Mammojen vointi

Mulla on alaselkä toisinaan kipeä ja sit kohtu, kun venyy niin aiheuttaa niitä löystymiskipuja. Välillä olo on pirteä ja sit toisinaan tosi väsynyt. Nyt on kurkku ollut kipeä 3 päivää ja toivon, ettei flunssa paina päälle.
 
Söpsötin ja Tiger, olette ihan oikeassa. Kävin lukemassa tuon duodecim-linkin ja ihan ilmiselvästihän se minunkin vaiva on noita muutoskipuja. Mietinkin vähän kun iskiaksessa se kipu säteilee sääreenkin, mutta ei tuo minun jäytäminen liity kuin tohon ihan alaselkään, toiseen pakaraan ja reiteen. Ja jotenkin ei käynyt järkeen että särkylääke auttoi siihen särkyyn, mietin että miten voi hermoperäiseen kipuun panadol noin potkia.

Aika kumma ettei noista ole sen enempää kerrottu missään noissa materiaaleissa mitä minäkin oon käsiinni saanu, vai eikö ole vaan osunut silmiin.. Netissäkin ja ihan yleisesti puhutaan että iskias on yleinen raskausvaiva, mutta kuinkahan paljon niistä on oikeasti tuota luiden muutoskipua loppujen louksi.

Ärsyttävä vaiva joka tapauksessa, untakin häiritsee kun herään joka kerta kun kylkeä käännän. Ja ai että kun kaupungilla kävellessä lähti toinen jalka liukkaalla alta ja koko paino jäi tuolle kompurajalalle.. Jos joskus oon nähnyt tähtiä ni sillon[:@]

Jaksoinpas selittää omasta navasta taas (tai jalasta). Hyviä vointeja kaikille!
 
Söpsöttimen univaikeuksiin lohdutukseksi tieto että niin täälläkin; ihan yhtä möyryymistä kaikki yöt, asennon vaihtoa ja kääntyilyä, vessassa käyntiä... [:@] MUTTA, juuri sanoin äidilleni että oikeestaan hyvä kun alkoi tää tällanen jo nyt, niin ehin tottua. Sujuu sitten rutiinilla katkonaiset yöunet sitten kun vauva on syntynyt, niin ei tule shokkina [;)] Tuskin maltan odottaa loppukuukausien vessakäyntejä 9 kertaa yössä ja kyljenkääntökyvyttömyyttä [:D] [:D]
 
Alaselkäkipua on ollut myös täällä. Nyt on mennyt oikeastaan pari viikkoa ettei ole ollut mitään.. eli vaihdellen. Mulla ainakin auttoi kun pidin jotakin lämmintä selän alla (esim. kun on niitä lämmitettäviä jyväpusseja) ja lisäksi pistin tietysti puolison hieromaan [;)]

Yöt menee myös todella vaihtelevasti. Vessaan saa melkein joka yö nousta vähintään sen yhden kerran. Joskus jos on tosi väsynyt niin oon kyllä nukkunut kuin tukki, mutta useimmiten menee pyöriessä. Viime yö oli esimerkiksi ihan hurja. Pari tuntia pyörin ennenkuin sain unta, ja taas aamuyöstä (vessareissun jälkeen) piristyin niin etten saanut enään uudelleen unta ja pyörin ja hyörin..[:@] Mutta eiköhän nää kuulu asiaan...
 
Täälläkin on mennyt hankalammaksi tuo kyljen vaihto toiselle; tuntuu nimittäin että selältään oikealle kyljelle meno ei meinaa onnistua jos ei ensin nosta vasenta jalkaa koukkuun ja siten auta möhköä kääntymään kokonaan... välillä kirpaisee mukavastikin kun "unohtaa" tuon ongelman, mutta sen jälkeen heräilenkin yöllä kun huomaan taas nukkuvani selälläni. Vasemmalle kyljelle kääntyily onnistuu ilman suurempaa työtä, mutta saa nähdä mitenkä pitkään näillä mennään. [&:] Luulenpa tosiaan ettei ainakaan helpommaksi ole menossa [;)]

Muutoin olo on ihan ok, vaikka hermo tuntuu menevän entistä herkemmin, etenkin töissä. Tiedä sitten, johtuuko jo osittain siitä, että 9 viikon päästä olenkin jo kesälomalla ja siitä sitten äitiyslomalla. Kotona on taas se vaihe, että paljon pitäisi tehdä, mutta mitään ei tunnu saavan aikaiseksi! [:@]

Voi mies parkaa...toivottavasti olotila tästä hermostuneisuudesta poistuu ja saa taas vaivihkaan nauttia loppupuolikkaastakin kunnolla. [:)]
 
