Lokakuun lörpötykset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mayday
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Alice Mäkin lopetin polttamisen sillä sekunnilla kun tikkuun ilmesty kaksviivaa. Aikasemmin meni just tuo puol askia päivä. En oo ainakaan vielä ratkennu, mutta unissani oon kyllä sauhutellu... Ilmeisesti sitte hiukan mieli tekis. Mulle kävi esikon kanssa just silleen et oli ekaa kertaa viihteellä ja sielä sitten annoin itselleni luvan polttaa, siitähän se sit repes!!! Nyt yritän olla polttamatta taphtu mitä tahansa, voihan se tosin olla et sitä pikkuhuppelissa unohtaa tämän saavutetun hyvän olon ilman tupakkaa. Mullahan on siis vielä keskivaikea astma jotta ei todellakaan kantsis sauhutella! Ymmärrän sinua kyllä täysin, sillon kun esikon ollessa pieni ratkesin niin tein just samanlai et kävin röökillä syötön jälkeen kun tiesin että neiti syö vasta neljän tunnin päästä uudelleen... Kyllä se aikamoisia himoja aiheuttaa tuo tupakka.

Onnittelut Sanna89 tyttö vauvasta :))

Mielenkiintoista että moni on saanut d-vitamiinitipat (joku näytepaketti vissiin) neuvolasta? Mulle vaan viime punnituskerralla totesi että jokos meillä oli puhetta d-vitamiinitipoista? ja suositteli maitohappobakteerivalmistetta, vaikka ovatkin tyyriitä mutta kuulemma hyviä. Mutta ei siis mitään tippoja antanut. Siispä kävin ostaa noita LGG Gefilus maitohappobakteerivalmistetippoja joka maksoikin ihan kivasti, 19€ puteli! paljonkohan jää käyttämättä kun kestää vain kuukauden avattuna?

Ilmavaivoista, neidillä olisi ilmeisesti tarvetta jonkin sortin valmisteelle kun itku pääsee ilmavaivan myötä?  etenkin iltaisin, syytän tästä tietenkin korviketta ;) vai voiko syynä vaivaan olla kyseiset d-vitskutipat?  Kovin mietityttää tälläiset pienetkin asiat

Eilen rohkeana       tyttönä imettelin ilman rintakumia ja sen kyllä on saanut tuntea eilisen ja tämän päivän aikana :(   ei ehkä mikä parahin idea mutta arvelin että jospa se kipu siitä laantuisi?pikkuhiljaa?

Ylihuomenna olisi taas neidillä punnitus neuvolassa. Toivottavasti painossa olisi kehitystä . Viime viikolla 2vko iässä ei vielä oltu saavutettu syntymäpainoa :( Tästä tietenkin syyttää automaattisesti itseään vaikka parhaansa on imettänyt ja antanut joka imetyskerran päälle korviketta.. 
Toivoa sopii että olisi edistymistä tapahtunut ja päästäisiin pitempiin syöttöväleihin.

Olen seuraillut että monella on jo kastepäivä päätetty. Pitäisi itsekin saada aikaiseksi soiteltua sinne sun tänne jotta asia saataisiin järkättyä. Tarkoitus olisi järjestää ristiäiset itä-suomessa appivanhempien luona, helpompi meidän mennä suvun tykö kun on isomummitkin jo hivenen iäkkäimpiä. Heille satojen kilometrien matkustus olisi liian raskasta..
Mutta jospa sitä heti tarttuisi härkää sarvista ja laittaisi puhelinlinjat kuumiksi ;)

hmmhhmpp.
taistelen edelleen tota facebookkia vastaan.. nyt kun löyty ryhmä niin ei anna mun julkasta siellä mitään tekstiä yms!
tulee vaan "sinulla ei ole oikeutta julkaisuun tässä ryhmässä"  :D
öööhm. osaako joku jelppiä toopea?

