Mammojen vointi

ALKUPERÄINEN: mallukka90

hmmm...jorkut sanoo taas et ei se rasvaaminen auta yhtään... [:)]
mut täytyypä itse kokeilla....

Perimästä ne arvetkin vissiin lähinnä kiinni, mutta onhan se hyvä silti rasvailla, ei se pahaakaan tee [:)]

Kyllä ne potkut täälläkin on jo jonkun viikon tuntunut, nyt tuntuu jo mahan päältä käteekin[:)] Tissit kutiaa ja vuotaa. Neuvolatädin mukaan olis venttiilivika, ku ei vuoda muulloin ku sit ilman rintsikoita.
  Mutta, nyt vointi on sellanen et jotakin (harjottelu?)supistuksia alkanut tulemaan.Niitten suppareiden kun pitäs olla kivuttomat mut mulla lievää menkkamaista kipua Neuvolas sanottiin et tää päivä makuulla, ja voinnin mukaan sit kouluun. Ja jos ei helpota/jos pahenee ni maanantaina lääkäriin. Se vaan kun niitä muutama tänäänkin tullut, niin ei tiedä miten sen koulun kans sit huomen..niin nyt rv18+2

söpsötin ja kaikki muutkin! Kertokaapas että miltä ne supistukset sitten tuntuu? Oon kai jotenki hölmö mutten ole tuollaisia tainnu itse vielä kokea, koska niitä yleensä ekan kerran tuntee? Asukki kyllä möyryää, itsellä vain on tuota laardia sen verran etten odotakaan vielä vähään aikaan potkujen tuntuvan mahan päältä.

Durina , mulla ne tuntuu vatsan kiristyksenä ja lievinä menkkamaisina kipuina. Noita kipuja ei kait sais olla harjotussupistuksissa. Eli ilman kipuja ne tuntuu kuulemma juuri tuona kiristymisenä ja hassuna "olona".
  Enpä mennyt tänääkään sinne kouluun, kun yölläkin tuli pari supistusta[:(] Tosin huomasin mistä ne mahdollisesti johtu:
olen tosi herkkäuninen ja mies TAAS kuorsasi eikä siitä meinannu loppua tulla ->tämä johti siis siihen että ketutus- ja stressitaso nousi satakertaseksi normitilaan verrattuna ja sittenpä tuli ne supistukset[&o] Täytyy siis olla stressaamatta siitä toisesta puhumattakaan[;)]

hmm.. niitä on vähän outoo pukee sanoiksi..
mulla vetää alamasun iha kovaks ja tuntuu niinku kohtua vedettäis keskelle kasaan. ottaa vähän niinku mahan pohjasta.. [:D]
kaikki ei edes välttämättä tunne supistuksia ennen ku vasta synnytyksen alkaessa. eli ei hätiä mitiä! [:)]

kuinkas täällä mammat jakselee ? [:)]
täällä on podettu kamalaa päänsärkyä aina sillon tällön, ennen raskautta en siitä kärsinyt, mutta johan nyt on pompannu [&:] panadoli auttaa, jos auttaa.. onkos muilla päänsärkyä ja onks se ihan normaalia?
ja se jomotus tuntuu etenki otsassa ja ohimossa [&:]
sitten toinen vaiva on tuo tissien vuotelu [:D] piti ostaa jo liivinsuojii ku tissit tuppaa vuotaa vähän liian herkästäkin [:D] onko se normaalia ?
alussa se oli kirkasta, sitten "harmaata" ja nyt muutaman päivän tullu keltasta ja valkosta... [>:]
enkä tykkää yhtää ku aina esim. masulla nukkuessa tissit vuotaa tai jos miehen kaa on vähä petipuuhia nii heti on märkänä koko paikka [:D]
toivottavasti sitten maitoo tulee lapsen syntymän jälkeenkin hyvin [:)]
mutta näin, kertoilkaahan kuulumisia mammat ! [:D]

j3nnin teksi sai hymyn nousemaan huulille.. kiitos [:)]
mulla on ihan vähän tissit vuotanu mut ei nyt herrajumala noin niinku sä kuvailet.. [:D]
sellasta kirkkaan/harmaan sakean valkoista.. eikä paljoa. kerran oli liiveissä läntti ja sit jos painelee tissiä nii tulee kans nestettä.

hmm.. selkävaivathan nuo jatkuu.. yks päivä erehdyin siivoamaan ja ai kun olin kipeä sen jälkeen! pari minuuttia meni ennekuin pääsin sohvalta ylös kun selkä ei vaan suoristu. tympeetä mut kaiken se kestää, kaiken se kärsii.. [:D]

Mulla vuotaa toinen tissi. -Että jommassa kummassa on vissiin sitten jotain vikaa, mutta kummassa? Nyt pelkään, että pystyn sitten imettämään vaan toisesta rinnasta ja se ensin kasvaa maidon takia ja sitten vielä venyy imetyksen seurauksena ja sitten mulla on loppuelämäni eriparitissit. [&:] [:D]

No ei: joku mielestäni puhui jossain tuolla muualla keskustelussa, että ois tavallaan "venttiilivika", kun vuotaa. Nyt en kyllä löytänyt, että mistä sen luin... Mulla ei vuoda päivisin kun käytän rintsikoita, vaan vasta sitten illalla ja yöllä, kun oon ilman. -Eikä minullakaan ihan yhtä runsaan kuuloisesti kuin j3nnillä: maalailit kyllä eloisan kuvan tilanteesta! [:D] Mutta ei kai tämä vuotaminen liene oikeasti mitenkään tavattoman epänormaalia?

