Lukutoukkien oma ketju

Rokotteet ja vaiettu tieto, Elina Hytönen ja Kirsi Lohtaja (2018).

Hyvin informatiivinen kirja, pohjatyö on tehty huolellisesti ja tieteelliset lähteet löytyvät tiedon tueksi. Tuhti lukupaketti rokotuspäätösten tueksi. Täydentää mukavasti sitä mitä yleensä neuvoloissa ei kerrota ja THL:n sivuilta saa turhaan hakea. Pieni miinus tähän siitä, että kirjoitettiin jo 2018 eli ennen korona-aikaa. Korona olisi epäilemättä tehnyt tähän kirjaan oman lukunsa. Mutta koronan puuttuminen ei juuri muuta kirjan ydinjuttuja, ne olivat olemassa jo ennen korona-aikaa. Ehkä niitä ei vain tullut ajatelleeksi ennen sitä. Kirjan kiinnostavin tieto minulle on ollut tuo, miten rokotehaitat voivat kertyä rokotusmäärien kasvaessa - uusi tulokulma aiheeseen. Aikaisemmin kun on lähinnä mietitty rokotteiden lyhytaikaisia vaikutuksia, ja nyt korona-ajan jälkeen pitkän ajan vaikutuksia.

Oma fiilis (kun kirja on luettu puoliväliin) on, että en ota yhden yhtä rokotetta enää itselle tai lapsilleni. Luonnollinen immuniteetti on monin verroin tehokkaampi kuin rokotteilla luotu, ja tällöin jää rokotereaktiot ja mahdolliset -vauriot saamatta. Jokainenhan tekee tietysti itse omat rokotuspäätöksensä - toivottavasti hyvin informoituna.
Kiitos!! Tuota täytyy käydä ehdottomasti kirjastosta luettavaksi metsästämässä.

Tuntuu, että itselle klikkaavia kirjoja on vaikea löytää. Aina joku pitkäveteisyys tai joku selittämätön tekijä saa aikaan sen, ettei vaan lukemista pysty jatkaa kun kuolen tylsyyteen! Englanniksi löytyisi potentiaalisia, mutta välillä häiritsee kun ihan jokaista sanaa ei ymmärräkään.

Tuntuu, että itselle klikkaavia kirjoja on vaikea löytää. Aina joku pitkäveteisyys tai joku selittämätön tekijä saa aikaan sen, ettei vaan lukemista pysty jatkaa kun kuolen tylsyyteen! Englanniksi löytyisi potentiaalisia, mutta välillä häiritsee kun ihan jokaista sanaa ei ymmärräkään.
Kannattaa kokeilla, jos löytyisi lukemista joltain toiselta vuosikymmeneltä. Miulla on ollut uutuuksien kanssa viime aikoina vähän tuota samaa.

@Bella Swan Oletko lukenut ihan tyyliin Nobel - palkittuja kirjailijoita, oikeita klassikoita yms? Itse en pysty lukemaan mitään, mitä löytyy Ärrältä. Esim. Suon villi laulu oli mulle aivan kioskikirjallisuutta (ostin kerran junamatkaa varten kun tätä oli kehuttu). Omia suosikkeja on kaunokirjallisesti aika haastavat teokset. Esim. Nikolai Gogol (esim. Päällystakki, Iltoja maalaistalossa Dikankan lähellä), William Faulkner: Ääni ja vimma, Alice Walker: Häivähdys purppuraa, Anja Kauranen: kaikki ennen Snellman-nimeen vaihtoa julkaistut kirjat. En ole tosin lukenu varmaan 10 vuoteen mitään fiktiota.

@Bella Swan Oletko lukenut ihan tyyliin Nobel - palkittuja kirjailijoita, oikeita klassikoita yms? Itse en pysty lukemaan mitään, mitä löytyy Ärrältä. Esim. Suon villi laulu oli mulle aivan kioskikirjallisuutta (ostin kerran junamatkaa varten kun tätä oli kehuttu). Omia suosikkeja on kaunokirjallisesti aika haastavat teokset. Esim. Nikolai Gogol (esim. Päällystakki, Iltoja maalaistalossa Dikankan lähellä), William Faulkner: Ääni ja vimma, Alice Walker: Häivähdys purppuraa, Anja Kauranen: kaikki ennen Snellman-nimeen vaihtoa julkaistut kirjat. En ole tosin lukenu varmaan 10 vuoteen mitään fiktiota.
Ehkä tarinan pitää vaan olla tarpeeksi kiinnostava ja jännittävä. Tai kerronnan omaan mieleen. Tai sitten pitää pitäytyä vain nuortenkirjallisuudessa🤣

Ehkä tarinan pitää vaan olla tarpeeksi kiinnostava ja jännittävä. Tai kerronnan omaan mieleen. Tai sitten pitää pitäytyä vain nuortenkirjallisuudessa🤣

Nuortenkirjallisuus on ihan hyvä että jos sitä kiinnostaa lukea niin antaa mennä. 😊 Ya-kirjallisuudesta (young adults) olen myös löytänyt hyviä. Olisikohan meidän kirjamaussa muuta samaa kuin Twilight... Nämä nyt löytyi muistia kaivelemalla:

Elina Rouhiainen: Susiraja
Fantasiasarja, jossa mm. ihmissusia

Erika Vik: Kaksosauringot
Okei, tämän olen varmasti maininnut ennenkin. Ihan huippu fantasiatrilogia. Jaksoin lukea pahimmassa pohjamudassa.

Cassandra Clare: Varjojen kaupungit
Nyt pakko sanoa, että en kunnolla muista muuta kun että ekat osat luin, mutta sitten alkoi tökkiä. 😂 Urbaania fantasiaa joka tapauksessa.

Ja Harry Potterit tietty. 😁

Onko jonkun hyvän kirjan kirjoittajan muut teokset aina yhtä hyviä tai edes lähes? Ajattelin, kun tykkäsin erään kirjailijan kahdesta teoksesta, niin ehkä kolmaskin menisi?

Luen aika vähän (puhelin on vienyt keskittymiskyvyn), mutta silloin kun luen, niin usein elämäkertoja. Nyt mulla on kesken Matthew Perryn elämänkerta ja tää on traagista miten tyyppi ei päässyt päihteistä eroon useista yrityksistä huolimatta 💔 Jos jollain on joku elämänkerta mitä haluaa suositella, niin otan vinkkejä vastaan.

Onko jonkun hyvän kirjan kirjoittajan muut teokset aina yhtä hyviä tai edes lähes? Ajattelin, kun tykkäsin erään kirjailijan kahdesta teoksesta, niin ehkä kolmaskin menisi?
No minä luen kirjasarjoja,... eli kun yks hyvä löytyy niin luen koko tuotannon minkä kirjastosta löydän. Säästää aikaa.

Takaisin