Lokakuun löpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Karvojen poisto?... aha[&o]. Se tehdään vissiin siks jos tarvii ommella jotain tikkejä. Sekin vielä!! Siis kaikkea ne kätilöt joutuuki tekemään! [8|]

Suolihuuhteluita oon muuten tehny iteki monesti kotona kun olen joskus ollut viikon paastolla (estää heikotuksen tunnetta ja kuona-aineiden imeytymistä takas suolesta vereen paaston aikana). Suolihuuhtelupussilla omassa veskissä se on itse asiassa ihan "mukava" toimenpide minun mielestä kun sen saa tehä rauhassa.[:D] Ei nyt silti mikään lempitoimenpide kuitenkaan[&o] Ajattelin että jos synnytyksen alkaessa kotona on aikaa ja tarvetta sille, niin voisin tehä sen itte.

Kakka-asiasta: Joissain sairaaloissa annetaan kuulemma peräruiske ennen synnytystä, mutta ainakin Jorvissa se täytyy itse pyytää. Edellisessä synnytyksessä kätilö sanoi asiaa kysyessäni, että se voidaan antaa, mutta ei ole pakko. No mulle ei sitä silloin tehty, eikä mun suoli kyllä ennen synnytystäkään itse tyhjentynyt. Synnytyksessä huomasin pari kertaa, kun kätilö pyyhki huomaamattomasti peräaukon suulta ulostetta. Ei hajuhaittoja (mies ei huomannut koko asiaa [:D] ) eikä mitään kommenttia kätilöltä asiasta. Edes synnytyskertomuksessa ei asiasta ollut mitään mainintaa.

Kuten Nukkakin sanoi, niin kyllä kaikille hoitsuille ja lääkäreille noi eritteet ovat normaalia arkipäivää (ne ovat tulleet kovin tutuiksi jo harjoitteluajoilta lähtien) eli se ei todellakaan ole mitään "ihmeellistä", eikä siitä kannata asiakkaana (/potilaana) ollessaan kantaa huolta.

Rodukka: Siis joo tuntuu semmonen paineen tuntu oikean puolen kylkiluiden alle jos oot istunut pitemmän ajan samassa asennossa esim. töissä. Ku mulla on toi sf-mitta 27 cm, melkein yli käyrien mennään näillä lukemilla. Että johtunee siitä.

Mä niin repesin näille kakka jutuille [:D]
Ei oo kyllä mieleen tullut asiat eikä kukaan oo sanonut tämmöisistä mitään vaikka moni kaveri ja tuttu synnyttänyt. Vissiin yksi asioista josta vaietaan, enkä ihmettele [:D]

Lääkärit ja hoitsut on itse valinneet ammattinsa joten se on niille arkipäivää. Vähän sama ku itse teen karvanpoistoa töissä sokeroinnilla esim. brassit, niin moni ihmettelee että miten sä pystyt ku toinen makaa jalat levällään jne. Niin oon tuumannut että ammatinvalinta kysymys. Että ei musta esim. lääkäriksi olisi. [:)]

Nii se peräruiske on aika yleinen itse sain sen ekassa synnytyksessä vauhdittaa myös supistuksia.Toisessa synnytyksessä luonto hoiti asian olin kuralla pari päivää ennen synnytystä mutta kolmas synnytys meni nii nopsaan 1h että kakkasin pöydälle [:'(] nolooo mutta minkäs teet kun ponnistat ja molemmat reijät tyhjenee [&:]
ja karvotusta ajoivat vain ekan aikana kun leikkasivat sen epparin mitä ei olisi tarvinnut ehkä tehdä mahtui ihan hyvin oli vain viikonpirun kipee! ilman sitä ja repeytymiä paranee heti jo 2päivän päästä synnytyksestä tai mää ainakin [8D] veto tietty pois mutta liikkuminen onnistuu jne..

Väsymyksen syy selvis hemoglubiini tippui alle 100 ja verenpaineet matalalla..rautaa,monivitamiini,kalkkia ja c-vitamiinia naamaan ni pärjää toisin maha on eri mieltä.
viikon päästä ultraan sen sydämen takia katsotaan onko reikä suurentunut vaiko pienentynyt.

