Lokakuun löpinät

Tulipahan mieleen kysyä, että ootteko te muut huomannut selkeitä muutoksia vauvan liikkeissä nyt kun raskaus alkaa jo olla aika pitkällä?

Täällä kun on potkujen lisäksi mukaan tullut selkeä "myllerrys", jossa vauveli työntää itseään johonkin suuntaan, aika usein meinaa tulla tuosta mahan oikealta puolelta ulos. [:D] Tätä punkemista tapahtuu jatkuvasti, ja välillä se todellakin tuntuu ahdistavalta... Töissä on hankala istua suorassa, pitäisi vaan päästä makuulle. Potkut sentään tuntuu vielä vaan hassulta.
 
Satsuma: Tuo myllerrys on tuttua täälläkin. Selkeitä, napakoita potkuja tulee vähemmän ja enemmän tuo liikkuminen on sellaista mylläystä, kääntyilyä ja puskemista. Ja välillä huomaa selvästi, että nyt siellä heilutellaan käsiä. Eilen en voinut istua ollenkaan hetkeen, kun kaveri tunki itseään niin masun yläreunaan, että alkoi ahdistaa. [:D] Mahan oikea puoli on se suosikkipaikka täälläkin.

Me on alettu iltaisin miehen kanssa aina arvuuttelemaan, että mitenpäin masussa ollaan ja välillä saatu napattua kiinni kantapäästä. En kyllä tiedä mitä vauveli tästä meidän touhusta tykkää, ekan kerran kun koskin kantapäähän, niin hiljeni pitkäksi aikaa, mutta nykyään kyllä jatkaa mylläystään vaikka vähän jalkapohjista kutittelisi. 
 
Satsuma: Juu, potkut on edelleen hauskoja ja 'kutittaa' mutta myllerrys ottaa jo välillä ihan voimille [:D]. Joskus saa tosissaan silitellä että rauhottuu kun tuntuu että läpi se tulee. 
 
Äh ja voih. Nissaksen asunto oli pohjaltaan mainio, just meille sopiva. Ympäristö oli miellyttävää. Hakunilan ostarikin oli iltamyöhällä jotenkin symppis, ei mua pelota siellä riehuneet ja toisilleen uhonneet mamunuoret.

Mutta ei tule onnistumaan sinne muutto: kumppanini matkapahoinvointi oli kauhea jo menomatkalla, ja takaisin tullessa jouduttiin hyppään bussista pois ennen määränpäätä ja jatkamaan metrolla. Ei voi pakottaa ihmistä hoitaan työmatkojansa tuolla lailla, tai hänen tytärtään koulumatkojaan - on ehkä vielä pahoinvoivampi kuin isänsä, jos mahdollista.

Että back to drawing board ja rajataan etsintä ratojen varsiin!
 
No mutta Kressida toi oli myös hyvä uutinen: Se oli selvä tapaus, eikä sellainen ehkäjoskomitenkäänmahdollisesti. Aika hurjaa noin kova matkapahoinvointi!
 
Huomasin juuri erään asian: Raskauden myötä väriaineet eivät tartu! Ei hius- tai ripsienvärjäysvärit. Olen kokeillut nyt kahta hiusväriä n. rv 15 jälkeen kotona. Aiemmin värjäystulos on ollut onnistunut ja nyt en huomaa eroa lähes ollenkaan! Kyse siis ihan kunnon kestoväreistä (vaalentavista). Samoin ripsien värjäykseen tarkoitetut värit - luulin, että olin ostanut jotain heikompaa väriä kuin mitä aiemmin olin onnistuneesti vuosia käyttänyt ja nyt vasta hiusvärien myötä tajusin, että tässä voikin olla joku massuun liittyvä juju, kun ripsienvärjäykseen tarkoitetut tuotteet eivät tartu. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai kuullut vastaavasta?
 
