Lokakuun lätinät

On tosiaan aika iso haitari siinä milloin tämän ryhmän babyt puskee ulos :)
Mulla mennyt kaikki yli, eka syntyi 42+0 ja kahdelle seuraavalle annettiin vauhtia 41+5 ja 40+4.
Uskon siis vahvasti että tämäkään ei tule ennen laskettua pihalle.
 
Mulla tuli ensimmäinen 37+2. Toivoisin tämän jaksavan edes viikon pidempään, että rikkoutuisi se 3 kilon rajapyykki jo syntyessään :)
 
Mulla on pojat syntyneet molemmat 39+4 ja tyttö siinä välissä 41+0

Eli jos on poika saattaa tulla hieman ennen ja tyttö menee varmaankin yli :D
 
Ja kun viimeiset pääsee rakenneultraan, niin ekat melkein synnyttää. :D
Mut synnytykset ei mee samassa järjestyksessä. Siinä tulee hajontaa kun joku syntyy keskosena ja toinen 42+2 suurin osa tietty välillä 38+0-42+0
 
Mulla tuli ensimmäinen 37+2. Toivoisin tämän jaksavan edes viikon pidempään, että rikkoutuisi se 3 kilon rajapyykki jo syntyessään :)

Meillä tyttö syntyi täysin laskettuna mutta oli siltikin vain 2700g ja 46cm. Terve täysin kuitenkin. Toivon että tämä seuraava kasvaisi edes siihen 3000g.
 
Esikoinen syntyi 39+4.
Uskon, ettei tämä kesäkuiseksi mene... :)
 
Esikoinen syntyi 39+4.
Uskon, ettei tämä kesäkuiseksi mene... :)

Mulla syntyi eka just 39+4 ja olin ihan varma et toinen tulee kanssa ajoissa. Oli muuten tuskasta odotella kun vauva halus kasvatella itseään viikon yli LA:n :D
 
Mulla eivät päästä yli, koska todennäköistä on että tässäkin raskaudessa on lääkehoitoinen radi, niin käynnistävät jos ei itelleen ala syntyä:)
Mulla on kaks ekaa käynnistetty, syntyneet 40+0 ja 41+4, kaks seuraavaa on syntyneet sponttaanisti päivää ennen käynnistystä 39+6:) Toivoisin et tääkin syntyis itekseen, mutta jos joutuvat käynnistämään, niin eihän sille mitään voi...
 
Tää on ekan kohalla paha, ku ei yhtään osaa sanoo meneekö yli vai syntyykö etukäteen.. :D

Paha töissä kun joutuu valehteleen.. Ostettii miehen kanssa rivarineliö jota ny rempataan. Porukka töissä sit kattoo ja sanoo et rupee seuraan mahaa. "Eeei, ei vielä, sitte joskus..." "saadaan tietokone pois olkkarista, ja vierashuone.." "joo, no ajatuksissa sit myöhemmin lapsia"...

Voi ku aika menis äkkiä vielä parisen viikkoo, ni ois vähän "turvallisemmilla" viikoilla.. Nyt menossa 10+2.
 
Mulla eivät päästä yli, koska todennäköistä on että tässäkin raskaudessa on lääkehoitoinen radi, niin käynnistävät jos ei itelleen ala syntyä:)
Mulla on kaks ekaa käynnistetty, syntyneet 40+0 ja 41+4, kaks seuraavaa on syntyneet sponttaanisti päivää ennen käynnistystä 39+6:) Toivoisin et tääkin syntyis itekseen, mutta jos joutuvat käynnistämään, niin eihän sille mitään voi...

Oliko supistuskivuissa eroa sun mielestä, siis käynnistetyssä ja normaaleissa supistuksissa? Mullakin käynnistettiin, ja tuska oli aivan sietämätöntä. En ymmärtänyt yhtään miten jotkut vaan luomuna synnyttelee. Olisin halunnut epiduraalin, mutta ei ne saaneet sitä toimimaan. Haluaisin uskoa, että omat supistukset on edes jollain tavalla siedettävämpiä.
 
Mulla takana yks itse käynnistynyt ja kaksi käynnistettyä synnytystä.
Kivut on varmasti molemmissa yhtä kovat ainakin lopuksi, mutta käynnistetyssä synnytyksessä ne kivut rävähtää päälle kuin tyhjästä ja spontaanisti käynnistyneessä synnytyksessä kivut kasvaa pikku hiljaa niin kroppa pääsi tavallaan paremmin mukaan siihen touhuun.
Käynnistetyt synnytykset on mulla ollut kyllä melko nopeita ja sujunut ihan hyvin. :)
 
Joo, siis niinkuin 7aimen tossa totesi, niin ihan yhtä kovat kivut lopuksi. Mutta paremmin kroppa ja pää oli mukana noissa sponttaanisti käynnistyneissä synnytyksissä. Hirveetä eroa mulla ei pituuksissa oo ollu, käynnistetyn ja sponttaanin välillä, käynnistetyt kestäny 5h ja 9h, ja sponttaanit 4h ja 5h.:)
 
Oliko supistuskivuissa eroa sun mielestä, siis käynnistetyssä ja normaaleissa supistuksissa? Mullakin käynnistettiin, ja tuska oli aivan sietämätöntä. En ymmärtänyt yhtään miten jotkut vaan luomuna synnyttelee. Olisin halunnut epiduraalin, mutta ei ne saaneet sitä toimimaan. Haluaisin uskoa, että omat supistukset on edes jollain tavalla siedettävämpiä.
Mulla käynnistys oli tosi kipee 2 vrk vesien menosta sektioon. Sillon epiduraalista ei ollu mutään iloo ja eivät yrittäneet uuestaan pistää avauduin vaan 5 cm.

