Lokakuun löpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tata87
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heips!

Täällä rv 35+5 menossa. Kyllä sitä jo odottaa kovasti että pääsis synnyttään. Ei malttais millään enään odottaa että saa käärön syliin.

Suht hyvin menny tämä raskaus. Pari viikkoa sitten loppui työt. Ihmeen hyvin jaksoin olla töissä vaikka kyllä se jalkoihin kovasti ottikin. Nyt meinaa aika vähän käydä pitkäks kun ei oikein jaksa tekemistäkään koko aikaa olla keksimässä. Eilen aloin kutomaan tuubihuivia itselleni.

Mulle tuli sellanen veemäinen oireilu vasempaan käteen. Se on muutama vuosi sitten leikattu, rannekanavan oireyhtymän takia eikä sen jälkeen ole vaivannut ennen kuin tuossa kuukausi sitten alkoi öisin puutumaan ja särkemään niin pirusti etten saanut nukuttua lainkaan. Kävinkin sitten vyöhyketerapiassa pari kertaa ja sinne häipy kivut. Uskomatonta! Vielä vähän puutuilee mutta säryt kun on poissa niin saan kuitenkin hyvin nukuttua. Muuten kyllä heräilen pari kertaa yössä mut onneks nukahdan helposti uudelleen.

Kuulinkin sitten siellä vyöhyketerapiassa että tekee myös käynnistys hoitoja. Varasinpa sellaseenkin ajan ;) Ei välttämättä kirjaimellisesti tarkoita juuri käynnistystä mutta pehmittää synnytyskanavia ja nopeuttaa synnytyksen kulkua ja ei pitäisi sitten olla niin kivuliastakaan. Ajattelin muuten että en käyttäisi lainkaan mitään kivunlievityksiä synnytyksessä. En ainakaan epiduraalia. Onko kukaan muu miettinyt tällaista vaihtoehtoa? Lukenut paljon että voi olla enemmän haittaakin jos kovin ottaa noita kivunlievityksiä kun synnytys ei silloin tapahdu luonnollisesti. Entäs onko kukaan kuullut tens-laitteesta? MInä meinasin sitä kokeilla myös. Niitä voi vuokrata ja pistin sellaisen varaukseenkin. Jännittää ja ootan oikein innolla että pääsee synnyttään ja näkee sit oliko näistä mun suunnitelmista mitään apua :)

En tiiä oonko vähän hassu mutta laskin kolme eri laskettua aikaa. Minä tiedän hedelmöitys päivän niin sen mukaan la ois 9.11. Ultran perusteella 17.11. ja kuukautisten mukaan 22.11. Saas nähä mikä noista pitää lähiten paikkaansa. Se käynnistyshoito mulla on 5. päivä niin oispa muuten aika uskomatonta jos sattuis että vauva syntyiskin lähellä tuota 9. päivää ;) Ja isänpäiväkin ois 10. päivä. Voi että..... :D

Vauvan kamppeet on jo kaikki hommattu. Ei puutu muuta kuin kuumemittari ja tuttipullo. Uskosin että imetän kun edellisetkin muksut olen imettänyt niin vesipulloksi vain tarvitsen tuttipulloa. Sängynkin jo tuossa vauvalle petasin valmiiksi vaikkei vielä sillä niin kiire olisi ollutkaan mutta kun en malttanut olla laittamatta. Voi että siitä tulikin söpö peti :) Mulla on ensi sänkynä semmonen rottinkinen pyörillä kulkeva. Sain sen työkaverilta :) Sitä voi sitten kärrätä huoneesta toiseen niin saa vauva olla aina siellä missä mekin ollaan ja oppii nukkumaan vaikka vähän ääniä onkin ympärillä.

Ihanaa, ei meillä enään kauaa mene niin saadaan kääröt syliimme <3

...Loppuikin eilen ne supparit. Harmillista. Olin jo ihan varma että saan pian pörriäisen syliin =) Jospa se kuitenkin oli lähtölaukaus että ei enää kauaa menisi. Onhan se kyllä niin että nyt takuuvarmasti pieni syntyy 5 viikon sisällä tavalla tai toisella... Se ei kyl ole kauaa mutta odottavan aika on pitkä :)

Yritän kans mennä lääkkeettömällä kivunlievityksellä, jos vain olotila sen sallii ^^ Saa nähdä miten käy. Innolla odotan synnytystä :D Ei ole mitään pelkoja tullut vaan suhtaudun enemmän uteliaasti koitokseen (vaaleanpunaiset lasit silmillä ilmeisesti vielä). Tekee se varmasti kipeää, mutta entäpä sit. Kivulla on tarkoituksensa joten sen kyllä kestää ;)

Mä en ole uskaltanut "suunnitella" synnytystä vielä mitenkään, kun yhtään ei tiedä mitä se tällä kertaa tulee olemaan. Menen siis fiiliksen mukaan! :) Esikoisen kohdalla olin todella kiitollinen epiduraalista, joka auttoi hieman lepäämään, synnytys kun kesti 23 tuntia (lääkkeettömästi mentiin 18 tuntia). Toisen kohdalla (synnytyksen kesto 5,5 tuntia) olin ensin amme+ilokaasu -yhdistelmällä siihen asti, että olin 8cm auki. Sen jälkeen alkoi ponnistuttamaan niin tajuttomasti, että halusin kokeilla spinaalia. Spinaali olikin mulle hyvä ratkaisu; tunsin edelleen supistukset ja myös ponnistuksen tarpeen, mutta pystyin olemaan ponnistamatta sen viimeisen tunnin, joka kului, että olin 10cm auki.

