Lokapoikasten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lenita - noita isien tekemyksiä on hauska aina lukea, miten ne heräilee vauva-asiaan, onhan se niille ihan eri juttu! Ei ne tunne jokaista muutosta kehossaan. Tulee samanlainen fiilis isijutuista kuin kuunnellessa tutuilta mitä se heidän kaks vee napero on nyt huomannut uutta maailmasta... ha haa... Ja sulla maha JA LIIKKEITÄ? Onko sulla jo ennestään lapsia, joka paikassa kun sanotaan että esikoista odottavat ei tunne niin varhaisessa vaiheessa liikkeitä kuin jo synnyttäneet.

Mulla alkaa pian 15. viikko ja uskaltaisin jo varovasti epäillä, että maha on ehkä alkanut kasvaa. [:)]

Tiukunen: ensimmäinen vasta, mutta kohtu on kallistunut eteenpäin, joten johtunee varmaan siitä. Kohtu alkoi painamaan virtsarakkoa kun tuli 10 viikkoa täyteen, ei niin mukavaa. Masun saa vielä peitettyä löysällä paidalla, ei sen isompi pallo vielä ole. [;)]

huomenia kaikille! Taitaa olla vähä hiljasempi väli tää aika raskaudesta, kun ei kamalasti nyt vielä tapahdu, niin ei ole keskusteltavaa [:D]

kuinka viikonloppunne sujui?? [:)]

itsestä tuntuu että tää aika menee kyllä nopeasti.. Pelottaa ajatuskin siitä, että kohta kun vauva-rakas on maailmassa, niin sitten se jo lähteekin kouluun [&o] [:D] you know what i mean? [;)]
"kohta" on jo melkein raskauden puoliväli ja tuntuu hassulta ajatella, että ei tarvitse odottaa ku toinen samanlainen aika, niin meitä onkin kotona kolme [:D] tässä kyllä kerkeää aivan 100 %:n varmasti tulemaan monet turhautumiset kun aika ei kulje etiäpäin.. Mutta tällä hetkellä mennää etiäpäin positiivisin ajatuksin! Kovasti odotan, että alkais liikkeitä tuntumaan! Vaikka muutama päivä sitten kävi neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä, ja ne olivat ok, niin silti tässä pelkää että kaikki ei ole kunnossa [&:][&:] multa putoaa paino vähitellen kokoajan, vaikka syön ihan hyvin, en kylläkää niin isoja annoksia saa mahdutettua kun aikasemmin, mut sehän on oikeestaan aika ok .. Ennestäänkään kun en ole mikää laiheliini ollut.. Mut kylhän se vähä oudolta mun mielestä vaikuttaa, että nyt on painosta jo 5 kiloa lähtenyt, toivottavasti ens neuvolassa olis es pysyny samoissa mitoissa, että tietää vauvankin keränneen painoa!!..muuten ei haittaiskaan yhtään painon putoaminen, mutta pelottaa että pieni ei kasva tarpeeksi :(

Ohops, tulipas oma napainen juttu :S siitä huolimatta, hyvää viikonalkua kaikille. <3

Lenita - mulla on luonnostaan taaksepäin kallistunut kohtu ja kun kävin neuvolalääkärin tutkimuksessa rv 9+jotain, lääkäri totesi että "sullapa on jo kohtu täysin eteen kallistunut, tiedätkö onko se normaalistikin eteenpäin suuntautunut...?" Kun sitten sanoin, että yleensä se on sinne toiseen suuntaan todettu olevan, lääkäri sanoi, että eipä se kauaa taaksepäin voikaan olla kun raskauden johdosta sen melko varhain kuuluukin kallistua eteen, jotta mahtuu kasvamaan.

Oli miten oli, sinä onnekas!

...Ja musta tuntuu että maha on nyt saapunut tänne. [:)]

Hei vaan taasen kaikille minultakin...juttuja olen seuraillut tiiviisti, mutta ei paljon kerrottavaa ole ollut.
Neuvolassa käytiin viime viikolla ja sydän löi 156 kertaa minuutissa:)...hassua...
Maha on ruennut tuntumaan kyllä, mutta...ahdistaa ihan jumalattomasti kun nyt näkyy ne omat makkarat kun ei tuo vielä ole selkeä vauvamaha.

