Lokakuun lörpötykset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mayday
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eevi: Jaksamisia sinne! Kyllä se tytön paino siitä lähtee nousuun :) Kuinka usein nyt syötät kun tiheemmin pitää syöttää?

Hallelujaa, hallelujaa, ihme tapahtui tänä aamuna :) Mies aamusyötön jälkeen käski mun mennä nukkumaan ja otti pojan omaan hoiviin. Vetelin siinä ihanat puolitoista tuntia! Ja kaiken kruunasi jääkaapissa valmiiksi tehdyt voileivät aamupalaksi.

Nyt vuorostaan poika vetelee unta, pitää pistää mökkiä kuntoon kun kaverit tulee aamupäivästä. Meillä ne Halloween-pippalot :)

.

Masu87: Tutti on meilläkin hyväksi todettu. Ainoa ongelma on siinä, että jos poika pullauttaa tutuin suustaan pois ennen kuin on nukahtanut kunnolla (tapahtuu usein!), niin havahtuu hän siihen ja sitten alkaa useimmiten harmittaa niin paljon, että itkuhan siinä pärähtää. Mutta voi kyllä olla, että menen liian pienestä aina katsomaan mikä on hätänä, meidänkin pojalla on ennen nukahtamista tapana pitää pientä käninää ja ähellystä, kuulee kyllä selvästi, ettei mitään hätää. Olen vaan pelännyt, että jos ei nopeasti rauhoita, niin sitten virkistyy huutamaan ihan urakalla...

Eilen askartelin hymynaamakuvion, jonka laitoin aamulla kopan reunalle ja nyt poika nukahtikin kuvaa tuijotellen päikkäreille huomattavasti nopeammin. Nyt poju on vetänyt sikeitä "jo" tunnin, mikä on huomattavasti enemmän kun koko kuluneen viikon aikana. Voiko olla, että vauva nukkuu "metelissä" paremmin, on nyt nimittäin äitiyskopassa tässä olkkarissa ja nukkuu ihan onnessaan vaikka me tässä miehen kanssa jutellaan ja keittiössä kolistaan...? Vois ehkä makkarissa kokeilla laittaa jotain tuutulaulua jatkossa soimaan...

Uskon kyllä itse että vauvat nukkuu paremmin melussa, kyllähän se sinne mahaankin on pitemmän aikaa kuullut "melua" joten kokee kai turvalliseksi nukkua.
Itsehän sen tekee omalla toiminnalla jos lapsi tottuu liian hiljaseen unihetkeen, toisaalta taas voi olla hankalaakin jos ei sitten ollenkaan nuku hiljaisessa :D ..meillä ainakin välistä tuntuu että yöllä sais pistää popit soimaan jotta tyttö nukkuis hyvin. Ja imuria se rakastaa, joka ikinen kerta se simahtaa kun imurin käynnistää.

masu87: Oon syöttänyt tytön vähä vaihtelevasti mutta maximi ruokaväli on ollut se 3h, et aika paljo on syönyt 3 tunni välein mut sit saattaa syödä paljon tunninki välein. Lääkäri sano että nyt syötä 2 ½ tunni välein, mutta mä oon nyt eilen ilasta saakka syöttänyt vähintää 2 tunni välein. Ja sit meil on myös se ollu ongelma et nukahtelee ku syö, pitää koko aja herätellä että syö tarpeeks. Ja rinnastaki tulee tarpeeks et siitäkää ei ole kyse :o Nyt vaa syötän vähintää se 2h välein

meill Anki syö 2-3h välein,mut useimmiten väli on sen 2½h ,toki joskus tulee pitempiki väli jos nukkuu hyvästi välissä mut tolla välillä pääsääntösesti.
tänään oli tosiaan ristiäiset ,nyt on sit seki homma hoiettuna :> Aleksikin oli ihan intoo piukeena kun juhlittiin samalla sen 3v synttäreitä jotka on oikeesti vasta kuukauden päästä.

Pakko oli tulla tänne kukkumaan keskellä yötä, on taas vaihteeksi sellainen yö, että oksat pois. Aamulla varmaan jo naurattaa, mutta nyt vituttaa.

Tuota maitopaskaa on nääs kaikkialla.

Ajattelin, että neidillä on ollut jonkin sortin ummetusta, kun kakkaa ei kuulunut yli vuorokauteen ja edellinen satsi oli kiinteämpää. No, turha luulo. Sieltähän se vanha tuttu maanvyöry tuli vaippaan just sopivasti yön pimeimpänä hetkenä, ja hupskeikkaa lahkeesta ulos. Ja koska vauvalla oli vain body päällään, niin tavarahan levisi mun käsiin, lakanoille, lattialle, tuttipulloon... Voisiko sanoa, että nyt olen viimein nähnyt kaiken? Tuskinpa.

