Maaliskuisten mietinnät

Tänään ensimmäinen neuvola ja toivottavasti saadaan siellä tietää milloin nt-ultra on. Sen jälkeen aiotaan kertoa miehen vanhemmille . Heille tämä onkin ensimmäinen lapsenlapsi. ❤️

Mulla vaihtuu työpaikka. Sain tietää muutama viikko sitten että minut on valittu vakituiseen työsuhteeseen jossa luonnollisesti on edessä koeaika yms. Ja nyt jännittää kertoa pomolle että olenkin raskaana.. :smiley-ashamed004:smiley-ashamed008
Mietin vaan että entäs jos se palkkaamaan minua?
 
Mä en ota ku d-vitamiinia vakituiseen ja c-vitamiinia satunnaisesti ja rautaa.50mg joka toinen päivä ja 100mg joka toine päivä. Ja foolihappoa
 
Mulla on Pippuriina ollut koko ajan hyvin samanlaiset ajatukset. Isommat lapset ovat jo sen verran isoja, että vauva-arjen, taaperovuodet ym jaksaminen mietityttää edelleen. Noiden masennusten lisäksi mä en nukkunut vuosiin kunnolla. Nyt jo vaivaa unettomuus, mutta se johtunee enemmän töistä. Mies täälläkin kannustaa ja on luvannut ottaa vauvan hoidosta huomattavasti enemmän vastuuta. Sovittiin, että jää vanhempainvapaalle viimeistään siinä vaiheessa kun vauva on 6kk.

Huomenna olisi nt-ultra. Hieman jännittää mennä. Toivottavasti kaikki on ok.

Toivottavasti nt ultrassa kaikki ok.. mulle tulee aika varmaan ensi viikolle ja just puhuttiin että kerrotaan lokakuun alussa ihmisille tästä. Samalla mies pääsee ultraan kattelemaan pikkuista, kun muuten ei pääse kun asuu niin kaukana. Muutto lähemmäs mietityttää myös, siinä tulee olemaan haasteensa mutta täytyy koittaa miettiä positiivisen kautta. Ihmettelen vaan että elämä se osaa aina yllättää :angelic:
 
Mitä vitamiineja käytätte?

Itsellä aika vähän tietämystä tästä..

Mulla on joku Minisun Mama vitamiini. Ihan ok sisältö, näissä on rautaakin niin mulla ainakin on hemoglobiinit pysyneet ihan ok tasolla. Ainakin neuvolan täti sanoi että on ihan hyvä vitamiini :) Ostin vaan tommosen mammavitamiinisekoituksen kun en jaksa napsia monesta purkista noita.
 
Mulla on joku Minisun Mama vitamiini. Ihan ok sisältö, näissä on rautaakin niin mulla ainakin on hemoglobiinit pysyneet ihan ok tasolla. Ainakin neuvolan täti sanoi että on ihan hyvä vitamiini :) Ostin vaan tommosen mammavitamiinisekoituksen kun en jaksa napsia monesta purkista noita.

Mä oon syöny kans purkillisen tota Minisunia. Mulla tulee siitä hiukan ällö olo, niin nyt ostin Multitabsin vastaavan.
 
Mitä vitamiineja käytätte?

Itsellä aika vähän tietämystä tästä..

Mulla on ollu nyt ihan Makrobiosin mama vitamiini seos, mutta heti kun nuo loppuu niin vaihdan orionin multivitaan. Tuo makrobiosin tabletti on kauhea niellä :wtf:
 
Toivottavasti nt ultrassa kaikki ok.. mulle tulee aika varmaan ensi viikolle ja just puhuttiin että kerrotaan lokakuun alussa ihmisille tästä. Samalla mies pääsee ultraan kattelemaan pikkuista, kun muuten ei pääse kun asuu niin kaukana. Muutto lähemmäs mietityttää myös, siinä tulee olemaan haasteensa mutta täytyy koittaa miettiä positiivisen kautta. Ihmettelen vaan että elämä se osaa aina yllättää :angelic:

Näinhän se on, elämä osaa kyllä yllättää. Meilläkin tuli niin puskista tämä, että vähän sopeutumista vaatii. Onneksi vielä 6kk aikaa.

