Loppuraskauden neuvolakäynnit

pikkuruusu

Näppärä viestien naputtelija
Tänne fiiliksiä neuvolakäynneistä. Niitähän alkaa nyt olla tiheemmin. Kokoarvioita, onko laskeutunu, yliaikaisuus tuskailua tai erityisiä asioita mitä on seurattu.
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Mietittiin vauvan kokoa ja asentoa. Mä oon pienikokoinen ja päädyttiin synnytystapa-arvioon ja kokoseurantaan. Myös vauvan asento oli hieman erikoinen. On ilmeisesti viistotilassa, mutta hyvin kyllä on vielä aikaa asettua. Vauvan pää on siis kohti mun oikeaa lonkkaa. Toivottavasti saan ensi viikolle ajan ni sitte ollaan viisaampia. Todennäköistä on ettei ainakaan yliaikaseksi päästetä. Esikoinen meni viikolla yli ja mahtu syntymään alakautta just ja just. Nyt on siis sf-mitta suurempi kuin esikoisesta.
 
Mä tonne salaiselle puolelle jo vuodatinkin omaa tän päiväistä lääkärineuvolakäyntiä, rv 36+0. Meillä myös poikki-/viistotila, ei laittanut lähetettä synnytystapa-arvioon, vaan totesi, että seurataan neuvolassa ja jos ei käänny, niin sitten suoraan sektio. Kokoarvio tällä hetkellä n. 2500 g ja syntymäpainoarvio vähän reilu 3 kg. Kauhunhetkiä koettiin myös kun lääkäri etsi sykettä lähemmäs 10 min, ennen kuin löysi sen aika korkealta vas. kyljestä. Kohdunsuu oli vähän pehmennyt ja auennut. Streptonäytteen oton jälkeen aloin vuotamaan reilusti verta (lääkäri sanoin raapaisseensa näytteenottotikulla kohdun kaulaa), nyt vuoto on onneksi jo hiipunut, enää tulee niukasti ruskeaa vanhan veristä vuotoa. Kaiken kaikkiaan jäi aika sekava ja ahdistunut fiilis. Menin vielä googlettamaan tota poikkitilaa ja useammassa paikassa oli jotain viittauksia sen yhteydestä kehityshäiriöihin. Kahden viikon päästä on normaali neuvolakäynti, silloin vaadin kyllä lähetteen äitiyspolille.
 
Miten streptokoe voi osua sinne?:wideyed:...mä en ees tuntenu oikeestaa ku se otettii iha emättimen suulta. Kesti ehkä sekunnin verran.
 
Meillä taas ks näyte otetaan ihan ite kotona ja se tosiaan pyöräytetään n. 2cm syvyydeltä..? Ja ihmettelen kyllä miten on saanut vuotavan haavan ylipäätään koko näytetikulla?! :eek:

Mulla ma seuraava peruskäynti neuvolassa. Lääkärin vastaanottoa ei vissiin ole enää, jollei jotakin poikkeavaa vielä tapahdu viimisen 3 viikon aikana. Itse asiassa ainoa rutiinisti tehtävä lääkärintarkistus on mulla ollut rv 24-25. :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Pulla16, älä nyt ihmeessä googlaa. Kaikista jutuista löytyy negatiivisia asioita, ja mikä olikaan se todennäköisyys...
 
Mulla nyt jatkuu se vuoto edelleen. Sitä vanhan veristä ruskeaa vuotoa tihkuttaa vieläkin. Äsken kun kävin pissalla, niin paperi tuli ihan ruskeaksi pyyhkiessä. Nyt koitan just soitella neuvolaan, et mites pitkään tätä kannattaa nyt vaan seurailla... ja samalla otan puheeksi sen poikkitilan ja jatkot sen suhteen.
 
