Lokapoikasten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
heipsan piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkästä aikaa! =) enpä ole aikoihin kirjoitellut kun ei ole ollu mitään kirjoiteltavaa, lukemassa olen vaan käynyt teidän juttuja!..nytkin niin tein ja oli pakko osallistua tähän allergia-aiheeseen.. itelläni on kanssa rankat allergiat näin keväisin.. mutta mulle neuvolalääkäri ei suostunut määräämään mitään tabletti muodossa, koska se menee suoraan tietysti vauvaan, eikä siitä ole varmuutta miten se vaikuttaa mihinkin.. määräsi vain nenäsuihkeen ja silmätipat, joita tulisi käyttää päivisin myöskin pahimman ajan varalle jo ennakkoon. mulla ei ole todettu astmaa, mutta siihen viittaavaa on paljon ja käytänkin tällä hetkellä avaavaa astma kiekkoa.. sekin auttaa kun alkaa allergisesti henkeä ahdistamaan. joten meidän neukkulääkärin mukaan kaikista parhain keino hoidattaa allergiaansa raskaus aikana, olisi käyttää vain tuollaisia ns. limakalvo tuotteita ;D (..en tiedä miten sen paremmin ilmaisis :D ) tietysti tämä lääkäri sanoi, että jossei ole minkäänlaista apua noista silmätipoista ja nenäsumutteesta, niin sitten on joitakin tablettimuodossa olevia allergialääkkeitä joita voi ottaa... joten siis en tiedä onko niistä tableteista kuitenkaan sitten suurta vaaraa, mutta itse haluan pystyä olla ilman, niin kauan kun vaan mahdollista.. :)

hyvää alkavaa viikkoa kaikille! itsellä alkaakin raskausviikko 16. elikkä huomenna 15+0 :D hassuu kun ne menee tollee..? :P
 nyt nukkumaan!

heihei mamat =)

Huomenta kaikille tasapuolisesti

Meilläkin mennään aika tasaiseen tahtiin etiäpäin, ei mitään jännää raportoitavaa. Seuraavaan neuvolaan on vielä aikaa eikä sitä ennen nyt ole odotettavissa mitään ihmeitä. Tosin olen koittanut liikkeitä kuulostella ja ehkä jotain möyrimistä tuntenutkin, mutta kun en voi olla varma niin en ole kauheasti kehdannut hihkua aiheesta.

Toi mun mieheni on kyllä hupsuudessaan aika ihana. Se ottaa säännöllisesti jonkin vauvanvaatteen (olen siis niitä pari kappaletta käynyt jo ostamassa) käsiinsä ja asettelee joko röyhtäytysasentoon olkapäätä vasten tai syliinsä heijattavaksi sen vaatteen ja näyttää niin typertyneen onnelliselta <3. Kuivaharjoittelee siis vissiinkin.

Keväisen päivän jatkoja kaikille. :)

Mandariini ihanan hupsu mies sulla... Ihanaa kun on mukana noin odotuksessa.
Mulla mies kanssa samanlainen..[:)] Sydän ihan pakahtuu, kun seuraa noita vauvahassuiluja[:)][:D]

Eipä muuta tälle päivälle[8D]

Heissan taas kaikille!

Chaos74, mulla on kanssa refluksi ja ainakin mulle lääkäri määräsi ihan kunnon lääkettä, en siis tule toimeen millään käsikauppatavaralla. Sellainen kun omeprazol, lääkäri vielä koneelta tutki ja totesi sen turvalliseksi. Sitä olen popsinut ihan joka päivä. Sitä on kolmea eri vahvuutta ja mulla on se keskimmäinen eli 20mg, toki niitä 40mg on varoiksi, jos oikein äityy.

Painosta, mulla on nyt -3kg, eikä yhtään haittaa kun tota painoa on oikeesti niin reilusti ylimääräistä. Ekasta mulla tuli n.9kg ja toisesta vajaa 2kg [:)] Katsotaan nyt kuinka käy.

