Lokakuun löpinät

mullakin oli eka iltavuoro töissä ja tuntui kun koko päivän olisin ollut seisaaltaan... varmaan 10 arpea vatsaani saanut lisää... rakkoa painaa koko aika ja se tietää wc:ssä ravaamista ja on jo ahistavaa olla ja liikkua :) ja kun miettii että tämä on vasta alkua tähän oloon :D mutta enää 13 viikkoa ja 4 päivää laskettuun aikaan että ei enää pitkästi... että kun tähän asti on näin hyvin menny niin menee loppuun asti... no, viikon päästä voi olla taas ihan eri juttu... he he. että eipä pitäisi vielä valittaa... synnytyskin on jo alkanut jokseenkin jännittää ilmeisesti kun sitä enemmän on alkanut miettiä... kivun lievityksiä en haluaisi koska niissäkin omat seurauksensa, mutta voipi olla eri ääni kellossa sitten kun hetki koittaa... no pitänee ruveta nukkumaan kun huomenna aamuun töihin ja 6 herätys. :)
 
Täällä toista viikkoa saikulla flunssan takia. Alkais jo riittämään! Neuvola lääkäri antoi toisen viikon pelkällä puheella..eipä tuo mitään tutkinut  Neuvolassa muuten kaikki hyvin..hemppa oli 145 [:)] paineet siellä rajamailla mutta tarkkailla pitää (mulla muutenkin koholla ollu) syke 150, paino edelleen 1kg lähdön alapuolella. parinviikonpäästä sitten sokerirasitus ja lääkäri.
 
hei!!

lucky ja sokeri, ihan pakko tuolta helmikuisista kommentoida [:)]
mä olen kuullut koko raskausajan mikä hormoonihirviö olen, kaikki laitetaan sen piikkiin, vaikka todellakin ollut syytä hermostua ja vetää kilareita, jos ukkojonkun pienen asian päätteeksi lähtee baariin, eikä tule yöksi himaankaan. kyllä se osaa ajatella.
mun puolesta se on yhtä eroa ollut täynnä, kyllä sitä jo vähän itsekin kyllästyy. [;)] tosin sitten mä päätin, että jos toista ei kiinnosta, en voi pakottaa ja antaa mennä vaan. niin menen sitten minäkin kun kynnelle kykenen. musta ei mitään pirttiluutaa tule [:@]
kummasti asettui ukko, ku sanoin että kalenteriin tulee tästä lähtien merkinnät kaikista riennoista ja hauskanpidoista mistä minäkin jään paitsi [:'(]
kokeilkaahan [&:]
 
Hei potkiiko teidä tyypit keuhkoja? Tai siis musta tuntuu et toi meidän pirpana tykkää kovasti leikkiä kaikilla pehmeillä pusseilla, kuten keuhkot ja virtsarakko! Pitää ostaa sille joku vastaava lelu varmaan ku se syntyy. Illalla oikeestaan ku makoilen niin tuntuu ja näkyy ulos vähän potkuja mut päivällä oikeestaan vaan semmosia et "nyt lähti ilmat pihalle" ja "nyt tulee pissi housuun" tuntemuksia.. Oon nyt sen pohtinut niin että se on vauvan tekosia. Mulla se istukka vissiin nää muut myllerykset sit karsii suurelta osalta pois. jei.. 

Huomenna (viimein ollaan miehen kanssa yhtäaikaa sen verta vapaalla että keritään noita kauppoja pyörimään) lähetään kyselee noita maalaus juttuja seinälle. Nähtiin tikkurilan esitteessä semmosia metrin mittasia elukoita mitä voi esim piirtoheittimellä heittää seinälle ja maalata sillä mallilla seinään norsuja ja kirahveja yms. Halutaan semmosia tonne pirpanan huoneeseen. Ohjeessa oli kyl et oli 3 vaikeus asteeltaan mut eikai se ny voi niin vaikeeta olla [&:] Pitää vaan jostain saada semmonen "Heitin" josko ne noista liikkeistä vuokrais niitä?

