Lukutoukkien oma ketju

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko täällä lukutoukkia, lukeeko kukaan vielä oikeita kirjoja? Tänne keskustelua aiheesta! Esim. Mitkä ovat suosikkejasi ja minkä tyylisiä kirjoja tykkäätte lukea? Minkä kirjan luitte viimeksi? Minkä haluaisit lukea?
 
Nyt on tullut luettua vähän tavallista vähemmän, mutta viimeksi luin Nälkäpelin kolmatta kertaa. Nuorten aikuisten kirjallisuus on kolahtanut, mutta luen myös muutakin. Jennifer Weinerin kirjat on ihania, samoin kirjat, joista on tehty elokuva, esim. Twilight ja Marley ja minä. Ruotsalaisen John Ajvide Lindqvistin kauhukirjat ovat myös mahtavia!
Luen suomeksi tai englanniksi. Joskus on monta kirjaa kesken yhtäaikaa, joskus yksi on niin koukuttava että se pitää ahmia loppuun.
 
Kyllä!

Viime aikoina tullut luettua enemmän e-kirjoja, kun ne saa kätevästi kotisohvalta lainattua kirjastosta. Mutta nimenomaan luettavia kirjoja, kun ei jaksa kuunnella koko päivän työpalaverien jälkeen äänikirjoja. Äänikirjoja kuuntelinkin lähinnä autossa, kun aikanaan tuli ajettua pidempää matkaa säännöllisesti.

Olen melko kaikkiruokainen kirjojen suhteen (trillerit, dekkarit, elämänkerrat, historiafiktiot, fantasia, scifi, jne.). Viimeisimpänä luin Magdalena Hain Isetin solmu kirjan (jota odotin innolla siitä lähtien kun sain kirjasarjan ensimmäisen osan "Kolmas sisar" luettua). Kyseessä siis uutta suomalaista fantasiaa. Nuorten kirja. Mielestäni oikein kivasti kirjoitettuja nuo molemmat osat ja hyvin luotu maailma. Tuli jopa Diana Wynne Jonesin kirjat ja vähän Harry Potteritkin mieleen.

Minulla lähtee lukeminen välillä jopa vähän käsistä, kun uppoudun johonkin hyvään kirjaan, enkä kuule enkä näe mitään muuta Cat With Tears Of Joy Ja sitten välillä on kausia, kun tulee luettua muutamakin kirjaa viikossa ja välillä taas ei mitään kuukausiin.
 
Täällä! Vähän vaihtelevalla innolla ja jaksamisella. Joskus on mennyt pitkiäkin aikoja etten ole lukenut yhtään, nykyisin taas paremmin. Enemmän tulee luettua e-kirjoja, kun niitä on helppo lukea imettäessä. Yöllä imettäessä kuuntelen äänikirjoja, kun ei jaksa pimeässä väsyneillä silmillä katsoa ruutua. Se onkin aika lailla ainoa aika jolloin kuuntelen enkä lue.

Eniten luen fantasiaa ja nuorten aikuisten kirjoja. Tai ehkä voisi tiivistää että eniten nuorten aikuisten fantasiaa. Viimeksi on tainnut parhaiten napata Twilight ja Elina Rouhiaisen Susiraja-sarja. Harry Potterit ja Taru sormusten herrasta on ikisuosikkeja. Tällä hetkellä on kesken peräti ihan oikeana kirjana Tuija Lehtisen Mirkka ja riparikesä, jota luen nostalgiasyistä. Luin Mirkka-kirjoja nuorena ja kun kirpputorilla tuli vastaan en voinut vastustaa kiusausta. On myös mukavasti kevyttä univajeisille aivoille. Äänikirjoina olen nyt kuunnellut Nora Robertsin Tähdet -trilogiaa (toisessa osassa menossa).

Kiitos muuten Vadelmapirtelö tuosta Madgalena Hain mainitsemisesta. Laitan korvantaakse, josko siihen tutustuisi seuraavaksi. Näillä tiedoilla kuulostaa hyvältä. :)
 
Voi kun ehtisi lukea…
Ennen lapsia luin vähän kaikkea mitä tuli vastaan (vanhemmillani on todella iso kirjasto) . Fantasiaa ja scifiä luen mielellään alkuperäiskielellä, muuten käännöksetkin ovat Ok. Yritän myös kielitaidon ylläpitämiseksi lukea paljon saksankielisiä kirjoja.

Tällä hetkellä luen kyllä enimmäkseen lastenkirjoja ääneen juniorille. :)
 
Harry Potterit luin viime kuussa varmaan tuhannennen kerran! Aina yhtä koukuttavaa, vaikka oonkin jo vanha kässy Cat With Tears Of Joy
Seuraavaksi aattelin ottaa työn alle Erik Axl Sundin Varistyttö-trilogian.
 