Antihistamiineja en ole uskaltanut syödä vielä, mutta kohta jo tarvii. Astmalääke menee vielä ihan normi annostuksella, mutta tiedän että toukokuussa viimeistään pitää tuplata.

Np-ultra oli perjantaina ja kaikki oli kunnossa. Siellä meidän pötkylä viuhtoi menemään kovaa vauhtia. Np-turvotus oli 1,42 (raja 2,9), verikokeet ja kaikki yhteen tuli riski downille 1:9200, eli aikas pieni[;)] Koko vastasi hyvin viikkoja eikä la muuttunut mihinkään. Nyt sitten rakenneultraa odottelemaan, joka on 11.6.

Perjantaina sitten kerroimme lapsille, joiden reaktio oli yllättävä. Menivät ihan hiljaisiksi ja eivät puhuneet illalla enää oikein mitään...nyt sitten on alkanut se jatkuva kysely. Tyttö kohta 9v. sanoi eilen illalla kun tulin kotiin ihanaa meidän äiti ja vauva tuli kotiin. Puristi mahaani ja sanoi meidän vauva [:D]

Oikein aurinkoista päivää ja viikkoa teille kaikille.

Tsuba

Kevät terkut mammoille!
Tulin vaan ilmoittamaan jotta tänään oltiin ensimmäisessä ultrassa :) vauveli oli odotettua isompi joten la siirtyi 18.10 --> 12.10 :) nyt äkkiä pihalle ennenku arska laskee :D

Ihan tämmönen daiju heitto tähän väliin... Onko kukaa muu huomannu, että puutuis helpommin? Kun must tuntuu, että mun ei tarvii kauaa samassa asennossa olla niin jo on jo joku paikka puutunut. Aamulla olen ihan täys muumio enkä meinaa saada itteeni jaloilleni kun ne on yön aikana "kadonnu". Vai onko vaan päähän tullu kovempi tälli jossain vaiheessa?!? :D

Muuten ollu seuraavaa:
-närästystä
-nälkä
-väsy
-kylmä
-mutta silti yllättävän hyvä mieli

Pääsiäisenä oltiin miesystävän vanhemmilla. Ruokapöydässä huomasin yhtäkkiä että lähtee jaloista tunto. Ei veri kiertänyt niissä tuoleissa pitkään istuessa. Pitkästä aikaa oli sukkiksetkin. Oisko vaikuttanut? Sukkikset olivat muuten huono idea. Täydellä vatsalla kotimatka oli tuskallinen.
Muutenkin mulla on kaikki tosta maamukan listasta, paitsi vilu. Päinvastoin olen miettinyt, onko hienhaju voimistunut vai johtuuko vain herkistyneestä hajuaistista?

Tsuba...onpas jännä kun mulle sanottiin että ei ole mitään lääkkeitä mitä voi ottaa raskauden aikana refluksiin...ainut neuvo tuli että välttää kaikkea mikä ärsyttäisi mahalaukkua ja syödä pieniä annoksia...täytyy ilmeisesti jutella uudemman kerran lääkärin kanssa...ongelma vaan on se että täälä missä asun ei ole kovin montaa lääkäriä ja sille joka mulle tökerösti tiuski huonolla suomella etten raskaana ole niin tuskin enään tulee mentyä...tosin ollaan muuttamassa paikkakuntaa kuun vaihteessa...täytyy vissiin sitten testailla sen paikkakunnan lääkäri...mut kiitti kun kerroit tuosta lääkkeestä[:D]

Heipparallaa täältä mansen suunnalta!