Meinaa ihan iskee paniikki kun miettii että on asuntolaina, kaks koiraa, lapsi tulossa ja auto (no miehellä on auto ja kortti :P) että kuinka aikuinen sitä nykyään onkaan! Kauheeta...no ehkä tää on tätä ihan luonnollista elämän kiertokulkua [:D]
 
Ei vielä keukoja potki mutta työntää ittensä tonne kylkiluiden väliin niin välillä töissä istuessa tuntuu tosi ilkeelle.

Eilen oli kyllä niin hermoromahdus ja henkisesti raskas päivä, nyt on sitten vuorostaan vaan niin poikki ja väsynyt.
Kirjotinkin tonne neuvola osastolle mitä kaikkee sattu ja tapahtui. Mietinkin että liian helpolla oon päässyt tän raskauden kanssa niin eikö sitten tuu kerralla kaikkee. Mutta nyt on huojentunut olo, ku on kaikki hyvin kirpulla eikä itelläkään mitään hätää!
Onneksi on ihanan ymmärtäväinen ja rauhallinen mies. <3 Lupasi tehä kaikki raskaat jutut ku nyt pitää ite ottaa vähän rauhallisemmin.
Töissäki tytöt huolehtivat etten rasita itteeni liikaa. [:)]
 
Onkos kukaan miettinyt tulevalle vauvalle nimiä? Meillä on joka ilta noin melkein käynnissä mielenkiintosia keskusteluja nimiasioista. Varmaan sitäkin kautta alettu jo miehen kanssa miettiin että jos sattuu niin ikävästi käymään että joutuu antamaan hätäkasteen.
Huomenna olis neuvola lääkäri ja saas nähä mitä siellä kommentoidaan. Synnytyssairaalakin piti huomiseksi valita. Meillä mahdollista valita vammalan ja tayssin välillä ja miehen kanssa päädyttiin vammalaan, vaikka valmiudet ei ole samaa luokkaa kun tayssissa. Luulisin kumminkin että siellä on mukavampi synnyttää, kun siellä on noin 2 synnyttäjää päivässä kun taas tayssissa on n. 10. Kaveri vielä kertoi että tayssista on alettu pistää ylimääräsiä hämeenlinnaan, enkä todellakaan haluaisi miettiä synnyttään lähtiessäni että tulee ko hämeenlinnan reissu[:@]
Onko muut joutunut/saanut valita paikan missä synnyttää?
 
Täällä vantaalla saa valita kolmesta synnytyssairaalasta mihin haluaa mennä. Toki jos täyttä tulee niin joutunee siirtymään,mutta tammikuu tuskin sitä ruuhkasinta aikaa on!

Nimiä on täälläkin mietitty ja on muutama vaihtoehto valmiina, sitten pyöritellään toista ja kolmatta nimeä vielä. Paljolti riippuu nimi valinta miltä vauva näyttää [:)]

Hmm..tuosta vauvan liikkeistä tai mihin se kelläkin "monottaa".... Olen nyt pohtinut kovasti tuota asiaa..voiko ne liikkeet tuntua esim; kylkiluissa tai keuhkoissa tässä vaiheessa? eikö kohdun korkeus kutakuinkin ole näillä viikolla navan korkeudella tai pikkaisen yli? Eli vauvahan ei silloin ole sen korkea mmalla... niin miten liikkeet voi tuntua ylempänä tai osua kylkiluihin/keuhkoihin? vai oliskohan se jotain muuta tai sitten jotenkin nuo sisäelimet painavat toinen toisiaan ja tila käy ahtaaksi ja näin tuntemukset ovat moisia
 
Nimiä on mietitty meilläkin, alusta asti. Pitäiskös tälle tehdä ihan oma topicinsa? Joo [:D]
 
ALKUPERÄINEN: nukka
Täällä vantaalla saa valita kolmesta synnytyssairaalasta mihin haluaa mennä. Toki jos täyttä tulee niin joutunee siirtymään,mutta tammikuu tuskin sitä ruuhkasinta aikaa on!
...

