Lokapoikasten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervehdys kaikille[:)]...nanatin..elä pelästy tuota pientä kokoa ja lasketun ajan muuttumista...mä olin aluksi syyskuulaisten puolella ja la oli 19.9...kunnes kävin eka ultrassa jonka piti olla np-ultra ja sielä todettiin et vastas aika paljon vähemmän viikkoja mitä olis pitäny olla..eli laskettu aika muuttu sit 8.10 eli melkeen kolme viikkoo...mäkin sitä säikähdin,mutta kaikki on hyvin ja hedelmöitys on tapahtunut vasta paljon myöhemmin kun luultiin...joten sullakin varmasti kaikki ok[:D]

On taas ollut pari hiljaista päivää...kun selvittiin noista mun supraventikulaarisista takykardioista niin sitten meille iski sunnuntaiyönä oksennus-kuratauti...poika rupes oksentamaan kolmelta yöllä ja mulla sit tuli vaan toisesta päästä eli onneks oksentaa ei tarvinnut...kuumekin meitä vaivasti ja nyt on suhteellisen kelpo olo vaik maha vielä kipuileekin...toivottavasti nämä sairastelut olis nyt tässä kun pitäis ruveta pakkailemaan tavaroita ja muuttotouhuja touhuilemaan[:D]Välillä luulee ainakin tuntevansa jotain pieniä muljahduksia tuolta kohdun seutuvilta mutta ihan varmaksi ei tohdi vannoa...ne kun voi hyvin olla ihan ilman kulkemista suolistossa tms.

Nyt yritän touhuta jotain jos vain kunto sallii...[:D]

Stardust mulla tuli ihan tippa linssiin kuin luin teidän sydänäänien kuuntelemisesta! Vielä olisi pari viikkoa ennen kun niitä pääsee itse kuuntelemaan.

nanatin meillä kävi ihan samoin että pikkuinen olikin ensin liian pieni mutta viikossa kasvoi ihan normaalisti ja laskettua-aikaa siirrettiin viikolla eteenpäin. Joten älä huoli!

Jna kommentoiko kätilö teille jotenkin tuota mittaa 0,3? Kun meillä oli sama mitta mutta kätilöltä ei kuitenkaan mitenkään hirveän positiivista kommenttia tullut...

Chr1sta meillä on doppler mutta vielä ei olla onnistuttu saamaan sydänääniä kuuluviin. Kaikkea muuta kylläkin [:D] 

Tänne ei mitään uutta taidakaan kuulua. Alan olla ihan vainoharhainen töissä että kaikki katsovat masua ja arvaavat jo että olen raskaana... Tänään onkin ensimmäistä kerta töissä äippäfarkut ja voi että ne tuntuu hyvältä kiristävien housujen jälkeen! Tuloksia edelleen odotellaan ja mikäli ne vaan ovat hyvät niin sitten paljastan salaisuuden pomolle [:)]

Ulpukka, sullahan on alkanut jo 14. raskausviikko, kun sun laskurin mukaan näyttäis olevan täynnä 13+0. Mulla alkaa pian jo 15. viikko. Hurjaa!

Chr1sta, me emme hankkineet doppleria, koska pelkään sen aiheuttavan vain enemmän huolta, jos ei ääniä joka kerta saisikaan kuuluviin. Joku tiesi myös kertoa, että sitä ei saisi lääkärien mukaan käyttää kuin kerran viikossa. En sitten tiedä, miten varmaa tietoa tuo on.

jemppi, mun mielestä tuo 0,3mm on todella pieni turvotus, koska sellainen turvotus, joka ilman veriseulaa hälyttää on n. 3mm (riippuen viikoista). Itselläni oli tosiaan 0,9mm ja veriseulan kanssa ei hälyttänyt.

Hups, tosiaankin jo 14.vko lähti käyntiin. Aina vaan parempi :) Aika kiitää kun pitäisi saada paljon aikaan...

Meillä oli turvotus 0,5 rv 11+1 oli kuulemma ihan ok, ei syytä sen perusteella jatkotutkimuksiin. Seerumiseulan tulokset tuli viikon päästä kotiin ja kaikki oli kunnossa.

Nanatin, noista "peppukruunumitoista" kun on ollut puhetta, niin meidän pikkuinen oli vain 42mm silloin rv11+1, mutta ihan ok kokoinen kuulemma.