Sattuukohan kellään olemaan samanlaista panttaamista? Minua hieman vituttaa tämmöinen. Siis joka kerta kun paskaa tulee, se tulee vyöryllä ja läpi kaikesta mahdollisesta. Ja se tulee kaikki kerralla, kerran vuorokaudessa. Kysyin jo neuvolasta, voiko tälle tehdä mitään, mutta niiden mielestä se on normaalia eikä tartte tehdä mitään. No eipä, paitsi pyykätä ihan saatanasti. Saisikohan tuota kakkaa millään ilveellä kiinteämmäksi? Vinkkejä? Se on nääs ihan velliä vain, ei tosin ripulikakkaa.

Oli pakko tulla purkautumaan, vaikka pitäisi kai mennä nukkumaan :) Onneksi nyt saa nukkua pidempään, kun siirryttiin talviaikaankin. Ja onnea Xiinan pikkuiselle nimen johdosta!

Xiina: Ihana nimi, erikoinen mutta hieno :)

Tiikerililja: meillä myös panttaa kakkaa ja sitten kun kakkaa niin useimmiten se on läpi vaipasta, jonka jälkeen myös on housut ja body kakassa. Vaihdettiin jo niihin isompiin vaippoihin ja tämä on helpottanut pyykkivuorta kummasti, ei valskaa enää niin usein eikä ne vaipatkaan tunnu niin suurilta enää mitä alussa.

Poika on päättänyt nyt itse muuttaa rytmiään, menee nukkumaan edelleen yhdeksältä ja herättää siinä yhden-kolmen välissä. Mutta nykyään sitten herätään jo viiden aikaan, eikä uni enää maistu niin. Jää köllöttelemään sänkyyn missä tuhisee mutta syvää unta ei enää niin. Onneksi nukkuu sitten ne aamupäikkärit ja iltapäivällä.

Meillä kovasti jo jokelletaan ja hymyillään. Ne kyllä pelastaa huononkin päivän :) Ilmakylvyt ovat parasta, silloin kunnolla riemun kiljahduksia ja naurua mutta myös pissaa sitten joka kerta! Ja nauttii siitäkin! On tu poika vaan parasta mitä voi olla.

Tiikerililja: meilläki kakkaa vaan tasan sen yhden kerran vuorokaudessa, ja joskus jopa menee 1½vuorokauttaa ennenku mitää tulee, tulee sitä paljon, mutta ikinä ei oo tullut vaipasta läpi ja tullut tollasta showta, vielä, onneks, toivottavasti ei tulekkaan :D

heips vaan pitkästä aikaa! poika jo reilut 5 viikkoa vanha.aika rauhallinen vauva,itkee vain kun on nälkä. ja nälkä on  n. 2 tunnin välein... posket  ja leuka ovat myös sen näköiset, et on oltu ruoka-aikana kotona!!vaunuissa nukkuu yleensä  n.klo 11-14.30-15! yöllä kyllä herää syömään 3-4 kertaa ja nukahtaa kyllä sit syönnin jälkeen. viime yönä heräs vain 2 kertaa!!!! tuttia ei mielellään syö herra, tissi kelpaa paljon paremmin. neuvola tostaina,poika sillon melkein 6vko.mulla samalla jälkitarkastus. mulla on paino edelleen sama kun sairaalasta kotiin tullessa... luulin et noi loput 2kg olis lähteny huomaamatta, mut ei näköjään. ehkä herkuissa syy..  edellinen terkkarikerta olikin kotona 2 viikkosena eli tosi pitkä väli meillä!
ristiäiset on 6.11.nimestä päästiin vihdoin viimein sopuun miehen kanssa. kummallekkaan ei kelvannut toisen ehdottamat.. vaikee keksiä, kun on jo kolmas poika!ai niin, mitä mieltä olette tästä karppauksesta ja imetyksestä?????

toffo-riippuu ehkä paljolti siitä miten rankasti karppaa ku sitä voi toteuttaa niin moneen tapaan,ite oon karpannu lähes atkinssilla joten sitä en kyllä toteuttais imetyksen aikana.hyväkarppaamalla kenties voisi? minä ajattelin sitten taas aloittaa kun imetys päättyy,siihen asti syön normaalisti :)

