Lokapoikasten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
minäkin olen miettinyt samaa mutta muistaakseni sitä pitäisi välttää vasta loppupuolella..? kannattaa kuitenkin tarkistaa vielä jostain :)

mandariini: en ole kyllä kuullut että uiminen olisi jotenkin kiellettyä missään vaiheessa raskautta. Päinvastoin, että se olisi hyvää raskausajan liikuntaa(?). Ja saunomisenkin pitäisi olla ihan sallittua.

Nanatin: mulla on ollut jo mammafarkut käytössä, samahan se onko turvotusta vai muuten iso massu, ongelma on kuitenkin sama, heh [;)] En enää edes yritä vetää normi farkkuja jalkaan kun istuessa ne painaa liikaa mahaa.

Ihanaa tosiaan että liikehdintää ovat jotkut jo tunteneet, minulla ei tietoakaan vielä. Ultrassakin oli ihmeissään kun ei mitään tuntenut vaikka mokkula kuinka venkoili.

Itse kävin jumpassa tänään ja jumpanohjaaja sanoi että ei ole mitään esteitä tehdä liikkeitä vaikka on raskaana. Paitsi jos tehdään jotain äkkinäisiä repäiseviä liikkeitä niin silloin täytyy katsoa että painot ovat kevyet. Tietty selkä ja vatsalihakset vaatii mahan kasvaessa vähän erilaia asentoja, mutta kattellaan nyt.

Ei ole uimiselle estettä, ellei sitten loppupuolella kohdunsuu ole auki(eikä lapsivesi ole mennyt) ja sitä myötä tulehdusriskit jne. Kylmä vesi saattaa aiheuttaa supituskia, joten kymävesijuttuja kannattaa välttää, siis sitten myöhemmässä vaiheessa.

Liikkuminen ja liikunta on vaan hyväksi(ja seksi) joten ei kannata lopettaa.... mä lopetin siinä vaiheessa, kun alkoi pahalta tuntumaan ja tässä ollaan... nihkeetä lähteä edes lenkille. [&:]

Ja tervetuloa uusille, jos taas jäänyt huomaamatta. [:)]

Ilmoittaudun vihdoin tänne joukkoon.. Eli laskettu aika on 9.10., ikää itsellä 35 ja ensimmäinen lapsi. Meillä on menty hirveää vauhtia, tapasin mieheni vasta itsenäisyyspäivänä 2009, yhteen muutettiin vuoden lopussa ja yhdet menkat ehti olla tammikuun alussa ja sitten olinkin jo raskaana... Aika lailla vielä totutellaan ajatukseen. Nyt vasta antanut itselle vähän luvan rentoutua, alussa oli ihme pelkotiloja koko ajan. Eka ultra oli perjantaina, siellä kaikki ok, kovin vilkas tyyppi siellä masussa oli.
Vuosi sitten oli itsellä mentaliteetti, että ei musta äidiksi koskaan.. mutta näin nyt pääsi käymään kuitenkin! [:)]

Tervehdys kaikille...uusille jutustelijoille myös[:)]
Täälä ollaan pidetty muutama päivä hiljaiseloa kun torstaina päivällä alkoi rytmihäiriö eikä mennytkään ohi ja sairaalareissu tuli...kolme ja puol tuntia oli syke 180-197...ja oli suunnitelmissa jo nukutus ja rytmin kääntö sähköllä kun ihmeen kautta muljahtelikin itsestään syke takasin...eli oli tällanen svt-supraventikulaarinen takykardia..eli tiheälyöntinen rytmihäiriö ja sen lisäksi sitten vielä lisälyöntejä...mulla on taipumusta ns.tavallisiin rytmihäiriöihin ja nyt sit tän raskauden ansiosta ilmeisesti tuli sit näin paha...lääkkeet saatu ja olo rupee olemaan normaali...vauvahan tuollaisista ei hätkähdä..itsellä oli vain melko tukala olo[:(]Olin sitten sydänosastolla seurannassa ja päästivät kotia kun tilanne todettiin jo rauhottuneeks...[:)]