 
Itseasiassa olisi voinut valita jonkun muunkin kuin jonkun näistä tyypillisimmistä kolmesta - vaikka Hyvinkään tai Lohjan, joissa myös hyksin synnäriosastot.
---
 
Pirkka meni boikottiin tänä aamuna: Olen koittanut jossain määrin vältellä keinomakeutusaineista niitä "pahimpia", koska olen makeutusaineiden suurkuluttaja tuotteissa kuin tuotteissa. Juuri selvisi, että nämä raskausaikana himoikseni tulleet punajuuri- ja perunasalaatit Pirkkaversioina sisältävät sakariinia (joitakin tutkimuksia että suurina määrinä tiineinä oleviin rottiin laitettuna niiden jälkeläisillä on esiintynyt lisääntyneessä määrin syöpää tjsp), mutta sakariini on ilmoitettu tuotteissa ainoastaan e-koodilla, johon en ollut kiinnittänyt huomiota, koska en ole halunnut kukkahattuilla asian tiimoilta. Näyttäisi olevan kaikissa näissä salaateissa, myös sieniversiossa. Miksei sitä ole voinut ilmoittaa tuoteselosteessa nimellä, eikä pelkällä e-koodilla? Periaatteesta nyt boikotoin, kun ottaa niin päähän...
 
Mikähän sen sakariinin E-koodi mahtaa olla? Sen olen just muistanut että on vältettävien listalla, mutta ainakaan light limppareissa sitä ei nykyään enää ole, ei tullut mieleenkään että olis yllättävissä paikoissa.

Sokerirasitus oli aamulla, meni hyvin. Aika meni nopsaan kun lueskeli ja kutoi. Eikä ollu yhtään vaikeeta olla syömättä tai juomatta. huomenna sit jännätään tuloksia...
 
Tää on vaihteeks sairaslomalla. Kävin työterveydessä kun piti resepti uusia samalla. Ens ke olis neuvolalääkäri, sinne asti olen nyt saikulla ja toivottavasti on sitten semmoinen lääkäri jonka kanssa voidaan tehdä jotain päätöstä tän loppuodotuksen suhteen. Raivostuttaa ja turhauttaa jo tää jokaviikkoinen lääkärissä ravaaminen [:@][:(]. 
 
Me ei oikeestaan olla keritty mietiimään koko nimi asiaa tai muutenkin mahan kasvatus on jäänyt jotenkin tän kaiken muut hössötyksen tieltä toisaalle.. Ja sit jos päättäis jonkun nimen niin se ei näyttäiskään yhtään siltä niin ois ihan turhaa työtä. Käyn kaverilta lainaamassa jossain vaiheessa nimipäivättömyyskirjan ja sitä kattelen sitten mutta ei sitä heti kasteta ku se syntyy niin kerkiää sitä sittenkin miettimään ja jos vaikka jotain persoonaakin paljastuis vähän sitä päätöstä ennen. Hätä kasteessa sitten vaikka antaa "työnimen"

Meillä mahassa tosissaan semmosta hiljais eloa että ei se itestään koko ajan ilmottele niin helposti se siirtyy sit ajatuksissa toisaalle. Kyllä se kaiken järjen mukaan siellä kasvaa vaikken ihan 24/7 sitä ajattelekkaan.  En mäkään tiedä ylttääkö se ees keuhkoihin vielä, mutta mielummin ajattelen että nää mun keuhkojen tyhjennys fiilikset johtuis vauvasta eikä esim ahdistuksesta tai muusta vakavammasta. Ja kyllähän se ketuttaa että ei niitä myllerryksiä tunne sillei "oikeesti" kuin 2-3 kertaa viikossa niin jotenkin parempi vaan olla miettimättä asiaa kun rupee vaan hermostuttamaan ja stressaamaan että mikis näin. Oon selittänyt sen niin että se potkii enempi selkään päin mikä ei niin selkeesti tunnu, istukka hiljentää ja jos tää on vaan vähän rauhallisempi yksilö. Kuulemma itekkin olin mahassa rauhallinen ja otin sen siten muksuna takasin. Neukullassa kuitenkin kaikki aina hyvin niin parempi vaan olla miettimättä koko asiaa kun alkaa stressaamaan.

