Lokapoikasten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ilmeisesti aika lailla eroja tosiaan näissä neuvolakäytännöissä.. Itse olen nyt käynyt kolme kertaa (rv 7+1, 11+2 ja 15+2). Seuraava kerta on 20.5. Neuvolalääkäri oli toisella käyntikerralla, silloin tosiaan kohdunsuu tarkastettiin ja ekat sydänäänet kuunneltiin. Hemoglobiini on mitattu vaan ekalla kerralla, ei sitä tosiaan joka kerta katsota, neuvolatäti sanoi ettei niin nopeasti laske jos alussa on hyvät tasot.
Ja kyllähän käyntien määrä varmaan oman tilanteenkin mukaan menee, jos on jotain terveydellistä syytä. Kelan papereista sanoi, että ens käynnillä ne asiat hoidetaan.

Minulla ei ole mitään erikoista kirjoitettavaa, mutta kirjoitan silti että tiedätte vielä minunkin mukana kulkevan. Neuvolassa viimeviikolla kaikki oli hyvin, lapsi oli kasvanut, kovasti liikkui ja syke kuului doplerilla. Hb oli 137 edelleen eli hyvin on pysynyt ilman rautalääkkeitä kohdallaan. Minä olen käynyt neuvolassa jo kolme kertaa ja lääkärillä kerran. Normaalisti ei varmaan ihan näin usein täälläkään tarvitse neuvolassa käydä, mutta minua ovat halunneet syynätä vähän tarkemmin kun on noita keskenmenoja takana useampia.
Massu kasvaa, liikkeitä tuntuu, ehkä... en ole näistä liikeistä aivan 100% varma, voivat hyvin olla suolen ja vatsantoimintaankin liittyviä tuntemuksia. Nyt on viikkoja 15+5 ultaran mukaan. Laskettua-aikaa ei ole muutettu ainakaan vielä vaikka kuukautisten mukaan viikkoja on nyt 16+4. No pääsepää vähän aikaisemmin äityslomalle syyskuun alussa. Meillä on aiemmat lapset syntyneet vähän förskottia kaikki joten valmistaudun h-hetkeen jo syyskuun puolenvälin jälkeen. Syntyy sitten kun syntyy mutta siihen mennessä pitäisi vauvan tarvikkeet ja sairaala kassit pistää kuntoon.
Äitiyspakkauksen aion ottaa tälle lapselle, vanhasta taitaa olla jäljellä enää tukkaharja, kynsisakset ja makuupussi. Kaikki muut on taidettu antaa kiertoon jo aikoja sitten. Muistaakseni olen vain kerran ottanut äitiyspakkauksen vuonna 1996. Kovasti on sisältö muuttunut niistä ajoista. Silloin vaatteet oli suurempia, ehkä kokoa 70-80cm suurin osa. Mukana oli paitoja ja pikkuhousuja, bodeja ei ollut pakkauksessa.
Minä joudun hommaamaan yhdistelmävaunut, turvakaukalon yms. tarvikkeet. Minulla on kyllä vielä se kaukalo tallella jonka ostin esikoiselle käytettynä, olen sen päällystänyt uudelleen vuonna 2000 kolmannelle lapsellemme. No se on auttamattoman vanhanaikainen ja joku tuttavani sanoi että se ei ole enää turvallinen, muovi kuulemma hapristuu jos säilyttää kylmässä? No näitä hankintoja ehtii sitten tehdä loppukesästä. Nyt kyllä myyvät viimevuoden malleja ja värejä edullisesti pois vaunuliikkeistä, eli jos finanssitalous antaa myöten, kannattaa käydä edullisilla ostoksilla.

Moikka kaikki!

Mulla oli eilen toinen neuvolakaynti, ja nain islantilaisittain ainakin toi 12vkon ultra oli se laakarikaynti mika alkurasdaudessa on, vaikkei se muuten tutkinutkaan kuin ultrasi vaan ja paivitti lasketun ajan (yhdella paivalla:), eka neuvola oli 10vkolla ja nyt tama toinen 16+0. Seuraava neuvola olisi normaalisti 25vkolla, mutta makun olen tulossa suomeen kesakuussa niin tehdaan neuvolahommat sitten jo viikolla 22. Ja se rakenneultra on taalla viikolla 20, eli ensi kuussa. sitten onkin tiheampaan kaynteja kunhan paasen takaisin tanne heinakuussa.

Mulla oli hemoglobiini hyva 128 ekalla neuvolakaynnilla ja ei se nyt sita edes halunnut mitata. verenpaine ja sydanaanet ja ultran tulokset katsottiin. vaikka me ei kylla edes "otettu" niskapoimututkimusta (taalla vapaaehtoinen ja maksullinen), kun ajateltiin etta naiden muutamien keskenmenojen jalkeen ei halua hermoilla mistaan todennakoisyyksista turhaan, ja en mina raskautta keskeyttaisi mahdollisen downin takia joka tapauksessakaan!