jenn_u
onko sua vielä ns. hyväksytty ryhmään? jos siis laitoit sen kutsun päästä siihen? jos sitä ei vaiks oo vielä hyväksytty nii.muuten en kyllä osaa sanoo
en tiiä miten noi menee.mä pääsin heti kirjottaan sinne. tietty sit facebookkikin voi olla vaan sekasi ja siks ei anna ,ei ainakaan ois uutta et face sekoilee :D

xiina,
On hyväksytty jo eilen mut jostain syystä en saa siel mitää tehä :DD
facebook haluaa että pidän suuni visusti kiinni! nooh... ehkä se jotain tosiaankin sekoilee.. ei olis uutta! täytyy erota sielt ja hyväksytyttää uusiks jos se auttais :)

Alkaa ahdistamaan jo tämä yksin (siis pojan kanssa kahdestaan) olo. Mies on päivät töissä ja kun tulee kotiin, syö, surffaa netissä ja menee tosi aikaseen nukkumaan (hyvä niin jotta jaksaa paremmin töissä). Itellä olo alkaa olla aika rikki. Vaikka poika nukkuu yöt suht hyvin, ei se unimäärä riitä mulle, kun poika ei nuku päikkäreitä. Vaunutteluun nukahtaa, mutta silloin en pääse minä nukkumaan. Tänään ei päästy edes vaunuttelemaan, joten oon koko päivän kannellu poikaa ja kattellu töllöä. Alan tulemaan mökkihöperöksi... Tuntuu että takapuoli juurtuu soffaan kii. Joskus melkein toivoo että edes lehtimyyjä soittaisi niin olisi juttuseuraa. Töihinkin on jopa ikävä. Joinakin päivinä ollaan käppäilty kaupoilla, mutta sekin on suht tylsää, varsinkaan kun ei ole rahaa shoppailla. Tiistaina meidän piti mennä seurakunnan järjestämään avoimeen päiväkerhoon, mutta olin lukenu ajat väärin netistä niin sekin jäi väliin. Ainoa asia mikä vähän piristää päivää on pojan hymy ja jokellus. Anteeksi purkautuminen, ehkä ensi viikolla voidaan taas paremmin.

Molemmat miehet kuorsaa yöunilla makuuhuoneessa, ihana saada hieman omaa aikaa netin syövereissä ja facebookissa-hihih :)

Täytyy kyllä itsekin painaa pian pää tyynyyn, aamulla pitää herätä aikaseen että kerkee kaikki syötöt omat että pojan, pesut ja pisut neuvolaa varten.

Onhan tää tälläistä kotona olemista enimmäkseen tällä hetkellä, en kyllä itse valita ollenkaan. Tykkään olla kotosalla ja pitää huolen kodista. Meillä mies herää myös kukonlaulun aikaan töihin ja siksi myös menee todella aikaseen nukkumaan. Välillä kyllä tuntuu että missä se yhteinen aika on näin viikoilla, mutta onneksi nuo viikonloput korjaa tilanteen hienosti. Ajateltiin pakata kimpsut ja kampsut kasaan viikonloppuna ja suunnata mökille koko perheen voimin.

Poika on niin rauhallinen tapaus että sen kanssa on mukava mennä ja tulla, joka päivä ei kyllä olla menossa ettei liiakseen totu mutta treen keskustan liikkeet jo kierrelty ja ostoksia tehty :)
Mikäs siinä pojalla ollessa kun vaunut liikkuu ja heiluu! Kyllä siinä uni itsellekin tulisi.

Oletteko ajatelleet vauvan kanssa harrastaa jotain? Itse olen miettinyt tuota vauvauintia, sitten kun sen aika on. Onko täällä kokemuksia siitä kenelläkään? Itse olen kuullut vain positiivia juttuja tutuilta. Kun tykkään uida itse niin ajattelin että jos tuo poikakin innostuisi :)

Vauva-uinnista, Esikon kans käytiin ja tyttö sekä vanhemmat tykkäs kovasti. Neiti tykkää uida vieläkin. Meinattiin kyllä mennä tän kakkosenkin kanssa sit ens keväänä kun se mahdollisuus koittaa! Mulla ei ainakaan oo mitään huonoa sanottavaa! Ainakin täällä on vielä halpaakin vaan 5 egee kerta (vauva+1aik.)! sinne vaan jos yhtään kiinnostaa!!!

