Lokakuun Lellikit

Moi kaikille! Täällä 22- vuotias ensimmäistä odottava ja viikkoja on nyt tasan 16. Laskettu aika on siis 19.10. Mulla on myöskin mennyt aika hyvin, alussa oli jonkin verran sellasta ällötystä, mutta sekin näyttää mennen jo ohi. Pahoinvointia ei muuten ole ollut ollenkaan! Selkä vaivaa jonkin verran, mutta siinä oli jo vikaa ennen raskauttakin..toivottavasti ei kipeydy aivan älyttömästi. Mulla alkaa jo masu näkyä jonkin verran ja äitiyshousut piti käydä ostamassa kun omat rupes ahdistamaan.
Oon ollu oikeastaan koko raskauden ajan kieliharjoittelussa ulkomailla ja avopuolison kanssa ollaan nähty vaan kerran koko aikana! Olihan tuo aika kokemus lähteä sillon etsimään ultraa täällä vieraassa maassa, kun ei ihan kielitaito riittäny :) Muutaman viikon päästä palaan kotiin ja sitten ollaankin jo puolessa välissä :) Sitten pitää jo ruveta ostelemaan kaikkea...avopuoliso on nyt joutunut vaan puhelimen kautta seuraamaan raskauden etenemistä, mutta toivottavasti pääsee vielä vauhtiin mukaan!
 
Heippa!
 
Tààllà voidaan pahoin. Ei tuo huono-olo tunnu hellittàvàn vaan pònttò on edelleen aika tuttu paikka. Ei kuten alussa, mutta ei se ruoka sisàllà pysy, hòh!
Nyt Vihdoin ja viimein sain sitten tulokset myòs siità verikokeesta, jota niin panikoin. Ja kuten tavallista, panikoin aivan turhaan. Lapsella kaikki hyvin ja riskit ovat kaikki hyvin alhaiset. Tààllà on tapana(ainakin tàllà meidàn lààkàrillà)tehdà tuo lapsivesipiikki vai miksikò sità nyt sanotaan, kun pistetààn tuohon mahaan ja otetaan jotakin nàytteità. Tuo piikin pistàminen kuitenkin epàilyttàà minua, joten olemme pààttàneet kieltàytyà siità. Ehkà tilanne olisi toinen jos ensimmàisestà kokeesta olisi tullut huonommat tulokset. Ensimmàistà lasta Suomessa 6 vuotta sitten odottaneena minulle ei edes tarjottu tuota piikkià ja ultriakin oli vain yksi. Minkàlainen tuo kàytàntò on nykyààn? Ainakin ultria nàyttàà olevan enemmàn vai menettekò sitten yksityisille lisàultriin?
 
jma: Tervetuloa lokakuulaisiin :D Missàspàin maailmaa sità ollaan? Meillà on samana pàivànà laskettu aika, mutta itse olen kyllà viikolla 15...kuinkahan nyt noin?!?Voidaanko se laskea jotenkin eritavalla jos vaikka toisella on pidempi kierto tai jotain?
 
Nyt jààn innolla odottelemaan toukokuun alkua ja lààkàrià. Ehkà silloin selviàà jo sukupuoli:D Jànnàà :D 
 
 
Heh, olin jo menossa aikaani edellä :) eli joo nyt kun itekin luin niin tosiaan viikkolla 15 täälläkin ollaan...taisi olla eilen vähän jo uni silmässä kirjotellessa :) Enpä sen kauempana ole kuin Venäjällä ja tosiaan vain yhden kerran olen täällä käynyt ultrassa. Pääsiäisenä kävin Suomessa sitten ekan kerran neuvolassa ja nyt ei malta odottaa kesäkuun ultraa, jos mekin saatais tietää sukupuoli!
 
Moikka!
Minullakin on alkanu housut kiristää. On aika lihava ja turvonnut olo, kun se vauvamaha ei vielä niin selkeästi näy. Äitiysvaatteita täytyy varmaan pian hankkia...
 