Joo-o. mutta siis neuvolassa oli kaikki hyvin, sydan pompotti tasatahtiin, en saanut syketta, mutta jalkikateen laskeskelin etta olisko ollut 135 paikkeilla. Ihana kuulla etta kaikki on hyvin. Mullakin on maha ihan torrollaan jo, luulen etta musta tulee massiivinen! ja tuntuu valilla pienia toytaisyjakin :) Mukavaa.

TuuliEnkeli: Lepailes ja toivonmukaan kaikki on ihan kunnossa vuodosta huolimatta!

Carinat: tervetuloa mukaan! :)

Chr1sta: kiitos doppler kommenteista, makin ebaysta tossa huusin yhta, mutta ei natsannu. me kun ei olla EUssa niin joutuu maksamaan kovia tulleja ja veroja kaikesta tuonti kamasta, siksi koitan loytaa kaytetyn yksityiselta, sen voisi lahettaa lahjana ja valttaa tullit. mutta katsotaan nyt, saattaa olla etta jatan hankkimatta, kun on rahat muutenkin hieman tiukalla :)

Mitas muuta: kavin katsomassa ranskalaisen elokuvan un prophéte, vankilaleffa, mutta ei mitaan kamalan jarkkya, suosittelen!

Mukavaa paivaa kaikille![:)]

Ryppy - Yli 10 vuotta vanhoja kaukaloita ja istuimia ei pidä käyttää turvallisuussyistä. Meillä olis ollut tosi hyväkuntoinen istuin jo valmiina, mutta tuli se 10 vuotta täyteen, niin saa jäädä käyttämättä. Eli oli hommattava uusi, kaukalo onkin valmiina uutta tulokasta varten. Tosin on vielä pojan käytössä, mutta kiirekös sillä. [:)]

Neuvolakäynneistä... Mulla oli eka vkolla 8, mutta koska mitään ei neuvolan ultralla näkynyt, lähetti kotiin "kasvamaan". Siksi meninkin vielä samana päivänä yksityiselle varhaisultraan [;)]
Sitten siis eka virallinen neuvola oli 10+1, sit 12+3 ja nyt viimesin 16+1. Joka kerralla annetaan pissanäyte, josta katsotaan valkuaiset ja otetaan sormenpäästä hb. Sit kuunnellaan sydänääniä ja katotaan vielä ultrallakin [:D] Sit jutskaillaan ja otetaan paineet...eli puol tuntia/kerta.

Seuraava kerta on vkolla 19+1, koska rakenneultra siitä vkon päästä. Muuten ois laskenu 4 vkon päähän seuraavan ajan. Lääkäriä en oo vielä nähnyt, eikä kyl aikaakaan oo annettu. Neuvolatäti sanoi kyl alussa, että lääkäri olisi vain kerran...lääkäripulan takia.

moip kaikki [:)]

onpas tosiaan eroja noissa neuvola käynneissä,itse olen olen ollut neuvolassa
kaksi kertaa nyt minulla on menossa viikko 17+3 seuraava neuvola olisi 10.5..
lääkäristä ei ole ollut edes mitään puhetta.

ihanaa kun tulee kesä, vaikka tämä allergia ei teekään loppuaan.tänään soitti lääkäri kun kyselin neuvolassa allergialääkkeistä... eli olivat apteekissa neuvoneet väärin.

vappua odotellessa, toivottavasti paistaa aurinko olen pitämässä brunssia niin olisi ihana olla ulkona [:D]

mukavaa viikkoa kaikille ja jaksamisia

Moikka taas :)

Mun piti heti tulla tyytyvaisena ilmoittamaan etta saan sen toivomani aitiyspakkauksen hyvalta ystavalta ostettua joka sattuu olemaan samaan aikaa raskaana ja hukkuu vauvanvaatteisiin :) oi iloa! Puhuin aidin ja isan kanssa puhelimessa tanaan ja aiti oli aitiyspakkausasioista yhta tapinoissa kuin minakin. Ensimmainen lasten lapsi heille :) Tuli vahan ikava kun olen nain kaukana. No elama on valintoja taynna!

Mukavaa iltaa,.

