Lokakuun löpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja _myo_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
gepa: Moni neuvola laittaa lääkäritarkastuksen ennen 4 raskausviikon päättymistä jotta äitiysavustuksen saa (tai näin mulle perusteltiin) mutta sen avustuksen saa vaikka ei olisi käynyt lääkärintarkastuksessa kunhan on neuvolassa käynyt. Tämä tuntuu olevan kuntakohtaista joten tuskin kannattaa hermostua.

Heippa kaikki ja terveisiä toisesta neuvolakäynnistä :) ihanaa oli sydän ääniä kuunnella ja muutenkin kaikki hyvin sekä minulla että pikkuisella painokin oli normaali :)

Mulla siis oli juuri toinen neuvola ja viikkoja 18+5, yks ultra takana, ei lääkäriä ollu vielä ja rakenneultra 10pvän päästä.

Mulle juuri tänään sanoivat että tarpeiden mukaan joillakin on useammin kun toisilla mutta vk 20jälkeen kaikilla on saman verran käyntejä jos raskaus on normaali. Eli ei kannata huolestua jos ennen puoliväliä on vaan pari käyntiä :)

Ihanaa syksyistä aamupäivää maalismasulit!!

Shusmita
: Tsemiä sokerirasitukseen! Pidän sormet ja varpaat ristissä, ettei olis diabetesta sulla. [:)]

gepa: no worries, ilmeisesti tosiaan kuntakohtaista tuo lääkärikäynti. Äitiysavustuksen saamiseen riittää myös pelkkä neuvolakäynti ennen 4. raskauskuun loppua. Kelan sivuilta suoraan: "Äitiysavustuksen saaminen edellyttää lisäksi, että raskautesi on kestänyt vähintään 154 päivää ja olet käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen 4. raskauskuukautesi päättymistä."
Mullakaan ei lääkärissä sen kummempia "ronkittu", kun lääkäri katsoi vaan limakalvot ja kohdunsuun, lisäksi yritti kuunnella vauvin sydänääniä, mut niitä ei vielä sillon aikasessa vaiheessa kuulunut. Kyseli muuten samat asiat kuin neuvolatäti.
Ja noista alavatsakivuista ei usein tarvii yhtään murehtia, jos niihin liittyy vuotoa niin sit voi alkaa huolestua, mut muuten kaikki kipuilut tuntuu kyllä kuuluvan raskauteen [:)]

Nannasu: Onnea ekoista kunnon liikkeistä!! [:)]

KukkaMaria84
: Mulla ainakin meni noiden liikkeiden tuntemisen kanssa niin, että huomasin aluksi pientä kuplintaa, jota en osannut heti varmaksi yhdistää vauvin liikkeisiin. Parin päivän jälkeen sitä samaa kuplimista alkoi tuntua aina kun makasi hiljaa paikoillaan ja sen sitten jo käsitti pikkuisen liikkumiseksi. [:)]

hannamari: Sulla on ollut sitten mukava neuvolakäynti [:)] Ja rakenneultrakin jo 10 päivän päästä, aika menee nopsaan!! Varmaan jännittää se ultra? Ooh, mäkin tahdon jo rakenneultraan..

