Mahatuntemukset

M&S, vois ehkä ollakkin yhteys, mulla ekassa ultrassa tuumaasivat, että istukka kiinnittyy eteen. :)
 
Joo kyllä ne suuremmat hyppelyt sai nyt mun osalta jäähä. :wink
Täällä vietetty ihana keskustelu tuokio vaven kanssa kun nuo ukotkin vielä tuhiseevat molemmat:happy:
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kia
Kutinaa rinnoissa ja vatsalla, ja iltaisin tosin paha kutina pohkeissa, pitää todella vastustaa raapimista.. Ala vatsakivut ovat hävinneet, sen tilalla paineen tunnetta välillä, ja jos nousee istumasta ylös liian nopeasti niin juilii liitokset vatsan alapuolella, muutaman sekunnin selän pyöristys eteenpäin auttaa.. Pyöräilen myös joskus ja tänään kun tulin satulasta alas niin inho kipu tuli, meni sekunneissa pois, mutta opinpahan varomaan juuri tuota liian nopeata istualta nousemista. Nyt 16+5, hyvin menee muuten, pahoinvointi loppu :D
 
Olen huomannut, että kun makuulta nousen istumaan tai kumarrun, niin jotain tuntuu jo kinnaavan välissä, vaikka maha ei ulospäin vielä juuri näy.
 
Mulla kans on alkanut iho kutista, mikä on silleen uus tuntemus ylipäätään kun en oo aiemmin pahemmin tarvinnut rasvailla ihoa. Nyt kyllä pitää! Myös erinäkösiä kipuja on kans. Oudosti 3 viikkoa sitten vähän turhan agressiivisesti taipunut kylki on edelleen kipeä :O
 
Semmosta oon ihmetellyt kun viime päivinä oon välillä tuntenut ja jopa nähnyt pienen kiinteän möykyn alavatsalla, siis paljon kohtua pienemmän. Möykky häviää kun tunnustelen sitä.

Voiko näillä viikoilla (16+6) olla vielä että kyseinen möykky olis vauvan peppu tms ja vauva livahtaa rauhallisemmalle kohdun kolkalle kun sitä härnään? Voiko niin pieni vielä tuntua näin?

Mulla ei oo mahan seudulla ylimääräistä ja ultrat ja sykkeet on löytyny tosi helposti mahan päältä eli istukka tuskin on edessä. Silti tuntuis hullulta et niin hento piipero näkyis pienenä muhkurana navan alla ja tuntuis niinkin jämäkältä kun tuntuu. Äidin sydäntä semmonen ajatus kyllä lämmittäis :) Näkemyksiä?
 
Mulla mahatuntumukset on valahtaneet ns.alemmaksi välillä öisin ja eilen esim.pitkän kävelylenkin jälkeen on tunne niinkuin nivusissa,tai ennemminkin häpyluussa juilii. Sellainen tuntemus mitä ei ole ollut koskaan ennen raskautta. Voiko olla jo liitoskipuja? Vko 18. Ja välillä kun käännyn nopeasti sängyssä kyljeltä toiselle niin tuntuu omituisen ahtaalta mahassa,jopa kivuliaalta. Ja vähäksi aikaa jään ihan paikalleen. Muuten ei mahassa oikeastaan mitään kipuiluja.
 
^ kuulostaa Agape liitoskivuilta. Mulla esikoisesta just häpyluu oireili; ihan tuli mielikuva kuinka häpyliitoksen luut hankaa toisiaan vasten kylkeä kääntäessä. Ja alko oireeleen ennen puoltaväliä. Sitten loppuraskaudesta ne tuntemukset rauhoittui. Nyt on enemmän kipuilut istuinkyhmyjen kohdalla. Siis ei istuminen satu, mutta sohvalla röhnöttäessä asennon vaihtaminen käy kipeesti sinne.
 
Minä ehdin jo säikähtää, kun aattelin että tää ei oo normaalia kipua, mutta sitten kun näin edelliset viestit niin minullakin on varmaan just noita liitoskipuja. Lisäksi mahan päällä on alkanu kiristää niin maan perusteellisesti. Ihan kun ois vatsalihakset kokoaikasessa venytyksessä. Ei oo kyllä ollu missään vaiheessa sitä keskiraskauden ihanaa oloa, josta joku on joskus maininnut. Yksi vaiva kun häviää ni toisia tulee tuplaten tilalle :bored:
 
Minivöö, varmaan tuo kova möykky on vauvan pää. Mullakin tuntuu juuri samanlainen, mutta ei kuitenkaan näy. Vaihtaa myös päivässä paikkaa.

Iinuska, minunkin on pakko jo hankkia tukivyö. Hukkasin/lahjoitin edellisen. Illalla lenkki meinasi tyssätä kokonaan kipuihin ja muistin tukivyön. Se todella auttaa.
 