Jma: Sulla on aika jännittävä tilanne kun olet ulkomailla ja odotan ensimmäistä lasta! Toivottavasti jaksat kuitenkin hyvin. Miten on äitiyshuolto siellä toiminut?
 
Bambolina: Se on varmaan sama kuin lapsivesitutkimus. Täällä Suomessa taitaa olla niin, että se tutkimus tehdään lähinnä jos jotain poikkeavaa on huomattu esim. niissä verikokeissa. Jokainen nainen saa kuitenkin itse valita, että haluaako sen vai ei. Jos muistan oikein, niin 2010 tulee uusi laki Suomeen jossa jokainen kunta on velvollinen tarjoamaan 2 ultratutkimusta jos nainen niin haluaa. Joissakin kunnissa ne kummatkin saa jo nyt erikseen pyytämättä.
 
Tervehdys pitkästä aikaa! [:)] viikkoja olisi nyt 16+5 ja kovasti mahassa vauveli antaa merkkejä itsestään.
Täällä meillä päin ainakin ultria on kaksi... n. viikolla 12 ensimmäinen ja toinen (rakenneultra) n. viikolla 22. Itsehän voi sitten yksityisellä käydä mielin määrin, mutta omasta mielestäni se on turhan tyyristä ja itselleni riittää ihan hyvin nämä tarjotut ultrat. Toki myönnän, että olisihan sinne mukava kurkata useamminkin.... [:)]

Itse olen kyllä jo käynyt kaksi kertaa ultrassa, kun sairastuin viime viikolla ja jouduin sairaalaan, silloin suljettiin pois että kohdussa olisi jokin pielessä. Se oli aika karmaisevaa, kun pelkäsi ihan hullunlailla, että tässä se nyt sitten oli. [:(] Onneksi vauvalla oli kaikki hyvin ja syykin selvisi miksi olin niin kipeä ja tulehdusarvot taivaissa. Kurjaa oli se, että oli pakko alkaa popsimaan kahta eri antibioottia, mutta suurempi paha molemmille olisi ollut se, ettei olisi hoidettu.

Mukavaa ja aurinkoista Vappua kaikille!! [:)]
 
Tännehän on kivasti tullut lisää uusia "kasvoja".Kaikille tasapuolisesti tervetuloa.

Meillä oli tietokoneen kanssa hieman ongelmia joten en aiemmin ole päässyt langoille, mutta toki töissäkin on ollut niin kiire etten olisi varmaa ehtinyt muutenkaan. Välillä tuntuu että pitäis hieman hidastaa kun huhkii niin sitten kotiin tullessa on aivan puolikuollut...

Tänään oli se lapsivesipunktio, jota olen pelännyt. Ihan turhaa, koska toimenpide oli ohi noin kymmenessä minuutissa ja vajaan minuutin sitä lapsivettä imettiin sillä neulalla. Kipua en tuntenut kertaakaan ja vieläkään ei mitään ihmeellisempää tunnetta ole vatsassa vaikka kuulemma todella yleinen tunne olisi vatsan kovettuminen niinkuin olisi supistuksia. Johtuuko sitten siitä että mulla iltaisin muutenkin on aina sellainen tunne joten en huomaa eroa.

Lapsi siellä sätki ja potki lujaa ja ilmoitti selkeästi ettei tykännyt että hänen "kämppäänsä" tullaan ilman lupaa mutta rauhoittui sitten ja saatiin todella hyvästä paikkaa näyte ettei ollut lähellä vauvaa. Koko vastasi viikkoja ja näyte oli väriltään normaali. Takaistukka kuulemma oli joten se on kai hyvä asia.

Hoitaja ja lääkäri olivat aivan ihania ja jokaiseen mun kysymykseen mitä nyt tajusin kysyä sain vastauksen jota ymmärsin. Sovittiin että he soittavat koska sillä lailla saan vastauksen nopeammin kuin postissa. Saamme samalla tietää sukupuolenkin koska nyt haluamme tietää jostain syystä enemmän kuin kahden aiemman kanssa. Ja toki ei ole niin väliä koska meillä on ns. jo molemmat kun on tyttö ja poika , mutta tärkein tieto on se että lapsi olisi terve.