Hei kaikille uusille ja vanhoille! Kirjoitan vähän kuulumisa välillä vaikka mitään erikoista kerrottavaa ei olekaan, eli ilmeisesti kaikki on hyvin. Ensimmäistä lääkärikäyntiä odotan kovasti se on 1,5 viikon päästä. Joillakin aika on kulunut nopeasti, minusta tuntuu että hitaaaasti... Odotan tämän viikon perjantaita kuin kuuta nousevaa, silloin meikäläisellä on ultran mukaan tasan 12 viikkoa. Pahoinvointia on tasaisesti ollut aamusta iltaan, syönti helpottaa oloa ja jos pystyy laittamaan välillä makuulle niin loisto juttu, mutta töissä ollessa ei voi makoilla. Pääsiäisvalmistelut on vielä tekemättä mutta kaipa tässä vielä jotain ennättää tehdä, varsinaisesti pääsiäinen on vasta sunnuntaina.
Käyn lukemassa teidän muiden kirjoituksia aina mielenkiinnolla vaikka itsellä ei tätä kirjoitettavaa niin olekaan. Voikaa hyvin kaikki ja hyvää pääsiäistä teille kaikille![:D]

Ihania nuo ultrakuulumisenne ja kovin ovat suloisia kuvat, joita olette laittaneet... Mulla on eka ultra vasta ensi viikolla, mutta koska oma raskauteni tuli itselleni niin isona yllätyksenä, että kaikki aikani on mennyt sen tajuamiseen, en ole siksi ja huonon oloni vuoksi ehkä edes ehtinyt jännittää mitään.

Hirveistä hirvein raskausoireeni on ollut pahoinvointi, joka alkoi onneksi vasta 6. viikolla. Oksensin kolme viikkoa monta kertaa päivässä ja valitsin syömäni ruoat sen perusteella, mitä olisi siedettävää oksentaa. Esim. puuro ei toiminut mulla lainkaan, vaan tuntui, että se juuttui kurkkuun oksennettaessa. Tällä viikolla tuo pahoinvointi on onneksi hieman lähtenyt. Työpaikan vessassa on erittäin ikävä oksentaa, sillä siellä on vieri vieressä koppeja, joista kuulee kyllä hyvin, mitä viereisessä kopissa tapahtuu...

Painoa mulla ei ole tullut yhtään lisää, mutta olen ollut niin turvonnut, etten ole voinut kahteen viikkoon enää käyttää housuja, jotka kaikki kiristävät. Menen varmaankin ostamaan äitiysvaatteita ensi viikolla, mikäli siellä ultrassa kaikki on hyvin.

Hullua, että kaikesta tästä huolimatta on silti kivaa olla raskaana. :)

Kuin myös ultrassa käyty. Tyyppi heilui niin ettei meinattu keretä mittoja ottamaan, aivan ihanaa miten selvästi kädet, jalat, polvet yms erottui . Kaikki oli hyvin ja hyvältä näytti tuleva tyyppikin :) Tästä se matka jatkuu eteenpäin :)

Hei olettekos jo alanneet syömään vitamiini lisää tms?? Jos niin mitä??
Uskon että tarvitsis jotain alkaa syömään kun vain tietäis että mitä, ei mun kasvot voi muuten kuivaa näin pahasti [&:]

Pahoittelut viesti lähes omaan napaan. Meilläkin ultrassa käyty. Hiukan jännitti kun katsoin aluksi lääkärin ilmeitä, enkä tajunnut katsoa samaa monitoria kuin mieheni . Ajattelin jo, että eikö siellä ole sykettä. Sitten kuin käänsin pääni oikeaan monitoriin, niin heti huomasin että siellä se syke on. Vastasi viikkoja 10+1 (turvotusta 0,4, mutta sanoi että hyvä jos menet ensi viikolla uudestaan ultraan, sillä ne ottavat sitten” virallisemmat” lukemat). Mutta turvotuksen suhteen ei huolta.

Kaikki raajat ja selkäranka näyttivät olevan oikeilla paikoilla. Esitteli 4D kuvasta tarkasti kaikki rakenteet, mieheni oli ihan ihmeissään, miten hyvää ja tarkkaa kuvaa siitä saa. En tosin saanut 4 D kuvia, enkä pyytänyt, kun en tiennyt maksavatko jotain.

Ensi viikolla virallinen np-mittaus. Mutta mieli todella positiivinen. Gynekologi sanoi, että kyllä tämä nyt varmalta ennusteelta näyttää: eli keskenmenon riski todella pieni.

