Mammojen vointi

[:D] TUNNUSTAN: en juo tarpeeksi mitään nesteitä.. oon aina ollut huono juomaan ja vaikka kuinka yritän tunkee kurkusta nesteitä alas, on se aivan liian vähäistä. Toki kahvia vältän.
 
Mulla ei oo ollu kyllä mitään vatsaongelmia vuosikausiin sen jälkeen kun aloin syömään aamupuuroa (4viljan) vehnäleseiden ( 1/2dl) kera sekä joka aamu 1 kapseli maitohappobakteereita. Lisäksi päivän aikana n.2l vettä. Ja kyllä toimii!! [:D]

En usko että tuolla reseptillä tarvii kärsiä ollenkaan vatsavaivoista. "Kopkop" [:D]
 
Moikka!


Onkohan mulla ollu niitä ennakoivia supistuksia???!!! Alavatsa menee ihan kivikovaksi ja tulee sellanen puristava paineen tunne sekä tunne, että kuset menee ihan just housuun. [:@] Sitä kestää reilu kymmenisen sekuntia ja helpottaa.Eeikä maha ole enää sellainen kireän kova sen jäkeen. Ei ole varmaankaan vauvan möyrintää, koska sen kyllä tunnistaa ihan erilaiseksi, vaikka sekin saa aikaiseksi niitä kovia paikkoja masuun puskiessaan. 
 
Mipu76 harjotussupistuksiahan ne on. Eikä haittaa yhtään jos ne pysyy vajaassa 20 kertaa/päivä eikä satu(saa sattuu vähäsen) ja ei kestä kauan. Näin se lääkäri mulle sano.
 
saikulla, saikulla.. [&:] no ei mikään yllätys kun minusta puhutaan.. nyt siis saikkuilua takana jo 2kk. tuskin töihin enää palaankaan.. eihän täsää oo kuin huhtikuu niin alkas kesis ja sit mammaloma.. ihanaa! [:D]

alkanu juu todella si-nivel löystymään! yks ilta olin ihna hepakassa kun en tiennyt miten päin olla.. kävelemien sattu, makoilla ei voinu tai ylös ei päästy. parasta oli vain istua ihme asennossa.. [:@] että se sattu! ..sattuu edelleen.. vasemmalta puolen näköjään löystyy ekka.. mieletöntä!

"onneksi" en oo ainoa joka näistä selkä kivuista kärsii! kiitos siitä teille! [;)]

mulla ei oo ollu ongelmia vattan kans.. ennne raskautta oli kyllä ja paljon: kerta/viikko. oikeesti, ei vaan ollu hätä.. [:D]
nyt saa käydä liki kahesti/päivä! en valita, en! [:)]

tässä viikolla oli ihme juttu. vessassa ollessani yhtäkkiä iski valtava kipu vasemmalle puolelle selkärangan viereen. sillon en hoksannu mikä se oli mut jälkeen päin ajattelin et sehän on varmana se si-nivel joka löystyy.. samaa mieltä oli hieroja ja neukkatätikin. mut kävi sen verran kipeää etten uskaltanu mennä vessaan seuraavan kerran vasta kuin oli oikeesti tunne "kohta on housussa" [:D]

vointeja! [:)]
 
Sama juttu mulla, saikulla ollaan, ensiksi joulukuun lopusta 9.3 asti. Eilen ja toissapäivänä kävin tekemässä kaksi helppoa vuoroa, jossa piti tosin kävellä melkein koko ajan. Alaselkä olikin sitten aivan jumissa illalla ja aamulla kun heräsin, hyvä et pääsin edes sängystä ylös [&:] Joten ehdotin työpaikalle jos voisin vaikka aloittaa kesäloman huuhtikuussa, se kuulemma käy, mutta joudun kirjallisesti sitä anoa, kun se on normaalista poikkeavaa. Elikkäs suunnitelmaksi onkin tullut että aloitan suoraan kesäloman jälkeen äitiyslomani, heti toukokuun alkupuolella [:)]
 
Kävin tänään siellä fysioterapeutilla..antoi aikamoisen "tuomion" mun alaselälle [&:]

Ei siis ole raskaudesta johtunutta vaan pidemmän (vuosien) ajan saatossa muodostunutta selkärangan asennon muutosta. Olen koko ikäni tehnyt toimistotöitä ja väärästä istuma-asennosta johtuen, olen alkanut istumaan "selkärangan päällä". Tiedättekö, silleen selkä mutkalla ja nojaan periaatteessa vain keskiselällä tuoliin..[8|] Enkä ole käyttänyt istuinluitani. Selkärangan alaosa on alkanut suoristumaan kun se normaalisti tekee alaosassa sellaisen s- koukun. Mulla sitä koukkua ei enää ole ja tästä johtuen alaselkänikin jää välillä tosi pahaan jumi tilaan vaikka tekisin ihan pienen hetken  nostohommia.