Muuten kaikki on ok...aivastaessa ja yskiessä täytyy muistaa jännittää vatsalihaksia koska muuten repäsee mojovasti kohdunseudulta[:)]

Mukavaa sunnuntaipäivän jatkoa kaikille[:)]

Chaos74: Hui, minullakin on taipumusta rytmihäiriöihin, mutta ovat toistaiseksi pysyneet aisoissa. Itse olen huomannut että kuivatut marjarouheet(?) auttoivat joskus aika hyvin. Siis saman asian ajaa jos syö marjoja, mutta jos ei tule niitä syötyä niin tuota kuivattua rouhetta voi sekoittaa helposti jogurttiin (vaikka maku ei ehkä ole paras mahdollinen). Magnesium, omegat ja vitamiinit on tietty myös tärkeitä, mutta ei minulla ainakaan ole aina auttaneet.

Toivottavasti rytmihäröilyt pysyvät sinulta poissa, ei ole mukavia tuollaiset.

Muuten kaikki on ok...aivastaessa ja yskiessä täytyy muistaa jännittää vatsalihaksia koska muuten repäsee mojovasti kohdunseudulta[:)]
ALKUPERÄINEN: chaos74

Hyvä kun otit esille ton chaos74.
Mä säikähdin ekalla kerralla sitä kipua. Nyt osaan jo varautua.

Ulpukka...mulla on ollut noita repäisykipuja noin kuukauden verran...edellisessä raskaudessa en muistaisi et olis tässä mittakaavassa ollut,mut jokainen raskaus on todellakin erilainen[:D]Kun vertaa esimerkiksi tota rintojen arkuutta ja kasvua niin ekassa raskaudessa ei ollut ongelmia niiden suhteen ja tässä taas ollut jo vaik kuinka kauan...ja noista rytmihäiriöistä kans...niitäkään ei ollut normaalia enemmän ekassa ja tässä taas kokoajan...joten nyt vaan täytyy muistaa hoitaa itseään ja ottaa lääkkeet tarpeeksi aikaisin jos oikein tykyttää...ja kalium oli alhaalla joka altistaa entisestään rytmihäiriöille,joten muistakaamme mammat että saamme riittävästi kaikkia vitamiineja ja hivenaineita jotta voimme hyvin ja sen myötä myös pienet vauvamme voivat masussa hyvin[:)]

Hui, onpas aika vierähtäny! Sillon alkuun kirjottelin tänne, nyt onkin ollu sen verran hulinaa ettei oo ehtiny. Eilen tultiin Miamista parin viikon reissulta. Kamala miten siellä turpos ihan vaan ruokavalion takia, kun ei uskaltanu oikeen mitään syödä.. Eli vaaleeta leipää jne. tuli syötyä yllin kyllin.

Huomenna olis ultra, saa nähdä mitä sanovat.. Yhessä ultrassa ollaan jo käyty, kun haluttiin miehen kanssa tietää et kaikki ok. Saihan siitä yksityisellä mukavan summan maksaa.. Mut huomenna tosiaan kunnallisen puolen juttu, samalla tehdään ne jutut, että saa tietää, jos on jotain kromosomipoikkeamia.. Huii..

Ovatko kaikki jo käyneet ultrassa? Ovatko kaikki halunneet niihin seuloihin mennä? Itse olen ehdottomasti halunnut seulat, ja miehen kanssa puhuttu kaikki selväks, että jos jotain on, niin mitä sitten.. En tiedä, onko aiheesta täällä jo ollut keskustelua, kun en jaksanut näin yöllä lähteä kaikkia viestejä lukemaan! :D (ollut ihan kiitettävästi keskustelua täällä!) Vielä tosiaan aikaero taitaa painaa, ja vielä kun saamari piti kellojakin kääntää...

