Maaliskuisia mietintöjä

Joo, pitäis vierottautua tuosta kahvista jo nyt, eikä vasta synnärillä.. Imetyksen alun oon aina ollut ilman kahvia ja sit jossain vaiheessa suonut itselleni kupillisen silloin tällöin.

Nyt vaan valitsemaan sopiva ajankohta päänsärylle..

Parempi saada. Ainut millä maha toimii.. Ummetuslääkkeet ei nimittäin toimi mitkään. .

SAA! :grin vaikkei se ihan kodinveroista ookaan (meillä juodaan vaan yhtä merkkiä, muut ei maistuenää miltään..)- kyllä mä oon jo synn.saliin saanut lippukahvit (eikös se lippukahvi ollut mitä siellä sai..uskomatonta miten unohtaa, no aika epäolennaista siinä tilanteessa)

Juu heti ne roudaa evästä kun on synnytys hoidettu :)

Meillä on nyt kolmio jossa kyllä mahdutaan hyvin vauvan kanssa alkuun vaikka onkin tuo 4v ja iso koira! Lapsille yhteinen huone, meillä oma ja koira on millon missäkin. Sauna on ehdoton! Muuten ei oltais viimeksi muutettu mutta haluttiin oma sauna. Muutettiin viimeksi kolmiosta kolmioon... ;) tässä on kyllä isompi pihakin. Säilytystilaa tarvis aina enemmän!!!

Joo kahvista sais alkaa vierottaan itseään kun ei vissiin ees suositella juomaksi imetyksen aikana (tai ainakaan alussa?)

Mutta jos on juonu lähes koko raskauden kahvia, niin miksi kiellettyä imetyksessä...? Valaiskaa tyhmää..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Luin just terveysportista ( mun raamattu ) että kofeiini erittyy äidinmaitoon ja voi tehdä vauvan levottomaksi. Eli sanoisin ettei pannutolkulla eikä iltaisin.... Mutta ei sielläkään sanottu ettei suositella tai pitäis välttää...

Mie jo lähes kiukustuin miehelle, kun melkein jo kahvi kiellettiin :D noh, kai senkin voi neuvolasta tarkistaa sitten. Kauhistuin, kun jo edes ajatuskin siitä, etten saa aamukahvia...
Neuvolasta puheenollen;
sanoi viime kerralla hoitaja että ensi kerralla puhutaan imetyksestä (?!). Miksi jo nyt... haluttais kyllä puhua ensin siitä faktasta, että pitää/saa puskea lihaa haarovälistä..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Mulle ainakin esikoisesta annettiin ohjeeksi aikoinaan että kahvia ei imetyksen aikana kannattaisi juoda. Ja mullahan käviki semmonen tuuri sit et esikoinen oli/on herkkä vatsainen niin sitä karsittiin vähä kaikkea ruokavaliosta. Mut jokainenhan tekee miten parhaaksi näkee :) Kyllä nyt ainakin kahvi ollu pelastus kun alkanut loppu raskauden väsy painamaan... :/

Voihan sitä kahvia ja imetystä vähän ajoittaakkin varmaan (?) Ettei just ennen beben ruokailua vedä pannullista vaan nauttii sen kupposen vasta jälkikäteen...
Normisti saatan vetää päivässä viitisen kuppia mut raskaana ollessa hyvin riittänyt maksimissaan pari kuppia, jos sitäkään. Imettäessä ajattelin mennä samoilla linjoilla, ELLEI bebe esitä vastalausetta. Sen näkee sit :)

Kofeiini kasautuu vauvan elimistöön, kun kyky poistaa elimistöstä on niin olematon. Voi tosiaan aiheuttaa masuvaivaa ja levottomuutta. Aikuisellakin kahvi alkaa vaikuttaa vasta 3 tunnin päästä nauttimisesta, joten pitoisuutta rintamaitoon on vaikea ennakoida. Eihän se raskausaikanakaan ole suositeltava aine, ja olin nyt raskausaikana pitkään ilman, mut saikulla ollessa aamukahvi on taas pesiytynyt kuvioon.

Mut jokainen ratkaisee itse.

Lisään vielä, et ne rintamaitoon erittyvät pitoisuudet ei ole suuret, mutta vastasyntyneellä se kofeiinin puoliintumisaika on liki 100 tuntia, aikuisella viitisen tuntia.

