Loppuraskauden neuvolakäynnit

Tosta sun kommentista se tuli mieleen kun näin on mulle kerrottu mutta en tietenkään halunnut loukata. Itsehän sä parhaiten tiedät enkä minä täältä ruudun toiselta puolelta :)

En loukkaantunu. Sitä vaan tarkotin, että nimenomaan tuo synnytyskanavani koko on ollut jo testissä. ;)

Winks, oliko sulla myooma missä päin kohtua ja minkä kokoinen se oli? Mullakin löydettiin sattumalta uä:ssä myooma, jonka suhteen sain myös kontrolliajan viikolle 36. Mä oon ollu jotenki tosi peloissani siitä myoomasta ja se on huolettanu mua tosi paljon.
Kakkos ultrassa se oli n. nyrkin kokoinen ja takana kohdussa. Nyt sitä ei näkynyt kontrollissa kun sikiö oli vallannut tilan...eli ei ainakaan kauheasti ollut kasvanut.

Sama myoma löydettiin siis eka kerta esikoisen kanssa ja silloin ei koettu että pitäisi käydä kontrollissa - eikä se mitenkään häirinnyt synnytystä (tai raskautta). Synnytyksen jälkeen (ehkä 4kk) kävin gynellä ja myoma oli kutistunut mantelin kokoiseksi eikä vaatinut mitään toimenpiteitä.

Myoma on todella yleinen naisilla, ne tulee ja joskus menee - kasvaa ja kutistuu hormonien myötä. Joillakin ne vaativat sitten operaation. Mutta jos ei ongelmia, niin ei niille tehdä mitään (ja yleensä vasta kun kaikki lapset on hankittu).

Tovittavasti sulla, katski, kaikki menee hyvin ja kontrollissa todetaan ettei mitään toimenpiteitä tarvita. Mä olin ekalla kierroksella myös hieman peloissani, mutta onneksi silloin kaikki meni hyvin ja nyt en ole osannut pelkää asiaa vaikka tällä kerralla pyydettiin kontrolliin...

Kiitos vastauksestasi winks, oli kiva kuulla samanlaisesta vaivasta kärsineen tarina. Toivotaan että mullakin kaikki kontrollissa hyvin ja ei ole kasvanut. Tsemppiä loppuraskauteen :)

No niin. Tänään taas neuvolassa. Onneksi neuvolatäti oli samalla aaltopituudella mun kanssa. Jos sf-mitan kasvu jatkuu samanlaisena niin ottaa yhteyttä äippäpolille, että pääsen heti pääsiäisen jälkeen uuteen kontrolliin. Nyt oli nimittäin sf-mitan käyrä pompsahtanu ylöspäin...

Multa löyty kanssa joku myooma. Lääkäri jopa näytti sen paikan (ihan kun olisin jotain siitä ultrasta ymmärtänyt). Ei vaarallinen eikä ole ennen näkynyt eikä viimeksi mitään taas maininnut.

Iltatähti79, mullakin se tuli ultrassa iha yllätyksenä. Ei oo koskaa näkyny tai ollu mitää oiretta. Mut oon kans lukenu, että on yleistä, mutta kyllä se silti säikäyttää ja huolettaa.

Mlee jos oot kuitenkin ihan normaalikokoinen synnyttäjä etkä mikään mini-ihminen kuin minä (157cm ja 50kg ja kapea ihminen) niin luottaisin ammatilaisiin. Suurin osa synnyttäjistä pystyy hyvin synnyttämään neli kilosen vauvan!

Joo ehkä se on uskottava :) En kyllä mikään kovin iso ole normisti, mutta vähän isompi kuin sinä. Todennäköisesti haluun silti nähdä vielä ultrassa tämän hetkisen tilanteen.

