Mammojen vointi

Nyt oli pakko tulla tänne.. (huokaus). Kaikki ok vauvelilla, mutta nyt mulla alkaa vasta todelliset nyyhkytykset koko raskausaikana. Ihan sama mikä on kyseessä niin itken..ei tällaista ennen ollut.
Ja vielä se, että hirveä hellyyden kipeys on iskenyt!! Siis ihan sairaalloinen...nyt itkeskelen yksinäisyyttäni kotona, vaikka mieheni päivärutiinit ovat ihan samat kuin ennenkin eli ei mitään normaalista poikkeavaa ole sattunut.
Ja sitten kun mies kysyy, mikä sulla on, niin eihän mulla ole mikään. Oikeasti. Olen vain niin herkällä tuulella ettei siihen mikään auta.
Apuva, en tiedä mistä tämä nyt juontaa juurensa, mutta sen tiedän, että päivittäinen itkeskely ei ole minua itseäni...
Piti tulla tännekin ihan kertomaan fiiliksestä koska vaikka KAIKKI on hyvin vauvalla ja mulla ja miehellä, niin läheisyys ja hellyys on nostanut päätään ihan uudella tasolla. Ihmettelen itseäni [:D]

Ehkä tämä menee ohi hetken kuluttua...ja hei, vielä sekin, että kaikki ohjelmat joissa on rakastavaisia niin mietin koko ajan miltä se itsestäni tuntuisi olla juuri tuossa tilanteessa ja sitten itken...voi elämä!! Tämä on ihan sekoa, tiedän sen, mutta huhhuh! en arvanut ihan tällaisia olotiloja. [8|]

Eilen itkin sitä että kun rakastan miestäni niin paljon (siis itkin onnesta [:D][:D])

Mitähän vielä...
 
Hassua kun täällä on niin monelaisia "oireita" millon kenelläkin! :) Hauska lueskella ja ihmetellä, että kaikkea kummaa sitä... Itse kun kuulun siihen sakkiin, joka on päässyt koko raskausajan niin helpolla, että jos ei olisi ihan kuvien ja äänien kanssa todisteltu että kyllä siellä mahassa jotain kasvaa, niin en melkein uskoisi koko juttua!!

Ihan alkuraskaudessa olin kyllä tooooosi väsynyt, mutta niin oli siinä marras-joulukuun synkkyydessä vähän joka toinen vastaantulija muutenkin. Samoin ensimmäisellä kolmanneksella silloin tällöin vaivasi pikkaisen etova olo, mutta se tuntui ihan samalta kuin muutenkin silloin jos ruokailujen väli oli jäänyt pitkäksi ja verensokeri päässyt laskemaan. Välipaloja napsimalla siitäkin selvisi helposti.

Muutenkin koko raskaus on ollut ihan älyttömän paljon "pienempi" asia tähän mennessä (tänään 17+4), mitä olin aina kuvitellut: en ole oksentanut kertaakaan, en ole muuttunut "äidillisemmäksi" eikä vauvat (noin yleensä) ole yhtään sen "iiiiihampia" kuin ennenkään, en ole saanut raivareita tai mieli muutenkaan ailahdellut tavallisesta poikkeavasti, ei ole ollut mitään erityisiä himoja tai mielihaluja, en ole lihonut yhtään (aluksi paino laski, nyt olen samassa kuin lähtötilanteessa)... Elämänmuutos toki tulee olemaan valtava, ja vielähän tässä on aikaa sattua ja tapahtua vaikka mitä, mutta ihan huvittavaa ajatella, miten vähän mikään on muuttunut verrattuna siihen hetkeen, kun testi näytti plussaa!

Onkohan kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?

Seuraavaksi vain odottelen, että alkaisin tuntea liikkeitä, kateudesta vihreänä kaikille teille jotka saatte siitä ilosta jo nauttia!
 
