Maaliskuun mölinät

NuuNu

Puuhakas puhuja
Tammikuunmammat 2015
Uusi kuukausi jälleen. Kevät tulee! :Heartred

Kirjoitin tämän jo tuonne helmikuu -ketjuun, mutta siirrän nyt tähän aloitukseksi kun maaliskuuta kerran mennään. Tyttö tänään tasan 10viikkoa ja nukkui viime yönä 7,5h putkeen! Tällä viikolla tainnut vain yhtenä yönä herätä selkeästi keskellä yötä syömään, muuten on syöny myöhäisimmillään puolenyön aikaan ja sitten viiden maissa/jälkeen, jonka jälkeen ei välttämättä oo nukkumaan mentykään, kun iskäkin herää kuudelta ja menee seiskaks töihin. Vaikka mahan kanssa itkeskellään välillä kovastikin, auttaa paljon, että on selkeästi muotoutumassa rytmi niin, että öisin nukutaan 6-7h yhtäjaksoisesti. Mies on palannut osittain reissutöihin, eli ollaan välillä viikoilla arjet ma-to kaksin. Illat usein hyvinkin itkuinen lapsen kanssa en kyllä yksin jaksaisi, jos yötkin pitäisi valvoa. Hatunnosto teille yksinhuoltajaäideille!!
 
Onko teillä Nunnuliina vauva aina nukkunut noin hyvin, vai onko unirytmi pidentynyt kun ikää tulee lisää?
Täällä ei nukuta yöllä eikä päivällä kuin maksimissaan 2,5 tuntia :hungover: Siitäkin puoli tuntia on heräämis ähinää.. Joskus nukkui välillä 3,5 tuntia, mutta niitä kertoja on ihan muutama vain.. Haaveilee vain, että tyttö nukkuisi yöllä EDES sen 3,5 tuntia putkeen mutta ei..

Ei todellakaan käy yksinhuoltajaäitejä kateeksi, varsinkin jos sattuu olemaan koliikkilapsi tai muutenvaan ilmavaivainen ja itkuinen.. Itsellä oli tosi rankkoja öitä jokin aika sitten kun yksin koitti valvoa ja tyttö ei vaan nuku.. Luuli saaneensa sen nukahtamaan ja koitti laittaa sänkyyn niin taas heräsi ja siitä kierteestä oli yöt tehty.. Juuri kun luuli itse pääsevänsä sänkyyn niin johan sai taas ottaa tytön syliinsä ja mennä sohvalle kököttämään ettei mies herää.. Sekin ennenkuin tajusi kuinka rankkaa sellainen on, valitti vielä öisin, että "täällä ei ketään muukaan näköjään nuku jos vauva ei nuku!!" kun heräsi tytön itkuun ja ähinään kun koitin sitä sänkyynsä nukuttaa ja itku kurkussa lähdin sohvan nurkkaan taas kerran koittamaan tuhoon tuomittua yritystä nukuttaa toista.. Nykyään sentään mieskin ymmärtää asian ja valvoo tytön kanssa yöllä kahteen-kolmeen ja minä menen nukkumaan n. 21 aikaan illalla ja jatkan sitten tytön kanssa tuosta klo 2-3 :sta aamuun.. Unet ovat hällä niin lyhyet etten edes koita omaan sänkyynsä öisin, vaan sohvalle on tehty peitosta peti johon saa nukkumaan ja itse mahtuu vielä samalle sohvalle jotenkuten torkkumaan.. Toivottavasti unirytmi pitenee kun ikää tulee lisää!
 
Mariel, hyvä, että mies ymmärtää ja auttaa. Kaikilta ei varmaan apua sais...

Meidän poika on 5vk vanha ja nyt kahtena yönä nukkunu 5t putkeen. Sitä ennen ollu toi max 3,5t. Eli kai se iän myötä pitenee. Tai sit tää on joku hetken häiriö, heh. Hope not.
Päivisin nukutaan 0,5-2,5t, pääasiassa tunnin unia. Se rajottaa vähän kodinhoitohommia.
 
