Mahatuntemukset

Vickan08

Jostain jotain jo tietävä
Lokakuunmammat 2015
Vertaillaanpa mielenkiinnosta vatsojemme tuntemuksia.

Itselläni nipistelyä, kuplintaa (kuin perhosia vatsassa) ja kiristystä sekä paineen tunnetta on tuntunut hyvin keskitetysti tietyssä pisteessä vatsan oikealla puolella ihan raskauden alusta asti. Jonkin verran toki tuntemuksia muuallakin, nivusensa esim, mutta tämä oikean puolen piste on kyllä kaikkein selkein. Vitsailenkin miehelle, että siellä se toukka makoilee. Olen miettinyt, että viestisikö tämä siitä, että juuri oikealta puolelta tämä raskauteen johtanut munasolu on irronnut. Hassu juttu, sillä juuri tuolta oikealta puolelta poistettiin loppuvuodesta suuri kysta. Nyt ultrien perusteella ei ainakaan pitäisi olla uusia kystia.

Millaisia tuntemuksia teillä muilla on?
 
Joo kyllä on ollut ihan kaikkea mahdollista nipustelyä, elohiiri, munisjuilintaa, vstsan arkuutta, painetta (samanlaista kuin supistuksissa), nivusten juilintaa,,,....
 
Mulla alussa nipistelyä, jossain 8viikon tienoilla oli yhtenä viikonloppuna kauheat lantio/alamahakivut! Olin kyllä ihan paniikissa, että meneekö kesken vai mitä, mutta meni siis ohi eikä sen koommin oo ollu. Nyt mennään 13+1 eikä oo aikoihin ollu mitään tuntemuksia. Mahaa kyllä kutittaa jatkuvasti :D
 
Kiristää, venyttää, oikealla puolella alhaalla "kipupiste"...
 
Mulla samaa kuin ekassa raskaudessa. Selkeitä menkkakipuja aika tarkkaan 4+0, 8+0 ja 12+0..täsmällistä touhua. Muuten aika vähissä vatsajuilimiset tai muutkaan tuntemukset. Pari supistusta olen tuntenut. En kyllä missään tapauksessa olisi supistukseksi tunnistanut ekan raskauden tässä vaiheessa. Mutta ekassa kun harkkasupisteli noin viikolta 18 alkaen loppuun asti oikeastaan joka päivä, niin nyt kyllä tunnistan! :wink
 
Tuntuu painoa/painetta alavatsassa ja yleensä kun sängyssä kääntyy niin nipistää ilkeästi oikealta puolelta. Kai pitää uskoa että joku siellä oleilee :)
 
Ei nyt niinkään mahan puolella tämä tuntemus, mutta tuntuu vihlontaa /kaiherrusta selässä ns sisäpuolella. Tulee mielikuva kuin joku siellä yrittäisi kaivaa kohdunseinämää sisältäpäin.
 
Parina aamuna on ollut ihan pinkeä vatsa herätessä, ja pitkin päivää on nyt paineentunnetta ja kiristelyä. Ja hetken tuntui kuin joku sörkkis jollain tikulla alakautta... :D toivottavasti nää on nyt vaan normi kasvukipuja tms.
 
Megara. Mulla on kans ollu samanlaisia törkkimistuntemuksia aika alusta saakka. Nettiä tutkin ja vissiin ovat niitä liitoskipuja tms.
 
Miulla on pari päivää ennen ultraa, eli suunnillee viikonloppuna alkanu tulee selvempii mahatuntemuksii. Sitä ennen oli aika vähäistä, vain aivastaessa repäsykipuja. Nyt on pidempään kestävää jomottelua, paineen tunnetta alavatsal ja häpyluun kohdil, vihlasuja. Oon aatellu, että kohtu siellä vaan kasvaa, ku nythän sikiö alkaa kasvaa aika vauhdilla. Toki ku kovempaa jomottelee, ni hieman on viel pelokas olo, mut pitää yrittää vaan ajatella positiivisesti, että kuuluu asiaan. Mites muilla, onko kivut lisääntynyt?
 
Mulla alkoi tänään jomottelut oikealla puolella kohtua. Koska mitään vuotoa tms. ei ole, niin ajattelen johtuvan kohdun kasvamisesta. Rv 10+3.
 
Kipuja on edelleen, toivon että johtuu kasvusta. Eilen oikein vihlaisi oikealta puolelta yhdessä asennossa ja muutenkin siellä jomottelee usein. Mietin jopa sitä, että voiko umpisuoli jotenkin reagoida kasvuun. Myös pahoinvointi ei ole helpottanut, pikemminkin päinvastoin. Nyt 14+1. Loppuis jo :)
 
Tänään taas nipistelevää, pistävää kipua jossain tuolla emättimen sisällä. Toivon todella että ne kuuluu asiaan eikä esim. Pehmitä kohdunsuuta...
 
Pari yötä sitten särki koko lantion seutuun. Tiedä sitten oliko kasvukipuja vai liitoskipuja, mutta vaikee oli löytää hyvää asentoa nukahtaa. Välillä kivut myös säteili reisiin. Mutta toistaiseksi ne kivut jäi siihen alkuyöhön... Ja täälläkin pahoinvointi huijasi, että muka helpottais. :yuck:
 
Mulla nipistelee välillä vasemmalta puolelta. Ei se varsinaisesti satu, joten tuskin mitään hätää on.
 
Ihana lukea etten ole yksin kipujeni kanssa. Minulla rv 10+5 ja eilisestä erittäin paljon paineen tuntoa alavatsalla häpyluun yläpuolella, kipu a oli koko päivän, illalla helpotti, tänään pahempi kipu samalla alueella koko aamupäivän, liikkuminen auttanut vähän, toivottavasti tosiaan kaikki on niin kuin pitää, eka ultra vasta kahden viikon päästä.
 
Olisko kolmas kerta, mutta kerron edelleen saman. Ekassa raskaudessa mulla oli paljon kaikenlaista vatsakipua. Oli alavatsassa, ylävatsassa, kovaa ja vähemmän kovaa, juilimista, pistävää, repivää jne. Ja koko raskaus oli täysin normaali eikä mitään ongelmia. Nyt en osaa mistään vatsakivusta huolehtia, mutta toistaiseksi näyttäisi tokalla kerralla olevankin vähemmän. Eli tällä haluan rauhoitella, että normaaliin raskauteen kuuluu vatsakipua. :) ja sori kun toistan itseäni. :)
 
Mulla myös aika säännöllisesti menkkavihlontaa aina kun niiden pitäisi olla tulollaan :) Lisäksi sitä inhottavaa repäisykipua kun liikahdat yhtäkkiä (nouset lattialta tms.), hirveä paineentunne alavatsassa ja kun on rakko täys niin tuntuu yöllä siltä että se räjähtää :D Ihania nämä vaivat :Heartred Aluksi olin hysteerinen aina vessaan mennessä, "onko verta pikkuhousuissa, tuleeko paperiin väriä!!!!!" joka kerta :D Nyt naurattaa, onneksi pääsin sitä pelosta.
 
Onko kellekkään tullut rytmihäiriöitä raskauden aikana? Mulla niitä on ollut kyllä aina, mutta kävin viime vuonna operaatiossa missä ne hoidettiin ja pääsin niistä eroon. Nyt ilmeisesti raskauden myötä ovat tullu takasi, huoh! :D

Lisäksi mahaa kutittaa koko ajan enemmän, oon rasvaillu ja laittanu öljyjä sun muuta. Viikolla 16 siis mennään! :)
 
Takaisin
Top