Oman pötsin kasvatus jatkuu vähän ristiriitaisissa merkeissä, tänään menen lääkäriin JÄRKYTTÄVIEN selkäkipujen takia. Eilen illalla ainoa mahdollinen liikkumismuoto oli konttaaminen [8|] Alaselkä on aivan uskomattoman kipeä, housuja pukiessa jalat tärisevät kun yrittää seisoa yhdellä jalalla ja kumartua samaan aikaan. Mä en uskonut, että mulle tulis raskauden aikana näin kauheat selkäkivut, ikinä en ole edes hierojalla selän takia käynyt, koskaan ei niska-hartiakipuja pahemmin ole ollut -saati mitään alaselkävaivoja. Fysioterapeuttiopiskelija-kaverini sanoi vielä keväällä, että selkäni on todella "auki" eli ei tyypillisiä lihasjumeja tms.
Tukivyön laitoin jo tilaukseen, pitäis huomenissa olla postilaatikossa. Mä vaan kauhulla odotan sitä, että maha vielä kasvaa tästä, nyt siis masu viikkoihin nähden aika snadi ja raskauttakin vielä puolet jäljellä. Joudunko mä tästä sitten jollekin panacod-kuurille ja vuodelepoon?? Enhän joudu?
Supistuksiakin on ollut, kivuttomia ja kivuliaitakin [8|], en ole miehelle pahemmin niistä puhunut, kun tiedän, että se lähtis viemään mua piipaapiipaa sairaalaan joka inahduksesta. Vauvin liikkeet on kuitenkin tuntuneet ihan normaalisti päivittäin monta kertaa, siksi en ole tämän enempää huolissani. Lääkäriin nyt kuitenkin pääsen, katsotaan mitä se sanoo.

Pini ja Neponen 18+2 <3

Tohon kipeeseen selkään. Mulle neuvottiin ristiselkäkipuihin MBT:n fysiologiset kengät ja tuntuu jeesivän kivasti. Vantaan Tammistossa on Outlet (Shoemakers) jossa saa 30-50% halvemmalla (tosin viime vuoden mallit) kun kaupasta. Ne on aika arvokkaita kyl mutta pieni hinta että selkä ei enää vaivaa. Kysypä vaikka mitä se sun alalla oleva kaveri olisi mieltä?

Mulla on vielä vajaa viikko toiseen neuvolakäyntiin ja nyt on rv 15+3. Espoossa tulee rv 20:seen mennessä 2 ultraa ja 2 neuvolaa. 

voi Pini mä sympatiseeraan suo niin! Mulla alkoi selkäkivut viikolla 13 ja siitä pariviikkoa ne yltyi niin että oli sairasloman paikka. Aamulla kun sängystä pääsi ainoastaan kontalleen lattialle ja siitä nelivedolla vessaan niin oli vitsit vähissä.

No lohdutuksen sana, kivut laantui muutamassa päivässä kun ei tehnyt muuta kuin käveli, käveli, käveli ja lepäs säännöllisin väliajoin. En nyt tarkoita että meillä olisi sama vaiva, mutta toivottavasti sinullakin pahimmat vaivat laantuu nopeasti!

Nyt oon hakenut tukivyön lainaan ja se kyllä auttaa kun sitä pitää joka päivä, itse oon pitänyt työpäivän ajan ja lenkeillä. Sanottakoon että vieläkään en pysty sovalla retkottamaan telkkarin edessä tai istumaan pitkiä aikoja, mutta sen kun tietää niin osaa välttää. Opin myös tosi nopeasti etsimään lantiolle hyvän asennon, (mulla kun helposti se lantio jää eteenpäin ja selkään tulee notko) ja olen nyt yrittänyt kävellessä keskittyä hyvään ryhtiin. harmillisinta on se kun ei voi nostella tai toohottaa niinkuin normaalisti on tottunut!!

Fysiossa sanoivat että kannattaa tulla neuvontakäynnille jos pelkkä tukivyö ei auta, niin katsovat liikkeitä jotka voisivat auttaa tähän vaivaan. Raskausajan selkäjumppaa olen nyt tehnyt kun pahimmat kivut on lievittynyt.

Toivottavasti olosi paranee!!

Ylihuomenna vihdoin sydänäänille, on sitä taas odotettukkin. Ja kolme viikkoa rakenneultraan, äh kun olis jo malttamaton näkemään pyörykän! Eilen oltiin ensimäisessä perhevalmennuksessa (pikkukaupungin etuja ) ja oli ihan kiva tavata muitakin paikkakuntalaisia samassa tilassa [:)] Ja jotenkin mieltälämmittävää kuulla miehen sanovan, että Me ollaan raskaana [:D]

Potkuja odotellaan kovasti, vielä ei kuulu mitään vaikka joka ilta pitää kuulostella ihan hiljaa. Kissa puskee hulluna mahaa joka ilta, kai se ymmärtää että jotain on tapahtumassa.

