Lokapoikasten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä olis kans yks jolle lupailtiin L.A:ta lokakuun puolivälille =)

Ennestään mulla on jo yksi tytär, jolla tulee juuri 9kk ikää täyteen, että aika noppaa plussattiin sitte.

Elikkä ihan toivottu tapaus oli ja kovasti sitä koko tammikuu yritettiinkin, ja heti tuotti tulosta. Mulla oli jo tuossa helmikuun ekalla viikolla sellainen fiilis, et nyt taitaa jää-ä kuukautiset pois ja niinhän ne sitten jäivätkin, kun olisi pitäneet 3. päivä alkaa, mutta testi näytti vielä negatiivistä. Lähdettiin reissuun viikoks Teneriffalle ja kun tultiin takas tein tossa maanantaina 15. päivä uuden testin joka sit osottautu positiiviseks.

Oon kärsiny joskus aikasemmin elämässäni tuulimunasta, joka oli aika järkytys, kun niin paljon lapsia oon aina toivonu. Nyt siis (niinku edellisen raskaudenkin) heräs taas epäily, et mitäs jos onki tuulimuna, kun se tuppaa joskus olee uusiutuvaa, jos joskus on sellast ollu. Mut tuossa eilen kävin ultraamassa itteni yksityisellä, kun ei vaan saa mielenrauhaa ajatuksiltaan ja sieltä löytyi pikkuruinen pallukka ruskuaispusseineen ( jota ei siis tuulimunassa synny laisinkaan), joten lääkäri totes, että kaikki näyttää siltä kun pitääkin=) Viikkoja tosin oli vaan 6, kun menkkojen mukaan pitäis olla 7, mutta se selittyy sillä, että IMETÄN vielä esikoistani, joten siks saattaa kk-kierrot olla hiukka epäsännöllisiä, et hedelmöitys on tapahtunu viikko sen jälkee ku normisti ois pitäny. Sydäntä ei tosin viel havaittu, ku niin vähän viikkoja, et 2 vk päästä uudestaan nii sit pitäis näkyä. Onnesta ollaan siis SOIKEANA :D

Mitään erityisiä oireita ei oo viel ollu, paitti hiukka väsyny ja jotku asiat on ruvennu äklöttää. Pissalla tulee rampattuu tiheempään. Esikoisen kohdalla, ei ollut minkäänlaisia oireita, paitsi hieman väsyny olin alkuraskaudest. Oli aika hassua, kun tuntu olevansa elämänsä kunnossa vaik maha vaan kasvoi :D
Syön normaalisti, vaikka pitäis syödä kun hevonen nytkun on ns. 3 ruokailijaakin (Itse, masuasukki ja vielä esikoiseni joka vetelee tissiä) ^^ Onko kellää kokemuksia imettämisest raskausaikana? Mielelläni kuuntelisin muiden kertomuksia miten on sujunu jos vaan sellasii löytyy =)

chr1sta: Mä olin kans himokorsteeni röökin suhteen ennen ekaa raskauttani. Aski päivässä meni kevyesti, mut kyl se vaan sit ku mielessä putkahti, et jos mä poltan nii se lapsiki polttaa ni kyl sitä sit vaa lopetti ku seinään. Teki aivan saatanan rankkaa kyllä, mut mä korvasin tupakan suurimmaks osaks nukkumanna ekan kk ku sain tietää ekasta raskaudestani. Sitku kroppa ei enää himonnu röökiä, niin se tapakin on helpompi vierottaa pääkopasta. Se on vaa hyvin paljo asenne ja tapa kysymys koko röökin vetäminen. Kyl teki aivan saakutin tiukkaa aluks, että kun on 10  vuotta tottunut joka aamu ottamaan kahvikupposen ja painumaan tupakalle, nii nyt pitäis ottaa vaan se kahvikupponen ja muistaa et enpäs menekkää tupakalle.

