Lokakuun Lellikit

Moi,

täällä olisi yksi lokakuun äiti lisää. Laskettuaika sama kuin Illusialla, 3.10. =)

Ensimmäistä odotellaan ja onnekseni väsymystä lukuunottamatta olen voinut hyvin. Alkuraskauden lamauttava väsymys on helpottanut, mutta tilalle ovat sitten tulleet paaperon aamuyöllä harrastamat karatmatsit mahassa, joihin herään klo 2-4 välillä joka yö. Iältäni olen ryhmän keskikastia, 30 vuotta.
 
Mekin täällä ensimmäistä odotellaan, ei vielä oo massu kovin kasvanu, mutta liikkeitä alkanu tuntua nyt lähipäivinä. Mukavaa kun pieni paapero ilmoittaa itsestään. 8.6 on rakenneultra ja jospas siellä sais tietää kumpaa tässä odotellaan, molemmat on kyllä tervetulleita =)

Joko te ensimmäisten odottajat ootte hommannu vauva tarvikkeita ja juttuja? :)
 
Taasen kaikille uusille lokakuun vauvoja odotteleville tervetuloa juttelemaan ja "kuuntelemaan" murheita ja iloja joita kaikilla varmaan on, vaikka tämä on varmasti elämäni parasta aikaa...

Tänään oli nyt se viimeinen tarkastus jota olen jännittänyt eli RAKENNEULTRA.
Oltiin tyttären, 17-v ja kummityttömme josta tulee kummitäti, 19-v , yhdessä. Isäntä jäi suosiolla kotiin nukkumaan, hän tulee sitten ainoana synnytykseen.

En ultraajaa lähtisi haukkumaan, mutta en kyllä kehuakkaan voi. Mutisi monitoriin päin ja kaikki piti kysyä. Ja niin vauhdilla meni, että kun yritti saada jonkinlaisen kuvan oliko se pää vai peppu niin ei ehtinyt. Sitten aloin kyselemään asioista ja sain vastauksen joka oli enimmäkseen ei tai kyllä.
Tärkein oli kuitenkin että mitat vastasi viikkoja päivälleen eli 21 kaikki elimet ym. oli kaikki kunnossa.

Tulevalle kummitätille annoin kuvat jotka saatiin vauvasta, ja aivan ihana toisessa kuvassa oli kun vauvan toinen käsi näkyi pään vieressä aivan kuin hän olisi vilkuttanut meille!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tähän on hyvä lopettaa ja ilakoida näillä tunteilla mitkä nyt pyörii mielessä eli niinkuin Tanninen sanoisi ": Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin....
 
Hei! Itse olen ihan alkutekijöissä raskaana (kaksi tyttöä, 6- ja 7-vuotiaat on). Kaikkihan me tiedämme, mitä yleisiä raskausoireita on olemassa, yksi niistä pahoinvointi. Itse olen käyttänyt Aloe Veraa säännöllisesti jo usean vuoden ajan.

*Aloe Vera tasapainottaa ja rauhoittaa suolistoa, mikä vähentää pahoinvointia ja närästystä.
* Poistaa kuona-aineita eli ravinteet imeytyvät paremmin ja ovat siten paremmin myös vauvan käytettävissä
* Tekee ihosta kauniimman: moni atoopikko saanut avun, myös psoriasikseen
* Sopii lapsesta vaariin (1v->)
* Luonnonmukainen
* Lisää vastustuskykyä
* Sisältää paljon ravinteita
* Piristää, kokonaisvaltainen hyvä olo

Aivan ykköstuote terveellisempään tulevaisuuteen, itsesi ja lapsesi/lastesi hyväksi. Meillä keliaakikko-lapsen vatsaoireet (ummetus) hävisivät kokonaan! Kannattaa käydä sivuilla tutustumassa ja etsimässä lähin jälleenmyyjä! Jos asut lähellä Hyvinkäätä (Espoo, Vantaa, Riihimäki, Tuusula, Vihti, Nurmijärvi ym.), jätä viestiä, niin sovitaan tapaaminen ja kerron lisää!

http://www.foreverliving.se/fi/koti
 
Moi taas kaikille!