Pihlajainen, minä puhuin venttiiliviasta[:)] Niin ne mulle neuvolas sano kun mulla noi tissit vuotaa ilman liivejä, mut jos liivit pääl ni sit ei vuoda (näin ainakin tähän asti) . Mulla siis riippuu rinnan asennosta tuo vuotaminen ja tätä ne tarkoitti venttiilivialla. Ja alkuun mullakin vuoti vain toinen tissi mut nyt kummatkin aikas reippaasti. Varsinkin kun en kotona ollessa tykkää liivejä pitää lainkaan[:)]

Muuten tänään taas vähän supistellu[&o] Eilen ku ehtiki olee jo hyvä päivä. Nyt vaan miettii et pitäskö maanataina vaan soittaa lääkärille aika ja jäädä kotiin[&:] Kyllä se muksu kuitenkin potkii niin vimmatusti et hengis se ainakii on[:)]

Huomenta! Kävin eilen yhdellä raskausluennolla ja yksi asia joka minulle oli uutta ja joka jäi mieleeni oli se että pissalle kannattaa mennä heti kun siltä tuntuu, eikä yrittää pidätellä, vaikka se jatkuva vessassa ramppaaminen saattaakin kyllästyttää. Luennoitsijalääkäri sanoi että jos virtsarakon antaa täyttyä vaan ja paisua niin se voi aiheuttaa supistuksia. Tämä siis voisi olla yksi syy tuntemiimme supistuksiin. Minullakin tuntui parina iltana, en nyt muista pidättelinkö sillon ykköshätää [:D] vai en. Mutta en huolestunut koska supistukset olivat menneet jo ohi siinä vaiheessa kun ymmärsin niiden olleen supistuksia [&:]

Hyvä tietää Jasmiini! Olinkin kuullut tuosta ettei saisi pidätellä, mutta syytä en koskaan ole kysynyt. Nyt tiedän [:)] Yöllä tosin voi olla niin laiska olo, ettei jaksaisi raahautua, mutta ehkä se on hyvää harjoitusta myös tuleviin yöllisiin heräämisiin vauvan kanssa! [:D]

Mulla ne supistukset taitaa johtuu jostai muusta. Mä käyn vessas heti ku tuntuu vähänki et pissattais. Ehkä vähän turhankin usein[&:]

Moikka! Mulla on ollut noita menkkamaisia tuntemuksia aika ajoin päivän mittaan n. 4 päivää. Ne kestää jonkin aikaa ja menee pois. Sit se vihlonta tuonne pimppaan =) on välillä aikamoista... Soitin nolona neuvolaan, kun ekaa ootan enkä tiedä mistään mitään, ni neuvolasta huolestuttiin heti ja huomenna sinne ke sitten lääkärille... joten ollappa tässä nyt sitten pissi sukassa. Sydänäänet on voimakkaat onneksi, kuuntelin juur.. =)
Potkuja kovasti odottelen myös... mutta viikkoja on vasta 17+5. Toivotaan parasta. Nyt töihin.

Hei pevi ja muut!

Kävin sit tänään lääkärissä. Neuvolalääkäri ei ollut paikalla joten jouduin terveyskeskuksen päivystävälle. Sitä varten menin että katsoisi onko kohdunsuulla tapahtunut jotakin eitoivottua muutosta. Eihän se lääkäri mitään osannut kattoo, laitto vaan lisää sairaslomaa[:@]. Toivottavasti pääsen sit ens maanantaina neuvolalääkärille...Onneksi ei tänääkään ole supistanut, nyt vaan kamalat liitoskivut ja toi tukivyö ei toistaseks oo auttanu[:(]

HYI!!oksentelua...kipuja...yäk mikä olo!!
ei tee keittiöönkään mieli mennä,ku rupee pelkkä ajatuski ruoasta oksettaan.pahinta on,et ei pääse liikkumaan pahemmin mihinkään,ku alapää on sit niin hiton kipee...istuessa sattuu,maatessa sattuu,kävelemisen aikana aina vaan sattuu enemmän...
tätä on jo ollu ny varmaa 4 päivää putkeen eikä nukutuksi saa sit millään...
mikähän mun oloa helpottaisi?

mallukka90, onkohan tuo tuollainen kipuilu ihan normaalia...? Ei kuulosta kyllä ollenkaan kivalta! 

