Maaliskuisia mietintöjä

Mä oon kyllä juonut kahvia aina imettäessä(siis ihan yhtäaikaakin, mammalle kaffia, lapselle tissiä..), ja yleensä raskaana (jonkunkerran ällöttänyt, eikä se silloin mene:rolleyes:). en oo huomannut mitään vaukutuksia, muutakun sen itselle positiivisen:grin, hyvä mieli, jaksaa vaikka olis ollut yö ihan persheestä- eikä mua oo kyllä kukaan neuvolatätikään koskaan neuvonut lopettamaan. eihän sitä tosiaan pannutolkulla mene, mutta pari(tärkeää)kuppia silti päivittäin. lapsillakaan ei oo adhd:tä..:wink
kemikaali/myrkkyaltistus on varsin suhteellinen käsite, joka puolelta sitä "saa", varmaan kokonaisuus ratkaisee aika monessa!
En pakota juomaan, mutta tarjoan vertaistukea kaffi-nautiskelijoille:)

Aretha, lopun ikää tätä jatkuu ;) ei kai, ei ole yhtä rajoittunutta synnytyksen jälkeen! Tietty jos imettää niin onhan se hyvä pitää säännöllinen ruokarytmi terveellisillä ruoilla, jotta pysyy itse kunnossa ja lapsikin saa kaiken tarvitsemansa. En itse välttänyt oikeastaan mitään viimeksi imetysaikana, mutta korjatkaa jos olen väärässä ja pitäiskin välttää :o join kahviakin, enkä huomannut lapsessa sen kummempia merkkejä.

Nii ja sitten myöhemmin alkaa se äidin lautaselta hamuaminen, kun lapsi huomaa, et äiti syö jotain ihan muuta kuin hänelle tarjotaan. Joten kyllä, lopun ikää saa miettiä mitä suuhunsa pistää lapsen nähden ;)

No just tuo suklaa/kaakao oli vissiin toinen, missä oli jotain epäsopivaa ainetta, mihin vauva voi reagoida. Ja tietty alkoholi.

Mut nää on sellasia asioita, että kun paljon tutkitaan, niin paljon löytyy tietoa ja tieto lisää tuskaa. :)

Parhaiten selviää, kun ei vedä mistään ihan övereitä. Mausteiset ruuat saattaa maustaa myös rintamaidon, mut ite oon ihan surutta syönyt tulisempiakin ruokia, eikä ollut vaikutuksia imetykseen, ja kuopus on ihan hulluna kiinalaiseen yms muihin voimakkaisiin ruokiin. Vissiin tottunut.

Ehkä vois ajatella, et kun ei tee mitään isoja ja yllättäviä käänteitä ruokavaliossa, niin vauvakaan ei niin reagoi niihin syömisiin.

Eikös rooibos tee oo kofeiinitonta?!sitähän ei kyllä suositella raskausaikana..

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Ai jaa, rooibus menee kans hyvin itsellä nykyään (noin niinkun ainoana teenä joka maistuu itselle)- imetyksen tukijana oon taas kuullut suositeltavan just rooibusta..innostais maidontuotantoa tai jotain sellaista:think005

Nii ja sitten myöhemmin alkaa se äidin lautaselta hamuaminen, kun lapsi huomaa, et äiti syö jotain ihan muuta kuin hänelle tarjotaan. Joten kyllä, lopun ikää saa miettiä mitä suuhunsa pistää lapsen nähden ;)

Ja tää on just näin! (siksi karkit on piilossa, ja niitä pitää napsia SALAA..)

Ja auringonottohan on pahin synneistä! D-vitamiinit purkista vaan, säännöllisesti:wink

Meillä kahvin suositusraja raskaana menee kolmessa kupissa, mut itse juon sen yhen/kaksi väh. jokatoinen päivä ja sillon, kun tuntuu ettei ummetus helpota. Niin luulisin, et sama raja päteis imettäessäkin?

Mullahan esikoisen kohdalla alkoi sen kahden viikon jälkeen synnytyksestä armottomat vatsavaivat ja sen vuoksi seulottiin ruoka-aineita ruokavaliosta pois. Siinä yhteydessä kuulin että kahvi voi olla yksi joka minun ruokavaliossa aiheutti vaivat pikkuiselle. Ja koskaan en ole pannu tolkulla juonut, lähinnä sen 2-3 kuppia jos aina sitäkään.