Rakenneultra oli ja meni. Kaikki oli niin kuin pitikin ja itkuhan siinä meinas päästä, kun kätilö kertoi kumpi siellä vilskettä pitää. [:)] kovasti on vauva kasvanut, kun liikkeet voimistuvat kovaa vauhtia... Supistukset meinaavat vaivata, mutta muuten valtakunnassa kaikki hyvin.

Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti! [:)]
 
Voi, kunpa mekin päästäisiin jo rakenneultraan. Mutta meillä on vasta kesäkuun lopussa ja silloin mennään jo suunnilleen viikkoa 22. Aika myöhään on siis meidän toinen ultra, mutta toisaalta silloin sitten näkyykin enemmän. Neuvola oli pitkästä aikaa maanantaina ja sydänäänet olivat voimakkaat: kuin juna puksutti eteenpäin. Minulla oli ennen neuvolaa jälleen valtaisa keskenmenopelko, mutta meidän terveydenhoitaja tuli kyllä tähän asiaan todella hyvin vastaan: kuulemmma, jos minua alkaa ahdistaa ihan hirmuisesti, niin voin soittaa neuvolaan ja niin kuunnellaan sydänäänet. Ihanaa joustavuutta näinä taloudellisina aikoina.

Terveydenhoitaja neuvoi minua myös nauttimaan nyt raskaudesta. Kaikkein riskipitoisin ensimmäinen kolmannes alkaa olla ohi. Ja kuulemma jos sydänäänet ovat niin voimakkaat ja tasaiset, niin aika monta asiaa on loksahtanut paikoilleen. Toivottavasti!

Huomasin juuri, että pomo jää viiden viikon kesälomalle juhannukselta. Pitää siis käydä vaikka ensi viikolla kertomassa, että meikäläisellä on mitä luultavimmin "ilmapallo" mahassa, kun hän palaa lomilta töihin. Voisi olla liian karua jättää elokuulle kertominen [;)]
 
Katsku    Aika pitkään oot saanut pidettyä ittes kun et oo vielä kertonut pomolle...Ihan hyvä kun kerrot ennenkuin hän lähtee lomalle...

Kyllä onneksi neuvoloissa ollaan nykyään tosi ystävällisiä pelkojen suhteen. Kai ollaan huomattu että ne on todellisia eikä kukaan niitä huvikseen kerro. Kyllä mulla ainakin kynnys omien pelkojeni myöntämiseen ja toisille kertomiseen on todella korkea että turhia en marise.

Olin joukko-papassa tänään ja sain esimakua kohdun "ronkkimisesta". Kyllä meikä-tyttö jännittää synnytystä nyt ihan satanolla....

Taitaapi olla aika kotitöiden näin vapaapäivänä joten voidaanhan paksusti....
 
Rakenneultraa täälläkin jännätään ja odotellaan! Ensi viikolla 10.6. aamulla sitten pienokainen nähdään [:)] Kyllä sitä on odotettukin, nyt viikonloppuna häät jotka toivottavasti vievät ajatuksia muualle...

Kovasti vauveli jo potkii ja ilmoittaa jos olen huonossa asennossa. Olen miettinyt että voiko näillä viikoilla jo supistaa harkkarisupistuksia? Mulla oli ekassa raskaudessa niitä vasta seitsemännellä kuulla, mutta mullahan alkaa jo kuudes kk ens viikolla. Kun kävelen kiireellä jonnekin, niin heti mahaan alkaa koskea ja se menee ihan kovaksi ja pinkeäksi. Onko muilla ollut oireita?
 
Moikka,
 
uutena kirjottelen minäkin täällä, kävin jo tuolla toisella osastolla esittäytymässä. Mutta niistä supistuksista, minulla on ollut niitä (ensimmäistä kun odotan niin en kyllä tiennyt mistä on kyse, kunnes menin lääkäriin ja hän valaisi asiaa minulle..) Juurikin hitaammin kävelyä on joutunut oikein harjottelemaan koska vauhdin kiihtyessä vatsa pingottuu kivikovaksi. Viikoksi laittoivat silloin lepäämään, ja se auttoikin. Ja sen jälkeen olen suosiolla ottanut iisimmin niin töissä kuin kotona.
 