Välillä on hyviä ja huonoja päiviä. Niin tänään ollut kyllä tosi huono päivä... Supistellut nimittäin tosi paljon, ilkeen tuntunen ku maha kovettuu ja rupee kiristämään/paineen tunne. Varsinkin kun ruokakaupassa käytiin, jossa meni tupla aika kun mun piti lyllertää niin hitaasti ku suppareita tuli 10-15min välein. [&:]
Nyt kun on illan istuskellut sohvalla rauhassa niin olot oikein hyvät.
Ihana ku on istuskellut niin masu heiluu puolelta toiselle ku kirppu myllertää massussa <3 Välillä oikein säikähtää ku on niin voimallisia liikkeet [:)]

Pitää ottaa yöksi käyttöön tyyny jalkojen väliin kun tänä aamuna rupes lantioo vihlomaan ihan pirusti, sitten ku laitto peiton myttyyn jalkojen väliin niin helpotti.

Voi vielä olis 5 viikkoa töitä jäljellä sitten alkais mammaloma. Toivottavasti pystyis olemaan loppuun asti eikä joutuis saikulle noitten suppareitten takia. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta [:)]
Ruvennut vähän pelottamaan että kun näin paljon suppailee välillä ja kohdunkaula on jo pehmentynyt että ei taida tammikuulle tuolla masussa malttaa olla.
Mutta kuullut sitten niitäkin tarinoita että jouduttu saikulle suppareitten takia ennen mammaloman alkuu ja sitten onkin mennyt yliaikaseksi.
Mutta sen näkee sitten miten itelle käy.
 
Meilläkin oli illalla oikein vuorovaikutusta naperon kanssa [;)]. Möyri ihan älyttömästi ja vatsanahka muistutti nahkasäkkiä josta yrittää joku tulla ulos. Silittelin sitten yhdestä kohtaa, ja potkut alkoi keskittymään siihen; minä silitin ensin, pidin tauon jonka aikana sain mojovan potkun samaan kohtaan ja nahka venyi ja paukkui [:D]. Jatkoin aika kauan näin, muuten oli ihan rauhassa mutta tuohon silityskohtaan antoi osumia. *hih*

Kauheen vaikee selitää mutta kylläpä te tiedätte kun sama myllerrys on useimmilla menossa :D
 
Hauska lukea noista myllerryksista, taalla niita viela odotellaan. Vauvan liikkeet alkoivat tuntua vasta noin viikko sitten ja tuntuu vain sellaisena kuplintana eli ei mitaan Karate Kid potkuja todellakaan.. Laakari kylla taas vahvisti etta kaikki nayttaa olevan hyvin. Niin hullulta kun se tuntuukin niista joilla moyrinta jo ahdistaa, taalla sita odotellaan oikein kovasti.

Kuinka paljon ennen LA:ta aiditysloma alkaa - jos ei mitaan erityissyyta jaada pois toista? Minulla ei ole aitiyslomaa joten vain lopetan tyonteon ja ajattelin tehda toita marraskuun loppuun, eli alle 2 kuukautta ennen laskettua aikaa, sitten onkin pakko lentaa Suomeen ennen kun lentoyhtiot alkaa 'hylkia' raskauden takia..

Tsemppia kaikille - ajatella, neljan kuukauden paasta me kaikki olemme jo aiteja - jotkut ensimmaista kertaa, toiset vanhoja tekijoita. Eli ahdisti tai valvotti sitten miten vain, ei enaa kovin pitkaa aikaa odotusta jaljella, joillain vain 2,5 (kalenteri) kuukautta!!
 
Omanapa: Äitiysloma alkaa aikaisintaan 50 ja viimeistään 30 päivää ennen laskettua aikaa. Kai ne pyhätkin siihen vaikuttaa kun mulla la 15.1 ja äippäloma alkaa 8.12. 
 
Voiskohan tällä mahakaverilla olla hikka? Vaikea sanoa kun ei tiedä miltä sen pitäis tuntuu. Nimittäin välillä tuolla vasemmalla alhaalla, missä kulmilla beben pää ja selkä ilmeisesti viihtyy, tuntuu sellaista aika säännöllistä pientä nykimistä. Melkein sitä ei ensin huomaakaan, mutta sit kun huomaa niin hoksaa että se tuntuu erilaiselta ja paljon säännöllisemmältä kuin normaalit liikkeet. Voikohan se näillä viikoilla olla hikkaa? voi pikkusta[:)] <3

Tää tyyppi tosiaan viihtyy enemmän tuolla mahan vasemmalla laidalla, niin että potkut tuntuu oikealla puolella useammin.

