Maalismölinät

Kiitos onnitteluista! [:)] Neljäs tosiaan on tulossa, mikäli kaikki menee kuten pitäisi. Ei täällä riemunkiljahduksia tullut, vaan epäuskoisia vilkaisuja testiin: "ei helevetti.." No tässä on asiaa hissukseen sulateltu ja ultrassa pari kertaa käyty, niin eiköhän tästä pikkuhiljaa eitiäpäin kohti haasteita, ei vaikeuksia. [:)] Ja kyllä lokakuussa LA ja todellakin toivon, että ei vielä syyskuussa(eikä ainakaan sitä aiemmin!) kuten poika päätti maailmaan tulla.

Kaikille aurinkoista viikonloppua! [:)]
 
Täällä yksi auringon paisteesta nauttinut ulkoilija ilmoittautuu! Olipas ajoitus lähteä liikenteeseen, kun olin jo heti aamusta päättänyt, kuinka palaan parin päivän tauon jälkeen tänne palstalle oikein ryminällä, kun Aleksi nukkuu päiväunia. Olin suunnitellut päivän huolella, että ensin palstaillaan ja sitten vaunuillaan, mutta naapuri päätti toisin [;)] Käytiin SannaKoon kanssa päiväkävelyllä ja koirulainenkin pääsi mukaan [:)] Meidän hauva ei ole juurikaan ollut vaunujen kanssa samanaikaisesti liikenteessä, joten vielä on sillä vähän totuttelemista, ettei mennä porukalla ihan solmuun. Aika hienosti se kuitenkin jo osaa tallustaa...Ja pakko olla enemmän kuin tyytyväinen...MULLA ON IHAN HUIPPU NAAPURI, joka on valmis jeesaamaan tätä mammaa tiukan paikan tullen (tulevalla viikolla), jos täällä menee kaikki ihan persiilleen...(Käykö yhtään kateeksi?![;)]) Ihanaa, kun ympärillä on ihania ihmisiä <3 Niin joo, täällä oli puhetta, että onko meillä liinaa tai rintareppua vauvalle. Liina löytyy, mutta Aleksi ei siinä tosiaan ole kertaakaan viihtynyt yrityksistä huolimatta. Tänään sain SannaKoolta lainaan rintarepun, joten sitä pitäis viikonlopun aikana testata, josko siitä olisi sitten enemmän iloa. Ehkä mä sitten ens kerralla lainaan teille jauhoja tai sokeria, kun sä oot niin kova mimmi leipomaan kaikkia herkkuja (vaikka sua näköjään tänään perjantain kunniaksi laiskottukin ja tyydyit siihen pizzataxin tuomaan pizzaan...) [;)]

Eilen käytiin tosiaan pk-mammojen kanssa kaffella ja voi kuinka tuollainen miitinki voi saada tähän emäntään uutta puhtia. Kun pääsin kotiin, olin reissaamisesta ja vaunujen lykkimisestä fyysisesti hyvin väsynyt (niin väsynyt, että raahauduin kärryineni vielä koirankin kanssa lenkille [;)]), mutta henkisesti niin kovin pirteä ja hyväntuulinen. Tuollaiset tapaamiset ovat elämän suola. Ensi viikkoa tässä jo kovasti odotellaan!

Riikalle onnittelut täältäkin! Piti käydä ihan itse kurkkimassa tota lokakuun pinoa ja kun vihdoin pääsin tänne kirjoituspuuhiin takaisin, olitkin jo täällä ehtinyt asian todeksi varmistaa. Onnea oikein paljon!
 
Hello Mammat,

Täällä taas yksi laiskoista kirjoittajista, mutta Maarista lainatakseni, aina minä nyökyttelen ja hymisen juttuja lukiessani...[:D] Teitä on kyllä ihana lukea ja itekseni hihittelen.

Onnea Riikalle, aika hurjaa mutta ihanaa! Pidetään peukkuja että kaikki sujuu hyvin!

Ninoskalle (toivottavasti muistin oikein...[:D]) Onnea leikkaukseen, jännä paikka varmasti mutta hyvä että saatte hoidettua homman!

Te ootte kyllä kaikki ihme jauhopeukaloita ja käsityöihmisiä. Vesikielellä aina lueskelen. Pitäs ehkä  noita juustosarvia itekkin väsäillä.

Pranametri: Varmasti hyvä aloittaa just tuolleen pikkuhiljaa kotoa poislähteminen ja se kuntosali ei oo yhtään huono idea, varmasti tosi hyvä olo tulee itelle. Minä oon nyt kolmisen viikkoa käyny jumpissa 2 kertaa viikossa, ja on ollu kyllä hirmu kiva ja Kiira on hienosti iskän kanssa kotona pärjänny. Ainut mitä oon jumpissa huomannu, että muuten oon ihan hyvässä kunnossa (jaksan jumpan oikeestaan aika entiseen malliin) mutta vatsalihakset...Ihan kun en ois ikinä niille mitään tehny, aivan paperia...Onko muut (jotka siis saa jo vatsalihaksia käyttää) niin huomannu samaa? Ja kivalle kuulosti tuo naapurin rouvan kahvittelukutsu. Tulispa minutkin joku kutsumaan kahville...aika yksinäistä täällä[:(] Käyn joka päivä vaunulenkillä ja paljon tulee vaunullisia vastaan, mutta oon vasta rohjennu silleen typerästi hymyilemään vastaantulijoille...[:D]Varmaan miettivät että mikähän hörhö tuo oikein on...

Yksinäisyyteen saattaa olla apua tulossa, kun neuvolan täti suositteli mulle tuommosta ensisynnyttäjien esikkoryhmää, kokoontuu kerran viikossa tuossa lähialueen päiväkodissa niin siellä varmaan tutustuisi ihmisiin, kiva kiva!

Meillä tuli tosiaan tänään Kiiralle 3 kk täyteen, Jee[:)] Ja oli neuvolakin. Äitiä jännitti kauheesti kun niitä rokotteita tuli suun kautta yksi ja sitten vielä piikit kumpaankin reiteen (ollaan siis mukana siinä Pneumokokkitutkimuksessa), mutta Kiira kesti ne piikit hirmu hienosti, pienet draamaitkut vain[:D] Meille ei viimeksi tullut siitä Rotastakaan ([:D]) mitään, kun terkkari sanoi että viime viikon vihreät,pahanhajuiset kakat ei voinu enää johtua rokotteesta vaan on todennäköisesti ollut mahatautia...helpolla taidettiin päästä! Toivotaan ettei nyt tulis noista mitään suurempia. Ja mitathan olivat tänään 60,1 cm ja 6190 g, eli hienosti neiti kasvaa.

