Lokakuu ja alkaa toinen kolmannes

Meiltä on reilu 30min ajomatka Hyvinkäälle, joka siis alueellisesti meidän synnytyssairaala. Espoon synnärille on 25min matka.

Meilläkin Hyvinkäälle about 30-40min. Helsinkiin olisi joku 20 min mutta mies ei uskalla ottaa sitä riskiä, että vauva ilmoittaisi tulonsa perjantaina klo 15.30 ja pitäisi sitten lähteä Helsingin ruuhkiin torvea soittamaan :DD
 
Meilläkin Hyvinkäälle about 30-40min. Helsinkiin olisi joku 20 min mutta mies ei uskalla ottaa sitä riskiä, että vauva ilmoittaisi tulonsa perjantaina klo 15.30 ja pitäisi sitten lähteä Helsingin ruuhkiin torvea soittamaan :DD
No niin, tää on kyllä totta. Ja toinen ongelma auton kanssa Helsingissä on pysäköiminen ja sen maksullisuus. Kättärillä oli kätevä jos sinne onnistu auton saamaan että oli maksuton pysäköinti.
 
Meillä matkaa sairaalaan viitisen minuuttia :)
 
Täältä noviisi huutelee, saako jotenkin etukäteen tietää, onko perhehuone mahdollinen? En ole edes osannut ajatella moista mutta voi että, miten ihanaa olisi saada sellainen! Olen muutenkin miettinyt tuota synnytyksen kulkua käytännön näkökulmasta eli kauanko sairaalassa ollaan jos kaikki sujuu hyvin, saako mies olla siellä niin paljon kuin haluaa ja onkohan synnytyspäivä palkallinen vapaa isälle :hilarious: Tärkeitä juttuja.
 
Perhehuoneen saa meillä ainakin, jos niitä on vapaana. Ei voi etukäteen siis varata :) jos isä yöpyy perhehuoneessa, niin saa olla 24/7, mutta muussa tapauksessa sitten vierailuaikojen mukaan. Meillä taitaa saada olla 8-19. Ei se taida automaattisesti olla palkallinen. Riippuu työnantajasta ja jääkö heti isyyslomalle.
 
Niin ja sairaalassa oloaika riippuu miten kaikki menee :) me päästiin esikoisen kanssa kotiin kolmantena päivänä synnytyksestä.
 
Me oltiin esikoisen syntymän aikaan kaksi yötä sairaalassa. Käsittääkseni se on aika lailla normaaliaika silloin, kun kaikki menee hyvin synnytyksessä. Miehellä alkoi isyysloma heti synnytyksen alkaessa.

Meillä ei perhehuoneita tipu muille kuin ensisynnyttäjille. Mietin olisiko poliklininen synnytys mahdollinen, koska mäkään en usko nukkuvani jos samassa huoneessa on kaksi muutakin vauvaa ja äitiä :bored:
 
Esikoisen synnytin Espoon uudessa sairaalassa silloin, siellä on kaikille oma iso huone, joissa sohvista saa jonkun tasoisen sängyn myös isälle. Aivan huippu paikka ja kätilöt omasta kokemuksesta! Ilmeisesti ruuhkautunut vain nyt ajoittain. Meillä tuonne 20 min matka. Varapaikkoina meillä Lohja (rauhallinen ja kovin pidetty) sekä Naistenklinikka. Mustakin on tärkeä asia että saisi sen oman rauhan siinä alkuun (ei liikaa samassa huoneessa väkeä), kun hormonit voi olla sekaisin ja haluaa vain kääriytyä kuplaan sen oman vauvansa kanssa ja lisäksi voi olla itsellä kipuja/hankala olla.

Lohjan perhehuonetilanteesta ei mitään käryä, Naikkarilla esikoissynnyttäjät pääsee harvemmin potilashotelliin Meilahteen (ilmeisesti aika luksus), naikkarilla on joitakin perhehuoneita joita voi tiedustella heti kun kirjautuu sisään ja esittää toiveen. Voi myös kirjoittaa synnytystoivelistaan maininnan perhehuoneesta. Ja tosiaan ensikertalaiset etusijalla. Me oltiin 3 yötä viimeksi, koska sektio. Se tuntui hyvältä ajalta ja oli turvallinen olo lähteä siinä kohtaa kotiin.
 
Tyksissä ei varmaan ees oo perhehuoneita.