Soitin suoraan äitiyspolille, kun neuvolassa ei kukaan vastannut. Vuotoa saattaa tihkuttaa muutamankin päivän, se on ihan normaalia. Poikkitilan suhteen ihmetteli kovasti lääkärin toimintaa, hänen olis eilen jo pitänyt laittaa lähete polille, että tarkistetaan asento ultralla ja koitetaan mahdollisesti kääntää. Mun pitää nyt iltapäivällä koittaa taas soittaa neuvolaan ja pyytää se lähete.
 
Hyvä että soitit niin saatte poikkitilaa tutkittua. Voi olla neuvolantätikin ihmeissään lääkärin mielipiteestä.
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Vauva on raivotaronnassa ja laskeutunut niin että lääkäri pääsi sormella kokeilemaan päätä. Paikat pehmenneet ja lyhentyneet kolmesta kahteen senttiin. Ja siis auki ollaan jo sormelle. Sf mitta vaan 29,5cm, eli ei juurikaan kuukaudessa ole suurentunut, lääkäri ei huolestunut siitä vaan meinasi ett kun vauva on jo niin alhaalla niin siksi ei vatsassa vie niin paljon tilaa. Oli kiva kuulla että jotakin on jo tapahtunut ja toiveajattelua voi jo harkita siitä ettei mene montaa viikkoa synnytyksen alkuun! Nyt rv36+3

Ei kiva kuulla että vauvat on teillä poikkitilassa:/ ja varsinkaan ei kiva jos ok vähän epämäärästa neuvontaa ym!
 
Muokattu viimeksi:
Mä käväisin neuvolassa tänään. Vauva on kuulemma tullut alas ja kiinnittynyt. Meinas täti, ettei sieltä enää lähde irtoamaan ja pyörimään väkkäränä ympäri masua, mutta se jääköön nähtäväksi. Ei ihme, että aamulla ylös noustessa kävely sattui tavallista enemmän. Pahimmassa tapauksessa sitten vielä kuusi viikkoa näistä uusista kivuista kärsitään. :grin
 
Muokattu viimeksi:
Pulla16, Aika karulta tuntuu lääkärin toiminta. Mulle lääkäri sano, että vielä on vaikka kuinka aikaa asettua oikeaan asentoon ja laskeutua. Onneksi on sentään pää alaspäin viistossa eikä toisin päin. Meillä myös erona se, että mulla ei ollu kohdunsuulla tapahtunu yhtään mitään. Täysin kiinni ja kaulaa 3cm eli ei oo ihan heti syntymässä. Vielä ei oo tullu yhteydenottoa sairaalasta. Sitä odotellessa...
 
Nyt rupes kans jännään toi poikkitila. Mulla ollut täysin poikittain ainakin tammi-helmikuun ja maaliskuun alusta vasemmalle viistossa. Juuri pari pv sitten kävin neuvolassa (rv34) ja ihan säkällä samana aamuna möngersi asukki kaksi tuntia ja lopulta muljahti kunnolla. Neuvolassa todettu, että nyt ollaan ihan oikeassa asennossa ja pää jo tosi alhaalla. Mitään ei oltu kyllä aiemmin puhuttu, että viistossa olo tai poikittaisuus voisi aiheuttaa jotain ongelmaa tai olla merkki jostain. Terkka vain totesi, että todennäköisesti on missä asennossa vain sattuu viihtymään niin pitkään kuin mahtuu. Jouduin myös ajamaan työkseni paljon ja istumaan niin siitäkin syystä epäili viihtyvän paremmin poikittain.

Meillä ei ultria ole enää ja tosi nihkeiltä on neuvolassa vaikuttaneet, kun olen kysellyt esim. painoarvion vuoksi terkkarilla tehtävää ultraa itse maksavana. Sanoo vaan, että vaikuttaa sopusuhtaiselta ja ei olisi tarvetta ultrata. Täytynee mennä suoraan yksärille, että ite rauhottuu. Rakenneultrasta kuitenkin jo mennyt yli 3kk ja sen hetkinen painoarvio oli keskimääräistä suurempi.
 