HK, minä olen miettinyt myös välissä, että onkohan tämä ihan normaalia, kun on niin vähän muutoksia ollu. Alkuun vain väsytystä, palelua ja kuvotusta, jos ruokavälit jäi liian pitkiksi. Kerran oksensin, mutta silloin oli kyllä muutakin mahatautia liikkeellä meillä päin. Nykyisin ehkä pikkusen herkemmässä itku ja hellyydenkipeys, niin ja nyt on maha alkanut pullottamaan niin alkaa uskomaan, että ehkä sielä jotain on..[:)] Potkuja oottelen minäkin. Epämääräistä möyrintää on tuntunut, en ihan usko, että pelkästään suoliston murinoita oisivat olleet..[:)]
 
Mulla oli tänää aamulla vihdoin se neuvola että pääsin purkamaan ajatuksiani.. Vauvalla kuulosti kaikki olevan hyvin ja tuli taas paljon luottavaisempi mieli ku sai kuulla ne sydänäänet "tumtu tumtu tumtu tumtu" 147 oli vauvelin pulssi [:)]
Kysyin myös huolestuneena siitä kun en vielä tunne minkään laisia potkuja.. pelkästään sellasta kuplintaa ja möyryämistä ja viikkoja on 19+1 [:o] Sanoin että tuntuu siltä että kaikki muut ovat tunteneet niitä jo pitkän aikaa. Neuvolatätini alkoi nauramaan ja sanoi että on täysin normaalia etten tunne niitä vielä ja kuulemma luultavimmin suurimmalla osalla jotka luulevat aikasemmin tunteneensa potkuja niin kaikki on kuulemma luultavasti ihan korvien välissä.. Tiedä siitä sitte.. kyllä mäki välillä säpsähdän ku luulen tunteneeni jotain, mutta sellanen isompi muljahdus se vain taitaa olla =( Meinasi hän tipahtaa tuolista kun sanoin parhaan ystäväni tunteneen potkuja jo viikolla 16. Silloin hän sanoi ettei se ole mitenkään mahdollista, koska lapsi on silloin vielä niin pieni eikä sen raajat ole kehittyneet niin pitkiksi ja voimakkaiksi että se edes pystyisi sellaista tekemään. En viitsinyt asiasta ruveta sen enempää tivaamaan.. mielestäni hän ei kuitenkaan saisi sanoa että kaikki jotka sanovat tuntevansa potkut ennen rv20 vain kuvittelisivat ne. Itsekkin kuitenkin kokoajan painottaa minulle, että jokainen raskaus on yksilöllinen! Vähän rupes suututtamaan niiden puolesta jotka niitä nyt ovat sitten jo tunteneet ennen rv20[:@], mutta samalla taas helpotti omaa oloa ettei se ole mitenkään erikoista jos en niitä vielä tunne. Sydänääniä kuunnellessa hän kuitenkin sanoi että "siellä hän kovasti liikkuu kun ei millään tahdo paikallaan olla" [:D] Oli muuten kiva että hän kysyi myös mieheltäni haluaisiko hän etsiä sydänääniä.. oli sekin kokemus kun mies siinä sitten pyöritteli ja etsiskeli niitä[:D] Varmaan pakko meidänkin hommata kotin sellanen ihan ikioma doppleri!

Nii ja niistä vihlasuista ja menkkamaisista kivuista sanoi myös että ovat ihan normaaleja ja kuuluvat tähän ajankohtaan. Ja toisilla kipuja on enemmän, koska se riippuu täysin istukan paikasta. Ja kuulemma siitäkin kuinka timmissä kunnossa vatsa on ollut ennen raskaaksi tulemista.. venymiseen tottuminen vie aikaa ja tuottaa myös kipua! Painoa mulle oli tullut lisää melkein kolme kiloa.. käääk! Neukkatäti sanoi että ei haittaa yhtään kun aikasemmilla kerroilla painoa oli tullut aina vaan muutama sata gramma =D Hemoglobiini joka mulla on aina ollut korkea oli laskenut ja nyt munki on pakko alottaa rautakuuri =/

Kauheeta vuodatusta =D Mutta tää on niin ihana paikka ku voi tulla kertomaan omat ajatuksensa muille jotka ovat samassa tilanteessa [:)]!