Tänään käytiin vähän soppailemassa ja samalla ostettiin hoitoalustat vaaville ja mukaan tarttui myös pari tuttipulloa. Pientähän se, mutta koti tuntuu silti olevan askeleen lähempänä vastaanottamaan vauvaa [:)] <3 <3 PInnasänkyjä kateltiin kans, se kun vielä on hankkimatta. Edullisimmat oli kaupassa 79 e. Pitää vielä kysellä tutuilta käytettyjä ja millä hintaa ne sais.

Tuollaki huuto.netissä on niin kamalan paljon tarjontaa kaikista lastentarvikkeista, ettei meinaa jaksaa kahlata läpi, kun etsii vaan sitä kaikist parasta ja edullisinta löytöä!...Mutta pitää vaan koittaa katella, jospa tärppäis.
 
Sadepilvi: Hyvinkin voi olla hikka, meillä kuului jo yli kuukausi sitten neuvolassakin [:D]. Olen oppinut suunnilleen erottamaan hikan, tulee tasaiseen tahtiin ja mulla saattaa koko masu heilahtaa. Pinniksiä kannattaa katella käytettynä, oletko liittynyt FB:n Oulun osto- ja myyntiryhmään? Siellä on usein tarjolla. Patjahan kannattaa ostaa kuulemma joka vauvalle omansa mutta sänkyjä löytyy kyllä, kierrätys kunniaan [:)]. Jos et kuulu ryhmään niin laitan sulle vaikka privana FB;n kautta sen linkin. 
 
Tänään kokeiltiin asentaa turvakaukalo autoon. [:D] Aika näppärästi se sinne saatiin, mutta piti noita vermeitä hetki pyöritellä, että joka hommaan saatiin selvyys. Isofix-jalusta oli ainakin todella helppo asentaa autoon. Tuossa kaukalossa oli vähän enemmän liikkuvia osia. Ja sitten kun saatiin kaukalo jalustaan kiinni, niin piti hyvä tovi pohtia, että kuinka se irrotetaan siitä. [:D] Onneksi Pirjo-Petteri ei ollut vielä kyydissä, sillä olis varmaan hermo menny... Mutta kyllä meidän on pitänyt tuollainen kyytiläinenkin hankkia, että saadaan treenata...
 
 
 
Voi tsiisus, on selkä tohjona. Nyt on kaksi päivää kannettu tavaroita, kun kumppanin ja lapsiensa tavarat siirretään minun kämppään. En vaan malta olla kantamatta vaikka toiset sanoo ettei minun tarvitsisi.... käytännössä tarvitsee kyllä, mieskin ihan selkävikainen...

Selvittelin asiaa netistä ja tulin siihen tulokseen, että vauvalle ei äidin rehkimisestä ja raskaistakaan taakoista ole oikeasti vaaraa (vaikka sellaisia luuloja liikkuu), mutta että äidin nivelten löystymisen takia oma selkä on vaarassa. Ja tiedänhän sen, ja tiedän että minulla juuri tätä nivelvaivaa muutenkin.... Huoh. Toivottavasti tämä tästä vielä paranee. Harmittaa ontua ja vaappua kuin ankka kävellessä!

Koti on täynnä jätesäkkejä ja laatikoita, saa nähdä mihin kaikki tavarat mahtuvat, toinen huoh sille! Mutta sänky on leveämpi kuin koskaan: 200 cm x 200 cm. Ainakin mahtuu selkävaivainenkin etsimään rauhassa hyvää asentoa.
 
Hei!

Minulla on kyllä alkanut pistämään vatsaan kun olen kantanut jotain painavampaa, ja ainakin tunti siinä meni että mitään ei enää tuntunut missään.. Varmaan kyllä vaikuttaa oikeat nostotavat [:-] Selkä on minullakin aika kovilla ja issias tai mikä lie vaivaa melkein päivittäin..
 