Toinen huolenaihe on kohdun kasvu kasvaa kuulemma huonosta no joo käyrän alaviivan alhaalla (rv26+5 mitta 19cm)...tyhmää muut raskaudet on menny mallikelpoisesti..meni yö unet mitä jos on isompiakin ongelmia tiedossa..nooh turha miettiä laittoivat erityspäivärahalle ja lepoon jatkuvien supistusten ja noiden äsken mainittujen ongelmien vuoksi ja sitte rankan työn ja myrkyllisetn liuosten takia. en olis saanu etenkään rv6-10 käyttää niitä! nyt omatunto soimaa mitä jos ite aiheutin nämä? en kyllä tienny.. toivotaan parasta!

Hei! Ajattelin nyt liittyä keskusteluun kun olen hieman taka-alalla lueskellut mielenkiintoisia keskusteluja joista olen saanut paljon apua mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Ujouttani en ole mitään kirjoitellut pahemmin... Senkin takia on ollut kiva lueskella näitä kun minulla ei ole ystäviäkään jotka odottaisivat ja pystyisivät jakamaan näitä raskaus oloja(?). Ajattelin nyt vain kiittää teitä, ja yritän nyt itsekin jotain kirjoitella tänne [:)]

Maarit86: Tervetuloa mukaan [:)]

Joku muukin oli uusi?

Rohkeasti vaan kirjoittelemaan, hiljaistahan täällä välillä on niin hyvinkin lisää mahtuu mukaan. Parastahan on saada jakaa omia kokemuksiaan muiden samassa vaiheessa olevien kanssa. [:)]

itse noita kakka juttuja hoitelen joka päivä töissä mutta vaikka asenne on että eipä haittaa muiden ulosteita siivoilla niin kyllä hävettäs jos ite sitten niinkin ihanassa tapahtumassa kun synytyksessä kakkaisin "pöydälle" ja mies vielä vieressä... voi huh huh... niin että ennen synnytystä karvojen poisto ja suolen tyhjennys :)

joku mietti näitä suolen tyhjennys menetelmiä niin toilax lisää suoliliikkeitä ikäänkuin työntää ulostetta pois suolesta ja microlax pehmittää ulostetta... microlax on vähän lempeämpi menetelmä... esiperäruiskeen käytöstä ei ole kokemusta henkilökohtaisesti, mutta sekin lienee tehokas tapa..

Rodukka: hyvä kun mainitsit tuon sakariinin E-koodin. NImittäin me justiin ostettiin perunasalaattia, ja kun mies tsekkasi asian niin kaikissa muissa salaateissa oli E954 listattu, paitsi Forssan (peruna)salaatissa. Siis myös Atria, saarioinen,... sisältää sakariinia. No ostettiin sit sitä Forssan salaattia. Vaikka, tosin täytyy huomauttaa että eihän noita salaatteja tule varmasti niin paljon syötyä että oikeesti sais liikaa sakariinia. Paitsi ehkä, jos niihin tulee just himo, kuten sulla rodukka oli käynyt [;)]

Täällä puuhailtu pihalla päivä ja nyt on uupumus maximus. Vähän murua rinnan alle ja loppupäivän voiskin hyvällä syyllä makoilla ja lepäillä.

Alkaa muuten olla jo jotain liitoskipuja nivusissa. Mä luulin että ne tuntuis enemmän "luissa" mutta enemmän tuntuu että pehmeät kudokset siellä jotenkin venähtää ja tekee kävelystä välillä hankalaa. Ja pahempaa on luvassa varmaan vielä.

Minä lajittelen miljoonittain pieniä vaatteita täällä [:D]. Sain eilen monta pussillista tyttövaatteita ja lisää neutraaleita ja nyt armoton lajittelu käynnissä. Koottain, väreittäin (tyttö-poika-neutraali).... Pääosin jätän saataville tietty neutraalit ja tyttömäiset mutta pitää lajitella noi siskolta tulleet poikamaisetkin jos se sukupuoli sitten ei olekaan se povattu.

Mutta eipä tartte vauvalle vaatteita ostaa ihan heti.

Ei tosiaan kannata miettiä noita kakka-juttuja liikaa, tai ainakaan ottaa mitään erityistä ressiä niistä.
Itse tiedän ainakin sen ensimmäisestä synnytyksestä että pissaa tuli useampaan kertaakin ja piereskelin [:D]
Kätilö ei näihin reagoinut mitenkään, vaikka itseä varsinkin piereskely nauratti. Ovat siis tottuneet kaikkeen.

