Loppuraskauden neuvolakäynnit

Meil oli tänään neuvola ja nyt sf-mitan kasvu oli pysähtynyt, eli maha laskeutunut. Tai sitten saatiin taas mittausvirhe kun oma neuvolantäti oli poissa. Ollaan vieläkin yläkäyrän yläpuolella, joten isosti voidaan silti. Proteiinit oli hieman menny plussan puolelle, mut ei vaadi jatkotoimenpiteitä. Ilmoitin neuvolantädille, että turhaan laittaa aikaa ensi viikolle, soittelen jos jotain tulee. Varattiin kuitenkin varmuuden vuoksi aika rv 41+1, jos toveri ei ole silloin vielä ymmärtänyt ulos tulla. Muutaman päivän olotiloja kun hälle kerroin, epäili neuvolantätikin minun jakautuvan lähiaikoina. Toisaalta onhan 15.päiväkin lähiaikoina ja silloin käynnistetään joka tapauksessa.
 
Olis muuten tietyllä tavalla kiva tietää milloin viimeistään syntyy (muu kuin että 2vko yliaikaisesta lähdetään käynnistämään). Mutta siis silleen kuin Iirailla... Tänään neuvolassa oli taas litania "ei mitään oireita". Mitattiin hemppa jotta olis joku loppuajan mitattuarvo tiedossa tarpeen tullen. Sekin hyvä. Ja väsymykseen ohje - nuku päikkäreitä niin usein kun mahdollista ja tarvitset. Plaah, jos olis joku pilleri tähän.
 
Mä myös kaipaisin jotain parasta ennen-päivämäärää, kuten winks :) helpottais jotenkin omaa ajattelua. Nyt on vaan semmonen olo, että jossain vaiheessa seuraavan kuukauden sisällä..
 
Tänään olin taas kokoultrassa ja käynnistysakupunktiossa. Vauvan koko arviolta jo 3,6kg eli reippaasti enemmän kun esikoisesta. Joten tosiaan jännittää mahtuuko, vaikka lääkäri mittaili, että mahtuu... Toivon todella, että tuo aku auttaa. Päivä päivältä ärsytys ja pelko kasvaa. En halua joutua sektioon!
 
^Uh, tuo kuulostaa aika rankalta - siis henkisesti. Mutta kyllä yli nelikiloisiakin synnytetään alakautta eikä kauhean isoja ongelmia ole ollut. (yritän nyt luoda positiivisia ajatuksia :) )
 
On se hurja miten esikoisen synnytyksessä mukana olleen lääkärin sanat ovat syöpyneet mieleen. Hän totesi silloin että isompaa kuin 3,1 kiloista ei mahdu tulemaan...Nykyinen lääkäri kuitenkin sitä mieltä, että mahtuu. Ekan kohdalla olis ollu vain ensi synnyttäjän tiukkuutta..
 
Ja tänään taas neuvolaan. Tää ei synny ikinä... Nyt 39+5. Mulle on palannu närästys ja se, ettei oikein saa tarpeeksi happea kun keuhkot on niin ahtaalla. Kyllä se vaan vaikuttaa, että tämä on esikoista yli puoli kiloa isompi...on siis laskeutunu, mutta kasvanu taas sen verran, että tilaa ei juuri keskivartaloon jää kun oon niin lyhyt. Jurppii kyllä tosissaan.
 
Sorry kun tuun toukokuisista tänne huutelemaan, mutta kyllä isojakin vauvoja syntyy ja vielä ihan helpostikin. Se tosin on paljon äidin rakenteista ja kudoksista kiinni. Minulla siis esikoinen oli 4885g syntyessään ja normaali alatiesynnytys, jonka ponnistusvaihe kesti 23 minuuttia. Ajattelin vain lohduttaa ja kertoa, että kyllä se on mahdollista. :)
 
Tänään neuvolassa. Streptotesti otettu ja kohdunkaulaakin kokeiltu, ekan kerran kumpanenkin vaikka kolmas raskaus o_O Kohdunkaula pehmentynyt mutta ei muuta. Painoa ei viime kerrasta taas tullut yhtään, paineet ja pissa ok. Vauva edelleen raivotarjonnassa, syke tasainen. Sf-mitta 34,5cm. Ei näytä siltä että ihan heti syntyisi :happy: Ihan hyvä, kerkeen käydä reissussa kummipojan kastetilaisuudessa :love7
 