Maaru[8|]

Nopea kysymys tässä työkiireiden keskellä... Eli oletteko jo alkaneet syömään lisärautaa jos hemppa on pudonnut?? Kun itselläni hemoglobiini oli tippunut 114 mutta sanottiin että rautaa saa alkaa syömään vasta viikolta 20 alkaen kun ei tiedetä miten se vaikuttaa sikiöön sitä ennen. Nyt olen kuitenkin lueskellut muualta että sitä saisi syödä jo aikaisemminkin.
Osaisiko kukaan vastata tähän? [:)]

Hei,
Mulla on hemoglobiini 125. Olen alkanut syödä pinaattia tavallista enemmän.
Yritän pitää sitä ravinnolla ylhäällä. En sitten tiedä onnistuuko. Turvallista on ainakin.
Tässä porukassa oli kyllä ainakin yksi jolle rautaa oli jo määrätty/suositeltu.

Jemppi: ilmeisesti tiedot vaihtelevat paljon. Jostain luin, että saa syödä 1/3 jälkeen rautaa, toisissa lähteissä taas kehotetaan odottamaan. Itselläni oli hb 122, mutta jos olisi ollut alle 120, olisi neuvolassa käsketty aloittamaan raudan syönti.

Itse ajattelin, että rupean syömään Ladyvita Mama tapletteja. Niissä on myös rautaa.

Ruokavaliosta raudan saanti olisi toki parasta (vihreitä kasviksia, ruisleipää, pinaattia), mutta kaikille se ei auta/riitä.

Hyvä linkki ja tietoa aiheesta: http://www.poliklinikka.fi/?id=6552563&page=0578192

jemppi, mä olen syönyt alusta asti MultiVitan raskausvitamiineja, joissa on vähän rautaa. Tuoreista hedelmistä (erityisesti sitrushedelmistä) saatavat ravintoaineet parantavat raudan imeytymistä (näin ainakin on mulle sanottu) ja itselläni molemmissa raskauksissa hemppa onkin vain parantunut, koska juuri mikään muu ei maistu, kuin hedelmät. En sit tiedä, onko totta, mutta mulla toimii.

Tyttö vai poika? Vol 2.0 on käynyt äänestämässä 32 lokakuun iloista odottelijaa ja kuten ensimmäiselläkin äänestyskerralla, poikakasti on johdolla 16 äänellä ja tytöt toisena 11 äänellä. EOS-joukkueeseen kuuluu 5 ääntä. Nyt on vielä pari päivää aikaa äänestää, joten kaikki uskalikot osallistukaa: http://forum.vau.fi/tm.aspx?m=52506   Tähän leikkimieliseen arvailuun voi siis osallistua, vaikkei rakenneultrassa aikoisikaan sukupuolta selvittää.

Ja jännät paikat onkin meillä jo pian edessä! Rakenneultrat alkavat parin viikon päästä ja niistä TuuliEnkeli onkin aloittanut oman keskustelun. Jännää!

Mahtavaa TuuliEnkeli!

Ja siihen rautaan, etta tosiaan C vitamiinia tarvitaan raudan imeytymiseen, etta niita hedelmia sitten rautaisten ruokien kanssa! :) Punajuuressakin on kovasti rautaa ja parsakaalissa :)

Ma olen puolinukuksissa taalla toissa, aina lounaan jalkeen ihan kamala uupumus!

Maaru

Tervehdys kaikille...nyt on sitten muutettu uuteen kotiin ja ravattu edestakaisin paperiasioissa ihan väsymykseen saakka[:)]Tervetuloa uusille odottajille[:)]
Heti pitää kommentoida tuohon lisäraudan syömiseen...tuntuu että joka paikkakunnalla annetaan eri neuvoja niinkuin mullekin...eli sain neuvoksi että pitää olla 18 raskausviikkoa täynnä ennenkuin aloittaa lisäraudan...meillä myös rajana oli 110...mutta onhan se selvää että jos normaalisti on tosi hyvä hb ja laskua on tapahtunut reilusti niin vaikuttaahan se yleiskuntoon...itse aloitan kyllä jos ei ruokavaliolla rupea nousemaan.

Eli täälä on oltu melko väsyneitä johtuen tästä kaikesta muuttotouhusta ja juoksemisesta joka paikkaan,mutta eiköhän tämä tästä rauhotu kun kaikki byrokraattiset asiat on saatu hoidettua ja voidaan keskittyä itse kodin remppaamiseen ja "normaaliin" touhuiluun...masu on ollu pinkeänä useampana päivänä ja iltaisin on ollut niin väsynyt että on heti nukahtanut kun on sänkyyn mennyt,joten vauva-asiat on ollut taka-alalla jonkin aikaa...nyt sit on taas aika keskittyä itseensä ja vauvan touhuiluun tuola masussa.