Vastaus kestää 2-3 viikkoa siitä riippuen kuinka mun solut kasvaa siellä viljelyssä mutta sanoi ettei heillä ole koskaan mennyt 3 viikkoa kauempaa vastauksen saamiseen.

No, se jännittää tietyllä lailla vähemmän vaikka on sitten se totuuden hetki. Mutta tokihan kaikki on ollut selvää jo hedelmöityksestä, me vasta saamme tietää nyt.

Jaksamisia kaikille selkäkipuisille ja oksentaville, kyllä sen kestää kun ajattelee lopputulosta!!!!!!!!!!!!!!!
 
Minä kuulin eilen aivan uskomattoman uutisen. Paras ystäväni on myös raskaana ja hänen laskttu aika on 13.11. Meidän kun on 27.10. Jos siis kummassakin perheessä kaikki etenee hyvin, niin saadaan mammalomailla samaan aikaan.

Minusta tuntuu, että minun maha on pysynyt saman kokoisena jo viikkotolkulla. Mahdun vielä vanhoihin farkkuihin, tosin istuessa pitää laittaa nappi auki [:)] Mutta meillä vasta alkoi 15.raskausviikko. Odotan kuin kuuta nousevaa ensi viikon neuvolaa, jolloin pääsen kuulemaan, onko kaikki kunnossa, siis kuunnellaan ne sydänäänet. Mitään varsinaisia ongelmia ei ole ollut, mutta ultrasta tuntuu olevan jo niin pitkä aika.

Riikka33: kyllä ne antibiootit kannattaa syödä, vaikka tuntuukin inhalta. Minunkin flunssa alkaa olla pikkuhiljaa takanapäin. Ei ole äidin eikä lapsen etu, että tulehdus pahenee.

Iteija: mukavaa, kun sinun asiat etenee ja ajatukset tasaantuu. Toivotaan oikein kovasti, että lapsi on terve.

jma: minun kaverin puoliso on Venäjällä töissä ja kaverini on raskaana täällä Suomessa. Synnytyksen he aikovat hoitaa Suomessa, koska ilmeisesti Suomen tasoinen palvelu maksaa Venäjällä aika paljon. Lapsen syntymän jälkeen vasta heidän perheensä yhdistyy ja koko perhe asettuu Venäjälle. Aika hurjaa olisi olla raskausaikana yksin, tsemppiä sinulle!
 
Moikka!Kerranki löyty sellainen foorumi jossa saa oikeesti järkeviä neuvoja ja tukea, ainakin keskutelujen perusteella :). Mina olen 21 vuotias ja odotan toista lasta, laskettu aika ois lakakuun 31. Hieman epävärma olo on seuranna tämän raskauden aikana,mikään ei ole niin kuin viime raskaudessa. Ensimmäinen lapseni on nyt 9 kuukautta tuntuu siltä et ei yksinkertaisesti jaksa touhuta johtuen pahasta olosta ja väsymyksestä. Muutenki minua on peloteltu neuvolassa oikeen urakalla ekaks ne epäili kohdunulkopuolista raskautta,koska sydänäänet kuuluu sivusta, se ei onneksi pitäny paikkaanssa (kohtu oli hieman sivuun kääntynyt). Ja nyt muutama viikko sitten minulla alko virtsarakontulehdus jonka seurauksena epäiltii keskenmenoa. Minulle tuli muutaman kerran pyyhkima vuotoa,itseasiassa eile viimeksi. Ja se sitten muka merkitsee sitä että saattaa tulla keskenmeno. Kokoajan olen saanut pelätä mitä seuravaaksi tulee :(  
 Katsku Minä olen itse kotoisin venäjälta, siellä on kyllä kaikin puolin huonot oltavat synnytys sairaalaoissa, varsinkin jos ei oo rahaa maksaa lääkäreille "pientä" palkkiota. Ystäväni synnytyksestä jäi ihan oikeesti pitkä aikaisia traumoja, lievästi sanottuna häntä ei huomiotu olleenkaan saapuessaan sairalaan. Han kun oli ensisynnyttäjä eika tienny missä vaiheessa täytyy ponnistaa ja mitä pitä ylipäätää tehdä, niin koko synnytys päätyi sillei että hänelle oli pakko tehdä kaissasrinlaikkaus (hän oli voimaton ja lapsi kerkes olla liian kauan synnytyskanavassa)
 Joten olen erittäain onnellinen että sain synnyttää lapseni täällä suomessa :)
 