Toka jota ei käynnistetty (vedet meni) ei ollu ollenkaan niin kipee epiduraali autto tosi hyvin ja tosi upee kokemus.
 
Mä oon kans kuullu, et käynnistyksessä supistukset ois rajumpia kun ne on ns. tehtyjä eikä kehon omia.

Mulla on traumat kolmosen synnytyksestä. Olin osastolla korkeiden verenpaineiden vuoksi ( seuraavaksi aamuksi oli sovittu käynnistys) ja supistukset alko vesienmenon jälkeen ihan puskiskista. Osastolla oli iltakierto ja kukaan ei ehtiny tarkastaa mun tilannetta, kunnes sit olinkin jo 10cm auki ja vauhdilla synnytyssaliin. Poika ois syntyny varmaan sinne osastolle, ellei olis ollut avosuisessa tarjonnassa :sad001
 
Mulla molemmat käynnistettiin radin takia, ja siinä meni monta päivää osastolla kun ei vaan käynnistynyt. Eka synnytys alkoi siellä osastolla "käynnistyksen välipäivänä" itsestään ja kesti 22h. Oli tuskaista kun oli kaiken maailman tippaa ja monta kertaa epiduraalikin ja olin jo luovuttaa mut sain viime hetken voimia kun viimeinkin sain luvan ponnistaa. Tokassa olin jo useamman päivän taas ollut osastolla, kun vedet meni yhtäkkiä lattialle. Siitä tunnin päästä oli vauva ulkona. Se eteni niin vauhdilla, et meinas syntyä sinne mun huoneeseen. "Pidättele!" "En voi!" :D Kiireellä ne kuitenkin juosten vei mut synnytyssaliin ja heti syntyi. Nopea oli niin paljon kivempi, joskin kipeä.
 
Meidän esikoinen syntyi 42+3, ja on kyllä jäänyt hieman takaraivoon tuo synnytys kokonaisuudessaan hieman mörköilemään. Olin hirmuisen iso, suorastaan jättiläinen mahani kanssa ja mut laitettiin kotiin odottelemaan synnytyksen käynnistymistä, jota ei ikinä tapahtunut, kuin vasta sitten usean päivän käynnistelyjen jälkeen. Meni todella pitkään, että voitiin laittaa oksitosiini. Sitten vihdoin päästiin synnytyssaliin, mutta vieläkään ei järkyn kipeistä supistuksista huolimatta, supistuksilla ei ollut mitään vaikutusta synnytyksen etenemiseen. Lopulta kätilö totes, tuntien jälkeen kun oltiin kaikki imukupeista lähtien otettu käyttöön ja loppu kaikki mahdolliset kivunlievitysmahdollisuudet, että hupsista täällä onkin hieman isokokoisempaa kaveria tulossa, ei tsäänssiä alakautta syntyä. Samassa vauvan sykkeet katos ja siitä sitten vauhdilla hätäsektioon. Oli siellä todella tukalasti ja tiukassa ollut ja painoarvio silleen kilolla pieleen. Arvio oli 4kg ja lapsi 4,990kg. Siellä hän oli keuhkot täynnä vihreää puuroa, kun hieman yliaikaisena kakannut lapsivetensä puuroksi. Onneksi pojalla oli hyvät ja vahvat keuhkot ja varmasti valmiit :P Tulevasta pienokaisesta toivoisin suunniteltua sektiota ja sairaalalle tämän kokemuksen valossa menossa vkolla 38, ja takasin kotiin en suostu menemään,jos näyttää/tuntuu yhtä valtavalta ja raskaalta kun esikoisesta ;D
 
Huh, no onpa ollut rankka kokemus Nannu79 :O Kyllä luulisi, että nyt toisella kertaa ovat tarkempia ettei pääse noin paljon yliajalle ja isoksi vauva. Kannattaa ehdottomasti puhua neuvolassa siitä, laittavat tarvittaessa lähetteen pelkopolille ja kirjaavat tarkemmin ylös huolet ja toiveet.
 
Onpa inhottava kokemus. Musta on muutenkin ihan älytöntä että monesti jätetään äidin fiilikset tukalasta olosta ihan huomiotta ja passitetaan vaan kotiin odottamaan. Näin meinas käydä itsellekkin kun vadin uutta koko arviota koska olin valtava ja oli niin vahva fiilis siitä että lapsi on iso. Kävin tutkimuksessa ja lääkäri totes että joo-o kyllä tää tulee olemaan reilusti isompi kuin edellinen lapsi (4195g), mutta kato luoto hoitaa nää hommat,että jos sitten synnytyksessä käy niin että ei mahdu syntymään niin synnytystapa aitten vaihdetaan lennosta sektioon, ei näitä kannata väkisin käynnistellä. Ei tehnyt ollenkaan sisätutkimusta josta olis selvinnyt että paikat oli jo sen verran auki että käynnistys olis ollut tosi helppo. Lähdin itkien kotiin ja mietin että ei tää helvetti voi näin mennä! Seuraavana päivänä otin uudelleen yhteyttä ja kerroin tapahtuneesta ja vaadin että mua kuunnellaan. Sain uuden ajan ja aivan ihana lääkäri tutki ja katsoi mun tiedot että kaikki raskaudet mennyt pari viikkoa yli. Teki sisätutkimuksen jossa kävi ilmi että olin melkeen 3cm auki ja laittoi mut siltä seisomalta saliin kalvojen puhkaisuun. Siitä 6h niin 4614g painava lapsi oli pihalla. Jos olis pitkitelty sinne 42viikolle niin olis varmasti ollut sen viis kiloa.

Inhottavaa että välillä joutuu oikein vaatimalla vaatia itselleen hoitoa
 
Takaisin
Top