Nyt kullan kainaloon ja unten maille...kauniita unosia kaikille[:)]

Lisäraudan syömisestä...Kävin tiistaina neuvolassa ja hb oli pudonnut 141:ä 119:a eli melkoinen pudotus. Mulla ei koskaan oo ollu hb alle 140 ja tuntuihan se aika hurjalta. No sehän selitti väsymyksen ja sellaisen huteran olon. Antoi kyllä rautatabletteja mukaan ja kehoitti ottamaan yhden päivässä. Olen nyt sitten jo kolme ottanut, mutta aloin myös miettimään, että entäs jos saisin ihan ruoka-aineilla sen nousemaan...Mielummin niin kuin heti pillereitä popsien eli aion nyt kokeilla kanssa ensin tuota ruokapuolen rautalisää.
Sokerit oli myös kahdella plussalla pissanäytteessä ja siihen täytyy nyt kans keskittyä. Saattoi kyllä johtua ihan aamun tuoremehu juonnista, kun on tuo Valion appelsiinimehu alkanut maistua niin hyvin[:D] Jotenkin on kuitenkin kaikkea makeaa alkanut tehdä mieli ja jäätelö sekä karkit uponneet vähän liian useasti nyt.

Sydänäänet kuunneltiin ja pikkuinen antoi aika mojovia potkuja siellä samalla, kun hänen rauhaansa häirittiin[:)]

Siitepölyallergian hoitoon en vaan saanut oikein kunnon ohjeita ja vastauksia neuvolasta...Onko teillä siis antaa vinkkejä lääkkeiden suhteen? Mitä suositellaan ja mitä ei? Mulla on tosi voimakas koivuallergia ja tähän asti oon vielä pärjännyt nenähuuhtelukannulla, mutta nyt alkaa tuntua siltä että tarvitsisi jo muutakin. Aikasemmin on ollut nenäsumute Nasacort ja antihistamiineista Cirrus käytössä, mutta näistä kumpaakaan ei voi raskaudessa käyttää. Eli jos teillä jollain on siitepölyallergiaa niin millä pärjäilette nyt?

Stardust, mulle neuvolassa sanottiin, että zyrtekkiä saisi ottaa, itselläni kanssa sen verran voimakkaat oireet siitepölyistä.

Noista neuvolakäynneistä, itse olen käynyt 5+6, ultra 6+3 (yksityisellä keskenmenon vuoksi), 9+3 neuvolalääkäri, np-ultra 12+3 ja neuvola 14+1, seuraava on sitten 2.6 ja rakenne 11.6.
Kuulemma sen n.1kk välein näin alussa...sitten sen 3 neuvolalääkärikäyntiä n.10vko ja sitten 25vko ja ihan lopussa 35-36
Mä olin ihan tyytyväinen että hb oli laskenut kun se on huidellut 170 luokkaa, tromposyytit ovat korkealla ja seuraavat kokeet otetaan rv22, paino oli pudonnut n.2kg joten eiköhän tässä ihan ok mene.

Niin ja kaikille uusille tervetuloa!

Sateista päivän jatkoa kaikille masun kasvattajille

Tsuba

Pakko pikaisesti kertoa, että oli aika ihana ylläri, kun tulin töistä tänää. Mies oli käyny ruokatunnillaan vanhempiensa luona, niin eräs samassa talossa heidän kanssa asuva kaveri oli tuonu mulle sinne pussin. Ei nyt edes olla niin kovin bestiksiä, mut tunnetaan kuiteski.

Ja mitä sieltä löytyikään....äitiyshousut ja -hame!!! Sellaset puolipitkät housut ja polveen hame. Henkalta ostettuja, ja ihan uuden verosia.

Oli kyl tosi ihana ylläri. Hän kun oli siivonnut kaappejaan, ja nyt viimein hennonut luopua äitiysvaatteista, niin olin tullut mieleen [:D]

tuosta kun on ollut puhe että milloin lisä rautaa saisi alkaa syödä niin tänään kun kävin neuvolassa (sainkin ajan etukäteen kun valittelin väsymyästä ja pitkään jatkunutta päänsärkyä..) niin kehoitti jo nyt aloittaa raudan popsimisen! hemppa oli vain 105 (viimeksi 122)..[&:]

lisäksi mitattiin rr joka oli 108/54 ja painoakin oli tullut jo 2kiloa viime käynnistä joka oli viikolla 8...
sydänäänetkin tuli kuunneltua.. löi 158 ja siitä sitten työkaverit päättelivät että poika tulossa kun on niin nopea syke..[:)] en sitten tiedä voiko se vaikuttaa että oma syke on levossakin siinä 90 tienoilla..

Mulle sanottiin neuvolassa, että sikiön sydänmenlyönnit on yleensä samat kuin äidin sydämenlyönnit mutta tuplana. Ja että se vaikuttaa kanssa vähän, mitä se kaveri siellä just sattuu puuhaamaan.

Takaisin