Voi, JULIJA 87 , ei Suomessa kyllä tarvitse pelätä mitään kauheuksia, koska meillä on tosi hyvä järjestelmä. Ehkä joskus kuitenkin kannattaa pitää puolensa ja kertoa jos joku asia vaivaa tai tuottaa pelkoa. Joten kerro neuvolassa suoraan pelkosi, koska he voivat neuvoa ja kertoa mikä voisi auttaa.

Minulla on ainakin ollut aina niin hyvät hoitajat ja kätilöt että olen uskaltanut kaikista tyhmimmätkin pelkoni kertoa siitä huolimatta vaikka minusta ajateltaisiin pahasti, mutta kun esim. kerroin synnytyspelostani kun tytön aikana ponnistusvaihe kesti noin tunnin ja minua oltiin jo viemässä leikkaukseen, niin kätilö lohdutti että kahta viikkoa ennen laskettua aikaa katsotaan tilanne ja suunnitellaan mikä on paras tapa lapsen tulla maailmaan, joten voi olla että jos tämä lapsi on suuri niin pyydän sektiota vedoten hieman ahtaaseen lantiooni, josta johtui että tyttö meinasi siihen jäädä....

Muuten, onko kukaan vielä tutustunut isän vapaisiin ja kuinka olette ajatellut pitää lomia???

Meillä, kun isäntä olisi kaikki mahdolliset kunhan vain osaisi niitä hakea ja ottaa ne sellaiseen aikaan, että ei niin rahallisesti tekisi tiukkaa..

Kaunista kevään jatkoa ja kesän odotusta meille kaikille "isovatsaisille"
 
Mulla menee hermot!!!Tulee vuodatusta, eli jos et halua lukea negatiivista tekstià niin hyppàà heti tàmàn yli, eh :-s  Yritàn kovasti ajatella positiivisesti, mutta vàlillà se on vaikeaa. Olen ravannut koko aamuyòn ja aamun oksentamassa. Valehtelematta AINAKIN 20 kertaa ja olo ei tunnu helpottavan. Luulin, ettà se alkupahoinvointi, joka oli minulla siis oksentamista yòtàpàivàà, enkà voinut tehdà muuta kun maata, on jo ohi, mutta nyt tuntuu ettà olen taas alkupisteessà. Vàlissà helpotti jo ja oksensin vain pari kertaa pàivàssà. Olo vaihtelee jotenkin aaltomaisesti ja nyt taas ollaan tààllà jossain aallonpohjassa,prkl! Joo joo, yritàn ajatella, ettà kun mamin on huono olla niin vaavilla on kaikki hyvin, mutta tàà on aivan kamalaa...ja oon kuitenkin jo viikolla 15, joten luulis sen olevan ohi. Minà tietenkin kuulun niihin onnellisiin jotka kàrsivàt tàstà pahoinvoinnista sitten koko raskauden ajan.