Lisäruoista: Ne mietittyttää minua kovasti, ja pitääkin vähän tyhmänä kysyä. Meinaako kaikki aloittaa nuo lisäruoat viimestään 4 kk kohdalla tai aiemmin? Kun siis tuntuu että kaikki ootte hirmu innokaita noitten suhteen ja itteeni ei yhtään nappaa ne vielä. On niin helppoo kun lapsi syö vaan maitoa...Oon ehkä hiukka itsekäs tässä asiassa. Mulla on koko ajan ollu ajatus että vasta 6 kk iässä kun on pakko, niin rupeisin kiinteiden kanssa sähläämään...Mutta siis piti vielä kysyä että miksi niin moni haluaa aloittaa ne jo ennen 4 kk? Eikö lapset kasva tai nuku? Kun mulle tulee taas hirveitä huonoäiti-komplekseja täällä kun ootte niin aktiivisia noiden suhteen...[:D]

Tässäpä nämä kuulumiset taas tällä erää! Ootte kyllä ihania, ja oon tosi kade teillä pk-mammoille kun saatte ihan konkreettisestikin tavata!

Hoopoli, kerrohan miten vauvauinnissa meni? Meillä on harkinnassa tuo kanssa, mutta vielä vähän arvotaan...2 viikon päästä ois ilmottautuminen!
 
Riikka onnea plussasta ja Tuik onnea myös sulle synttärin johdosta!

Mahtavaa, kuinka teillä riittää virtaa kaikenlaiseen touhuiluun. Mun päivä on taas ollut saamaton. Käytiin sentään kärryttelemässä mummolassa ja kotiin kun päästiin, niin sitten meidän uusi sohva tuotiin. Nyt tämä koko talo haisee karseelle, kun laitoin sohvaan jonkin aineen jonka pitäisi hylkiä likaa. Ollaan varmaan iltaan mennessä huppelissa kaikin, vaikka yritin tuulettaakin.

Jussi on onneksi hoksannut mun laiskuuteni (taas) ja vetelee pitkiä päiväunia. On nukkunut nyt neljä tuntia. Nyt alkaan uskomaan, että päästään melko vähällä tämän rs-viruksen kanssa. Ei onneksi ole pelkäämäni nenän tukkoisuus iskenyt, yskii vielä jonkin verran.

Aurinkoista viikonloppua! Toivotaan, että tuo ihana aurinko kirkastaa näitä harmaita aivosoluja ja muisti(kin) palaa normaalille tasolle. Tätä lahoisuutta taitaa olla enemmänkin liikenteessä?!
 
Saparo - uskon, että monet aloittaa siitä syystä kiinteät, kun maito ei yksinkertaisesti pidä pienen nälkää tai kavua ei tapahdu. Meillä kiinteät aloitettiin siitä syystä, että poika on keskonen ja ei kauheasti kasvanut. Mutta mene vaan tissimaidolla niin pitkälle, kun pärjäätte ja vasta sitten 6kk kieppeillä kiinteää. Mä en ainakaan olis millään halunnut aloittaa kiinteitä, mutta toki lapseni parhaaksi sen tein, kun lekurin suositus oli sellainen. [:)]

Tiihuli - ihanan pitkiä päikkäreitä poikasi vetelee, nauti!!

Meilläkin vielä joku aika sitten poika veteli 2-5 tunnin unia partsilla... eipä tee niin enää, pätkissä nukkuu. Partsille kun saa roudattua toisen, niin n. 20-35 min. ja kuuluu kutsu. Onneksi nukkuu kuitenkin yönsä heräämättä. [:)]
 
Moi!

Yrtiän olla nopee, tai jos toin nyt herää niin saa hetken vikistä itekseen. (en tunnusta olevani itsekäs)

Tuik,ai, sinäkin olet niitä mutseja joilla lähtee leipomisnen käsistä! Eiks oo hulvatonta! Edelliset herkut vasta alkaa tuoksumaan uunissa, niin jo pitää uutta reseptiä miettiä. Ootko muuten tehny tuulihattuja? Mä muistin  ne tosiaan eilen taas pitkästä aikaa! Aaah! Onneks jääkaapissa oli sitä helppoa typerää spray-kermavaahtoa jääny miehen minttu-kaakaosta. Sitä ja vadelmahilloa! Eikä tarvi täyttää kaikkee etes kerralla.Sen verran vaan kun maistuu!

Riikka. no niin. tätä minä jo vähän odottelinkin! Siis, että kukas se ensimmäisenä alkaa uutta tikkeriä kyhäämään! oot kyllä ollu salaa!!!!! Ihanaa ja kamalaa! Toivottavasti tullaan joskus perässä!

Hoopoli. Meilla on uintiin ilmottautuminen tiistaina. Sitten jos mahdutaan oikeesti, niin ens lauantai päästäään pulikoimaan! TÄytyykin mennä ostelee niitä uimapukuja. On meinaan koko sakin vermeet väärältä aikakaudelta!!! Millehän tuo tyttö näyttää uikkareissa?

Pranametri +muut eroahdistus ajankohdan saavuttaneet. ME on yritetty tuolle pikkuhiljaa tyrkyttää tuommosta uni/lohtulelun tapasta jänöjussia. Ajatus olis että saa siitä jotain turvaa, jos joutuu joskus jäämään ilman PARASTA hoitoa! Siihen kyllä menee vielä tovi, kun tuo ei huoli pulloa eikä liioin tuttia!

höh. mun piti leipoo niitä mokkapaloja, vaan mies halusi pistää lihat uuniin.....
 