Suosittelen teille muillekin seuraavanlaista reseptiä: Ei kipua aiheuttava kuntoilu (esim. fillarointi) ok, mutta mitään käytännön rehkimisiä ei eli antaa muiden tehdä. Siinä vähän säästelee itseään, eikä tule kipuilua selkään jne - Ehtii sitä sitten myöhemmin kipuilla ihan tarpeeksi.
 
Tuli sitten viikonloppuna käyteltyä pesukonetta oikein urakalla: Pistettiin kiertona saadut Emmaljungan vaunut, turvaistuimet ja sitterin käytännössä kokonaan pesurutiinin läpi - kaikki kangasosat pesty koneessa (juu juu, melkis kuin käsinpesu [;)]) ja metalli- ja muoviosat sienen/sieniliinan ja saippuan kanssa. Ihan kuin olis uusia kaikki! Tulipa hyvä mieli. Vielä olisi vuodevaatteisto ja vaatepuoli pestävä, huoh.
 
Enää 50 päivää mammalomaan, jei: sehän on vaan reilu kuukausi :P Mielialat vähän viime viikkoa korkeammalla, koska viikonloppuna sain jonkin verran enemmän nukuttua :)
 
ninniw - ihana: Mekin puhuttiin viikonloppuna että voisi hankkia lainaan jonkun nuken, että saisi sitä turvista testailla :)
 
Sadepilvi: Siellä yhdessä ruotsalaisessa firmassa on ihan peruspinnis 49e - ei mitään ihmeellistä, mutta edullinen. Puinen ja sälepohjainen ja pohjan voi asettaa kahdelle korkeudelle. Sitä ei löytynyt niiden kotisivuilta ainakaan aiemmin, mutta on silti myynnissä.
 
Aurinkoista alkanutta viikkoa kaikille!
 
Sairasloma jatkuu taas seuraavat kaksi viikkoa. Työpaikkalääkäri suositteli että sipistusten takia olisi hyvä tehdä sisätutkimus kahden viikon välein ettei vaan kohdunsuu ole auennut. Kertoi miten hänellä itsellään on ollut 4 keskosta.. No torstaina on neuvola niin pitää kysellä vähän vinkkejä sieltä suunnalta. Mä en voi kohta tehdää enää oikein mitään mitään kun alkaa supistelee niin helposti. Oltiin eilen markkinoilla ja kannoin kahta köykästä kassia samassa kädessä, ei mennyt pitkään kun alkoi supistelee. Pelkkä naamanpesu lavuaarin päälläkin hiukan kumarassa tuntuu aloittavan jo supistelun. Onneksi supistelut eivät kestä kuin muutamia sekuntteja mutta hitsin ilkeitä ne on silti.

Nyt kun olisi aikaa niin olisi hyvä hankkia niitä vauvatarvikkeita.. Muuten olisin jo varmaan hankkinut kaiken mutta kun kaikki normaalista poikkeava toiminta aiheuttaa kamalan huonon olon.. Ei siis pyyhi kauhean kovaa täällä suunnalla. No vaunut saadaan hakea tämän kuun lopussa niin jos silloin pakottaa vaan itsensä hoitamaan tarpeellisten oston niin sekin olisi sitten pois alta. En vaan oikein tahdo keksiä mitään kunnon tekemistä.. Pieniä vaatteita olen kyllä pessyt jo pari koneellista ja saman verran olisi vielä varmaan jäljellä. Vielä kun olisi kunnon inspis niin jakaisi vaatteet koon mukaan ja isommat laittaisi vielä jemmaan. No sitä inspistä odotellessa..
 
Mulla on selkä nyt paljon (no ei paljon mut kuitenkin) parempi. Lopetin stressaamisen ja ilmeisesti samalla hiljensin tahtia kun on paljon helpompi olla. [:)] Kylläpä tuo masu jo varoittaakin jos tulee liikaa tehtyä, kävin äsken kirjastosta hakemassa ison pussillisen kirjoja ja sen pussin kantaminen tuntui olevan liikaa. Nyt koitan vaan nautiskella olostani, tylsää on mutta parempi sekin kun jatkuva kipu.