Iteja: Minullakin on aivan kamalat traumat jàànyt ensimmàisestà synnytyksestà, joka lopulta pààttyi leikkaukseen. Ja nyt helpotti kovasti, kun lààkàri ilmoitti samantien, ettà leikkauksella tàmàkin lapsi ulos tulee. Ihmettelin sitten sità, kun en ollut kertonut peloistani mitààn, ettà kuinkas se nyt siihen tulokseen noin vain tuli. Lààkàri ilmoitti, ettà synnytys on liian vaarallinen sekà àidille ja lapselle,jos àiti on jo kerran leikattu. Kohdussa on arpi ja se on heikompi kohta, kuin muu alue ja ponnistusvaiheessa tuo leikkauskohta saattaa revetà. En kerro tàtà pelotellakseni vielà entisestààn, mutta tàmà oli minun lààkàrini vastaus. Italiassa tosin keisarinleikkauksia tehdààn enemmàn kuin Suomessa. Itseasiassa olen lukenut, ettà suomessa on 6% pienempi keisarinleikkaustenmààrà kuin muualla euroopassa...tiedà sitten mistà tuo johtuu. Ehkà tàmà minun lààkàrini tààllà on jotenkin supervarovainen tai jotain, mutta itse ottaisin tuon kyllà puheeksi jos minulle normisynnytystà ehdoteltaisiin.

Bertta: Kiitos vastauksesta. Itsellàni oli tosiaan vain yksi ultra silloin aikoinaan, eikà ollut puhettakaan toisesta...paitsi jos olisi mennyt yliajalle.

Tsemppià tààltà sàngynpohjasta kaikille ja aurinkoista vappua!  :D
 
Hyvin olen jaksellut täällä! (vähän kevätflunssa vaan vaivaa) Kiitos tsemppauksista! Kuukauden päästä palaan jo Suomeen, joten ei tarvitse enää pitkään olla erossa avopuolisosta. Ja mulla on täällä paljon ihania ystäviä ollu tukemassa! :)

Bertta: En ole juurikaan tutustunut äitiyshuoltoon täällä. Kävin yksityisessä lääkärikeskuksessa ultrassa ja sain sen vielä ilmaiseksi, kun ultran tekijä oli Suomi-fani :) Kävin myös juttelemassa sellaisessa äitiyskeskuksessa, mutta eivät siellä oikein osanneet neuvoa mihinkään, kun pitäisi olla lähete mukana joka paikkaan. Olosuhteet eivät kyllä vakuuttaneet ja en kyllä suostuisi synnyttämään täällä. Rahalla kyllä sitten saa ostettua parempaa palvelua. Onneksi oma loma sattui sopivaan väliin ja kävin sitten Suomessa neuvolassa. Nyt ei tarvitse täällä käydä missään keskuksissa onneksi ja kesäkuussa jatketaan Suomen puolella :)
 
 lteija  Kiitoksi vastauksesta :) Noista kätilöistä puhen ollen,synnytin viime vuonna täällä suomessa ja yksi kätilöistä oli täysmittanen rasisti. Onneksi se vaihtu enne kun alkoi ponnistus vaihe. En nyt vois sanoa että minulle jäisi traumoja kätilöstä, mutta ikävältähän se tuntui (Esim. Kun pyysin vettä juomaksi, niin kätilö sano onha sulla toji mies tossa jnka kanssa te tuutte niin hyvin juttuu. Tai sitten kun vuoro vaihtu, hän sano meidän kuullen että onneks hänen ei tarvitse hoitaa tätä sekasortoa loppun) noita tilanteita oli monta, mutta en murehdi niitä koska kaikesta huolimatta synnytin terveen tytön. Olen erittäin kiitollinen miehelleni, hän oli koko synnytyksen ajan tukena ja turvana.

Isyys lomat voi anoa kelalta muistaakseni jos itse olet äitiysvapaalla se on korkeintaan 3 viikkoa, en menis kuitenkaan vannomaan ota selvää.Mieheni on opiskelija ja opinnot loppuu enne vuodenvaihdetta,joten isyys loma jää taas pitämättä. Ikävää on se että isyysloman aikana saa erittäin vähän rahaa, sen takia se jää monilta pitämättä.
 
 Hauskaa Vappua kaikille!!!
 