Heippa,
Huh sain luettua muiden kirjoitukset lokakuulta, mutta oli kiva lukea että useita tapoja hoitaa vauva ja arjen järjestymiseksi. Muihin teksteihin en ole ehtinyt paneutua, mutta lämpimät onnittelut lopuillekin vauvautuneille. Mä en ole ehtinyt enkä oikein jaksanutkaan lukea ja kirjoittaa, mutta jos se tästä. Meillä oli ensin vuorokausi väärin päin, mutta se on onneksi kääntynyt. Ja vaihtunut vatsahuutoihin. Huuto on koliikki huutoa sitä on välillä päivällä vartista tuntiin ja illalla tunnista kolmeen, enemmän ja vähemmän suoraa huutoa. Disflatyl on auttanut siinä jonkin verran. Vaunuttelu ei onnistunut ensin meillä mitenkään mutta pikkuhiljaa sekin on lähtenyt onnistumaan. Laitoin vaunuihin peiton patjan alle siten että se nostaa kiilan tyyliin patjan pääosaa ylöspäin, ei paljoa mutta vähän kumminkin. Neitin vuorokausirytmi on aikasta hakusessa mutta yöt meillä alkavat iltahuudon jälkeen puolen yön tienoilla, syödään 4 -5 maissa ja seuraavan kerran 7 maissa. Jonka jälkeen hän vielä torkkuu yleensä jo sohvalla kun koululaiset on lähetetty kouluun niin laitan radion, TV:n tai jonkun päälle ja valot päälle. Aamupäivällä hän syö jonka jälkeen lähdetään ulos, ja jos hyvin käy niin ne unet voi kestää puoleen päivään tai vähän ylikin. Mutta sen jälkeen hän ei juuri nukukaan, pilkkii lähinnä.

Mies on meillä toinen aikuinen, meillä on ollut alusta asti periaate että yhdessä tehdyt mukulat hoidetaan yhdessä, tosin ei meillä muita lapsia olekaan. Samoin koti hoidetaan yhdessä. Miehen ollessa aamu- tai yövuorossa herätän vanhemmat lapset 6 ja puoli 7 välillä aamiaiselle ja katsotaan että he pääsevät ajoissa koulutielle, joten silloin en saa nukuttua kuin sen puolenyön ja syötön välin. Yleensä vielä vartin ennen kuin herätän isommat. Mutta kun mies on iltavuorossa tai vapaalla niin saan nukkua siihen asti että vaavi tarvii ruokaa. Mies hoitaa vanhemmat koulutielle ja vaihtaa neitille päivävaatteet yms. Muutenkin mies hoitaa neitiä mielellään, hoitaa meillä ruuan aina kun on kotona ja imuroi tarvittaessa. Minä olen ottanut pyykit hoitaakseni, isommat siivoukset, olen läsnä läksyjen avustamisessa yms. Teen kauppalistaa miehelle jne.

Mutta välillä tuntuu ettei meinaa ehtiä tekemään mitään, varsinkin kun neitillä on niitä päiviä ettei nukuta, silloin ei sitten todellakaan nukuta.

Mutta ihana kun saa Tickeristä lukea vaavin iän, en taitaisi sitäkään muistaa muuten. Tämä väsymys taitaa olla jo vähän riskirajoilla ;) No, mies lupasi tulla suoraan kotiin (ei siis ruokakaupan kautta) että pääsen nukkumaan päiväunia tänään. Aamun unet on jäänyt taas kahdelta aamulta väliin. Viiden tunnin yö unet ei riitä oikein minulle. Tarvitsen vähintään sen 7,5 tuntia, mielellään 8 tuntia.

Jaiks, tänään soitettiin Peijaksesta (sairaala), Teolla on aika pediatrille perjantaina. Neuvolalääkärissä kysyin Teon pääkallon "epämuodosta" (monttu/kohouma takaraivolla). Lekuri sanoi että konsultoi pediatria, eli saattaa tulla kutsu tarkastukseen. Vakuutteli että ei syytä huoleen ja kutsu tarkastukseen lähetetään hyvin herkästi vauvojen kohdalla. En silloin stressannut yhtään ja ajattelin että vaikka kutsu tulee, en panikoi, mutta... Nyt päässä pyörii ties minkälaiset kauhuskenaariot :) Yksin kun on kotona niin sitä alkaa panikoimaan. On siis hyvä että lääkäri tutkii pään, toivotaan vaan että kaikki on ok. Ei se mikään iso epämuodostuma ole, lähinnä kai voi haitata ulkonäöllisesti jos Teo haluaa joskus kaljua pitää :)

Tänään nukuttiin pitkään, kahdelta yöllä syötiin ja sitten nukuttiin suoraan puoli kymmeneen!!! Pitäisi kyllä itse nousta aiemmin, tuntuu että ei saa aikaseksi koko päivänä mitään, mitään ei ehdi tehdä. Mutta muuten meillä menee vaihteeksi hyvin (toivottavasti en jinksannut tätä :) ). Käytiin eilen kahdessa kerhossakin. Aamulla oli tossa muutaman sadan metrin päässä seurakunnan kerho, oltiin siellä puoli tuntia, kunnes totesin ettei kuuluta sinne, kaikki lapset oli jo leikki-ikäisiä. Päivällä mentiin sitten vauvaolkkariin (seurakunnan järkkäämä), sielläkin Teo oli pienin. Tämä eka kerta meni lähinnä kattellessa, mutta kyllä luultavasti mennään toistekin. Kunhan poitsu kasvaa, niin osallistutaan enemmin.