Koitan nyt vähentää lääkitystä, pikkuhiljaa jättää siis kokonaan pois. Lääkärit ei ole siitä mitään sanoneet mutta sen mitä itse olen netistä opiskellut suositellaan tuon lääkkeen jättämistä viim. 1kk ennen synnytystä. Tänään en olekaan ottanut yhtään, mikä on jo jonkinlainen ennätys [:)] ja silti olen ihan tolpillani. Tästä on hyvä jatkaa.

Loppuja ostoksiakin vois alkaa suunnittelemaan, haluan että on kaikki valmiina jos sattuu että pikkuinen päättää tulla etuajassa. Ei paljoa puuttuisikaan enää [:)]
 
Eipä täälläkään mylleretä juurikaan..alkaa tympimään jo aika kovaa koko aihe. [&o] No saapa nukkua yönsä rauhassa. Täytynee huomenna neukkutädiltä vähän tiedustella että onkohan siellä nyt kaikki ihan kunnossa. Lähinnä mitä oon tuntenu niin sen kun virtsarakon päällä köllöttelee ja lähtee pois. En tosin oo kerenny nyt hirveesti ees kuulostelemaan mut jotenkin oon oottanu et tässä vaiheessa kun on jo kuitenkin melko loppu suoralla niin tuntuis jo liikeet selkeesti ja sais jalkapohjia kutitella mutta paskan marjat. Pari kertaa yöllä taapero on poikittain mahassa ollu et kai se sen verta ees sit liikkuu.. Enpä oo tän aiheen kanssa paininu ku koko prkl raskaus ajan niin on vaan täysin turhautunut ja kyllästynyt oottelemaan enää mitään. Kai mä sen vauvan sit tajuan saavani kun sen pusken ulos. [:(]

Kohtu kuitenkin kasvanut normaalisti ja ultrassa kaikki hyvin. Plaah ja pyh! angstangst taas.. Supisteleekin jo ihan mellevästi välillä..täytynee siitäkin mainita että jos meinaa supistella jo niin kovaa että melkein tekis mieli irvistää niin saisko pari päivää (lasteen huoneen loppuunsaamis [;)]) saikkua.. Nyt lähinnä oon pelotellu itteeni sillä et se on esim jotenkin halvaantunut tai sit mulla on niitä vasta aineita ja se on niin heikkona kun oon vieny sen punasolut.. Et semmosia lähinnä oon miettiny niin oon jotenkin siirtäny koko vauva asian ihan toisaalle. Töissä teen semmosia 10h päiviä ja energiat on ihan loppu mut ei kotonakaan voi vaan olla ku tulee kaiken maailman juttuja päähän. Tänään ostettiin yhdistelmät, pinnasänky ja matkarattaat. Kummitädin kaverilta 60e koko paketti.. ei paha [:)] Tää lähtee töihin ettei rupee taas liikaa ahistamaan aatokset.
 
Onko teillä jatkuvasti kuuma? Mulla siis nykyään töissä jatkuvasti hikoiluttaa, välillä kyllä nolostuttaa kun pitäis palaverissa istua tai vaikka samalla tietokoneella jonkun kans, niin hiki vaan kihoaa ja naama helottaa. Sen täytyy johtua tästä lämpöpatterista tässä edessä! Ei paljon tarvi toppatakkeja talvella jos tää näin jatkuu.
 
rozie: Onneksi selkä on ollut parempi. Toivotaan ettei pahene!

Sadepilvi: Joo täällä on kanssa aina kuuma. Töissä muut tytöt vetää tyyliin neulepaidat päällä valittaen viileydestä ja mie t-paidassa kainalot hiessä ku koko ajan kuuma [:D]

Ihana ku eilen illalla leikittiin kirpun kanssa mahan läpi. Se työnsi jalkoja navan yläpuolelta niin mie sain napattua kiinni ja seurailin kädellä kevyesti painaen mihin hän kuljetti niitä [:)]
Niin parhautta ku tuntee jo niin selvästi hänen liikkeet! <3
Toivottavasti muutkin saa nopeesti kokea samat tuntemukset!
 
Takaisin
Top