Tätä ei ole aiemmin vauvan aikana tapahtunut, herättiin puoli seitsemältä syömään, laitoin pojan nukkumaan (nukahti sänkyynsä samantien) ja itse jäin hereille!!! En edes muista koska viimeksi aamulla ei olisi väsyttänyt :) Toivottavasti loppupäiväkin jatkuu hyvänä.

Meidän murunen veti eilen sitten 5h päikkärit :D En raaskinu herättää toista ku nii suloisesti tuhisi! Alice: Toi meidän neiti herää melkee joka aamu 7-8 aikaa ja voi kun pääsisikin nukkumaan vielä sen jälkeen mutta yks on nii tikka terävänä ja vaatimassa seuraa et unista ei voi kuin haaveilla =/

Minkä ikäisenä voi muuten vauvauinnin aloittaa?

Päätinpä tulla taas pitkästä aikaa kirjottelee kuulumisia kun lapset nukkuu. Tai siis nukkui.. Isompi nukkuu vieläkin, mut pienempi tulikin kesken kaiken roikkuu tissille. No käy tää näin yhdellä kädelläkin! :D Amanda kasvaa ihan hurjaa vauhtia, joka on oikeinkin katkeran suloista. Toisaalta haluisin pitää sen aina tälläsenä pikkusena, mut toisaalta odotan niin, että kasvaa ja kehittyy. Hän on myös oikeinkin jäntevä neiti ja nostelee päätään ja masullaan koittaa jaloilla potkia itseään eteenpäin :D Ei voi kyllä hetkeksikään jättää esim. sohvalle yksinään. Jollain ihme konstilla se saa aina hilattua itseään johonkin suuntaan niin joku päivä vielä tippuis.. Täysimetyksellä mennään ja oon ihan ihmetyksissäni kuinka hyvin toi mun omalla maidolla kasvaa. En tiedä miksi, mut oon aina ajatellut, että täysimetetyn vauvat kasvais jotenkin naftimmin kun korvikelapset. Onpahan tämäkin väite kumottu. Tolla Mantalla on kyllä jo ihan kunnon posket! Ihan innolla odotan ens viikon neuvolaa kun palan niin halusta tietää kuinka paljon sitä on taas kasvettu :))

Jes, nyt on taas molemmat kädet käytettävissä. Käy vähän nopeemmin tää kirjotus!

Rintatulehduskin se oli ja meni. Onneks meni. Oli todella herkkua hoitaa yksin kaks pientä lasta 40 asteen kuumeessa kun mies oli töissä. Tai jos ihan tarkkoja ollaan niin ei sitä kuumetta ihan 40 astetta ollu; 39,98 sen sijaan. Mun äiti onneks tuli parina päivänä auttaa ja toi aina ruokaakin mukanaan niin ei mun tarvinu siitä ressata. 5 päivää sitä kaikenkaikkiaan kesti ja meni onneks ohi ihan kotikonstein. Paljon vaan imetystä ja lämmintä ja pumppausta ja hierontaa.

Ristiäisetkin juhlittiin viime sunnuntaina. Oli todella kaunis tilaisuus ja nyt on sit neitokaisella ihan virallisestikkin nimi; Amanda Ida Adele. Koko juhla meni tosi hyvin. Amanda oli tosi nätisti koko toimituksen ja juhlan ajan. Isosisko sen sijaan vaelsi pitkin alttaria ja touhus omiaan. Sen verran maltto tulla isin sykkyyn, että kuivasivat yhdessä pienen pään kasteen jälkeen♥ Olen enemmän kuin tyytyväinen kaikkeen. Pitopalvelu pelas loistavasti ja tarjottavat oli hyviä. Vieraita oli just sopivasti. Suntio oli todella mukava kun ehdotti, että lapset sais mennä kirkon puolelle juoksee ja leikkimään niin aikuiset saa kahvitella rauhassa. Ihana yllätys oli myös se, että pappi antoi kastepuheen meille kirjallisena muistoksi!