Kiitos Jasmiinille ja muille lohdutuksesta! Helpottaa kuulla et muittenki yöt on vähän niin ja näin. Kävin sit tänää siel hierojal ja oisin niin voinu jäädä asumaa siihen tuolille[:)] Tuntu kyl tosi hyvältä. Se hyvä olo kyl loppu ku pääs kotiin ja yritin päikkäreitä ottaa. Se selkä/kylkilihasjomotus alko samantien uudestaa[:@] Mut kyl sen tieski et ei yks kerta viel ihmeitä tee, vaan seuraava aika pitäs varata kuun puolee välii. Mietin muutenki et tekis hyvää käydä tän loppuraskauden ajan pari kertaa kuussa hierojalla, vaikka mieskin hieroo ku tarvis on.
 
Moi!

Mulla on kans noita selkävaivoja ja todennäköisesti ihan tästä raskaudesta ja muuttuvasta ryhdistä johtuvia. Mulla ne vaan on keskiselässä ja vain oikealla puolella. Tosi rasittavaa tuollanen väsyttävä selkäkipuilu, jota ei edes oikein voi paikallistaa johonkin tiettyyn lihakseen, että vois edes jotenkin hieroa. Onneksi neuvolan kautta sain ajan fysioterapeutille.
Söpsötin
, etkö ollutkin myös Lahdesta, vai muistanko väärin...? Täällä ainakin neuvolan kautta sai tosi kätevästi ja suht nopeasti ajan sinne fysioon. Toivon kovasti, että saan sieltä apuja ja joitain ohjeita, kuinka selkää voi raskaana jumpata. Itsestä tuntuis, että paras selänvenytysasento tähän kipukohtaan ois just se, jossa ollaan mahallaan ja yläkroppaa nostetaan käsiin tukien ylös. Vaan eipä se oikein onnistu tän kessin kanssa...[:@]

Ostettiin sellanen OBh Nordican minihieromalaite, mutta käyttöohjeissa luki, että raskaana olevan tulisi neuvotalla lääkärin kanssa laitteen käytöstä. Et silleen.... Ei auttanu sekään tähän hätään. [&:] Vähän kyllä sitä epäilinkin. Mutta onpahan sillä sitten käyttöä varmasti myöhemmin.
 
Heis taas,

Mipu76, tuo oli naulan kantaan tuo 'väsyttävä selkäkipuilu', se siinä ehkä pahinta onkin kun vie jotenkin voimat ja innon kaikesta. On niin kokonaisvaltainen tuommonen selkäkipu ja sitten kun tosiaan ei voi oikein auttaa. Niskasärkyyn ottaa lämpöpussia ja hierontaa ja särkylääkkeen vielä päälle mutta tälle ei oikein mahda mitään. Ei viitsi jokaista päivää alottaa panadolilla tuon vitamiinikoktailin lisäksi.

Ps. Äsken kun tossa Jaakko Saariluoman hostaamassa hyväntekeväisyys-ohjelmassa Anna Puun taustabändissa alko jouset soittamaan ni alko itkettämään. Mies kysy että mikä nyt? Ni sopersin että "ku noi soittaa viulua..." [:D][:D]

Hieman jos herkisynyt olisin.
 
Mipu76 , Orimattilasta olen mut synnärinä tietty PHKS, ku on lähin. Mäki kävin fysioterapias tääl omas tk:ssa, mutta se loppu tos tammikuussa. Pääsisin kyl uudestaa viel yhen kerran ton vanhan lähetteen avulla. Täytyy maanantaina soitella ja varailla aikaa. Viimeks en tajunnu edes kysyä mitään selän venytys/jumppaohjeita, ku hartioihin lähinnä keskityttiin.

 Mulla kans pahin kipu on oikealla puolen selkää(ja kylkeä) ja vasen puoli on saanu olla rauhassa. Viime yön pysty nukkumaa siedettävästi, ku laitto peittoa myttyy mahan alle kyljellää kun olin. Täytyyki ostaa tyyny masun alle jatkoo varte[:D]
 
On mullakin mieli välillä herkkänä. Saatan ruveta itkemän ihan oudoille asioille. Ihan raskauden alussa hormoonit jylläsivät
tosi kovasti. Oli suoraan sanottunu aika kyrpiintynut ja sai ihan uskomattomia raivareita ihan pikku asioista.

Nyt on ruvennut öisin tulemaan vähän maitoa ja sit rintoja kutittaa. Olen niitä nyt voidellutkin, ku nännit ovat olleet aika kuivia
niin olen ajatellut, etä se kutina voisi johtua siitä.
 