Nyt siis tarkoitus mennä synnyttämään avoimin mielin ja katsoa taas tilanteen mukaan, miten nopeasti homma etenee ja miten kipujen tai ponnistustunteiden kanssa pärjäilee :)

Hohoo, äitiysloman ensimmäinen päivä käynnissä. Tälläkin kertaa hieman harmittaa että "joutui" jäämään töistä pois, olisin voinnin ja jaksamisen osalta aivan hyvin voinut jatkaa vielä. Ja jos käy kuten edellisellä kerralla, niin synnytykseen on vielä 7 viikkoa. Tuntuu todella pitkältä ajalta olla tekemättä mitään järkevää. Toivottavasti tämä yksilö tulisi edes hieman aikaisemmin, tosin tiedän että parempi mitä pidempään pysyy sisäpuolella, joten ennen aikojaan ei tarvitse postua. Olisi itsekästä toivoa nopeampaa häätöä;) Viikkoja tänään 34+6.

Fiilis on muuten mitä loistavin, ehkä vielä pystyn kunnolla nauttimaan näistä "rauhaviikoista" ennen synnytystä. Ja onhan aikaa tehdä vaikka mitä. Jospa kävisi Tallinnassa päiväristeilyllä, voisi olla hauskaa. Ja jumpissa. Ja kaupoissa. Ja siivotakin pitäisi;) Ja ehkä olisi kohta paikallaan vähän suunnitella vauvajuttujakin, kaikki vaatteet esikoisen jäljiltä vaatekomerossa. Vaippoja, tutteja ja muita juttujakin voisi varmaan jo hankkia....

Mä en ole suunnitellu kivunlievitystä suuntaa tai toiseen, otan jos silt tuntuu ja jos kerkeän :-). Esikoinen syntyi 4,5h ja synnytys alkoi ilman kipeit supistuksii vesien menolla.2h supistusksii ja ponnistusvaihdetta ni ei ehtiny epiduraali vaikuttaa edes... ku kätilöt ei ollu oikee tilanteen tasalla että ensisynnytys etenee niin nopsaan. nyt jännittää kuin piaan tää pikkunen tulee maailmaan.

Mulla on huono kokemus epiduraalista, joten sitä en nyt haluaisi. Mulle ei viimeksi edes tarjottu mitään muuta, enkä tiennyt oikein mitään lääkkeettömistä vaihtoehdoista, joten en osannut niitä kysyä. Mulla oli suhteellisen nopea ensisynnytys, 5h 20 min. Toivottavasti tämäkään ei ole pidempi :)

Mä olen ollut nyt viikon sairaslomalla ja ensi viikko on talvilomaa. Viikko siis vielä äitiysloman alkuun :) Mulla ei käy aika pitkäksi. Tuntuu pikemminkin siltä, ettei kotonakaan ollessa ehdi tehdä kaikkea :D Muuttoa järjestellään koko ajan, 2-vuotias esikoinen vaatii oman aikansa ja sitten on vielä kaikki harrastukset eli lähinnä nuo ompelukset.

Sista81, Mä olen ollu viis (5!) viikkoa lomalla, eikä siltä tunnu. Kaikki viikot täynnä ohjelmaa. :D Tosin, olen sellanen ihminen, etten montaa päivää viihdy kotona. Sen takia sovin aina viikot täyteen ohjelmaa. :) Ja täälläkin tuo vajaa 3-vuotias pitää liikkeessä. :)

Tässä tämä aloittelijamami taas kyselee tyhmiä....

Oletteko te pesseet siitä äitiyspakkauksesta myös sen makuupussin?

Ja jäin ihmettelemään sitä yhtä siinä paketissa tullutta osaa enkä ole vieläkään keksinyt mihin sitä käytetään. Eli se vaalea (ei ihan voi valkoiseksi sanoa) läpyskä joka on oisko n. 30 cm x 15 cm, jossa tuntuu olevan muutama kangaskerros ja lapussa lukee ImseVimse. Mikä ihme se on ja mihin tarkoitukseen? Keksiiköhän joku mitä tarkoitan :D Vain minä varmaan olen näin tyhmä etten ymmärrä sen käyttötarkoitusta mutta kysytään silti. Kauan olen sitä pähkäillyt itsekseni... :)

Jotenkin tuntuu liian pieneltä sänkyyn imualuseksi (kapea) ainakin mun mielestä. Oiskohan tosiaan jokin kestovaippoihin liittyvä systeemi... Täytynee hieman tutkia miten niitä kestoja käytetään jne niin ehkä se selviää mulle. Muutenkin kun olin kiinnostunut ainakin kokeilemaan semmotteiden käyttöä :)

Mä en ole pessy sitä makuupussia ainakaa, kun eihän se varsineisesti tuu ihoa vasten ja mä meinaan laittaa harson sinne ns pään alle tyynyks ku esikoiselt oppi että suojaa sit pukluiltaki vähän, ei tartte koko ajan olla pesemäs.
mä luulen kans että se on kestovaipan imujuttu.