Dodiih... pääsinpähän vielä palaamaan tälle iltaa asiaan :)

maarisen perheen vieraat saa kyllä aina ihanaa hemmottelua! Oijjoi! Ei ihmekään, että teillä ihmiset kyläilee niin useasti :)))

Tuikilla ollut touhotuspäivä! Paljon onnea siis päivänsankarille vielä täälläkin, vaikka taisin ehkä jo fabossa muistaa seinällesi kirjoittaa! Hihih, ihana Kaapo, kun on kärsivällisesti vaan ootellut, että äiti kyllä antaa tissiä sitten, kun muilta kiireiltään ehtii! Söpöä! :)

Amppu, ihanaa, että teidän poika on ymmärtänyt, ettei tuollainen itku ja kitinä oo mistään kotosin! Joona on tainnut ymmärtää tän homman nyt ihan väärin, ja on alkanut olemaan ihan ihme känkkäränkkä... yliväsynyt apina suuren osan ajasta ja siks kai itkettää, mutta kyllä siinä välillä on jotain muutakin. Onneks yöt sentään nukkuu, niin aamuisin yleensä on ihana vekkuli viikari nauravaisena täälläkin <3
Ihanaa sukulointireissua sinne!

Hoopoli, mites vauvauinti meni? Me ei mennä mihkään ryhmään, vaan ihan omatoimisesti vien Joonan (varmaan oman isäni kanssa) meidän sukellusseuran hallivuorolle, silloin siellä ei siis oo ketään muuta. Terapia-altaassa on just ennen meidän vuoroa lähes koko päivän erinäisiä vauvauintiryhmiä, joten vesi on sopivan lämpöistäkin! Eipähän tarvii maksaa itteään kipeäks, kun seuran vuorot on jäsenille ilmaisia :) (suurin syy silti virallisen vauvauinnin skippaamiseen on se, ettei mies tykkää juurikaan vedestä, eikä halunnut aloittaa...) Meillä kans menee sitten aina myöhäseks, kun altaaseen päästään sunnuntai-iltana vasta klo 20! Mutta sit voi laittaa siellä yökkärin valmiiks ja kotona vaan antaa vähän massuun täytettä ja tuupata apinan unille!

Ionalle tervetuloa takas kotomaahan! Vissiin sit vähän säätämisen kautta, mutta onneksi ei sen suurempaa ongelmaa tosta lahopäisyydestä tällä kertaa koitunut :) Ja juu, 3kk neuvolassa saa vissiin useammankin rokotteen!

Haha, Halipossu, mukamas melkein oon pahoillani, että sotkin sun palstailusuunnitelmat ;) Mutta toi aurinko sotki mun, tuskin muuten oisin innostunut Graniin asti lähteä ryhmyttämään vaunujen kanssa :P Ja musta on niin ihanaa, että asutte lähellä, niin mullakin on leikkikavereita! Ja ehkä noilla pojillakin toisistaan sitten seuraa, kun alkavat jotain sellaisesta ymmärtää :)

Saparo, niin siis meillä alotetaan kiinteet just sen takia, että ei tartteis tota maitoa mitään kahden desin kerta-annoksia Joonan nälän tyydyttämiseks tuupata. Nykyään hereillä ollessaan tunnin välein syö, ja sillon menee se desin verran... Kasvanuthan se on, 8 vkon ikäisenä oli sen 60cm/5.7kg (syntyessään 51/3.7), eli ihan vauhdilla mennään. Jaksaa yöt nukkua, tosin iltasin annetaan 120ml korviketta, mutta nyt on taas alkanut tankkaamaan jo 2-3 kertaa yössä, kun yhdessä välissä saattoi syödä vain kerran yössä (eli n. 12h aikana). Mutta jos teillä Kiira nukkuu ja kasvaa hyvin ihan maidolla, niin älä turhaan kiirehdi kiinteiden kanssa! Rintamaitohan on paljon kai useimmiten ravintopitosempaakin kuin tuo korvike, että sillä kai lapsi jaksaakin hyvin :)

Noniin, nyt lopetan tän päivän epistolan sitten hihitellen taas maariselle; onhan se ikävää, kun piti leipoa, mutta mies haluaa lykkiä lihaa uuniin. Nautinnollista perjantai-iltaa sitten vaan kaikille! (ja pahoittelen huonoa alatyylin läppää, meillä vaan ei edelleenkään mistään lihallisista nautinnoista oo toivoakaan, niin puran patoumiani näemmä näin :P)
 
Lauantai huomenta!

Käytiin tosiaan sitten torstaina lääkärissä. Sidekalvontulehdus ja antibioottitippoja apteekista. Hyvin ovat auttaneet ja silmä alkaakin olla jo ihan terveen näköinen. Muutma päivä pitää vielä aamuin ja illon tippoja antaa vaikka oireet olis jo hävinnet. Onneksi ei tarttunut toiseen silmään. korvatkin tutkittiin koska silmätulehdus menee kuulemma vauvoilla tosi herkästi korviin. Luojan kiitos ne olivat puhtaat. Korvatulehdus se olisi nyt tästä vielä puuttunutkin.

Rota on aiheuttanut itkeskelyä ja hurjaa syömistä. Pari vuorokautta ollan syöty tunnin välein. RANKKAA. varsinkin yöt. Pulloa Veera ei halua enää ollenkaan. Isiltä joskus muutamat imut huolii, mutta multa ei kelpaa kuin tissi. Miten sais ton totuttettua pulloon?!? mä kun oon nyt pitkän harkinnan tuloksena päättänyt alkaa vähentämään imetystä. Oon niin väsyny tähän jatkuvaan tissittelyyn ja rintakumien kanssa pelleilyyn siinä samalla. Tuntuu etten muuta te kuin imetä ja imetä koko ajan. Ja enhän mä voi ikinä mihinkään lähteä jos ei Veera suostu syömään pullosta. Mut eihän sitä voi väkisinkään sille tunkea ja lasta huudattaa. saa vielä jotain traumoja eikä syö kohta enää ollenkaan. MITÄ MÄ TEEN?!?!?

Tätä hemmetin tiputteluvuotoakin vaan jatkuu ja jatkuu. tulis sitten kunnon menkat saavista kaataen eikä viikkotolkulla tämmöstä pientä. Vai johtuisko tää sit niistä pillereistä. oon nyt about kolme viikkoa niitä syöny..

Tein eilen ihan törky hyvää lihapataa [:)] muhi uunissa 8 tuntia. aah. ja jälkkäriks mangokakkua jota tarjottiin ristiäisissäkin. voisin laittaa reseptin kun kerkiän. nyt on sitten croisantit uunissa aamupalaks. välissä kinkkua ja mozzarellaa [:D]
 
Ohhoh, kun tuli nälkä sintun menusta! Ja joo, mangokakun resepti kelpaa ainakun mulle! :)
Hyvä juttu et Veeran silmä on jo paranemassa, ikävää pienellä mitkään lääkekuurit!
Mikä pullo teillä on käytössä? Oisko eri pullomallista hyötyä? Ite liputan noiden aventtien ja mammien puolesta, ainu ja nuk ihan suolesta (ainuja silti käytössä etenki reissupulloina).
Voiskohan totuttautua sillain, et ensin sais vähän tissiä ja sit antais puolvälissä pullon? Ja jos pullosta saisi sun maitoa eikä korviketta, niin olis tuttu maku?
 