Aluksi itsekin olin ihan kauhuissani noiden repäisykipujen takia! Mutta onneksi on netti! Tosin sanoivat neuvolassa, ettei kaikkea tosiaankaan kannata uskoa. Kuulemma joku oli koko raskausajan ollut saunomatta kun netissä oli saunominen jollain sivustolla kielletty. Että tosiaan järki kädessä luettava..

Vieläkö keskuudessamme on tupakoivia odottajia? Itselläni lopettaminen oli hirmu vaikeaa, vasta kaksi päivää olen ollut ihan täysin ilman tupakkaa. Ja kyllä on kamalat tuskat! Onneksi mieskin lopetti samaan syssyyn! Nyt kun vielä saisi kavereille tolkutettua, ettei minun seurassani saa polttaa.. ihan passiivisen tupakoinnin takia ja sen, että vielä on kovin vaikea kieltäytyä.. Kotona ei saa olla tupakan tupakkaa, tai tuskissani etsin ne käsiini! Alkoholin lopettaminen nyt ei ollut mikään ongelma, paitsi että karpalolonkeron makua olen jäänyt kovasti kaipaamaan! Välillä pitänyt kielen päällä mieheltä maistaa.. :D Onkohan sitä alkoholittomana, hmm..

Tervehdys kaikille, vanhoille ja vielä uusillekin tulokkaille!

Ei ole tullut kirjoiteltua toviin, kun ei ole oikein mitään kerrottavaakaan ollut. Päivä kerrallaan mennään. Liikkeitä en ole vielä ollut tuntevinani, mutta pääsiäisen aikoihin alkaisi olla ne ajat, kun edellisessä raskaudessa aloin tuntea ensimmäiset surinat masusta.

Asia, mikä minua on alkanut kummastuttamaan on tuo maha. Joinain päivinä tuntuu, että masu olisi pullahtanut jo vähän esiin ja seuraavana päivänä näyttää taas siltä, ettei mitään. Mitään erityistä turvotusta minulla ei ole ollut enää viikkoihin, joten senkään piikkiin en tätä laittaisi. Ihan vielä en toki ole odotellutkaan masun näkyvän, mutta ei tässä varmaan enää montaa viikkoa mene, kun salaisuus paljastaa itse itsensä.

Onne Stiina! En ole vielä oikein perehtynyt yhtään äitiys-vanhempainvapaisiin eli minulla ei ole mitään tietoa.
Fleur, Warbunen, Nanatin, Blinga: Tervetuloa!

Bantsu: itse ajattelin kertoa töissä parin viikon päästä. Vatsani alkaa olla jo melko iso, varsinkin lounaan jälkeen. Vastaanotto on ainakin meillä aina positiivinen ja iloinen eli ei yhtään pelota kertoa.

Annie: minulla ollut nyt pyörtymisiä kun nousen ylös, lähinnä ovat olleet että päässä sumenee ja rojahdan alas. Eivät ole totaalisia pyörtymisiä niin että taju menisi (niistäkin kokemusta). Luin jostain, että tuollaiset ylösnousu ”sumenemiset” yleistyvät raskaudessa. Minulla alhaiset verenpaineet eli se varmaan osasyynä.

Chaos: kuulostaapa melko rankalta. Toivotaan, että nyt helpottaa.

Chr1sta:oli varmasti hieno matka. Minäkin kaipaan lämpöön ja aurinkoon. Ja onnea tupakoinnin lopetuksesta! Meilläkin mennään kaikki testeihin, tosin kovin emme ole pohtineet, mitä tehdään jos jotain negatiivista ilmenee.

Itse sain koti dopplerilla sydänäänet kuuluviin lauantaina. Mieli heti koheni ja en niin jännitä tuota keskiviikon ultraa. Sitten ensi viikon lopulla on uusi ultra ja sitten parin viikon päästä lääkärikäynti eli en ajattelut kuunnella sydänääniä kotosalla kun lähes viikoittain kuunnellaan muualla.