Nt-ultrassa kaikki hyvin, seuloissa ei mitään ja turvotus normaali. Otettiin kuitenkin nipt-verikoe, jotta tietää varmemmin. Iän puolesta jo riskit mietityttää. Kerrottiin sitten ultra jälkeen lapsille ja mies kertoi omille sukulaisilleen. Mulla vähän hankalat välit omiin, niin en halua vielä kertoa. Pojat ovat kyllä olleet hauskoja, ne jo pohtii millaista sitten vauvan kanssa on. Vitsailin eilen miehelle, että muu perhe on enemmän innoissaan kuin minä.
 
Tänään ensimmäinen neuvola ja toivottavasti saadaan siellä tietää milloin nt-ultra on. Sen jälkeen aiotaan kertoa miehen vanhemmille . Heille tämä onkin ensimmäinen lapsenlapsi. ❤️

Mulla vaihtuu työpaikka. Sain tietää muutama viikko sitten että minut on valittu vakituiseen työsuhteeseen jossa luonnollisesti on edessä koeaika yms. Ja nyt jännittää kertoa pomolle että olenkin raskaana.. :smiley-ashamed004:smiley-ashamed008
Mietin vaan että entäs jos se palkkaamaan minua?

Suomen lainsäädännön mukaan on laitonta irtisanoa edes koeaikana raskauden takia. Menee syrjinnän piikkiin, jos toimii näin. Raskaudesta ei tarvitse kertoa työnantajalle ennenkuin 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Mulla on itselläni samanlainen tilanne, aloitan uuden vakkari työn lokakuussa ja pitää nyt ekan ultra jälkeen kertoa työnantajalle asiasta. Itse työskentelen alalla missä valitaan vakkaripesteihin jo pitkällä raskaana oleviakin ja itsekin rekrytoin. Henkilön osaaminen, taidot ym ajaa edelle. Rohkeasti vaan kerrot esimiehellesi ja keskustelet miten olet esim suunnitellut pitää äitiyslomaa
 
Suomen lainsäädännön mukaan on laitonta irtisanoa edes koeaikana raskauden takia. Menee syrjinnän piikkiin, jos toimii näin. Raskaudesta ei tarvitse kertoa työnantajalle ennenkuin 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Mulla on itselläni samanlainen tilanne, aloitan uuden vakkari työn lokakuussa ja pitää nyt ekan ultra jälkeen kertoa työnantajalle asiasta. Itse työskentelen alalla missä valitaan vakkaripesteihin jo pitkällä raskaana oleviakin ja itsekin rekrytoin. Henkilön osaaminen, taidot ym ajaa edelle. Rohkeasti vaan kerrot esimiehellesi ja keskustelet miten olet esim suunnitellut pitää äitiyslomaa

En tiedä, voiko näitä verrata, kun ei oo koeajasta kysymys, mutta mulla on kaveri, jonka määräaikainen soppari loppui raskauden aikana. Kehuttu työntekijä ja kyllä oli puhuttu, että sopparia jatketaan. Raskaus oli sopparin loppuessa ilmiselvää ja yhtäkkiä ei ollutkaan tarvetta enää työntekijälle, eikä sopparia jatkettu. Kaveri ei meteliä nostanut, mutta oisko ollut aihettakaan, kun missään ei lukenut, eikä kukaan suoraan sanonut, että raskaus oli syynä - voisko koeajalla käydä sama? Kai tuossakin työnantaja jonkun karenssin saa, ettei tiettyyn aikaan saa hommaan ketään palkata - kuka sitäkin valvoo?

Mulla on vähän semmonen kuva, että tessit ja pykälät on kyllä täynnä kaikkia kivoja korulauseita työntekijää turvaamaan, mutta niillä saat pyyhkiä vaikka takamustas, kun sattuu tarpeeksi kiero työnantaja ja siinä ei paljoa liitot auta.
 
En tiedä, voiko näitä verrata, kun ei oo koeajasta kysymys, mutta mulla on kaveri, jonka määräaikainen soppari loppui raskauden aikana. Kehuttu työntekijä ja kyllä oli puhuttu, että sopparia jatketaan. Raskaus oli sopparin loppuessa ilmiselvää ja yhtäkkiä ei ollutkaan tarvetta enää työntekijälle, eikä sopparia jatkettu. Kaveri ei meteliä nostanut, mutta oisko ollut aihettakaan, kun missään ei lukenut, eikä kukaan suoraan sanonut, että raskaus oli syynä - voisko koeajalla käydä sama? Kai tuossakin työnantaja jonkun karenssin saa, ettei tiettyyn aikaan saa hommaan ketään palkata - kuka sitäkin valvoo?