Sinttu - täällä ei ainakaan poika väsyneenä huoli kuin tissiä. Mutta jos en ole paikalla saattaa vähän ottaa... Eli auttaisko se, jos tarjoat pulloa, kun tyttösi on virkeä ja nälkäinen? Tai sitten raakaa peliä ja sinä lähdet kotoa huitelemaan jonnekin ja miehesi hoitaa pullottelun. Näin oli yks tuttavapariskunta tehnyt, kun mikään muu ei auttanut. Mä kanssa olen noiden avent-pullojen kannalla.

Ja maarinen, mä kyllä kovasti jo odottelen kohtalontoveria tähän odotukseen.... [:)]
 
Onnea Tuik! ja paljon lisää onnellisia vuosia[:)] Jopas siellä on leivottu, leipominen On Hauskaa!

Mutakakun ohje testattu ja nam! Teen toistekin. Tällä kertaa oli vaahtoutuvaa kaurakermaa päällä ja kakunkoristeita, slurp. Nyt on mallasleipätaikina nousemassa. Minäkin tykkään kestitä harvat  vieraamme hyvin, mutta Maarinen on ihan ykkönen tuossa näköjään. SannaKoo sen hyvin sanoi: ei ihme että väkeä ramppaa teidän talossa.

Sinttu ihan samoja ohjeita olisin tyrkyttänyt kuin SannaKoo.. Onhan tuo imettäminen sellaista vuorotonta työtä.

Saparo, minä aion täysimettää niin kauan kuin maito riittää ruuaksi kasvavalle pojalla, on niin helppoa vaikka sitookin jonkin verran. Yritän siksi pumpata aina varastoon, vähän joka välissä (kun muistaisi vain), että on mistä ottaa kun irtaudun kotoa pidemmäksi aikaa. Toivottavasti tuossa esikkoryhmässä sattuu olemaan joku opettaja, tuntuvat olevan osallistuvaa lajia ja varmasti tulisi jo kahvitusehdotuksiakin! Pidän peukkuja! Jos ette olisi muuttaneet, niin olisin jo ehdottanut tapaamista teikäläisen kanssa[:)] Johan me näimme silloin äitipolin aulassa, en ehkä ollut siinä edustuksellisimmassa asussa[8|]

Maidon koostumus vaihtelee näköjään paljon vuorokauden mukaan vai minkähän mukaan, koska äsken pumppasin paksumpaa taas. Yleensä päivällä tulee sitä laihempaa tavaraa.
Maarinen 
joskus kuvasit hyvin tuota kermapintaa mikä jääkaapissa tulee maitoon, kun se seisoo. Ökh, mutta vauvoille namia[;)] Niin, ja itsekäs kai tässä pitääkin olla välillä!

Olipa kiva kuulla että muillakin on alettu osoittaa mieltä. Aloin jo ihmetellä, että onko pojalla jokin tosi huonosti, vaikka tajusinkin että kyllä tuo väsymiseen liittyy. Pitäisi olla jo nukkumassa, kun eka kirkuminen alkaa ja auta armias kun tarjoan tissiä just silloin, vaikka nälkä olisikin jo! Ja juuri ennen oli niin hauskaa, että. Meidän poika yrittää pitää itsensä hereillä juttelemalla. Asiaa tulee ja hymyjä vaikka silmät jo harittaa[:D] Hekottaakin vaikka mille.
Kyllä on ihanaa olla äiti! Tuollainen pikkuveijari sulattaa sydämen täysin. Myös isän ja pojan touhuja katsellessa liikuttuu ihan kyyneliin. Minulla on rakas perhe tuossa kosketusetäisyydellä. Lapsi kasvaa ja ihmettelee maailmaa. Jospa hän on niin onnessaan tästä elämästä ja kaikesta uudesta, ettei edes nukkumaan malttaisi ruveta?

SannaKoo meillä on yksi ostettu Ainun pullo ja kuten Amppukin oli huomannut, aika iso reikä siinä. Kun kallistaa, niin valuu solkenaan! Mutta Ainun pumpun mukana tulleiden pikkupullojen pienemmät tuttiosat ovat parempia. Niihin ei tukehdu.

Onnea Riikka vaikka hurjalta tuntuisikin!

Kuumemittareista hankkiko joku korvakuumemittarin, kun joskus oli täälläkin puhetta erilaisista mittareista? Mihinkähän hintaan, jos sopii kysellä, on sellainen saatu? Kyselin uteliaisuuttani apteekista ja ihna noin suolaista hintaa en maksa mistään mittarista= yli 80e!!

Uuni taitaa olla lämmin ja Valo nukkuu edelleen (puolitoista tuntia ulkona ja tissille, nyt jatkuu sohvalla, jees, omaa aikaa) ja taikina kohonnut.
Kelien suosiessa olen käynyt melkein joka päivä vaunulenkillä aurinkoisessa ilmassa, tätähän me mammat odotettiin joskus syksyllä. Muuten, tähän aikaan viime vuonna alkoi ensimmäiset meistä olla jo raskaana...
 
Oli pakko tulla kommentoimaan nopeasti, vaikka lupasin miehelleni äsken mennä sen kainaloon hakemaan haleja varastoon, kun se huomenna lähtee reissuun... Siis ihan pikaisesti vain: noi korvakuumemittarit on merkistä riippumatta aika tyyriitä. Sitä ajattelee helposti, että kerran se hinta vaan kirpaisee, mutta kyselkääpä myös hintaa niille kertakäyttöisille muovisuojuksille! Muutamamia vuosia sitten niillä oli kanssa todella paljon hintaa apteekissa. Paketissa oli muistaakseni noin 10 kpl ja hinta oli ihan hirmuinen. Tämän päivän hintapolitiikasta mulla ei kyllä ole mitään hajua... Silloin päätin, etten (ainakaan toistaiseksi) edes mieti korvakuumemittarin ostoa. Ja niihin liittyy (ymmärtääkseni) myös sellainen vika, että jos korvassa on paljon vahaa, niin tulos vääristyy...ja tietty muutenkin korvasta mitattuna tuo mittaustulos on hitusen korkeampi kuin kainalosta... Ei muuta kommentoitavaa tähän hätään :)
 
Hei!!!