Tosi harmillista Julija87, että sinulla on kyllä ikäviä kokemuksia synnytyksistä. Toivottavasti tuleva osoittautuu erilaiseksi. Kuten Iteija sanoi, kannattaa keskustella neuvolassa terveydenhoitajan kanssa jo nyt kaikista tuntemuksista. Minullahan on kaksi keskenmenoa takana ja olen ollut aika paniikissa tämän raskauden alun kanssa. Terveydenhoitaja sanoi, että pääsisin terveysasemalle juttelemaan jonkinlaisen terapeutin kanssa, jos pelko käy ylitsepääsettömäksi. Eka ultra tuli kuitenkin hyvään saumaan, nyt jännitän taas kauheasti ensi viikon neuvolaa ja sydänäänien kuuntelemista.

Sympatiat sinulle Bambolina! Minulla ei ole ollut minkäänlaista pahoinvointia, mutta sitä ikuista vihlontaa ja nipistelyä aina vaan. Jos housut tai sukkikset painaa, niin johan vihlaisee. Jos nukun liian pitkään samalla kyljellä, niin taas vihlaisee. Jos meidän masuasukilla on kaikki kunnossa, niin sieltä taitaa olla tulossa melkoinen kiukkupussi.

Minä itse ajattelin jäädä mamma"lomalle" kuukautta ennen laskettua aikaa. Me pidetään miehen kanssa vain kolme viikkoa kesälomaa, niin mies voi yhdistää yhden lomaviikon isyysvapaisiin, jos se sopii työnantajalle. Minun mies on muuten alkanut ihan tosissaan odottaa lasta. Juttelee höpsö mahalle ja haluaisi julistaa asian koko maailmalle. Aika söpöä.

Ihania vappuvapaita!
 
Hyvää Vappua kaikille!

Tänään lasten kanssa koko päivä tivolissa ja itseä vähän harmitti kun en voinut raskauden takia käydä laitteissa, mutta ehtiihän sitä vaikka sitten ens kesänä... Nyt ihan naatti kun koko päivä auringossa ja ulkona, ollut upea keli tänään!

Katsku: Onko sulla jo alkanut maha näkymään? Mulla jo ihan selvästi pullottaa, tuntuu sellainen ilmapallo vatsassa [:)] Ootko jo hommannut äitiysvaatteita?

Bambolina: Itsellä ei ollut kummempia pahoinvointeja, pientä kuvotusta vain ja esikoiselta aikanaan ei mitään raskausoireita. Tuttavani oksensi läpi raskauden loppuun asti, kaupoissa pitkin lattioita, pankissa tärkeiden asiakirjojen päälle yms! Onko sulla yhtä paha tilanne? Uskallatko liikkua mihinkään kotoa vai onko pahoinvointia enemmän aamuisin?

Iteija: Meillä olis miehen tarkoitus pitää isyysloma yhdessä 3 viikon pätkässä, sen kun voi vissiin pitää pienissä pätkissä miten tykkää?! Uusperhe ja lapsia täytyy kuitenkin kuskata kouluun(kaikki 3 lasta eri kouluissa) ja harrastuksiin, niin tarvitsen ehdottomasti apua! Isäkuukausi olis tarkoitus hänen viettää myös, jään 12 päivää ennen vanhempainvapaan loppumista vuosilomalle(eli periaatteessa olen töissä vaikka olenkin lomalla) joten mies voi viettää isäkuukauden 4 viikkoa. Vuosiloman jälkeen taidan sitten jäädä vielä muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle. Katsotaan miten pitkään talous sen kestää!

Julija87: Mielestäni Kela maksaa isyyslomalta miehelleni hänen 3 viikon palkan, ainakin sellaisen tuloksen sain kun kävin kelan laskurilla laskemassa ja sama koskee myös isäkuukautta.
 
Katsku  Toivottavasti tämä kysymys ei tuota pahoja muistoja, mutta millä viikoilla ja munkälaisin oirein tuliva keskenmenot?Minulla on keskenmenon riski todettu kuukausi sitten,joten olen erittäin peloissaa.Jotenki tää raskaus on niin erillainen,paljon vaivallisempi.
 Uskon että raskaus sujuu helposti ja vauvasta tulee ihana ja terv, kuitenki olet nyt jo nain pitkällä.
 