Mulla on vähän semmonen kuva, että tessit ja pykälät on kyllä täynnä kaikkia kivoja korulauseita työntekijää turvaamaan, mutta niillä saat pyyhkiä vaikka takamustas, kun sattuu tarpeeksi kiero työnantaja ja siinä ei paljoa liitot auta.


Ainakin jos irtisanomisen syy on "tuotannollisista ja/tai taloudellisista syistä" niin silloin tulee yritykselle minun mielestä sellainen karenssin tapainen. Tai he saa laittaa työpaikan uudestaan avoimeen hakuun, mutta jos ystäväsi hakisi siihen omaan tehtäväänsä niin heidän olisi periaatteessa pakko valita hänet. Jos ei valittaisi niin sitten voisi nostaa jonkun äläkän. Tämä on kyllä minun omia muistikuvia jostain vuodelta X!
Muita irtisanomisen syitä en nyt äkkiseltään muista, mutta eipähän nuo työpaikat varmasti mainitse sanallakaan työntekijän raskautta ettei varmasti tuu mitään sanomista. Koeaika taas on niin häilyvä, siihen riittää pienemmätkin syyt että työsuhde päätetään. :bookworm: Tulisipa joku HR-asiantuntija tänne kertomaan että miten nää jutut oikeasti menee! :)
 
Tänään ensimmäinen neuvola ja toivottavasti saadaan siellä tietää milloin nt-ultra on. Sen jälkeen aiotaan kertoa miehen vanhemmille . Heille tämä onkin ensimmäinen lapsenlapsi. ❤️

Mulla vaihtuu työpaikka. Sain tietää muutama viikko sitten että minut on valittu vakituiseen työsuhteeseen jossa luonnollisesti on edessä koeaika yms. Ja nyt jännittää kertoa pomolle että olenkin raskaana.. :smiley-ashamed004:smiley-ashamed008
Mietin vaan että entäs jos se palkkaamaan minua?

Eipä sitä tarvitse kertoa. Koeaika on ilmeisesti sen 4kk?, joten raskaus saattaa alkaa näkymään siinä, mutta ei pomot välttämättä kehtaa alkaa kysymään ennen kuin itse ottaa puheeksi. Raskaus ei saisi vaikuttaa työsuhteeseen, mutta kyllähän se joissain tapauksissa on vaikuttanut, ja työnantajat keksii kaikenlaisia syitä lopettaa työsuhde. :bored:

Itsekin aloittanut töissä vasta keväällä ja nyt jo pitäisi kertoa, että en voi ensi vuonna juurikaan töitä tehdä. :angelic: Odotan kyllä vielä rakenneultran ennen kuin paljastan salaisuuden töissä. Haluan kuitenkin kertoa ajoissa, koska minusta se on reilua. Onneksi työsuhteeni ehdittiin vakinaistaa.
 
Mitä vitamiineja käytätte?

Itsellä aika vähän tietämystä tästä..

Mulla on käytössä minisun mama, tosin hirvittävän huonosti välillä muistan ottaa niitä. Piilotin purkin anopin vierailun ajaksi ja meni varmaan viikko, että en syönyt niitä ollenkaan, kun olin unohtanut koko vitamiinien olemassaolon. :rolleyes:
 
Oletteko tunteneet jo vauvan liikkeitä? :angelic:

Instassa yksi suosittu bloggari hehkutti kuinka raskausviikolla 15 tunsi jo kädellä vatsan päältäkin vauvan potkun. Itse olen samoilla viikoilla ja en kyllä ole tuntenut yhtään mitään, vatsaakaan ei vielä ole näkyvissä ollenkaan o_O. Tämä on esikoinen, eli en kyllä ehkä oikein edes tiedä millaisia tuntemuksia odottaa, mutta tuntuu niin epätodelta koko raskaus edelleen, kun juuri mitään oireita ei ole ollut eikä ole ja missään ei mitään näy, paitsi viikko sitten nt-ultrassa kaikki oli aivan hyvin :joyful:

Kai nämä on niin yksilöllisiä juttuja, mutta olin vaan niin huvittunut ja äimistynyt, kun toinen samoilla viikoilla postaa someen kuvia selvästä raskausvatsasta ja hehkuttaa selviä potkuja, jotka puolisokin vatsan päältä kädellä tuntee. Itse epäilen edelleen ajoittain, että tämä on joku suuri huijaus ja sisälläni ei kasva muuta kuin iso kupla ilmaa :laughing025
 
