Mahatuntemukset

Mä tunsin ekassa raskaudessa kuplia ekaks ja istukka oli takana. Nyt istukka on edessä ja ainoastaan muljahduksia olen tuntenut kunnolla. En tiedä voisko istukan paikka selittää eron.
 
Mä tunsin eilen aamulla maatessani kädet vatsan päällä sellaisen selkeän potkun :) Tunsin siis sisälläni ihan kuin jotain yrittäis tulla pehmeän kudoksen läpi ulospäin yhdestä kohtaa. Oli kyllä tosi jännä kokemus :Heartred Tänäänkin joitain tuntemuksia, mutta ei yhtään niin selvää. Nyt 17+2.
 
Oli tämmöinen mahatuntemus: makasin selällään ja kuulostelin liikkeitä eli näitä våhitellen lisäänyyneitä muljahteluja. Mitään ei tapahtunut. Tunnustelin mahaa ja hölmistyin kun kohtu tuntui kovana vain vasemmalla puolen! Oikea puoli ja keskilinja oli ihan tuttua löllöä. .. Reippaana naisena soitin välittömästi neuvolaan. Meidän tosi herttainen neuvolatäti kertoi että kasvuvaiheessa kohtu saattaa tosiaan seilata laajallakin alueella/sikiö kellii milloin missäkin. Hän tarjosi myös aikaa käydä ultrassa "jos huolettaa". Tänään aamulla kohtu tuntui aivan keskellä.

Kävin sitten ultrassa päivällä. Vauva oli ihan kippurassa ja liikkui kovasti, ja ultran jälkeen jumppasi lähes tunnin. Pari kertaa tunsin vihdoin jo ihan oikean pikkupotkunkin.
 
Tuo kohtu ei ole ennen tuntunut näin ylhäällä ja pinnassa. Tästä kasvusta kaiketi on siis johtunut viime päivien lonkka- ja kuvekivut.

Kipeytyykö ja kramppaako teillä maha jos kumartelette esim. siivotessa? Mulla hassusti kramppaa aina pallean kohdalta jokin lihas. Se ilmeisesti vaurioitui ekan raskauden aikana, kun esikko potki viimeiset kuukaudet lähes aina samaan paikkaan tuohon kohti rintalastan alle, ja kädellä piti painaa vastaan.. Urheillessa tää on sen jälkeen vaivannut ja ihan pelkään noita kramppeja. Nyt tosiaan kramppaa vielä herkemmin.
 
Piti vielä tulla jakamaan tämä ilo: Koko päivän oon saanu aivan kuin keskustella vauvan kanssa! Ihanaa! Nyt rv 15+3. Istukka takana ja tosiaan kohtu tällä hetkellä aika pinnassa ja ulottuu melkein napaan asti sen yläreuna. Minä oon nyt ollu enempi ME :Heartbigred
 
Mietin vielä tota sun toispuoleista kohtukokemusta, että mulla ainakin harkkasupistus vetää kohdun usein koholleen toiselle puolelle. Palautuu siitä sitten vähitellen takaisin omalle paikalleen. Lähinnä olen naureskellut epämuodostuneelle mahalle supistuksen aikana..tosin mä sain iloisesti jo ekassa raskaudessa harkkasupistella ihan älyttömästi ja nyt tuntuu alkaneen vielä aikaisemmin. :D
 
Jonkin verran on ollut nyt supistelua, öisin ja tänään päivällä kävelylenkin jälkeen. Vetää vatsan hetkeksi ihan kovaksi palloksi ja palautuu siitä sitten "normitilaan" varsin nopeasti.
 
Kylläpä teillä alkaa aikaisin supparit.

Minä jos jotain raskasta nostan, alamaha menee painavaksi ja semmoseksi inhottavan tuntuiseksi, kipeäksikin jos vain jatkan ponnistelua. Ei kai tuo oo supistelua, vaikka tunne tosiaan sitä muistuttaa. Millä viikoilla tuo raskaitten raahaaminen piti lopettaa?
 
Mulla tuntui jo tosi varhaseen harjoitussupistuksia, rv 6 ja jotain. Sillon löysin englannin kielisen tekstin, että harjoitussupistukset käytännössä alkavat heti, mutta niitä vaan ei sillä tavalla nainen tunne (olisko niitä menkkajuileja mitä monet pohdiskelee alkuraskaudesta?). Yleensä uudelleensynnyttäjä havaitsee harjoitussupistukset aikaisemmin aikaisemmin. Toisaalta pitää myös muistaa vti:n tai emätintulehduksen mahdollisuus. Nyt mun tuntemukset on rauhoittuneet tai sitten en niin niitä vahtaa, kun on neuvolalääkärissäkin varmistettu ettei supistuksille ole mitään "haitallista" syytä.
 