Meillä oli pari viikkoa sitten rakenneultra. Kätilö joka ultrasi oli oikein asiantunteva, paapero oli se yhteistyö haluttomin. Olisimme halunneet kuvan kasvoista ja mahdollisesti sukupuolen selville. Noh, paapero päätti leikkiä vaikeastitavoiteltavaa ja piti kättä kasvojen edessä niin ettemme saaneet hyvää sivukuvaa. Sukupuolikin jäi mysteeriksi, koska tuleva neiti tai hra istui jalat ristissä ja napanuora jalkojen välissä koko 45 min. session. Tulisko tyttö, kun on noin siveä. =)

emme ole vielä hommanneet vaatteita vaaville, hypistelty toki on.

Onko kukaan muu miettinyt kestovaippoja ja niiden käyttöä? Onko se työlästä? Olemme pohtineet, että käyttäisimme lähes ainoastaan kestovaippoja.
 
Heippa kaikki!
 
Oon kirjotellu enemmän tuolla raskaus alkutekijöissään -osiossa, mut aattelinpa ottaa osaa tännekin. Mun la on 30.9. mut rakenneultrassa todettiin, et 4 päivää nuorempi olis pikkukaveri kokonsa puolesta. Lokakuun puolelle saattaa siis heittää, vaikka la:aa ei tietty muutettukaan.
 
Oon kanssa pohtinu noita vaippajuttuja, et mitä käyttäis. Täytyy oikeesti tunnustaa, et en ees tiedä, miten ne kestot ihan tarkalleen toimii. Ilmeisesti siinä on joku "kuori" mihin sit se harso kääritään ??? (Täällä ollaan taas oikeen superviisaita). Joteski tuntuu äkkiseltään hankalalta, mut kaipa siihenkin äkkiä oppii, ja vähentäishän sillä kyllä roimasti jätevuorta. Toisaalta myynnissä on kait 60% hajoavia biovaippoja (siis kerttiksiä), jotka siis kuormittais ympäristöö ainakin vähemmän kun noi hajoamattomat versiot.
 
Tällä hetkellä on kyl semmonen olo, et kun ensikertalaisena on muutenkin kaikkee uutta mietittävää ja opeteltavaa, et oisko toi kestovaippashow siihen päälle vähän liikaa.
 
Moikka pitkästä aikaa!

Me ollaan miehen kanssa miettineet tätä vaippa-asiaa ja koitetaan pitäytyä kestovaipoissa ainakin kotona. Ehkä sitten kun kyläillään on parempi että on ne kertakäyttövaipat. Tuntuu ihan kamalalta kun ajattelee mitä jätevuoria niistä vaipoista syntyy. Itse olen muuten kuukautisten aikana käyttänyt kuu-kuppia (kesto-kuukautiskuppi joka kerää vuodon) jo muutaman vuoden ajan. Olen ollut siihen tosi tyytyväinen ja suosittelen sitä muillekin! Mutta kai se vauvojen kestovaippojen käyttö vaati vähän sopeutumista ja jaksamistakin.

Suurin osa teistä on jo varmaan tuntenut vauvan liikkeitä. Minun masulapseni on ollut erikoisen hiljainen viimeiset 4 päivää. En tiedä johtuuko se minun flunssasta vai onko vauva vain kääntynyt sellaiseen asentoon jossa en tunne liikkeitä niin hyvin. En ole huolestunut mutta ihmetyttää vain... Onneksi huomenna on rakenneultra. Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia?
 
Hei kaikille,
 
Minulla on laskettu aika tuossa 25.10, mutta synnytys on sovittu käynnistettäväksi jo viikolla 38, koska olen syöksysynnyttäjä (ensimmäisellä kertaa koko synnytys kesti vähän reilu 2 h ja ponnistus 10 min, ei kipulääkkeitä...) ja on pelko, että vaavi syntyy kotiin, edellinen meinas jo tulla. Minulla tosiaan on noita ennakoivia supistuksia ollut tältä toiselta vaavilta jo viikolta 14 ja neuvolassa sanottiin, että se on ihan normaalia, joillakin alkaa jo viikolla 12. Eli on normaalia tuntea supistuksia varhaisessakin vaiheessa. Tietysti, jos ne ovat kivuliaita niin kannattaa ottaa yhteys neuvolaan, muuten ei kantsii huolestua, kohtu se sielä vain harjoittelee tuleevaa koitosta varten.
11.06 päästään rakenneultraan, kiva nähdä kumpi sielä on, toivottavasti näyttää. Edelliseltä oli 100 %:sen varma, että poika tulee jo ihan alkuraskaudesta (ja poikahan se oli), mutta tämän kohdalla olen ollut ihan ulalla, ei minkään näköistä haisua. Jos ei näytä vermeitään niin aateltiin mennä sit myöhemmin 3D-ultraan jos sielä sit näyttäis [:)]
 
Huomenta, mammat!