Ihanaa odotusta!

Ihanaa päivää kaikille!

Aattelin tulla tänne hehkuttamaan lapsivesipunktion tuloksia, jotka oli normaalit! Meille tulee poika <3 Nyt ei malttais millään oottaa rakenneultraan pääsyä [:)]

tazu: mahtavaa onneksi olkoon =) miten sait jo tietää kumpi tulee ? ite en malttais millään odottaa että rakenneultrassa selviää 15pvä =))))

Onnea tazu! Varmasti helpottavaa kuulla hyviä uutisia [:)]
Itselläni on tullut tässä pikkuhiljaa vahva olo että poika olisi meillekin tulossa. Ihan vaan mutua siis. Kiinnostavaa saada tietää olenko ihan hakoteillä tuntemukseni kanssa [:)]

heip hannamari, mulla on ultra klo 14.00, joten ei varmaan ihan törmätä siellä. Jännittää ihan mielettömästi se ultra! Olis jo pian. enpä oo miettiny tota haikaranpesä-juttua, pääsekö sinne kaikki halukkaat?

Vitsit, on tää vaan jännää aikaa, kun ei oikein voi tietää mitä odottaa ja mitä tuleman pitää....

Kauheesti vaan väsyttää, muita raskausoireita ei juurikaan ole. Toivottavasti selkäsärystä kärsivät saavat kivut kuriin, kun se on aika ikävää olla, jos koko ajan särkee. Tsemppiä!

ALKUPERÄINEN: hannamari

tazu: mahtavaa onneksi olkoon =) miten sait jo tietää kumpi tulee ? ite en malttais millään odottaa että rakenneultrassa selviää 15pvä =))))

Sukupuoli selvisi siitä lapsivesinäytteestä. Meiltä kysyttiin halutaanko tietää ja se oli sitten liitetty mukaan tuloksiin :)

Mullakin oli poikaolo etukäteen. Tulin siihen tulokseen, että se on poika, koska pojista on niin paljon harmia [:D] (ainakin mulla tässä raskaudessa).

onnea tazulle!! [:D]

tällä hännän huipulla on viikot vaihtunu 15+0 !! aikahan menee eteenpäin .. [:)] puoli toista viikkoa pitäis odotella seuraavaan neuvolaan, ultraan onki sitte pidempi .. just sanoin tulevalle iskälle, että ku mennään rakenneultraan, niin ei saa sitte näyttää vauvaa 4D:nä .. [:D] en halua vielä nähdä vauvan kasvonpiirteitä. kyllä jtn pitää säästää synnytyssaliin .. jos nyt sukupuolen saa nähdä, niin jtn yllätystä pitää olla .. [:)]

kohtu se kovasti kasvaa, tuntuu ihan selvästi. vielä ei vain oo pullahtanu ulos päin muiden silmille .. [:D]
pinille tsemppiä selkäkipujen kans .. tiedän tunteen, ei vielä kyllä täälä kovin kovana, mutta olemassa kuitenki ..

Hansu80: pääsee yleensä, edellyttää että raskaus on edennyt normaalisti eikä tule h-hetkellä mitään ongelmia. Sitä voi hakea toisen ultran jälkeen, käsitin että soittamalla sinne tai suoraan siellä sitten.

onhan tää tosi jännää ja nyt kun puoliväli häämöttää 1vk päässä niin alkaa olla jo raskaana oleva olo =)
enkä malta odottaa että saa tietää kumpi on tulossa =) pääsee ostelee kaikkea sitten värin mukaan =)

siellä neuvolassakin selvis syy mun armottomaan väsymykseen. hemoglobiini oli 119!!! vaikka syön lihaa ja rautaa. rauta-annos tuplattiin nyt ja ihan eri olo ollut tänään, oon ihan hereillä ekaa kertaa moneen kuukauteen =)

19vk takana 21 edessä jeeeeeeeee

Hei taas kanssamammat!