[:(] Tuli oikein paha mieli, kun on ollut niin "sinisilmäinen" oman selkäongelmansa kanssa ja antanut vain ajan parantaa. En halua kuitenkaan vanhana olla sellainen 90 asteen vaappuja...Herätti kyllä meikäläisen kunnolla tuo fysioterapeutti ja ihanaa käynnissä oli se että terapeutti sanoi ottavansa mut poikkeuksellisesti uusintakäynille ilmaiseksi. Tämä yksi kerta kun kuuluu automaattisesti jokaiselle raskaana olevalle. Sentään jotain positiivista [:)]

Suositteli vesijumppaa, mikä saikin minut innostumaan. Kuulostaa mukavalta ja ihme etten ole aiemmin tuollaistakaan ajatellut. Lisäksi ehdotti että ostan housuliivit (n. 30e) sekä villapohjallisen. Huomasi myös että oikea jalkani on hieman lyhyempi kuin vasen (josta olin tietoinen, mutten tällaistakaan asiaa ollut ajatellut)...Nyt ei voi enää muuta kuin parempaan suuntaan mennä, kun kerran murskatuomio tuli alaselästä. En tosiaan aio jättää tätä asiaa tähän vaan se on terveempi työskentelytapa, oikeanlainen jumppa sekä tuet joka paikkaan [;)] Eiköhän niillä pärjää jo jonkinaikaa.

Tänään aloitinkin terveellisen kävelytavan (käsien liikuttaminen) sekä istumistavan. Ja arvatkaapa onko NYT selkä jumissa!? Kyllä, ja eikö se tarkoita sitä, että suunta on oikea..tätä jos kestan jonkin aikaa niin eiköhän se selkäkin ala palautumaan (toivottavasti) vuosien saatossa takaisin.

Pomo onneksi oli sillä fiiliksin, että jos pitää olla pois niin olet pois ettei töistä stressiä oteta. Oma sijainenkin nimittäin kävi tänään kirjoittamassa jo sopparinsa..aloittaa 3 viikon päästä. [:D]

Tällaista siis tähän päivään.
 
Voi teitä raihnasia ja sairaslomalaisia [;)] Mutta sama täällä, tosin näistä kotihommista minä en saa saikkua [:D] Mutta tuntuu että olisin tän raskauden aikana vanhentunut noin 20 vuotta! [:D] Niin vaapun kuin Aku Ankka ja millon mihinkin pistää. Sohvalle on ihana rojahtaa päivän puuhien jälkeen, mutta pitää katsoa sitä ennen että on mies kotona ja hereillä jotta voi mut siitä sitten myöhemmin auttaa ylös [:D]

Pumpuli82, mullakin on toinen jalka lyhempi ku toinen. Perintö äidiltäni [;)] Yhtään ei haitannut nuorempana kun harrastin paljon uintia. Ja muutakin liikuntaa. Mutta kun aloin työelämän (kaikennäköistä työtä, useimmiten epäergonimisissa asennoissa, työstä riippumatta [;)] ) ja vähensin liikuntaa, niin johan vaivat nostivat päätään. Vasta muutama vuosi sitten minulle selvisi että mulla on skoljoosi ja toinen jalka lyhyempi. Kyllä se niin on että liikunta pitää paikat paremmassa kunnossa. Jos on luissa vikaa niin terveet lihakset pitää paikat kondiksessa ettei läsähdä ihan kasaan [:)]

Kyllä uinti / vesijumppa nyt tekis terää [:)] Tuntis ittensä mm. ees hetkeks kevyeks [:D] [:D] Ja siitä ois kiva jatkaa sitten myöhemmin vauvauinnilla [;)]