Eli eiköhän jokainen voi/osaa tehdä omat valintansa imetyksen aikana että mitä nauttii ja minkä verran :) Vauvat kun ovat yksilöitä siinä missä me aikuisetkin joten se mikä aiheuttaa vatsan väänteitä toiselle ei välttämättä aiheuta mitään toiselle :) Mutta onhan niitä imetyksen aikana herkkyyttä vauvalle aiheuttavia ruoka-aineita listaan lyöty antamaan osviittaa jos vaivoja vauvalla ilmenee.

Edit: Ja todellakin vauvan syntymän jälkeen se jatkuu tämä "tarkka" linja syömisistä :) Karkit ja herkut saa täälläkin talossa syödä salaa ;)

Yliherkkyyksistä puheenollen. Mie oon raskauden aikana ilmeisesti PIKKASEN yliherkkä ananakselle.. Viime viikonloppuna tuli syötyä ananasta tuoreeltaan niin ikenet, huulet ja kieli aukes iha saatananmoisille haavoille ja verta valu solkenaan. Ite en ees tajunnu, kun vasta rupesin nyhtäsee etuhampaiden välistä ananaksen rihmaa ja se rihma oli iha punanen! Sit peilin eteen kauhuja kattomaan.. Ei siis ananasta miulle!

Kahden viikon kohdalla on meillä joka vauvalla ollut "koliikkivaihe", jollain kestänyt vaan viikon jollain useampia. luulen että se maidon koostumus ja määrä ja kaikki muuttuu siinä ja aiheuttaa vääntöä vatsassa - olen itse ottanut sen vaan siihen kuuluvana vaiheena, joka aina mennyt ohi (knokknok). meillä tää ollut aina semmoinen iltaan liittyvä parin-neljäntunnin tiivis itkurupeama..ei siis mitään vuorokaudenympäri huutoa.

Aretha tuo sun ruokavaliohan kuulostaa varsin askeettiselta ja oikeaoppiselta! Ei kai sun tarvitse huolta siitä kantaa:)??
Röppö, niinkai se on, 3dl espressoa kahdesti päivässä..:p

Mie oon menny kahvikeittimen mitoilla :D Mut miulla se yks kuppi on kaksi kahvikeittimen mitallista. :grin Mut en juokaa, kun se yhden "oman" kupin, kun tiedän, et se menee rajan alapuolel just :P

Mistä miehet joutuu luopumaan raskauden ja imetyksen ajaksi?!
Välillä turhauttaa nää rajoitukset ja suositukset (joo eihän kaikkia tarttis kuunnella ja mennä jokaisen säännön mukaan mut ite en tietosesti viittii turhia riskejä ottaa jos rajoitus kuullostaa ihan järkeenkäyvältä esim listeria).. Mut mitäpä sitä ei pienen rakkaansa eteen tekisi :Heartpink

Luin et merilevää ei imetyksenkään aikana suositella. btw, ihan ku esim japanissa raskaana olevat ja imettävät äidit ei vetäis levää taikka raakaa kalaa. Kyl mä varmasti sen sushiaterian synnytyksen jälkeen vedän vaikka siinä sitä levää vähän onkin. En ees muista miks levä on kiellettyjen listalla, oisko ollut jotku ympäristömyrkyt?)

Iiii-saa onko sulla tietoa mustan teen kofeiini pitoisuuksista? Ite juon vaan lähinnä sitä ja huomasin et jos join iltaa kohden ni samat vaikutukset kuin kahvilla eli yö oli yhtä pyörimistä..

Tosi iso osa ruoka-ainekielloista perustuu aika huteraan tieteelliseen pohjaan: jossain tutkimuksessa on havaittu, että jotain vaikutusta voi ehkä olla, mutta otannat eivät ole tarpeeksi suuria antamaan varmaa tietoa. Kukaan ei oikein rahoita kunnon tutkimusta ruokavalion ja lääkkeiden sikiö- ja imetysvaikutuksista, ellei kyse ole jostain todella merkittävästä vaikutuksesta. Kun ei tiedetä varmasti, kielletään varmuuden vuoksi.

Japanissa ei kielletä merilevää ja raakaa kalaa, koska ne ovat niin tärkeä osa kulttuuria että kukaan ei tottelisi kieltoa joka annetaan ilman vahvoja perusteita... vastaavasti saunominen odotusaikana kielletään varmuuden vuoksi kaikkialla muualla maailmassa, mutta Suomessa ei.

Kofeiinissa on tietty se hankala puoli, että jos se aiheuttaa vauvalle vatsavaivoja, äidin pitää sitten kestää ne vieroituspäänsäryt vauva-aikana samalla kun on muutenkin uuvuksissa. Sitä mä vähän pelkään, mutta en nyt varmaan kuitenkaan viitsi luopua aamukupillisestani vielä.

Takaisin