Venla nukkuu ihania yöuniaan, radioSuomi rallattaa monona etelän säveleitä. Himmeät valot. Tee hautuu kupissa.Rauha on tullut taloon. Mieskin lähti töihin! Huokaus.

ASOITA:
* Meillä on tuo tavalllinen digi-mittari. Katottiin ihmeissään, kun jo laitoksella mittasivat sillä vastasyntyneeltä kainalosta lämpöjä. Ajateltiin, että hyvä homma. Marssittiin kauppaan enempi pohtimatta. Tulin kyllä kassalla tinganneeksi tuttuun tapaan puoleen hintaan sen mittarin. 12 €, halpa tai kallis, en tiijä, mutta semmonen täällä siis on! Toivottavasti ei tarvita pitkään aikaan!

*Voi näitten pikkuisten maailmaa! Meidän Venla otti viimeyönä vähän hermolomaa vieraiden tuomasta jännityksestä. Heräsi syömään 02.00 ja jäi valvomaan viereen. Siinä se nakotti silmät apposellaan kainalossa. Yövalo oli miehen pöydällä päällä, eli hämärää oli. Hän vain tuumaili itsekseen, kurtisteli kulmia ja tuntui selvästi pohtivan päivän tapahtumia. Välillä huokaisi raskaasti ja katsoi minua suurilla silmillään. Voi pikkuista! Sitten aikansa huokailtua pisti silmät kiinni ja nukkui nätisti aamu kasiin! <3

*LELUT. Minä oon vähän repaleina! Venla sai tuliaiseksi semmosen FisherPricen hienon vauvalelun. Niiin. Siinä vilkkuu valot ja nappuloita sormeilemalla kuuluu erilaisia ja eriskummallisia ääniä. Hienohan se on. Niin.
Vaan kun me oltiin ajateltu, että meidän tyttö leikkii vaan OIKEILLa leluilla! Mullahan naama venähti, kun avasin vauva-paketin! Sitä piti tietysti heti näyttää, kuinka se sillä osaa leikkiä. Niin. Osasihan tuo. Hirvee kilikatus ja tekoääniset korat haukkuu muovilaatikossa ja tyttö leipoo innoissaan kapinetta pikku kasillään. Vihreet, siniset ja punaset valot vilkkuu riemukkaassa rytmissä. Niin. MULTA meinasi tulla itku.... pahasta mielestä. Oltiin just eilen päivällä iskän kanssa riemuittu, kun tyttö oli haltioissaan rapistellu sitä Vau-kerhon uutta rapisevaa pehmokirjaa. EN TIIJÄ! Hölmöläsisten hommaa. Nyt meillä siis on tuommonen patteri lelu, vaan taidan vastakin tyrkyttää lapsoselle niitä tyhjiä kaurapuuro pakkauksia ja perinteisiä helistimiä.... Miten te muut?

*KILOT. Karkaa kohta käsistä tää mässääminen. Enhän minä ossaa olla ottamatta sitä toista/kolmatta/neljättä leivosta, kun vierasvaraa pöytään kikutan. Possu mikä possu! Perso mikä perso! Huominen aamu alkaa varmasti taas puurolla ja porkkanalla. Menuu jatkukoon kaalisopalla.... Hiton hiton hitto! (näin se nyt manaa!!!)

Hyvää yötä!

ps. SANNAN on pian parasta SAADA! Lihat uuniin!!! ooOOoooOOooo aaltoja!
----------------------------------
edit: tää haluu ehdottomasti MANGOKAKUN sekä MALLASLEIVÄN reseptit!!! Kait sitä voi välillä herkutella :)
 
Hei!
 
Luistimen terät olivat vielä vireessä, kun kävin niitä tänään testaamassa. Siitä onkin lähes vuosi, kun jäälle olen päässyt - siis luistimet jalassa. Hauskaa hommaa ja neiti nautti äidin jakamattomasta huomiosta. Ei pyllähdyksiä, ei mustelmia.
 
Illalla tuli testattua juustosarviresepti, tosi hyvää ja helppoa, onnistuu jopa tälläiseltä vähemmän taikinaa pyörittäneeltä. Lisäsin täytteeksi kinkkusuikaletta ja pippurista tuorejuustoa, nam. Niitä mahantäytteeksi ja kuinka mukavaa on nyt mennä täyden vattan viereen maata[;)].
 
Onko muut huomanneet (vai onko taas tyhmyyttä) jos vastaa viestiin painamalla sivun alareunassa olevaa "postreply" ei hymiöt toimi? Sivun yläreunasta toimii taas hyvin... Ihmeellistä tai ihmeellisen noloa, jos nörttiys taas putkahtaa esiin. Joka tapauksessa näin tällä koneella.
 
Hiljaisuus on laskeutunut, mies vielä yrittää sinnitellä jonkun elokuvan kimpussa olohuoneessa. Nyt kömpimään peiton alle ja kohti uusia seikkailuja taas huomenna. Hyvää yötä!
 
Aventin pullot on meillä ollu käytössä kun on se pumppukin. Ja ihan sama lopputulos on yrittääkö antaa omaa pumpattua maitoa tai korviketta. sit yks Ainun pullo löytyy eikä siitäkään syöminen nappaa. Tissin perään vaan meidän neiti. Ja oon muutaman kerran yrittäny hämätä antamalla ensin tissiä ja sit salaa välissä vaihtanutkin pullon suuhun. Joo eipä onnistu huijaus. metakkahan siitä vaan tulee. Just muuten hiffasin että meillähän on ne ykkös virtauksen pullotutit niissä aventin pulloissa. hups. pitääkin käydä ostamassa niitä kolmosia. josko ne kelpais...? [&o] kait sen kakkosen virtauksen voi jättää suoraan välistä. johan toi on kohta sen 3kk.

tänään koko päiväks mummolaan. Tulee Veeran pikkuserkku 6kk Kajaanista asti meitä moikkaaman. Saas nähdä mitä Veera tykkää vauvakaverista. Vaikka vähän vanhempi onkin, mutta silti vielä pikkanen sekin.
 