Minä oon kans tupakoinu ennen raskautta. Hölmö olin kun alotin uudestaan Jeminan synnytyksen jälkeen kun heti joutu taas lopettamaan uudestaan kun aloin odottaa Amandaa. Ja nyt taas on alkanu tekee mieli.. Prkl.. Tällä kertaa aion kyllä hillitä itseni kun toi imetys onnistuu niin loistavasti niin en kyllä aio pilata sitä! Epäilenpä kyllä vahvasti, että sit kun tässä ekan kerran lähtee taas viihteelle niin se on menoa, mut jos se vaikka jäis siihen yhteen iltaan..? Sopii toivoa!

Mulla kans meinaa välillä seinät kaatua päälle kun on kotona noiden kahden pienen kanssa. Sit mies ihmettelee, että miks mä en viihdy kotona, että kyllä hän tykkää kotona olla. Nojoo.. Kyllä mäkin tykkään kotona olla, mut välillä on kiva päästä muuallekkin kun yli 1,5 vuotta tässä ollaan jo kotona oltu! Onneks on näitä "lapsellisia" kavereita ja sukulaisia. Äitin kanssa tulee myös puhuttua paljon puhelimessa (eilen esim. 2 tuntia putkeen! :D) ja nyt Amandan syntymän jälkeen se on tosi paljon ollu auttamassa mua lastenhoidossa, siivoomisessa, pihan laitossa jne.. On mulla ihana äiti ♥ Lauantaina mies on lupautunut hoitamaan tyttöjä niin pääsen äitin ja mun mummon (äitin äitin) kanssa shoppailemaan. Uudet imetysliivit pitäis ainakin löytää kun nyt näyttää siltä, että tätä imetystä jatkuu niin en kyllä tasan tarkkaan aio selvitä yksillä hyvillä liiveillä.

Vauvauinnista. Suosittelen! Jeminan kanssa ollaan käyty ja edelleenkin Jemina käy isin kanssa aina sunnuntaisin "vauva"uinnissa. Taapero tuo taitaa enemmänkin jo olla, mut vauvauinti nimellä se edelleen menee. Aivan ihana koko perheen harrastus! Jemina ainakin nauttii todella paljon. Kerran ollaan Amandankin kanssa oltu katsomassa kun isi ja sisko pulikoi. Tammikuussa kun alkaa noissa uinneissa kevätkausi niin aloitetaan koko perhe sisarusryhmässä. Silloin on se 3kk täynnä niin pääsee Amandakin mukaan uiskentelemaan. Tähän mennessä tyttö on ainakin kylpemisestä tykänny kovin. Masulleen kun kääntää niin jalat viuhtoo menemään niinku sammakolla :D ♥

Amanda nukkuu kyllä todella hyvin. En voi valittaa. Viimesen kerran syö joskus klo 23 aikaan. Sängyssä yleensä imetän ja siirrän sit omaan kehtoon nukkumaan. Kaks kertaa herää syömään, ekan kerran kolmen ja viiden välillä ja tokan kerran joskus aamulla seiskan aikoihin. Ton yösyöttö välin tyttö nukkuu yleensä mun vieressä kun itsekkin nukahdan sen jälkeen kun oon saanu tytölle tissin suuhun. Ylös nousen yleensä ysin aikaan kun Jemina herää. Amanda saattaa sillon vielä jatkaa hetken uniaan.

Tää aamu oli poikkeus. Mä nousin ylös jo puoli kuuden aikaan keittää teetä. Meillä nimittäin ollaan taas kipeenä. Ensteks tuli Jemina kipeeks. Räkä valuu ja on kova yskä. Eilen alko mulla tulee kurkku kipeeks ja eilen illalla myös Amandalla alko räkä valumaan. Koko yö meni sit tuhistessa ja kitistessä.. Pakko oli kaivaa nenäfriida esiin niin sai raukka parka edes syötyä. Toivottavasti menis pian ohi..