Lenita :Ootko Espoosta, kun jorvissa käyt? Ihan kyselen ku ite oon espoosta =)

Hei vaan kaikille pitkästä aikaa ja tervetuloa uusille isojen onnitteluiden kera.
En oo jaksanu käydä palstoilla ton verenvuodon jälkeen.. Jotenkin vei voimat tai jotain.
Nyt oon levänny monta päivää ja vevenvuoto on rauhoittunut aamutuhruiksi[:)]
Niin, siis vuosin sen koko päivän ihan kirkasta verta ja pääsin iltapäivällä päivystykseen terv. asemalle. Lääkäri totesi keskenmenon alkaneen, vuoto oli sen verta runsasta ja vaikkei mulla kipuja sen kummemmin ollutkaan. Siinä meni sitten koko ilta itkiessä ja yön valvoin ootellen aamukasia, et pääsen soittaa polille.
Sain ajan jo puolelle päivin ja mut tutki sellanen ihana naisgyne. Vuoto oli rauhottunut ja sekin näki enää ruskeeta jämää verestä..
Kohdunkaula oli kiinni ja oikeissa mitoissaan, sitten hän ultrasi ja siellä oli pienen pieni alkio, jonka sydän sykki kiivasta tahtia.[:)][:)][:)]Kohdusta löytyi vuotokohta, muttei osannut sanoa syytä vuodolle.
Lähdin sit kotiin, tällä kertaa itkien ilosta. Mun nuorin pojista oli mukana ja iloitsi yhtälailla, et saakin sittenkin pikkusisaruksen[:)][:)][:)][:)]
Lepäilin koko loppupäivän ja nukuin kunnon yöunet. Seuraava päivä meni kokonaan ilman vuotoa, mutta sitten seuraavana aamuna tuli taas löräys kirkasta. Olin lähössä pohjoseen ja tuli aika paskafiilikset lähtee. Aattelin et taas se alkaa[:(]
No täällä oon kirjaimellisesti ottanu vaan lonkkaa. Sohvalta sänkyyn ja sängystä sohvalle[:D] Loma[:D]
Tänään kävin pienen hiihtolenkin ihan rauhallista tahtia, oli ihana päästä ulos kunnolla. Päiväkin oli mitä hienoin.
Niin siis toistaseksi kaikki hyvin, vielä on pelko perseessä, et mitä tulee...

Palailen joskus paremmin fiiliksin, nyt vaan ei jaksa. Löhöily laiskottaa..[;)][8D]

kitty72: Onpas sulla aikamoista siellä..huh huh!
Mutta kuulostaa hyvältä ottaa vaan rennosti[:D][:D]

Kitty72, ihanaa että nyt näyttäis kaikki olevan kunnossa. Pidetään peukut ja varpaat pystyssä.

Onnea ja tervetuloa kaikille uusille jälleen.

Mulla eka neuvola takana ja kaikki oli siellä ihan hyvin. Varattiin eka neuvolalääkäri ja seuraava neuvola-aika sekä np-ultra ja verikoe lähetteet viikolle 9-11+6 siis menen ennen pääsiäistä verikokeisiin ja sitten pääsiäisen jälkeen ultraan.
To mulla on se varhaisultra...jännittää ihan pirusti...kevään tapahtuman jälkeen, onkohan siellä nyt matkalainen.

Tupakoinnista; olen itse polttanut 20v. ja molemmista aikaisemmassa raskaudessa olen jonkin verran polttanut ja epäilen etten nyttenkään kokonaan eroon pääse. Kaksi täysin tervettä lasta olen saanut. Mut nyt on ikääkin sen 10v. enemmän...pitäis lopettaa. Ennen meni 15-20/pv ja nyt olikeen laskin tän päivän tupakit niin 9 oon polttanut...ihan hyvä alku [:)]

Jna, mä olen kanssa imettänyt vielä kun tulin raskaaksi, ihan ok meni kunnes poitsu itse oli sitä mieltä, että nyt riittää. Toki olin niin väsynytkin, etten olis enää kauaa jaksanut. Aina kun imetti niin meinas oksennus tulla, teki niin pahaa. En tiedä mistä johtui?

Noista syömisistä, kait ne pastöroimattomat maitotuotteet on huonoja, mutta tuorejuustoja ym. homejuustoja on pastöroidusta maidosta tehtyjä. Kotimaiset yleensä turvallisia. Raaka kananmuna (majoneesit ym) ei ole suositeltavia. Sitten se kala osasto...petokalat minimiin. Sekä itämeren kalat saasteiden vuoksi. Kylmäsavustetut ym. kanssa pannaan. Lakritsi ja salmiakki max 50g kerta-annoksena. Pellavansiemenet ja yrttiteet/juomat pois. Kyllähän sitä saa vaikka mitä syödä [;)]
Ainiin se maksa, jonkin verran voi syödä kunhan ei ihan joka päivä syö.

Mutta palaillaan taas asiaan torstain ultran jälkeen.

Hyviä vointeja kaikille

Tsuba

Kitty72: Ihania uutisia. Mä olin jo vähän toivosta luopunu sun ja pikkuisen suhteen kun mitään ei kuulunut. Kiva loppu kivalle päivälle, toivotaan että loppurskaus sujuu sulla ongelmitta. Ja kaikilla muilla tietysti myös.