Joka tapauksessa, paranemisia ja jaksamisia teille kaikille. Kyllä tämä tästä vielä. Enää muutama kuukausi niin voidaan taas kirmailla kuin varsat niityllä [:D] [:D]
 
vai että kirmailla kuin varsat niityllä.. minä ainaki lyllerrän kylänraittia lastenvaunuja lykäten.. [:D][:D][:D]
olet ihana päivänpiriste jasmiini! <3 [:)]

tällä jatkuu tänään taas sairasloma. luultavasti vika kerta ku pitää saikkutodistusta käydä terveyskeskuksessa ruinaamassa (aina niin noloa!!) parin viikon päästä on sitte nauvola-lääkäri niin hän jatkaa saikkua jos tarvis. ja huhtikuu pitäis tosiaan vielä sinnitellä niin sais olla sit iha kesälomalla touokuun ja kesäkuus mammaloma.. [:)]

joudun muuten sitte rautakuurille. kysyin neukast et pitäiskö hempat mitata ku pää on ihan koko aika kipee ja väsyttää aivan törkeen paljon ihan jatkuvasti, nii sanoi ettei aleta edes mittaa et suoraa rautakuurille. vimeks ku mitattii nii hemoglobiini oli muistaakseni 119, jolloin sanoi et jos menee alle 114 nii alotetaan rauta.. olikohan se noin.. no ainaki suunnillee! [:)]
 
odotan jo innolla sitä kirmailua tiger... täälläpäin ei loppuaika näytä kovin ruusuiselta. Neuvolantäti sanoikin että olen niin lyhyt, että vauva kasvaa vain ulospäin, ei pituussuuntaan ollenkaan kun keskivartalossa ei oo tilaa juuri ylimäärästä joten mulla on jo nyt ihan kauhee etureppu. En oo nähny kellään näin isoo mahaa missään masukuvissa näillä viikoilla [&:] Toisaalta mulla ei oo mitään isoa mahaa vastaan, mutta se aiheuttaa niin paljon ongelmia. Mulla sattuu selkää KOKO AJAN ja kun kävelee ihan hissun kissun hetkenkin matkaa, nippailee alamahaa ihan pirusti ja molemmille puolille. Ei oo liikunta enää kivaa. Että mitäs sitten kun viikkoja on 30 ja + ? Terkka sano että helpotusta ei oo kyllä tulossa, ja sanoikin suoraan että raskaus ei ole aina helppoa pienille äideille. En mielestäni ees oo mikään erityisen lyhyt (156cm) mutta kai sekin on yksilöllistä...
Sanoi myös että katsotaan pystynkö synnyttämään edes alakautta, kun tuntuu olevan vähän ahtaat paikat lantionseudulla, vaikka ulospäin mulla on mielestäni suht levee lantio! No, täytyy koittaa ajatella positiivisesti ja nauttia ihanasta kevätauringosta [:)] Vointeja mammat ja masut!
 
Huomenta mammat!

Mulla erittäin huonosti nukuttu yö takana...
pitkästä aikaa miehen kans harrastettiin seksiä ja sen jälkeen mulla alkoi kirkas verinen vuoto.ilman kipuja ja vauva potki kovasti.
Kysynki teiltä onko tää normaalia?Nyt vuoto loppunt mutta kyllä säikäytti.
Kolmessa aikasemmassa raskaudessa näin ei ole käynyt...

Niiva ja masukki 25+6
 
niiva - olisko kyse vaan siitä, että limakalvot saanut hankaamista ja tullut joku nirhauma..? Jos verta ei paljoa tullut, en olisi huolissani, mutta jos tuli reilusti ottaisin ihan varmuuden vuoksi yhteyttä lekuriin. 
 
Normaaliahan tuo on mutta kannattaa mainita neuvolassa varsinkin jos yhtään huolestuttaa. Lääkäriin yhteys jos vuoto runsasta, kipuja tai voimakkaita supistuksia.Ja yhdyntöjä kannattaa välttää ennen ku lääkäri antaa luvan(luin jostain).

Kävin tänää neuvolas ja kohdunpohja 21cm eli vähän yli keskikäyrän[:D] Ja paino oli noussu viikossa ja kahessa päivässä hurjat 2800g[:)] Mutta ei se täti mitään siitä sanonu.

23.3. alkaa synnytysvalmennus. Täällä meiän paikkakunnalla ryhmään kuuluu kesä- , heinä- ja elokuun lasketutajat.

Selkä edelleen kipeä mutta se OMT-fysioterapia autto vähän. Niitä nikamalukkoja oli pitkin selkärankaa ja terapeutti avas niistä suuren osan. Lannerangan alueele ei tehny mitään raskauden takia. Varattiin uusi aika 24.3. jolloin tehdään jotain selänvahvistamisharjoituksia yms.
 