Huh, jokohan tässä olis riittävästi tälle kerralle! :D Tytöt vielä nukkuu niin taidan keittää uuden kupillisen teetä jos vaikka ehtisin sen nauttimaan ennen kun alkaa taas aamuhommat tässä taloudessa :)

niin ja onnea Sanna89! Ihanaa että sullakin nyt on pikkuinen nyytti sylissä vaikkakin hieman etuajassa :) ♥

Moi  mitenkäs teilä miehet nousee yöllä vauvaa hoitamaan? meilä minä olen hoitanut hommat koska mies töisä kulkee myös vko:n loppuna vaik mies vapaalla. Nyt on kyllä alkanu sen verran väsyttää noi heräilyt et aattelin et voihan se mies välillä vko:n loppuna herätä syöttämään et itekki saa levätä. Mitäpä mieltä olette, onko liikaa vaadittu :-)  entäs toi sauna juomien otto, oletteko vielä nauttinut yhtään sidua tai olutta? ite yks ilta yhden oluen saunan jälkeen join ja heti tuli huono omatunto, vaikkei kyl tarttis.. jos olette ottanut niin oletteko miten imettäny sen jälkeen?

lei
mun mies menee iltasin jo aikasin 9-10 aikaan nukkumaan,minä hoidan puolenyön syötön ja annan miehen koisia mutta hän herää sit klo3 syötölle.tai herää vaihtelevasti 3-4 välillä uudelleen syömään :) sit mies ehtii viel nukkuu tunnin ainaki ennenkö herää töihin. tuo itse suostuu hoitaan et minäkin saan välillä nukkua enemmän ku 2h :) ja on jaksanu ihan hyvin töissään.
minä oon pari kertaa jo itseasiassa ottanu yhden kaljan :D oon ottanu sitten kun neiti on menny nukkuun ja tiiän et nukkuu ainaki pari tuntia.mut imetystuki listalla lukee ett kahdenki jälkeen voi heti imettää kun se alkoholimäärä mikä maidosta lapseen menee on niin vähäinen.itse vain karsastan ajatusta siitä et heti perään imettäisin. mutta siis voi imettää :) eikä mulkaa oo ollu ku se joku 2-3h siinä väliä

lauraelina-
toi on tupakan pirulainen tommone ett ku kerran sen illan poltat nii sit on vaikia olla ilman xD elä lankee nainen! :D

Meillä poika syö öisin kolme kertaa ja jos hyvin käy niin ei huuda niitä välejä :) Minä pääasiassa hoidan viikolla yöt mutta mun on välillä hankalaa nostaa tota nyt jo 6 kilosta poikaa koska selkä ja vatsalihakset on täysin gone ja sektiohaava edelleen tulehtunut niin mies sitten välillä auttelee, ihan mielellään siis herää koska haluu mut kuntoon. Ja viikonloput on iskän heiniä eli sillon mä nukun, pari kertaa oon laittanu ihan korvatulpat koska musta ei paljon iloo ole tolle lapselle jos en tästä kohta rupee tokeneen, mulla kun on toi perussairauskin vielä kaiken lisänä ja joudun juokseen osan viikoista taas neurologisella.
Mutta kyllä tarvii miehelle täys kymppi antaa isänä olosta, tai tiesin sen kyllä että siitä hyvä isä tulee, mutta kun luen täällä ja siellä facebook ryhmässä joittenkin isien edesottamuksia niin tuntuu että oma ukko on lähes täydellinen!

Heissan!