Jemppi: minulla sydänäänet kuuluivat todella alhaalta (juuri niiltä kohdin missä karvoitus alkaa). Eli kannattaa maata selällään ja jalat suorana. Kuunnella häpyluun kohdilta (toivottavasti on tuo luu), ja sekä sivuilta että keskeltä (itse kuulin sivulta). Jos kuulet voimakkaan oman sykkeen, olet jo liian sivulla (joku lonkkavaltimo varmaan). Olen kuullut kanssa huhuja, että ei saisi päivittäin kuunnella. En tiedä onko perää. Itse en ajatellut kuunnella ääniä näin alkuraskaudessa ollenkaan (kuunnellaan kuitenkin neuvolassa ja ultrassa), vaan käyttää ehkä vasta loppuraskaudesta, jos tulee tarve (silloin monet sanovat, että heille tulee hätä, jos eivät tunne päivittäin lapsen liikkeitä: silloin kuuntelevat sydänääniä). 

Käyn muuttamassa tuota tickeriä myöhemmin, mutta nyt siis 10+1

käpy, sama ongelma täällä, nassu kuivaa tosi paljon, meinaa hilseilläkin välillä.. mä oon syönyt alkuraskauden ajan kalsium+ d-vitamiini-valmistetta ja foolihappoa. Auttaiskohan joku vitamiini sitten tähän kuivaan ihoonkin?? Olis ihan jees..

Ulpukka77, hienoa että oot jaksanut kuntoilla! Itsellä on bmi vähän sua isompi vielä, joten pitäisi ottaa mallia ja liikkua enemmän, mutta oon ollut tosi laiska sen suhteen.. Just ennen raskaaksi tuloa olin laihiksella, pudottanut n. 70 kiloa parin vuoden aikana. Sitä on siis tarkoitus jatkaa sitten joskus kun tämä urakka on ohi. [:D] Nyt vaan yritän pitää painonnousun mahdollisimman pienenä, saa nähdä kuin käy! Edes laihiksen aikana en missään vaiheessa innostunut liikunnasta, vaikka koko ajan suunnittelin sitä kyllä tehokkaasti. Soutulaitetta joskus himassa veivasin, ja kävelin ehkä vähän enemmän kuin aikaisemmin, mutta tuntuu olevan hirveä kynnys oikeasti lähteä harrastamaan mitään. Toisaalta tekisi mieli harrastaa jotain ryhmässä, mutta joku pelko nyt vaan on esteenä.. [X(]

Mä alotin viime to syömään Multivitan raskaustabuja. Makso apteekissa vähä yli 19e/120 kpl. Oon tätä ennen ottanu joka aamu varmaan jo toista vuotta Vitaplexin monivitamiiniporeita, mut vaihdoin nyt noihin, ku on rautaa ja enemmän "aineksia", ku poreissa.

Mulla oli tänää neuvola. Eipä kummempia, hb oli tippunu 123->120...eli ei vielä paha...mut laskusuunta. Sydän löyty ultralla, ku doplerilla ei tää sijaistäti sitä löytäny. Seuraavan kerran neuvola vasta huhtikuun lopulla. Lääkäriaikaa en oo saanu, ku sano, et on nii vähä lääkäreitä, et meinaavat, et yhdellä lekurikäynnillä on pärjättävä, keskiraskauden aikoihin.

Ja mikä parasta...paino ei oo vieläkään noussu...HUH!! [:)]

Ja jos joku sitä polttamista mietti, ni mä poltan edelleen...about 3/pvä. Enkä ole aikonut lopettaa...PISTE

[;)][;)]

Hui kauhia:D....mie ihan pelästyin kun tajusin että nyt lähtee käyntiin jo 14 viikko....ja äsken kun oli vasta joku 8 viikko menossa:D...
ihan hassua:) kohtahan meillä kaikilla alkaa olla jo mahaakin näkyvissä:) Taitaa kyllä mulle olla oudointa sitten se mahan kasvu.

Piti malttamattomana soittaa neuvolaan tänään, ja kysyä viime perjantaina otettujen verikokeiden tuloksia, kun ei tänäänkään posti mukanaan seulatuloksia tuonut ja huomenna se kusti ei polje lainkaan.. [:)] Onneksi sieltä neuvolasta sitten tulokset sain, seulassa ei mitään hätää, se oli se suurin helpotus. Eikä onneksi mitään tautejakaan löytynyt.. Olivat tarkastaneet vielä vihurirokon vasta-aineet, kun en tiennyt oonko rokotusta saanut aikoinaan tai mahdollisesti sairastanut taudin. (Äiti muisteli, että olisin "jonkun rokon" sairastanut joskus 10-vuotiaana..). Vasta-aineet sitten löytyi, joten oli niin tai näin, ei tartte rokotusta nyt ainakaan ottaa.
Veriryhmä ja rhesus-tekijät oli vielä matkalla, joten ne sitten joskus ensi käynnillä neuvolasta luulisin.