..eikös sitä niin sanota, että vauvan sukupuoli selviää jo sykkeestä? Tuli vaan mieleen tosta neuvolakertomuksesta :P
Meille on tulos selkeästi poika, oli niin "matala" syke muiden pikkuisten sykkeeseen verrattuna, 148. :D mut hyvä että löi edes senkin verran.<3 kyl se terkkari sano neuvolassa, et ihan normaali syke, tuntuu vaan et kaikil on vaavin sydän tykyttäny lähempääl 160 :D mut henkilökohtaistahan tuo on :)

Ylihuomenna mennään kuuntelemaan neuvolaan sydänääniä. Jännittää!!!
Oispa kiva jos noista sykkeistä ja lapsen sukupuolesta ois joku tilasto olemassa. En ole siis juuri lainkaan utelias ;)
Kiinnostais myös kofeiinin ja sikiön sykkeen yhteys. Kysyn tästä kahvista kyllä sitten siellä samalla. Vastasin tuolla foorumilla aiheeseen ja nyt mietityttää... Pitäiskö lopettaa juominen? Siis kahvin.

itse en osaa sanoa tohon kahvin juontiin juuta enkä jaata :P en sitä ole koskaan käyttänyt :) mielipiteeni on kuitenkin, että kyl sitä varmasti saa juoda, mutta kohtuudella :P

vielä tuosta sukupuolen selvittämisestä.. Liberon sivuilla:
http://www.smartaboutyou.com/email/libero/new/kinesisk_kalender_fi.pdf
on sellain leikkimielinen "testi" joka selvittää kumpi olis tulossa! Kannattaa käydä kattoos :D sainpa tuloksen, joka kerto että oliskin tyttö tulossa.. :) mut ei noihin kyl varmaankaa ole uskomista..
 ...jos tyttö tuleekin, niin perun puheeni :D

ulpukalle malttia odottaa neuvolaan! Ihanaa on kyllä kuulla pikkusen sydämen pamppailevan.<3

Hei

Näin se pyrähti flunssaisen viikon jälkeen jo 16+0 mittariin.. enää 4 viikkoa puoleenväliin!! Apua!

Mulla on istukka tuossa etuseinämässä, joten en edes odota tuntevani potkuja pitkiin aikoihin, mutta silti tunnen aina välillä kun "pikku-luikku" kierii tai pyörii masussa. Nyt olen jo varma että tuntemukseni ovat vauvasta lähtöisin, eikä esmes "kadonneita pieruja". <3

No nyt se mies sitten on saanut ihan hulluttelukohtauksen - meni ja osti vauvalle helistimen. Mä voin vaan kuvitella kuinka se on tuolla Sittarissa "ihan vaan vahingossa" poikennut vauvojen osastolle ja pähkäillyt minkä valitsisi. On se ihana tuo mies. Ainakin suurimmaksi osaksi.

Täällä on puhuttu masun näkymisestä. Mä oon tällainen hukkapätkä ja hyvin "kehittynyt ihmisenä", joten ei ole ollut pelkoa masun näkymisestä muille. Kyllä se silti on jo kasvanut ja esimerkiksi kun tässä istun ja kirjoitan hiukan etukumarassa, niin meinaa pikkuisen olla epämukava asento jo. Siltikin mä vielä nukun masulleenkin ainakin osan yöstä. Se riemu taitaa kyllä piakkoin olla mennyttä aikaa. Mies sanoi että odottaa malttamattomana sitä kun masustani tulee sellainen raskauspallo, on se niin hienoa sen mielestä. Kyllä mä ymmärrän sen onnen ja tohkeissaan olemisen, yritystä oli kuitenkin pitkään ennen tärppiä.

Ai niin. Miten teillä muilla tuo rintojen kipuilu on tässä vaiheessa? Mulla se loppui jossain vaiheessa ja nyt se on taas palannut. Meinaako se että nää valtavat ulokkeet VIELÄ tästä kasvaa?! Herramunjee.

heipsan taas kaikki ja mukavaa maanantaita

hirmusesti olette masunkoosta puhunut..itsestä tuntuu että kaikki luustoa ympäröivät
läskit näkysi..huh, erittäis ahdistavaa..
keskiviikkona olis neuvola ja päsee varmistamaan että toukalla sydän pomppii kuten pitäisi,
hiukan sitä jännitän..mutta toivottavasti kaikki on hyvin..