Jännä on kyllä miten asiat vaihtelee paikkakunnan ja varmaankin lääkärin mukaan. Tänään pärähti viikkoja 36+0. Ja viime viikolla oli toinen neuvolalääkärikäynti. Lääkäri heti alkuun totesi, että mitään tarkkoja painoarvioita vauvasta on turha kysellä, koska sitä ei kukaan tiedä. Ja sitä on melkein mahdoton myös selvittää. Koko selviää sitten kun lapsi on tullut ulos. Veikkasi kuitenkin mahan koon mukaan, ja tunnustelun perusteella, että ei sieltä mitään jättiläistä ole tulossa. :) Mulla ja vauvalla on kuulemma "oikein hyvä meininki menossa" ja lapsi tulee ulos, kun on tullakseen. Pää alaspäin mahassa ollaan roikuttu jo viime kuun puolivälistä saakka, mutta kiinnittynyt vauva ei vielä ole. Mulla ainakin jäi tuosta lääkärikäynnistä oikein hyvä mieli, vaikka se kestikin kokonaisuudessaan ehkä vajaa 10 minuuttia. :D Oli tehokasta touhua! Seuraava neuvola onkin sitten vajaan kahden viikon päästä, että saa nähdä olisiko tämä jo silloin enemmän lähtövalmiuksissa.

Vertailukohtana muuten, sain käsiini oman äitini neuvolakortin, kun hän odotti minua. Vuonna -84 äitini on käynyt 14 kertaa neuvolassa, joista 2 kertaa äitiyspolilla ultrassa. Huomasin, että viikon 35 jälkeen äitini on käynyt kerran viikossa neuvolassa tarkastuksessa. Alkuraskaudessa hän näyttää myös käyneen 2 viikon välein neuvolassa. Kyseessä on kuitenkin ollut ihan normaali raskaus, joten pikkuisen ovat ajat muuttuneet... :D

Mullakin nyt alkavalla viikolla lääkärineuvola niin ehkä siinä saa lisäinfoo. Siskolla ollut kans myooma raskauden aikana ja tais myös osittain sen takia eka tulla sektiolla. Mut ilmeisesti jos ei oo vaaraa puhjeta tai aiheuta vaivaa niin ei niille tehdä mitään. Paljon vaan kaikkia erityistilanteita ollut tutuilla niin mietityttää voiko omalla kohdalla mennä helpomman kaavan mukaan.

Jännä on kyllä miten asiat vaihtelee paikkakunnan ja varmaankin lääkärin mukaan. Tänään pärähti viikkoja 36+0. Ja viime viikolla oli toinen neuvolalääkärikäynti. Lääkäri heti alkuun totesi, että mitään tarkkoja painoarvioita vauvasta on turha kysellä, koska sitä ei kukaan tiedä. Ja sitä on melkein mahdoton myös selvittää. Koko selviää sitten kun lapsi on tullut ulos. Veikkasi kuitenkin mahan koon mukaan, ja tunnustelun perusteella, että ei sieltä mitään jättiläistä ole tulossa. :) Mulla ja vauvalla on kuulemma "oikein hyvä meininki menossa" ja lapsi tulee ulos, kun on tullakseen. Pää alaspäin mahassa ollaan roikuttu jo viime kuun puolivälistä saakka, mutta kiinnittynyt vauva ei vielä ole. Mulla ainakin jäi tuosta lääkärikäynnistä oikein hyvä mieli, vaikka se kestikin kokonaisuudessaan ehkä vajaa 10 minuuttia. :D Oli tehokasta touhua! Seuraava neuvola onkin sitten vajaan kahden viikon päästä, että saa nähdä olisiko tämä jo silloin enemmän lähtövalmiuksissa.

Vertailukohtana muuten, sain käsiini oman äitini neuvolakortin, kun hän odotti minua. Vuonna -84 äitini on käynyt 14 kertaa neuvolassa, joista 2 kertaa äitiyspolilla ultrassa. Huomasin, että viikon 35 jälkeen äitini on käynyt kerran viikossa neuvolassa tarkastuksessa. Alkuraskaudessa hän näyttää myös käyneen 2 viikon välein neuvolassa. Kyseessä on kuitenkin ollut ihan normaali raskaus, joten pikkuisen ovat ajat muuttuneet... :D
Siis vuonna 2005-06 kun odotin ekaa, neuvolakäynnit oli juuri noin. Kolme kertaa lääkäri ja kaksi ultraa, vikalla lääkärikerralla myös jos kone oli käytössä.
Viimenen kuukausi joka viikko neuvolassa ja sitä ennen jonkin aikaa joka toinen viikko.