mallukka90, sinuna kyllä soittaisin neuvolaan/lääkäriin jos on yhtäkkiä alkanut noin ikäviä oireita [&:]! Mullakin on joku viikon verran tullut aina välillä sellasia menkkamaisia kipuja alavatsaan ja oon niistä ollu huolissani.. Tisseistä tulee välillä muutama tippa kirkasta/valkoista nestettä, mutta ei ne vuoda siinä määrin mitä j3nni kertoi omistaan! Pissalla joudun ravaamaan ihan kokoajan.. viimeyönä kävin varmaan 7 kertaa ja se ottaa välillä päähän ku ei jaksais millään nousta sängystä [:@]!! Eniten mulla on ollu huoli ku pikkunen ei oo vieläkään alkanut potkimaan [:o].. ei mun varmaan huolissaan pitäs olla ku jotain pientä muljuntaa oon mielestäni ainaki tuntenu, mut sitte ku väkisin vertaa itseään muihin ja jotku on tuntenut jo monta viikkoa vauvan liikkeitä! Perjantaina pääsen sitte neuvolaan taas avautumaan kaikista näistä asioista. Kerron sitte mitä mieltä mun neukkatäti oli asioista!

Itselläkin täällä alavatsa tänään ollut yllättävänkin "outo".. ehkä vihlonnan ja supistuksen välimaastosta jos pitää jollain tavoin saada kuvailluksi. Mutta ikävältä tuntuu. Pitäisi varmaan käydä pissanäyte antamassa nyt kun on kerran flunssakin ollut ettei vaaaaan virtsatie ole tulehtumaisillaan... kuitenkin olen näitä ikäviä tulehduksia viisi vuotta sitten sairastanut lähes jatkuvasti ja nyt pelko puserossa että pääsee yllättämään. [:@]

Alan huomaamaan että nyt tässä vaiheessa (rv 20+2) jokainen "uusi juttu" mitä en ole aiemmin huomannut, aiheuttaa pientä huolestuneisuutta... taitaa olla jo raskaus siinä vaiheessa, että tulen jopa luulosairaaksi. Mutta jos joku asia askarruttaa tai huolestuttaa, syytä ottaa siitä neuvolassa selvää.

Vauvan liikkeitä tuntuu silloin tällöin aamuisin, päivisin ja iltaisin. Nyt ehkä tietyllä aikataulullakin. Osaan ehkä jo odottaakin liikkeitä tuntuvan tiettynä ajankohtana, kun vaavi ei nuku. Näillä tietämillähän vauveli nukkuu suurimman osan ajasta [:)]

Mutta, huomenna otan yhteyttä neuvolaan jottei tulehdus pääse ainakaan pahaksi, jos sellainen huomataan. Ja kaikille teille, joilla huolta tai murhetta, kivuista tms. kannattaa myös pirautella neuvolaan, meitä varten ne siellä ovat [:)][:)]

Toivottavasti meillä kaikilla kaikki kuitenkin ok ja nämä kipuilut ovat jotain keskivaiheen kummajaisia...

Mulla on ollut vähän samanlaisia masuoireita kuin Pumpulilla. Välillä vatsa tuntuu tosi kireältä, välillä särkee tykyttävästi tai vihloo. Oon ajatellut, että kyse on kohdun nopeasta kasvusta. Vähän kasvukivun typpiseltä se tuntuukin: ihan kuin joku venyttäisi mahaa ja se olis ihan kireä, ja sen takia sit särkee. Huolissani en oo ollu, vaikka eihän tämä kivaakaan ole. Yritän vain ajatella, että pienellä epämukavuudella ja kivulla voi hiljalleen totuttautua loppuraskauteen ja synnytykseen, ettei ihan pystymetsästä joudu hullujen kipujen keskelle!

Yhtenä iltana mullakin tihkui vähän jotain kirkasta, mutta ihan vain niin että pinta kiilsi hieman. Enempi olen ihmetellyt kun molemmissa nänneissä on vähän jotain kellanharmaata pinnalla, kuin sammasta tai jotain, joka ei pyyhkimällä tai kevyellä rapsuttelulla lähde. Täytynee kysyä neuvolassa, onko ilmiö harmiton.

soitin neuvolaan ja sieltä osattiin kertoa näi,että ne kivut ja tää hiton huono olo kaikki on ihan normaalia tässä vaiheessa.eli kohdun kaula jotenkin antaa pikkuriikkisen periks,ku kohtu venyy ja kasvaa ja että ne kivut johtuu siitä ja varmaan myös siitä,että vekaralla kauhee ralli päällä..ja huonosta olosta sanottiinn vaan,että koittaa vaikka juoda jotaki makeeta,että sais edes vähän sokeria vereen..
mulla ei vuotanu nännit lainkaan,vaik ne kyl kutiaa entistä enemmän ja jos ei oo rintsikoita,tuntuu,että ne tippuu :D

Takaisin