Nevolakäynti takana tänään...

Hemoglobiini oli noussu kolmen viikon "super-rautakuurin" jälkeen 96-> 116. Jes! :) Nyt jatkuu sitten raudan tehokuurin syöminen, ettei tipahda uudestaan...

Beibi oli niin vilkas, että sydänäänten kuuntelu oli vaikeaa, mut sykkeeks saatiin n. 140. Liikkeet ++.

Kohdunpohjankorkeus kulkee nätisti käyrillä, oli 20, kun viikkoja on nyt täysinä se 22. (Mulle sanottiin, että kohdunpohjankorkeus n. 2 cm vähemmän kun on viikkoja.)

Sain myös Kelan paperit täytettäväks+raskaustodistuksen... inhoon sitä paperisotaa, tosin onneks nämä asiat hoituu kaik tolla yhellä lomakkeella :D

Valmennus alkaa toukokuun alussa.

Eipä sitten kai muita kuulumisia tällä erää... :D
 
Missäs vaiheessa teillä on alettu mittailla noita kohdunpohjan korkeuksia? Oliko nyt eka kerta? Meillä ei ole vielä sellaisista puhuttu mitään, mutta ehkäpä ensi neuvolassa sitten, kun on rv. 24 menossa...
 
Yppy, minulla mitattiin viime kerralla ensimmäisen kerran, jolloin viikkoja oli 22+4 ja mittä oli 21cm :) 
 
Multa on nyt pari kertaa mitattu kohdunpohjaa. En muista millä viikolla oli eka,  mut silloin oli 15cm. Viimeksi oli vk 22+6 ja silloin 20cm ja keskikäyrää kuulema.
 
Hemoglobiini mitattiin samalla reissulla vasta toisen kerran, eka oli joskus rv8 jolloin 126. Nyt rv22+6 oli yllättävästi noussut, 133. Millään rautakuurilla en oo ollu, koittanu vain syödä terveellisesti ja monipuolisesti vaikka välillä lipsahtaakin melkoisen siirappiseksi = karkkia isolla kädellä.
 
Paino noussu raskauden alusta 4-5kg.
 
Tällähetkellä vointi aivan loistava, mitä nyt häpyliitoskivut tympäsee [:)] Salillekin tekee mieli,mutta enemmän tekee mieli touhuta kaikkee muuta pesän rakentamiseen liittyvää enkä ole siis saanut itseäni pahemmin muuta kuin kävelemään, toistaiseksi.
 
Kertokaas millasii ne häpyliitoskivut oikein on? Mulla on ihan törkeet selkäkivut ja alamahaan sattuu sekä oikeelle että vasemmalle puolelle KOVASTI kävellessä, ihan lyhyitäkin matkoja rauhallisesti. Olisko ne niitä kipuja? Mun mielestä ei ole niin alhaalla että voi nivuskipuja olla... [8|]
 
Täytyy munkin vähän kirjoitella omaa napaa. [:)]

Neuvola oli meillä maanantaina ja hemppa oli tipahtanu 128 -> 108 eli rautakuurille tää mamma joutui. Mulla otettiin ensimmäisen kerran myös kohdunpohjan korkeus. Yläkäyrän yläpuolella mennään, mutta se siitä vielä tasaantuu kuulemma. Vauvan syke oli 145 ja kovasti liikkui, ettei meinannu löytyä. Paineet oli kunnossa ja painoa tullu n. 2kg kuukauden takaiseen käyntiin.

Fysioterapiakäyntikin on nyt takana. Selässä ei löytynyt mitään vikaa. Vasen jalka on kuulemma sentin lyhyempi kuin oikea, mutta sen ei pitäsi vaikuttaa mihinkään oikeastaan. Epäili, että mulla on vaan huono työpiste / -asento, josta selkä kipeytyy. Mut enpä tiiä... Nyt oon lomalla ja yhtä lailla selkä kipeytyy. Kello on tuskin puolta päivää vielä ja samanlaista jomotusta on havaittavissa vaikka justiinsa vasta tulin tähän koneellekin. [:@]
 
tuosta hemoglobiinin tippumisesta.... mulla oli viimeks 122 ja sitä ennen 147! ja terkan mielestä normaalia että tippuu vaikka myönsikin että on tippunu paljon...
 
Takaisin
Top