Hyviä vointeja kaikille mammoille!! <3
 
[align=left]MiniMöö, miekin lueskelin alkuraskaudesta noita kaikenmaailman vauvajuttuja, ja niissä sanottiin että kokenut synnyttäjä SAATTAA tuntea liikehdintää jo viikolla 18 ja ensisynnyttäjä sitten muutamia viikkoja sen jälkeen. Ihmettelinkin kovasti kun alko tuntumaan ihan selvää möyrintää jo viikolla 17!(olen siis ensisynnyttäjä) ja olen minäkin kuullut että jotkut ovat tunteneet vieläkin aikasemmin. Eilen (tasan rv 20) mieheni piti kättä vatsallani ja vauva sattuikin potkaisemaan, niin että hän ihan säpsähti että "Oliko se se?" ihan silmät pyöreenä [:D] Muutamia päiviä ötökkä on potkinut ja möyrinyt ja jotenkin tosi kovasti "tuuppinut" niin että välillä tuntuu kuin se yrittäisi vatsanpeitteiden kautta ulos [:D] Toisaalta on varmasti ihan tavallista että menee kauemminkin ennenkuin tuntee mitään. Eräs ystäväni on juuri viimeisillään (huomenna laskettu aika) ja hän sai tietää olevansa raskaana viikolla 24 eikä hän mitään ollut tuntenut! Kunnon ylläriraskaus siis [:)]
Yritän siis sanoa että jätetään jotkut neuvolatätien jutuista omaan arvoonsa, vaikka asiantuntijoita ovatkin.
Toivottavasti tunnet ekat potkut pian, se on aivan ihana ja tosi kummallinen tunne [;)]
[/align]
 
MiniMöö, mullakin viikkoja kasassa 19+2 ja en osaa varmaksi sanoa olenko mäkään liikkeitä vielä tuntenut. Ilmeisesti tässä vaiheessa niitä kaikkia kuplintoja ei välttämättä osaa vielä lukea kunnon potkuiksi. Se mikä on sitten vauvan liikkeitä ja mikä jotain muuta on musta ainakin vielä vaikea erottaa. Tylsäähän tää odottelu on, mutta ei auta....
Ihanaa kuulla että jotkut tosiaan jo erottavat potkut jopa ulkopuolelta, wau! Niitä odotellessa..[:)]
 
Niin se alkoi eilenä se kuuluisa raskausnärästys[&:] Tuntuu et ei mitään voi syödä tai juoda ilman et se alkaa. Muutenkin olen närästysherkkä ollut monta vuotta, niin tää kyl vie olon johonkin uudelle tasolle. Ei auta renniet ja magnesiamaidot. Toi jälkimmäi on muuten aivan älyttömän pahaa[:'(]. Tuntuu siltä et koko ajan olis hapot tulos kurkust ulos...
  Muuten toi mun mies oottaa nyt aivan innolla et koska se muksu syntyy(sais kuulemma jo tulla) et pääsis leikkimää sen kanssa[:D]. Se sai lahjaks iseille tarkotetun vauvanhoitokirjan ja siinä oli jotai leikitysohjeita. On se niin sulonen<3
 
Kiitos Minimöölle viestistä! Viime yönä alkoi nukkumaan mennessä kova menkkamainen kipu joka jatkui pitkälle yöhön ja tuli uniinkin. Lopulta helpotti kun makasin selälläni ja pidin kättä vatsan päällä. Olin tosi huolissani kivusta yöllä, mutta ehkä ne on niitä kasvukipuja vaan, kun ei vatsa tuntunut mitenkään kovemmalta (siltä kai ne supistukset tuntuu?)
Vauvan liikkeiden tuntemiseen vaikuttaa myös istukan paikka, jos se on ihan etuseinässä niin se on ikäänkuin patjana vatsan ja vauvan välissä ja vaimentaa liikkeitä.
 