Mieheni on opiskeli joten en ole perehtynyt työn aikana saataviin tukiin. Sehän on mukavaa että on olemassa tuollainen mahdollisuus olla lapsen kanssa kotona ja saada palkaa. Luulin että se pätee vain äitiysloman aikana. Toivotaan että saatte täydet tuet!!
 
Julija87: minun keskenmenot tulivat ennen ensimmäistä ultraa eli tapahtuivat hyvin raskauden alkuvaiheessa. Ensimmäinen oli lopettanut kasvun viikolla 6 ja vuoto alkoi viikolla 12. Toinen meni kesken suunnilleen viikolla 10. Minua sattui kovasti alaselkään ja -vatsaan. Ennen kunnon vuotoa tuli vuotoa ihan pikkuisen. Toisaalta noita aivan samoja kipuja minulla on ollut tämän raskauden aikana, mutta niin vaan sikiö oli hengissä ekassa ultrassa. Vuotoa minulla ei ole nyt missään vaiheessa tullut. Silti vessassa käydessä tulee tilanne tarkastettua joka kerta... Jos vuotoa ei tule ja kivut lievenee levossa, niin en usko, että mitään hätää pitäisi olla. Toivottavasti sinullakin on kaikki kunnossa.

WhiteWife: kyllä minulla on vähän mahaa tullut. Liekö sitten normaalia lihomista vai raskaudesta johtuvaa [:D] Farkuista ei mene enää nappi kiinni. En ole vielä ostanut äitiysvaatteita. Koitan pärjätä väljemmillä hameilla vielä jonkun aikaa. Kaverini ja vanhempani jo kyllä sanoivat, että maha näkyy jo selvästi, aika hurjaa. Miten tätä muka voisi salata töissä siihen asti, että on pari kuukautta aikaa mammalomalle jäämiseen...
 
Heippa odottajille! Olen 33-vuotias ensimmäistä odottava ja LA 14.10. Huomenna alkaa siis 18. vko. Nyt päällimmäisenä mielessä pyörii ja pelottaa tuleva rakenneultra, johon on vielä neljä viikkoa odottamista. En osannut ennen raskautta edes ajatella, miten pelon sekaisissa fiiliksissä sitä joutuukaan elämään. Mies lohdutti, että se huoli jatkuu sitten vielä ainakin seuraavat 30 vuotta. Niinpä [:)]
Pahoinvoinnin kai uskaltaa sanoa helpottaneen, kun sitä on enää vaan iltamyöhällä. Ja pahin väsymys on kaikonnut myös. Joitakin vatsa vihlaisuja ja kouristuksia on ollut viime päivinä, mutta menevät ohi nopeasti. Ainoa isompi oire on nyt ollut sellainen valtava pinkeys vatsassa. Liikkuminen ja jopa hengittäminen on välillä raskasta, eikä hyvää istuma-asentoa tahdo löytyä, vaikka vatsa ei kovin iso olekaan. Onko teillä muilla ollut vastaavaa?
 
PAULIINA  tervetuloa joukkoomme. Todella hyvä laskettu aika...jos et aivan kaikkia juttuja ole jaksanut lukea niin muistutan lempiaiheestani eli minun syntymäpäivä on tuo 14.10. ja odotan hartaasti että raskaus etenisi vaikeuksista ja peloista huolimatta lokakuulle. LA "oikeasti" 12.10. joten ihan mahdollista olisi....

Pienellä tauolla olen ollut kirjoittamisessa koska flunssa vei vähätkin voimat mitä töistä on jäänyt ja kaikenlaista muutakin ollut perheen kesken. Toivottavasti tää vaihe olisi pian ohi ja voisi toden teolla alata nauttimaan raskaudestaan.

Onneksi pihalla näyttäisi ainakin hieman aurinko pilkahtavan mutta tuuli toki on kova.

Kaikille mitä ihaninta äitienpäivää sunnuntaina[align=left] [/align]
 
Takaisin
Top