Lokakuun löpinät

Kressida: Kuulostaa kyllä ahtaalta, omat neliöt tuntuukin ihan riittäviltä [:D]. Kaipaan jo nyt yhtä ylimääräistä huonetta vaikka asutaan kolmiossa, 69neliöö eikä meitä ole kuin kaksi kattia ja kohta vauva meidän kahden lisäksi. Kovasti jaksamista, vaatii varmasti hermoja kaikilta. Mutta osaatte ainakin arvostaa myöhemmin niitä lisätiloja [:)]. Ja kuten sanoit; saatte nukkua vierekkäin [:)]
 
Kyllä tää oma 64 neliön rivari kaksio tuntuu isolta mitä luki kressidan asunto uutisia. Toivottavasti tärppäis suht nopeesti ettei tarvi montaa vuottaa odottaa.

Mä joudun ottamaan äitiyspakkauksesta tulleen sen muovitetun alustan lakanan alle omaan käyttöön kun mun rinnoista yöllä vuotaa sen verran nestettä. Viimekki yönä heräsin neljän aikaan vessaan ja allani oli märkä läntti oikeesta rinnasta vuotanut.
Ku vasta ollaan tähän asuntoon kesällä uudet patjat ja petari ostettu niin ei viittis heti niitä kyllästyttää jolloin maitoeritteellä [:D]
Sitten mietin että lähempänä laskettua aikaa pitää laittaa toinen samanlainen pyllyn alle että jos lapsivedet menee yöllä niin ei tarvi ruveta patjoja pesemään [:D]

Kaikkee sitä mieleen tulee tässä vaiheessa [:D]

On tää niin ihanaa ku kirppu on ruvennut niin voimakkaasti möyrimään mahassa, jotenkin tuntuu niin hassulta ku maha menee miten sattuu ja tuntee mistä se työntää pyllyä tai jalkaa ulos. Siis niin parhautta!! <3
Enää 5 viikkoa ja 4 päivää töitä. Ihan uskomattoman nopeesti menee tää aika.
Tänään olis rv 28+1 <3
 
Meillä tuntuu hirveen ahtaalle tämä 70 nelijöö kahen kissan ja ukon kanssa...Muutama päivä ollaan pyöritelty huonekaluja et minne saadaan pinnasänky ym. mahtumaan...tuntuu epätoivoselta [:@]

Perjantaina sain todellisen yllätyksen [:D] Olin menossa töihin klo 18, työpaikalle päästyäni huomasin et työkaverit oli järkännyt mulle vauvajuhlat!!!! Paikalla oli mun kaveri jopa tampereelta asti, muut vanhat kamut jyväksylästä ei päässy töitten takia, mut silti oli ihanaa. Tytöt oli tehny kakun ultakuvalla ja sain hirveesti ihania lahjoja [:D]
Sain juuri sen hoitolaukun mitä oon havitellut ja ihania pieniä vaatteita. Illasta käytiin vielä keilaamassa ja kapakoissa pörräilemässä. Oli elämäni paras työvuoro. Mut aika hyvin kaikki oli saanut pidettyä asian multa salassa, ne oli kuulemma jo elokuusta asti noita suunnitellut [:)]
 
Bofink.... parhautta tosiaan, on kyllä hirmuisen hauskaa kun joku pitää elämää mahassa :-) Yksinäisinä hetkinä voi jutellakin siihen suuntaan :-)

Konna, mikä ihana yllätys, mahdoit olla otettu! Kyllä kelpaisi minullekin juhlat ja lahjat, mutta kun kaveripiiri on lähinnä internetissä ja työpaikat määräaikaisia ja lyhyitä niin ei varmaan ole odotettavissa. Pitää järjestää itselle sitten, vaikka äitiysvapaan alkamisen kunniaksi.... jaa mutta siinä kohdassa onkin JOULU! No, tulee ainakin jotain lahjoja :-P
 
Aika jännä että Bofinkillä jo tulee tisseistäkin tavaraa - Luin aiemmin, että ihan normaalia, mutta koko asia on unehtunut, kun ei ole itsellä tullut.