Kuninkaansurmaajakronikkaan odotan edelleen viimeistä osaa. Paras kirjasarja ikinä!

Viimesin lukemani on edelleen Sinuhe egyptiläinen pari vuotta sitten. Lapset kun on niin ei kerkee niin hyvin.

Robin Cookiin olin koukussa teininä ja lääketieteellisiin kirjoihin.
 
Täällä! Vähän vaihtelevalla innolla ja jaksamisella. Joskus on mennyt pitkiäkin aikoja etten ole lukenut yhtään, nykyisin taas paremmin. Enemmän tulee luettua e-kirjoja, kun niitä on helppo lukea imettäessä. Yöllä imettäessä kuuntelen äänikirjoja, kun ei jaksa pimeässä väsyneillä silmillä katsoa ruutua. Se onkin aika lailla ainoa aika jolloin kuuntelen enkä lue.

Eniten luen fantasiaa ja nuorten aikuisten kirjoja. Tai ehkä voisi tiivistää että eniten nuorten aikuisten fantasiaa. Viimeksi on tainnut parhaiten napata Twilight ja Elina Rouhiaisen Susiraja-sarja. Harry Potterit ja Taru sormusten herrasta on ikisuosikkeja. Tällä hetkellä on kesken peräti ihan oikeana kirjana Tuija Lehtisen Mirkka ja riparikesä, jota luen nostalgiasyistä. Luin Mirkka-kirjoja nuorena ja kun kirpputorilla tuli vastaan en voinut vastustaa kiusausta. On myös mukavasti kevyttä univajeisille aivoille. Äänikirjoina olen nyt kuunnellut Nora Robertsin Tähdet -trilogiaa (toisessa osassa menossa).

Kiitos muuten Vadelmapirtelö tuosta Madgalena Hain mainitsemisesta. Laitan korvantaakse, josko siihen tutustuisi seuraavaksi. Näillä tiedoilla kuulostaa hyvältä. :)

Kerro sitten mitä pidit :)
Voin suositella myös muuta suomalaista fantasiaa, olen nyt muutaman vuoden aikana törmännyt pariinkin hyvään suomalaiseen uuteen fantasiakirjaan. Esimerkiksi Erika Vik kirjoittaa steam punk-fantasiaa, häneltä on ilmestynyt Kaksosauringot-trilogia, jossa ensimmäinen osa on "Hän sanoi nimekseen Aleia". Kolmas suositus on Kuunpäivän kirjeet Emmi Itärannalta. On dystopia, kuten muutkin hänen kirjansa, mutta mukana on pohjoismaista mytologiaa ja scifi-elementtejä ja osuu mielestäni hyvin myös fantasiakategoriaan.

Hyvä vinkki myös nuo äänikirjat yöllä imettäessä, voisinkin tutkia kirjaston valikoimaa sillä silmällä, että säästää joitain kirjoja kuunteluun sitten keväälle.
 
mä luen kans paljon. välillä on elämässä ollu vaiheita kun ei ole ollut intoa tai aikaa lukemiselle, mutta oikeestaan löysin taas lukemisen lapsen syntyessä, kun imettäessä aloin lukea :) mä tykkään erityisesti draamasta ja dekkareista, fantasiasta en niinkään välitä (toki sormusten herra ja potterit on tullut luettua useampaan kertaan). lempparikirjailijoita on kjell westö, camilla läckberg, lars kepler, karin fossum... kirjaan nykyään ylös sovellukseen kaikki lukemani kirjat niin jää myös arvostelut sinne talteen. nyt on kirja nro 39 menossa tälle vuodelle. parhaita tänä vuonna on olleet alex michaelides - hiljainen potilas, karen cleveland - need to know, suvi vaarla - westend, ruth ware - one by one ja matt haig - keskiyön kirjasto.
 
Aikana ennen lapsia luin kuukaudessa 4-5 kirjaa. Tänä vuonna olen lukenut kaksi. Toinen oli Tess Gerritsenin (en enää muista mikä) ja Martin Pistoriuksen Mykkä Huuto.
Tuntuu että nykyään aika menee aivan johonkin muuhun. Aikoinaan kun asuin yksin ekassa kämpässä, ei ollut nettiä saati edes läppäriä. Hyvä kun edes vanha putkimallin telkkari oli. Niin jos en ollut koulussa tai töissä niin luin kirjoja. Paljon. Ja kokkailin. Kokeilin uusia reseptejä ja leipomuksia. Ei onnistuisi enää tänä päivänä. Netti vie kaiken ajan.
 