Joo, mitähän minun piti... Valo ulkona nukkumassa ja kurkistelen koko ajan heiluuko käsi vaunuissa. Päätin olla lähtemättä nyt lenkille nukuttamaan poikaa, koska halusin pikkuisen aikaa itsellekin. Vaikka kuinka aurinko paistaa ja on hieno ilma[:)]

Maarinen meillä ollaan aivan samoilla linjoilla piipittävien lelujen kanssa. Yksi löytyy ja sekin on lainakamaa, serkkupoika Valolle sen lainasi kun pakkasi pikkureppuun kaikki vauvalelut, hän ei enää niitä tarvinnut ja vielä eivät tienneet että perheeseen on lisäystä tulossa toukokuussa. Mutta, olenkohan jo kerran täällä tätä kertonut, no, toistamiseen sitten: Valoa alkaa itkettämään sen leikkikännykän äänet. Huuli menee mutruun ja kyyneleet silmiin. (hyvä juttu!) Me olemme kyllä suureen ääneen ilmoittaneet toiveemme kaikille, joilta jotain voi odottaa tulevan. Ok, jossain  vaiheessa joku muovinen isompana voi olla kiva, mutta siinäkin tapauksessa vaikka legoja sitten, niillä me isommatkin jaksamme leikkiä[;)] Eikös ne keittiönkaapeista löytyvät kipot ole kuitenkin parhaita leluja? Ja puiset palikat jne.. ai niin, onhan meillä tuo BabyGym teline, joka on kyllä mieluinen ollut Valolle, mutta äidin tekemä mobile kiinnostaa tällä hetkellä enemmän (ja äiti hymyilee). Aion jossain vaiheessa jotain pehmolelujakin virkata, mutta ehkä sitten kun Valo osaa itse kertoa mikä olisi ki va. Nyt hänellä on muutama pikkupehmo, joita on lahjaksi saanut.
Mitähän mahtoi Venla miettiä, kun niin tuumailutti. Olen kanssa huomannut, että joskus Valo tosissaan tarkkailee asioita ja tuumailee. Paljonhan nämä jo tajuavat. Se on esimerkiksi ihmeellistä, että välillä mobile liikkuu ja välillä ei. Sitä ihmetellään kulmat kurtussa.

Kissa- ja koiraperheet: Joko teillä alkaa vauvaa kiinnostamaan perheen karvaiset? Valo on vasta nyt huomannut kissan viikon aikana ja katselee sitä silloin tällöin, jos tarpeeksi lähelle osuu. Olen myös hiukan silittänyt vauvan kädellä kissaa, se tuntuu olevan kiva juttu. AInakin ilme menee ihmetteleväksi.
Käyn nyt lisäämässä resepteihin sen mallasleivän!
 
Sinttu: Mulle tuli mieleen ton Elegian mainitseman rintakumijutun lisäksi se, että ootko sä ite ehtinyt syödä ja juoda tarpeeksi? Jos äiti ei ehdi syödä kunnolla niin maitoa kyllä tulee, mutta ravintoarvot siinä maidossa ei välttämättä ole kovin hyvät. Ja siksi vauvalle tulee pian taas nälkä. Tai sitten vauveli vaan kasvaa nyt kovasti ja tilailee lisää maitoa tisuihin? Koita jaksaa!

Ruuan laittoon riennän mä!
 
Huomenta! (syntisesti näin totean liki puol kolme, enhän tässä oo pystyssä kovin montaa hetkeä ollut...)

Eilen kävin sitten vähän radalla! Ja voi että, oli se vaan niin siistiä! Oli seurana pari hyvää ystävää, joista kumpikaan ei vauvoista tai lapsista niin välitä, joten luonnollisesti puheessa ja ajatuksissa oli sitten pitkälti ihan kaikki muut jutut. Oli aivan ihanaa ottaa omaa aikaa ja tauko tästä Äitiydestä (vaikka se ihanaa onkin ja Joonaa äärettömästi rakastankin)... Kolmannen karpalolonkeron kohdalla alkoi silmissä tuntua, humala hiipi hihitellen kroppaan. Ensimmäisen maiskuttelun (maistui muuten tosi vahvasti alkoholille, siis tollanen normi 4.7%!) jälkeen tahti oli sitten ihan sama, kuin aina ennenkin ja mopon kahva kääntyi ääriasentoon. Toisen ystävän lähdettyä pitkän työpäivän jälkeen vetämään muutaman tunnin zetaa ennen seuraavan aamun työrupeamaa, siirryttiin toisen kanssa sitten ihan maailman hirveimpään teinihelvettiin (jossa se k-18 tuntuu olevan yläikaraja), eikä poke suostunut millään kysymään henkkareita, vaikka yritinkin kikattaa, et ku me ollaan 16wee... :D Saatiin alennusta myös sisäänpääsystä, taisi sääliä ovityttö meitä, samaa ikäluokkaa meidän kanssa kun oli. Välillä ulos tupakalle kipastua poke ja ovityttö kyseli, että onko hauskaa, ja kyllähän sitä hauskaa oli, vaikka vähän "väärässä" paikassa ehkä oltiin. Huippua, kun meidän sisäänpäästyä alkoi kunnon ysäri-hittiputki! Osa niistä nuorista oli varmaan syntynyt samana vuonna, kun biisit oli tulleet! Ja sitten siellä soi LAMBADA!! Eli mekin oltiin jo yllättäen ihan liian nuoria! Uusimpia hittejä ei tunnistettukaan, mutta niitä onneksi alkoi tippua ihan siinä pikkutunneilla... Piirua vajaa kolme oli kurkkuun ehditty kumota kymmenkunta (en pysty laskemaan, jotain 8-12 väliin...) karpalolonkeroa ja yksi granaattiomena breezeri, humala oli huipussaan ja ääni käheänä siitä nauramisesta ja huutolaulamisesta biisien mukana. Kotimatkalla junassa yritin pysyä hereillä, junalta kotiin tie tuntui kovin kapealta ja yritin vain välttää ojaan joutumista... Neljältä olin jo onnellisesti tuhisemassa miehen sylissä, krapulan ehkäisemiseksi kumosin puol litraa vettä, särkylääkkeen ja suklaata nieluuni. Ja ihme kyllä, tänään sitten puolilta päivin noustessani ei oo ollu krapulasta tietoakaan!! Illasta muistona on vanhat meikit, hiestä takkuuntunut tukka, karhea kurkku ja käheä ääni sekä talvikenkien (ei siis tanssikenkien) aiheuttamat hiertymät jaloissa. Edes Joonan itku ei tuntunut korvassa normaalia pahemmalta! Ihan on sellainen olo, että kun tuo samainen ystäväni täyttää vuosia tän kuun lopussa, niin taidan uskaltautua uudemman kerran kaupunkiin :)