Täällä alkaa potkut ja sivallukset olla sitä luokkaa vatsassa, että olemme vauvan kanssa keskustelleet vakavasti mitä hän saa "kämpässään" tehdä ja mitä ei. Onneksi hän ei öisin herätä kuin kerran ja sitten aamupäivä kyllä jumpataan tosi ahkerasti. Mulla ei oo ollut kuin muutama supistus ja ne on johtunut väsymyksestä töissä kun on oikein joutunut nostelemaan raskaita kantamuksia ja olemaan pitkään huonossa asennossa.

Muuten olen kyllä tykännyt että olotila on ihanan auvoinen. Ei okseta, ei vielä kovasti paina vatsa mitään ja liikkeet tuntuu vielä siedettäviltä.

Nyt ku kesän jaksaa paahtaa töissä niin sitten syksyllä lehdet tippuu ja illat viilenee niin sitten saadaan uusi ihminen maailmaan....

Sitä odotellessa kaikille hyvää kesää!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Kestovaipoista...

itse ajattelin huomenna mennä ostamaan kankaita niitä varten. Kaavat sain ystävältä eli viikonloppuna leikkaan kankaita [:D]

Kestoihin voi ommella sisävaipan tai käyttää harsoa. Itse varmaan aijon käyttää sekä että ja kertakäyttöisiä reissussa. Sisävaippaan tarvitaa siteen muotoon leikattu ja ommeltu imuosa (vaikka vanhasta froteepyyhkeestä), niitä kaksi päällekkäin ja sik sakilla ympäri jos ei ole saumuria.

Vaipan sisäpuoli onteloneulosta eli samaa mitä urheiluvaatteiden vuorena käytetään (reikäkangasta) ja ulkopuoli flanellia. Froteinen imu siis ommellaan suoraompeleella näiden väliin. Sik sakilla ympäri onteloneulos ja flanelli yhteen. Tarranauhaa vaipan sulkemiseksi ja kuminauhaa ommellaan sik sakilla haarojen reunoihin ettei vaippa valskaa.

Tämän sisävaipan päälle tarvitaan kuorivaippa eli kosteutta siis pissinpitävää[:D] kosteusulku kangasta eli samantapaista kuin monesti kankaiset ruokalaput ovat. Se leikataan vaipan muotoon samasta kaavasta kuin sisävaipankin kankaat. Kuorivaippa kantataan ympäriinsä joustokanttinauhalla ja tarranauhat vaipan sulkemista varten tähänkin vaippaan. Kuorivaipan teko on tosi helppo jos ei jaksa/halua ommella sisävaippoja. Kuorivaipassa voi siis käyttää pelkkää harsoa. Harson taitteluohjeita löytyypi netistä.

En tiedä saitteko mitään selkoa tästä, itse en ole mikään ompelija, verhojen suorat saumat kyllä menee mutta näiden kestojen kanssa saattaa kyllä kuulua muutama ärräpää [:D]
 
Kestovaipan kannalla ollaan täälläkin suunnalla. Ei se loppuviimeksi ole niin iso vaiva, pyykkiä saa varmaan muutenkin olla pesämässä kaiken aikaa.

Bertta: minullakin on kausia, etten tiedä, onko masussa ketään ja välillä kuplii oikein kunnolla. Kai vauva mahtuu olemaan vielä niin monenlaisissa asennoissa, ettei koko ajan tunnu. Ja ilmeisesti lapsivettäkin on kohdussa suhteessa lapsen kokoon vielä paljon. Ainakin minulla, kun on vasta nipinnapin 20 viikkoa täynnä.