Paikkoja laitetaan kuntoon ja ostellaan tarvikkeita mutta en oo esim laulanu sille mitään tai mitään runoja lueskellu niinku jossain sanotaan että näin pitäis tehdä, koska se ei oikein oo mun juttu.. tai mun on pikkasen vaikee uskoo et se mitenkään hirveesti kuulis/ymmärtäis/välittäis vaikka sille jotain veisaisinkin, et kyllähän se sitten meidän äänet kuulee ihan normaalissa puheessakin ilman sen suurempia liirumlaarumeita. Ollaan enempi tälläsiä eletään hetkessä ihmisiä että ehkä ruonosuoni sykkii sit ku se töljöttää sylissa väsynein silmin kun nyt kun se on vaan kasvava maha. Vaikka toi maha on kyl kiva ei siinä mitään. [:)]

Jykylässä ei mulle ainakaan oo mistään sairaala valinnoista puhuttu mitään. En tiedä voiko täällä ees synnyttää missään muualla kuin keskussairaalassa? Tietääkö Bofink? Eipä siinä kertaalleen jo siellä keskussairaalan vastasyntyneitten osastolla joutunu hengailemaan (vähän julmaa ehkä just keskenmenon saaneelle mut naistetauti osasto oli kiinni) ja se oli musta ihan kiva paikka ja hoitsut oli mukavia.

Synnytystäkin oon miettinyt mut jostain syystä se ei pelota mua yhtään. Juttelin just yhden "saman henkisen" puolitutun kanssa jolla on kaks lasta että ei sitä kannata miettiä yhtään et luonto hoitaa hommansa go with the flow. Toivottavasti pärjään ilman kipulääkkeitä mutta jos en niin en sitä iteltäni totaalisesti kielläkkään. Mutta monet on kuulemma siihen pystynyt niin vaikee uskoo että miks en minäkin vois. Ja jos mä jotain oon päättäny niin yleensä sen teen! Se on yks luonteen piirre mitä mies ehkä inhoaa eniten [:D]

Sitä oon vaan miettiny et voiko synnytyksessä jotenkin vahingossa kakata? [:D] tai jostain luin et naiset on jonkun peräruiskeen ottanu ennen synnytystä sairaalassa niin miks? ja ällöö.. Mut jos on vaikka hirvee kakka hätä ja sit vauva päättääkin samaan aikaan syntyä ja ei kerkee vessaan ennen sitä [:D] Pitää kysyä täällä kun en varmaan neukku tädiltä kehtaa kysyä [:D]
 
Basuran mainitsemaa kakka hommaa olen itsekin miettinyt.. Samoja lihaksiahan siinä käytetään. En ehkä vaan taida kehata kysyä neuvolatädiltä..

Saikulle tässä ollaan, pikkukaveri ei tykkää että olen töissä. Fyysisen rasituksen yhteydessä alkaa kohtu supistelee ilkeesti. On tutkittu ja ne on ihan normaaleja mutta pirun ilkeitä vaan. Ne saattaa kestää jopa viikolle 35 asti tai sitten ne menee ohi. Katsellaan nyt ensi viikolla missä mennään ja menenkö takaisin töihin. Olen töissä kaupassa eli siellä olisi kaikenlaista nostelua tiedossa. Raskaiden nostelun olen jo jättänyt muille mutta pitäähän sitä vähintääkin jotain koreja nostella paikoilleen tms ja kuormaakin olisi hyvä purkaa jos sellaisessa vuorossa sattuu olemaan.