Pranametri, meillä on vaan noita ainun pieniä pulloja, mutta en oo huomannut, että sieltä mitenkään imemättä kauheesti valuis. Enempi ongelma on se tutin pehmeys (ja muoto?), kun Joona saa sen aina ruttuun ja siitä syömiseen menee sitten se puol tuntia. Reissussa ja iltaisin oon just sen takia jopa tykännyt antaa, kun ehtii pikkumies siinä rauhottua kaikesta ylielämisestään. Mutta itsellä kyllä meinaa välillä palaa pinna, kun vähän väliä joutuu ottamaan pullon pois suusta, että saa tutin taas asentoonsa, muutoinhan sieltä ei mitään tuu.
Meillä ei myöskään tota korvakuumemittaria sitten hankittu, kun kaikki sanoivat, että digillä pärjää. Ennestään on se kainalomittari, mutta kävin myös apteekista hakemassa n. 10e maksavan sellaisen taipuisapäisen rektaalimittarin. Jos kuitenkin haluat jonkun muun, niin kannattaa googletella, niin verkkokaupoista varmaan löytyy halvemmalla! :) Itse harkitsin myös otsamittaria, mitä niitäkin oli tarjolla aika monta. Ja Halipossun mainitsemat vaihtopäät kannattaa tsekata sitten myös, koska yleensähän noi lisäosat on sitten halvemmissa malleissa vielä kalliimpia!

Leluista vähän samaa mieltä kuin muutkin kommentoineet.... kotoa löytyy jo kyllä vaikka millä mitalla lapsen mielikuvitusta kutkuttelevia juttuja! Tosin silti jo nyt meillä on jos jonkinmoista pehmoa ja soittorasiaa, vaikka ei tuo apinalapsi osaakaan edes mihinkään tarttua :) Mieluusti noi valo- ja ääniefektejä suoltavat juttuset sais jättää sit siihen ikään, että poika itse osaa ehdottaa jotain tahtovansa...

Tiihuli, kyllä mulla ainaskin toimii hymiöt, vaikka oikeestaan aina nimenomaan tuolta alareunasta napautan vastaus-ikkunan auki?

sinttu, harkitse kuitenkin vielä niiden kakkostuttien ostamista siihen aventtiin. Mä nimittäin ajattelin samoin ku sä, että ostanpa niitä kolmosia, kun kohtahan se ikä jo on täynnä ja tuokin on vastasyntyneestä asti käyttänyt sekä ykkösiä että kakkosia (sattumalta netistä tilatuista pulloista oli kakkoset, enkä ollut tajunnut tarkistaa ostohetkellä). Kuitenkin kolmosissa sitten on sen verran voimakas virtaus, että vaikka Joona hörpyyttämälläkin/lusikasta nielee isompia annoksia ihan hienosti, niin jostain syystä noiden kolmos-tuttien kanssa meinaa vetää pikkasen liian nopeasti, ei saa hengitettyä hyvään tahtiin ja sitten meinaa vetää väärään kurkkuun ja hermostuu. Etenkin jos on tosi nälkäinen, niin käy vielä hassusti. Mistä muuten Helsingistä saa noita tutteja/pulloja? Mä en oo löytänyt ku Stockalta, tosin eipä ne siellä hinnassaan paljon nettikaupoille häviä :) (noissa lastentarvikeliikkeissä en oo kyllä käynytkään, kun ei oo koskaan matkanvarrella...)

Jahas, nyt alkaa jo olla pientä poikaani vähän ikävä. En oo ehtinyt häntä sitten eilisillan sylittää, kun yöllä tietysti jo nukkui ja mies hoiti koko aamun. Just ennenkuin sängystä kömmin pystyyn, niin anoppi kävi hakemassa rääpäleen lenkille ja kuulemma käyvät vielä heillä kotona leikkimässä papan kanssa, että poika palautetaan sitten joskus myöhemmin iltapäivällä tänne. Toisaalta ehkä hyväkin, ettei lapsen tarvii nähdä edellispäivältä tuoksahtavaa äitiään, vaan ehdin käydä suihkussa ja vähän fressautua :)
 
Aurinkoista Sunnuntaita!

Ja terveisiä Tallinnasta [;)]...täällä on taas juttu luistanut palstalla sen verran vilkkaasti, että menee tovi kunnes saa kurkittua kaikki uudet jutut läpi.

Pranametri kyseli lapsen kiinnostuksesta karvaisia kohtaan...meillä on nuo kaksi kissaa ja tuntuu että viimeisen parin viikon aikana Jonne on kiinnittänyt noihin enempi huomiota. Ihmettelee ja jopa naureskelee kissoja katsellessaan. Minäkin olen vauvan kädellä paijaillut kissaa, ja se onkin ollut tosi jännää [;)]

Äidin oli todella vaikeaa irtautua lapsestaan ja olin täysin hermona lähtöhetkellä. Kasvavan levottomuuden kanssa lähdettiin reissun päälle ja monta kertaa teki mieli soittaa vielä ennen kuin laiva lähti, mutta matkaseuralaiset (mies, hänen veljensä ja eräs ystävä) uhkasivat ottaa minulta puhelimen pois, joten soittamatta jäi. Tein pikaisen selonteon kaikesta oleellisesta isälleni ja "mammalle" (äitipuolelleni) ennen lähtöä ja silti tuli vielä monta asiaa mieleen matkan varrella. Heitä vain nauratti (monen lapsen vanhemmat) että antaa äipän höösätä ja kyllä he pärjäävät! Juu, no ei epäilystä, mutta hyvä etten itkua vääntänyt kun sydän syrjällä jätin pienokaisen tänne kotisatamaan [:(]
Oli minulla muutamia valokuvia joita vielä ennen illan aloitusta salaa vilkuilin [;)]...ja ei tuo ollut kokonaan poika puheista pois illan aikanakaan. Itse asiassa laivalla oli yllättävän monta tuttua joille ylpeä äiti pääsi tarinoimaan pienokaisensa kehitystä!