Nyt on otettu käyntejä kovalla kädellä pois.

Oho. Kyllä on paikkakunta kohtasta. Ei 80-luvulla viel ollu ultria kaikkialla. Mä ja mun veli ollaan synnytty 84 ja 86 eikä kummastakaan äiti oo käyny ultrissa.

Meillä täällä tällä hetkellä 2 lääkärikäyntiä ja loppuraskaudesta kerran viikossa neuvola.

Laskin tuossa, että täällä (E-Savo) rutiinikäynnit ennen laskettua aikaa näyttäis olevan 8 kertaa neuvolassa terkkarin juttusilla (itellä viiminen käynti olis siis varattu 29.3 ja la 2.4), 2 kertaa ultrassa (np oli 12+4 ja ru 20+5) ja 1 lääkärin vastaanotto (joka oli mulla 24+4). :rolleyes: Pari ylimäärästä lääkärinkäyntiä tuli eka sairasloman vuoksi (29+3 jolloin ei tehty muuta ko lätkästiin saikkulappu käteen) ja toinen yöllisten menkkajomotusten vuoks (33+3) ja silloin pikainen tsekkaus vaan kohdunkaulan tilanteeseen. Niin ja yhteen ylimääräseen ultraan pääsin vk 26 kun kaverin kätilö-äiti halus huvikseen ultrata. :joyful:

Eka neuvolakäynti oli 3.9, jolloin oli 9+5 eli aika lailla 3-4 viikon välein ollu neuvolat koko raskauden ajan. Ja ekan kerran mitään konkreettista näki np-ultrassa, ekalla neuvolakäynnillä ei edes yrittäny sydänääniä kuunnella.

Niin ja esikoista siis ootan ja kaikki sujunu oikein hyvin. Omasta mielestäni en olis enempää käyntejä tarvinnukaan. :)

Raskaudet ja synnytykset vaihtelevat ja tylsistä (oirehtimattomat ja helpot) ei ole kauheasti kerrottavaa...mieluummin sitä kertoo hyviä tarinoita ja vertailee niitä toisiin hyviin tarinoihin (tai kauhutarinoihin).

^ No sepä. Mitäpä sitä turhaan viikon parin välein neuvolassa kävisi istumassa, kun ei mitään seurattavaakaan ole. :) Toki asia riippuu varmasti odottajan persoonastakin minkä kokee tarpeelliseksi etenkin ensimmäisten kohdalla. Mutta itse olen ollut tyytyväinen "vähäisiin" määriin, nytkin tahtonut mennä puolet ajasta yleiseen hoitotyöhön liittyvään pjauhamiseen terkkarin kanssa, joten.. :shy:

Mä oon joutunut käymään vähän tiheämmin lääkärillä kontrolleissa kohdunsuun ja vauvan koon takia (hassua sinänsä kun vauva on kuitenkin keskikäyrällä). Ultria mulla on ollu joulukuusta asti noin parin viikon välein. Huomenna menen taas käymään lääkärillä. Hyvin on kaikki ollut. Vauva on raivotarjonnassa ja painoarvioksi sain 3200g. Neuvolakäynnit on ollu kuukauden välein alusta asti. En tiedä tihenevätkö nyt kun on enää kuukausi laskettuun..En sitten tiedä miten mulla ne nyt menee kun on näitä kontrolleja.

Meillä edellinen käynti oli rv 36 (sitä ennen 1krt/kk), nyt oli rv 38 ja uus aika tuli rv 39. Eli tiheni ne. En tiedä laittavatko rv 40 aikaa ollenkaan mut 41 laittavat ainakin jos ei kaveri osaa muuten tulla ulos.

Mulla ollut kerran kuussa. Rv 36 lähtien kerran kahdessa viikossa, eli nyt 38+ yksi aika ja sitten lasketun ajan tienoilla viimeinen.. Lääkärineuvola ollut kahdesti joista toinen 36+viikolla

Takaisin