ALKUPERÄINEN: Muiia
Ps. Äsken kun tossa Jaakko Saariluoman hostaamassa hyväntekeväisyys-ohjelmassa Anna Puun taustabändissa alko jouset soittamaan ni alko itkettämään. Mies kysy että mikä nyt? Ni sopersin että "ku noi soittaa viulua..." [:D][:D]

Hieman jos herkisynyt olisin.


[:D] [:D] [:D] Hieman? Millasenkohan vollotuksen harppumusiikki sitten saisikaan aikaan...? [:D]

Yksi lääkäri sanoi että suositellut nukkuma-asennot raskaana oleville on joko selällään tai sitten vasemmalla kyljellä. Oikeella kyljellä on kuullemma sen verta enempi "tavaraa", mm. maksa, että ei paranis sillä kyljellä niin paljoo oleskella. Vasemmalla kyljellä on enemmän tilaa, ja ei mee lyttyyn äiskän elimet ja vauvallakin kait sitten paremmin tilaa.
Ja niitähän on myytävänä jo vaikka millasia nukkumatyynyjä ja -pötköjä, mutta saman asian kaiketi ajaa kun lataa oman mielen mukaan tarpeeks tyynyjä että saa mukavimman mahollisen nukkuma-asennon. Lääkäri suositteli että nainen makaa vasemmalla kyljellään ja nostaa oikean jalkansa hieman koukussa miehen jalan päälle niin tällai mies voi toimittaa tyynyn virkaa [:D] ja on ihanan läheistäkin [:)]

Minä pyörin kaikki yöt kuin väkkyrä, ja nukun sekä selällään, että kyljillään. Vaihtelun vuoksi on pakko välillä nukkua oikeallakin kyljelläni, vaikka mielessäni onkin ettei niin oo suositeltavaa. Mahallani makoilemista on ikävä. En onneks tottunu nukkumaan mahallani, mutta jokailtainen kirjánlukuni tapahtui aina mahallani. Nyt en ole osannut lukea kunnolla moneen kuukauteen :-(
 
Jasmiini, olenkohan ymmärtänyt sitten väärin, kun mielestäni nukkuma-asennoista mm. selällään nukkumista ei suositella (tiedä sitten mistä viikosta lähtien), koska kohtu ja lapsi painaa selkäpuolellamme olevaa suurta verisuonta mikä taasen voi aiheuttaa häiriötä kohdun verenkierrossa...? Vai mitäköhän minä olen nyt oikein lukenut.. [8|][8|]

Mulla on nyt todella ikävän tuntunen kipu vasemmassa alakylkiluussa ja sitä vastaavasti selkäpuolella. Kuin nuolta tungettaisiin kylkiluista läpi.. [&:][:o]
Taidan mennä lepäämään, josko auttaisi pahimman ohi...

Illan jatkoja mammukat [:)]
 
Selkävaivojen kanssa tuntuu moni täällä painiskelevan.. [:o]
Mullakin tänään nyt ensimmäisen kerran pistäny tosi ilkeesti selkään/kylkeen oikealle puolelle.. Ei oo aikasemmin tuollasta vaivaa ollu..[&:] Kaippa se masu alkaa olla jo sen verran iso että aiheuttaa näitä fyysisiä oireita..

Mulla pahempana vaivana ollu kuitenki noi oikean jalan suonikohjut![:@] Sukuvika kun suksi ei luista..isän puolelta oon suonikohjujalat näköjään periny,mutta se on ilmenny nyt vasta raskauden aikana.. Tukisukkia oon pitäny jo pari kuukautta, mutta jos päivänkin oon pitämättä niin särkee ihan pirusti koko jalkaa [:(] Tänäänki oon joutunu kärsiä särystä kun tukisukat oli pesus.. leikkaukseen pitää mennä varmaan heti synnytyksen jälkeen, koska ne on jo tosi pahan näkösetki..[:o] Jotenki hassulta vain tuntuu että oon 22v ja tuollanen mummojen tauti on jo iskeny![:D][:D]
Onko muilla tällästä ongelmaa????
 
Hipsuli hei! Tänään ollaan tasan puolessa välissä raskautta, ihanaa! [:)] Vointi on mainio ja energinen, ei mitään valittamista. Kevätkin etenee, on niin ihana nousta aamuisin kun on jo valoakin. Vähän vain huolestuttaa, että onko tämä raskauden huippuaika nyt tässä ja edessä vain alamäki... [:-] Kohti kuumaa kesää, painavaa vatsaa, vaappuvaa kävelyä, lisääntyvää närästystä ja muita vaivoja!