Nyt ollaan ainakin henkisesti selvitty näistä kakkavyöryepisodeista. Nyt oon ottanu tavaksi sen, että aina kun vauva on sylissä, pidän riepua pepun alla ja painan vaippaa lahkeen kohdalta. Neiti kun yleensä kakkaa just syötön aikana tai heti sen jälkeen. Sitten kun alkaa rutista, niin nopsaan vain hoitotasolle ja availen bodya valmiiksi. Nyt ei ole tullut kertaakaan bodyyn kakkaa \o/ pienistä sitä on ilonsa revittävä. Lisäksi olen huomannut hyviksi nuo Bambo-kertakäyttövaipat, joita on meidän lähikaupassa. Niissä on pitkät lahkeet, mikä ainakin helpottaa tämän kakkajutun kanssa. Pikkuisen pitää nuijia pehmeämmiksi niitä vaippoja, mutta ovat toimineet hyvin meillä.

Meillä oli tosiaan pari yötä, kun vauva vain kitisi sylissä eikä mikään tuntunut miellyttävän. Osittain saattoi johtua ilmavaivoista, mutta nyt tajusin, että voi johtua yhdestä toisestakin jutusta, mikä ei juolahtanu äidin mieleen: meidän vauva ei nukahda syliin. Se tuntuu jotenkin hullulta, kun niin monilla vauva nukkuu helpommin sylissä. Taisin sitten hölmönä pitää vauvaa sylissä liikaa ja seurauksena oli raivarihuutoa... Tulipahan tämäkin opittua. Tietysti helpompi näin, että vauva nukahtaa sänkyynsä paremmin kuin syliin.

Rominna: mullakin oli ennen vauvaa pakolliset nuo 8 tunnin yöunet. Nyt asia on tainnut kääntyä päälaelleen... Olin tässä parina yönä nukkunut nelisen tuntia ja siihen ehkä tunnin päikkärit päälle. Eilen ajattelin kaukaa viisaana, että nyt kuitataan univelat. Nukuin sitten niin pitkät päikkärit, että tuo kahdeksan tuntia tuli täyteen. Tuloksena oli se, että viime yönä sain unta vasta viiden jälkeen aamulla, eikä vauva edes valvottanut! Minua ei vain nukuttanut. Päivällä ei sinänsä väsytä, mutta kun lasken pitkäkseni, nukahdan lähes heti. Minusta päikkäreille nukahtaminen on ollut aina helpompaa, en tiedä miksi. Katotaan, mihin tämä tästä kehittyy... Voi tosin olla, että tämä johtuu vain ensi viikon stressaamisesta: silloin on muksun nimiäiset ja meidän häät, ja kaikkea pientä pitäisi tässä järjestellä. Pippalot on pienet, mutta emäntänä sitä haluaa varautua kaikkeen etukäteen :)

Onko muilla muuten ongelmia ihopoimujen kanssa? Meidän tytöllä on niin syvät poimut, että joka päivä saa niihin olla pottujauhoa laittamassa, kun iho kuluu punaiseksi. Ärsyttää, kun neuvolassa saa aina kuulla siitä, vaikka teen parhaani tuon ihonhoidon suhteen :( Varsinkin nuo kaulan poimut on ongelmana, niihin kun menee aina puklua muhimaan. Muuten iho on kyllä hyvässä kunnossa.

Tiikerililja: Täällä ihan sama juttu noiden kaulan poimujen kanssa. Neiti kun puklailee kans melko usein. Meille käskettiin neuvolassa laittaa Sibicortia niihin punasiin kohtiin. Kun vähän hiivalta haiskahti kuulemma. Muutenkin oon huomannu, että ainakin meillä talkki tuntu pahentavan sitä, ku jotenkin oikein muhi siellä ja rasvaus on auttanu parhaiten!

Tiikerililja: meilläkään ei vauva nukahda syliin, muutenki tosi hankala saada nukkumaan, koppa, äitiyspakkauksen laatikko tai jos minä nukun vieressä niin näin menee parhaiten. 

Takaisin