Maaliskuisia mietintöjä

Spiraali kyllähän tollanen sairaalareissu vie voimat! Hyvä kuitenkin ettei ollu mitään pahemmin vialla. Vaikuttaa saman tyyppiseltä vaivalta kun mulla oli sillon viimeviikolla. Toivotaan ettei kipu palaa!

Saumurissa neulat ja langat pujoteltuna. Voittajaolo! Mutta säätöjä en jaksa enää tihrustaa, jääpä huomisellekin jotain hommoo :)

Mie mietin tänään että miten toi ravinto oikeesti vaikuttaa vauvoihin: meillä on lähipiirissä yksi nainen, joka ei syönyt kovin hyvin raskausaikana (pelkäsi painonnousua), neuvolasta silti kehuttiin "hyvä vaan kun et ole lihonut"..
Tämän naisen eka lapsi sai alle 3-veenä lasit, toisella käytösongelmia ja kolmas tyttö käynyt kasvukontrolleissa koko pienen ikänsä (6 kk).
Miksi neuvola kannustaa joitain äitejä olemaan tikun laihoja? Miksi neuvolan kokeneetkin tädit näkevät asian positiivisena eivätkä ajattele esim. Että äiti voi olla syömättä tai syödä vain salaattia?
Me "nesteenkerääjät" ollaan sitten syynissä kun se on heille mukamas päivänselvää että "äiti syö vaan liikaa".
Ei oteta geenejä huomioon, äidin ruumiinrakennetta.
Ja noi käyrät, kuka sanoo että 3 kg "täydellinen vauva" :D
Nauran aina noille Vau.fi:n "vauva on 38 viikolla 2800 g" :Ddd Joo, mun poika oli yli 4 kg jo tuolloin, mutta hyvin kehittynyt, nykyään fiksu lapsi, tunnistaa joitakin eläimiä enemmän kuin aikuiset yms.
Niin mun pitää opetella sulkemaan korvat kaikilta neukkutädeiltä, jos mun vauva kasvaa terveenä tuolla ja syön hyvin, niinkuin pitää ja liikun hyvin niin ihan sama miten paljon lihoan ja ihan sama mitä mun paino Voisi olla jonkun mielestä, mie en ole mikään neuvolan täydellinen käyrä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Muokattu viimeksi:
liii-saaa mä mietin vähän samaa mutta eri kantilta sillon kun ä-polikäynnin jälkeen sain vauvasta sen kokoarvion jonka mukaan vauva onkin tosi pieni vaikka odotin vauvan olevan jossain yläkäyrällä! Oon mielestäni pääasiallisesti syöny tosi terveellisesti koko raskausajan. En oo syöny liikaa enkä liian vähän. Painoa on kuitenkin mun mielestä syömisiin nähden tullu tosi paljon. Tiedän kyllä että mun kroppa kerää tosi helposti nestettä mutta ihmettelin silti että miten mun ruokavaliolla ja niin pienellä vauvalla paino on noussu nyt yli 11kg. En ymmärrä mitä ja missä se kaikki paino on! Ja ennenkaikkea ihmettelen miks isompi osa siitä painosta ei oo menny vauvalle...Saishan se mielellään olla vähän isompi että koko lähentelis mieluummin keskikäyrää kun olis hädin tuskin alakäyrällä!

Toivottavasti oon kuitenkin osannu syödä tarpeeks hyvin että pienestä koosta huolimatta vauva olis saanu tarvittavat ravintoaineet ja jatkais mahan ulkopuolellakin kehittymistä normaalisti :)

Enkä sano sitä etteikö voi käydä huono tuuri ja saada kaikesta huolimatta sairasta vauvaa..
Mutta, mietin vaan tota neuvolan suhtautumista asioihin kun äiti, joka menisi tuulessa nurin kävelee neuvolaan "kyllä se vauva ottaa mitä tarvitsee vaikket lihokkaan" ----> Silti puhutaan joka puolella kuinka vauvan on saatava tietyt ravintoaineet.
Äiti, joka lukee ravintoaineista kaiken, syö terveellisesti saaden kaiken ja liikkuu vielä päälle ja silti lihoaa "no, kannataisko vaikka ateriakokoja pienentää?" ---> Ennen raskautta olin kova santsaamaan ja nyt syön yhden annoksen, salaattia sivussa ja jos mahaan mahtuu niin leivän :) Ja silti - kohtaan neuvolantädin katseen "niin varmaan, syöt karkkia 24/7".
Hitto, toivottavasti tulevaisuudessa tutkivat enemmän näitä asioita ja ymmärtävät että aina ei ole siitä kiinni se lihominen että äiti syö itseään ja vauvaa hengiltä.