Täällä on saatu selkäkivuilta olla melko rauhassa, luojan kiitos! Yksi parhaista hoidoista selälle on ollut zumba, joka kyllä avaa ja lämmittää paikat. Aivan huippua liikuntaa. Viikonloppuna kokeilin myös Hotjoogaa, jota en voi muuta kuin suositella lämpimästi, lämmöllä ja lämpimin sydämin. Hotjoogan n. 38 asteisen huoneen lämpö rentouttaa ja saa kropan auki ihan uudella tavalla. Ei tullut edes hirveän kuuma, vaikka aluksi pelkäsinkin, että pyörryn sinne saliin, kun yleensä kestän aika huonosti lämpöä. Koko sunnuntain olin ihan rento ja letkeä joogan jälkeen, enpä muista milloin olis ollu koko kropassa niin mahtava tunne. Olin ihan vetelä kuin ylikypsä spagetti [:D]

Tuosta selällään makaamisesta Pumpulille ja muille: se voi aiheuttaa äidille huimausta ja pahaa oloa, mutta tuskin vauvalle, koska istukkaan kulkeva veri tulee valtimosta ja se suoni, johon kohtu voi painaa, on laskimo. Siis ensin tulee huonovointisuuden oireet äidille, ja jos siinä vaiheessa tajuaa vaihtaa asentoa (mikä voi tapahtua ihan unissaankin) niin ei pitäis olla mitään haittaa sikiölle. Kaverini on jossain rv 27 tienoilla ja hän oli kysynyt samasta asiasta, neukka oli sanonut että nuku siinä asennossa mikä tuntuu hyvältä, pohditaan sitä selällään makaamista sitten ihan loppuraskaudesta uudelleen, kun kohtu ja vauva toden teolla painavat.

Tällä hetkellä pidän itse eniten selällään nukkumisesta, kun entinen suosikki puolikylkiasento (mahallaan, toinen jalka ylös koukkuun vedettynä) ei enää oikein onnistu, vaan masu jää puristuksiin. Oikeastaan ennen raskautta en koskaan nukkunut selällään, nyt herään aika usein Nuuskamuikkus-asennosta (selällään, kädet pään takana). Vain heinänkorsi puuttuu suupielestä, muuten on yhtä rento olo kuin Nuuskamuikkusella!
 
Pumpuli82: Samaa mielikuva minulla kuin Ypylläkin, eli kyllä tää meidän kroppa on sen verran fiksusti kehittynyt, että asennot alkaa tuntua äidistä pahalta jo paljon ennen kuin niistä on vauvalle haittaa. Sama asia liikunnassa, eli omaa kehoa kuunnellen! Minä olen huomannut mahallaan olemisen alkavan olla aika epämiellyttävän tuntuista, joten kyljellään enimmäkseen nukutaan. Selälläänkin makaaminen onnistuu vielä, mutta varsinkin aamuyöstä saattaa vessahätä yllättää jos on siinä asennossa nukkunut :)
 
All right [:)][:)] Kiitos selvennyksestä ja niinhän se taitaa olla että parasta kuunnella sitä tärkeintä eli omaa kehoa! [:D] Aina ei ihan nämä "maalaisjärjen" käytöt konkretisoidu omassa elämässä kun elää liian lähellä itseään. Hyvä että täältä saa neuvoja!

Yöt alkaa omalla kohalla ehkä olemaan jo paranemaan päin; enää en niin usein heräile kuin aiemmin, joten kyljen vaihtokin mitä luultavammin luonnistuu ilman pahempia särkyjä.

Tänään oli ensimmäisen kerran sellainen fiilis että joku puskee navan kohdalta läpi. Oli niin kovan tuntunen vatsa kun sitä taputtelin että oikeasti vähän säikähdin..onneksi nyt on jo helpottunut kun "leikkisin" vähän aikaa vauvan kanssa kotiin päästyäni. [:D]

Huomasin muuten miten "pelokas" minusta on nyt tullut kun yli puolen välin mennään. Jos ei vauveli ole itsestään mitään ilmoitellut niin heti mietin, että onko siellä nyt varmasti kaikki kunnossa ja mitä jos ei olekaan jne. jne. Välillä oikeasti harmittaa, kun vieläkin pitäisi nauttia omasta kasvavasta mahastaan ja vauvastaan ilman murehtimisia ja sitten aloitan tällaisen yli"suojelevan" tarkkailun [:'(] Ehkä se tasaantuu, ainakin toivon niin...[:D]
 