Sympatiat täältäkin kaikille selkävaivaisille, olen itse vielä säästynyt moisilta. Toivottavasti tukivyöt ja kävelylenkit auttavat!

Tazulle onnittelut hyvistä tutkimustuloksista!

Hannamari: niinpä se puoliväli todellakin häämöttää! [:)] Aika uskomaton tunne, eihän siitä testin tekemisestä ole kuin hetki. Johan tässä täytyy kohta alkaa miettiä niitä KELAn papereitakin.

Omia juttuja: säikähdin eilen pikkuisen, kun yhtäkkiä vessassa käydessä huomasin verivuotoa. Siis ihan oikeaa punaista verta, ei mitään ruskeaa vuotoa. Äkkiä soittamaan neuvolaan, mutta eihän siellä tietenkään vastattu, kun puhelinaika oli jo mennyt. Kävin uudestaan vessassa pari minuutin päästä, ja vuoto oli loppunut. Sitähän sanotaan, että jos on paljon vuotoa, niin lääkäriin heti, ja jos on tipottelua, niin seuraavana päivänä. Koska oli niin pieni vuoto, niin en osannut ihan kunnolla pelästyä, kun ei ollut mitään kipujakaan, pientä nipistelyä vain, mutta kyllä hiukan huolestyin tietysti. Menin sitten aamulla ilman varausta pikaisesti neuvolaan ja juttelin terkkarin kanssa, rauhoitteli, että jos oli pientä vuotoa, niin ei se välttämättä tarkoita mitään, ja kuunneltiin sydänäänet, jotka kyllä löytyi hienosti (vaikka tuntuikin ikuisuudelta, ennen kuin löytyi!). Ens viikolla on joka tapauksessa (kolmas) neuvola ja seuraavalla viikolla heti maanantaina toinen ultra, joten koitan nyt vaan pysyä rauhallisena ja seurata tilannetta siihen asti ilman paniikkia. Mutta sen verran pelästyin, että aion nyt kaivaa "hätänumerot" eli terkkarin ja äippäpolin numerot esiin, että jos tulee joku tilanne, niin löytyy heti.

Mutta muuten siis vointi hyvä, hampaita harjatessa tulee yökköreaktioita, ei selkävaivoja, ja maha on iso [:D], eli ihan positiivisella mielellä ollaan!

Menin sitten ja sairastuin flunssaan.. Aika hirvee olo ollut eilisestä asti. [&:] Tän päivän oon nyt ollu saikulla ja onneks huomennakin vapaata, niin saa rauhassa levätä tän pois. Hieman aluksi panikoin, että enhän mää voi nyt tulla kipeeks, kun oon raskaana. Kauheasti vaan pelkään jonkun perus flunssankin vaikutusta vauvaan, vaikka eipä kai siitä mitään pitäisi vauvalle tulla..? Huomenna on onneksi kolmas neuvolakäynti, niin pääsee kyselemään taas tyhmiä. [:D]

Sain tänään kudottua valmiiksi vauvan ensimmäiset villasukat. [:)] Ajattelin myös, että voisin jonkun villatakin vauvalle kutoa, jos löytyy suht helppo ohje.

Riinaa: itse olin viikon kuumeessa ja akuutissa ylähengitystie infektiossa ja vauva voi edelleen loistavasti. Ei sen pitäisi mitenkään vaikuttaa jos vaan muistat levätä hyvin ja juoda paljon :)
Voimia ja pikaista paranemista!!!

Sus: tarrasukkia sinne! Toivottavasti ei oo mitään kummempaa ja varmastikkaan ei ole mutta on se hyvä tarkkailla tilannetta :)

Voimia kaikille :)

Moikka kaikille!