Alkuraskaudesta ei ollut juurikaan mitään huonoa oloa tai ainakaan pahemmin.. Nyt toisella kolmanneksella olen voinut todella helposti huonosti ja etoa voi alkaa hyvinkin helposti. Kaikki mikä on normaalista poikkeavaa saa mut todella huonovointiseksi ja laatotus ei ole mitenkään harvinaista. Todella ärsyttävä ongelma. Anoppi oli kuulemma kärsinyt samasta huonosta olostaan kun oli odottanut miestäni.. Parhaimmillaan sitä voi kuulemma tulla synnytyksen aikana oksennus kun sisäelimet saavat lisää tilaa. Huh huh.

Vähän kyllä alkaa vähitellen jänskättää koko synnytyshomma ja koko äidiksi tulo. Välillä tuntuu etten edes osaa kasvattaa koiriakaan oikein, niin miten musta voisi tulla edes hyvä äitikään.
 
basura ja Mustikki Kyllä vaan! synnytyksessä voipi turauttaa myös kakat synnytyssalin lattialle, jos suoli ei ole luonnostaan tyhjentynyt ennen sitä, tai ei ole tehnyt suolihuuhtelua. Sitä ei pysty oikeen estämään, jos sieltä on muutakin tavaraa tulossa kuin vauva. Että sitä odotellessa [:D] Sitäpaitti se on melko yleistä, näkee sen verran usein ainakin nettikeskusteluissa puhuttavan. Varsinkin jos on tosi nopea synnytys. Yleensä vaan vatsa tyhjenee automaattisesti ku synnytys on lähdössä käyntiin, onneksi kuiten suunniteltu silleen. Mutta ei siitä pitäis sressiä ottaa, kätilöt on nähny kaikki eritteet maan ja taivaan väliltä ja se on ihan luonnollista. (itteä kyllä ehkä hävettäis siltikin mutta jos näin käy, niin sitten käy.) 
 
Basura: Ei täällä päin oo ku toi keskussairaala. Kun tyyliin 90 km:n säteellä kaikki tulee tuonne synnyttämään. Kotipaikkakunnalla tuolla maalla josta on se melkein 90 km tullaan ja ultratkin on gravidassa. Säästävät pikkupaikkakunnilla ja ovat laittaneet semmoset laitteet pois ja sitten porukka ajelee tänne.

Ihan mahoton närästys alkanut tällä viikolla. Mulla ei juuri koskaan ole ollut närästystä niin mun piti mieheltä kysyä että miltä närästys tuntuu ja totesin että sitä tää on [:D]
Pitänee hakee rennietä apteekista huomenna kun kurkku ihan tulessa. Sit jos jonkun aikaa ruuan jälkeen kumartuu niin tuntuu että tulee tavaraa ylös.
 
täällä on kanssa alkanut taas pahoinvoinnit uudelleen [:@] vähänkin kun syö tai juo niin tuntuu et kaikki tulee ylös, tai sit jos on syömättä hieman pidempään niin taas tulee huono olo...Ja närästystäkin on jälleen havaittavissa, on kahvin juontia pitänyt vähentää entisestään...

Töissä joudun välillä menemään alakertaan varastosta hakemaan tavaraa rappusia pitkin, niin rupee aina välillä supistelee, joskus enemmän ja vähemmän ja joskus tosi kipeestikkin...no 20pv on lääkäri, pitää kahtoo sit mitä se sanoo ja oon miettinyt et jos saisin sellaisen tavaran kantokiellon niin vois hieman helpottaa. Oon töissä yrittänyt et muut juoksis siellä alakerrassa mun puolesta, mut jotkut muistaa mun pyynnöt ja toiveet vaan muutaman minuutin [:@] ärsyttävää, kun en haluaisi kuitenkaan joka ikinen kerta heitä muistuttaa asiasta...
 