Mä palaan huomenna töihin, oon laiskistunu sairasloman aikana enkä jaksais mennä ;) Viikon päästä varhaisultraan ja neuvolaan, jee :)

Hei!

Kitty72: Huh mitkä jännityksen ja tunnekuohujen hetket sulla,mutta tsemppiä jatkoon!

Stuba: Tuota raa-an kanamunan välttämistä en ollutkaan kuullut ennen, ainakaan listassa jonka sain neuvolasta ei ollut sitä mainittu, mutta pitääkin laittaa korvan taakse, että jättää majoneesit vähemmälle.
Muutoin olen kanssasi samaa mieltä, että ei tuo lista nyt niin mahdoton ole, ja maalaisjärkeä saa käyttää siinäkin suhteessa.

omaa: Huomenna pitäisi jo aamusta mennä labraan ja ulkona on pääkallokeli, taidan varatan sen verran aikaa että ehdin kävellenkin, jos autoa ei saa pihasta pois. Pitäisi mennä maate, mutta kun ei oikein väsytäkään. Isäntä on laivalla, ja mielikuvitukseni tietysti on jo saanut aikaan vaikka mitä kauhukuvia siitä mitä sielä voisi tapahtua. Hyvä etten estänyt hetken mielenjohteesta menemästä sinne. :D

Vatsataudista selvisin yhdellä ikävällä yöllä ja päivällä (siinäkin oli tarpeeksi), tänään pysynyt ruoka sisässä, mutta ruokahalu ollut kadoksissa.

Mutta nyt päätä tyynyn ja unen pyydystykseen!

Paani, itse olen välttänyt syömästä raakaa kalaa ja pehmeitä juustoja (tuore- ja homejuustot). Noita määräyksiä syömisistä on yhtä paljon kuin on raskaana oleviakin... [;)]

Neuvolasta saat parhaat neuvot, itse sain juuri nuo edellä mainitsemani. Tärkeintä on syödä monipuolisesti.

TuuliEnkeli, mahatuubi on sellanen paidan jatke, joka siis jatkaa paidan helmaa, se on sellanen "sukka" joka tulee siis mahalle.

kitty72, aivan ihanaa että kaikki kunnossa! [:D] Koitahan nyt lepäillä kunnolla!

kitty: *hali* koita vielä jaksaa. Täällä ainakin tsempataan ihan kamalasti teidän puolesta.

Ja täällä kiukuttelu jatkuu. Olen siis ihan hissuksiin. [&:]

Tulipa koettua ensimmäinen kunnon migreeni ilman, että sai omia lääkkeitä syödä ja panadolilla piti pärjätä. Huh oli kunnon kokemus oksetti, itketti,väsytti, mitään ääniä ei kestäny. Onneks nyt on jo pajon parempi olo ja töihin voi jo mennä. Monesti on migreenit kestäny muutaman päivänkin jos ei ole heti dropannut itteään kunnolla ja olin tätä pelänny siitä hetkestä asti kun sain tietää pikkusesta. Mutta elämä voittaa ainakin siihen asti kun uusi tulee tilalle..

Paani: Mulla ollu jo kaks migreeniä raskausaikana, vaikka muuten en oo kärsinyt niistä enää vuosiin. Molemmat päätty oksentamiseen ja itkuun. Kamalaa tosiaan kun ei voi täsmälääkkeitä ottaa, toi panadol kun ei mulla auta yhtään mitään...

Kitty72: hieno kuulla, että kaikki hyvin.  Lepoa, lepoa ja lepoa, on ainoa lääke tuohon. Niin kuin taisin aikaisemmin mainita verinen vuoto ilman kipuja, ei välttämättä tarkoita keskenmenoa (tosin jos soitat terveydenhoitajalle tai käyt normi lääkärillä niin antaa heti tuomion: keskenmeno). Vaaraton vuoto on itse asiassa melko yleistä alkuraskaudessa (sanoiko gynekologini että peräti 10-20 % kärsii siitä).

Kiellettyjen-ruokien-lista on todellakin loputon, uskon kanssa tuohon maalaisjärkeen, eli en nyt voi syödä esim. kardemummaa niin paljoa että olisi keskenmenoriski (taisi olla Espooseen uusi tulokas listalle, jos muistan oikein). Vältän lakuja/salmiakkia (joita voisi muuten tulla syötyä melko paljon) ja olen vähentänyt maitokahvia (tosin yhden Laten päivässä saan juoda).