Ja taas saikulla[&:] Eilinen päivä oli koulus niin kamala ton selän takia, et ku kotia pääs ni itkien soitin neuvolaan. Pääsin sit samantien sinne lääkärille. Lääkäri sano et mul on th-rangan alaosan fasettilukko eli joku nikamalukko ja se aiheuttaa sen kovan kivun. Et ei siit hierojal käynnist siinäkään mielessä sit mitää hyötyä ollu ku jumis ei ookka lihas. Se suositteli mulle OMT-fysioterapeuttia ja huomen sit täytyy aika varailla. Ainoo vaan kun kela ei anna korvauksia ja opiskelijan pussi aika köyhä, niin täytyy koittaa sossust saada vähän avustusta tohon menoerään.
 Lääkäri määräs sit tän viikon saikkua ja käski syömää panadolia vaik ei hirveesti siit apuu ooka. Ja eikös just täl viikol oo to ja pe kokeita, pakko ne on käydä suorittamas.

Nyt kaiken tän lisäks mulle on iskeny kunnon raskausväsymys. Oli pakko ottaa päikkärit tänää. Tosin mul oli nyt viiden viime viikon aikana laskenu hemoglobiini 119:sta 112:staan. Eli nyt sit rautakuurikin käyntiin.
 
Täällä vointi muuten hyvä, mutta käveleminen "sattuu"/tuntuu ikävältä häpyluun alueella... löystymistä? :S Ja hemppa on enää vaan 96, toivottavasti ei laske tuosta enää... Muuten kiva olo :P
 
Terveppä taas! [:)]

Mulla on voinnit ihan hyvät, supistelut on alkanut helittämään menneellä viikolla. Olen ollut nyt saikulla kolme viikkoa putkeen ja pe pääsis kokeileen taas työntekoa! [:)]

Tänä aamuna iski kirjaimellisesti paskahalvaus.. heräsin aivan mielettömään oikeanpuolen alavatsa kipuun, hokasin kyllä että suolisto ongelmasta on kyse, sillä tuo ummetus on aika kova sana meikäläisellä... no tilanne vaan paheni niin kauheaksi etten voinut istua, maata enkä kävellä... kymähiki valu otsalla. Ajattelin jo umpisuolta, mutta ennen lekuria ja omia loistavia diagnooseja, muistin että hahaa mullahan on ns laksatiivia jääkaapissa, joten sitä iso hörppy ja eikun kärvistelemään.. [:D]

Odotus palkittiin ruhtinaallisesti ja kipujen poistumisella.. neljä tuntia sitä järjetöntä kipuilua kesti.. huh huh!

Nyt olo on kuin uudesti syntyneellä.. Totta on muuten, luin jostain aiemmin, että oikealla kyljellä ei kannattaisi hirveästi makoilla. Jos on ilmavaivoja tms suolisto-ongelmia, kandee köllötellä vasemmalla kyljellä, ilmat lähtee heti kiertoon. Vauvoistakin sanotaan, et jos ilmat vaivaa, ni vasemmalle kyljelle vaan ja peppua taputteleen.

No juu, se näistä suolistohommeleista sitten!!![:D][:D]
 
Pikaisesti vain kommentoin kun tuli noista pevin suolistohommista mieleen: muistattehan mammat juoda tarpeeksi vettä!!!

Minä kärvistelin joskus tokan kolmanneksen alkuviikoilla ummetuksen kanssa, ja apteekista kävin sitä karmea laksatiivilitkuakin hommaamassa että sai suolen toimimaan edes vähän. Pelkäsin jo että sitä ällön imelää litkua joutuu lipittämään kesään asti, mutta hoksasin sitten onneksi, että mähän vaan join aivan liian vähän! Ei ihme jos maha oli kovana ja kipeenä, kun nestettä ei yksinkertaisesti riittänyt tarpeeksi kropan tarpeisiin.

Nykyään mulla on systeemi, jolla yritän pitää huolen siitä että tosiaan juon päivän aikana tarpeeksi. Aamulla heti kun meen töihin, täytän puolen litran vesipullon, ja se on juotava tyhjäksi lounasaikaan mennessä, oli jano taikka ei. Lounaan jälkeen taas pullo täyteen ja se on tyhjennettävä lopputyöpäivän aikana. Tolla "ylimääräisellä" litralla (siis muuten juon ihan normaalisti kuten ennenkin) oon saanut olon pysymään tosi hyvänä ja suolen toimimaan moitteetta! Toki vessassa joutuu sit pienemmällä hädällä ramppaamaan useamman kerran työpäivän aikana, mutta näin tietokoneen ääressä päivät pitkät istuvalle se on vaan terveellistä kun vähän liikkuu :)
 
Takaisin
Top