Onpa kiva päivä. Poika nukku putkeen 22:30 - 03, ja silloinkin minä pöljä menin ja herätin ku vaihdoin vaipan ku aattelin että kohta tulee läpi ku tyyppi äkisi unissaan. Syötin sen siinä samalla ja sitte jannu koisasi 06:30 asti, söi kymppiminsan ja nukahti, heräsi klo 09. Tehtiin siinä aamuhommia ja kokeiltiin eka kertaa sitterissä makoilua ja sehän oli parasta hommaa kun äiti nostelee pyykkejä kuivumasta ja lenkuttaa toisella jalalla sitteriin vauhtia. Isoin hymy tähän asti nähty! vielä kun harsoilla tuuletteli ja oli kukkuupeliä nin avot, poika oli riemuissaan ja nukahti kohta uudestaan ja on nukkunu nyt parvekkeella 2 tuntia.

lei: minä oon juonu pikkukaljan saunan jälkeen ja imettäny siitä 1,5 h päästä. Logiikallahan maitoon erittyy saman verran alkoholia kuin veressä on ennenkuin maksa ehtii sitä polttaa. Jos veressä on 0,5 promillea niin sekin on aika vähän (vrt. oluessa 4,7 proSENTTIA). Tiiä sitten onko tuo logiikka kovin luotettava :D Ite en kyllä tykkäis hoitaa vauvaa humalassa. LauraElina: tupakkihommia mietitty täälläkin. Mä oikein odotin että oisin raskaana että ois hyvä syy lopettaa tupakointi. Lopetinkin sitten kuin seinään, ihan helposti heti positiivisen r-testin tehtyäni. Ei mulla semmosta fyysistä riippuvuutta oo kovin pahaa päässy syntymään vaikka ennen raskautta tupakoin melkein 16 vuotta. Nyt tekis mieli parvekkeelle punaviinilasin ja savukkeen kanssa, ja arvaan että ei jäisi yhdeksi röökiksi. Mies lopetti yhtä aikaa mun kanssa ja se vetää nikotiinipurkkaa päivässä niin että saa varmasti paljo enemmän nikotiinia kuin polttaessaan. Ja maksaa tsiljoona euroa.. Mutta pysytäänpä me emännät lujina :)Mulla ois vielä 30-v synttärit tässä ihan kohta mutta varmaan juhlitaan sitte kotona täytekakulla eikä mittää bilehilehommia'1

Sitte ois alapäähän liittyvä kysymys: mulla loppu jo jälkivuoto pari viikkoa sitten mutta nyt on tullu helakkaa punasta verta muutama päivä. Suklaata menee ja alavatsa on hellähkö. Synnytyksestä on kuukausi, viikko ja 2 päivää: voiko nää olla kuukautiset vai onkohan mulla revenny joku juttu tuolla? Kaveri sano että ei voi olla menkat, kun vielä täysimetän - onko sillä muka merkitystä asiaan..? Mua kyllä ihmetytti synnytyksen jälkeen ne neljä itsestään parissa viikossa sulavaa tikkiä, kun itse bongasin niitä 6 ja viimeisin suli yli 4 viikkoa ompelusta. Jälkitarkastus on vasta parin viikon päästä..

Mahtavaa perjantaita ja viikonloppua kaikille - nythän näyttäs kelitkin inhimillistyvän.

Hele; mulla ihan sama homma. Heti synnytyksen jälkeen neuvolassa sanottiin että jälkivuoto usein hetkeks loppuu ja sitten tulee vielä ne ihan viimiset ulos, eli en itsekkään tiedä että oliko mulla jo menkat vai menikö se jälkivuoto sitten niinkuin neuvolantäti kerto. Mutta uskosin että kyse on siis ihan normaalista ilmiöstä. Ja mun maalaisjärjellä niin kuukautisia ei pitäis tulla jos täysimettää koska sun kroppa tajuaa että sulla on vauva hoidettavana eikä siis ovuloi ettei tulis heti uutta vauvaa. Mutta siis en oo tohtori ja tiedän monia sisaruksia kenellä on alle vuoden ikäero vaikka äiti on imettänyt että varmaan ihan puutaheinää tääkin :D