Tsemppiä tupakasta eroon pyrkijöille, ei varmasti ole helppoa.

Vaaka minulla n. 1-2 kg, tosin en ole varma ovat raskauden aikana vain matkalta, kun tulimme sieltä vähän ennen raskautta (mutta vararavintoa on jo siis kertynyt).

Viikonloppua jo odotellen...

5+2

Kitty: aivan mahtavan hieno uutinen, että masussa kaikki hyvin! Voimia jatkoon!

Mahatuubista sen verran, että sen tarkoitus ei lähtökohtaisesti ole olla paidan jatke (vaikka toimii sellaisenakin ;), vaan tarkoitus on tukea vatsaa. Tuubi on erinomainen apu, kun maha on jo melko iso ja se painaa/kipuilee esim. kävelylenkillä ja kotitöissä. Kaikki eivät kuitenkaan tuubia tarvitse lainkaan.

Nyt kun taru otti puheeksi tuon painon, niin mites muut? Itsellä vaaka on lähtenyt hienoon laskuun eli painoa on lähtenyt. Mutta tämä kyllä ihan ymmärrettävää, koska kuvotus on vienyt ruokahalua ja pikkunapostelu on ollut pääasiassa hedelmiä/vihanneksia.

Moi.
Epäröiden kirjotan että ehkä olisi lokakuun puolella(10.10) tulossa lisäystä.
Odotellen ekaa neuvolaa 4.3 :)
Tätä toista yriteltiinkin syyskuusta, tuntuu vähän epävarmemmalta kun tuo ensimmäinen.

Niin joo ikää mulla 25v. ja mies puolvuotta nuorempi, rakas tyttäremme 1,8v. ja koiruus.
Tuli sitte esiteltyä koko porukka samassa.

Täällä parina päivänä on elämä alkanu voittaa 2viikkoa olen vain nukkunu ja maannut sohvalla, ollu tosi ikävä olo. Omatoimisesti hain rautatabletit, ehkäpä tämä tästä alkaa voittamaan.

Onnittelut kaikille!! :)

Heipä-hei vanhoille ja uusille kanssasisarille!

Kitty, ihanaa että pikkuinen on vielä matkassa mukana!!! Toivottavasti sun kohdalla vastoinkäymiset oli tässä ja tästä alkaa ihana täydellinen odotus!

Mulla painoa on tullut 1-1.5kg lisää, vaikka olen ollut 1,5kk vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Tossa 1,5kk:ssa painoa tippui 3kg ja nyt siitä on yksi tullut takaisin [&o]. Jotenkin tressaan sitä ekaa punnitusta ku paino ei sais nousta näiden ekojen kuukausien aikana oikeestaan yhtään. Pitää vaan tarkemmin kattoa mitä suuhunsa laittaa. Ja ehdottomasti säännölliset ruoka-ajat.

voikaahan hyvin!

Olen itekkin pelännyt että koska migreeni iskee. Ja siihen ei sitten Panadolit kyllä auta... Toistaiseksi olen kyllä säilynyt vielä siltä... Mulla ei sentään ole niin pahoja kohtauksia että laatta lentäisi mutta kolmiolääkkeet kyllä apuna.

Omalla kohdalla on pari kiloa jo tullut lisää. Maha on niin turvoksissa että en ihmettele ollenkaan.

Ihme kyllä, pahoinvointi alkaa helpottaa! Sen huomaa konkreettisesti varsinkin siitä että kahvi maistuu taas ihian eri tavalla kuin esim. viikko sitten [:D]

Helou täältä keskisestä suomestakin välillä...
Mulla on nuo olot ollu nyt about viikon aika paskat. Alkaa aina heräämisestä parin kolmen tunnin päästä, kestäen nukkumaan menoon asti. Herään kyl vasta yleensä klo 11, et en tiiä onks tuo aamupahoinvointia vai iltapäivä..heh!
Laatta ei onneks lennä, mut muuten etoo, huimaa ja sydän tykyttää. No, kuuluu kuulema asiaan [:'(]

Oon muutenkin ollu aika hankala ukolle. Oikeen hävettää, ku pysähtyy miettimään, mutta ku se on niiiin ärsyttävä välillä [:D]

Tupakasta sen verran, et poltan, ku tekee mieli. Tänään ei menny yhtään, ku oli pahempi olo...eilen kolme. En jaksa alkaa stressaan yhen pikku jutun takia, ku sitä nyt ei enempää mee, ku max 4/pvä!!

