Maaliskuisia mietintöjä

No jo ois aika vaihtaa joo! :confused: Ihminen on tosta ajasta kuitenkin muuttun kasvun suhteen..

Niin, sehän uutinen oli, että kasvukäyrät on jostain 50-luvulta.

Eikös se vauvan pään koko vaikuta ensisijaisesti siihen onko hankala synnyttää vai ei? Koska päähän sieltä normaalisti ekana tulee. Musta ainakin tuntuu, et kun sai sen pään ulos, ni loppu vauva lähes solahti pihalle.
Tosin en ole kyllä luin sen yhden synnyttäny alateitse. Molemmat pojat oli 3,8kg ja ainakin mun mielestä olivat just sopivia. Oli helppoja käsitellä, kun olivat suht jänteviä jo syntyessään. Olisin varmana kauhusta jäykkänä, jos mulle syntyis joku alle 3kg vauva. Sehän on niin pieni tirppana.. :)

Ainakin neuvolakortin sf-mittakäyrä näyttää olevan vuodelta -78 eli perustuu varmaan sitten lukemiin jostain 40-50-luvulta alkaen. Taitaa muut käppyrät siellä olla samaa aikakautta.

Edit. Kas, muutkin ehti jo kommetoida samaa :)

Eile äippäpolin lääkäri sano, että pään muodolla ei niin oo merkitystä, kun kallo on auki, et se myöntäilee synnytyskanavaa kyllä. Mutta sano jotenkin siihen suuntaan, et pyöreä pää ois parempi, meiä poitsulla on pyöree pää, mut sano sit sen jälkeen tuon, et ei sillä niin iso merkitys oo sillä muodolla.

Niihin kasvukäyriin on kerätty tietoa niin monelta vuodelta että sen takia ovat niin vanhoja. Siis että mikään vuoden otos ei riitä tollasen mittariston pohjaksi. Jos en nyt ihan väärässä ole, niin uusia ollaan tekemässä, eli keräämässä aineistoa.

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus/tyokalut/kasvukayrat_ja_seulat

Kuten tuosta näemme niin uudet käyrät jo on olemassa mutta niitä ei ole otettu vielä käyttöön!

Mä oon itse jotenkin ollut mielissään isoista vauvoista, ikään kun se kilomäärä olisi joku meriitti..:oops:, mutta vasta tuon viimeisen alle 3,5kg(tämä siis ollen pieni..) synnyttyä tajusin sen miten sillä painolla EI OLE mitään merkitystä! Ei synnytyksen vaikeuteen, rakkauden syttymiseen, lapsen terveyteen ja ihanuuteen!:smiley-angelic003

Munkin vatsa kasvaa tasan keskikäyrällä, toisin kuin esikoisesta (yläkäyrällä) jossa painoin vain 19 kg enemmän kuin normisti, nyt rv 32 painan 20 kg enemmän kuin normaalisti - paino saattaa kyllä tehdä vielä laskukauden nimittäin esikoisen odotuksessa mulla oli kerran paino yhden kuukauden miinuksella, oisko ollut rv 34 neuvola..
Eilen kävin vaa'alla ja painoin 87 kg, sitä edellisenä 90,5 kg..
Pahimmillaan paino heittää 4-5 kg / päivä :D Vaa'assa ei ole vikaa.
Noh, onneksi vieläkään paikat, selkä, lonkat, mitkään ei ole rikkoutuneet vaikka olen neuvolan käyrien mukaan "liian iso" ja munhan kaikkien odotuksien mukaan pitäis olla tässä painossa huonossa kunnossa - mut mie silti jaksan spinnata enemmän kuin mies, joka tekee raskasta ruumiillista työtä, mikä ei täsmää? No ne neuvolan olettamukset.
Just pulkkailtiin yli 1 h ja rämmittiin metsässä ja kohta tää "liian paljon painoa"-diagnoosi hyppää 1 h:n ajaksi spinningpyörän selkään :D Voi ku neuvola asentaisi kamerat tänne niin näkisi miten mie liikun ja syön niin menis niiden vanhojen tätien pullat väärään kurkkuun.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Muokattu viimeksi:
Ainiin, ja edellisessä raskaudessa täti mietti mistä kaikesta ruoasta voisin luopua :D Kysyin ihan suoraan että mistä luulet mun saavan päivän loput kalorit, jos jätän sen ja sen pois?
En nimittäin esikoisestakaan turhia syönyt.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mie taas oletin noitten käyrien tai nimenomaan sf-mitta käyrän olevan, et mite vauva kasvaa eli sf-mitan mukaan juuri yläkäyrän mukaan menee, mutta ite vauvan kasvukäyrä menee keskikäyrällä. Eilen tuli miulle tämä selväksi.

En kyllä luota noihin käyriin yhtään, sit sen näkee :)

Sent from my iPhone using Va

Muokattu viimeksi:
Mullakin on luottamus käyriin aika vähissä mutta kyllä se silti vähän huolestuttaa jos mittaustulokset menee käyrien ulkopuolella tai muuten jotenkin epänormaalisti...

Ihan mielenkiinnolla odotan synnytystapa-arvioo reilun viikon päästä ja että saadaanko siellä yhtään samansuuntasia mittaustuloksia kun viimekerralla kun mitattiin. Voihan se olla että noikin arviot on vähän mittaajasta kiinni.

Aivan! Kaiken kukkuraksi sieltä löytyi hänen omia vauva-vuosikasvaateita, supersöpöjä itsetehtyjä hellemekkoja 50-luvun alkupuolelta. :) no, kai mie jatkan suvun perinnettä ja säilytän ne... Tod. näk. lapsemme on poika, joten käyttöä ei ole, mut eihän sitä koskaan tiedä jos lisää lapsia tulee. Äitini kuoli jo vuosia sitten, joten tuntuu vaikealta hävittääkään niitä tässä vaiheessa. Siirrän ne sitten perintönä omille lapsilleni... :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulle tuli vähän semmonen "paniikki" että entä jos tämä lapsi ei ookkaan terve!? Onko kellään muulla tätä pelkoa? Tiijän että sitä on turhaa ressata etukäteen koska se on semmonen asia jolle ei mitään voi. Oon varmaan vaan niin kylmä ihminen mutta tiijän että minusta ei sairaan lapsen äidiksi oo. Oon nähny niin läheltä sitä elämää kehitysvammaisen lapsen kanssa että ite en siihen kykenis. Toivon että saan tämänkin pelon työnnettyä jonneki syrjään.

Huomaa että on viikonloppu kun foorumilla on näin rauhallista! Mulla lähti just taas toi mies töihin niin selailen sit loppuillan foorumia ja odottelen että jotain mielenkiintosta tulis vastaan :)

lyyti mulla oli jossain raskauden puolivälin paikkeilla kans samanlaista pelkoa, mutta nyt en kyllä oo enää pelänny sitä. Muutaman kerran enää nähny painajaisia siitä ettei vauvalla oliskaan kaikki hyvin. Oon vaan ehkä jotenkin hyväksyny että mahasta tulee mitä tulee ja se on kuitenkin mun rakas lapsi. En osaa enää olla niin huolissani.

Mäkin oon mieltynyt tohon keskimmäiseen! Ehkä siistein kokonaisuus, mut miehellä on joku fiksaatio tohon viiksivallu bodyyn. Mutta häneltähän ei kysytä :wink

Takaisin