Mä syön kaksin käsin oliiveja. En oo ikinä tykänny niistä.

Tuleeko teille muille suunnilleen kerran kuussa joku hormoonipurkaus kiukkuna tai itkuna? Kun musta tuntuu että suunnilleen 4 vk välein kehitän mielessäni jonkun draaman.
 
Me oltiin esikoisen kanssa kaksi yötä kättärillä, mies oli myös sen koko ajan perhehuoneessa meidän kanssa. Toi Espoon sairaala alkaa kyllä nyt houkuttaa sika paljon. Toisaalta jos tämä toisen synnytys menee hyvin niin sitten voisi päästä pian kotiin.

Lapsen syntymästä yleensä aloitetaan isyysloma, joka työpaikasta riippuen on joko palkallinen tai sitten kelan korvaama.

Mulla ei ole tässä raskaudessa tai edellisessä ollut mitään hormoni ongelmia. Sillon ku maito nousi niin oli yhden päivän herkkä olo mutta muuten olen "käyttäytynyt normaalisti".
 
Onko teillä muuten muilla ollut supistuksia näin varhaisessa vaiheessa? Mulla oli tänään pari kertaa rasituksen jälkeen jotain mitä voisi ehkä kuvitella supistukseksi? Pitäisköhän mennä lääkärille?
 
Me ei saatu perhehuonetta esikoisen synnyttyä ja silloin olin liian huonossa kunnossa potilashotelliin. Huoneessa oli sitten toinen äiti vastasyntyneensä kanssa ja niin se ikävä kyllä meni, että vauvat huusi vuorotellen, enkä nukkunut silmäystäkään. Aika raskas oli alku. Kaksi yötä oltiin, kolmatta olisi vielä suositeltu, mutta halusin jo kotiin, vauvaa käytettiin seuraavana päivänä vielä näytillä. Toinen synnytys meni hyvin ja silloin päästiin potilashotelliin. Ihana rauha oli levätä ja tutustua vauvaan! Ja kuitenkin tuki ja apu tarpeen tullen samalla käytävällä. Hotellissa vauvaa käytiin muutaman kerran päivässä näyttämässä hoitajille liukuvina aikoina ja toki koska vaan jos siltä tuntui. Nytkin mieluiten menisin hotelliin, jos kaikki menee hyvin.
 
Esikoisen aikaan naikkarilla saatiin perhehuone, oltiin 5 päivää siellä, koska vauva tarvi sinivalohoitoa.
Toisen kohdalla synnytin tyksissä ja oli perhehuonetoive, jos ei polikliininen synnytys onnistu. No synnytin 21.20 illalla, joten ihan en kuuden tunnin päästä päässyt pois, niin olin yön yhden toisen äidin kanssa samassa huoneessa. Lähdettiin seuraavana päivänä kotiin siinä 12 aikaa. Sen toisen vauva itkeskeli jonkun verran, mutta aika hyvin saatiin nukuttua :)
Meille sanottiin sillon, että muutkin kuin ensisynnyttäjät voi saada perhehuoneen, jos vaan on vapaana silloin.
 
Seinäjoella on kaikki huoneet 2 hengen huoneita, mutta esikoisen aikaan heinäkuun ruuhkassa sain olla viidestä yöstä kaksi yksin! Koirien takia ei perhehuonetta tarvita, mies lähtee kotiin hoitaan sessut enivei... Esikoisen aikaan osui aivan valtavan ihana huonetoveri ja muutenkin tykkäsin olla osastolla, vaikka en nukkunutkaan yhtään!:joyful: Seinäjoella perhehuoneita voi siis olla vaikka kaikki, jos tilanne sallii...
 
Miten tuo isyysloma menee, eikö sitä pidä hakea jo kaksi kuukautta etukäteen (mitä nyt Kelan sivuja nopsaan katsoin) eli eikö se voi sattua väärään aikaankin? Joo, olen tietoisesti välttänyt tähän byrokratiaviidakkoon tutustumista toistaiseksi, kun tuntuu niin sekavalta.