Itellä 80m2 yksin koirien kanssa ja justiinsa sopivasti mahtuu pinnasängyt ja muut, mutta oon asunut hyvinkin ahtaasti aiemmin ja nämä on niitä sopeutumisjuttuja: Jos on 20m2 niin sen saa riittämään, jos 100m2, niin riittää yhtä lailla. Vähempi tila opettaa olemaan ostamatta turhaa krääsää kämpän täytteeksi. Silti tsempitän Kressidan haasteita: pikkuperheelle varmasti ok tuo tila miten päin vain, mutta aika haaste saada isompi poppoo siihen niin, että siellä olisi mahdollista myös rauhoittua silloin kun on sen tarvis. Lykytystä sen aso-asunnon saamiseen!

Nyt on jo tovin ilmennyt nivusissa hävyn (häpyn?) alueella arkuutta ja kipua - samaa kuin Sadepilven mainitsemat liitoskivut? Itselläni tuntuu kuin häpyluut haluaisi levitä kahtia oikealle ja vasemmalle häpyliitoksesta. Näin kuulemma tapahtuukin (osa sitä "lantion leviämistä" raskaudessa), mutta itselläni kipu on pahentunut, jos yritän juosta metriäkään tai edes kävellä ripeästi. Fysikaalisessa sanottiin, että jos kipuja tulee, kannattaa juoksu tai kipua aiheuttava tekeminen lopettaa, koska se kipu oikeasti on merkkinä siitä että nyt levitään. Fyssa sanoi, että kipuja voi yrittää välttää tavallisen leveän vyön avulla laittamalla vyö suurinpiirtein samaan kohtaan kuin sellainen tukivyö tulisi ja kiristämällä tiukalle. Tällöin koko lantioluiden rakenne tavallaan pysyy paremmin kasassa ja estäisi sitten häpyliitostakin liikkumasta. En ole käyttänyt vyötä, koska vaavi on niin alhaalla, että tuntuisi pahalta rutistaa se kasaan jollain vyöllä... Joten siis kärsitään.

Murtui sitten viikonloppuna elämäni ensimmäisen kerran hammas - vielä yläetuhammas, jeee... Voisko tää olla sitä, että syöpöttelen vähän väliä ja eikös joku vanha sanontakin ole, että vauva vie hampaat suusta? Puraisin siis haarukkaa ja yllättävän helposti raksahti pieni palanen purentapinnasta. Aaarrrgh, tuli itku. Oli kuitenkin sen verran pieni kappale, ettei kiille ollut mennyt läpirikki, joten hioivat ja kiillottivat murtuneen alueen ja nyt eletään sen kanssa - on taas astetta rumempi hymy :(

Ja tätä närästyksen määrää! Ihan sama mitä syö ja miten vähän, nykyään aina närästää. Jos syö tukevan (normi-ihmisen) aterian verran illalla, on takuu varmaa, että heräilee yökkäilemään happoja vielä kahdelta yölläkin. Hyiiiiii. Ruokatorvi on jo ihan aran tuntuinen. Vinkkejä (muita kuin tableteilla hoitoa)?

Kymysys päivätyössä käyville: Miten pitkät unet otatte ja miten pitkien unien koette riittävän, että olo pysyy päivän virkkuna? Ok, yöllä massussa möyritään ja käydään pisibreikeillä, mutta lähinnä sitä, että paljon aikaa käytätte siihen, että pyllähdätte sänkyyn aina siihen hetkeen asti kun herätyskello herättää? Otatteko päivänokosia töiden jälkeen, kuinka pitkiä?
 
Kymysys päivätyössä käyville: Miten pitkät unet otatte ja miten pitkien unien koette riittävän, että olo pysyy päivän virkkuna? Ok, yöllä massussa möyritään ja käydään pisibreikeillä, mutta lähinnä sitä, että paljon aikaa käytätte siihen, että pyllähdätte sänkyyn aina siihen hetkeen asti kun herätyskello herättää? Otatteko päivänokosia töiden jälkeen, kuinka pitkiä?


Tämä päivätyöläinen (8-16 työ) käy lähes joka ilta arkisin nukkumaan noin kello 22 - 22.30. Herätys aamulla (jos ei mitään normaalista poikkeavaa työmatkaa) kello 6.50. Eli lähes 9 tuntia tulee ihan kevyesti nukuttua! [:D] Unentarve on vähän kasvanut raskaudessa, kun ennen nukuin 7 tunnin unia...