Voi, onpas Mariel todella rankan kuuloista. Tsemppiä! Toivottavasti alkaa helpottaa pian!
5-viikkoiseksi meidän piti alhaisen painon takia herättää 3h välein syömään, mutta sen jälkeen kun on saanut mennä vauvan tahtiin niin on pääsääntöisesti mennyt yöt hyvin kyllä. Aluksi heräili 1-2x yössä syömään. Nyt tällä viikolla tosiaan ensimmäisen kerran useampi pitkäuninen yö. On niitä joukkoon mahtunut aiemminkin joskus ja toisinaan taas valvotaan keskellä yötä muutama tunti, jos päivällä on uni maistunut paremmin. Ei meillä ihan jatkuvasti näin luksusta siis ole kuitenkaan! Ja esim tällä viikolla ke tyttö oli yhtäjaksoisesti valveilla kaksia 15min unia lukuunottamatta klo 17-00.30 ja suurimmaksi osaksi huusi, niin maistui se uni sitten kuuteen saakka aamulla. Kiitollinen olen että öisin saa useimmiten nukkua.
 
Mä nostan myös hattua yksinhuoltajille! :) Mies 5pv:n työreissulla ja ollaan täällä pojan ja haukkujen kanssa keskenämme. Hieman jännittää. Tähän mennessä olen usein iltaisin sitten syönyt paremmin, suihkussa käynyt ym. kun mies tullut töistä ja nyt pitää selvitä ilman apukäsiä. Positiivisin mielin mennään :) ja loppuviikosta heti sitten reissuun viikonlopuksi. Tuntuu että poika nykyään koko päivän hereillä, vaunulenkit nukkuu ja usein heti kotiin tultua herää eli aikaa päivisin ei tahdo äipälle jäädä :) onneksi meilläkin yöt sitten nukutaan. Siitä pitää ollakkin kiitollinen :)
 
Täällä neito reilu 5vkoa. Päivät ja yöt edelleen rauhaisat. Yöt nukutaan yhdellä-kahdella syötöllä. Jos unet alkaa klo 20 niin syödään ekaa kertaa yhden maita ja toisen kerran aamuyöllä. Jos taas unille lähdetään 22 maissa niin syödään kerran kolmen-neljän välillä ja seuraavan kerran aamulla.

Päivät nukutaan vielä vähän miten sattuu, selkeästi pisimmät päikyt on iltapäivällä, aamulla ja illalla lyhyemmät unoset. Mutta ihanan rauhaisaa on ♡ likka itkee vain nälkäänsä silloin kun joutuu hetken odottamaan. Masu toimii ja ilmatkin kulkee, jos on tiukassa niin hieronta auttaa. Oma maito riittää ja tyttö syö reippaasti.

Ainoa "ongelma" meidän taloudessa on äidin riittämättömyyden tunne kun on likoilla niin erilaiset tarpeet juuri nyt. Sekä aivan jumissa olevat niskat/kallonpohja ja inhottava huippaaminen niiden seurauksena. Tosi inhottava olo välillä.

Mariel kuullostaa aivan meidän esikolta! Kovasti voimia ja tsemppiä♡ jos yhtään auttaa, se aika varmasti loppuu kyllä kohta ja vauva onkin aivan uusi tuttavuus siinä vaiheessa :)
 
Kevät tule ja lähes takuuvarmasti sillon myös kevätflunssa! :meh::dead:
Kurkku kipeä ja painetta silmien takana/otsassa itsellä. Ei vielä nuhaoiretta. Tyttökin aivasteli koko eilisen päivän ja on tukkoinen. Nenä ei vuoda kuitenkaan. Oli eilen yhteensä vain ehkä 3h hereillä koko päivänä ja muuten heräs vain syömään. Ei varsinaisesti ollut itkuinen, mahakaan tuskin juuri vaivasi, mutta kitunen ja vaisumpi, sylissä vaan viihtyi. Yöllä söi kerran vähän ennen kolmea muutaman min ajan ja simahti saman tien. Vielä nukkuu mutta aivastelua kuuluu välillä. Kaikki vinkit kehiin taudin taltuttamiseksi ennen kuin kunnolla alkaakaan! Vauvan pinniksessä pääty on korotettu valmiiksi ja ilman kostuttamista pyykkiä vauvan huoneessa kuivaamalla voidaan harrastaa. Muuta?
 