Jos keskiviikon ultrassa kaikki hyvin, niin kerromme muillekin sukulaisille (vasta äitini ja isäpuoleni tietävät). Toki kaverit tietävät, mutta he ovat eri asia (eivät hössötä).

noh jos miekin nyt sitten ilmottaudun, oon seurannu teitä kyllä alusta asti ja on ollu mukavaa vertaistukea kyllä lueskella [;)]

oon 27 ja mies 30, tämä eka raskaus ja viikkoja tänään tasan 13. hyvinkin onnellisia tästä ollaan ja "yritettiin" 2 kk, eli aika mukavasti tärppäsi..

ultrassa kävin 8 vko aikoihin varmistamassa lasketun ajan joka on 4.10. ja tasan 12 vko kävin np ultrassa jossa tyypillä kaikki hyvin...

...mutta... onko kellään minkäänlaisia kokemuksia kystasta? mulla löydettiin sellainenkin siis ultrassa ja sitä seurataan nyt muutaman viikon välein että katsotaan mitä tehdään, se on sen verran iso että todennäköisesti joudutaan leikkaamaan. onko kokemuksia leikkauksista raskauden aikana? vähän ahistaa mutta kylläpä ne asiansa ossaavat varmasti, pääasia että tyypillä on kaikki hyvin ja sille tästä ei pitäisi olla suoranaisesti mitään haittaa...

voikaa hyvin muutkin mammat [:D]

Onnea kaikille uusille tulokkaille! =)

Täällä vk 11 teki tänään tuloaan, ja ihan hyvin on jaksettu.
Esikko 10 kk tosin heittäyty syömälakkoon :D Just 2vk sitten alotin vierottamisen tissistä ja meni tosi hienosti koko viikko, että söi vaan 2 krt/ pv (pulloa ei ole koskaan huolinutkaan, että tissillä menty kokoajan)... nukkumaankin mentiin ilman tissiä ja vieläpä isin kanssa, kun ennen ei koskaan ole menty.
Sitte yhtäkkiä viime maanantaina ei suostuttukkaan syömään, enää melkeinpä mitään muuta kuin tissiä ja öisinkin herätään vähintään 3 krt syömään :D nicenice!

Huomenna NP-Ultraan ja kovasti jo jännittääkin =)

juapuska: Mun yhdellä tuttavalla oli muistaakseni juuri kysta (pienikokoinen tosin) ja jos se säilyy hyvänlaatuisena eikä kasva tai rupea haittaamaan sikiötä, ei sitä raskausaikana tartte leikata. Googlestakin löytyy aikalailla juttua =)

Tuli mieleen että onko kukaan tuntenut "raskaaksi tulemista"?? [:D]
Itse nimittäin valittelin raskaana olevalle ystävälleni jo ennen kuukautisten pois jäämistä, että alamasua nipistelee ja polttelee oikealta puolelta johon ystäväni heti tokaisi "oot raskaana!". Ja niinhän siinä kävi. Ja kaksi viikkoa sitten kuunneltii kyseisen ystävän doplerilla sydänääniä ja sieltä oikealta puolelta löytyivät heti!!! [:)][:)]

moikka!

mahtuuko vielä mukaan? olen taustalta lueskellut lähes alusta asti, mutta en ole saanut aikaiseksi rekisteröityä aiemmin...

sen verran tietoja itsestäni, että olen pian 28v. turkulainen, mies kaksi vuotta nuorempi (pikkuveljeni ystävä [;)] ). kesällä tulee meillä 8 vuotta täyteen, ja naimisissa ollaan oltu nyt 1,5 vuotta. perheeseen kuuluu myös kaksi lasta (poika 12/06 ja tyttö 02/09), eli kolmatta tässä odoteltaisiin. lisäksi meillä asustaa 2 kissaa, eli alkaa kolmio olemaan aika  täynnä elämää.

