Tosta sun kommentista se tuli mieleen kun näin on mulle kerrottu mutta en tietenkään halunnut loukata. Itsehän sä parhaiten tiedät enkä minä täältä ruudun toiselta puolelta :)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Kakkos ultrassa se oli n. nyrkin kokoinen ja takana kohdussa. Nyt sitä ei näkynyt kontrollissa kun sikiö oli vallannut tilan...eli ei ainakaan kauheasti ollut kasvanut.Winks, oliko sulla myooma missä päin kohtua ja minkä kokoinen se oli? Mullakin löydettiin sattumalta uä:ssä myooma, jonka suhteen sain myös kontrolliajan viikolle 36. Mä oon ollu jotenki tosi peloissani siitä myoomasta ja se on huolettanu mua tosi paljon.
Mlee jos oot kuitenkin ihan normaalikokoinen synnyttäjä etkä mikään mini-ihminen kuin minä (157cm ja 50kg ja kapea ihminen) niin luottaisin ammatilaisiin. Suurin osa synnyttäjistä pystyy hyvin synnyttämään neli kilosen vauvan!
Siis vuonna 2005-06 kun odotin ekaa, neuvolakäynnit oli juuri noin. Kolme kertaa lääkäri ja kaksi ultraa, vikalla lääkärikerralla myös jos kone oli käytössä.Jännä on kyllä miten asiat vaihtelee paikkakunnan ja varmaankin lääkärin mukaan. Tänään pärähti viikkoja 36+0. Ja viime viikolla oli toinen neuvolalääkärikäynti. Lääkäri heti alkuun totesi, että mitään tarkkoja painoarvioita vauvasta on turha kysellä, koska sitä ei kukaan tiedä. Ja sitä on melkein mahdoton myös selvittää. Koko selviää sitten kun lapsi on tullut ulos. Veikkasi kuitenkin mahan koon mukaan, ja tunnustelun perusteella, että ei sieltä mitään jättiläistä ole tulossa. :) Mulla ja vauvalla on kuulemma "oikein hyvä meininki menossa" ja lapsi tulee ulos, kun on tullakseen. Pää alaspäin mahassa ollaan roikuttu jo viime kuun puolivälistä saakka, mutta kiinnittynyt vauva ei vielä ole. Mulla ainakin jäi tuosta lääkärikäynnistä oikein hyvä mieli, vaikka se kestikin kokonaisuudessaan ehkä vajaa 10 minuuttia. :D Oli tehokasta touhua! Seuraava neuvola onkin sitten vajaan kahden viikon päästä, että saa nähdä olisiko tämä jo silloin enemmän lähtövalmiuksissa.
Vertailukohtana muuten, sain käsiini oman äitini neuvolakortin, kun hän odotti minua. Vuonna -84 äitini on käynyt 14 kertaa neuvolassa, joista 2 kertaa äitiyspolilla ultrassa. Huomasin, että viikon 35 jälkeen äitini on käynyt kerran viikossa neuvolassa tarkastuksessa. Alkuraskaudessa hän näyttää myös käyneen 2 viikon välein neuvolassa. Kyseessä on kuitenkin ollut ihan normaali raskaus, joten pikkuisen ovat ajat muuttuneet... :D