hele81
kyll voi olla menkat.täysimetys ei todellakaan takaa sitä etteikö kuukautisia tulis :) minä taas EN imettäny esikoista oikeestaa ollenkaan ja silti alko vasta 4kk kuluttua :D on ihan yksilöllistä.mut monilta oon kuullu et on melkee heti synnytyksen jälkeen jo alkanu. itse tunsin ovulaation toissaviikolla mutt ei oo kuitenkaa menkat viel alkanu.. kipuilee kyllä mutta joskos ne ei sitten viel alakkaa :O en tiiä.mut niin on tutut kivut,argh. ja mulla on jo aikaa sitten loppunu jälkivuoto

mää oon nii onnellinen! tästä vauvan kans olemisesta nyt oikein nauttii! vaikka muka meijän esikkokin oli kiltti vauva, niin ei sen kanssa tämä ensimmäinen kuukausi näin helppo ollut.

vauvalla on ollut oikea rytmi heti syntymästä lähtien. yhtään ei ole turhia kitisty, kertaakaan en ole yöllä joutunut vauvan takia valvomaan. alussa vauva heräsi 3 kertaa yön aikana syömään, nyt herätään kerran. viime yönä tulikin uusi ennätys, vauva nukkui 9 tuntia ennen kuin heräsi ekaa kertaa syömään. unille mentiin 10 maissa illalla ja aamulla 7 jälkeen herättiin tissille. tai oikeastaanhan se nukkui koko yön.
rupesin heti alusta asti ottamaan vauvan viimeistään 8:lta illalla syliin ja "herätellyt" sitä, että vauva nukkuisi sitten yöllä. en tiedä oliko tuosta mitään hyötyä, mutta ainakin vauva on yönsä tosi hyvin nukkunut.

ja olen vain yöllä vaihtanut vaipan ja ottanut vauvan petille ja makuulta imettänyt. olen lykännyt tissin suuhun ja hetken päästä nukahtanut. jossain vaiheessa olen herännyt, kun vauva on lopettanut syömisen ja nukkuu vieressäni. olen sitten antanut vauvan nukkua vieressäni aamuun asti, kuitenkin pitemmän pätkän tämä on nukkunut omassa kehdossaan.

aamupäivällä ollaan muutama tunti hereillä, otetaan päikkärit ja illalla ollaan taas muutama tunti hereillä. päivällä kyllä jos vauva on hereillä, niin tämä syö 1-1,5 tunnin välein...

esikoisen kanssa itkin ensimmäisen kuukauden ajan varmaan joka päivä. ja sai valvoa. nyt olen itkenyt tasan kerran vauvan syntymän jälkeen, silloin olin herättänyt miestäni 3 tuntia aikaisin aamulla töihin. alkoi vähän risomaan...
ei puhettakaan, että oltaisiin uskallettu lähteä miehen kanssa yhdessä saunaan, kun esikoinen nukkui niin lyhyviä pätkiä ja heräili. mutta nyt kun tämä vauva illalla nukahtaa, niin ihan hyvin tohti heti ensimmäisellä viikolla mennä itkuhälyttimen kanssa pesulle.

cuplatonta alettiin parin viikon ikäisenä antamaan, kun tuntui että vauvan massua väänsi. ehkä sekin on auttanut, ettei ole tarvinut turhia itkeskellä.

esikoisen kanssa tuntui se ensimmäinen kuukausi ihan hirveältä, nukahdin aina imettäessä, kun olin aina niin kamalan väsynyt. silmäluomet oli joka aamu ihan turvonneet, kun olin itkenyt yöllä vauvan kanssa yhdessä. ja silmän aluset oli ihan mustana ja naama kalpea... en muista juurikaan mitään esikoisen ensimmäisestä kuukaudesta, kun olin niin tajuttoman väsynyt koko ajan.
silloin ajattelin, että jos olisin tiennyt kuinka raskasta vauvan kanssa on, niin olisin kyllä jättänyt tekemättä. tätäkö me 3 vuotta yritettiin ja oikeasti toivottiin...