Noo, jospa tää tästä helpottais. Maanantaina 1.3. on eka neuvola. Se varmaan auttaa tajuamaan tän tilanteen jotenkin... Ku sitä tuntee ittensä jotenki ihan ulkopuoleiseks, et kohta tää on ohi...ei oo mitään vauvaa tulossa jne... [8|]

Oudot fiilikset...

Torstaipäivää ja hiihtolomaa!

Ulkona on pakkasta yli 15 astetta, mutta pitäisi päivän aikana laskea, keli muutoin näyttää ihanalta, ajattelin lenkille lähteä, mutta jäin vielä hetkeksi koukkuun foorumille, ihan vain lomapäivän kunniaksi. [:D]

Painon nousu/lasku näyttää olevan hyvin yksilöllistä, mutta niinhän se on, vaikka ei olisi raskaanakaan. [8|]Joidenkin paino saattaa päivän aikana heitellä kilolla ylös ja alas, toisella ei taas muutu viikossa paino mihinkään, vaikka tekisi kuinka rajun ruokatapamuutoksen. Itse olen ajatellut että keskityn syömään terveellisesti ja pitämään säännöllisenä ruokarytmin, niinkuin moni muukin. Vaaka näyttäköön sitten ylä- tai alamäkeä, en halua siitä ottaa stressinaihetta, sitten kun "vuokralainen" on päässyt turvallisesti pihalle on aika taas ajatella omaa napaa ja omia linjoja.

Tulipas purkauduttua, toivottavasti kukaan ei loukkaannu, ei tämä ollut kuin tällaista...purkautumista?

No, mutta nyt taitaa tosiaan tuo aurinko ja ulkoilma kutsua! Jos minulla on mielihaluja (joita ei oikeastaan ole vielä ilmennyt) niin tuo aurinko voisi olla yksi. Voisin vaikka syödä sen jos se olisi mahdollista! Onneksi ollaan menossa kevättä kohti, eikä kaamosaikaan. [;)]

Olisi mielenkiintoista kuulla mielihaluista, onko kenelläkään kummallisuuksia?

Mummoni oli syönyt odotusaikana jauhoja, niitä joista tehdään mämmiä ja ystäväni piti piilottaa pesusienet itseltään, jotta ei olisi syönyt niitä.[:D]

Unelma todeksi: Ohhoh aika outoa :D! Itselläni ei ole mitn kummallisia mieltymyksiä, mutta on sitä kuultu kans kaikennäköistä, että hiekkaan on iskeny järjetön himo ja ei voinut melkein mennä ulos ollenkaan, kun se hiekka vaan kutsu itteään syömään... Mut ihme kyl miten joillain ihmisillä voi tulla tollasia :D?

Mulla oli esikoista odottaessa järjetön himo mustaanmakkaraan ja herneisiin :D. Jokapäivä kaupasta hain pätkän mustaamakkaraa ja pussin pakasteherneitä. Lihatiskille kävellessä ei tarvinnut ees sanoa mitä haluan ku jokainen myyjä ties heti mitä laitetaan :D Kyllä mies ihmetteli, et mistä ne ties ku et sanonu mitään :D
Tässä raskaudessa en oo vielä huomannu, et mitn olis erityisesti tehny mieli, mut alussahan tässä vasta ollaan.

Mä en myöskään jaksa ottaa painoni kanssa minkäänlaista stressiä, et syön kyllä ihan sitä mitä mieleni tekee. Tosin terveellisempää ruokaa kuin ennen, mut napostelemistä en vaan voi jättää... Oon ihan normi painoinen BMI 21, mut jos nyt ihan hirveesti lihon ni sit yritetään vaa saada kilot karisee raskauden jälkeen.

En tiedä, olisiko tästä apua jollekulle tupakan lopettamisen kanssa kamppailevalle, mutta tällainen pätkä tarttui silmääni vau'kirjasta:

Ultraäänitutkimuksissa voidaan nähdä, kuinka sikiö reagoi kun äiti polttaa savukkeen. Kuvissa näkyy selvästi kuinka lapsi vääntelehtii voimattomana ja epätoivoisena. Lapsen sydän alkaa lyödä nopeammin. Liikkeet vähenevät ja hengitysliikkeet muuttuvat. Se voi vääntelehtiä jonkin aikaa, kunnes pysähtyy kokonaan. Tämä saattaa kestää jopa puoli tuntia äidin tupakoinnin jälkeen.

Takaisin