Ja Hymykuoppa, en tiedä painoindeksiäsi, mutta näytät kovin laihalta.. Että eiköhän se 11 kg ole sulle ihan hyvä, varmaan saisi nousta enemmänkin :)
Jos olisit ollut ylipainoinen jo ennen raskautta niin silloin ei saa vissiin lihota kuin max 6-10 kg, tjtn tonne päin.

11-15 kg normaalipainoiselle ja alipainoisella saa nousta paino vaikka 18 kg saakka, näin muistaakseni oli. Mä sain kotiin epikriisin synnärivastaanottokäynniltä raskausdiabeteksen takia ja hiukan hymyilytti et äiti on kiinnittänyt nyt huomiota ruokavalioon, koska olen kiinnittänyt siihen aina huomiota ja olen normipainoinen. Toki esim.tunnin vesijuoksun jälkeen on tullut vedettyä 3 voileipää, mut nyt sit katson et pari leipää ja vaikka raejuustoa päälle, ettei sokerit nouse.

Kyllä siihen mahaan muutakin mahtuu kuin vauva, painoa kertyy tosi monesta asiasta ja mun mielestä on vaan hyvä, et hoikilla, kuten hymykuopalla, paino nousee ja vauva saa siten riittävät eväkset syntymää varten ja tietty sen jälkeenkin. :)

Niin, sehän siinä on että pitää kuunnella omaa kehoaan.. Itsekin kun vielä uskalsin käydä vesijuoksemassa ja vedin siihen alkuun jumpat, niin kyllä oli sen verran nälkä sieltä tullessa että meni puuro ja 2 leipää ja maitoa lasillinen :) Eikä mitää mässyä, mohrua ollut. Nyt ei edes 1,5 h liikkuminen aiheuta sellaista nälkää.. Ruokahalu pysynyt aika tasaisena... Laihduttamaan en ala raskauden aikana, tiedän kyllä niitäkin joista mainitsin että laihduttavat melkein raskausaikana eivätkä kuuntele kehoaan ja seuraamukset ovat joillakin huonot.
Mutta jokainen tekee mitä parhaaksi näkee, saattaa vaan olla että jos mulle vielä vinkataan painonnoususta neuvolassa niin sanon muutaman sanan takas ;)

Niin no mulle sanottiin ekassa neuvolassa että n. 15-16kg nousu olis mun kokoselle sopiva eli siihen nähden ei oo tullu liikaa vaan on menty just oikeeta vauhtia. Mä vaan toivoisin että vauva ei olis liian pieni niinkun en toivois liian isoakaan vauvaa. Ja kun mun paino on noussu tasasesti ja hyvin niin jotenkin oletin et se menis vauvallakin niin...

Mie oon taas ollu se neuvolan täydellinen käyrä tyyppi ja toi beibikin, mutta sanotaan nyt täysin rehellisesti syön niinkun ennen raskautta lukuunottamatta sitten niitä kiellettyjä ruokia joita yritän välttää viimeseen asti. Enkä oo hirveesti liikkunu. Alkuvuodesta Crossailin sen minkä kerkesin, kun keho anto vielä, mutta nyttenkin karkkia ekaksi naamaan vedän. Ja painoa noussut "vaan" 13kg mikä on melko vähän mitä ajattelin, kun en oo alkanu mikskään salaatin pupertajaksi.

Että luulen jopa sillä on merkitystä miten keho lihoo tai laihtuu raskausaikana, että miten on syöny vaikka 20vuotta ennen raskautta. Koska sun keho on tottunu siihen ravintoon mitä se on saanu koko elämänsä. Niinku mieki oon syöny karkkia ylenpalttisesti iha pikkulikasta lähtien ja silti en oo lihonu, paitsi teininä baareilulla turvotin itteni +8kg.

Voin sanoa, et jos vaihtaisin ruokani kevyempään, että mie riuhtoisin niin pahasti väsymyksessä, että ei usko erkkikään. Oon tottunu syömään lihaa/kalaa/kanaa päivittäin, jos yritänkin pärjätä pelkillä kasviksilla nii ai jukolauta, et oon vihanen, kun on nälkä! Ja sit väsyttää, kun en jaksa..

Yhessä vaiheessa raskautta yritinkin tuota kasvispuumia, mut jännä, miulla oli painonnousu juuri suurinta sillon 880g/vko, mut sittenkun palasin entiseen nii se on ollut 460g/vko! Mut sanon tähän vielä, että syön toki hedelmiä ja vihanneksia normaalistikin ruualla sillon tällön, mutten elän niillä täyspäiväisesti.