Töihin palasin kaksi viikkoa sitten. Ihan hyvin olen jaksanut, välillä pistää hieman puuskuttamaan enemmän, mut ei muuten valittamista. Masu on jo hirmuinen, ihan jännittää millainen plussapallo tässä vielä ehtii kasvamaan [:)]

Kelan paperit toimitin töihin pari vkoa sitten, kovasti jo odottelen että päätöksiä tulisi ja saisi sen äippälaatikon [:)]

Hirmuisesti jaksamisia kaikille, tässä vaiheessa varmaan rupeaa jo itse kukin huomaamaan että masu rupeaa olemaan tiellä tilanteessa kuin tilanteessa [;)]

No voi jam.. Ei mua niinkään ne hoitsut siinä häiritse mut haluaisin kyl et mies pystyis vielä joskus katsomaan mua seksuaallisesti haluttavana... En tiiä miten se sit onnistuu ku jos "maailman herttaisimmassa" tapahtumassa mä vaan piereskelen, pissailen, paskon ja kenties oksentelen [:D][:'(] Pitäisköhän ehkä kuitenkin pyytää joku tyttö kaveri mukaan sinne [:D] Toisaalta ei se peräruiskekkaan nyt niin järin ihanalta kuulosta tai muut ulosteen juoksuttajat kun muutenkin tuo elimistö on toiminut aina vähän turhankin tehokkaasti...kaikenlaista sitä joutuukin miettimään! 

Kuule Basura, jos ei sun mies ole ihan poikkeuksellisen estoinen tai neuroottinen ihminen, niin EI sille jää mieleen synnytyksestä ne eritteet. Se tulee olemaan aivan shokissa sun tuskista ja omasta avuttomuudesta, ja helpottunut lopputuloksesta ja mielikuvat tulee olemaan hämäriä.

Kätilöt myös pitää yleensä puolison poissa siitä ihan suorast näkymästä alapäähän siinä vaiheessa kun lapsi tulee läpi.

Basura: sama tuli mulle mieleen että mitenkähän mies suhtautuu näihin likaisimpiin juttuihin, mutta onneksi Kressida osasi sanoa hyvän mieltä rauhoittavan kommentin... tosin mulla varmaan mies ei välitä mun kivuista mitään eikä ole myöskään avuton kun on ambulanssissa töissä ja luulee tietävänsä vaikka miten paljon kivuliaampia ihmisiä ja luulee tietävänsä kaikesta kaiken.... mutta toivottavati nämä on vain minun omia ennakko luuloja ja pelkoja synnytykseen liittyen... ehkä se mies kultakin sitten siinä tilanteessa osaa hoitaa oman osansa synnytyksestä mallikkaasti eli hoitaa, rakastaa ja tukee <3

Kyllä tosiaan alkaa jo tuo synnytys pelottaa ja mietityttää... eka kontaktikin äippä polille on viikon päästä maanantaina... hui. toivottavasti ei tarvitse jäädä sinne eli siis toivottavasti ei mitään sellaista ilmene että pitäisi sinne jäädä... olo ainakin on mitä mainioin, töissäkin hyvin olen jaksanut olla.

Täytyy sanoa että nyt sitä on alkanut huomaamaan oman vajavaisuutensa, koko ajan pitäisi töissä hellittää, mutta ei meinaa pystyä. Todella vaikea hellittää. Vaikea sanoa muille että tee sä nyt tämä kun en mä pysty... 

Minä oon joutunu jättämään työt kokonaan paremmille. Melkosta tappelua on pitäny käydä, että lääkäriin on päässyt, mutta lääkärissä ei oo loman tarpeesta yleensä ollu epäselvää. Seuraavan kerran olen nyt sitten vihdoin viimein pääsemässä sinne työterveyslääkärille kuun lopussa. Jos saisin sen erityisäitiysraha-anomuksenkin vireille.

Hei Ninniw todella toivon että pääset erityisäitiysrahalle. On ollut todella mukava huomata miten muutenkin nää asiat otetaan vakavasti neuvoloissa ja muissa. Mutta mun pitää kyllä nyt puhua pomolle vähän että antais mulle joskus edes parin päivän vapaat, eikä vain tipoittain päivä siellä ja täällä. Alkaa tulee kyllä niin ylitsepääsemätöntä väsymystä että...

yhden päivän vapailla ei oo kyllä mitään merkitystyä. Ne on ihan turhia. Onneks meilläkin vaihtu työvurolistojen tekijä niin ei oo enää ykkösen vapaita tullut. Kannaattaa kyllä pyytää ettei niitä tulisi..