Heippa taas kaikki! Tänään oli sitten se lääkäri niiden supistusten takia. Sanoi että kaikki näyttää olevan kunnossa kohdunsuulla ja muutenkin[:)] Eli huomenna pääsen takaisin koulun penkille sillä ehdolla että tarvittaessa pääsee lepäämään. Lääkäri sano myös mulle että ei haittaa vaik supprit sattuuki kuha kipu ei jää päälle ja vuotoja ei tule. Mutta jos ne tihentyy ja säännöllistyy ni sit mietitää uudestaa sitä sairaslomaa. Käski kuitenkin ottamaan rauhallisesti (ei mitään lumitöitä yms) mut eihän tääl kerrostalos sellasii tarvi tehä[:D].
 
heipparallaa pitkästä aikaa! tää on ollut niin laiska ettei oo jaksanu kovin kirjotella.
mä kipasin tässä hiljattain lääkärillä kun valkovuoto on mennyt vähän kellertäväksi ja tosi, tosi pistävän hajuseksi.. todettiin sitte emätin tulehdus johon sain puikkohoidon. jospa tää tästä.. loppu viikosta ultra joten jospa siel olis kaikki hyvin.
 
Heissan!
 
onko teillä muilla mitään "kipuja" tai muita epämiellyttäviä tuntemuksia kävellessä reippaasti?
 
Mä kun olen tottunut reippaileen silleen että syke on siinä 120-130 ollu lenkillä, niin nyt viimisen 3 päivän aikana tuntuu että jäätyy pystyyn, kun töihin kävellessä on pakko ns. löntystää. Vauhti on sellasta koirankusetusvauhtia, hyvä jos liikennevaloista ehtii autojen alta pois! Jos yritän edes hiukan nostaa tahtia, alkaa välittömästi pistos vatsaan, jonnekin navan ja alavatsan välimaastoon.
 
Ompa mahtavaa jos tää loppuaika on tämmöstä rollaattorivauhtia...tai no seki menee kyllä lujempaa  [>:]
 
Olen ihmetellyt itse kanssa tuota kävelyn hitautta. Vielä ei ole 20 viikkoakaan täynnä, mutta vauhti on kuin hitaalla etanalla ja ihmeellistä vaappumista. Vähänkin nopeampi vauhti aiheuttaa hengästymistä tai sitten juuri pistoksia alavatsaan, yleensä viime aikoina oikealle puolelle. Olen olettanut, että kuuluu asiaan ja suosiolla vain hidastanut vauhtia. 
 
Kävelen myös hitaammin kuin ennen, tiedä sitten onko jotain varovaisuutta tuolla tuulessa ja huiskeessa, mutta kyllä hengästyykin paljon nopeammin kuin ennen.
Elefantti -marssia täällä mennään ja vaaputaan kuin pingviinit... [:D][:D]

Olo on ihan ok kaikinpuolin, hieman ehkä väsyneisyyttä ilmassa...tiedä sitten mistä moinen. Töissä tosin eilen tein 10 tunnin työpäivän ja tänäänkin olisi työt vaatinut pidempää päivää, mutta suuntasin siskoni synttäreille. Ehkäpä siinä syy; työ. En tosin kotonakaan halua vielä olla, joten täytyy sinnitellä kun terveenä kumminkin tässä saa olla [:)]

Eilen klo 22 nukkumaan mennessäni vauveli ei antanut kyllä yhtään rauhaa potkuiltaan ja humautuksiltaan. Ihmeellinen yö eläjä [:D][:D] Valvoin varmaan n. 15 min ennen kuin olen nukahtanut, sillä oli tosi hankala möyrimisen keskellä olla. Toisin sanoen, kun vauveli liikkuu niin mitäpä sitä siinä sängyssä eniten ajatteleekaan kuin tuota pienokaista ja sen tuloa [:D] Ei saa siis syyttää toista aktiivisesta elämästä vaan omaa itseä ajatusharhailusta..