Nyt on tullut uusi ilmiö mukaan, vessassa ei tarvitse yöllä käydä ollenkaan mutta saatan herätä ihan itsestään joskus 5.30 aikoihin saamatta enää unta... Sitten tuleekin seurailtua vauvan liikkeitä, kun mokoma alkaa aina rallin mahassa vähän heräämiseni jälkeen. [:D]

Päiväunia en ole tarvinnut pitkään aikaan, jää nähtäväksi muuttuuko tilanne vielä viimisten kuukausien aikana.
 
Niin ja tuo närästys on vaivana täälläkin jatkuvasti, pahenee päivä päivältä. [:@]

MAITO AUTTAA! Puoli lasia maitoa aina närästykseen, ja kyllä helpottaa.
 
Rodukka Mulla kans lohennu jo kaks hammasta. Kalsiumia pitää syödä (maitotuotteet) ja kaikki mahdolliset vitamiinit. [:D] Ite syön Multivita raskaus-vitamiineja, mutta maitotuotteet on kyllä jääny vähemmälle. Tai siis tavallisia maitotuotteitahan en pysty käyttämäänkään, hylaa ja laktoositonta. Niin ja hampaita pitää harjata useammin kuin normaalisti, vaikka joka ruokailun jälkeen tai kolme kertaa päivässä. Itse tuota kolmen kerran taktiikkaa käytän, kun syön/napostelen pitkin päivää, eikä oikein töissäkään voi lähteä koko ajan hampaita harjaamaan.
Närästystä myös täällä vaivana. Mulla oli ennen raskauttakin tosi pahoja närästyksiä (tuntu, että pumppu pettää) ja söin reseptilääkkeitä siihen. Alussa oli närästystä ja sitten se meni pois, nyt on tullut takaisin. Ja tosiaan koko ajan närästää, eikä mikään auta, ei edes se maito eikä Renniet. Pitänee neuvolasta kysellä, että oisko mitään lääkettä, mitä vois ottaa, kun ei kestä enää sitä kipua.

Tänään pitäis keksiä miehelle joku synttärilahja. Mitään hajua ei ole mitä sille ostasin! Kun oon kysyny, sanoo vaan et "Pleikka3n haluaa", mut sitä ei kyllä nyt ole vara ostaa. Pitänee lähtee kiertelee kauppoja ja kattoo jos tulis vastaan jotain sopivaa. Tai sit olen tylsä ja ostan parranajokoneen. [8|]

Illalla on eka synnytysvalmennus. En kylläkään pääse ku tolle ekalle kerralle, kun on iltavuoroa muilla kerroilla. Mitäs mieltä muut synnytysvalmennuksesta? Oletteko menossa? Entä te, jotka olette jo käyneet; oliko täysin turha vai saiko siitä jotain irti?

Edit: Syön myös magnesiumia, pitäisi auttaa jalkakramppeihin ym.
 
Hmmm.. tämäpä mielenkiintoista...

Soitin juuri palkanlaskijalleni ja pyytelin kelalle palkkatietoja, kun on tainnu hieman muuttuu aikasempaan verotukseen.
Palkanlaskija sit soitteli takaisin ja kyseli, et mistäs oot saanu tuon äippäloman alkamispäivän 27.12, kun kelan laskuri sanoo 23.12!! No tää meijän vau.fi:n laskuri tais näin ilmoittaa, ja mielestäni itekkin sen 30päivää tuohon laskin.

Onko muille sattunu samaa? milloinkahan mie nyt sit oikeesti lomille jään?
 
Nirsku - kyllä se kelan laskuri on se, mihin työnantajat ja tukien antajat luottaa, joten luotetaan mekin. Ehkä vaun laskuri ei kuitenkaan ole huomioinut kaikkia pyhiä?
 
Joulu- ja tammikuussa on paljon pyhäpäiviä, jotka aikaistaa äitiysloman alkua. Ainakaan itsellä muut laskurit ei osannut huomioida pyhäpäivien vaikutusta, ainoastaan Kelan laskuri antoi oikean päivämäärän.