Liityin jo aikoja sitten mutta ensimmäistä viestiä tässä vasta kirjoitellaan..tuntui ettei millään uskalla ennen ekaa ultraa kirjoittaa, pelot oli aika kovat. Taitaa ikä tuoda jo aika paljon realismia kehiin ja on tiedossa tuo elämän hauraus. Ultra oli 24 ja oli se vaan niin ihana katsoa sitä pientä ja liikkuvaista vaavelia ruudulta[:D]

Mutta on sitä myös ehtinyt jo kokea miltä tuntuu olla tosissaan huolestunut.. maha pieneni yhtäkkiä yhdessä yössä entisenlaiseksi (kuin ennen raskautta) ja voi sitä huolen määrä mitä ehdin kokea, kun noin viikon ajan pyörittelin asiaa mielessäni ennenkuin tänään viimein soitin neuvolaan ja pääsinkin sinne heti. Hyvinhän kaikki oli, ihan kuten oli mieskin koittanut vakuutella mutta se huoli lähti vain neuvolakäynnillä. Että älkää te muut ikinä epäröikö soittaa neuvolaan huolistanne! turvotusta se taisi olla mitä jo vauvamahaksi ehdin luulla.

Ensimmäistä kun odottelen, on kaikki niin kovin uutta. Miehelle tämä onkin jo toinen tulokas.  Eka tenava jo odottelee kovasti isoksi veljeksi tuloa. Oli niin kovin pettynyt, kun taas oli tapaamisaika eikä minun maha ollut kasvanut[:)]

hellou. ihan vaan pikaisesti pakko kirjoittaa ennen nukkumaan menoa.. Piiuska ja muutkin lääkkeiden kanssa painiskelijat: suosittelisin soittamaan teratologiseen tietopalveluun! itse olen soitellut tuonne useampaan otteeseen, kun on jonkin verran noita lääkkeitä käytössä.. pitäisin itse aika luotettavana tiedonlähteenä, kun erikoistuneet nimenomaan raskausajan lääkkeisiin. eikä pitäisi olla sellaisia eroja kuin esim. lääkärien, hoitajien ja farmaseuttien ohjeissa, sillä nämä tiedot perustuvat viimeisimpään faktatietoon. en siis tarkoita, etteivätkö esim. neuvolan tädit olisi ajan tasalla, mutta itse olen törmännyt kovinkin erilaisiin väitteisiin lääkitykseni suhteen. luontaistuotteista eivät osaa (teratologisessa tietopalvelussa siis) juuri mitään sanoa, ainoastaan sen, ettei suositella vähäisen tiedon takia.. muutenkin sanovat tietysti, jollei riittävää tietoa ole, ettei suositella..

en siis muista, onko tästä ollut jo puhetta (en edes lukenut kuin pari viestiä, eli anteeksi jos toistelen asioita).. toivottavasti osaavat neuvoa teitä allergioidenne kanssa :D

tässä suoraan sivuilta kopioituna allergiaan liittyen:
"Jos paikallishoitolääkkeet eivät auta riittävästi, väsyttämättömistä antihistamiineista raskauden aikana suositellaan ensisijaisesti loratadiinia tai setiritsiiniä, joista on kertynyt runsaasti kokemusta. Myös desloratadiinia tai levosetiritsiiniä sisältävää valmistetta voi käyttää. Pseudoefedriiniä sisältäviä valmisteita ei pidä käyttää raskauden aikana. Pseudoefedriini on aine, joka voi aiheuttaa verisuonten supistumista, ja vaikuttaa sitä kautta myös istukan verenkiertoon haitallisesti." noilla lääkeaineilla siis googlettamaan!

edit: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437 ..unohtu laittaa..

Cri1sta, kiitos hyvästä vinkistä. Itse olen huomenna menossa ensimmäiseen neuvolalääkäriin ja ajatus on kysyä allergialääkkeistä. Kärsin vahvasti koivuallergiasta -oireita ei vielä ole ollut, mutta valmistautuminen pitäisi varmaan aloittaaa pian. Ainakin aikaisempina vuosina kausi on ollut helpompi kun on aloittanut lääkkeet (joko paikalliset tai pillerit) pari viikkoa ennen kauden alkua.

