Mahatuntemukset

Oon saanu harjoitussupistuksia tämän päivän tai siis lauantaina aikana n. 10.. ja yleensä pari peräkkäin. Nyt illasta muutenki tiiviisti.. ei kyllä aiheuta kipuja mutta ihmetyttää varsin runsas määrä näin tiiviisti..:/
 
neitistressaaja, niitä voi tulla ihan mikä määrä vaan vaihdellen tai tasaisesti, ei tarvi huolestua kuin jos oikeasti ovat kivuliaita. Mulla oli ekassa raskaudessa jostain rv 16 lähtien ihan jatkuvasti harkkasuppareita, suunnilleen heti kun tuolista nousi niin alkoi supistaa. Mutta eivät olleet kipeitä, vain sitä epämukavampia mitä isommaksi kohtu kasvoi, eivätkä tosiaan vaikuttaneet kohdunsuuhun yhtään. Sairaslomalle kyllä jäin töistä jo rv 23 mutta se johtui enemmän selkä- ja liitoskivuista.
 
Aamulla kysyin lääkäriltä että onko mahdollista kokoa tässä raskauden vaiheessa harjoitussupistuksia ja hän sanoi suoraan että ei. Erilaisia tuntemuksia voi olla mitkä tuntuvat supistuksilta mutta ne voivat todellisuudessa olla esim. suoliston siirtymistä kohdun kasvun edeltä.

Yhtään siis vähättelemättä näitä tuntemuksia! Oli vaan mielenkiintoista kun monet täällä puhuu niistä mutta lääkärin mielestä niitä ei ole
 
Ja mulle taas neuvolalääkäri sanoi, että voi olla harkkasupistuksia ja googlettamallakin löyty artikkeli aiheesta tätä tukien. Kuhan vaan ei ole kivuliaita (eikä liity vuotoa) niin ok. Muistettava myös vti:n tai emätintulehduksen mahdollisuus. Eli, jos epäilyttää, kannattaa käydä lääkärissä.
 
Jännä juttu miten voi olla niin eri näkemyksiä! Mä kyllä henk.koht. myös uskon näiden olemassaoloon.
 
Minähän siis en tiiä että onko ne supistuksia vai mitä, kun en oo raskaana ennen ollu.:D mutta rv 16-17 lähtien niitä on ollu keskiverrosti 1-2vper päivä, nyt viime päivinä huomattavasti enemmän (en ole laskenu enää tarkkoja määriä, ku tulee useasti päivässä).

Kohtu menee siis ihan pinkeäksi /kovaksi. Kestää n. 1min, jonka jälkeen palautuu alavatsa normaaliksi. Oletan tämän kovan "pallon" olevan kohtu, kun tunnustellessa tuntee selkeästi minkäkokoinen se möykky on (kun siis supistaa ?). Mutta näistä en oo mitää stressiä ottanu kun ei siis koske mitenkään ja ovat lyhyitä hetkiä.:)
 
Joo, kyllä kuulostaa harjoitussupistukselta... En minäkään niitä esikoista odottaessa tajunnu, ihmettelin vaan kerran kätilö-ystävälle, kun maha on ihan pinkeenä (rv 30+) :)

Muoks. Mulla siis harjoitussupistuksia jo rv 6-> ja, kun tulehdukset poissuljettu, en ole sen enempää niitä huomioinu.
 
Sama täällä. Ei kyllä lääkäri ole ihan ollut ajan tasalla. Kyllä ekan raskauden jälkeen harkkasupparin tunnistaa ja mullakin oli nyt eka jo tosi aikaisin, tyyliin rv 6. Mulla oli ekassa raskaudessa ihan yliherkkä supistelija-maha ja varmaan sama toistuu nyt tokassa. Samalla tavalla ekalla kerralla vaan ihmettelin mahan kovettumisia kunnes selkeytyi harkkasupisteluksi tuntemus. Selällään maaten pari kertaa on nyt rv 13-19 kohtu noussut jo kunnolla vinosti toiselle puolelle supistuen..ei ihan sovi suoliston liikkeeksi kyllä, heh. :D
 
Kyllä minulla ainakin tulee harkkasuppareita. Alkoivat joskus viikolla 17. Ja edellisessä raskaudessa neuvolatätikin totesi, että kylläpäs niitä tulee paljon, kun yritti mitata sf-mittaa ja maha oli kokoajan ihan pinkeänä. Mittaa ei tietysti silloin voi ottaa. Eivät kyllä tehneet mitään ekassa raskaudessa ja tässäkään eivät ainakaan vielä ole saaneet mitään aikaiseksi. Minusta tuntuu, että noita suppareita tulee etenkin silloin, kun vauva myllää mahassa.
 