Meillä oli kanssa flunssa miehellä ja vauvalla viime viikolla, edelleen yskii/aivastaa välillä mutta ei paljoa. Nenä oli tukossa mutta räkää/limaa tuli hyvin pihalle. Mä otin pojan suihkuhuoneesen nukkumaan kun kävin itse pesulla, pyykkiä ahkerasti kuivatettu ja nuhasta huolimatta ulkoiltiin paljon, tuntui että ulkona oli parempi hengitellä :) meillä oli kyllä hyvin lievä versio nuhasta, tuntui että loppui ennen kuin alkoikaan :) nyt sitten äippä niiskuttaa täällä..
 
Niin siis aiemmassa viestissäni puhun vauvasta, en isommasta pojasta :D hihi väsyttää kai kun repeilyttää omat kirjoitukset :D
toivotaan että teilläkin nunnuliina jää vain pikkuflunssaksi :) neuvolassa sanottiin että talvivauvat sairastaa usein pikku nuhan eikä yleensä pahene kovaksi flunssaksi.
 
Meillä on tähän asti nukuttu max 3h. Illat menny huutaessa ja ne kestää n.18-01 asti, mutta sitten kun nukahtaa niin nukkuu klo8 asti :) ihanaa ja luojalle kiitos
valvotaan illalla eikä yöllä. Tänään sain ensimmäisiä hymyjä aamutissin jälkeen. Ikää nyt 4vko :)

Oon nyt jo 5pvä syönyt antibioottia, tulehdus jatkuu.. Oon varma että kaavintaan lähetään. Kiitos kaikille tsempeistä :Heartred
Oon ollu niin saamaton.. pitäis esikoisen kanssa ulkoilla mutta on niin kuollut olo. On tyttö niin tylsistynyt sisälle että tekee vain pahojaan.
 
iem, onneks kaavinta on pikainen, ei kovin suuri päiväkirurginen toimenpide josta ei jää kipeeks. Toipilaaks toki, muttei kipeeks. Tsempit vielä! ♡
 
Poika on hymyillyt unissaan hyvinkin leveästi ehkä 10 päivän ikäisenä, ehkä aiemminkin. 4 viikon ikäisenä hymyili sylissä joitain kertoja, kun pojalle juteltiin, ja hymy kesti aika kauan (tosin se hymy hyytyi isän sylissä suurinpiirteinen joka kerta kun menin ottamaan kuvaa iPadilla).
tänä iltana sitten juttelin taas pojalle ja hymyilin ja koskin poikaa kasvoihin (kerron missä on leuka, posket, silmät, nenä ja suu).
Poika alkoi hymyillä leveästi ja kun naurahtelin vastaukseksi, poika päästi hiukan samanlaisia ääniä, ja myös jotain muuta ääntä, ja tätä ei ole tehnyt ennen. 6 viikkoa ja hiukan reilu päivä.
Jotain saan päivän tarkkuudella kirjattua vauvakirjaan :cat:
 
Se hymy on kyllä sellainen :Heartred edellispäivänä kun ei täällä oltu taas nukuttu juuri yhtään vuorokaudessa ja koitti nukuttaa toista syliin, ärsytti ja harmitti.. tyttö torkahti pariksi minuutiksi, heräsi, katsoi suoraan silmiin ja väläytti pitkän ja leveän hymyn :) se nosti kyllä omankin mielialan kattoon :Heartred myöhemmin laitoin makaamaan sohvalle viereen ja varmaan samantyylisesti kuin KoBe, leikin käden kanssa vauvan kasvojen edessä ja koskin aina vähän sanoen vaikkapa "poski", "nenä" jne ja taas hymyiltiin ja naureskeltiin :Heartred

Vähän ehkä katkera olen meidän kattolampulle joka sai sen aivan ensimmäisen hymyn :wink alusta saakka katsellut aina lamppua aika hurmiossa ja sille sitten piti ekan kerran hymyillä :D
 
Hymyt on ihania. Meillä tais perinteisesti hymynaama saada ekan hymyn just noin kuuden viikon iässä. Sitä ennen kait ne oli irvistyksiä vatsanväänteistä. Poitsu alkoi myös lähes samaan syssyyn seurustelemaan, ihanaa kujertelua, ihan parasta. Sitte nauretaan (hekotusääni tosin vielä puuttuu) äidin tekemille hassuille äänille.
 