Ennen lapsia luin paljon mutta nyt ei ehdi tai silmät menevät kiinni heti kun tartun kirjaan. Yleensä multitaskaan ja äänikirjat olisivat hyvä vaihtoehto jos koti olisi kaikkien touhuilta hiljaisempi. Cat With Tears Of Joy Nyt jos luen se rajoittuu pitkälti fanfictioniin tai muihiin vastaaviin lyhytmittaisiin teksteihin.

Muuten nautin enimmäkseen nuorten aikuisten kirjallisuudesta, rakkausromskuista ja fantasykirjallisuudesta. Silloin tällöin luen myös dekkareita mutta vähemmän nyt kun maailman tilanne on mikä on. En halua lukea mitään turhan masentavaa.

Viimeisin lukemani kirja on "Oi ihana toukokuu" vuodelta 1985 (H.E Bates), ajanmukaista rempseää slice of lifea. Toinen on Diana Wynne Jonesin "Liikkuva linna". Ihan kivoja tarinoita.
 
Taidan olla outo lintu lukijana. Luen lastenkirjallisuutta, edellisestä aikuisille suunnatusta kirjasta on jo vuosia. Onneksi lapseni kuuntelee mielellään myös pitkiä ja kuvattomia kirjoja.
 
Kerro sitten mitä pidit :)
Voin suositella myös muuta suomalaista fantasiaa, olen nyt muutaman vuoden aikana törmännyt pariinkin hyvään suomalaiseen uuteen fantasiakirjaan. Esimerkiksi Erika Vik kirjoittaa steam punk-fantasiaa, häneltä on ilmestynyt Kaksosauringot-trilogia, jossa ensimmäinen osa on "Hän sanoi nimekseen Aleia". Kolmas suositus on Kuunpäivän kirjeet Emmi Itärannalta. On dystopia, kuten muutkin hänen kirjansa, mutta mukana on pohjoismaista mytologiaa ja scifi-elementtejä ja osuu mielestäni hyvin myös fantasiakategoriaan.

Erika Vik onkin tuttu kirjailija. Koukutuin Kaksosauringot trilogiaan melkein samassa kun sain Hän sanoi nimekseen Aleia:n käsiini. Beating Heart Dystopiaa luen aika vähän. Tuntuu liian ahdistavalta kun maailman tilanne on todellisuudessakin synkkä. Samaistun siis kanssasi Shooky, vaikka välteltävä laji on eri. Mutta kiitos suosituksista. :) Voisin kanssa heittää vielä yhden suomalaisen: Anniina Mikama. Tykkäsin Taikuri ja taskuvaras trilogiasta, kun luin sen alkuvuodesta. Olen vähän huono genrerajojen suhteen, mutta mielestäni tässä on scifielementtejäkin. Nuorten fantasiana sitä taidetaan markkinoida.

Yölento, lasten kirjat on kyllä myös kivoja. :) Hirveästi ei vain tule luettua niitä itselleen. Esikoiselle kyllä, hän onkin oikea lukutoukka. Tosin kohta varmaan luen itsekseni uusimmat Pet Agents kirjat, kun esikoinen haluaa lukea ne itse enkä pääse lukemaan niitä hänelle. :D
 
Erika Vik onkin tuttu kirjailija. Koukutuin Kaksosauringot trilogiaan melkein samassa kun sain Hän sanoi nimekseen Aleia:n käsiini. Beating Heart Dystopiaa luen aika vähän. Tuntuu liian ahdistavalta kun maailman tilanne on todellisuudessakin synkkä. Samaistun siis kanssasi Shooky, vaikka välteltävä laji on eri. Mutta kiitos suosituksista. :) Voisin kanssa heittää vielä yhden suomalaisen: Anniina Mikama. Tykkäsin Taikuri ja taskuvaras trilogiasta, kun luin sen alkuvuodesta. Olen vähän huono genrerajojen suhteen, mutta mielestäni tässä on scifielementtejäkin. Nuorten fantasiana sitä taidetaan markkinoida.

Yölento, lasten kirjat on kyllä myös kivoja. :) Hirveästi ei vain tule luettua niitä itselleen. Esikoiselle kyllä, hän onkin oikea lukutoukka. Tosin kohta varmaan luen itsekseni uusimmat Pet Agents kirjat, kun esikoinen haluaa lukea ne itse enkä pääse lukemaan niitä hänelle. :D
Minulla on ollut tapana lukea lapsille ääneen vielä sittenkin kun he osaavat itsekin lukea ja sitten kun ei enää kelpaa edes lukupiirityyppisesti yhteinen lukuhetki, niin olen pyytänyt, että lapset lukevat minulle.