Onpa nihkeä ajatus jakaa huone monta päivää muiden kanssa heti synnytyksen jälkeen. Nukun niin huonosti aina muualla kuin kotona, jos ollenkaan, että ei kyllä kovin hyvä alku taida mikään jättiväsymys olosuhteiden vuoksi olla. Rahalla ei varmaan saa mitään erityisjärjestelyjä? :grin
 
Miten tuo isyysloma menee, eikö sitä pidä hakea jo kaksi kuukautta etukäteen (mitä nyt Kelan sivuja nopsaan katsoin) eli eikö se voi sattua väärään aikaankin? Joo, olen tietoisesti välttänyt tähän byrokratiaviidakkoon tutustumista toistaiseksi, kun tuntuu niin sekavalta.

Onpa nihkeä ajatus jakaa huone monta päivää muiden kanssa heti synnytyksen jälkeen. Nukun niin huonosti aina muualla kuin kotona, jos ollenkaan, että ei kyllä kovin hyvä alku taida mikään jättiväsymys olosuhteiden vuoksi olla. Rahalla ei varmaan saa mitään erityisjärjestelyjä? :grin
Työnantajalle pitää ilmoittaa 2kk ennen laskettua aikaa, mutta sen isyysloman saa aloittaa heti, kun vauva syntyy. Ei siis tarvii olla ennustaja ja tietää millon se vauva mahtais syntyä :hilarious: (ja voi sen pitää myöhemminkin, ei siis oo pakko pitää heti siitä kun vauva syntyy)
 
Ihan loistavaa! Saako näistä tietoa neuvolasta vai pitäisikö alkaa selvitellä jo etukäteen hyvissä ajoin itse? Meillä töissä ei kukaan tiedä eikä osaa vastata eli varminta on olla itse selvillä oikeuksista ym. Mitenköhän esim. vuosiloma pidetään, kun äitiysloma alkaa maaliskuun puolessa välissä ja työsuhde päättyy vuoden lopussa eli vanhempainvapaan aikana? Työsuhteen pitäisi teoriassa jatkua mutta tarve ja resurssit selviävät vasta silloin ja jos tarvetta on, silloinhan minun virkaani otetaan sijainen poissaoloni ajaksi (hoitovapaa) ja pääsen ainakin lain mukaan teoriassa takaisin virkaani kun haluan päättää tuon hoitovapaan. Vaikea kuvio eikä ole oikein mitään tahoa, jolta voisi kysellä.
 
Ihan loistavaa! Saako näistä tietoa neuvolasta vai pitäisikö alkaa selvitellä jo etukäteen hyvissä ajoin itse? Meillä töissä ei kukaan tiedä eikä osaa vastata eli varminta on olla itse selvillä oikeuksista ym. Mitenköhän esim. vuosiloma pidetään, kun äitiysloma alkaa maaliskuun puolessa välissä ja työsuhde päättyy vuoden lopussa eli vanhempainvapaan aikana? Työsuhteen pitäisi teoriassa jatkua mutta tarve ja resurssit selviävät vasta silloin ja jos tarvetta on, silloinhan minun virkaani otetaan sijainen poissaoloni ajaksi (hoitovapaa) ja pääsen ainakin lain mukaan teoriassa takaisin virkaani kun haluan päättää tuon hoitovapaan. Vaikea kuvio eikä ole oikein mitään tahoa, jolta voisi kysellä.
Neuvolasta saa vissiin jonkun kela lapun, jossa neuvotaan, mut en muista mitä kaikkea siinä on. Kannattaa kuitenkin itsekin tutustua.
Mulla oli esikoisen aikaan tilanne, että työsopimus päättyi toukokuun loppuun ja mulla alkoi äitiysloma huhtikuun puolessa välissä. Pidin osan vuosilomista ennen äitiyslomaa ja loput sain rahana.
 
Mulla oli supistuksia viime viikolla.. Ei mitään pahoja, mutta vähän..
 
Mä oon synnyttänyt kaksi kertaa Kättärillä ja ollut kahden hengen huoneessa. Ekalta kerralta ihan hyvä kokemus, toki vauvat itkeskeli välillä. Toisella kerralla huoneessa oli äiti jonka vauva oli teholla ja hän oli tosi ahdistunut tottakai tilanteesta. Itselläni oli vähän vaikeaa, kun tuntui että häiritsen jotenkin häntä (oma tunne vain, juteltiin asiasta) ja yritin vain että vauva itkisin mahdollisimman vähän.

Nyt meen Naikkarille ja toi potilashotelli kiinnostaa kyllä, ihan mahtavaa jos sinne pääsisi :joyful: Perhe saa kyllä olla kotona, mutta haluaisin oman rauhan :rolleyes:
 
Takaisin
Top