SannaKoon ilta kuulostaa tosi mukavalta ja aika samoilla linjoilla täälläkin sujui.
Mopo karkasi käsistä ja sillä idealla mentiin, että kun otetaan niin otetaan sitten kunnolla ja seuraavan kerran päästään varmaan kesällä jos silloinkaan, että nautitaan nyt.
Breezeri maistui ihanalle ja SmirnoffIce vielä paremmalle. Tuli otettua muutama tujaus salmiakkikossua ja kossubatteria..sitten kaveri päätti juhlistaa miehen ikääntymistä skumpalla...illan myöhäisinä tunteina siideri jo tökki. Tanssijalka löytyi ja jalkoja väsytettiin neljä tuntia putkeen! Miten sitä sitten jaksoikin kun vauhtiin pääsi.
Mieskin valvoi sen 24 tuntia putkeen. Ihania ysärihittejä oli meilläkin ja koko ajan meni vaan paremmaksi...oli tosi kivaa olla välillä ihan vaan aikuisten kesken, ja unohtaa arki, joka on sekin palkitsevaa, ja nyt on hyvä jatkaa siitä mihin jäätin, kun on otettu kunnon irtiotto! [:)]
Seuraavana aamuna hiukan tuntui ja itse kukin oli vielä ihan maistissa [:D]...aamiaiselle ei miehet selvinneet, ja itsekin pakotin itseni syömään edes jotakin. Sitten sai taas kömpiä unille, ja jo parin tunnin jälkeen tämä mamma oli täysin järjissään ja siivosi ahkerana edellisen illan sotkuja! Kotoa oli tullut rauhoittava viesti illansuussa, että hyvin oli mennyt ja poika nukkui rauhassa [:)]
Ei jääty jäihin jumiin eikä edes pahemmin keinuttanut. Väsynyt porukka kotiutui "leporeissusta" ja jos lähtiessä jännitti, niin kotiin mennessä jännitti ihan yhtä lailla!
Oli ihana tulla kotiin. Ja siinä se oli pieni heti ovella vastassa mamman sylistä kurkistellen [:)] Silmiin tuli eloa ja ilme kirkastui kun kuului tuttu äidin ääni!
Ja sitten se ISO ITKU tuli pienelle äidin sylissä! Ja tirahtipa itku äidinkin silmään ikävän purkautuessa kummallakin...

Toinen oli juuri herännyt päiväunilta, niin oli myös nälkä ja märkä vaippa, joten helpotusta saatuaan jo oli hiukan iloisempaa meininkiä. Ja hyvin heillä oli mennyt. Olivat tehneet pitkää vaunulenkkiä, ja poika oli nukkunut pitkiä unia. Yö oli mennyt parilla syötöllä ja mamma vaan ihmetteli, että kyllä on rauhallinen kaveri, eikä ole mikään kovaääninen itkukaan. Ja nukahtaa tosi nopeasti! [:)] Ihanaa kun kaikki oli mennyt tosi hyvin! Ja isäni oli toiminut tuttipullovastaavana (tiskaillut pulloja ja lämmittänyt maitoa)...olivat jopa kissan hiekkalaatikkoa putsailleet ja täällä oli kaikki niin ojennuksessa...oli mukavaa tulla kotiin!
Tuliaisten kera tietty...pojalle ostettiin uusi pehmeä helistin ja kivat sukat. Tuo on nyt kiinnostunut noista helisevistä pehmoista, ja niiden parissa jaksaa viihtyä ja nauraa useamman vartin...

Kyllä sen sitten huomasi kuinka kiinni tuo poika oli koko illan. Kun isovanhemmat olivat lähteneet, niin Jonne oli tosi väsynyt, mutta valvomiseksi meni kolme tuntia putkeen, kun aina heräsi jos yritti laskea nukahtamisen jälkeen sänkyyn. Halusi vain olla lähellä ja sylissä. Ja lopulta se uni sitten siellä jossain vaiheessa voitti, ja yöunet meni ihan rauhassa tuttuun tapaan omassa sängyssä niillä parilla syötöllä. Aamu köllittiin kaikki yhdessä meidän sängyssä ja nukuin itsekin kolmen tunnin päikkärit tuossa pojan kaverina.
Nyt on tänään juttua riittänyt ja poika kertonut varmaan kokemuksiaan [;)]
Tässä arkeen palaillessa meillä nyt menee vielä tovi, kun on ihanaa vaan olla.

Näistä tunnelmista toivottelen Sunnuntain jatkoja kaikille!
 
Huomenia!
Oon tosiaan yrittänyt imettää ilman rintakumeja, mut siitä ei tuu mitään. Veera ei saa otetta ja alkaa vaan kauhee huuto. Voihan se sitten olla ettei saa kumien takia tarpeeks maitoa. hitto! Alkaa ällöttää koko imetystouhu. Tuntuu ettei osaa tehdä mitään oikein..

AVENTi pullotututteja saa ainakin Citymarketista Stockmannin lisäks. Ja muistaakseni oon Prismassakin joskus nähnyt. kai? mut lastentarvikeliikkeessä ei ollut. Mikä on aika outoo...
Täytyy siis ite hakea niitä kakkos virtauksella olevia. Jos kolmonen on liian "raju" vielä. Vaikka turhalta tuntuu rahaa niihin pistää kun melkein jo voin vanoa ettei pullo kelpaa uusilla tuteillakaan.

Eilen oltiin siis mummilla oikeastaan koko päivä. Saldona kahdet kainalokakat. Annoin aamulla satsin Levolacia ja tulos oli sitten sen mukainen. Onneks oli vaippoja ja vaihtovaatetta mukana. Ja mummi pääsi heti pyykille ettei kakat jääny vaatteisiin kotiin asti [:D] oli kiva reissu. Veera pääs ihmettelemään puoli vuotiasta pikkuserkkuaan. Silmät suurena tuijotteli ja jutteli toiselle. Ja kovasti vauvakielellä käytiin keskusteluja pitkin päivää. mitä lie neitokaiset suunnittelivat. Kimpassa ottivat kahdet päivätorkut pihalla mummin lykkiessä samaan aikaan kaksia vaunuja. huvittavan näköstä oli kattoa ikkunasta. Mut ihanaa kun sai ite vähän levättyä kun auttavia käsipareja ja helliviä sylejä oli talo täynnä. Ja mikä parasta, saatiin masut täyteen siskonmakkarakeittoa (mun lempparisoppa) ja jälkkäriks iso kasa lettuja ja mansikkahilloa[:)]
 
Takaisin
Top