Maaliskuisia mietintöjä

Muutama vuosi takaperin oli uutinen kuinka perunalastut aiheuttaa syöpää. Että tarpeeksi kuin tutkitaanhuhkitaan, niin kohta ei saa hengittääkään.
Kaikki on suhteellista. Ja jokainen varmaan tekee juuri niinkuin itsestään on paras.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Joo mutta näitähän riittää näitä listoja nykyään että "saattaa aiheuttaa" tai niinku raskaus aikana et "ei suositella" :D Toiset seuraa orjallisesti ja toiset ei. Ei se kenestäkään sen huonompaa odottajaa tai äitiä tee ;) Mut tieto lisää tuskaa. Miunki äiti ollu suorastaan kauhuissaan kuinka paljon tuota nykyään onkin esim. Odottajalla rajoituksia ja näitä kuuluisia suosituksia.
Eli etiäpäin vaan pallomahat, jokainenhan tässä vielä ainakin omalla tyylillään eteenpäin menee :D

Jep, tieto lisää tuskaa. Eikä varmasti auta ku saikuttaa kotona neljän seinän sisällä ja on liikaa aikaa miettiä _kaikkea_ :grin

Ja jos otetaan huomioon kaikki mitä on lähitulevaisuudessa ollut, et ei saisi syödä tai ei suositella, kun lisää jonkin syövän/sydäntautien riskiä, on listalle menneet; vihannekset, hedelmät, viljatuotteet, maitotuotteet ja lihat.. Nii mitä siinä jää jäljelle, vesi? :P

Ja kovat on riskit vedessäkin..es NOKIAAA-eikös siellä viime vuonna(?) jätevesi päässyt vähän väärään putkeen:grin?
Kuolema tulee yhtä varmasti kun syntymäkin -söi ja joi mitä vaano_O

Yhdellä sivulla luki että 0,05 % olisi mustassa teessä!
Musta teekin on hyvää, mutta mustan teen valmistus on hävittänyt suurimman osan hyvistä antioksidanteista, joita valkoisessa ja vihreässä teessä on enemmän! :)
Siksi aina vouhotan tosta valkoisesta ja vihreästä teestä kaikille ;)
Mullakin on aikoja, jolloin vedän vaan mustaa teetä - siirryn hetkeksi kahviin - sitten taas vihreää ja valkoista :)
Mutta pääasiassa yritän välttää turhaa kofeiinia, koska sehän pilkkoo tuolla masussa tärkeitä ravintoaineita ja haittaa niiden imeytymistä :/
Esim. Sitä Aloe Vera juomaa mitä aion juoda imetyksen jälkeen ei voi juoda lähelläkään kahvikupposen juomista, se pilkkoo heti sen pois, kuten kahvi hävittää esim. parsakaalin, sipulin, maidon ja raudan ravintoaineita jonkun verran..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Ja kyllä se kuolema korjaa, äitini sisko kuoli 27 - vuotiaana syöpään vaikka eli terveellisesti ;)
Ja joku saa vauvan, joka ei ole terve vaikka olisi syönyt oppikirjojen mukaan.
Naiset, tässä oli myös kyse omasta henkisestä hyvinvoinnista - mulle se on herkuttelua, vihreää teetä, välillä kahvia, välillä limua eli siis myös oman hyvinvoinnin ylläpitämistä oli sitten raskaana tai ei ;)
Jokainen hemmottelee ja "puhdistaa" itseään omin keinoin!
Tarkoitus ei ollut olla tuomitseva, hysteerikko tms.. ;)

Olisi kyllä mahtavaa olla vielä se syljeskelevä teini, joka ei tutki terveyttä, lihoo ja laihtuu miten sattuu.. Syö eineksiä ja nuudelia päivittäin! Se ois helppoa, mutta kai ikä tuo mulle näitä aikoja, että haluaa tutkia (vaikka se olisi jonkun mielestä täyttä hevonpaskaa, turhaa tietoa tms)..
Olin joskus erittäin "rento"ihminen, söin kaikkea, poltin tupakkaa törkeääkin enemmän, juhlin ja valvoin bilettäen bileistä bileisiin - söin kun ehdin, se pystyi olemaan vaikka piparipaketti, pitsa, leipä ja taas jatkui nuoruus ja ajattelemattomat ajat..
Syön ja juon edelleen kaikkea (paitsi alkoholia normaalitilassa hyvin harvoin ja vähän, koska oksennan krapulassa yleensä 6 h putkeen), mutten joka päivä ja olen huomannut jos ei yhtään kato miten elelee niin ei se ainakaan saa mua energiseksi..
Olen myös kärsinyt pahan masennuksen teininä, jonka jälkeen lupasin pitää itsestäni hyvää huolta tulevaisuudessa, myöskin hemmottelu kuuluu siihen :)
Jokainen varmaan elää miten tahtoo, jos joku ahdistuu "turhasta tiedosta" niin ei sitä kannata lukea!
:)

Muokattu viimeksi:
No oma äitini sairastu alle 30v:nä kohdunkaulasyöpään ja oli mennä siinä. Ja äiti on elänyt kans terveellisesti, koskaan ei juonut eikä vieläkään juo alkoholia taikka polttanut tupakkaa ja urheili ennen kuin sairastu.