minullakin tuo rintojen kipeys on selvästikin pysyvä, ei mikään ohimenevä asia.
varsinkin yöllä kun herää niin on kyllä hurja miten voikaan sattua..kaikkea sitä onkin :D

mieheni katsoi netistä jo toukalle kaikkia hulluja bodeja..huh, alkaa jo itseä pelottaa mitä kaikkea se meinaa hankkia..puhuu jo nakatakeista..hui

eikö tämän väsymyksen pitäisi jo alkaa pian helpottaa, kuitenkin jo viikko16+ menossa?..tai sitten minulla on vain jotai kevät väsymystä.

tämä nyt taas oli tälläistä itsestä puhumista... [&:]

kaikille oikein mukavaa iltaa ja viikonjatkoja [:)]

joo en kyl itekä usko mitenkää, että toi sukupuolitesti voi pitää paikkaansa, muutakun säkällä ;D
kaverille se kyl näytti oikeeta :D kaikkee ne ja keksii :P

mandariini, kiva kun ollaan samalla viivalla ^__^ 17.viikko lähti tänään siis kummallakin käyntiin *jipiiiih*

oon kyl ihan kade, ku niin monet jo tuntee liikkeitä, iteki olen luullu, että tunnen, mutta siltikää en kyl usko omaa päähäni :/

Tänään oli ultra, ja nyt alkoi uskomaan, että kyllä se siellä on reisi- ja nenäluineen [:)]
Ihan innolla odotan että alkais vatta kasvaan ja et se myllerrys alkaisi tuntumaan [:D]
Muutama viikko vielä [:D]

Hauska tuo kalenteri.... Katoin nuo olevat pirpanat ja pitävät ihan paikkaansa. Mutta hauskaksi tässä tekee se, että oon syntynyt 11. pvä ja hedelmöitys on tapahtunut menkkojen mukaan 11-12 pvä, mutta ultrassa saatiin sikiön koko vastaamaan kolmea päivää vanhemmaksi. Niin eli; minä 37 v tulis poika ja 38 v tyttö, et saapi nähä [;)]
Mut eiköhän se oo 50-50 mahku saada kumpi vaan ja itse olen varma pojasta, vaikka oireisto onkin hyvin paljon erilaista kuin aiemmin. Mut mullon joka raskaus on silti ollu erilainen, et se siitäkin..
Mies sano, et sekatyömieheks hän ei rupea[:D][:D]

Aika mahtava möyrintä masussa! Liikkeet tuntee ihan päällekin päin. Tossa ehin huolestua hiljenneistä liikkeistä, mut onneksi sain dopplerilla kuulla,et kaikki on hyvin..[:)]

Tämmösii täällä[:D] Viikonjatkoja[8D]

Hei vaan kaikille..
Eilen oli neuvola, kaikki siellä ok, verenpaine joka kerran matalampi kuin edellisellä kerralla (ehkä sitä rauhoittuu raskauden edetessä, alussa oli pieni paniikki päällä koko ajan...). Vauvan sydän löi 145 kertaa minuutissa, ja ihan normi sekin kuulemma. Neuvolatäti sanoi, että voi mennä hyvin vielä kuukausikin, ennenkuin mitään liikkeitä tuntee, joten en sitten henkeä pidätä sen suhteen. Ja kohdun asennosta ei ole hajuakaan, ei siitä kukaan ole missään vaiheessa mitään sanonut... [8|] Kohdun mittaakin alkavat ottaa vasta raskauden puolivälissä.
Kuntoneuvolaan ja perhevalmennukseen sain puhelinnumerot, perhevalmennus tosin vain naisille (mutta ei mies sinne olis lähtenytkään..) ja kuntoneuvolasta saa fysioterapeutin apua, jos alkaa vaikka selkäkivut vaivata.
Sokerirasitukseen myös mentävä, kun olen riskiryhmää kilojen puolesta (ja on tautia molempien suvussa). Olis kuulemma pitänyt jo edellisellä kerralla neukkarin siitä sanoa, mutta oli unhoittanut.. 12-16 viikoilla kun eka rasitus otetaan. Nyt ei sitten meinannutkaan saada enää aikaa mistään labrasta, mutta onneksi yhdessä paikassa tekivät tilaa vähän vuoroja järjestämällä... kiva kiva!! [:)] (Viime vuonna multa otettiin myös rasitus vaikken raskaana ollutkaan, mutta lääkäri halusi muuten vaan testailla, joten sikäli tuttua puuhaa eikä koskaan ole mitään ongelmia ollut, mutta saa nähdä miten käy..)