Sorry kun tuun toukokuisista tänne huutelemaan, mutta kyllä isojakin vauvoja syntyy ja vielä ihan helpostikin. Se tosin on paljon äidin rakenteista ja kudoksista kiinni. Minulla siis esikoinen oli 4885g syntyessään ja normaali alatiesynnytys, jonka ponnistusvaihe kesti 23 minuuttia. Ajattelin vain lohduttaa ja kertoa, että kyllä se on mahdollista. :)

Minulla noita rakenteita on juuri mittailu, kun esikoisen kohdalla oli ahdasta eikä ollu kuin 3,1kg. Nyt vaan odotellaan. Pääsen seuraavan kerran käynnistysakupunktioon tiistaina ja ens viikon alkuun oottelen aikaa myös seuravaan seurantaan.

Taidan kuitenkin hakeutua yksityiselle akupunktiokäynnistykseen. On niin tuskaista vaan odotella ja odotella ja vauva kasvaa koko ajan.

Vauvalla kaikki hyvin. Vähän liiankin hyvin, kun viihtyy masussa.
 
Laitetaans tällekin puolelle! Oli tänään 39+1 neuvola, sain vielä yhen ajan viikon päähän 40+1 ja tätikin naureskeli että toivottavasti ei enää nähä niin että vauva on mahassa. :grin Kaikki oli hyvin, sfmitta 35cm, sykkeet taas se perus +155 kuten on koko raskauden ollut. Pää alhaalla ja just ja just kuulemma tuntee sormilla että siellä se nuppi on. Painoa on nyt aloituspainoon katsoen tullut kokonaisuudessaan 10,4 kg.

Mulle lääkäri sanoi viikko sitten synnytystapa-arviossa että "joo, täältä mahtuu kyllä vaikka ois 4,5kg!" ... Vauvan arvioitu koko silloin oli 3500g. Mietin että herranen aika sentään, oon kuitenkin ensisynnyttäjä ja paikkojen pitäis vielä jotenkuten olla ahtaahkot. Kai sitte on joku synnyttäjän lantio tai jotain :grin
 
Mäkin voisin tänne puolelle vielä raapustaa vaikka tonne "tuntemuksia"-ketjuun ehdinkin jo neuvolasta hiukan kertoa.

Täällä siis menossa rv 40+ 4 ja mitta alkaa olla aika täysi. Supistellut on jo viikon mutta mitään ei tapahdu. Kivut ei kovene, vuotoa ei oo,vesienmenosta puhumattakaan, joten alkaa huoli jo kasvaa. Kaikki arvot oli ok mutta jännittää vauvan koko.

Neuvolassa sovittiin että jos ei nyytti oo sylissä viikon päästä (eli rv 41+4) niin saan lähetteen käynnistykseen mutta siltikään sairaala tuskin ottaa mua sisälle ennen kuin vasta kun rv 42 on täysi koska olen uudelleen synnyttäjä.

Mua vaa pelottaa että tää vauva ehtii kasvaa ihan jäätävän kokoseks. Meidän esikoinen syntyi rv 41 ja oli 3700g eli ihan kohtuu normaalipainonen. Tuli alateitse mutta tikkejä tarvittiin. Tällä kertaa rv 37+2 vauva mitattiin (tosin vanha neuvolan ultralaite) ja arvioksi saatiin silloin jo 3880g ja siitä on se 3 vk.

(Oho lähti kirjotus ennen aikojaan)

Jatkuu...

Niin eli masuasukki oli jo rv 37+2 3880g ja siitä on jo se yli 3 vk. Tää on saletisti yli 4 kiloo (vaikka sokerit ollut koko ajan hyvät). Mun ainut lohtu on et onneks en oo ensisynnyttäjä mut silti hirvittää. Mulle ei koskaan oo kerrottu minkä kokonen pötkylä tuolta mun alakerrasta mahtuu. Neuvolan hoitaja lohdutteli et kyllä lääkäri ois lähettäny jatkotutkimuksii jos epäilis että se ei mahdu. Mutta ottiko tää lekuri huomioon et tää voi oikeesti olla se 2 viikkoo viel myöhässä ja kuten hän ite sano että vauvat kasvaa lopussa 200 g viikko! Eli nyt tää masuasukki ois sit jo lähemmäs 4500g... Toki noi painoarviot voi heittää mut oikeesti ei oikein naurata. Kiitos Jelppis sun kommentista....antoi hiukan lohtua.
 