Inha yö...ummetuksen takia (epäilen) joka kerta kun yöllä kääntää kylkeä niin alavatsan sivuilla muljahtaa kivuliaasti. Yöllä kyllä mietin että mitäköhän tää on,mutta liittäisin sen kuitenkin suolistoon koska tuntuu että siellä on ilmaa joka liikkuu ja aiheuttaa sellasia kouristuksen omasia tuntemuksia. Ummetus alkaa paheneen päivä päivältä...
 
Mulla on myös aina välillä tollasta ilkeää kipua illalla ja asennon vaihtaminen sattuu vihlaisevasti. En ole huolissani itse noista, mutta tosi inhottavia on kun tulevat.
 
Kiva että en oo ainoo. Tässä päivän mittaan alkanut huolettaan. Mutta luin myös että vasemmalla alhaalla on normaalisti tuntemuksia kun on ummetus. Siitä vois alottaa ihan oman ketjunsa
 
Yöt on nykyään aikas tukalia. On vaikee saada unta vaik väsyttääkin kun on niin epämukava olo ja vaikee löytää rentouttavaa asentoo.

Vähän väliä alavatsassa tuntuu erilaisia kipuja, lähinnä vihlontaa, nipistelyä ja kihelmöintiä. Asennon pienikin vaihtaminen täytyy harkita tarkkaan ettei inhottavaa painetta ja puristusta tuntuis.

Myös sohvalta ja lattialta ylös nouseminen ja kaikenlainen kumartuminen tuntuu pahalta ja kömpelöltä. Yllätyin et näin aikases vaihees voi tuntuu jo näin hankalalta. Oletan et tää vaatii vaan keholta sopeutumista uuteen.

Mut kyllä välillä mietin et pitäiskö jostain kivusta ollakin huolissaan. Vaikee ensikertalaisena erottaa mikä kuuluu asiaan ja mikä ei kun koko ajan on vähän kurja olo vatsassa. Toivottavasti se on vaan kasvusta ja sopeutumisesta johtuvaa. Oonki mittaillut mahanympärystä parin viikon ajan ja koko ajan vaikuttais tosiaan kasvavan :)
 
Muistan minivöö samat ajatukset ekassa raskaudessa..koko ajan kyselin siskolta, että kuuluuko tääkin asiaan! :) Mulla ainakin oli vaikka kuinka kipuja ja epämukavuutta ja kaikki oli silti kunnossa. Kovia kipuja kävin tarkistuttamassakin, mutta ei nekään mitään ollut. Kipuja tulee mulla selvästi enemmän, jos on ruoansulatusongelmia. Tässä tokassa raskaudessa osaa tunnistaa kiputiloja ja vielä en ole mitään pelästynyt. Erona on, että paikat taitaa olla sen verran löysinä, että alakerrassa se aiheuttaa ylimääräistä kipua ja painetta, mutta kiinnityskipuja mulla on nyt paljon vähemmän.
 
Ootko kokeillut tyynyillä tukea mahaa ja lonkkien seutua minivöö? Mulla nuo nivus/lonkkakivut lähti kun fys.ter.kaveri neuvoi laittaan tyynyn polvien väliin kylkimakuulla. Nivelkulma loivenee. Ja muistan että eka raskaudessa jouduin tosi aikasessa vaiheessa tukemaan ihan pientäkin mahaa ohuella tyynyllä, siis tyynyn kulma kylkimakuulla mahan alle. Nyt toisessa raskaudessa ei ole lähimainkaan niin kipeä mahanseutu, mullakin paikat venyneet.
 
Moni on ehdottanut tyynyä mut en oo vielä kokeillut. En tiedä miks.. varmaan vaan ollu vaikee uskoo et vielä tarvis mut toisaalta miks ei. Voihan sitä kokeilla! Kiitos teille :) voi vaan toivoo et tähän tottuu ja oppii parhaat niksit olon helpottamiseks.
 
Mulla tulee rasituksessa, esim. kävelylenkillä jos vauhti on hivenen normaalia kovempi, alavatsaan pistävää kipua. Voisko tää olla nyt sellanen harkkasupistus? Kipu on enemmin vasemmalla puolella mut ei tosin tuu pyöräillessä..
 
Jnk, pistäsin kivun ennemmin lihaksen venymisen / rasittumisen piikkiin. Mulla on tuon typpistä ja koen sen enemmin vaan lihasten väsymiseksi, kun on jo jonkin verran tuota kannateltavaa mahaa. Harkkadupistus itsessään on ns kivuton, voi tuntua kyllä vähän hankalalta, ja kohtu (eli vatsa) kovettuu. Miksei supistuksesta jännityvä kohtu voisi vetää mukanaan jotain lihasta mikä tuntuisi kipuna.
 
Takaisin
Top