Kylläpä tuo kohdun paikka muuttuu. Mulla kolme päivää tuntunut vauvan liikkeet ihan hentoina kareiluina ja harvoin. Ihan pikkasen hermoilinkin. Ja kohtu jotenkin vajonneena ollut, maha pehmyt. Tänään sitten oli koko aamun liitoskipuja/kramppeja, ja äsken syönnin jälkeen alkoi pitkästä aikaa älytön möyrintä just navan kohdalla. :happy: Selällään ei yhtäkkiä saata olla juuri ollenkaan kun heti loppuu happi. Mutta tunnustelin ja kohdun yläreuna tuntuu jo tosiaan navassa asti. Nyt rv 17+3. Onkohan (taas) liikaa lapsivettä...
 
Harrastin houkuteltua laittomuuksia. Ainakin näin jälkeenpäin aateltuna. Kävin nimittäin hyppimässä trampalla, joka sinällään on mun mielestä ihan ok juttu, mut sit erehdyin hyppäämään muutoman kerran niin että suoraan hypyn jälkeen 'istahdin' trampalle niin että mun jalat oli suorana mun edessä. tuntu alakerrassa suorastaan sille että mun ja vaven luut olis kolissu yhteen! Toivon et ne olis vaan jotain omien istuin luitten kolinoita..

hetken se huoletti, mutta onneksi olen tuntenut vaven liikkeet nyt myös vatsan päälle! eli vauva liikkuu ainakin!

ekassa raskaudessa en tuntenut supistuksia kuin vasta sillon synnärillä, joitakin kivuttomia tuli aiemmin. Mutta nyt, eilen kun makosin jo tässä kotisohvalla parin tunnin hyvin jännittävän ajamisen jälkeen (autosta slagas turbo) ja kaiken muun hässäkän jälkeen tunsin kymmenkunta vihlaisevaa supistusta! Mun kroppa ainakin sanoo et pitää jättää hyppiminen muille.
 
Omppunen, hypi trampoliinilla seuraavaksi sitten joskus lapsen kanssa :wink

Mulla on alkanut vatsa painamaan jotenkin eri tavalla. Ja se pissahätä, voi hitto, se tulee nykyään kyl jos edes ajattelen juomista! Vaikka just olisin käynyt vessassa ennen lenkille lähtöä, viimeistään puolen tunnin päästä tuntuu painetta.
 
Mulla meni ekassa raskaudessa lantionpohjan lihakset sen verran heikoksi, että trampoliinilla ei ole sen jälkeen tarvinnut hypellä. Treenatkaa naiset lantionpohjalihaksia! Joka päivä..
 
Ei kai se hyppiminen niinkään vauvalle kiusaa aiheuta (kova pehvalleen tärskäytys, esim jäällä liukastuminen, voi aiheuttaa istukan repeytymistä), mutta just ne lantionpohjan lihakset joutuu vähän turhan koville.
 
Mulla nyt viikon verran on tuntunut tökkimisiä ja muljahduksia masussa, oonkin ihan ihmeissäni kun neuvolassa kerrottiin ja täälläkin on puhuttu kuplinnasta ja kareilusta. :D Mutta näin ensikertalaisena ne onkin varmaan vasta niitä selkeitä liikketä, jotka rekisteröi. Ja uutena juttuna eilen/tänään on tullut paineen tunnetta ala-vatsalle. Mistä lie johtuu en tiedä..
 
Mulla alkoi nyt tokassa raskaudessa liikkeet tuntua just noilla muljahduksilla. Nyt on istukka edessä ja ekassa raskaudessa oli takana ja alkoi kuplinnalla. En tiedä, onko näillä yhteyttä, mutta olisi ihan loogista.
 
Välillä saattaa tulla pieni tökkäisy, sitten kun laittaa käden mahan päälle ja alkaa kuulostelemaan, ei enää mitään. Katsotaan muutama viikko eteenpäin.
 
Ihan samanlaisia tuntemuksia täälläkin, kuplintaa, nipistelyjä, muljahtelua jne. Mutta vaikka toinen kierros niin en vielä osaa varmasti erottaa onko se pikkuotus joka aiheuttaa tuntemukset vai kenties suolisto... Ja iltaa kohti vatsa on aina jotenki tosi kova ja painavan tuntuinen ja näyttäis kasvavan silmissä :D
 
Takaisin
Top