Ja täälläki sairastetaan. Esikoisella nuhakuume. Yskä on myös kamala. Herää aina, kun yskittää. Itellä kurkku kipee myös. Toivottavasti ei tartu ainakaan vauvalle.
 
Yön pikkutunteina jos olis vähän aikaa vihdoinkin kirjotella vähän kuulumisia. Tää on niin hullunmyllyä! Parin päivän päästä vauva on kahdeksanviikkoinen, eikä meillä oo vielä päästy alottamaan totuttelua uuteen arkeen. (Tai ainakaan toivottavasti arki ei tuu jatkuun tällasena...!)

Vauvan paino. Tuottaa tietysti omaa huoltansa kun tyttö ei kerrytä painoo tarpeeks, mutta mitään syvää ahdistusta ei mulla oo koska neito on muuten niin hyvinvoiva. Mulle riitää että kasvukäyrä pysyis nousevana eikä jäis enää paikalleen, eikä varsinkaan enää alaspäin! Mä en noista valtakunnallisista viitekäyristä niinkään välitä jos tytön oma käyrä pysyis tasaisena, mutta vähän säikäyttää jos paino ton ikäsellä menee välillä alaspäin. No, asiaa kuitenkin seurataan edelleen neuvolassa painokontrollein pari kertaa viikossa, ja 25.3. on aika Taysin lastenosastolle jossa asiaa aletaan tarkemmin selvittään. (Paitsi jos nousu jatkuu yhtä hyvänä kun miltä nyt viimeks näytti niin tuskin on sit enää aihetta!)

Oikeestaan enemmän varjoja meidän arkeen on aiheuttanu nää mun sairastelut. Sairastin siis kohtutulehduksen heti viikko synnytyksen jälkeen, ja silloin käytiin vauvelin kanssa vähän osastoltakin hakemassa potkua toipumiseen. Ab-kuurin loppumisesta 3vko myöhemmin (eli viinäme vkon ma) alkoi uusi ab samalla diagnoosilla. Keskiviikkona tilanne kärjistyi niin että mulle nousi kuume ja oli niin valtavat alavatsakivut etten päässy sängystä ylös! Meidät kiikutettiin vauvelin kanssa lanssilla sairaalaan, mutta kaikkien ihmetykseks tilanne helpottui itellään seuraavaan päivään mennessä! (Sain ainoostaan Burana-Panadol-cocktailin!) Kotiuduttiin, ohjeena syödä kuuri loppuun ja kontrolli omassa neuvolassa jälkitarkin yhteydessä.

Jälkitarkastus oli tän toissapäivänä, siis keskiviikkona. Puoli tuntia ennen sitä mulla alko rytinällä nouseen kuume ja terkkarin tarkastuksessa olin jo ihan horkassa. Ultrassa ja alatutkimuksessa kaikki näytti kuitenkin oikein mallikkaalta, joten lekuri epäili että tulehdus olis TAAS uusimassa (muttei vielä ehtiny kunnolla alkaa), ja (edellisenä pvänä loppunut) ab-kuuri olis ollut liian lyhyt. Pika-crp näytti 69, eli Kefexin-Flagyl-antibiootit kymmeneks päiväks ja tervemenoo. Mä itekseni tuumin että aika hepposet perusteet imettävälle äidille kolmas ab melkein peräjälkeen, joten en aloittanu sitä vaan päätin seurata tilannetta pari päivää. Kuume nousi välillä melkein 40 asteeseen, mutta mitään muuta kohtutulehdukseen viittaavaa ei vielä oo ainakaan ollut, ja nyt on kuumekin selätetty! Pyydän pikaserpin tytön painokontrollissa ma, koska jotaintulehdustahan jossain on ollut, muttei ainakaan kohdussa! Onneks en alottanu sitä kuuria! Ei tiedä millanen syy noi ab:tkin on ollu tohon tytön painonnousuun....

Oho, tulihan tarina.. :D
 
Takaisin
Top