laskettu aika olisi omien pähkäilyjen mukaan 22.10. , vähän on vielä epäselvä, kun ehti tytön syntymän jälkeen olemaan yhdet menkat joulukuussa, jonka jälkeen kierto taas sekaisin. oviksen perusteella olen tuota LA:ta miettinyt. NP-ultra olisi jo tostaina (jolloin omien laskujen mukaan "vasta" 10+6), mutta mennään silloin kun neuvolasta kerran käskivät. toivottavasti selviää sitten tuo LA, kun neuvolan mukaan se olisi jo syyskuussa (ei ole vielä korjattu, vaikka ultrassakin on jo kerran tullut käytyä).

olo on ollut tähän asti ihan kauhea, ja on tullut paljon oksenneltua. nyt on ihan vähän jo helpottanut, pystyy välillä jopa lähtemään ulos täältä neljän seinän sisältä... kai se tästä vielä iloksi muuttuu, onneksi kesällä ei tarvitse kärsiä näitä alkuraskauden iloja (niin kuin aiemmissa raskauksissa). [:D]

SinnaH 10+3 (?)

Moikka taasen kaikille!

Ja heti alkuun ONNEA KAIKILLE UUSILLE!

Nanatin: Mä olin kyllä tuntevinani siina tiedoilla jotain...tosin testailin oviksen ja epäilen että oli ehken enemmänkin ovis kipua...tai kiinnittymis kipuja sen jälkeen.

Chr1sta: Olisin kyllä halunnut ottaa ainakin np:n. Mutta täällä ne ei edes tarjoa sitä, pitää vissiin ite pyytää. Nyt mulla tentittävänä vielä medical genetics -kirja, jossa kaiiiikki mahdolliset enemmän ja vähemmän perinnölliset sairaudet kuvattu geenivirheineen ja KUVINEEN. Niin ehken vielä enemmän haluis varmistuksen että kaikki kunnossa. [:)] Olisi tosin ehkä kannattanut jättää tämän lukeminen vähän myöhemmäksi....

Niin ja me ei olla siis käyty edes ensimmäisessä varsinaisessa neuvolassa... jolloin siis punnitaan ja mitataan sun muuta. Tämä on vasta 12/4 jolloin viikkoja jo 13 +6. Aika myöhään mun mielestä. Varsinkin jos haluis siitä sitten lähetteen np-ultraan. Mutta ollaan siis käyty yksityisellä ultrassa viikolla 7 ja jotain. Tuolloin oli kaikki hyvin. Ja jos nyt kuullaan sydänäänet sitten parinviikon päästä niin uskon kaiken olevan ihan kunnossa kun vielä nuoria ollaan. [:D]

Bantsu: Töissä ajattelin kertoa kunhan alkaa maha kunnolla näkymään...nyt vaan pieni pullotus. Tosin meillä on meneillään palkkaneuvottelut, että odottelen ehken että ne on saatu päätökseen ensin. [8D] Tai ehkä ne korottais mun palkkaa helpommin kun kuitenkin kohta jään pois. [;)]

Hyvää oloa kaikille!

Tervetuloa mukaan SinnaH, hyvin vielä mahtuu mukaan!

Itsellä viikkoja nyt 9+3, mutta ei vain paha olo helpota, joka päivä on pitänyt oksentaa useamman kerran. Olen yrittänyt syödä terveellisesti, mutta on niin turhauttavaa kun tavara tulee ulos. Tänään löysin kaapista hedelmätoffeeta ja niitä olen imeskellyt vähän väliä, tuntuu pitävän pahaa oloa poissa (mutta on niin pahuksen epäterveellistä -hampaillekin). Isoin ongelma mulle on juominen, yleensä tykkään juoda vettä monta lasillista päivässä, mutta nyt vesi saa yökkäämään, samoin melkein kaikki muukin neste. Koko ajan on janoinen olo, mutta on tosi vaikea juoda mitään, paitsi varovasti ruoan kanssa. Onko kenelläkään hyviä ideoita mitä voisi kokeilla?