Ultra oli eilen, lapsukainen oli varsin rauhallinen, ja mittaukset oli helppo tehdä. Viikkoja oli 11+3, mutta kooltaan vastasi 12+0, laskettua aikaa ei kuitenkaan siirretty. Kaikki oli muutenkin hyvin, riskikin 1:2900, vaikka sitä oikeasti pelkäsin (kun on tätä ikää). Laitan ultrakuvan tuonne toiselle puolelle, 4 D:stä tuli aika ihania.

Pahoinvointia edelleen, mutta on onneksi vähenemään päin, Närästys vaivaa herkästi ja mua myös paleltaa normaaliakin herkemmin. Kohta kai sitten tulee se lämmin vaihe... edellisissä talviodotuksissa on ollut ihanaa kun tarkenee (olen luonnostani vilukissa), mutta kesäraskaus ei siinä mielessä ole ollenkaan niin herkkua, tulee hiki ihan pienestä.

Joogassa kävin perjantaina kuukauden tauon jälkeen ja kaikki ei tuntunut kovin hyvältä, etenkin pystyasennossa huimasi herkasti, enkä pystynyt pitämään asentoja hengittämättä täyttä aikaa. Mutta tein kunnon mukaan ja henkisesti oli virkistävää edes tehdä jotakin. Puutarhatyöt viikonloppuna tuntuivat hyviltä, ja myös halkojen hakkaaminen, kunhan vain muisti olla kumartelematta. Sen kun unohti, niin mahahapot nousi suuhun asti...
Jotenkin tuntuu raskaammalta tämä odotus kuin aiemmat, noin fyysisesti ainakin. Ekat lapset sain alle 25 v ja kolmatta odottaessa olin 33. Ehkä ikä sitten tekee että kroppa reagoi enemmän kaikkeen (kauhulla jo odotan liitoskipuja...), ei ikäänkuin tahdo soputua muutoksiin yhtä helposti kuin nuorempana.

Voimia odotukseen Mammat!

Eipä tännekään mitään erityistä, tosin mulla on toi mahan kasvu karannut käsistä :) Neuvolassa sanoivat et johtuu varmaan siitä, että vaikka mulla ei lapsia olekaan niin on jo neljäs raskaus vuoden sisällä, antaa paikat helposti periksi. Muuten mietin taas välillä onko siellä ketään. Hiljasta on, mitään liikkeitä en oo tuntenut.

Eilen uskaltauduin "julkistamaan" tiedon, ihan naamakirjassa asti. Kun kyllä ihmiset on tosta mahasta jo kyselleet.

Moikka taas pitkästä aikaa kaikille! oottepas te taas ahkeraan kirjotellu! [:D] Kommentoin sitten enemmän kun ehdin enemmän lueskella.

Täällä ollaan oltu reilu viikko ihan hirveessä kunnossa; kaikki mahdolliset taudit iski samman aikaan. [:'(] Yrjotauti muuttui kovan kuumeen kautta järettömäksi flunssaksi. Kyllä huomaa, että nyt raskaana sairastuu helpommin. Minä kun en normaalisti ikinä ole kipeä... ( koputtaa puuta) Mites te muut?

Käytiin siis eilen ekassa neuvolassa ja annoin pari purkkia verta ja se siitä kun ei kerta kauheasti kysyttävääkään ollut. Ulos noin puolessa tunnissa. Ei ois kuunneltu edes sydänääniä ellen itse olisi pyytänyt. Eikä tosiaankaan olisi mitään toivoa päästä mihinkään tutkimuksiin ( esim np ultra) kun olen näin nuori. Ihan luottavaisin mielin tässä kuitenkin mennään. Seuraava sitten ultra joskun vk 20 tienoilla ( kutsu pitäis tulla erikseen) ja neuvolaan sitten sen jälkeen. Sitä sitten vaan odotellessa.