Niin, ja näin sitten ihanaa unta tuosta pienokaisesta: poika oli myös unessa, mutta sellainen tasapaksu pyöreänassuinen.[:D] Olin mukamas juuri synnyttänyt mutta oikeasti vauvan koko oli n. 6 kk ikäisen lapsen...
Tämä vauveli siinä hymyili koko ajan ja se hymy ei ollut mitään pientä vaan se oli suuren suuri hymy suu auki niin, että ikenet näkyivät. Ja tämä vauva pissasi tosi tosi paljon. Eikä sillä ollut vielä vaippaakaan päällä joten se pissa lenteli kaikkien läsnäolijoitten päälle...

Että näin. Ihanaa odotusta jälleen kaikille [:)][:)]
 
[:(][:'(][&o]
mulla on ihan kamala flunssa..nuhaa,yskää,kuumetta ja korvatulehdus...kaikki samaan aikaan...ja kun on muutenkin yöunet puoliks tullu vietettyä vessaan mennessä,nii nyt pitää viä niistääkki..ja sit,olikohan se viime viikolla,ku olin viä onnellinen siitä et ei tissit vuoda!!voihan kökköö ku perjantai-lauantai välisenä yönä heräsin siihen,ku yöpaita oli märkä ja lakana oli märkä...todella pahasti alkoi ihan yhtäkkiä vuotaan,enkä keksiny mitään muuta sit yöllä ku et rintsikat päälle ja puhdas lakana ja yöpaita..aamul oli kyl isännäl ilme aiva järkky,ku kehui,et ois nähny unta,et mul oli lakana yöllä märkä ja kuuli,et ei se ollu mitää unta!! :D:D
itkua täytyy oikeen vääntää ku on pää koko ajan kipee,nenä vuotaa,korviin sattuu,kurkku siiinä kunnos,et kohta yskin varmaan verta ja täytyy viä vessaan juosta ja sit jossaki vaihees nukkuakki...ja koko ajan on niin kylmä,että toppahousuis pitää kämpäs liikkua..
seuraavaks niistänki sit jo aivot pellolle..
outoa on se,et en ole koskaan ennemmin ollu näin kipeenä,että kaikki taudit ois samaan aikaan kimpus..
mutta ei kai täs auta ku norsurallia vetää vessan ja makkarin välil..
 
Mä jäin loppuviikoks saikulle. Eilen töistä kotiin kävellessä piti pysähtyä kolme kertaa huilaamaan kun supisteli. Yöllä supisteli, herätessä supisteli, töihin kävellessä supisteli.
 
Nyt teen lähtöä kotiin ja mietin tilaanko taksin vai koittasinko kuitenki kävellä tuon 2km bussille.
 
Pomo (mies) on ihana kun se ymmärtää, on tuputtanu mulle huilia muutenki jos vaan haluun. Tietää keskenmenot ja kaikki maailman ongelmat mitä tässä raskaudessa on tähän saakka ollut. Työkaveri taas....No sitä tuntuu vituttavan kun olin 2vk lomalla ja nyt saikulla loppuviikon. Se joutuu tekeen hommia yksin. Ymmärrettävää tuokin ketutus,mutta mulle nyt on tärkeempää tää masuasukki kuin tuon rouvan työtaakka.
 
Heips!

Hymyilytti nuo teidän vaappumiskuvailut, tunnistan itseni :D Mulle iski iskias viikko sitten oikein kunnolla, senkin takia jutuu könkkäämään niinkun mummo jos nyt uskaltaa yleensä mihinkään lähteä yrittämäänkään... Neuvolassa tänä aamuna yritin sitä vähän valitella mutta ei sille oikein ilmeisesti mitään voi, lepoa ja hierontaa. Mutta äh, paha lepäillä kun koulussa ja töissä ois käytävä ja lenkilläkin kun paino on noussut kolmesataa kiloa ennen kun oon edes puolivälissä.. [:@]

Argh. Uskomattomia ihmeneuvoja iskiaan hoitoon otetaan vastaan!