Ja vauva on kasvanut keskikäyrällä "oppikirjojen" mukaisesti vaikka puputan sokeria.

Ne kaikki kilot ei oo pelkkää vauvaa. Meidän verimäärä lisääntyy, elimistö valmistautuu maidontuotantoon ja siihen tarvitaan myös rasvakudosta yms paljon asioita, mitä ei ehkä tuu ajateltua.

Painonkerääminen on yksilöllistä ja luottaisin siihen omaan kehoon. Jos se kerää kiloja terveellisestä syömisestä huolimatta, niin todennäköisesti siihen on syynsä.

Mä oon ollut melko "huolimaton" kaikissa raskauksissa (paitsi nyt) näiden syömisten takia eli syönyt entiseen malliin. Painoa on tullut vaihdellen 9-14kiloa. Eniten tuli esikoisesta.

Ja oon jossain sanonutkin sen, etten ymmärrä mikä ihanne on 3kg vauva, kun keskimäärin vauvat painaa 3,5-4kg ja normaali vastasyntyneen paino vaihtelee 2,8-4,6kg. Vauvakaan ei ole pelkkä paino. Lyhyt ja kevyt vastasyntynyt näyttää pulleammalle kuin pitkä ja kevyt.

Oma esikoinen painoi sen 3kg ja oli 51cm pitkä ja oli ihan rimpula verrattuna veljen 46senttiseen kolmikiloiseen. Ja mikä hassuinta, päänympärys tuolla kolmekiloisellani on ollut sama kuin yli puoli kiloa painavammalla pikkuveljellään.

Mä en tiiä noista ihannejutuista mitään. Miulle on ollut sama minkä painonen sieltä tulee. Tarkoitan lähinnä jos menee yli 4kg ni sit menee. Oon vaa kuullu, että "parempi kolme kilonen, kuin nelikilonen". Viimeks eile äiti sano noin, mutten kehtaa noihin, kun nyökytellä. Vaikka onhan se kai nyt helpompi synnyttää pienempi kuin isompi (?), mutta ei ne nelikiloisetkaan oo jääny syntymättä!

Ja silleen ajattelee, et jos vauva ei oo ns. alipainoinen niin miks sit huolehtia jo pienen painosta! Paitsi sitten terveydellisistä syistä, mut lähinnä tarkoitin tuon ihanne painon tavoittelemiseksi.

Paitsi sitten pelkopolilla kävijät joille on helpotus, et se vauva on mieluummin keskikäyrällä kasvava. Mut muute en ymmärrä tota ihanne paino juttua.

Jotkut kasvaa keskikäyrällä ja jotkut yläkäyrällä. Ei vois olettaa, et kaikki vauvat ois syntymäpainoltaa samanpainoisia.

Ja vasta ennen joulua oli uutisissa juttua, kuinka neuvoloiden käyrät on vanhentuneita...

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

No mikä kellekin on helppoa. Mun esikoinen oli kiinnittynyt väärään ja hankalampaan (avosuinen laki-otsatarjontaan) asentoon tilavan lantion ja pienen kokonsa takia, niin oli hankalampi synnyttää kuin nelikiloinen, joka sekin tuli avosuisesti, mutta sentään raivotarjonnassa.

mä sanoisin, että sopivankokoinen suhteessa omaan lantioon on helppo synnyttää ja nelikiloinen on helpompi käsiteltävä kuin rimpula kolmikiloinen. Mutta tää on mun oma kokemus.

Niin ja tarkoitin sellaista yleistä ihannetta mikä nyt on joissakin keskusteluissa esiintynyt, et sen vauvan pitäis olla mieluummin kolmekiloa eikä missään tapauksessa yli 3,5kg.

Niin totta! Tolleen kun ajattelee niin kyllä voisin olla samaa mieltä vaikken ookkaan synnyttänyt viel ainuttakaa. :) Oon myös kuullu melko paljon tuota, että isompi lapsi on ollut helpompi synnyttää kuin pienikokoinen! Mut tällei kun ei oo kokemusta niin paha ottaa niin jykevästi kantaa noihin. :)

Jonppu: Siis miten vanhentuneita? En oo kuullukkaan? :eek: Miksähän niitä ei päivitetä sit.. :oops:

Ne uudet käyrät on tulossa. Nykyiset on tehty jostain 50-70 -lukujen vauvoista, joten eihän ne nyt mitenkään ole ajantasaiset. Nykylapset on hoikempia ja pidempiä.

Takaisin