 

Jälleen on tänään historiallinen päivä raskauteni kulussa; minullakin oli tullut nyt maitotipat "utareista" [:D] Liekö tuon laukaissut se kun ihailin aamusella seeprapeipon poikasta...? [:)]

Mä olin sokerirasituskokeessa tällä viikolla. Mulle ainakin neuvolassa sanottiin että kaikki yli 25v. joutuu menemään siihen. Tuloksetkin sain jo tietää ja arvot on onneksi kohdillaan [:D]
Aikaa mulla meni noin 2,5h, eli kyllähän se aika puuduttavaa istumista on. Mutta kyllä se menee kun on vaikka jotain lukemista mukana. Kolme putkiloa verta otettiin kaiken kaikkiaan (tunnin välein)..

minä taas oon viime yönä niin kovasti vauvaa imettänyt että on tissit tosi kipeenä...on tää kummaa[:)]

Tosta sokerirasitustestistä,

mulle sanottiin että siihen nykyään todellakin melkein kaikki joutuu, koska sinne passitetaan heti jos on yli 25-vuotias, ylipainoinen tai jos suvussa on diabetestä.

Itse kun vältin ton testin niin siinä yhteydessä vaan totesi että tosi harva siltä säästyy.

jep, sokerirasituskokeeseen joudun minäkin ja vain ja ainoastaan kun olen niin vanha!!! Eli kaikki yli 25v siihen joutuu. Minulla ei muita rasitteita ole, olen hoikka, lähisuvussa ei ole diabetesta.. Paastota täytyy se 12h (puolilasia vettä saa juoda) ja 2h siellä kuulemma menee, välillä ei saa lähteä mihinkään.. siis lukemista mukaan! Mulla toi koe on 12.4.

Suonenvetoja on nyt alkanu oleen jonkin verran enemmän. Jalkapohjista vetää, varpaat menee kippuraan ja pari kertaa pohkeesta. Nopeasti noi kuitenkin ohi menee.. pahempia odotellessa..

Verenpaine on alhaalla. Pari viikkoa sitten kävin neuvolassa niin 99/71 se näytti.. koko ajan on ollu laskusuhdanne. Mulle sanottiin, et yleensähän raskaana ollessa suolan käyttöä tulisi välttää mutta sä voisit sitä kyllä vähän lisätä!

Viikkoja on nyt 22+3 ja maha-asukas on potkinu nyt viimesen viikon aikana aika reippaastikin, kun olen ollut lepoasennossa :) Eli kaikki hyvin muuten!

mä taas jouduin käymään lääkäris tän selän takia.. [:@]
sairaslomaa jatkettiin äitiysloman alkuun. et se siit työnteosta.

saahaan jasmiinin kanssa molemmat olla vötköttää vain..[;)]

tehkää te muut reippaat ja kykenevät töitä.. [;)]

Mulle ei oo kukaan puhunut mitään koko sokerirasitustestistä. Ikää on yli 30, ylipainoo ny ei eikä kai diabetesta ainakaan lähisuvussa. Oletan etten ole menossa tuohon. Enpä  tosin tiedä edes koska seuraavan kerran menen neuvolaankaan....en saanut viimeksi uutta aikaa kun "täti" itse jää kesälomalle ja siitä äittärille eikä tiennyt vielä kuka häntä tuuraa.  Lääkärivisiitti on 5vkon päästä ja edellisestä neuvolastaki nyt reilu 2vk aikaa. Kaippa sieltä joku ilmottelee koska ja kenelle :D

Suonenvedot on alkanu mullaki, lähinnä varpaasta välillä kipristää. Villasukat auttaa [:)]

Bixio 25+2

Mullekaan ei ole neuvolassa puhuttu mitään mistään sokerirasitustestistä vielä (ikää on 28), mutta voihan se olla että kertovat siitä vasta myöhemmin... hyh, toivon silti että pääsisin välttämään koko touhun.

Seuraavalla kerralla (huhtikuun loppupuolella) on kuulemma lääkärikäynti ja silloin taas ultraillaan, jee! :) En tiennyt tuosta aiemmin, luulin ettei rakenneultran jälkeen juuri vauvaa pääse katselemaan, ellei ole jotain pielessä. Mutta kiva ylläri.

Mä tulin just kuntosalilta, vajaan tunnin jaksoin huhkia, vaikka vähän meinas olla jotenkin jähmeetä. Noh, välillä treeni kulkee, välillä ei :) Yksi tuttu on kymmenisen viikkoa pidemmällä odotuksessa, ja häneltä kuulin että vaikka olo oli ollut mitä mainioin jonnekin vkolle 30 asti, niin sen jälkeen on meno hidastunut rajusti. Kehotti nauttimaan liikkumisesta ja hyvästä olosta kun vielä voi! Yksilöllistähän toi tietysti on, mutta pitää nyt tosiaan harrastaa ja pitää huolta kunnosta kun vielä pystyy. Sit kun ei muuhun enää oikein kykene niin haluaisin johonkin mammajoogaan. Onko joku muu suunnitellut samaa tai kenties käynytkin jo?