Oletteko tunteneet jo vauvan liikkeitä? :angelic:

Instassa yksi suosittu bloggari hehkutti kuinka raskausviikolla 15 tunsi jo kädellä vatsan päältäkin vauvan potkun. Itse olen samoilla viikoilla ja en kyllä ole tuntenut yhtään mitään, vatsaakaan ei vielä ole näkyvissä ollenkaan o_O. Tämä on esikoinen, eli en kyllä ehkä oikein edes tiedä millaisia tuntemuksia odottaa, mutta tuntuu niin epätodelta koko raskaus edelleen, kun juuri mitään oireita ei ole ollut eikä ole ja missään ei mitään näy, paitsi viikko sitten nt-ultrassa kaikki oli aivan hyvin :joyful:

Kai nämä on niin yksilöllisiä juttuja, mutta olin vaan niin huvittunut ja äimistynyt, kun toinen samoilla viikoilla postaa someen kuvia selvästä raskausvatsasta ja hehkuttaa selviä potkuja, jotka puolisokin vatsan päältä kädellä tuntee. Itse epäilen edelleen ajoittain, että tämä on joku suuri huijaus ja sisälläni ei kasva muuta kuin iso kupla ilmaa :laughing025
Olen tuntenut vauvan liikkeitä ensimmäisen kerran rv 12+ ja nyt pari viikkoa myöhemmin jo päivittäin useamman kerran. Kohtu on vielä niin alhaalla häpyluun alla ainakin itselläni, että en vielä tunne liikkeitä käteen. Viime raskaudessa tunsin käteen liikkeitä rv 16+ alkaen.
 
Oon tuntenut noin viikonverran ajoittain jonkunsorttista möngerrystä mahassa, ja olettanut että nämä vois mahdollisesti olla jotain vauvan liikkeitä :grin nyt 14+3, ja innolla odotan että maha tulee kunnolla ja liikkeet niin selkeäksi että voi varmaksi sanoa ne tunteneensa :angelic:
 
Liikkeitä tuntunut nyt parina päivänä, nyt 13+4. Ei kyllä varmasti hetkeen vielä päällepäin tunnu :)
 
Usein uudelleen synnyttäjä tuntee aiemmin liikkeitä. En tiedä selittyykö sillä, että osaa ne jo tunnistaa, vaiko jotenkin siitä, että siellä kohdussa on jo aiemminkin ollu elämää.

Liikkeiden tuntumiseen vaikuttaa myös moni muu seikka. Kuten kohdun asento ja istukan sijainti. Myös se, missä ja miten vauva tykkää majailla. Jos potkut tulee aina kohti selkää tai istukkaa, niitä ei niin tunne.

Itse oon tässä kuudennessa raskaudessa ollu tuntevinan rv 10+ lähtien liikkeitä sillon tällön. Edelleenkään rv 14+3 en kuitenkaan tunne liikkeitä päivittäin. Mulla eteenpäin kallistunut kohtu, joka edesauttaa liikkeiden tuntumista. Tosin istukka on myös edessä, ilmeisesti potkut joita sillon tällön tunnen, on tullu istukan viereen.
 
Täällä ei liikkeitä vielä (rv 14+0), mutta välillä sellaista muljuamista tuntuu, mitä aiemmissakin raskauksissa. Ultrassa istukka näytti olevan tuossa aika kohdun etuosassa, niin voi olla että peittää liikkeet pitkäänkin.

Toiseen ketjuun kirjoittelinkin, että nipt tutkimuksessa kaikki normaalisti ja selvisi samalla sukupuoli. Aikamoinen yllätys oli kuulla, että meille tulee tyttö :wideyed: Mies ollut alusta asti mun olojen vuoksi sitä mieltä, että tyttö se on. Tuumasi eilen, että kun jää sitten vauvan kanssa kotiin, että tuleekohan siitä isin tyttö:Heartred Appivanhemmat ovat onnesta soikeita, kun kaikki muut lasten lapset on poikia (4).

Nyt alkaa vähän jo itsellä konkretisoitua tää raskaus ja todellisuus, kun sai sukupuolen tietää.
 
Takaisin
Top