NO HYI!!! EN HALUA SYNNYTTÄÄ!! HYI!! Miettikää jos sen vauvan naama vaikka jotenki retkahtaa suoraan kauheeseen torttu kasaan!?!?! Siis ällöttävää! EN ALA!! Miten se suolihuuhtelu sit tehään? voiks sen joltain hoitsulta pyytää jo supistelu vaiheessa? itehän en tonne tunge yhtään mitään! Siis en mä tienny et synnytys on NOIN likasta puuhaa!! Kyl mä tiesin et siellä verta ja limaa ja kaikkee muuta ylimäärästä on mut ei kakka sinne kuulu! MÄ OON TAAS NIIN JÄRKYTTYNYT! en nuku taas kolmeen yöhön..

Mua rupes omatekemät maustekurkut ällöttää...yleensä ne on herkkua mitä oottaa että saa purkin avata.. No jääpähän miehelle enemmän ku itelle ei maita yhtään. Ja Bofink mulla ainaki loppu närästys siihen et ostin rennie paketin..siis en kerenny yhen ainutta ottamaan ku se vaiva oli poissa. Melko tehokasta [:D]
 
Olen kuullut, että monella se suoli tosiaan tyhjenee auttomaattisesti ennen lähestyvää synnytystä. Mulla on ollut muutama kaveri, jotka ovat tyhjentäneet pienellä peräruiskella (Microlax) vatsan ennen synnytystä jo kotona. Luulen myös, että se kakka on ihan normaali asia synnytyksen yhteydessä. Syntyvä vauva nostetaan niin tehokkaasti ilmaan syntymä hetkellä, että eipä sen pää varmaankaan siihen `läjään`osu [;)] 
 
Luulisi, ettei se peräruiskekaan niin herkulta tunnu, että tahtoisi oloaan sillä heikentää - vai tuleeko se ihan kovana kakkana sen jälkeen ulos ilman lisätuntemuksia? Onko ketään, jolla olisi kokemusta peräruiskeesta? -Ei kai se kakka mikään kiva ajatus ole siinä synnytystilanteessa, mutta palstoilla moni kokenut on sitä mieltä, ettei sitä siinä tilanteessa edes huomaa/välitä ja synnärihenkilökunnalle se on arkea, eikä mikään kauhisteltava asia. Olisi kiva tietää, että kuinka usein kakka ja vaavi oikeasti tulee samanaikaisesti ja kuinka moni vauva saanut sitten kakkakontaktin heti eka metriltä :) Epäilen, että aika harva.
 
konnan tavoin pahoinvointia tullut jonkin verran takaisin, vaikka oli tuossa välissä poissa.
 
Sitten vuosin verta ekan kerran elämässäni seksihommien aikana/jälkeen - hiukan säikäytti kun tuli ihan reilusti tipottain ja oltiin sieltä alueilta ihan veressä (tokikin miehen tavaraan sekoittunutta mutta kuiteskin).
 
Ja vaikuttaa siltä, että istumatyöläinen pääsee aika helpolla: Suurimman osan supisteluista saa vältettyä tekemällä pakolliset liikkumiset hitaasti ja harkiten - monella nosto- / liikkumatöitä tekevälle se ei ole mahdollista - kurjaa.
 
Siis Bofink, oikeastiko kylkiluissa asti tuntuu? -Musta tuntuu, että kasvan vaan navan alapuolisesta osin ja siellä se möyriikin, eikä kyllä ole noussut yhtään ylöspäin, vaikka kai kuuluisi?
 
Ja se sakariinin E-koodi on E954.
 
Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Voih kun hymyyn nousee suu kun teillä niin ihanat tavat ilmaista asiat [:)] Siis juu tämä kakka juttu on kätilöille aivan normia jokapäiväistä..ja kyllä ne siitä kerätään pois jos nyt jollain aivan "kasoittain" tulee tavaraa [:D] elkää ressatko!

Mulla tokassa synnytyksessä ehdittiin tehä suolenhuuhtelu sekä jopa karvojen poisto, mulla ainakin laittettiin suoleen vettä siis hoitsu laitto ja poistui sitten paikalta ja sait ite rauhassa laskea sen pönttöön ja ei tullu mitenkään kovana tavara eikä metri tolkulla [:D]
 
Takaisin
Top