Mlee jos oot kuitenkin ihan normaalikokoinen synnyttäjä etkä mikään mini-ihminen kuin minä (157cm ja 50kg ja kapea ihminen) niin luottaisin ammatilaisiin. Suurin osa synnyttäjistä pystyy hyvin synnyttämään neli kilosen vauvan!
 
Saas nähä oliko tänään viiminen neuvolakäynti yhtenä kappaleena. :rolleyes: Kaikki kunnossa ja muksu olis tulovalmiudessa. Viime viikkoinen yöllinen supistelukohtaus kielis, että lähtö saattaa tulla ihan koska tahansa.

Seuraava neuvolakäynti olisi 29.3, jollei sitten tule tarvetta aikaistaa tai ole jo asukas pihalla. Ja kuten ylempänä kirjottelinkin, lääkärintarkistusta ei ole enää. Eli nyt sitten vaan ootellaan ihmettä maailmaan. :happy:
 
Kävin tänään pelkopolilla ja samalla lääkärin pakeilla. Kokoarvio tällä hetkellä 3 kg, eli jos syntyy suurin piirtein laskettuna aikana, niin on arviolta saman kokoinen kuin esikko, 3,5 kg. Nappula on kiinnittynyt, kohdunsuu auki sentin verran ja kanavaa jäljellä pari senttiä. Kovasti toivon, että ei tarvitse käynnistää tällä kertaa. Ihan vielä ei kuitenkaan tarvitsisi syntyä, kun suursiivous on erittäin pahasti vaiheessa ja koti kuin pommin jäljiltä. :woot:
 
Mä olen kanssa lyhyt mutta lääkäri kehui että hyvä synnyttäjä :)
Olen aikaisemmin pungennut ulos nelikiloisen, niin onnistuu se nytkin.
Ei se että on pieni, tarkoita että ei voi synnyttää. Lantion luut ja joustavuus on se juttu. Lääkärit mielellään kuvaa lanteet jos vaikuttaa että tulee ongelmia.
 
Synnytystapa-arvioinnissa kaikki tylsän ok :) Myomaa ei edes nähty, kun sikiö oli ottanut oman tilansa. Liikkui niin paljon, ettei sykettä pystytty mittaamaan (pikkuinen ei pitänyt anturin paineesta). Kokoarvio sopivasti keskikäyrällä. Tällä hetkellä pää alaspäin, katsotaan heittääkö vielä volttia.

Saan näillä näkymin jännittää milloin pitää lähteä synnärille....
 
Winks, oliko sulla myooma missä päin kohtua ja minkä kokoinen se oli? Mullakin löydettiin sattumalta uä:ssä myooma, jonka suhteen sain myös kontrolliajan viikolle 36. Mä oon ollu jotenki tosi peloissani siitä myoomasta ja se on huolettanu mua tosi paljon.
 
En tiedä viittasitko minuun Iltatähti79 vai johon kuhun toiseen, mutta mun kohdalla tilanne tosiaan se, että lääkäri esikon syntymää avustaessa sanoi mulle, että 3130g vauvani mahtu just ja just tulemaan. En ole tuota mitenkään omasta päästäni keksinyt.

Tänään oli siis mulla koko- ja synnytystapa-arvionti. Vauvan koko on keskikäyrällä. Nyt arviolta 2800g. Kolmen viikon päästä vähän ennen laskettua aikaa mulla on uus kontrolli jos ei oo syntyny ennen sitä. Eli sitte tsekataan uudestaan ja käynnistetään jos näyttää pahalta koon suhteen. Mutta nyt siis tilanne on ihan ok. Vähän kyllä jänskättää, kun kontrolli on vasta kolmen viikon päästä. Aika nopeesti vauva kuitenkin 300g painoa lisää....:nailbiting: Vauva oli nyt onneksi jo raivotarjonnassa. Neuvolassa viime viikolla arvioivat, että olisi viistotilassa.
 
Takaisin
Top