Tiiti72 mulla pahimpaan oloon on auttanut jääpalat! niitä kun on laittanut pieniksi palasiksi ja imeskellyt, niin on olo vähän kohentunut. niitä oon sit imeskellyt pitkin päiviä...
kaikissa raskauksissa mulla on ollut pahoinvointia, ekassa 16+ viikolle, toisessa 12+ viikolle (tosin oksentelin sit taas vimpan kuukauden) ja nyt sitten on ollut taas... kaikki syömiset oon syönyt sillä mentaliteetillä, että mikä on sit sellaista "mukavaa ja helppoa oksennettavaa". [8|] puuroa oon pystynyt jonkun verran syömään, sekä tavallisia keitettyjä perunoita. muuten olen mennyt leipä-linjalla nämä viimeiset 6 viikkoa. oon huomannut myös, että ruoka pysyy helpommin sisällä, jos ennen syömistä käy oksentamassa (juon silloin lasin vettä jonka oksennan)... menee jo vähän humoristiseksi tää oksentelu, neuvolassakin ovat tässä raskauksien aikana ihmetelleet mun metodeja joilla oon selvinnyt joten kuten ilman nesteytystä. [:D]

Tervetuloa taas kaikille uusille!

bantsu79 olin jo vähän miettinyt että kerron pomolle kun kaksitoista viikkoa täyttyy mutta taidan vielä odotella kuitenkin hetken... Tosin alan olla jo vainoharhainen että masu näkyy! Ajattelin joka tapauksessa sanoa pomolle että asiasta ei tarvitse/saa vielä kertoa muille.

mandariini itse olen käynyt uimassa jo monta kertaa raskauden aikana. Ollut ainoa liikunta mikä onnistuu. Jotenkin se vesi ja uiminen tuntuu vaan niin hyvälle. Rajoitukset uimiselle taitaa tosiaan olla vasta sitten loppuaikana.

Chaos74 hui mikä sairaalareissu sulla on ollut! Onneksi nyt on kaikki hyvin.

Minsu musta tuntuu ihan samalta mahan kasvun/koon kanssa. Välillä tuntuu että näkyy kunnon masu ja sitten seuraavana päivänä taas ei. Tosin olen huomannut että iltaa myöten masu "turpoaa" ja aamulla on sitten taas pienempi. Kovasti jo odotan että tulisi se kunnon vauvamasu [:)]

Nyt on toinen yritys nt-ultran kanssa takana. Pikkunen oli kasvanut 11 mm viikossa! Joten nyt mittaa oli 46mm ja pystyttiin ottamaan myös niskamitta ja verikokeet. Niskamitta oli 0,3 joka käsittääkseni on ihan hyvä? Vaikkakin kätilön mukaan mitta ei kerro mitään vaan vielä on riski että poikkeavuuksia löytyy. Jännityksellä siis odotellaan tuloksia!

Ihana oli nähdä taas pientä mutta kätilön aika kovasanaisten puheiden jälkeen tuli kyllä kurja olo. Tyhmänä kysyin keskenmnenon riskistä ja vastaus oli että kyllä se voi vielä hyvinkin mennä tässä neljän päivän aikana kesken kun kaksitoista viikkoa ei ole vielä täynnä... Ja tosiaan hänen mukaan poikkeavuuksiakin voi vielä hyvin löytyä.

Varmasti ihan faktoja kätilö puhui mutta toivoisin että olisi vähän miettinyt miten asiat esittää. Tuntui että huoli kaikesta triplaantui tuon käynnin jälkeen. Mutta tänään on vihdoin tuo maaginen kahdentoista viikon raja mennyt rikki. Vaikka toki kaikkea voi tapahtua vieläkin. Sekin tehtiin hyvin selväksi... Taidan nyt odotella noita tuloksia ennen kun uskallan kertoa töissä raskaudesta. Tosin omasta mielestä masusta alkaa kyllä jo kohta huomaamaan että jotain on tekeillä [;)]

Pahoinvointikin tuntuu irroittaneen otetta joten tänään olisi tarkoitus uhmata kohtaloa ja yrittää mennä salille/jumppaan kuuden viikon tauon jälkeen. Voi olla että musta jää kyllä jäljelle vaan märkä läntti [:D]

Takaisin