Käpy: Nyt vasta itseasiassa huomasin sun viestin luettuani, et mun kasvot ei oo kuivuneet enää läheskään yhtä paljon. Oon syöny muutaman viikon Lady Vita Mamaa ja Omega-3-kapseleita. Auttaa siis selvästi ihoonkin [:)]

Tällä viikolla pitäis ton vau:n laskurin mukaan helpottaa pahoinvointi, mut ainakin tänä aamuna vielä ällötti. En oo onneks joutunu oksentamaan, mutta syöminen ei oikein onnistu aamuisin. Ja sit on nälkä heti kesken eka luennon. Joudun kyllä muutenkin nykyisin syömään jotain joka luennon välissä eli n. kahden tunnin välein. Muuten tulee huono olo. Kauhee pohtiminen vaan ollu, et mitä ruokaa kuljettaa mukana. Hedelmät on ehkä parhaita, mut ne ei kyllä pidä nälkää samalla tavalla ku leipä. Ostin sellasia välipalakeksejäkin, joita on aina pakko pitää mukana. Nälkä saattaa yllättää koska vaan [;)]

Tuntuu kyllä tosi pitkältä ajalta odottaa seuraavaan ultraan toukokuun loppuun, ennen ku näkee pikkasen seuraavan kerran. Onko täällä muuten muita yliopisto-opiskelijoita, jotka tietäis jotain YTHS:n mahdollisesta ultrasta? Luin jostain palstalta, että täällä Turussa oli joku käyny, ja maksoi vaan peruslääkärimaksun verran. En sit tiedä, onko sellaseen mahdollista päästä vain huvikseen..

Voi siis olla, et joutuu vaan odottamaan. Mut eiköhän ne viikot tässä taas kulu [:)]

käpy ja blinga: mullakin naama on kuivunut ihan kamalasti, ja leuka ja nenä hilseilee... tuntuu ettei saa tarpeeksi rasvattua. leuka punoittaakin mukavasti, kun siitä on nyt muutamaan kertaan jo ihot kuoriutuneet. kuumotuksesta huomaa, että taas pitäsis lisäillä rasvaa.

pitäis varmaan ryhditäytyä noiden vitamiinien osalta, mulle neuvolatäti sanoi, että pitäis niitä syödä joka päivä... ei oo tullut nyt niitä otettua, kun röyhyt maistuu niin kauheilta niiden jälkeen. [:o] multivitan raskaustabletteja mullakin olis tuolla kyllä odottamassa.

warbunen yks puoltuttu on ainakin käynyt siellä YTHS:llä ultrassa, kattelin että olipa halpaa! koita soittaa sinne ja kysy, on meinaan tosi edullinen, jos sinne pääsisi ultraan. eipä siinä ainakaan mitään häviä, jos kysyy sieltä, että oisko mahiksia päästä.

mulla oli tänään np-ultra, tekijänä täällä turussa aika vähäpuheisenä miehenä tunnettu lekuri. [;)] jäyhästi luetteli kaikki faktat samalla kun ultrasi, sitten sanoi että pöksyt jalkaan, hän vähän vielä näpyttelee tietokoneelle ja sitten kertoo vielä jatkoista. meinasin alkaa nauramaan, kun ukko kahden sormen taktiikalla hakkasi tietsikan näppäimistöä niin, että varmaan odotushuoneeseen asti kuului... jatkosuunnitelma oli: "menet sokerirasitukseen, sitten rakenneultra viikolla 20 ja sitten lokakuussa synnytät." no, sen mukaan sitten. ultrassa oli kaikki vauvalla hyvin, sain nyt sitten virallisen LA:n minkä mukaan mennään, eli se olisi 19.10. elikkäs viikot on nyt sitten 11+2. niskaturvotus oli 1,0mm ja pää-perämitta 45mm. sydämensyke oli hurjat 182/minuutti. istukka on kuulemma osittain kohdunkaulan sisäsuun päällä, luultavasti siitä vielä nousee. Toivottavasti! nyt saa sitten sitä stressailla rakenneultraan asti.

Ihana pääsiäisloma, pääsee kattomaan vanhempia ja isovanhuksia sitten tammikuun. Minulla ei iho ole vielä kuivanut, ennemmin mennyt normaalimmaksi kun aiemmin iho oli niin rasvainen ja komedoakne riesana. Masua kyllä rasvailen, pitää ottaa tavaksi niin ehkä välttyy paremmin raskausarvilta.