Mullaki näytti että lopullisesti jälkivuoto ois loppunu ku ei tullu päivässä enää sitä yhtä pientä hulahdusta mut se hulahdus palaski takas, kai sieltä ne jämät vielä tulee :)
Mut inhottavaa ku mulle tulee mieleen et nyt sit on eppariarpi revenny tai hinkkautunu auki ku tulee se kertavuoto... Sit peilaillaan et onko näin eikä niin tietty oo :) Vainoharhainen oon

Mitäs sit.... Yhen siiderin join viikko sitte lauantaina, saunajuomaksi oli tarkotus mut arvasin et likalla on nälkä sen reissun jälkeen et join sen vasta saunanjälkeisjuomaksi :)
Saapa nähdä millon otan uudestaan, ei mitään hirveetä "janoa" iskeny... Kai sitä tottu niin ettei juo, vaikkakin ennen raskautta sitä juomaa meni aika usein :)

Ja miehen yöauttamisesta.... Aluks mies nousi ja nosti tytön mulle viereen syöttöä varten mut nykyään nousen ite ja hoidan syötön. Eipä siihen kyl miehen apua tarvi ja nyt kun mies on oppinu nukkumaan tytön kiekumisista ja kitinöistä huolimatta niin saapahan nukkua, sillä kuitenkin on aamulla aina herätys :)
Tosin meidän pimpula ei herätä kun sen kerran yössä eikä sillonkaan kunnon itkulla joten ei oo paha :)

Meillä myös todella rauhallinen poika, oikea almanakan tekijä :) Olimme miehen kanssa puhuneet että tervetuloa unettomat yöt, ei aikaa toisillemme..kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Mutta ei, meillä oikeesti nukutaan ja jopa myös me saamme mieheni kanssa yhteistä aikaa.

Pojalle on myös tullut rytmit päivään ja näitä aijomme noudattaa jatkossakin kun kasvetaan.
Illalla poika menee yhdeksän aikaan nukkumaan ja herättää kerran yössä kahden-kolmen aikaan. Vaihdetaan kuiviin ja syödään, takaisin nukkumaan ja yleensä nukahtaa heti. Seuraavan kerran herättää aamulla kuuden-seiskan aikaan. Aamu touhuillaan ja seurustellaan, nukahtaa sellaiset aamupäikkärit yleensä yhdeksän aikaan, ne ovat lyhyet unet n. puoli tuntia mutta uni sitäkin syvempi. Tällä välin syön itse aamupalan, laitan itseni jne..
Siinä sitten kun hereillään saatetaan lähteä vaunuttelemaan, tai touhuillaan kaikkea muuta-viihtyy oikein hyvin sitterissä tai makoilla vain omalla peitolla että itse pystyn touhuamaan kaikkea pyykistä-siivoukseen. Iltapäiväpäikkärit nukutaan kahden jälkeen ja ne ovatkin pitkät, sellaiset neljä-viisi tuntia menee heittämällä. Mies palailee töistä kotiin niin perheenä ollaan, yleensä tässä vaiheessa saan omaa aikaa kun mies viettää aikaa pojan kanssa. Se on ihanaa ja pientä luksusta joka päivä :) Kun meillä minä hoidan yöllä syötöt ja vaipanvaihdon.

Alusta asti olen voinut hyvin, en edes tunne itseäni mitenkään erityisen väsyneeksi, päikkäreitäkään harvemmin nukun. Jälkivuoto on loppunut kokonaan ja itseasiassa tänä aamuna miehen kanssa heiluteltiin peittoja. Tuntui hyvältä, ei kipuja-jännitti kyllä alussa mutta turhaan. Eli paikatkin on kunnossa-tuntui ainakin siltä. Jälkitarkastus vasta 18.11, kauheen myöhään omasta mielestäni.

Jokseenkin tuli jännä fiilis, kun mies totesi tänä aamuna pojalle että tehdään sulle pikkuveli-tai pikkusisko ;) Ehkä jossain vaiheessa mutta ei vielä. Nautitaan nyt eka tästä, tätä on vasta kuukauden verran kestänyt. Katsotaan ensi vuonna asiaa uudestaan!

Takaisin