-HK (23+1)

Ei tarttis ku jättää pari sanaa pois näistä meijän jutuista ni luulis että tää on vanhojen ja raihnasten ihmisten sairaus- ja vaiva- ja kolotuskeskustelupalsta! [:D] [:D] [:D]

Vai joutu Tigerkin nyt sitten pakkolepoon [:(] Mites olet ottanut asian? Nimesi puolesta ainakin voisit olla kuten minä: "liian pieneen häkkiin lukittu tiikeri" [:D] Mä olen jo vähän rauhottunut ensishokista. Mutta toki asia vaivaa. Ja asiasta tietävät ihmiset kertovat varoittavia tarinoita tapauksista jolloin nainen ei levännyt...

Olen vähentänyt hommiani todella rajusti. Mutta eilen tein sen virheen että kävin kaupassa... Aattelin että käyn ihan pikaseen koska oli koira autossa. Minä sitten nappasin ostoskorin enkä kärryjä kuten normaalisti. Kurkkuja, tomaatteja, salaatti, leipomo-osastolta herkkuja [:)] , leipää jne. Sitten alkoi kesken ostoksieni tuntumaankin kori kamalan painavalta eikä ollut enää yhtään hyvä olo kun kurottelin uuninpuhdistusainetta hyllyltä! [:(] Sinne jäi maidot ja lihat ja voipaperit! Minä en ois pystyny kantaa enää yhtään lisägrammaa siinä korissani [&:] Menin kassan kautta autoon ja avasin äitiyshousujen vetskarin ja puhisin rauhottavasti. Hitto kun pelästyin että olin menny tekemään jotain tosi hölmöä. Minä, joka kannan yksinäni vaikka mitä, vaikka selkäranka paukkuen, mutta kannan, ja kannan samoja mitä 2 miestä yhessä! Minä olen kuskannut kerran (tosin hirmuisen adrenaliinipuuskan vallassa [:D] ) sellasen pienemmän mallisen jääkaapin yksinäni ulkorakennuksesta sisälle taloomme! Polvet vähän kyykkyyn, kaappi siihen alareisien päälle nojaamaan, käsiltä kiinni kaapin sivuilta, nousu vähän ylemmäs, ja hoooooooplaa! siitä hitaasti tassuttelemalla kantoa. Ja yhen järkyttävän painavan vaatekaapin toin yksin samoten taloomme. Ok, mulla´oli siinä apuna kottikärrytkin ton puolen matkaa pihalla, mutta yksinäni kuitenkin. Ja kun toisen samanmoisen toivat miehet sisään, niin voin kertoa että siinä oli 2 lihaksikasta miestä jotka puhisivat punasina ja hikisinä! [:D] Nooh, onhan heillä voimia enempi ku minulla, mutta minä sanonkin aina että jos ei oo voimia niin käytä päätäsi [;)] Mutta, mutta, voimillakehuskelu sikseen [:D] nyt siis on nämä Maailman Vahvin Nalle -hetkeni tauolla, ja yksi pieni ostoskorikin voi olla liikaa [&:]

Matot on otettu lattioilta pois jotta imurointi käy kevyemmin (kuin siis kissankarvoja täynnä!!! olevilta matoilta). Se on ihan ok, meillä kun on jo kevätilmat. Ja lattiat on laattalattioita joten voin välillä ihan pelkällä pitkävartisella harjallakin lakasta puhtaaksi. Moppausta tässä vielä suunnittelen, kun en sitä painavaa vesisankoa viittis raahata ympäri isoa taloamme. Jättänen sen kylppäriin ja ravaan siellä sitten tuhat kertaa huuhtomassa [:D]
Eläintemme ruokinta- ja vesisysteemit sun muut on nyt siinä kunnossa ettei minun tarvitte oikein tehä muuta kuin aukoa ovia ja vähän jotain pientä tehä. Siivouspuoli on vähän retuperällä joittenkin eläinten kohalla, ja siihen joudun miestäni patistamaan, kun se on sen verta raskasta.

Pysy, pysy istukka siellä nyt missä pitääkin. Minä haluan tyttöni ehjänä ja oikeaan aikaan tähän maailmaan. Yhessä me voidaan sitten myöhemmin vaikka kantaa hevosia pikkurilliemme päällä täällä "Huvikummussa" [:D]

Niin joo, sen verta piti tohon lisätä että ei meillä onneks oikeesti hevosia ole [;)]

Ja suonenvedosta tuli mieleeni, että mulla ei oo vetäny suonta ku pari kertaa jalasta. Mutta mun SORMET! Mulla vetää suonta sormista! Onko se normaalia????? Eilen kahvittelin ystäväni kanssa ja siinä käsillänikin puhuessani kun laitoin etusormeni koukkuun, se JÄMÄHTI siihen asentoon! [:D] Ystäväni katsoi silmät suurena kun etusormeni tököttää koukussa ja minä yritän sitä suoristaa vetämällä toisella kädellä. [:D] [:D] Kyllä siinä tovi meni ennen kuin se suoristu, ja kipu oli just samanlainen ku suonenvedossa.
No, onneks ei ollut kyseessä suoristunut keskisormi ja ja vaikkapa lounas mieheni sukulaisten kanssa [:D]

Takaisin