Ei ole ollut puhetta, oletteko aktiivisia liikkumaan, mutta laitan tähän teidänkin tiedoksi, mitä suosittelivat kuntosalillani raskausajan liikunnasta:

Normaalisti sujuvan raskauden aikana voi jatkaa rajoituksetta raskauden puoliväliin, noin 24 viikolle. Useimmille sopiva liikuntamuoto on reipas kävely, joka monipuolisesti vaikuttaa kehoon ja hapenottokykyyn. Jumppa, kuntosali, hölkkä yms. ovat harrastuksina tehokkaita, mutta viimeisellä raskauskolmanneksella nämä tulisi tehdä kevennettynä: hypyt askeltamalla, juoksuaskeleet kävelemällä, harjoitusvastukset kevyemmiksi ja vatsalihaspunnerrukset pelkkinä lantionpohjan harjoituksina. Tällöin lantionpohjasi ei joudu liialliselle rasitukselle. Harrastustasi voit kuitenkin jatkaa raskauden loppuun asti KEHOASI kuunnellen. Liiku päivittäin 30 minuuttia kevyesti hikoillen ja hengästyen. Vältä voimakasta hengästymistä (sykealue 70% VO2max), koska silloin sikiö alkaa kärsiä hapenpuutteesta. Raskaus väljentää varsinkin lantion alueen nivelsiteitä ja siirtää vartalon painopistettä eteen ja alas, jolloin lannelordoosi kasvaa. Nivelsiteiden löystymisen vuoksi on syytä välttää liiallista venyttelyä.
 
Täällä tuntuu olevan vauvalla jo selkeä unirytmi, on kolmen tunnin välein hereillä. Heräilee aamulla 8-9 välillä ja siitä sitten puolen päivän aikaan jne. Itse olin huolissani kun ei vauvasta tuntunut kuuluvan mitään muutamaan päivään, mutta nyt helpottaa kun selkeä yhteys on muodostunut!
 
Masukin liikkeistä ja vaipoista sekä liikkumisesta....

Meillä tuo paapero on aika tomera liikkeissään, ennenkaikkea iltaisin ja öisin. Herään lähes joka yö klo 4-5 maissa siihen, että mahassa on isommat bileet käynnissä. Lienee meilläkin vakavan keskustelunpaikka miten siellä asunnossa eletään ja ollaan... ;)

Ajattelin nakittaa tuota kestojen tekoa yli-innokkaille isoäideille. Ostan myös ihan jotain merkkiäkin, kunhan ensin näen mitä äippäpakkauksessa on ja minkä mallinen paapero sitten tulle. Ollaan nyt päädytty vaipoissa kestoillaan kotona ratkaisuun. Se, että miten tämä lupaus pitää, kun paapero tulee ulos selviää sitten lokakuulla... ;)

Olen vielä ihan viime aikoina käynyt stepissä, mutta jättänyt suuremmat hyppelyt muiden huoleksi. Yritän käydä stepissä ja pumpissa oman jaksamisen ja tuntemuksien rajoissa, kun en enää jaksa/pysty lisään kävelemistä.
 
Kaisu      Meidän Tiuhti tempoo menemään kyllä kans jotain tehojumppaa aina
             välillä. Varsinkin kun iltaisin itse alkaa rauhoittumaan päivän asioista.
              Nukkumaan mennessä on rituaalina pyörähtää täyskäännös ja sitten
              aletaan vasta nukkumaan.

             Töihin tästä ollaa lähdössä ja huomenna vielä sitten olisi aamuvuoro
              ja sitten olisi viikonloppu vapaata. Eli kaikille hyvää Juhannusta ja
              toivotaan hyvää säätä koko Suomeen.....             
 
Täällä taisi olla sellaisiakin mammoja, joilla on jo lapsia kotona? Millaisia vaunuja suosittelette, kun tilanteeni on se, että asumme kerrostalon kolmannessa kerroksessa ja hissiä ei luonnollisti ole. Reppu taitaa olla ensi sykynä paras kauppakassi...

Pitäisi alkaa jo katselemaan vaunuja, kun haluisimme ne käytettynä. Onko muita vinkkejä käytettyjen vaunujen ostoon kuin että vaunut pitäisi olla säilytettynä sisätiloissa?
 
Takaisin
Top