Eli aikaisemmin vaan äitiyslomille! [:)]
 
Samanlaisesti mullekin kävi noitten laskurien kanssa, aikaistui 6 päivällä [:)] Nyt sitten tänään sanoin töissä että enää en nosta yhtään mitään painavampaa, kun eilenkin pisti niin pahasti kaikki nostamiset ja muut. Kyllä tuntu ihan hyvin ymmärtävän. Mutta eilen tuli äippäpakkaus, mies olikin käynyt sen jo hakemassa, että odotti kun tulin kotiin [:)] Oli kyllä todella kiva yllätys [:D]
 
Mä olin niin suunnitellu että aloitan äippälomani 20.12. kun joulua en suostu tänäkään vuonna olemaan töissä (aina pitää olla joku syy ja tänä vuonna oli sitten tällainen syy). LA on 28.11. niin luulin tosiaan että aloitan äippälomani oikein kunnolla ajoissa. No loppupeleissä sain tietää loma olisi pitäny aloittaa viimeistään 21.12. eli aloitan sen nyt vaan yhtä päivää aikaisemmin. Pyhäpäivät on aika kivoja [:D]
 
Mukavaahan se on jäädä vähän aikaisemmin lomalle. Pyhät on todellakin kivoja[:D]
Luultavasti jään kyllä jo sairaslomalle aikasemmin, (sen takia en jäänyt aikaistetullekkaan) kun mie en pitkään selkä- ja jalkakipujen takia töissä ole, vielä kestää, mutta kokoajan tuntuu vain pahenevan [&:]
 
Minä jäin sairaslomalle tänään virallisesti. Elokuun lopun jälkeen olen ollut vain 3 pv töissä joten tämä olikin odotettavissa. Selkä ei vaan kestä, mut nyt ei tarvitse enää stressata saikkujen takia eikä ravata joka viikko lääkärissä.

Eilen tehtiin makkarissa muutoksia, tehtiin tilaa pinnikselle ja vaihdettiin miehen kanssa sängyn puolia kun ei viitti pinnistä sijoittaa ikkunaseinälle. Kissat olikin illalla ihan sekaisin uusista nukkumapaikoista, pikkuisen ovat kaavoihin kangistuineita [:D].

Nyt olen saanut kaikki vauvan vaatteet pestyä ja lajiteltua, olihan noita useampi koneellinen. Kokoja 50-86 joten tovi vierähti. Oli outoa kuivatella ja viikkailla hirmuinen määrä pikkuvaatteita [:)]. Lipastoon ja kaappiin sijoittui kokojärjestyksessä koot 50-62 ja seuraavat koot on sitten varastoituna muovilaatikoissa sängyn alla. Kätevää [:)].

Kiva puuhailla mutta harmittaa kun ei paljoa pysty ja pitää nuo puuhailupäivät ajoittaa miehen vapaille. On vuorotyössä niin on 6pv töissä ja 4 vapaalla. Piha pitäisi laittaa talviteloille mutta jäänee seuraavaan vapaaseen,
 
Voi rozie, ku oot reipas (*kateellisena*)! Meillä on vauvan huone ja tavarat vielä säilössä. Yhtään vaatetta en ole vielä pessyt. Plääh. Ensi viikolla alan reippaaksi. Vaunuista olen kuitenkin jo muutaman kangasosan saanut pestyä. Onhan tässä vielä aikaa (toivottavasti paljonkin).
 
Wii: Mun on pakko tehdä kun pystyy, selkä mennyt sitä tahtia huonommaksi että mistä sen tietää milloin ei enää pysty tekemään. Tietty mulla on sitten tässä kolme kuukautta aikaa pyöritellä peukaloita [:D]. Ja toisaalta taas kivempi kun ne on tuolla laatikoissa järjestyksessä eikä laatikoissa ja pusseissa vierashuoneessa [:)]. Mulla on vähän semmoinen paha tapa että teen kaikki heti, liikaakin, mutta jos siirrän eteenpäin ne jää kokonaan tekemättä. 
 
No niin huh huh nyt meille tarjottiin 99,5 m2 5 h + k asumisoikeusasuntoa rivitalosta Nissaksesta, Vantaalta. Kauhean kaukana se on, ahdistaa ajatus vantaan pelloista ja metsistä kun on asunut Helsingin sydämessä meren keskellä.... Mutta mennään me katsomaan. Asunto vaikutti käytännölliseltä ja kivalta pohjapiirroksen perusteella, suurin kysymysmerkki on kestääkö mun kumppani ja hänen lapsistaan ne matkapahoinvointitaipumuksen perineet bussimatkan :-/ Jos se on liikaa, niin ei me vaan voida sitä ottaa.