Tämän kuopuksen kanssa saan varmaan lukea pitkään. Hän ei lue yksin edes Aku Ankkaa, vaikka osaisi, mutta yhteinen keskustelu on yhtä tärkeää kuin lukeminen. Viimeksi olemme lukeneet Hämäränhyssyn mysteerejä ja sieltä on jäänyt hauskaa kirjoihin liittyvää sanastoa, jolla voi keksiä omia tarinoita.
 
Kyllä minäkin esikoiselle lukisin, jos hän antaisi. Joskus antaakin, mutta usein haluaa lukea itse. Ehkä pitää etsiä taas astetta vaikeampia kirjoja joita lukea hänelle. Tehtävää vaikeuttaa se että ne on vanhemmille lapsille suunnattuja ja on vaikea löytää sellaisia, jotka ei ole liian pelottavia. Aiemmin poika halusi usein että hänelle luetaan sellaisia kirjoja, joita ei itse vielä jaksa lukea pituuden tai tekstin raskauden takia.
 
Täällähän on tosi kivoja kirjavinkkejä annettu, kiitos niistä! :)

Onko nuo nyt tapetilla olleet Seitsemän sisarta-kirjat mistään kotoisin, onko kukaan lukenut?
 
Täällähän on tosi kivoja kirjavinkkejä annettu, kiitos niistä! :)

Onko nuo nyt tapetilla olleet Seitsemän sisarta-kirjat mistään kotoisin, onko kukaan lukenut?
mä olen lukenut muistaakseni viisi ensimmäistä osaa. ne on sellaista aika kevyttä hömppää, omaan makuun esim sopivan leppoisaa lomalukemista. kirjoissa on jonkin verran toistoa, kun kukin kirja yrittää toimia myös itsenäisenä teoksena, mut sitten pitää kuitenkin taustoittaa tilannetta muiden sisarten tarinoilla (jokainen teos kertoo siis yhden sisaren näkökulmasta). sen vuoksi ei haittaakaan jos ei näitä lue putkeen, itse olen lukenut yhden silloin, toisen tällöin, kun ei vaadita sitä että muistaisi tarkkaan muiden osien tapahtumat. näissä tarinoissa ei ole mitään hirveän yllättävää, mutta ihan sujuvasti kirjoitettuja ja mukavaa viihdettä. mun suurin mielenkiinto kohdistuu viimeiseen osaan, jossa paljastunee tämä mystinen seitsemännen sisaren rooli.
 
Mitä kirjoja luitte itse lapsena tai mitä teille luettiin?
Muistelen lämmöllä omasta lapsuudesta sellaisia kuten Puppe, Sateenkaarikala, Kultainen jalkapallo, Mauri Kunnas-kirjat, Pekka Töpöhäntä, Kuinkas sitten kävikään ja Kuka lohduttaisi Nyytiä (Muumi), Kolmoset lastentarhassa. Teininä kovia olivat Prinsessapäiväkirjat, Penny ja seitsemän tassua, sekä W.I.T.C.H-sarjikset.
Aion hankkia noista muutamia, niin omat lapsetkin voivat tutustua niihin. Jouluksi on myös tarkoitus ostaa lapsille kirjoja, mm. Penni Pähkinäsydän on yhä ostoslistalla, taisi olla jo viime vuonna.:)
 
Omasta lapsuudesta tulee mieleen Mauri Kunnaksen kirjat, Pupu Tupuna, Miina ja Manu ja Tammen kultaiset kirjat, joita meillä oli monia. Oli sitten myös muita lastenkirjoja, mutta ne oli enemmän kokoelma kaikkea sekalaista ja kirjastossa käytiin usein. Suunnilleen 10-vuotiaana rakastuin Harry Pottereihin ja ne olikin sitten iso osa elämääni useamman vuoden ajan. Taru Sormusten herrasta tuli myös samoihin aikoihin tutuksi. Yläasteiässä taisin lukea ainakin Tuija Lehtisen Mirkka sarjaa ja Eeva ja Adam kirjoja.
 
Mitähän kirjaa sitä toivoisi joululahjaksi? Ehkä jotain koukuttavaa, teiniromanssi? Mikähän kirja olisi sellainen?

Olisi ihana käpertyä iltaisin sohvannurkkaan lukemaan glögin kanssa. :Sparkling Heart:

Nyt ei ole kirjaa kesken, viimeksi luin uudestaan yhden vanhoista kirjoistani.
 
Takaisin
Top