Muokattu viimeksi:
Heippa.

Me käytiin tänää kättärillä ultrassa kattoo, et kaveri on oikein päin ja tarkastettiin myös lapsiveden määrä. Oikeinpäinhän hän siellä köllötteli ja lapsivettä vallan normi määrä. Pieni pojankoltiaisemme on, 2600g, hiukan alakäyrillä, joten joudutaan mennä vielä uudestaan kahden vkon päästä kontrolliin (ellei ole tullut jo ulos). Kohdunkaulaa jäljellä 1,5cm. Kaikki siis hienosti ja huojentunein mielin lähdin vastaanotolta. Into synnyttämään olis kyllä kova, mutta aikaahan tässä on vielä.

38+1
 
Sorry kun tuun toukokuisista tänne huutelemaan, mutta kyllä isojakin vauvoja syntyy ja vielä ihan helpostikin. Se tosin on paljon äidin rakenteista ja kudoksista kiinni. Minulla siis esikoinen oli 4885g syntyessään ja normaali alatiesynnytys, jonka ponnistusvaihe kesti 23 minuuttia. Ajattelin vain lohduttaa ja kertoa, että kyllä se on mahdollista. :)
Hyvä vaan jakaa näitä kokemuksia :)
 
Minä en yhtään luota meidän neuvolan yleislääkärin arvioihin. Sehän kysy multa miten päin luulisin ton olevan ja sanoi, että kyllä ne yleensä mahtuu tuleen. Eikä näe mitään syytä arvion tekoon ja että kyllä ne sit synnytyksen alkaessa tarkistaa tilanteen. Terkka tuntui osaavan paremmin tunnustella sitä asentoa.
Siskolla tosiaan käynnistetty 38+3 just ahtauden ja koon vuoksi ja ensimmäinen sektiolla, kun annettiin mennä yliajalle ja liian iso tuleen alakautta. Itellä seuraava neuvola tulossa vasta 39+0. Sen takia kävin yksärillä teettään koko arvion, jossa myös mittailtiin lantiota. Osasin itse jo epäillä sitä ahtautta lähisuvun takia. Yksärikin ihmetteli miksi eivät neuvolasta olleet laittaneet kokoarvioon, kun on sukurasite taustalla. Kirjoitti vielä neuvolalle suosituskirjeen uudesta koko arviosta viimeistään la:ssa.
Yli 3,5kg ei vissiin mahdu tuleen ja tuonkin kokoinen pitää olla hyvässä asennossa. En haluis joutua sektioon, mutta ei varmaan ole vaihtoehtoja jos eivät suostu käynnistään etukäteen. En aio alkaa väkisin puskeen selkeesti omiin mittoihin ylikokoista pihalle. Yksärikin sanoi, että tulee solisluumurtuman riski siihen heti aika vahvana. En tod.näk. lähde ens neuvolasta pois ennen kuin on lähete äitipolille.
 
Ihanaa Inkku84, että synnytys lähti käyntiin itsestään!!! Aika iso tyttö niin kuin arvelitkin. Tulethan kertomaan miten meni, kun jaksat!?
 
Neuvolassa taas ei mitään erikoista, keskikäyrällä mennään kaikissa olosuhteissa (paino, sf-mitta, mun ja sikiön sykkeet jne) tai noha, siis mun verenpaine jatkuu alhaisella tasolla (alle 100 ja alle 70). Kelan mielestä muksun olisi pitänyt jo syntyä, mutta tämä ei anna minkäänlaista merkkiä asiasta. Fillarilla siis menin neuvolaan, ainoa ero pariviikkoisesta on, että nyt joutuu pyöräilemään vähän leveähaaraisesti, ilmeisesti masu on laskeutunut.
 
Paljon teillä ollut sf mitta loppuraskaudessa? Mul oli maanantaina neuvolakäynti jossa sai täti mitaksi 31 sitä ennen 35.. tänää uusiks jouduin menee mut eri tädille nii se sai mitaksi 36 :eek:
 
Takaisin
Top