Kirjoitanpa nyt pitkästä aikaa. Oon ollu ihan tosi poikki ja maassa etten ole jaksanut kirjoittaa tänne mitään. Lukenut kyllä olen välillä teidän kirjoituksia ja suuri KIITOS kaikille kannustavista sanoista! Paljon on tapahtunut kaikille siitä kun viimeksi kirjoitin, joten en lähde kommentoimaan kun juttua tulisi aivan liikaa. Mukavia uutisia on ollut ja muutamia uusiakin maalismasuja on liittynyt joukkoomme, tervetuloa! [:)]

Nyt on alkanut oma olo muuttumaan pikkusen positiivisemmaksi vaikka edelleen väsyttää koko ajan eikä ruoka maistu välillä ollenkaan. Mutta jospa olo kuitenkin alkais muuttua paremmaksi pikkuhiljaa. Maha on kasvanut todella paljon vaikka painoa ei ole tullut ollenkaan. Tässä raskaudessa taitaa tulla vielä isompi maha kuin ekassa. Hui! [:)]

No koitan nyt ryhdistäytyä ja kirjoitella tänne taas useammin. Ja tarrasukkia sinulle Sus! Toivottavasti kaikki on kunnossa!

Hyviä vointeja kaikille!

Hei taas kaikille. [:)] (miten musta tuntuu, että kirjoitan tänne koko ajan??)

hamasu: Kiitos symppistelystä! Tää on kyllä tyhmää, kun ei voi tehdä asioita samalla vauhdilla kuin ennen, turhauttavaa. Te ootte päässeet perhevalmennukseen jo, wau! Oli varmasti tosi kiva kokemus.

tazu: Hienoa, että lapsivesinäytteen tulos oli normaali -on mahtavaa kuulla, että lapsi on terve. Ja tietysti HURRRRRJAT onnittelut pojasta!!! Eikös lapsivesinäytteen tulos ole ainakin sukupuolen osalta 100% varma vielä kaiken lisäksi. [:)] Sitten vaan vaaleansinisille vauvatavarakaupoille [;)]

hannamari: Puolivälipuolivälipuoliväli, jeij!!! [:D]

Sus: Voi hitsi, ei nyt tarvitsis mitään ylimääräisiä vuotoja tulla, kamala stressi vaan tulee sellaisista vaikka kaikki varmasti onkin vauvalla ihan hyvin. Mut hyvä, että jaksat kuitenkin olla positiivisella mielellä ja kiva, että pääsit neuvolaankin sydänmenjumpsutusta kuuntelemaan -siitä aina tietää että kaikki on hyvin [:)]

Riinaa: Kyllä raskaana ollessa voi sairastaa flunssaa melko huoletta, panadol hottia join itse flunssaisena vähän aikaa sitten. Siinä vaiheessa kannattaa tietty ottaa yhteys neuvolaan, jos on korkea kuume tai jos flunssa kovin pitkittyy. Toipumisia!

Picsu: Kiva lukea sunkin kuulumisia [:)] ..Ikävää toi kova väsymys, toivottavasti ei jatkuis kauaa.