..... olisi niin ihana saada jo pieni syliin =) Miten nämä viimeiset viikot osaakin mennä niin hitaasti x)

Imse Vimse -läpyskä on imu sinne valkoisen kestovaipan sisään. Siinä vaipassa on takana aukko ja koko vaipan matkalla "tasku", johon sen imun saa taiteltuna tungettua sisään. Kannattaa pestä ne kestot muutamaan otteeseen, jotta niiden imukyky paranee.

Makuupussia en ole pessyt, säilyy lämpöarvo paremmin ja kun se ei tosiaan tule ihoa vasten. Olen kyllä tuulettanut sen ulkona näillä pikkupakkasilla, niin siitä häviää turhat uutuudentuoksut.

Lapsivesi on usein vaaleenpunertavaa. Jos epäilee, että on lapsivettä, niin kannattaa tehdä alapesu ja kuivaus ja laittaa vaikka sit pala talouspaperia tai pikkuhousunsuoja alkkareihin ja seurata, tihuutteleeko siihen jotain koko ajan. Pystyvät sairaalassa tarvittaessa testaamaan, onko se lapsivettä, jos tuntuu, ettei tihuuttelu lopu. Tähän aikaan raskaudesta kyl kaikenmaailman vuodot lisääntyy, joten saattaa olla että kyseessä on ihan valkovuotoa.

Voihan räkätauti! Ei jaksa tehdä mitään. Kaikki voimat on pois. Jospa ei kuume nousis.

Meillä esikoinen ollu kaks päivää kuumeessa. Ei mitään muita oireita. Tänään sitten alkoi oksentamaan. Kuumetta ei enään ole. Ei oo kiva katsoa, kun alle 3v oksentaa... :( Toivottavasti ei nyt itelle tartu.

Nyt kerätty akkuja pikkusiskon kanssa oikein urakalla. Eilinen oli kunnon tankkauspäivä (tosin aika herkkupainotteinen päivä oli mutta se nyt anteeksi annettakoon). Nyt sitten ei muuta kuin odottelemaan milloin lapsukainen ilmoittaa tulevansa. Enää vain 17 pv laskettuun aikaan =) Paras pitää sormet ristissä että ei mene sen yli kun olen jo niin malttamaton xD

Kiitoksia oikein hyödyllisistä infoista taas :)

.... Itselläkin tuntuu olevan sellainen ongelma että kun pieni painaa nyt virtsarakkoa oikein urakalla että pidättäminen on tooooooosi vaikeaa välillä vaikka olen treenannut lantiopohjalihaksia (jo ennen raskaaksi tuloakin). Jospa ne vaivat katoaa synnytyksen jälkeen piakkoin.

Täällä iski tänään malttamattomuus. Voi kun tämä jo syntyisi! Perjantai olisi minusta tosi hyvä päivä syntyä ja jos vielä saa toivoa tarkemmin, niin aamupäivällä! :D Kerkeää sitten illalla pari vierasta käydä ja kun syntyy viikonloppua vasten, niin miehen ei tarvi olla pois töistä. Siis, kun ei arkena saada esikoista mihinkään hoitoon, niin miehen on jäätävä töistä pois siksi aikaa ku olen sairaalassa.

Eilen iski taas tajuttomat kivut reisiin. Tuntui suunnilleen siltä kai kuin puukolla olisi vedetty lihaksia poikki. Sitä tuskaa kesti muutaman tunnin :/ Samaten nivuset on kipiänä yhä. Kävely ei ole herkkua nyt. Jospa tässä ei enää montaa päivää olisi vain tätä kipuilua ilman "tulosta" xD Oli tarkoitus tänään vielä käydä itsekseen kirppis shoppailulla verikokeiden jälkeen mutta taidankin jättää väliin....

... pikkuinen riehaantui eilen ihan kunnolla kun mies tuli kotiin työmatkalta. Hän oli ihan selvästi tietoinen että isä oli puuttunut kotoa. Oli tosi suloista kun pörriäinen kuuli tämän äänen niin alkoi pukkia ja peppuroida ja työnsi ihoa koholle niin että sai siliteltyä häntä sitten kunnolla =)

Sitten ihan muuhun aiheeseen. Vitsi kun olen tosi tykästynyt siihen Ylläs ohjelmaan :) Katsottiin miehen kanssa sen viime kausikin. Saisi olla enemmän sellaisia ohjelmia ^^ Voisin tän loppuraskauden katsoa vain niitä jaksoja viltin alla löhöten jos ois mahdollista :D

Takaisin