Minä syön "isomahaisten" ladyvitaa, 3 halon kokoista tablettia päivässä voi ottaa. Se on toisaalta hyvä että voi itse vähän säätää määrää riippuen miten terveellisesti on päivällä syönyt. Lähinnä tuo d-vitamiinin saanti voi olla liian vähäistä, joskus otan erikseen pelkän d-vitamiinin ja omegoita. Lisävitamiinit ei kuitenkaan niin tarpeellisia ole jos syö normaalia terveellistä ja monipuolista ruokaa.... nimim. pitsaa illalliseksi ja suklaamuna [:D]

Vieläkään ei ole sellainen olo että vauvaa olisi oikeasi tulossa. Eikä edes hirveästi kiinnosta lukea mitään vauvalehtiäkään. En tiedä olenko huono ihminen, ei vaan tunnu siltä että vauva olisi oikeasti tuloillaan. No ehkä sitten kun maha alkaa kunnolla kasvamaan tai alkaa tuntemaan liikkeitä. Ehkä ei vaan uskalla toivoa liikoja, jos kaikki viedäänkin pois.

Ukki on pelastanut ja restauroinut tosi vanhan puukehdon minulle jo vuosia sitten. Siellä se on odotellut mummolassa noutajaansa. Ehkä sen kesällä sitten uskaltaisi lunastaa itselleen [:)] huoh.

Munakasta pääsiäistä kaikille!

Lenita, minuakaan ei kiinnosta vauvalehdet, eikä se niitten älytön lässytys raskaudesta. Ekassa raskaudessa ostin yhden lehden plussan tehtyäni ja siihen se jäi... Voihan se olla minullakin sitä pelkoa, että tämä viedään (taas) pois.

Toisen kolmanneksen startattua myös supistuksiakin on alkanut tuntua. Tänään on harjoitussupistellut useampaankin otteeseen ihan kevyesti ja kivuttomasti. Ne tuntuu pienenä vatsan kiristymisenä. Ihan varovasti arvioiden saatoin myös tuntea yhden potkun masussa tänään aamupäivällä, mutta en mene vannomaan. Voi kun niitä alkaisi tuntua lisää ja vahvempina pian!

Nyt kuitenkin Hyvää Pääsiäistä kaikille! Tämä lähtee lomille lomps reiluksi viikoksi. Voikaahan paksusti!

Kiitti nyt tuli kyllä niin paljon kommenttia että tosiaan taidan mennä apteekkiin juttelemaan noista vitamiineista, mulle kun ei neuvolassa sanottu yhtään mitä vois alkaa syömään.
Näyttää olevan tosi paljon kaikkea mitä voi raskaana syödä, hienoa. Kirjottelen noita ylös ja alkaan niistä joitain etsimään [:)]
Ei tarvi edes yrittää enää tummelilla kosteuttaa kasvoja kun ei siitä apua ole.

Oli hyvin nopee kirjotus kun vähän kiire tässä, mutta täytyy palata paremmin asiaan.

OIKEIN MUKAVAA PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE [:)]

SinnaH: Pitääpä tässä tosiaan soitella sinne YTHS:lle joku päivä.
Meillä tais ollu kuvailusta päätellen ihan sama lääkäri ultraamassa. Sanoi asiat suurinpiirtein samoin sanoin ja lopuksi vielä: "Näin se homma menee." [:)] Ja edistyksekäs kymmensormijärjestelmäkin huomattiin. Aika huvittava tyyppi, mutta toki ois ollu mukava jos ois tehny kaikki vähä hitaammin ja selittäny enemmän. Aika liukuhihnameiningiltä se vaikutti, 10 min. ja seuraava.

sinnaH ja warpunen: Sama lekuri mullakin oli.....ja mua lähinnä vaan ärsytti ja ahdisti sen toiminta...teki mieli karjasta sille että lopeta toi hemmetin paperista lukeminen ja keskity meihin.

mulla on joka raskaudessa se sama ultraaja tehnyt np-ultran, joten omat odotukset ei olleet kovin korkealla... ajattelin, että jos nyt sen niskaturvotuksen, viikot ja lasketun ajan saa tietää, niin hyvä.
onneksi sen rakenneultran on mulla aiemmin ainakin tehnyt joku kätilö, viimeksikin selitteli pitkään ja hartaasti kaikkea rakenteista. eli siihen on nyttenkin suuremmat odotukset. varsinkin nyt ton istukan paikan takia, haluaisin kyllä sitten vähän paremmat selitykset kaikesta!

ja paha olo senkun jatkuu, nyt pari viimistä päivää on saanut halailla pönttöä oikeen urakalla. elän nyt siinä toivossa, että tää ois sellainen pahempi kausi ennen sen pahoinvoinnin loppua... niin se on mulla ainakin aiemmissa raskauksissa mennyt, että on tullut ihan kamala olo ennen kuin on helpottanut.

Takaisin