Mahasta, mullakin tosiaan noita omia makkaroita joten sieltä seasta vaikea nähdä mikä on vauvamaha. Mutta nyt sen kyllä jo erottaa itse, koska se tuntuu niin erilaiselta. Niin kuin TuuliEnkeli sanoit, kun tökkää vähän tiukempaan paikkaan.. [:D]
magentan testin mukaan olis sitten poika tulossa.. [8D]
Äiti oli käynyt Valtterin kirppiksellä ja ostanut ison kasan pienenpieniä vauvanvaatteita. Mutsi on ihan hurahtanut kun odottaa pitkästä aikaa vauvaa hoidettavaksi.. siskon lapset kun on jo 18- ja 12-vuotiaat.

Pigmenttiläiskistä puhuttiin neukkarin kanssa, kun mulla viime kesänä ilmestyi naamaan ekaa kertaa, muuten on lähisuvussa sitä myös esim. äidillä ja siskolla. Saa nähdä miten tänä kesänä käy, kun on vielä raskaana ja se lisää riskiä ennestään.

Moikka jällee piiitkästä aikaa.
Tämä mamma on niiin energiaa täynnä että takapiha on saanu kunnolla kyytiä :D Kesällä tulee niin marjoja kun toivottavasti kasviksia ja ehkäpä muutama luumu katotaan onko viherpeukalo ainesta :) Jos ei muuten niin ehkäpä saan kukat edes kukkimaan..

Tuosta vauvamahasta puhuttiin, kävin ystävien kanssa ulkona ja ei kenellekkään jäänyt epäselväksi että olen raskaana, selvä vauvamaha. Tuli myös selväksi että toisen jälkeen tuo vatta kasvaa nopeemmin. En paljoa voi enää asiaa salailla..nyt olis vasta menossa joku rv 15? En oo yhtää mukana viikoissa [&:]
MUTTA olo ei ole vieläkään semmoinen että tuola elämää olisi [&o]

HenniK: Oon aina olu kova palelemaan niin nyt voisin sanoa että on ollu semmonen normaali olo :D Loppuraskaudesta varmasti hikoilen!

magenta: Niin se aika menee [&:] Justiin sain tuon toisen ja nyt se puhua pälpättää koko ajan, tuota menoa kun ne kasvaa taitaa meille tulla suurperhe [:D]

Ulpukka77: Eikös teessäki ole kofeiinia vai oonko ihan hakoteillä? Itse en saata kahvia juoda kylässä koetan väkipakolla juoda, joisin jos pystyisin. Kahvin oon korvannu kokonaan teellä ja sitä juon aika paljo.

Käpy,
Juu on mustassa teessäkin kofeiinia. Teessä kuitenkin vähemmän, joten sitä on turvallisempi juoda. Olen nyt ihan huonona tästä aiheesta. Taidan siis lopettaa kahvin juomisen, niin ei tarvitse enää murehtia asiaa. Aiheesta on vääntöä tuolla odottajat foorumilla raskaus ja kofeiini -topicin alla. Sieltä näkee hyvin miten hormonit vie mammaa. Huh :)

Blinga,
Toivottavasti mulle löytyy aika sokerirasitukseen. Ei niin että sinne muuten hinkuisin, mutta kun sanoivat silloin helmikuussa että tehtävä on (painon takia?). Sen jälkeen ei olla edetty asiassa. Huomenna alkaa 17 viikko, hups vaan.

Ulpukka77, joo näytti olevan aika ruuhkaa noissa labroissa tällaisen enemmän aikaa vaativan jutun kanssa.. kolmannesta labrasta sain ajan, sielläkin tosin ensin sanottiin että 6.5. olis eka aika, mutta sitten tosiaan järkkäilivät vähän vuoroja ilmeisesti ja sain torstaille ajan. Onneksi noita labroja kuitenkin on ainakin tässä HUSin alueella vaikka ja kuinka monta, oisin sitten niitä soitellut läpi kunnes jostain aika olis löytynyt. Mullakin neukkari tosiaan oli vaan hupsista unohtanut koko asian edellisellä kerralla, joten siksi tässä viime tipassa. Kannattaa varmaan sun vaikka kysäistä neuvolasta saman tien, että laittaisko lähetteen labraan, niin saat asian hoidettua. [:)]

Kofeiinijuomista itse oon jättänyt kahvin kokonaan pois, eikä ollut mikään kovin tietoinen asia, vaan alussa kun se yökötti niin jäi itsestään. Teetä olen juonut, mustaa teetä välillä ja valkoista myös jonkun verran (siinä huomattavasti vähemmän kofeiinia, mutta ei se nyt ihan samalta maistukaan). Rooibosta oon myös tykännyt juoda, ja sehän on onneksi ihan kofeiinitonta. Kaakaota menee myös, sitä "aitoa" juttua eli mitä näitä on van houtenia sun muuta.