Omaa napaa, eli eilinen lääkärireissu: Kävin siis lääkärissä, joka oli ihan tumpelo nuori tyttö [>:] (siis tästä lääkäristä riittäis sivullinen juttua, mut en halua teitä pitkästyttää), ei saanut sydänääniä kuulumaan ja pisti mut sitten loppujen lopuksi ultraan kun halusi varmistua että kaikki on hyvin.
Seuraavana päivänä menin naistentautienpolille lääkäriin ja ultraan. Kätilö teki sisätutkimuksen, ei kuitenkaan tuntenut kohtua sormilla ja totes sitten että onpas mulla kohtu todella takana, tästä johtuen mun maha näkyy siis kunnolla vasta nyt. Neposella on masussa kaikki tosi hyvin, mitat vastas suurinpiirtein viikkoja, kohdunsuu ja kohdunkaula siistit ja lapsivettä normaali määrä. Ultrassa kävi myös ilmi, että istukka on ihan kohdunsuun reunalla, josta on voineet supistukset aiheutua. Tän istukkahomman takia joudun ehkä jossain vaiheessa johonkin ylimääräiseen kontrolliin, kun jos istukka ei ole noussut tarpeeksi pois kohdunsuulta, niin en voi alateitse synnyttää. [:(]
Istukka on myös ihan takaseinässä, joten siksi liikkeitä tuntuu niin paljon. Lisäksi kohtu painaa selän puolella jotain hermoa, josta selkäkipu ja johon ei auta muu kuin _ehkä_ aika, kun kohtu kasvaa ja siirtyy.

!!! Niin joo, lääkäri meinas paljastaa sukupuolen, aloitti gyneopiskelijalle lauseen näin; "Tää t... *kröhöm* onkin erittäin liikkuvainen sikiö" !!! Ton t.. kohdalla se vilkas nopeesti mun suuntaan (mulla oli katse niin tiukasti ultran kuvaruudussa, etten "muka" huomannut mitään [:D]).. En kuitenkaan halunnut/kehdannut kysyä asiasta mitään, koska en ollut ultraan todellakaan sen takia mennyt, eikä mies ollut paikalla kuulemassa. Rakenneultrassa sitten mun tuurilla sanotaan, että "joo, ihan varmasti poika tulee" ja sitten oon ihan hukassa, että kumpaa oikeen odottais [:D]

Olipas tosi lyhyesti taas omaa napaa.. [8|]
koittakaa kestää mua kuitenkin [:D]

Pini ja (vaaleanpunainen??)Neponen 18+4

Heipä hei!

Eilen kävin sokerirasituksessa ja kestin sen kuin mies [:D] Okei meinas sen jälkeen töissä heikottaa mutta kuitenkin; selvisin.
Tulokset on tänään valmiit mutta kuulen ne sitten ensimmäinen päivä, kun mulla on neuvola. Tai kyllähän he soittaa jos niissä nyt jotain ihan akuuttia on [:-]

Puolitoista viikkoa ultraan, iik! mä en jaksa oottaa... Tuntuu että se on seuraava "suuri" etappi ja sen jälkeen vaan odotetaan että vauva syntyy [:)], niin ja mullehan ilmeisesti tehdään sokerirasitus uudestaan loppuraskaudessa että sitäkin saa vielä odotella [:'(]

Sus: toivottavasti vuoto ei ollut mitään vakavempaa! jaksamista! [:)]

tazu: Onnea poikauutisesta! [:D] toivoisin itsekin poikaa..saa nyt nähdä. [;)]

tällaista tällä kertaa..

Ai niin! Vielä yksi kysymys!
Pääkaupunki seudulla eläjät, mistä olette ostaneet masutuubit?? Vai tilaavatko kaikki nykyään netistä??

Kiitos![:D]

Voi ärsytys! Mulle annettiin aiemmin neuvolasta ymmärtää, että toinen neuvolakäynti sijoittuu rakenneultran jälkeen, mutta eilen selvisikin, että täällä on tapana käydä myös viikolla 16 neuvolassa. Terkkari sanoi mulle aikaisemmin, että voi myös ennen toista ultraa tulla jos kokee tarvetta, mutta jäi vähän sellainen kuva, että eivät mielellään muuta kuin puhelimessa opasta (oon joutunut soittelemaan neuvolaan vähintään kerran viikkoon). Itselläni alkaa 18. viikko huomenna ja sain nyt sitten neuvola-ajan ensi tiistaille. Kovasti harkitsin jo kotidopplerin tilaamista, mutta koska neuvolassa kuunnellaan sydänäänet ja ultraan on alle kuukausi aikaa niin taidanpa jättää tilaamatta.

Takaisin