Yhden päivän vapaat ovat kyllä ihan turhia. Eihän siinä ehdi kunnolla edes levätä. Olen myös huomannut että nykyään ei jaksa enää läheskään yhtä hyvin lyhkäisemmillä yöunilla. Toisinaan tulee ihan fyysisesti huono olo kun on nukkunut liian vähän. No nyt kuitenkin olen sairaslomalla ainakin vielä ensi viikon niin saa onneksi levätä. Toisaalta nyt kun ei tee kunnolla mitään niin ei tahdo kunnolla nukuttaa.. Koskaan ei ole hyvä [:)]

juu ei ainakaan mun mies ole karkuun juossu vaikka on nähnny kaikkea mahdollista synnytyksen aikana [:D] kyl halut tallessa on pysyneet vaikka ittestänikin tuntui ettei välttämättä haluais miehen näkevän `heikkoja hetkiä` yhseeä tehty yhessä vastaan otetaan, kyllä se ihana nyytti vie voiton muusta ja tuntuu ettei mies välillä edes muista mitä ja missä tapahtui oli kuulemma niiiin jännitynyt ettei tienny mitä tehä.
Se että sai jakaa synnytyksen (nyt jo neljäs) kumppanin kanssa lähenti meitä edelleen ja niin käy joka kerta on siinä jonkunlaista " suurta taikaa" uusi elämä [:D]

Voi voi. Käytiin tänään katsomassa asumisoikeusasuntoa, joka on kivalla alueella ja oli pohjaltaan meille yllättävän sopiva - ja edullinen! Mutta ollaan jonotusnumeroltamme vasta neljäs kärjestä, joten ei kyllä ole käytännössä mitään toivoa, että tämä asunto saataisiin ja kuulin siellä vähän sen suuntaista juttelua että ainakin yksi meitä edellä olevista ihan varmasti olisi asunnon ottamassakin.

Mutta hyvä puoli käynnissä oli se, että kuultiin siitä pois muuttavalta, millaisella jonotusnumerolla HÄN puolestaan oli saamassa uutta asuntoa, rivitaloa, Helsingistä, ja kuulosti siltä, että kyllä meilläkin on mahdollisuuksia parin, kolmen vuoden päästä jos sinne asti jossain sinnitellään.

Meinataan nyt sinnitellä ensi viikonlopusta eteenpäin kaikki yhdessä asunnossa, eli kumppanini muttaa tähän asuntoon jossa minä olen asunut lapseni kanssa kahdestaan 7 vuotta: 53 neliötä 2 h + kk. Joo kyllähän ME tähän mahduttaisiin, mutta puolen aikaa meillä tulevat asumaan myös kumppanini neljä lasta iältään 5-14. Ja tammikuussa syntyy vauva. Eikä siinä vielä kaikki: asunnossa ei ole käytännössä lainkaan sisäovia vessaa lukuunottamatta: kaikki on samaa joskin vähän sokkeloista tilaa, ja kaikki kuuluu.

No, helpotuksena on, että asunnossa on suuri parvi johon kolme vanhinta lasta mahtuvat asumaan, saavat sieltä ikäänkuin omaa tilaa - tämä parvi ei ole mukana tuossa 53 neliössä. Mutta kyllä saadaan ahtaasti olla ja minua huolettaa miten pian meiltä aikuisilta menee hermot kun ollaan molemmat vähän ääniherkkiä, tosin eri tavoilla: minä en kestä musiikkia tai telkkarin taustahälyä jos yritän tehdä jotain, mutta keskustelu- ja leikkimeteliä kestän ainakin korvatulppien kanssa. Kumppani taas ei kestä kiljumista eikä jalkojen töminää ollenkaan.

Ollaan vaihdettu huonekalujen paikkoja, olen pakannut kirjojani ja heittänyt valtavasti vaatteita, kirjoja ja leluja roskikseen ja iso kasa on menossa kierrätykseen, jotta saadaan tänne tilaa. Silti en tajua mihin kaikkien heidän vaatteensa saadaan mahtumaan, ja kylpyhuoneessa tulee todella ahdasta pyyhkeiden kanssa!

MUTTA olen älyttömän onnellinen, että loppuu kahden kämpän pyöritys. Aina oli tavarat väärässä paikassa, ja vaikeuksia saada omat hommat tehtyä kun puolen aikaa oli 'kylässä' muualla. Ja ennen kaikkea: tästedes me nukutaan joka yö yhdessä!

Takaisin