Kia sitä se just on. Vatsa kovettuu/ tulee paineen tunne/ puristava tunne vatsassa...miten kukin sen kokee. Täysin vaarattomia ja normaalia jos ei tee kipeää ja kaikille varmasti niitä tulee vaikkei tajuaisi. Loppuajasta tämä sama puristus muuttuu kivuliaaksi synnytyksen lähestyessä. Menkkakivut on mun tietääkseni enemmän kohdun kasvuun ja kiinnikkeiden venymiseen liittyvää kipua.
 
Mulla selkeesti kyllä kohtu jännityy. Sillon varhasilla viikoilla kohdun ollessa pieni ei tuntunut mahan päälle mitään erkoista, vain sisällä tunne kohdun "kiristymisestä". Nyt kohdulla jo sen verran kokoa, että kohdun alue tuntuu kädelle kovalle. Ja välillä minullakin on ollut tuota toispuoleisuutta.
 
Sen takia pohdiskelin menkkajuilien yhteyttä alkuun harjoitussupistuksiin, kun menkkakivuthan vuodon aikaan johtuvat kohdun supisteluista tyhjentäessä vanhaa limakalvoa... Mutta tosiaan omaa mihinkään faktatietoon perustumatonta pohdintaa. :)
 
Siis taitaa tuo olla tän tiedon valossa supistelua, mikä ilmenee mulla todiaan jos raahaan heinäpaaleja tms. Ja sama juttu seksin aikana sekä sen jälkeen.
 
Mulla on nyt tullu ihan säännölliseen joka päivä 1-3 kertaa noita " kivuttomia vatsankovetuksia" eli supistuksia viikon ajan.
Ihan vakioksi on muodostunut että 1 tulee joka ilta hetken kun on sängyssä maannu.:) muutenki iltapuolen juttuna on ollu. Ja myös "toispuoleisesti".
 
Seksin aikana supistuksia tulee tosi herkästi. Mulla ainakin ihan häiritsevän helposti. Samoin rasituksessa ja selällään maaten jos vatsaa vähänkin tunnustelee niin mulla supistaa helposti. Ekassa raskaudessa ihmettelin alkuun epämiellyttävää oloa esim. viikolla 16 pyöräillessä, kun neuvolassa nimenomaan pyöräilyä ehdottivat liikuntamuodoksi..no mulla asento aiheutti jatkuvan supparin. Sain myös täyslevon ohjeeksi joskus viikolla 34, kun töissä supisti välillä yhtenään. Oli ihan turhaa lepoa, eivät mitenkään avanneet paikkoja ja lääkärikäynnin jälkeen sai taas luvan liikkua. Nyt osaa jo odottaa samaa supistusherkkyyttä, mutta tietty pienellä varauksella, ettei paikat tokalla kerralla ala aukeamaan helpommin.
 
Olipas huojentavaa luettavaa. Eilen säikähdin tosissaan kun ihan kuin olisi kohtu vaihtanut paikkaa, mutta oli aamulla taas navan alla. Näiden tietojen valossa ei tarvitse siis huolestua :) Minullakin tuntemukset usein oikeanpuoleisia.
 
Johtuukohan siitä että on eka raskaus vai viikkojen vähyydestä,mutta mä en tunne tai tunnista mitään erityistä liikehdintää. Paitsi ehkä tuon että välillä peilistä katsoessa maha näyttää olevan jotenkin enemmän vasemmalla ja välillä se on keskellä. Toispuoleisia kuulumisia tuntuu. Mutta muuten erilaiset mahan kovettumiset oon laittanut mun yleisesti huonon ruuansulatuksen piikkiin kun maha turpoaa kivikivaksi ihan ilman raskauttakin jos syö jotenkin väärin...viikkolla 17 ollaan.
 
Minäkään en tunne oikeastaan mitään, parin viikon ajan on jotain pientä tuntunut, mutta en osaa sanoa onko vauva vai vaan suolisto mikä ilmoittaa olostaan, kyllä sitä jo toivoisi, että liikkeet alkaisi kunnolla tuntumaan, jotta tästä raskaudesta tulisi todellisempaa ja ehkä huoli siitä onko kaikki hyvin hellittäisi, nyt 17+3..
 
Mun gyne sano että vk 22 pitäis alkaa tuntua liikkeitä...
 
Takaisin
Top