Muokattu viimeksi:
Mä en käytä kahvia säännöllisesti. Joskus juon kylässä tai jos meillä käy joku, mut välillä on useampi päivä etten juo ollenkaan. Sama linja jatkunee synnytyksen jälkeen. En kenestäkään lapsesta ole vauvana mitään "oireita" huomannu ton kahvin suhteen, mutta esikko muuttu levottomaks jos join kaakaota. Siispä en sitä enää viittiny juoda (otin siis joskus lasillisen herkuksi), enkä ole muuten sen jälkeen juonu muutenkaan...

Mä en oo ikinä edes maistanu kahvia. Siis sellasta normaalikahvia. Joskus oon maistanu jotain kahvipohjasia mutta enemmän sokeri- ja maitopitosia kahvijuomia, mutta ei nekään oikeen oo mun juttu. Ainoo mihin kahvi kuuluu on tiramisu :) Mutta mä kyllä sorruin alkuraskaudessa viikonloppusin energiajuomaan...yötöissä oli muuten vaan liian vaikee pysyä hereillä niin oli pakko juoda redbull. Tosin join max 1/vko vaikka olin ennen energiajuoman suurkuluttaja. Nykyään ei ees tee mieli kun ei oo töissäkään!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mullakin esikoisella oli herkkä vatsa, onneksi silloinkin lopetin kahvin silloin puolen välin jälkeen..
En voinut syödä suklaata, ruisleipää kun katsottiin onko niillä vaikutusta vatsakipuun - ei se auttanut.. En siltikään jatka kahvin juomista imetyksen aikana, koska aika turhake se on ja joku ainesosa kahvissa rasittaa jotakin toimintaa ihan juojan elimistössä - oliko se nyt aivoissa vai muualla, toimii niinkuin vapaa radikaali, se vaikuttaa alentavasti serotoniinin tuotantoon, lisämunuiset rasittuvat ja kahviin käytetään tuholaismyrkkyjä eniten maailmassa.. Vaikka jotkut tutkimukset osoittavat sen olevan terveellistä, poistaahan se nestettä jne..
Mulla kahvi aiheuttaa myös levottomuutta, onhan se kiva olla puhelias - mutta sit ku pitäis oikeesti istua hetki omien ajatuksien kanssa niin jalat vaan heiluu ja hermostuttaa :D

Kaikilla ei kofeiini vaikuta imetyksessä, siskoni on vetänyt monta pannullista päivässä eikä mitään suurempia vaikutuksia..
Miehen sisko taitaa myös juoda kahvia vaikka imettää :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Muokattu viimeksi:
Onneksi alkuraskauden kahviällötys sai mut vieroittumaan kahvista. Se on kyl pahimman luokan riippuvuus ainakin itelle. Ei henkisesti mut siihen päänsärkyyn ei auta mikään muu kuin kahvi itse. Red bullia oon himoinnu jo monta kuukautta mut energiajuomat myös pannassa. Mietin et jos kahvia pitäis imetyksen aikana välttää ni miten tee? suurimmassa osassahan on myös kofeiinia.

Kahvipavuissa n. 1.1-1.3 % kofeiinia kun taas esimerkiksi vihreässä teessä vain noin 0,02 - 0,008 % riippuen laadusta.. Valkoisessa teessä taitaa olla himpun verran enemmän kuin vihreässä teessä, mutta sekin on hyvin pieni määrä verrattuna kahviin..
Ja vihreän teen L-teaniini rauhoittaa!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Ai, hitsi. Ei oo käyny ees mielessä että pitäisi kahvista luopua. Mutta kuulostaa kyllä ihan loogiselta. Olen kyllä muutenkin vähentänyt kahvin juomista raskausaikana kun ei tee enää niin mieli ja kahvin haju tökkii.

Kotona ollessa ei tuu juotua kun aamukahvi. Töissä kyllä kahvitauolla nappaan kahvit normaalisti, jossain kohtaa join kaakaota mutta se on niin makeaa ja rasvaista että kahvi on sittenkin parempi vaihtis. Teetä meillä ei oo jostain syystä talon puolesta tarjolla enkä ikinä muista tuoda omia teepusseja töihin.

Takaisin