Sairaalassa tekivät pahan hoitovirheenkin hoitaessa äitiä. Poistivat kohdun vaikkei olisi tarvinnut.

Että ei se raittius ja liikunnallisuus terveellisyyttä takaa.

Tähän vielä lisätään semmonen juttu, että apteekki lehdessä oli, et alkoholi suojaa aivoinfarktilta. Miulla on varmaa suoja hävinny :D

Mä tässä nautiskelen alumiinia Gavisconin muodossa, nam!

Noista lääkkeistä muuten: kun käsikauppalääkkeessä lukee epämääräisesti jotain tyyliin "ei kielletä, muttei suositellakaan raskauden aikana", lääke on todennäköisesti varsin turvallinen tilapäiseen käyttöön. Merkintä johtuu vain siitä, että raskaana olevia naisia ei yleensä haluta värvätä ihmiskokeisiin. Eläimillä ja ei-odottajilla tehtyjen kokeiden perusteella jo tiedetään, että riskejä tuskin on, mutta merkinnöissä halutaan olla supervarovaisia. Vuosien mittaan saadaan sitten kerättyä tarpeeksi tietoa, jonka perusteella varoituksesta luovutaan.

Usein tuntuu, että odottajat (ja jopa lääkärit) ovat ylivarovaisia noiden merkintöjen suhteen. On paljon lääkkeitä, jotka on jo todettu täysin turvallisiksi, mutta ihmiset yhä pelkää niitä koska muistavat, että joskus 1980-luvulla niitä ei suositeltu. Tyyliin nenätipat.

Mä kärsin joulukuun flunssissa tosi kovaa syyllisyyttä Nasolinin käytöstä, kunnes selvisi että kaikki pelottelu perustuu ikivanhoihin varoituksiin. Gavisconin kittaamisen aloitin aivan liian myöhään, kun jotenkin alitajuisesti halusin pärjätä ilman lääkkeitä... ja luultavasti tein itelleni paljon enemmän vahinkoa kärsimällä jumalattomasta närästyksestä, joka esti mua syömästä tarpeeksi.

Eipä taida olla liiemmin niitä vapaaehtoisia raskaanaolevia kaikenmoisiin "tutkimuksiin" oman terveyden ja lapsen kustannuksella. Ja Suomessa on vähän tapana, että mistä ei ole "oikeanlaista" tietoa, niin mieluummin suositellaan vältettävän.

Esim. just tuo rooibos-"tee" on suomessa välttölistalla, vaikka suuressa osassa muuta maailmaa sitä _suositellaan_ raskaanaoleville juurikin kofeiinittomuuden takia. No mene ja tiedä näistä sitten.

Sit aiheesta kukkikseen, niin meillä kanssa vauvoilla ollut iltaitkua ekojen kuukausien aikana, samoin kuin järkkyä tissillä roikkumista iltaisin. En oikeastaan vielä ole nähnyt vauvaa lähisuvussa tms, jolla ei jonkinlaista iltaitkua olis ollut. Oon aatellut et se kuuluu asiaan, eikä siihen oo liittynyt mitään kauheita mahaongelmia tms.

Ihanan vilkasta keskustelua taas, kyllä on ihanaa kun on tällanen foorumi! :)

Mä oon näissä ruoka- ja juomarajotuksissa samoilla linjoilla kun moni muukin täällä. Jokaista suositusta en edes yritä noudattaa vaan käytössä on enemmän kohtuus kaikessa ajattelutapa...ja maalaisjärki. Tietenkin ne ruoka-aineet jotka on selkeesti vaarallisia pyrin jättämään syömättä, mutta tuntuu että suurin osa suosituksista perustuu just siihen ettei niitä asioita oo vaan tutkittu vielä tarpeeks.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

No miulla ainoat mitä oon välttänyt on; raaka liha/kala muk.luk. ilmakuivatut/kylmäsavustetut, inkivääri, alkoholi.

Saatto unohtuakin jotain. On niin yksipuolista tää syöminen nykyää, kun ei keksi hirmusesti mitää erikoista ja nykyää ei jaksas tehäkää. Nii taitaa väkisinkin jäädä joitain kiellettyjä pois muutenkin.. :rolleyes:

Ite oon pyrkiny menee niitten suositusten mukaan mitä tulis välttää jne. MUTTA oon syöny aurajuustoa sillon tällön ja juustoleipää ja mitähä näitä nyt on..mut tosiaan järkeä käyttämällä ja kohtuudella. Mut ihan varma et vedän yksin kaksin käsin koko paketin aurajuustoa kuha tästä on selvitty!

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Ja kyllä ne vatsavaivat erottaa sitten niistä ihanista vauvan kipeistä pieruista ja vääntelemisestä, ettei ne aina ole asiaan kuuluvaa, mun esikoisesta näki että siihen sattui, jouduin hieromaan ja koittamaan kaikenmaailman niksit..
Eri asia, jos vähän itkee.. Mutta kyllä sen alkavan koliikin/"lievempien" mahakipujen ero äidissä roikkumiseen on selkeästi erotettavissa..

Takaisin