Ulpukka ja blinga, mullekin on tulossa sokerirasitus, mutta vasta joskus kesällä n. rv26. Mä en tiennyt edes, että normaalia sokerirasitusta tehtäisiin ennen raskauden puoliväliä, mutta nämä varmaan on myös tapauskohtaisia asioita. Mulle kyllä tarjottiin mahdollisuutta osallistua sellaiseen raskausdiabetes-tutkimukseen Naistenklinikalla, johon olisi liittynyt useampia testikertoja ym., mutta lähinnä ajanpuutteen vuoksi päätin olla lähtemättä siihen mukaan.

On varmaan turhan aikaista pohtia, mutta mä sain äippäpolilta sellaisen istukkaverenluovutusesitteen ja ajattelin kysäistä, että onko muut saaneet ja mitä olette mieltä? Istukkaverta käytetään mm. leukemian hoidossa. Olen ymmärtänyt, että istukkaverta kerätään vain joissain sairaaloissa ja tiettyinä viikonpäivinä, joten vaikka ilmoittautuisikin luovuttajaksi (jos synnäri sattuu olemaan kerääjä), niin ei luovutukseen välttämättä edes pääse. Ajatus on mielestäni hyvä, koska olen tottunut verenluovuttaja muutoinkin, mutta toki synnytyksen yhteys asiaan tekee siitä ihan eri asian.

Sitten omaan napaan tai siis vähän navan alapuolelle. Eilen saunassa makoillessani sain ensimmäistä kertaa kontaktin pikkuiseen. Potkuja en ole vielä tuntenut, mutta möyrintää tuntuu lähes päivittäin. Eilen siis tunsin, kuin jokin painaisi kohdun vasenta seinämää. Sitten se painallus lakkasi. Hellästi tökkäsin samaa kohtaa sormilla pari kertaa, jonka jälkeen jäin kuuntelemaan. Vain hetken perästä samasta kohtaa tuntui uusi painallus, joka kohta lakkasi. Toistin tökkäisyt ja sama vastareaktio. Fiilis oli kyllä aika uskomaton ja ihana.

magenta, tuon kiinalaisen raskauskalenterin mukaan odotettavissa tosiaan olisi se poika, niinkuin jo ihan alussa veikkailin. Saa nyt sit nähdä. Ja ehdottomasti kaikki tästä sukupuoliaiheesta kiinnostuneet, muistakaa käydä äänestämässä ja osallistumassa keskusteluun tuolla Tyttö vai Poika? Vol 2.0 -keskustelussa.

On varmaankin sekä tapauskohtaisia että paikkakuntakohtaisia nämä rasitukset? Neukkari sanoi mulle, että pitäisi ottaa alkuraskaudessa (tosiaan vkot 12-16) ja loppuraskaudessa, sen aikaa en vielä tiedä. Itse asun siis Vantaalla.. 

Tervehdys kaikille...tuota väsymystä on kommentoitu jonkin verran...itsellä myös väsymys jatkuu,joka selittyy omalta osaltaan sillä et kun normaalisti hb on 150 ja nyt on laskenut 123:een...sen kyllä huomaa kropassa et veri onpi laimentunut.Masullaan ei voi enää maata kovinkaan kauaa...tulee huono olo ja painaa kovasti.Mulla kans kun tuota ylimäärästä energiaa on varastoitunut tuohon vyötärönseudulle niin vauvamaha ei niin selvästi näy,paitsi et maha on muuttanut muotoaan,mutta masu tuntuu sitäkin herkemmin[:D]

Tänään on sitten virallisesti tehty kauppakirjat meidän talosta ja viikonloppuna on tarkotus viimeiset tavarat kuskata uuteen kotiin...vielä riittää puuhailtavaa ja välillä hirvittää miten sitä jaksaa touhuta kaiken,mut onneks mies on niin ihana ja kultanen et huolehtii kyl et tämä mamma pitää taukoja ja levähtää tarpeen tullen...ja kantamistouhut on multa kielletty kokonaan[:)]

Aurinkoista päivänjatkoo kaikille[:)]

Takaisin