Olo ihan sama kun aina ennenkin. Eli normaali. [8D] Hiukan kerkemmällä päällä tässä kuitenkin ollaan; esim eilen meinasin purskahtaa itkuun pariin otteeseen kun asiakkaat olivat niin mukavia???? Ja maha edelleen vaan pömppis ( tosin paino putosi muutaman kilon sairastellessa eli "normaaliin" ) mutta näkyy jo jo on tiukempia vaatteita. Mammafarkkuja en vielä ole ostanut, mutta nappi auki istutaan töissä että aika varmaan jo olisi. [8|] Niin ja naama on todellakin alkanut elämään uutta teinikautta. Onneks kohta kesä ja aurinko hoitaa senkin kuntoon ( toivotaan ainakin )

Onneks kuitenkin kuulin pienen sydämmen ja viikot yli 12 eli voi rauhassa keskittyä masun kasvatteluun!

Krista - np-ultrahan tarjotaan jokaiselle odottajalle(vapaaehtoinen toki)...ikään tai mihinkään muuhunkaan katsomatta. 

Ei Riikka33 täällä Ruotsissa. [:-] Oisin kyllä mielelläni mennyt. Muutenkin seuranta hiukan harvempaa... mutta maassa maan tavalla. [:)]

Krista - Vai sellainen siellä on käytäntö ja en tosiaan sitäkään tiennyt(mennyt varmasti ohi silmien) että Ruotsissa asustelet. [:)]

Olenpas onnistunut olemaan vähän aikaa hiljaa, eipä tässä ole ihmeitä ollutkaan.

Nyt on alkanut ihme pisto ja vihlomiskivut, kai ne paikat venyy ja paukkuu? Mahaa alkaa olla muutakin kun turvotusta. Mammahousut on kyllä ihanat kun ne ei kiristä.

Liikkeitä ei ole juurikaan tuntenut. Jossain vaiheessa niitä tuntui joskus, mutta sitten voi mennä monta monta päivää ettei tunne mitään. Sydänääniä kuunnellessa veti kyllä rallia, mutta itse en tuntenut mitään.

Ihanaa kevättä! [:D]

Helou pitkästä aikaa [;)]

Mullakin on ollu jänniä kipuja tossa oikealla puolella ehkä munasarjojen kohdilla...tai siellä päin. Varsinkin, kun pissattaa, sattuu enemmän. Viime yönä kyl sattu kummallekin puolelle, kun oli rakko täysi.
Normaalia? Tuli jo mieleen, et onko mulla joku tulehdus...mut meni sit ohi, ku olin käyny vessassa.

Iltaa kaikille!

Tervetuloa uudet!
Tiiti72: ihana tapa kertoa uutisesta.

SinnaH: Jaksamista, toivottavasti olosi paranee. Minä kyselin np-ultrassa, että missä kohtaa se istukka on. Sanoi minulle nauraen, että ei sitä vielä katsella, vasta sitten rakenneultrassa. Eli itse missä istukkani lepäilee.

Maamukka: puutuminen kait yleistyy raskaudessa. Siksi lentokoneessakin suosittelevat tukisukkia, ettei tule veritulppia. 

Täällä ei ihmeellistä. Ensi viikolla pitäisi olla neuvolalääkäri, sitä odotellessa. Kauheasti on ohjelmaa, joten aika menee todella nopeasti. Vatsani on jo melko iso, painoa tullut se 1,5 kg (tuli heti alussa eikä ole siitä muuttunut): minua ei tuo paino niin stressaa, sillä mennään painoindeksi alarajoilla. Mutta kohta varmaan pitää kertoa töissä, kun en saa tuota vatsaa enää sisään vedettyä.

Posti toi tänään kivan kirjeen. "verikokeesi ja ultraäänitutkimuksesi tulos downin syndrooman toteamiseksi on valmistunen. tulos on normaali ja lisääntynyttä riskiä ei ole todettu." [:)]
Tuntuu että masu kasvaa jo hurjaa vauhtia! Ja tuntuukin jo varsinki kumartuessa, jännää [:D]
Olen jo hurahtanut ostamaan vauvalle vaatteita..Vaikka on tosi aikaista niin kiva ostella pikkuhiljaa valmiiksi, varsinkin kun alennuksesta löytää tosi söpöjä.. [:)]

Takaisin