Ja kun nyt ollaan tähän minun kämppään ahtautumassa ja vähitellen alkaa seljetä mihin tavarat ja vaatteet mahtuu, niin voisi tässä HETKEN ollakin.

Kumppani on kyllä sitä mieltä että muutetaan heti vaan! Ehkä arkirealistisempi kuin minä! Ja olenhan minä yleensä tyytyväinen missä tahansa.

Tunteeko kukaan Nissaksen seutua? Onko se Hakunilan keskusta yhtä paha kuin maineensa?
 
Kressida: Ei se Hakunilan keskusta mikään lintukoto ole - ankea siis kuin mikä, tyypillinen lähiökeskusta. Mutta toisaalta jos Nissaksessa asunto, niin voipi olla vaikka kuinka kivalla rauhallisella sijainnilla. Ja siinä ympäristössä on ihania ulkoilualueita! Mutta kyllä kannattaa luottaa omiin fiiliksiin: Jos paikka ei tunnu omalta, niin turha nähdä vaivaa vaan muuttaakseen kohta muualle. Luota siis vaistoosi, kun käytte sitä katsomassa - toivottavasti on kiva!
 
Adara - kaksi hammasta lohjennut, apua! Maitoa oonkin lisännyt, mutten syö mtn vitamiineja. Nyt yritän kyllä ite tsempata, etten enempää haarukoita pureskelisi... Toi paheneva närästysongelma ei kyllä helpota tätä, kun vähä väliä hapot suussa. Eilen katselin kellosta, että röyhtäilin happamia vielä kuusi tuntia lounaan jälkeen, yööök. Kasvissyöjänä yritän käyttää maitotuotteita kootusti tietyillä aterioilla, mutten kaikilla, jotta voin sitten kohdentaa paremmin raudan lähteiden syöntiä niille muille.
 
Satsuma: Oot onnellinen, kun saat nukuttua noin pitkiä. Kaikista yrityksistä huolimatta omat yöuneni jäävät alle kahdeksaan tuntiin, välillä mennään kuudellakin - tällä hetkellä alan olla niin väsynyt, että toivoisin jo jotain tapahtuvan, että vain saisin nukkua, mikä ei ole hyvä merkki :( Ootko muuten varma, että heräät ensin ja sitten alkaa vauva liikkua - mitäs jos se onkin niin, että herättää sut? -Meillä on näin ja liikehdintä alkaa jo tosiaan välillä neljältä ja joskus päästään viiteen asti - aina herään siihen, eikä oikein ilahduta tällä väsymyksellä. Mitenkähän vauvan unirytmin saisi muutettua niin, että aloittaisi aamujumpan vasta kuuden jälkeen? Ja kohtpuoliinhan siirretään kellojakin - eikös se sitten aloita vielä aikaisemmin...
 
Vielä 54 päivää äippäloman alkuun, huoh.
 
T. väsyväsyväsyväsyväsyväsyväsy
 
PS. Myötätunnot kaikille selkäkipuilijoille!!!
 
Rodukka: Kyllä -ehdottomasti osaan arvostaa noita pitkiä yöunia! Tämä tilanne ei ehkä jatku ikuisesti... [8D] Neuvolassakin eilen ihmettelivät, että miten voi olla että nukun vielä niin hyvin eikä edes vessassa tarvitse juosta. Mutta viime yö olikin jo toista maata, heräsin 1.45 vessaan, sen jälkeen valvoin noin kello 03.00 saakka saamatta unta ja sitten heräsin 5.30. Toivottavasti ei tule tavaksi, ainakaan niin pitkään kun pitää töissä käydä... *zzzz*

Ja voi se hyvin olla, että heräilen vauvaankin aamuyöstä, jotenkin se vaan aina tuntuu siltä että ensin herään itse ja jonkin ajan kuluttua alkaa vauva potkia. Mutta tiedä näistä. Voisi kyllä vauva opetella jo semmosen rytmin, että viimestään kymmeneltä nukkumaan ja vasta seittemältä hereille... [;)]
 
Takaisin
Top