Ps. En tunne vielä potkuja, rv 18+2. Laktoosi-intolerantikon on pikkusen vaikea lähteä analysoimaan jokaista kuplintaa ja möyryä joka tuntuu...[:D] No, josko pikkuhiljaa alkais tulla kipakampia latauksia.
 
Noist iskiaskivuista. Ku laittaa googlee hakusanaks lantion löystyminen tulee sielt vastaa duodecimin artikkeli Raskaus ja selkä. Täs artikkelis puhutaan takalantion löystymisestä jonka oireena iskiastyyppisiä selkäkipuja. Joten ihan varsinaisest iskiaksest ei kaikil tos ole kyse. Ite ainaki uskon omien kipujen ja lönköttämisen johtuvan tuosta. 
 
iskiaskivuista myöskin: niin totta, eihän ne oikeestaan oo sitä varsinaista iskiasvaivaa, kun sehän johtuu mun käsityksen mukaan välilevystä, joten nää on meillä kärsivillä sen tyyppistä kipua, ja mulla ainakin myöskin noidannuolta.

hieroja totes et on alkanut lantio leventymään ja sen myötä si-nivel jotenki kait löystyy.. siitä siis mun tän hetkiset selkäkivut osaksi johtuu. luulen etten enää edes pääse töihin ennen äitiyslomaa.. [&:] toisaalta, on aikaa tehä omia juttuja. ja kyllähän sinne töihin vois mennä mutta mun poikkeuksellisten kovien selkäkipujen vuoksi mulla on halvaantumisvaara joten jos laittaa vaakakuppiin tän tilanteen niin kyllä mä sairaslomalla taidan pysyä ettei vaaville ole mitään ylimääräsiä rasitteita. hyvä jos vessaan uskallan mennä kun ei selkä kestä minkään näkösiä ponnisteluja/jännitystä.. [:D]
 
Mulla on tänä aamusta lähtien ollut vasemman puoleinen kylkiluu kipeä. En tiedä mikä niistä mutta ilkeästi sattuu..Lisäksi töissä istuessa (ja nyt kotosallakin välillä) on tosi paljon ollut elohiiren tuntuisia liikkeitä ylävatsan kohdalla. Nykimistä pikemminkin. Kestoltaan ehkä n. 5 sekuntia kerrallaan ja välillä voi tulla usemmin kuin 10 min välein. En tajua mistä moinen [8|]

Taas on vain väsyttänyt paljon, aamulla ei olisi enää jaksanut töihinkään lähteä. Täytyy varmaan panostaa tuohon ravintoon entisestään jotta saisi kaiken mahdollisen vitamiinipommin että olokin piristyisi.

Fysioterapeutille menen ensi viikon tiistaina hakemaan vähän raskausjumppaohjeita. [:)] Takapuoli on jotenkin "jumissa" tai ihan alaselän alimmaisesta osasta..

Tässä vaiheessa ei kyllä tunne itseään enää nuoreksi (nuorekkaaksi) kun alkaa paikat kipuilemaan kuin 75 vuotiaalla..toivottavasti raskauden jälkeen kipuilut jäisi historiaan ja alkaisi taas tuntemaan itsensä nuoreksi [:)][:)]
 
Heräsin viimeyönä siihen et ku kylkeä kääns ni joku syvempi selkä/kylkilihas meni lukkoon. Joutu mies hieromaan, mut ei auttanu. Nyt sit varasin ajan oikeelle hierojalle, et jos se vaik löytäs sen oikeen lihaksen ku ei itekää sitä tuolta löydä[>:] Saa nähä mitenkä ens yö tulee nukuttua. Muutenki sellast möyryämist noi yöt nykyää ku ei mikää asento tunnu hyvält.

Mitenkäs teiän muitten vointi?
 
Takaisin
Top